Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

MFD 1 /65. MFD 2  MFD ’ler (Çok Fonksiyonlu Ekranlar), kokpitin ön panelinde iki yanda bulunan ekranlardır.  Bu ekranlar; uçak ile ilgili neredeyse.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "MFD 1 /65. MFD 2  MFD ’ler (Çok Fonksiyonlu Ekranlar), kokpitin ön panelinde iki yanda bulunan ekranlardır.  Bu ekranlar; uçak ile ilgili neredeyse."— Sunum transkripti:

1 MFD 1 /65

2 MFD 2  MFD ’ler (Çok Fonksiyonlu Ekranlar), kokpitin ön panelinde iki yanda bulunan ekranlardır.  Bu ekranlar; uçak ile ilgili neredeyse tüm ayarlamaları, silah sistemlerinin hedefe yönlendirilmesi ve radar gibi hayati işlevleri yerine getirmemizi sağlar ve çok önemlidir.

3 MFD 3  Genel olarak bir MFD ekranı, bir ekran ve çevresindeki 20 adet seçim düğmesinden oluşmaktadır.  Her seçim düğmesi, o an karşısında bulunan fonksiyonu yerine getirir / seçer.

4 MFD 4  Düğmelerin numara sırası, resimde görüldüğü gibidir.  Genelde, alttaki düğmeler ana modları, üstteki düğmeler alt modları seçer.  Seçili olan ana mod, inverse olarak görünecektir. Sağ ve soldaki düğmeler ise genelde ilgili moddaki seçenekleri ayarlamamızı sağlar.

5 MFD 5  Birçok MFD ekran seçenekleri bulunmakla birlikte, uçak belli ana modlarda iken (NAV,A-A vb.), ekranlar o moda uygun şekilde otomatik olarak seçilir.

6 MFD 6  Daha sonra değiştirmek mümkündür. Örneğin; A-A modunda sol ekran radarı gösterirken, sağ ekranda varsa füze, yoksa top kontrol sayfası açılır.  NAV, yani navigasyon modunda da, sol ekran hava-hava radarını gösterir iken, sağ ekran HSD (yatay durum ekranı) gösterir.

7 MFD 7 /65

8 MFD 8  İlgili ekran adının yanındaki OSB düğmesine basılarak o ekrana gidilir. Sırasıyla sayfaları tanıyalım: 1. BLANK: Boş bir sayfadır. 2. HUD: O an HUD’da ne varsa ekrana yansıtır. 3. RWR: O an RWR’de ne varsa ekrana yansıtır. 4. RCCE: Keşif kamerası görüntüsü. 5. RESET MENU: Fonksiyonları sıfırlama ekranı.

9 MFD 9 6. SMS: Yük kontrol ekranı 7. HSD: Yatay durum ekranı 8. DTE: Veri terminal giriş ekranı 9. TEST: Test ekranı 10. FLCS: Uçuş Bilgisayarı Ayar Sayfası

10 MFD DCLT: Declutter, yani ekrandaki nesneleri azaltma seçeneği. 12. FCR: Radar ekranına hızlı erişim düğmesi 13. HSD: HSD Ekranına hızlı erişim düğmesi 14. TEST: Test ekranına hızlı erişim düğmesi 15. SWAP: Sağ ve sol MFD’ lerdeki ekranları yer değiştirir.

11 MFD TFR: Yeryüzü izleme radarı ekranı (Alçak uçuş için oto pilot) 17. FLIR: Inrared ekranı. 18. WPN: Silahlar için özel ekran (Özellikle Maverick) 19. TGP: Hedefleme modu ekranı (Lazer güdümlü bombalar için) 20. FCR: Atış Kontrol Radarı ekranı.

12 MFD 12 /65 Boş bir ekran gösterir

13 MFD 13 /65 HUD arızalandığında, HUD’daki görüntüyü MFD den almamızı sağlar.

14 MFD 14 /65 RWR arızalandığında RWR’deki görüntüyü MFD’den almamızı sağlar.

15 MFD RCCE  Keşif kamerası ile birlikte kullanılır. Seçenekler:

16 MFD 16  OSB2 RDY: Bu seçeneke RDY veya RUN değerini alır. Yerde iken RDY, havada iken RUN değerini alır. Index sayacı saymaya başlar.  Space ile HUD’dan kayıt yapar.

17 MFD 17 OSB4 INV: Yük sayfasına gider. OSB6 RPOD: Uçakta keşif podunun yüklü olduğunu gösterir.

18 MFD 18 OSB20 : Kalkıştan itibaren sürekli sayan bir sayaçtır. Bomba bırakma düğmesi (Klavye: Space )ile beraber, HUD’daki çemberin içindeki görüntüyü kaydetmeye başlar.

19 MFD 19 /65 Uygulanmamıştır.Genelde gece/gündüz için MFD ayarlarını sıfırlamaya yarar.

20 MFD 20 /65

21 MFD 21

22 MFD 22  Yüklerimiz ve ekipmanlar hakkında bilgi veren önemli bir ekrandır. Hangi ana modda olduğunuza göre farklılaşır.  NAV modunda iken, yük durumu gösterilecektir.

23 MFD 23  Sol üstte, top için mermi sayısı ve altında topumuzda kullanılan mermi tipi görüntülenir.  Alt ortada, uçağın o anki uçuş konfigürasyonu (CAT I – CAT III) ve o anda uçağa zarar vermeden çekebileceğiniz max g görüntülenir

24 MFD 24 Örneğin bir pilon için açıklayalım: 1 MAU : Çeşitli silah ünitesi 1 TER : Üçlü pilon 3 MK82: 3 adet MK82 bomba. Yani, bir “çeşitli silah ünitesi” ne takılı “çoklu pilon” da 3 adet Mk82 bombası yüklü demektir.

25 MFD 25  Bu ekranda sağ alttaki S-J (Selective Jettison, Seçimli bırakma) ekranı yardımı ile, istenile pilon/pilonlardaki yükler pilonları ile beraber bırakılabilir.

26 MFD 26  Sağ/solundaki OSB düğmelerine tıklanarak bırakılmak istenen pilonlar seçilir. Bomba bırakma düğmesi ile bırakılır (Master ARM açık olmalıdır).

27 MFD 27 /65

28 MFD 28  SMS Ekranının ana modlara göre farklılaştığını söylemiştik. Örneğin hava-yer modunda iseniz ve bomba yüklü ise (bu örnekte BLU-107 pist tahrip bombası yüklüdür), ilgili silah ile ilgili ayarların da yapılabileceği bir SMS ekranı görüntülenir.

29 MFD 29  A-G ana modu gösterir.  CCRP, silah atış modunu gösterir.  INV ile yük durumu ekranına gidilir.  CNTL ile atış için detaylı ayarların yapılabileceği alt ekrana erişilir.

30 MFD 30  1BL107, seçili silahı ve adedini gösterir. Basınca bir sonraki silaha geçer.  PROF 1, önceden ayarlanmış atış profilini seçmede kullanılır.  1 SGL, atışın tek tek mi çifter çifter mi yapılacağını seçer. Örneğin 1 PAIR, bir çift bomba bırakılacak demektir.

31 MFD 31  175 FT, bombalar çoklu atıldığında düşüş aralıklarıdır. Tıklayarak ayarlayabilirsiniz.  RP 1, bir tekrar atış yapılacağını gösterir. Tıklayarak ayarlayabilirsiniz. Burayı değiştirdiğinizde, 1 SGL olan değer de değişecektir. Örneğin 3 girerseniz, 3 SGL gösterir. Yani 3 adet tek bomba 175 FT aralıklarla bırakılacak gibi.

32 MFD 32  NSTL, bombanın ateşleme mekanizmasının burundan mı (NOSE), kuyruktan mı (TAIL), yoksa her ikisinden de mi çalışacağını gösterir (NSTL). Kullanılmıyor.  Ortadaki değerler, 1.50 sn ateşleme gecikmesi, Dive Toss için 23 derece açı bilgisidir.

33 MFD 33  Farklı silahlarda farklı ayarlar olabilir. Örneğin parça tesirli bombalar için, parçaların saçılacağı yükseklik vb.

34 MFD 34  175 FT gösteren bomba düşüş aralığını değiştirmek veya bomba bırakma sayısını ayarlamak için, ilgili OSB düğmesine tıklanır. Yandaki gibi bir ekran görüntülenir:

35 MFD 35  İlgili sayıların karşısındaki OPSB düğmelerine bastıkça, ortada sayı değişecektir. İstediğiniz ayara geldiğinde yukarıdaki ENTR OSB düğmesine basın. Ayarınız kaydedilecektir. Bu ayar ana ekranda da değişecektir.

36 MFD 36  CNTL düğmesi ile gelinen sayfada atış ile ilgili detay ayarlar yapmak mümkündür:

37 MFD 37  CNTL tekrar tıklanarak ana sayfaya dönülür.  Sağ alttaki Rel ANG, atış açısı, Dive Toss bombalamalarda atışın yapılacağı açıdır. Basıp ayarlayınız.  Soldaki OSB’ler ile, sırasıyla çarpma ateşlemeli silahlar için ateşleme gecikmesi, irtifa ateşlemeli silahlar için ateşleme irtifası ayarlanabilir. Diğer ikisi kullanılmamaktadır.

38 MFD 38  Bunun anlamı şudur: Bomba hedefe çarptıktan sonra 1.5 sn bekler ve infilak eder. Bombayı hedef içerisinde patlatarak daha fazla zarar vermek için kullanılır. İrtifa ateşlemelide ise, CBU’lar için misket bombaların saçılacağı irtifa girilir. Varsayılan ayarlar normal görevler için uygundur ve genelde değişiklik yapmak gerekmez.

39 MFD 39 /65  Normalde veri kartuşuna yüklenen bilgilerin kontrolünü ve geri yüklenmesini sağlar. Load düğmesine basarak, hard diske kaydetrmiş olduğunuz (ALT+C ve sonra S) bilgileri getirebilirsiniz.

40 MFD 40 /65  Uçuş boyunca meydana gelen arızaların bir kaydını gösterir. Ayrıca sistemleri arızalara karşı test etmemizi sağlar. Sol üstten BIT1 veya BIT2 sayfasına geçeriz. Her sayfada test edilebilecek sistemlerin adları gelir. İlgili sistemin yanındaki OSB düğmesine basıp bekleyerek sistemi test edebiliriz. Uyarısız sönerse, çalışıyor demektir.

41 MFD 41 /65

42 MFD 42  Yeryüzü izleme radarı ekranı. Alçak irtifalarda yeryüzü şekillerinin radarla izlenerek uçağın yere çarpmadan otomatik uçmasını sağlar. Ayarları şöyledir:

43 MFD 43  OSB2: Sürüş tipi, uçağın ne kadar sert hareketler yapmasına izin vereceğinizi seçiniz. HARD en sert, SOFT yumuşak, SMOOTH en yumuşak.  OSB4: NORM ise sistem aktif. STBY beklemede. Bunu açarak oto-pilotu aktif ederiz.  OSB6: OSB6-OSB9: Uçuş yüksekliği  OSB10: VLC, Çok alçak uçuş. Tehlike: Sadece deniz üzerinde kullanınız.

44 MFD 44 /65 FLIR görüntüsünü ekrana yansıtır. Simülasyonda kullanılmamaktadır.

45 MFD 45 /65  WPN Ekranı, bir silahın kamerasına bağlı olarak görüntü verir. Örneğin Maverick’ten gelen TV görüntüsünü ekrana yansıtır. Maverick seçildiğinde, bu ekranda elektro optik olarak silahın hedefini seçeriz. Bu ekrandaki seçenekler, Maverick eğitiminde detaylı olarak yer alacaktır.

46 MFD 46 /65  TGP Ekranı, lazer güdümlü bombaların hedefe yönlendirilmesinde ve lazer nişanlanmasında kullanılır. Lazer güdümlü bomba eğitiminde detaylı olarak yer alacaktır.

47 MFD 47 /65  Tüm radar işlemlerinin yapıldığı ekrandır. Hava-Hava radar modları F1 tuşu ile, Hava-Yer radar modları F2 tuşu ile değiştirilebilir. Radar eğitiminde bu konular ve radar modları detaylı olarak yer alacaktır.

48 MFD 48 /65

49 MFD 49 HSD ekranı (Horizontal Situation Display, Yatay Durum Ekranı, o anki durumumuzla ilgili bilgi verir. Çok önemli bir ekrandır. Steerpointlerin yerleri ve rotalar görülebilir.

50 MFD 50 Seçilmiş olan menzile göre, 3 adet iç içe geçmiş çember, menzil bilgisi sağlar.

51 MFD 51 Örnekte 15 mil seçili. Dolayısı ile her çember 5 millik bir daire kesiti oluşturuyor. Veya en uzaktaki çember üzerindeki bir hedef 15 milde iken, orta çizgide 10 mildedir.

52 MFD 52 En yakın çizgideki ok (resimde işaretli), kuzey yönünü (0 baş) gösterir. Diğer kısa çizgiler de diğer ana yönleri gösterirler. Sol alttaki W şekli ve çizgi, gerçek rotanızdan ne yönde ve ne kadar saptığınızı gösterir.

53 MFD 53 Eğer BULLSEYE açık ise (ICP/DED’de anlatıldı), burada BULLSEYE bilgimiz çıkar. Hemen üstte ise kursorun bulsseye bilgisi vardır.

54 MFD 54 KURSOR BULLSEYE ROTA KUZEY MENZİL

55 MFD 55 HSD üzerinde hareket eden kursor, aslında radar kursorunuzun bir resmidir. Ayrıca HSD de bazen harf/rakamlar ve çevrelerinde çemberler görürüz. Bu çemberler, ilgili SEAD tehdidinin silah/füze menzilini gösterir. Bu menzil içerisine girdiğimizde çember kırmızıya döner. Ayrıca, datalinkler sayesinde kol uçucularınızın pozisyonlarını, yüksekliklerini ve kilitlendikleri hedefleri görebilirsiniz.

56 MFD 56 Şimdi HSD ile ilgili seçenekleri tanıyalım.

57 MFD 57 Uçağı ortaya alır. Bu modda (CEN) uçak ekranın ortasındadır. Ama menzil 10 mile kadar düşebilir. Daha detaylı görüş alınır. DCPL radar bağımsız menzil ayarıdır. CPL’de HSD ekran menzili, radar menzili ile birlikte değişir. DETAYLI AYAR

58 MFD 58 EKRANDAKİ PARLAKLIĞI AZALTIR UÇAĞINIZ RADAR BORESİGHT ÇİZGİLERİ EKRANI DOLDURUR. Uçaklar hareket eder. Tehditler DCPL radar bağımsız menzil ayarıdır. CPL’de HSD ekran menzili, radar menzili ile birlikte değişir.

59 MFD 59 Tıklayınca ekrana zoom yapar. EXP1 ve EXP2 zoom modlarıdır. Kol uçuşlarında işe yarar.

60 MFD 60 /65

61 MFD 61  HSD ekranındaki verilerin isteğimize göre ayarlanmasını sağlayan seçenekleri barındıran sayfadır.  FCR: Radar kursoru ve radar tarama alanı çizgileri.  PRE: Önceden planlanmış hedefler. Tehditler ve menzil çizgileri dahil.

62 MFD 62  AIFF: IFF bilgileri. Çalışmıyor.  CNTL: Ana HSD Ekranına dönüş.  Sağ Kısım: LINE1-4: Çizgilerin ekranda yer alıp almaması.

63 MFD 63  RINGS: Menzil çemberleri. Örnekte kapalı durumda.  ADLNK: Data link’i açar. Kol uçaklarının yeri ve hedefleri.  GDLINK: Yer data link verileri. Yer hedefleri ve tehditler.  NAV1 – NAV3: İlgili navigasyon verileri. Simülasyonda sadece NAV1 de bilgi vardır.

64 MFD 64 HSD Kursoru ile yapılabilecekler: 1. Herhangi bir steerpoint üzerine götürülüp designate edilirse ( Numerik Klave 0 ) o steerpoint seçili steerpoint olur. 2. Bir tehdit üzerine götürülüp designate edilirse o tehdidin menzil çemberi bilgisini gösterir (zaten gösterilmiyor ise) 3. Yine bir tehdide götürülüp un-designate yapılırsa ( Nümerik Klavye Del ), tehdit menzil çemberini kaldırır. 4.Kursorumuzu ekranın en üstüne götürürsek ve ileri itersek, HSD ekranının menzili artacaktır.

65 MFD 65 /65 HTS (Harm Targeting System) seçildiğinde, ekranda tehditler gösterilir ve sistem özel bir modda çalışır. HARM eğitiminde detaylı anlatılacaktır.

66 MFD 66 /65 EMNİYETLİ UÇUŞLAR


"MFD 1 /65. MFD 2  MFD ’ler (Çok Fonksiyonlu Ekranlar), kokpitin ön panelinde iki yanda bulunan ekranlardır.  Bu ekranlar; uçak ile ilgili neredeyse." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları