Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test tekniğine dayalı sınavlarda başarısızlığın nedeni genellikle bilgi eksikliğinden değil, sorulara yaklaşım tarzından veya soru.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test tekniğine dayalı sınavlarda başarısızlığın nedeni genellikle bilgi eksikliğinden değil, sorulara yaklaşım tarzından veya soru."— Sunum transkripti:

1 TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ

2 Test tekniğine dayalı sınavlarda başarısızlığın nedeni genellikle bilgi eksikliğinden değil, sorulara yaklaşım tarzından veya soru stiline aşina olmamaktan kaynaklanır. Test tecrübesi sınav sonucunu etkileyen en önemli etkenlerdendir. Test çözme tekniğini iyi bilmek, istenen sonucun alınmasını büyük oranda sağlayacaktır.

3 Test çözmede üç unsur önemlidir. BİLGİ YORUM HIZ

4 BİLGİ Öğrenme ile kazanılır. Tekrar ile pekiştirilir. Test çözme tekniğini kullanmanın temelini oluşturur.

5 YORUM Öğrenilen ve tekrar ile pekiştirilen bilgi ile ilgili düşünce geliştirme veya bilgiye farklı açılardan bakabilme gücünü ifade eder. Test çözme tekniğinin geliştirilmesini sağlar.

6 H I Z Kazanılan bilgiye ve elde edilen yorum gücüne ait problemlerin zaman kısıtlaması içinde çözülmesidir. Hız, test çözerken zamanı etkin bir biçimde kullanmanıza yardım eder.

7 Her sınavın amacı bellidir aslında; bilenlerle bilmeyenleri ayırmak. Ancak sadece bilmek yetmiyor. -Zamanı iyi kullanacaksın, -Heyecanlanmayacaksın, -Dikkatsiz olmayacaksın, -Kendine güveneceksin, -Test tekniklerinde usta olacaksın… Sınavlarda başarılı olmak zor değil işte size rakiplerinize fark attıracak birkaç teknik:

8 TEST ÇÖZERKEN SORU ÇÖZME TEKNİKLERİ AÇISINDAN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR

9 UNUTMAYIN! Her sorunun kendine özgü bir mantığı vardır. Test çözerken kendi mantığınıza göre değil sorunun mantığına göre hareket etmelisiniz.

10 Öncelikle sorunun iyi okunup anlaşılması, daha sonra yanıtın düşünülmesi gerekir. Kesinlikle soruyu okurken yanıtı düşünmeyin!

11 * Soru kökünü okumadan paragrafı okumak, cevabı düşünmeye çalışmak hızınızı düşürür. Zaman kazanmak için soruyu okumadan cevap şıklarına sıçramak sizi yanıltabilir. * Tahmin yürütmekle kafadan atmak aynı şey değildir. Hiç alaka kuramadığınız sorularda kendinizi zorlamanızın bir anlamı yok. Bu durumlarda kafadan atmayınız. Şıkları düşürdüyseniz hele iki şıkka indirdiyseniz, o zaman ilk aklınıza geleni işaretleyin. Genellikle doğru olmaktadır.

12 Soruda sizden ne isteniyorsa onu düşünmelisiniz. (ne eksik, ne fazla) Bazı sorular size çok kolay gelir ve yanıtın böyle kolay bir şık olamayacağını düşünürsünüz. Oysa kolay soru sormak da bu işin tekniğinin bir parçasıdır.

13 Her testte bilgi düzeyinizin altında ve üstünde sorularla karşılaşırsınız.

14 Soruların hepsi zor değildir. Hatta bazıları o kadar kolaydır ki şaşırıp hata yapabilir, olmayacak şıkkı işaretleyebilirsiniz. Bu gibi durumlara dikkat etmelisiniz.

15 Her testin; 1.%10’u çok zor/çok kolay 2.%20’si zor/kolay 3.%40’i normal bilgi seviyesindedir.

16 Sorulara önyargılı yaklaşmamalısınız. "Bu soru zor yapamam” “Bu soru kolay cevap x şıkkı" gibi zaman kazanmaya yönelik aceleci davranışlar kazanmak yerine kaybettirir.

17 * Soruyu 20 saniye içinde anlayamıyorsanız ya tekrar okuyun ya da geçin. Geçerken buraya tekrar döndüğünüzde ipucu olabilecek bir işaret koyun. Bu sorunun çözümünü ikinci tura bırakın. Biz buna TURLAMA TEKNİĞİ diyoruz. Cevaplandırılmayan soruları soru kitapçığında bir işaret veya bir simgeyle simgelendirmek o soruların ikinci turda daha kolay bulunmasını sağlar. ! : İlk hamlede çözemedim, ama konuyu biliyorum. !! : Zaman alıcı soru, ama herhalde çözebilirim. !!! : Zor soru, herhalde çözemem.

18 * Soru kökünün veya soru metninin uzun olması genellikle korkutur. Halbuki bu hiç sorun değildir. Siz soru kökünü iyi anlayın, metnin uzun olması size daha fazla ipucu veriyor demektir. İşe,bu yönden bakın. Yine de yavaş okuyan ve bir defada okuduğunu anlayamayanlardansanız bu durum tabii farklı.

19 * Her kelimenin altını çizmeyiniz. Bu size zaman kaybettirir. * Sadece soru köklerinin ve önemli gördüğünüz diğer ipuçlarının altını çiziniz.

20 * İlk doğru gördüğünüz seçeneği hemen işaretlemeyin, tüm seçenekleri okuyun. Çünkü en doğrunun istendiği bir soru ise ilk seçtiğiniz ne kadar doğru olsa da en doğru olmayabilir. * İşaretleme yaptığınız cevap bölümünün çözdüğünüz testle aynı olduğundan emin olun. Örneğin Türkçe sorularının yanıtlarının cevap kağıdında matematik bölümüne kodlanması gibi…

21 * Yanlış cevapların, doğrulardan götüreceğini hepiniz biliyorsunuz. Bu nedenle kesinlikle bilmediklerinizi bir takım oyunlarla ( kura çekme gibi ) işaretlemeyin. Ancak, emin olmadığınız sorular için önce doğru olmayanları eleyin. Yanlış şıkları elemek işinizi kolaylaştırabilir. En az iki seçeneğe indirgediğinizde doğruyu bulmanın daha kolay olacağını bilin. Bir soruda yer alan doğru bulma ihtimali 4´te 1’ dir. Demek ki, rastgele işaretleyerek yanlışı bulmak daha kolay.

22 * Bir bölümden diğer bir bölüme geçerken zaman kaybetmeden zihninizi ve bedeninizi dinlendiriniz. Gözlerinizi kapatarak derin nefes alabilir ve bu testin çok iyi geçeceği şeklinde kendinize telkinlerde bulunabilirsiniz. * Yorulduğunuz zaman bedensel egzersiz yapınız. (Ses çıkarmadan, kollar, ayaklar ve başınızı hareket ettirebilirsiniz). * Sık sık saate bakmak yerine bölümler arasında saatinize bakınız. Çok sık saate bakmak sizi telaşlandırabilir.

23 * Sınav süresince moraliniz bozulduğunda, konsantrasyonunuz dağıldığında ve yorgunluk hissettiğinizde nefes egzersizi yapabilirsiniz. Bunun için saniye arkanıza rahatça yas- lanarak derince nefes alır ve aldığınız nefesi bir miktar içinizde tutarak burnunuzdan yavaşça verebilirsiniz.

24 Hatalı okuma alışkanlıkları da önemli sorunlar yaşamanıza neden olabilir. Olumsuz bir ifadeyi olumlu olarak okumak soruyu veya yanıtı hatalı düşündürebilir.

25 İnsan psikolojisi soru içindeki ifadeleri olumlu yönde algılamaya eğilimlidir. Bu nedenle sorulardaki altı çizili veya kalın yazı karakterli ifadeleri daha dikkatli okumalısınız.

26 Paragraf sorularında genellikle paragraftan önce soru kökünün okunması paragrafın ikinci kez okunması zorunluluğunu önler.

27 Ayrıca, paragraf sorularını cevaplandırırken soru cümlesini okuduktan sonra paragraftan cümleler okuyarak şıkları eleme yöntemini de kullanabilirsiniz.

28 Çünkü, yanıt şıklarından sorunun çözümüne gitmek test tekniğinde önemli bir yoldur.

29 Yanıt şıklarını elerken eğer 2 şıkka indirgeyebilmişseniz bunlardan birisini seçmenizde hiçbir sakınca yoktur.

30 UNUTMAYIN Kİ, Her yanlış cevap hem kendini hem de doğru cevaplarınızı götürmektedir. Bu da netlerinizin düşmesine neden olmaktadır. Her soru, her net önemlidir. Bir net sizi en az kişinin üstüne de çıkarabilir, altına da düşürebilir.

31 Test çözerken sorunun doğru cevabını bulmak kadar önemli bir diğer olay da cevap olamayacak şıkların tespit edilmesidir. Böylece çözüm alternatiflerini daha netleştirir ve doğru şıkka ulaşabilme hızınızı daha da artırırsınız.

32 Bazen cevap şıklarında cevaba benzeyecek iki bazen üç şık bulunur. Bunlara çeldirici denir. Çeldiriciler, ilk bakışta cevap gibi algılanabilir ama ufak bir zihinsel egzersizle doğru cevabı bulmanız mümkündür. Unutmayın ki, bu tip sorularda cevap genellikle soru metninde saklıdır.

33 TEST ÇÖZERKEN KODLAMA KONUSUNDA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR

34 Sınava başlamadan önce ilk yapmanız gereken, kitapçığın sayfalarını, eksik ya da yanlış basım olup olmadığını, sayfa numaralarının birbirini takip edip etmediğini kontrol etmek, sonra kitapçık türüne bakıp KİTAPÇIK TÜRÜ’nü doğru kodlamaktır.

35 Soruyu kitapçık üzerinde çözmüş olmak o soruyla işinizin bittiği anlamına gelmez. Soruyu doğru çözmek kadar optik forma doğru kodlamak da önemlidir.

36 Kodlama her sorudan sonra yapılmalıdır. Bu, asla zaman kaybı değildir. Çünkü kodlama için geçen süre bir ölçüde dinlenme sürenizdir. Bu zaman dilimi içinde, bir soru ile olan zihinsel bağınızı koparır; bir başka soruya geçmek için zamanın geldiğini düşünürsünüz.

37 Ayrıca sınavın ilerleyen diliminde boş bir yanıt kağıdı yerine dolu bir yanıt kağıdı görmek kendinize olan güveninizi arttırmaya yardım eder.

38 Zaman kazanacağım diye kodlamayı sona bırakmak sınav sonrası yorgunluk ve dikkat dağılmasının fazlalığı nedeniyle hatalı ya da eksik kodlama riskini arttırır, kaydırma yapmanıza neden olur.

39 Her yıl 1000 adaydan 5’i kaydırma hataları nedeniyle mağdur olmaktadır. DİKKAT!

40 Kodlama yaparken soru numarasını kontrol etmeyi de unutmayın!

41 TEST ÇÖZERKEN ZAMAN KONUSUNDA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR

42 *Hız ve isabet arasında uygun bir denge kurmamız gerekir! *Çok hızlı okuyup hata yapmak bize puan kaybettirir. Diğer taraftan, aşırı dikkatli olmak, her soru üzerinde çok fazla zaman harcamak da doğru değildir.

43 Testte başarılı olmak, doğru cevapları verilen zaman dilimi içinde bulmak demektir. Bu nedenle her bir soruya ne kadar zaman harcamanız gerektiğini baştan planlamalısınız.

44 Turlu Soru Çözme Yöntemi testteki her soruyu incelemenize yardımcı olur. Bilinmeyen sorularla zaman kaybını önler. Aynı zamanda zorluk derecesi biraz yüksek olan sorulara bakmayı ve bu sorular için daha fazla zaman kullanımını sağlar.

45 Sınavda zaman kullanımını en fazla zora sokan bildiklerimiz ya da bilmediklerimiz değil, biraz bildiğimiz ya da tereddüt ettiğimiz sorulardır.

46 Bu nedenle soru ile inatlaşmak “bu soruyu çözmezsem ölürüm” mantığı, testin sonunda hüsrana uğrama riskini arttırır.

47 Soruları okurken sesli ya da dudak kıpırdatarak okumaktan her okuduğunuz kelimenin altını çizmekten uzak durun! Çünkü bu durum hızınızı kesecektir.

48 Testlerde en önemli yardımcınız kaleminizdir. Sayısal sorularda işlemleri mümkün olduğunca kağıt üzerinde kalemle yapınız! Çünkü zihninizden yapacağınız hesaplamalarda yanılgı payınız daha yüksektir.

49 Hız kazanmak için yapmanız gereken, gözle okuma alışkanlığı kazanmanız; hızlı okuma tekniklerini kullanmanız ve sınav öncesi okuma egzersizleri ile okuma hızınızı; bol bol soru çözerek de işlem hızınızı arttırmanızdır.

50 HIZLI OKUMA TEKNİKLERİ

51 Sınavda hızlı okumak adaya, hem zaman kazandırır hem de daha az yorularak daha fazla soru çözme şansı verir.

52 Okunacak materyalle göz arası en az 30 cm olmalıdır

53 Gözle okunmalı, sesli ya da dudaklar kıpırdatılarak okuma yapılmamalıdır.

54 Sorular okunurken başka bir şey düşünülmemelidir! Konu dışı düşünceleri düşünmek için kendinize başka zaman ayırmalı ve o konuyu, o zamanda düşüneceğiniz yönünde kendinize telkinde bulunmalısınız.

55 Çok parlak ve yetersiz ışıkta okuma yapılmamalıdır. Işığın geliş yönü sol arkadan olmalıdır.

56 Okuma mekanındaki ısı sıcaklığı ne çok soğuk ne de çok sıcak olmalıdır.

57 Kafa hep aynı seviyede tutulmalıdır. İleri geri sallanılmamalıdır. Dik oturulmalıdır. Sağa -sola veya öne fazla eğilmemelidir. Bu durumlar gözün çok çabuk yorulmasına ve satırlar arasında kaymalara neden olabilir.

58 Okuma yapılırken gözler zaman zaman dinlendirilmelidir. Şöyle ki; okuma yaparken gözlerinizi ara sıra kaldırıp uzak cisimlere bakmalısınız.

59 Gözler ara sıra açılıp kapatılmalıdır. Bu göz kaslarının dinlenmesini ve baş ağrısını önleyecektir.

60 Okuma sırasında belirli zamanlarda kısa süreli aralar vermek gerekir. Bu arada kan dolaşımını hızlandıracak teknikler (elleri sallamak, boynu hareket ettirmek vb.) kullanılmalıdır.

61 Okuma amacınızın olması okuma hızınızı arttıracaktır. Ne okuduğunuzu, niçin okuduğunuzu, ne bulmak istediğinizi bilerek okumak! Yani tam bir konsantrasyon!

62 Bol bol soru çözün! Yanlış cevapladığınız soruların peşine düşün! Farklı sorularla karşılaşmak anlama ve okuma hızınızı artıracak; çözüm yöntemleri geliştirmenize yardımcı olacak; dolayısıyla SBS’ de işinizi kolaylaştıracaktır.

63 DENEME SINAVLARI ÇÖZERKEN NELERE DİKKAT ETMELİYİZ ? Evde kendi başınıza yapacağınız deneme sınavlarında zaman dilimini gerçek sınav ile benzer şekilde yapmaya özen gösteriniz. Gerçek sınav nasıl ki sabah saat :10 “ da başlayıp 12 “ de bitiyorsa sizde evde çözeceğiniz deneme sınavlarını bu saat dilimlerine göre ayarlayınız. AMAÇ : Biyolojik saatinizi kurmayı öğrenmek.

64 DENEME SINAVLARI ÇÖZERKEN NELERE DİKKAT ETMELİYİZ ?  Muhakkak her hafta bir deneme uygulamalısınız  Süreye dikkat ederek ve sınav atmosferine uygun bir şekilde çözmelisiniz.  Gerekli ihtiyaçlarınızı denemeye başlamadan önce gidermelisiniz.  Yapamadığınız soruların takipçisi olmalısınız.

65 Öğrencilerin deneme sınavı sonrasında en çok kullandığı cümleler Sınavda uzun süre kalmak bana zor geliyor. O soru da yanlış yapılır mıydı? Çok fazla işlem hatası yapıyorum. Yanımda oturanın kitapçıkta benden ilerdeki sayfada olması, sınav gözetmeninin davranışları v.s dikkatimi dağıtıyor.

66 Öğrencilerin deneme sınavı sonrasında en çok kullandığı cümleler Sınav sırasında bir soruya takıldığımda, başka soruya geçsem de dikkatimi toplayamıyorum. Sınav sırasında iki üç soru yapamadığımda moralim bozuluyor.

67 DENEME SINAVLARININ BİZLERE KAZANDIRACAKLARI  Eksik olan konuları ortaya çıkarmamızı,  Sınav sistemini özümsememizi,  Soru tiplerine aşinalık kazanmamızı,  Sınav heyecanını yenmemizi,  Vücudunuzu artık sınav süresine kurarak, zamanı kullanmayı öğreneceksiniz.

68 DENEME SINAVLARININ BİZLERE KAZANDIRACAKLARI  Başkalarının arasındaki yerini ve durumunuzu görmenizi,  Hatanızı tekrarlamamayı,  Başarı grafiğinizi takip etmemizi,  Gerçek sınava hazır duruma gelmemizi sağlayacaktır.

69 SINAVA DOĞRU Deneme sınav sonuçlarını abartmayın.Bu sınavların sizin eksik olduğunuz konuları belirlemek için yapıldığını Sınava hazırlık sürecinde kendinizi başkaları ile değil ; kendi performansınız içinde değerlendirmeyi UNUTMAYIN!

70 “Bana bir problem ve 1 saat süre verilse bu sürenin 45 dakikasını problemi anlamaya, 10 dakikasını çözüm yolları üretmeye, 5 dakikasını çözmeye ayırırım.” Einstein

71 SINAVLARDAN HİÇ BİR ZAMAN KORKMAYIN

72 T E Ş E K K Ü R E D E R İ Z… Salime ERKAN Psikolojik Danışman


"TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test tekniğine dayalı sınavlarda başarısızlığın nedeni genellikle bilgi eksikliğinden değil, sorulara yaklaşım tarzından veya soru." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları