Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1 SSG-TAG / Bölüm 3 İLK MÜDAHALECİLER İÇİN YAŞAM KURTARAN ÖNLEMLER VE ÇOK SAYIDA KAZAZEDE ARASINDA ÖNCELİK BELİRLEME (TRİAJ)

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1 SSG-TAG / Bölüm 3 İLK MÜDAHALECİLER İÇİN YAŞAM KURTARAN ÖNLEMLER VE ÇOK SAYIDA KAZAZEDE ARASINDA ÖNCELİK BELİRLEME (TRİAJ)"— Sunum transkripti:

1

2 1 SSG-TAG / Bölüm 3 İLK MÜDAHALECİLER İÇİN YAŞAM KURTARAN ÖNLEMLER VE ÇOK SAYIDA KAZAZEDE ARASINDA ÖNCELİK BELİRLEME (TRİAJ)

3 2 TRİAJ: Fransızcada seçme, ayırma anlamına gelmektedir. Ortamda çok sayıda yaralı (hasta) bulunduğunda, önce kime yardım yapılacağını belirlemek amacıyla uygulanır. AMAÇ: En çok sayıdaki kişiye en çok faydayı sağlamaktır. TRİAJ NEDİR?

4 3  Bu bölümün amacı afetlerde alınacak sağlık önlemlerinden en önemlilerini öğretmektir.  Bölümün ağırlıklı konusu Triaj’dır.  Dünyada en yaygın kullanılan triaj yöntemi olan “BSHM: Basit Sınıflandırma ve Hızlı Müdahale” tanıtılacaktır.  Afetlerde İlkyardım Eğitimi, bu bölümün amacı değildir! AMAÇ

5 4  BSHM yöntemi yaralının: Üç yaşamsal fonksiyonunun değerlendirilmesi ve Yaşam kurtaran önlemlerin uygulanması tekniklerini içermektedir.  Bu nedenle önce bu teknikler tanıtılacak, sonra yöntemin uygulanışı öğretilecektir. AMAÇ

6 5 3. Bölümün Hedefleri 1.Yaralıların ağırlığına göre sınıflandırılabilmesi için “SDB: Solunum, Dolaşım, Bilinç Değerlendirme” tekniğinin öğrenilmesi ve uygulanabilmesi. 2.“Yaşam Kurtaran Önlemler”in (havayolunun açılması, kanama kontrolü ve şok müdahalesi) öğrenilmesi ve uygulanabilmesi. 3.Yaralılara acil tıbbi müdahale ve hastaneye nakil önceliğini belirlemede kullanılan bir ”Tıbbi OlmayanTriaj” yöntemi olan “BSHM: Basit Sınıflandırma ve Hızlı Müdahale Sistemi”nin öğrenilmesi ve uygulanabilmesi. 4.Önemli ”Halk Sağlığı” konularının öğrenilmesi. 5.”Afet Sonrası Psikolojik İlkyardım” stratejilerinin öğrenilmesi.

7 6 HEDEF 1: SDB Değerlendirme  S OLUNUM  D OLAŞIM  B İLİNÇ DÜZEYİ

8 7  “Temel Yaşam Desteği” İlkyardımcı sayısı yeterli  ResponceBilinç Kontrolü  AirwayHavayolu Kontrolü  BreathingSolunum Kontrolü, Gerekirse Destek  CirculationNabız Kontrolü Gerekirse Destek Bireyin önceliği vardır: En ileri yardım hedeflenir.  “BSHM” İlkyardımcı sayısı yetersiz  Responce Ön Bilinç Kontrolü  BreathingSolunum Kontrolü Destek Yok!  Airway Havayolu Kontrolü  Circulation Nabız Kontrolü Destek Yok! Toplumun önceliği vardır: En çok kişiye yardım hedeflenir. Yaralının Değerlendirilmesinde Bireysel İlk Yardımdan Farklı Yaklaşım: NEDEN VE NASIL?

9 8 SDB Değerlendirme İlk Temas / Ön Bilinç Kontrolü  Bir kol boyu mesafeden Kişi sarsılır, “Nasılsın?” diye seslenilir.

10 9 SDB Değerlendirme Solunum Kontrolü Bulunduğu pozisyonda:  BAK!  DİNLE!  HİSSET!

11 10 SDB Değerlendirme Solunum Sayısının Kontrolü Solunum sayılır:  Yetişkinlerde normal solunum, dakikada arasıdır.

12 11 SDB Değerlendirme Dolaşım / Kılcaldamar Renk Dönüm Testi  Parmağın üst kısmına bastırıp bırakılır.  Beyazlaştıktan sonra eski rengine dönme süresi kontrol edilir.

13 12 SDB Değerlendirme Dolaşım / Kılcaldamar Renk Dönüm Testi

14 13 Şimdi Birlikte Deneyelim! 1.İşaret Parmağınızın ucunu sıkıp bırakın ve rengin geri dönüşünü izleyin. 2.Renk dönümü 2 sn. içinde gerçekleşmelidir. Renk Dönüm Testi

15 14 SDB Değerlendirme Dolaşım / Bilekten Nabız Kontrolü  Kontrol 3 parmakla yapılmalıdır.  İşaret, orta, ve yüzük parmağı kazazedenin bileğinde başparmak hizasına konur.  Parmaklar bileğe oturacak şekilde bileğin ortasına doğru kaydırılır.  Fazla bastırılmadan nabız hissedilmeye çalışılır.

16 15 Şimdi Birlikte Deneyelim! 1.İşaret, orta ve yüzük parmağınızı bilekte başparmak hizasından ortaya doğru kaydırın. 2.Nabız hareketini hissetmeye çalışın. Bilekten Nabız Kontrolü

17 16 SDB Değerlendirme Bilinç Düzeyi Kontrolü  Bilinç düzeyini kontrol etmek için kişiye “elimi sık!” gibi basit bir komut verilir.

18 17 SDB Değerlendirme Bilinç Düzeyi Kontrolü  Zaman varsa kişiye zaman, yer ve durumu sorulur. Zihnin açık olup olmadığı anlaşılmaya çalışılır. Cevaplar Evet / Hayır şeklinde olmamalıdır.

19 18 HEDEF 2 Yaşam Kurtaran Önlemler Üç Hayati Tehlike:  Havayolunun Kapanması  Kanama  Şok

20 19 Doğru şekilde müdahale edildiğinde, kazazedelerin %40’ının kurtarılma şansı vardır. Bu nedenle yaşam-kurtaran önlemler çok önemlidir. Travma Sonrası Yaralıların Durumu  1. Evre - DAKİKALAR içinde ölüm.  2. Evre - SAATLER içinde ölüm.  3. Evre - GÜNLER içinde ölüm.

21 20 Üç Hayati Tehlike Havayolu  Beynin çalışması için oksijene ihtiyacı vardır.  Beyin 10 dk. oksijensiz kalırsa hücrelerinin tamamı ölür.  Bu süre içerisinde havayolunun açılması hayat kurtarabilir. Akciğerler Bronşlar Larynx (Gırtlak) Pharynx (Boğaz) Havayolu Dil Trachea (Nefes Borusu)

22 21 Yaşam Kurtaran Önlemler Havayolunun Açılması Baş Geri – Çene Yukarı Pozisyonu:  Bir el kazazedenin alnına yerleştirilir.  Diğer el çene altına yerleştirilir.  Çene yukarı kaldırılırken baş da yavaşça geriye itilir.

23 22 Yaşam Kurtaran Önlemler Havayolunun Açılması  Soluk almaya başlarsa, hava yolunun a ç ık durması için başın arkada kalması sağlanır.

24 23 Şimdi Birlikte Hatırlayalım! 1.İlk Temas / Ön Bilinç Kontrolü 2.Bak! Dinle! ve Hisset! / Solunum Kontrolü 3.Solunum Varsa SAY! / Yoksa Havayolunu Aç! 4.Baş-Geri Çene-Yukarı Pozisyonu 5.Baş-Geri Çene-Yukarı Pozisyonu (TEKRAR) 6.Havayolunu açık tut Hatırlayalım!

25 24 Üç Hayati Tehlike Kanamalar  Bir yetişkinin vücudunda ortalama 5 litre kan vardır.  Sadece bir litre kan kaybında bile ölümcül şok gelişebilir.  Kanama iç veya dış kanama şeklinde olabilir.

26 25 Kanamalar Kanamanın büyüklüğü hasar gören damarın tipine göre değişir.  Atardamarlar  Toplardamarlar  Kılcaldamarlar

27 26 Yaşam Kurtaran Önlemler Kanamanın Durdurulması - 1  Doğrudan Baskı Doğrudan yara üzerine Emici bir malzeme ile  Steril veya  Temiz veya  Ne olursa Veya el ile bastırılır.

28 27 Yaşam Kurtaran Önlemler Kanamanın Durdurulması - 2  Doğrudan baskı uygulanır  Yara kalp seviyesinden olabildiğince yukarı kaldırılır.  Bölge hareketsiz tutulur.  Kanamanın durması dakikalar sürebilir, sabırlı olun!

29 28 Yaşam Kurtaran Önlemler Kanamanın Durdurulması - 3 Doğrudan baskının uygulanamadığı durumlarda veya ek önlem olarak:  Yaraya en yakın baskı noktası üzerine kuvvetlice baskı uygulanır.

30 29 Yaşam Kurtaran Önlemler Kanamanın Durdurulması - 4 Tekniklerin birlikte kullanılması:  Kanamaların %95’i yara üzerine doğrudan baskı ve kalp seviyesinden yukarı kaldırıp hareketsiz tutmak yolu ile kontrol altına alınabilir.  Şiddetli kanamalarda aynı zamanda baskı noktasına baskı uygulanır. Doğrudan Baskı Kaldırma Baskı Noktası

31 30 BASKI NOKTALARI Şimdi Birlikte Deneyelim! Kanamanın Durdurulması

32 31 Üç Hayati Tehlike Şok  Vücuttaki yetersiz kan dolaşımıdır.  Hücrelere yetersiz oksijen gider, hücreler beslenemez.  Hücrelerdeki ısı ve atık maddeler yeterince uzaklaştırılamaz.

33 32 Şok – Belirtiler  Soluk, soğuk, nemli cilt  Hızlı ve yüzeysel solunum  Hızlı nabız  Bulantı, kusma  Susuzluk Hissi  Değişken bilinç durumu Zihin karışıklığı Zaman ve mekandan habersizlik durumu

34 33 Yaşam Kurtaran Önlemler Şok’ ta Müdahale  ADIM 1: Kazazede şok pozisyonuna getirilir: Kişi sırtüstü yatırılır, Ayakları kaldırılır, Havayolu açık tutulur.  ADIM 2: Görünen kanamalar kontrol altına alınır.  ADIM 3: Vücut ısısı korunur.  ADIM 4: Kaba ve aşırı hareketlerden kaçınılır.

35 34

36 35 Kavramları Hatırlayalım: TRİAJ: Çok sayıda yaralı/hasta arasında öncelik belirleme BSHM: Basit Sınıflandırma ve Hızlı Müdahale Sistemi HEDEF 3 TRİAJ

37 36 BASİT SINIFLANDIRMA ve HIZLI MÜDAHALE SİSTEMİ (BSHM)  BSHM uygulaması dünyada en yaygın kullanılan TRIAJ yöntemidir.  Solunum, Dolaşım ve Bilinç (SDB) durumuna göre yaralıları sınıflamayı amaçlar.  1983 yılında California’da geliştirilmiştir. (START)

38 37 Afetlerde Tıbbi Olmayan Yaralı Sınıflandırması - TRİAJ  Triaj, müdahale ve nakil öncesinde, kazazedeler arasında öncelik belirleme işidir.  Her kazazedeye, sağlık durumundaki aciliyete göre bir renk verilir. Yöntem uygulanırken karar verildiği anda kişinin triajı biter, ve bir sonraki kazazedeye geçilir. Değerlendirme sonucunda kişiler farklı renklerde kodlanmış 4 gruptan birisine ayrılır. Acil = A İkincil = İ Hafif = H Nefes Yok = NY

39 38 Çok Sayıda Kazazede Arasında TRİAJ  Hafif – Hayati tehlike yoktur. Ancak durumları kötüleşebilir. Gözetim altında tutulmalıdır. İhtiyaç olduğunda yardım edebilirler.  İkincil – Hayati tehlike yoktur. Ancak durumları kötüleşebilir. Acil grubun müdahalesinin tamamlanmasını beklerler. Gözetim altında tutulmalıdır.  Acil – Hayati tehlike içinde olanlardır. En kısa zamanda, doktor müdahalesi gerekir. Ölüm ya da kalıcı sakatlık riski vardır. Her konuda öncelik onlarındır.  Siyah – Solunumu alınamayan kazazedeler. Gözetim altında tutulmalıdır.

40 39 Önce Emniyet!  Kurtarmacılar kendilerini ve yaralıları korumak için, MUTLAKA kişisel emniyet malzemelerini kullanmalıdır. Lateks eldiven, iş eldiveni, iş gözlüğü, kask, toz maskesi, çelik burunlu ayakkabı. Bir kutu lateks eldiven taşıyın. Müdahale edilen her kazazede için ayrı lateks eldiven kullanılmalıdır.

41 40  Renkli Kurdeleler  10 cm² Büyüklüğünde Renkli Kağıtlar  Renkli Etiketler  Renkli Kalın Bantlar Yaralı Sınıflandırmasında Kullanılabilecek Malzemeler

42 41 Yaralı Sınıflandırmasında Kullanılabilecek Malzemeler

43 42 Tıbbi Olmayan Yaralı Sınıflandırmasında Triaj Değerlendirmesi: S D B  S OLUNUM  D OLAŞIM  B İLİNÇ DURUMU

44 43 1. SOLUNUM BAK, DİNLE, HİSSET NEFES VAR NEFES YOK HAVAYOLUNU AÇ (2 KEZ) NEFES YOK NEFES GELDİ HAVAYOLUNU AÇIK TUT ÖLÜ ACİL DAKİKADA ARASI DEĞİL! DAKİKADA ARASI ACİL 2 SANİYENİN ALTINDA VEYA NABIZ VAR 2. DOLAŞIM KILCALDAMAR RENK DÖNÜM TESTİ VEYA NABIZ KONTROLÜ 2 SANİYENİN ÜSTÜNDE VEYA NABIZ YOK! ACİL 3. BİLİNÇ BASİT KOMUTLARA YANIT KOMUTLARA UYMUYOR KOMUTLARA UYUYOR ACİL İKİNCİL ÖNCE SESLİ TRİAJLA BAŞLA! KENDİNİ TANIT VE YÜRÜYEBİLENLERİN SANA DOĞRU GELMESİNİ SÖYLE SİZE DOĞRU YÜRÜYENLER YÜRÜYEMEYENLER HAFİF Afetlerde Tıbbi Olmayan Yaralıların Sınıflandırılması - TRİAJ

45 44 Kendini Tanıt ve Yürüyebilenlerin Sana Doğru Gelmesini Söyle ! Afetlerde Tıbbi Olmayan Yaralıların Sınıflandırılması - TRİAJ SESLİ TRİAJ YÜRÜYENLER HAFİF ÖN BİLİNÇ (Omuzundan Sars Seslen!) YÜRÜYEMEYENLER 1. SOLUNUM Bak Dinle Hisset ! NEFES YOK Havayolunu Aç ( 2 Kez Dene ) ÖLÜ NEFES GELDİ ACİL DAKİKADA ARASI DEĞİL ACİL DAKİKADA ARASI 2. DOLAŞIM 2 SANİYENİN ÜSTÜNDE VEYA NABIZ YOK ! NEFES VAR ACİL Kılcal Damar Renk Dönüşüm Testi Veya Nabız Kontrolü 2 SANİYENİN ALTINDA VEYA NABIZ VAR KOMUTLARA UYUYOR 3. BİLİNÇ İKİNCİL İKİNCİL KOMUTLARA UYMUYOR ACİL Basit Komutlara Yanıt

46 45 TRİAJ SİSTEMATİĞİ - ADIMLAR  Dur, Bak, Dinle, Düşün!  Sesli triaj yap!  Bulunduğun noktadan başla!  Herkes için SDB kontrolü yap!  Tüm kazazedeleri sınıfla!  Sonuçları kaydet!

47 46 Basit Sınıflandırma ve Hızlı Müdahale BSHM BSHM FİLMİ İÇİN TIKLAYINIZ!

48 47 Seslenin !  SESLENİN (sesli triaj)  NE YAPMALARI GEREKTİĞİNİ SÖYLEYİN  NEREYE GİTMELERİ GEREKTİĞİNİ SÖYLEYİN  YÜRÜYENLERİ “Hafif” “H” OLARAK DEĞERLENDİRİN  BU KİŞİLERİ DAHA SONRA TEKRAR KONTROL EDİN Yürüyen Yaralıları HAFİF “ H ” olarak değerlendirin ve Onları yardımcı olarak kullanın.

49 48 YARDIM EKİBİNDEN GELİYORUM SESİMİ DUYAN "BANA DOĞRU GELSİN!" SİZE DOĞRU YÜRÜYENLER HAFİF YÜRÜYEMEYENLERDEN EN YAKINDAKİYLE TRİAJA BAŞLA ! TRİAJ – Sesli Triajla Başlar !

50 49 Dakikada arası değil TRİAJ - Havayolu SOLUNUM KONTROLÜ Solunum Var Mı? / Bak, Dinle ve Hisset HAYIR Havayolunu Aç (İki kez dene) “ Nefes Yok=Ölü ” Olarak İşaretle Solunum Sayısını Kontrol Et EVET Dakikada arası DOLAŞIM KONTROLÜNE GEÇ ACİL “A” olarak işaretle EVET ACİL “A” olarak işaretle HAYIR

51 50 TRİAJ - Dolaşım DOLAŞIM KONTROLÜ Renk Dönüm Testi veya Nabız 2 saniyeden uzun veya nabız yok ACİL “A” olarak işaretle 2 saniyenin altında veya nabız var BİLİNÇ KONTROLÜNE GEÇ

52 51 TRİAJ – Bilinç Durumu HAFİF yaralıların değerlendirilmesi unutulmamalıdır! “Yürüyen Yaralılar” HAYIR ACİL “A” olarak işaretle BİLİNÇ KONTROLÜ EVET İKİNCİL “İ” olarak işaretle Basit Komutlara Cevap Veriyor mu?

53 52 Alıştırma 3.1 Triaj Çalışması Alıştırma 3.1

54 53 HAFİF İKİNCİL Senaryo Örnekleri  yaşında kadın, alın bölgesinde büyük bir kesik var - Solunum = 25 - Renk dönümü 2 sn. altında - Komutlara uyuyor ve size doğru yürüyor  yaşında erkek, göğüs bölgesinde ağrı - Solunum = 28 - Renk Dönümü 2 sn. altında - Komutlara uyuyor ancak oturmaya devam ediyor

55 54 NEFES YOK Senaryo Örnekleri  3. 5 yaşında kız çocuğu - Solunum yok - Renk dönümü 2 saniyenin üzerinde - Komutlara uymuyor  yaşında erkek, sol kolda açık kırık - Solunum = 28 - Nabız var - Komutlara uyuyor ama oturmaya devam ediyor İKİNCİL

56 55 İKİNCİL Senaryo Örnekleri  yaşında kadın,ve normal doğum gerçekleşiyor - Solunum = 28 - Renk dönümü 2 saniyenin altında - Komutlara uyuyor  yaşında erkek, kollarını ve bacaklarını hareket ettiremiyor - Solunum = 18 - Nabız var - Bilinci açık İKİNCİL

57 56 Senaryo Örnekleri  yaşında kadın, alın bölgesinde ufak bir kesik - Solunum = Hızlı - Renk dönümü 2 saniyenin altında - Komutlar uyuyor  yaşında erkek - Solunum = 18 - Nabız var - Komutlara uymuyor ACİL

58 57 Senaryo Örnekleri  yaşında kadın, sırt bölgesinde şiddetli ağrı - Solunum = 25 - Renk dönümü 2 sn. üzerinde - Komutlara uyuyor  yaşında erkek, sol ön kolda kırık - Solunum yok - Nabız var - Komutlara uymuyor ACİL NEFES YOK

59 58 Şimdi Birlikte Deneyelim! 1.Ortamın Emniyetli Olup Olmadığına Bakın 2.Seslenin (Sesli Triaj) 3.Solunum: Bak, Dinle, Hisset. Havayolunu Açın 4.Dolaşım: Renk Dönüm Testi veya Nabız Kontrolü ile Kanama Kontrolü Yapın 5.Bilinç Kontrolü Yapın TRİAJ Birlikte Deneyelim

60 59

61 60 Triajda Sık Yapılan Hatalar Olayın boyutunu doğru değerlendirememek Bir takım planı, organizasyonu veya amacının olmaması Kararsız liderlik Sesli triajı atlamak ya da önemsememek Bir yaralıya çok fazla odaklanmak (bir yaralı ile fazla zaman harcamak) Triaj yaparken, tedaviye geçmek En çok seslenene en önce gitmek Hiç kayıt yapmamak Olay Kumanda Merkezi (OKM) ile haberleşmeyi ihmal etmek

62 61 Afetlerde Tıbbi Operasyonlar Yaralı Akış Şeması Nakil Tıbbi Müdahale Bölgesi Olay Bölgesi İkincil Müdahale Alanı Havadan Nakil Sorumlusu Acil Tedavi Alanı Triaj Takımı Arama Ve Kurtarma Morg Karadan Nakil Denizden Nakil Tıbbi Olmayan Triaj Hafif Müdahale Alanı Hasta- haneler Hasta- haneler

63 62 OLAY BÖLGESİ TIBBİ MÜDAHALE BÖLGESİ

64 63 HASTANELER

65 64 Müdahale Bölgesinin Kurulması MÜDAHALE BÖLGESİ  Müdahale bölgesi: Tehlikelerden Uzak-Olay bölgesine yakın Tehlikelere göre daha yüksekte ve rüzgar üstünde Kolay Ulaşılabilir (Karadan ve Havadan) Genişlemeye elverişli, olmalıdır. RÜZGAR TEHLİKE

66 65 Müdahale Bölgesi Organizasyonu Şema Triaj Sorumlusu, Kayıtçı, Haberci TRİAJ Sedye Ekibi NAKİL ACİL İKİNCİL HAFİF MÜDAHALE ALANLARI ÖLÜ Kimik ve Yer Tespiti MORG Temin Dağıtım TIBBİ LOJİSTİK TIBBİ MÜDAHALE BÖLGESİ SORUMLUSU

67 66 NAKİL TIBBİ MÜDAHALE BÖLGESİ ACİL HAFİF Triaj MORG HABERLEŞME KUMANDA MERKEZİ İKİNCİL Tıbbi Müdahale Bölgesi Organizasyonu Triaj / Tedavi / Nakil NEFES ALMIYOR

68 67 Olay Yeri Kayıt  Yaptığınız her şeyi sonradan takip edin.  Yaptığınız her şeyi MUTLAKA yazın, kaydedin.  Yardımcı olması için bir kayıtçı görevlendirin. Aciliyet / Mekan İlkokulYosun Apartmanı Cami ACİL //// //// İKİNCİL//// //// //////////// //// //// HAFİF//// //// //// //// //////// //// ÖLÜ//// //// /////

69 68 Tıbbi Müdahale Bölgesi Kayıt  KAYDEDİLMESİ GEREKENLER: Kimlik bilgisi Tarif (yaş, cinsiyet, yaklaşık boy-kilo, göz rengi, saç rengi,giysi ve diğer özellikler ) Genel Durum Yaralanmanın yeri ve nedeni Yapılan Müdahale Gönderildiği yer

70 69 Tıbbi Müdahale Bölgesi Genel Durum Genel Durumunda dikkati çeken bir özellik var mı? Bilinç düzeyi Şok belirtileri Solunum şekli Ağrı Anormal hareketler Görünür anormallikler

71 70 Tıbbi Müdahale Bölgesi Baştan Ayağa Kontrol  Ne yaptığınızı anlatın ve izin isteyin.  Hastanın başından başlanır ve sistematik olarak ayaklara doğru ilerlenir.  Kontrol hem sesle hem elle dokunarak yapılmalıdır. (hissedebilecek kadar sert ama incitmeyecek kadar nazik)  Yaralanmaların yeri ve boyutu belirlenir, kaydedilir.  Olaydan etkilenen herkes kontrol edilmelidir.

72 71 Tıbbi Müdahale Bölgesi Aranan İşaretler ve Belirtiler  Aranan İşaretler ve Belirtriler Açık yara (kanama) Deride su kabarcıkları Kapali yara (Morluklar, Şişlik) Şekil bozuklukları Hareket kısıtlılığı Ağrı, Acı Başdönmesi Uzuvları hareket ettirememek

73 72 HEDEF 4 Halk Sağlığı – Kişisel Hijyen  Bulaşıcı hastalıklara karşı yüz, beden ve giysi temizliğine dikkat edin: Ellerinizi sık sık su ve sabun kullanarak yıkayın. Lateks eldiven kullanın ve her müdahale için eldiven değiştirin. Maske ve gözlük takın. Bandajları ve pansuman. malzemelerini steril tutun. Vücut sıvıları ile temastan kaçının.

74 73  Tıbbi atıkların sıradan çöplerle karışmasını engelleyin. Özel Tıbbi atık poşetleri içinde ayrı toplayın.  Diğer çöpleri poşet içinde çöp kutularına atın. Çöp kutuları etrafında sızıntıyı engelleyin.  Tüm çöplerin imhası için derin bir kuyu kazın, çöpleri içinde yakın ve üzerlerini toprakla örtün.  2 x 2 x 1 metre boyutlarında bir çukur, 200 kişiye ortalama 7-10 gün yetebilmektedir. Halk Sağlığı Tıbbi Atıklar ve Çöpler

75 74  Kamp bölgesine göre rüzgar altında, su, yiyecek ve tıbbi ekipmandan uzak, bölgedeki su kaynaklarına göre daha aşağı seviyede ve en az 15 m. uzakta bir yere 1-1,5 metre derinliğinde tuvalet çukurları açın.  Çukurları içerisi çevreden görünemeyeceği şekilde çevirin.  Tuvaletlerin her kullanılışından sonra çukurlara kireç ve toprak dökülmesini sağlayın.  Bölgeden ayrılırken çukurları toprak ile tamamen kapatın, bir işaret koyun ve yetkililere haber verin.  Çocuklar konusuna dikkat edilmelidir.  İdealde her 100 kişiye 5 tuvalet çukuru planlanmalıdır. Halk Sağlığı Arazide Tuvalet Hazırlığı ve Bakımı

76 75 Halk Sağlığı Suyun Arıtılması İÇME SUYU ARITMAK için:  Eczanelerde satılan su arıtma tabletleri kullanılabilir.  1 Lt. Suya 4 damla ya da 20 Lt. Suya 1 tatlı kaşığı saf çamaşır suyu eklenebilir. (30 dakika beklet sonra kullan)  Hiçbirşey yoksa su en az 10 dakika fokurdatarak kaynatıldıktan sonra kullanılmalıdır.  Kullanma suyuna da, içme suyuna verildiği kadar önem verilmesi gerekir. Yıkanan eller, yüz, dişler, tabak, bardak, çatal kaşık hastalığa neden olabilir.

77 76 Halk Sağlığı Söylentiler YANLIŞDOĞRU Ölüler hastalık yayarlar.Kitlesel Ölüm salgın hastalık sebebi değildir. Ölülerden koku yayılmaya başladığında, Arama Kurtarma çalışmaları durmalı, her yer kireçlenmeden çalışılmalar devam etmemelidir. Ölülerden yayılan kokular keskin ve rahatsız edici olabilir, ancak kireçlemeye gerek duyulmadan da arama ve kurtarma devam edebilir. Ölülerin kireçle örtülmesinde sakınca yoktur. 5 günden sonra kurtarma çalışmaları durdurulmalı. Bütün arama kurtarma çalışmaları bittikten sonra enkaz kaldırılmalı.

78 77 UNUTMAYIN Kİ!  Senirkent’te Gülsüm nine 38 saat,  Marmara depreminde Özge 3 GÜN,  Kaynaşlı’da Şaziye BULUT 4 GÜN,  Ceyhan’da Hatice öğretmen 4 GÜN,  Konya Zümrüt apartmanında Veysel ÜNSAL 3 GÜN, Muhammet KALEM 6 GÜN,Yasemin YAPRAKCI 7 GÜN,  Erzincan’da Nurcan hemşire 9 GÜN sonra HAYATA MERHABA! dediler. Kaynak: Ankara Siv.Sav.Koleji

79 78

80 79 PSİKOLOJİK İLK YARDIM HEDEF 5

81 80 PSİKOLOJİK İLK YARDIM AMAÇLAR  ANORMAL DURUMLARDA NORMAL DAVRANIŞLARI TANIMAK  STRES ALTINDAKİ KİŞİLERE NASIL DAVRANILACAĞINI ÖĞRENMEK  TRAVMA İLE BAŞA ÇIKMA KANALLARINI TANIMAK

82 81 Afetten Önce ve Sonra ÖNCE AFET SONRA

83 82 Afetler ve Kesintiye Uğrayan Devamlılıklar  Afetler var olan kurulu düzeni altüst eder.  Afetler bağlantılarımızı altüst eder  Afetler yaşamın anlamı ve sürekliliği ile ilgili olarak boşluk yaratır. İşte bu nedenlere bağlı olarak AFETLER TRAVMATIKTIR!

84 83 Afetler Travmatiktir Travma Yaşamımıza yönelik, Vücut bütünlüğümüze yönelik, Sevdiklerimize yönelik, Öz inançlarımıza yönelik Bir tehdit olarak algılanabilir

85 84 Anormal Durumlarda NORMAL Davranışlar  Önce: Şok, İnanamama, İnkar  Sonra: Şaşkınlık, Öfke, İç ve dış hesaplaşma, Depresyon  Daha Sonra: Üzüntü, Yas, Kabullenme ANORMAL DURUMLARDA NORMAL DAVRANIŞLAR Duygusal Bilişsel Fiziksel Psikolojik

86 85 Duygusal Tepkiler: şok, kızgınlık, şüphe, inanamama, korku, kontrol edilemeyen ağlama, suçluluk, yas, utanç, huzursuzluk, çaresizlik, umutsuzluk, depresyon, olağan aktivitelerden zevk alamama, kendini soyutlamak, engellenmişlik, güçsüzlük hissi, hayal kırıklığı, ilgisizlik, gelecek kaygısı, yardım edenlere karşı reddedici olmak. Anormal Durumlarda NORMAL Davranışlar

87 86 Düşünsel Tepkiler: konsantrasyon bozukluğu, kafa karışıklığı, olayları çarpıtmak, önlenemeyen düşünceler, kendine güvende azalma, yetersizlik, kendi kendini suçlamak. Anormal Durumlarda NORMAL Davranışlar

88 87 Bedensel Tepkiler: yorgunluk, uyku bozuklukları, ağrılarda artış, bağışıklık sisteminde zayıflama, baş ağrısı, artan hastalıklar, mide-bağırsak hastalıkları, iştahta değişiklik, cinsel güçlükler, sürekli irkilmek. Anormal Durumlarda NORMAL Davranışlar

89 88 Psiko-sosyal Tepkiler: yabancılaşma, sosyal ortamlardan geri durmak, başkaları ilişki kurmakta zorlanmak, madde bağımlılığı, iş güç yapmakta isteksizlik, aile içi şiddet. Anormal Durumlarda NORMAL Davranışlar

90 89 Duruma Alışmak Zaman Alır  Çoğu insan için, başlangıçta normal kabul edilen, bu semptomlar (ya da davranışlar, belirtiler) olaydan birkaç hafta veya ay içinde yavaş yavaş yok olacaktır.  Eğer durumları daha iyiye GİTMİYORSA, belirtiler giderek kaybolmuyorsa,bu bireylerin profesyonel psikolojik destek almak için yönlendirilmesi gerekir.  Az sayıda kişide olayın hemen ardından ağır psikolojik sorun belirtileri baş gösterir ve bu kişiler acil yardıma ihtiyaç duyar.

91 90 Anormal Durumlarda NORMAL Davranışlar Çocuklar:  Çocuğunuz erken yaşlardaki davranış biçimlerine geri dönebilir: Ebeveynlerden ayrılamama Yatağa gitmekte isteksizlik Kabuslar Dikkatini toplayamama Okula gitmeyi reddetme

92 91 Anormal Durumlarda NORMAL Davranışlar Çocuklar:  Çocukları ailelerinden ayırmayın  İyileşme çalışmalarına katılmalarını engellemeyin  Kurallar konusunda esnek olun  Olabildiğince normal yaşantılarını sürdürmelerini sağlayın

93 92 Kendinize ve Başkalarına Yardım Etmek Afetin etkileri ile başa ç ıkmak i ç in;  Duygusal a ç ıdan Kendi duygularınızı anlayın. Başkalarıyla duygularınız hakkında konuşun. Başkalarının duygularını, onları değiştirmeye ç alışmadan kabul edin. Başkalarına karşı hoşg ö r ü l ü olun. Ç ocuğunuza daha fazla zaman ayırın. Birine sarılın, dokunmak her zaman yardımcı olur. Ger ç ekten dinlemeyi ö ğrenin ve dinlediğinizi belli edin. Ancak sorunu sahiplenmeyin. Yardım etmek isteyenlerin yardımlarını kabul edin.  Fiziksel A ç ıdan Yeterince dinlenin. Bedensel faaliyetlere başlayın.

94 93 Psikolojik İlkyardımda Bizim Rolümüz Nedir? Yardım edenler olarak bizim işimiz, insanların geçmişle gelecek arasında köprü kurmalarına ve kendi yaşamları üzerindeki kontrolü yeniden kazanmalarına destek olmaktır.

95 94 Psikolojik İlkyardımda Bizim Rolümüz Nedir? Psikolojik ilkyardım konusunda İlk 72 saat içinde rolümüz:  İnsanların ne olduğunu anlamalarına yardımcı olmak.  İnsanlara moral destek vermek ; yalnız olmadıkları ve yardımın ulaşacağı bilgisini vermek. İnsanlar bu bilgilere ihtiyaç duyarlar.  İnsanlara rahat bir ortam sağlamak ve destek olmak amacıyla yiyecek ve barınak gibi ihtiyaçların karşılanması için, dış kaynakların harekete geçirilmesinde bölgedeki insanlara yardımcı olmak.  İnsanların iç güçlerini harekete geçirmek için kendilerine ve diğerlerine yardım etmeleri için katılımlarını sağlamak.

96 95 Kazazedeler Normal İnsanlardır  Afetzedeler: zavallı, kurban, yetersiz, hasta veya çaresiz DEĞİLDİRLER. Zihinsel kapasiteleri eksilmiş DEĞİLDİR  Afetzedeler öncelikle insandır. Durumla baş etme becerisine sahiptirler.  Afetzedeler öncelikle sizin gibi İNSANDIR. Alarm durumundadırlar, yoğun düşünmektedirler ve başa çıkmaya, kontrolü kazanmaya çalışmaktadırlar.

97 96 Kazazedeler Normal İnsanlardır  Afetzedelere yetenekli, zeki insanlar olarak davranın.  Kendilerine ve diğerlerine yardımcı olmaları konusunda destekleyin.  Normal konuşun. Yardım teklif edin. Onlara yardım edebilmeniz ve destek olabilmeniz için gerekli bilgileri sorun.

98 97 Psikolojik İlk Yardım ve Akut Müdahale Teknikleri  Bir bağlantı (ilişki) kurarak başlayın  Hızını Yakalama Ve Yönlendirme Kişinin davranışlarını kullanarak ÖNCE: “HIZINI YAKALAYIN” SONRA: “ADIM ADIM İSTEDİĞİNİZ YÖNE YÖNLENDİRİN.

99 98 Hızını Yakalama ve Yönlendirme HIZINI YAKALAMA VE YÖNLENDİRME Evet Ben Ahmet AYNA TUTUN İNANÇ SİSTEMİ İLE BAĞLANTI KURUN EVRENSEL GERÇEK İLE BAĞLANTI KURUN “EVET” SETİ OLUŞTURUN YUZLEŞMEKTEN KAÇININ SEÇME SANSI VERİN YENİDEN ÇERÇEVELE NDİRİN OLUMLU GERİBİLDİRİM VERİN OLUMSUZ İÇ KONUŞMALARI OLUMLUYA ÇEVİRİN KENDİNİZİ TANITIN

100 99 Psikolojik İlk Yardım Yöntemleri Kendinizi Tanıtın KENDİNİZİ TANITIN Adım Ahmet, Size Yardım için buradayım.

101 100 Psikolojik İlk Yardım Yöntemleri Ayna Tutun KİŞİYE AYNA TUTUN KONUŞMA VE HAREKETLERİNİ YANSITIN  Kişinin konuşmasını yansıtın  Kişinin mimiklerini ve vücut dilini yansıtın

102 101 KİŞİNİN İNANÇ SİSTEMİ İLE BAĞLANTI KURUN  Kişinin varolan sorunla baş etmesini kolaylaştırıyorsa,  İnanç/ öz inanç kanalından iletişim kurun.  Uygun bir durumda kişinin konuşma tarzını kullanarak kişisel değerlerini, öz inanç sistemini destekleyin Psikolojik İlk Yardım Yöntemleri Kişinin İnanç Sistemi İle Bağlanti Kurun

103 102 EVRENSEL GERÇEĞİ VURGULAYIN  Basit Komutlar Vermek  Farkındalık Yaratmak Psikolojik İlk Yardım Yöntemleri Evrensel Gerçeği Vurgulayin

104 103 " EVET SETİ" OLUŞTURUN  "Evet" diyeceğinden emin olunan kısa sorular sorulur.  Bu basit sorular kişiye kontrol hissi verir. Buradaki kontrol kişinin kendi kontrolüdür. Evet... ****** ? Psikolojik İlk Yardım Yöntemleri " Evet Seti" Oluşturun

105 104 YENİDEN ÇERÇEVELENDİRME  Durumu, yargı ifadeleri kullanmadan ve çarpıtmadan, farklı ifadeler kullanarak, yeniden çerçevelendirin.  İki farklı durumu, birbiri ile bağlantılandırarak negatif durumdan pozitif duruma çevirin. Psikolojik İlk Yardım Yöntemleri Yeniden Çerçevelendirme

106 105 OLUMSUZ İÇ KONUŞMALARI OLUMLUYA ÇEVİRMEK  Kazazedenin öyküsünü dinleyin  Acı ve umuttan söz edin Psikolojik İlk Yardım Yöntemleri Olumsuz İç Konuşmalari Olumluya Çevirmek

107 106 YÜZLEŞTİRMEDEN KAÇININ SEÇİM YAPMA FIRSATI VERİN  Kişileri zor veya tatsız durumlarla yüzleşmeye zorlamayın.  Kontrol kazanmaları için seçenekler sunun. Psikolojik İlk Yardım Yöntemleri Yüzleştirmeden Kaçinin

108 107 DESTEKLEYİCİ GERİBİLDİRİM VERİN  Herhangi bir İYİ ŞEY (DURUM, DAVRANIŞ) için destekleyici geribildirim verin Psikolojik İlk Yardım Yöntemleri Destekleyici Geribildirim Verin

109 108 YAS Kayıp Sürecine Genel Bir Bakış  Normal olarak her kültürde kayıpların ardından, bir dizi dini ve sosyal adet yerine getirilir. Bu şekilde yaşanan kayıpla ilgili duygu ve düşünceler dışa vurulur ve sosyal çevre ile paylaşılır.  Afet durumlarında, eğer bu törenler gereği gibi yerine getirilemezse, yerini tutacak aktiviteler atlanmamalıdır.  Her kaybedilen kişinin ayrı ayrı yad edilmesi ile ilgili bir düzenleme yapılması önemlidir.

110 109 Her insan geniş bir yelpazeye yayılan başa çıkma kanallarına sahiptir. Düşünce Duygu Sosyal etkileşim İnanç / Öz inanç Hayal kurma / Canlandırma Fiziksel Başa Çıkma Kanalları

111 110 Geçmişle Gelecek Arasında Köprü Kurmak İçin DÜŞÜNSEL DEVAMLILIK Açıklamak, bilgi vermek, yeniden çerçevelendirmek, ne olduğunu anlatmak, ne olduğuna ilişkin sorular sormak ROLLERDE DEVAMLILIK Kişinin yeni bir rol almasına destek olmak, farklı roller vererek aktif kılmak, yardım eden rolünü üstlenmesini sağlamak SOSYAL DEVAMLILIK Tanışıklık yaratmak, ilişki kurmalarına ve sosyal bir bağ oluşturmaları için uygun ortam sağlamak KİŞİSEL DEVAMLILIK Burada “ne değişmedi ?” sorusu çok önemlidir! Kişinin isminin, geçmiş yaşantılarının, anılarının hala onunla olduğunu göstermek.

112 111 Alıştırma 2.2 ! Nasıl Başa Çıkarsınız? Kendi başa çıkma yönteminiz üzerinde düşünün:  Düşünce:  Duygu:  Sosyal etkileşim:  İnanç / Öz inanç:  Hayal kurma / Canlandırma:  Fiziksel aktivite:


"1 SSG-TAG / Bölüm 3 İLK MÜDAHALECİLER İÇİN YAŞAM KURTARAN ÖNLEMLER VE ÇOK SAYIDA KAZAZEDE ARASINDA ÖNCELİK BELİRLEME (TRİAJ)" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları