Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Kaynak: Kalıpsız,O., Buharalı, A., Biricik, G. (2008). Bilgisayar Bilimlerinde Sistem Analizi ve Tasarımı Nesneye Yönelik Modelleme. Papatya Yayıncılık.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Kaynak: Kalıpsız,O., Buharalı, A., Biricik, G. (2008). Bilgisayar Bilimlerinde Sistem Analizi ve Tasarımı Nesneye Yönelik Modelleme. Papatya Yayıncılık."— Sunum transkripti:

1 Kaynak: Kalıpsız,O., Buharalı, A., Biricik, G. (2008). Bilgisayar Bilimlerinde Sistem Analizi ve Tasarımı Nesneye Yönelik Modelleme. Papatya Yayıncılık Eğitim, İstanbul. Sistem Tasarımı

2  Ön tasarım › Sistemin işlevi tanımlanır › Sistem modüllere ayrılır › Veri yapıları oluşturulur › Modül arabirimleri kurulur › Kısıtlar belirtilir › Rapor halinde oluşturulur; kabul edilir veya tekrar düzeltilir. Sistem Tasarımı -1

3  Ayrıntılı Tasarım › Ön tasarımda oluşturulan modüllerin alt modülleri oluşturulur › Kütükler, ekran görüntüleri ve rapor biçimleri tasarlanır › Programlar için ayrıntılı planlar düzenlenir › Ayrıntılı tasarım raporu kabul edildiğinde program planları bir programlama dilinde kodlanır ve dış belleklere aktarılır.

4  Geliştirme sürecinin her aşamasında “kalite kontrol” yapılır.  Son aşamada sistem testten geçirilir.  Bu amaçla, sistem projesini planlanmasında bir “sistem denetleme planı” ve son aşamasında da “test planı” düzenlenmektedir.  Test; önce her bir modülün, sonra da bir bütün halinde sistemin testten geçirilmesidir.

5 Sistemin Tasarım Aşamaları Sistem Gereksinimleri Sistem ve veri yapıları tanımı, modüllere ayırma, kısıtların tanımı İnceleme Modüllerin ayrıntılı tanımı İnceleme Sistem Tasarım Raporları Ön Tasarım Raporu Ön TasarımAyrıntılı Tasarım Kabul Revizyon

6  Genel tasarım, sistemin alt yapısını belirleme ve sistem mimarisinin oluşturulmasıdır.  Sistem analizinde oluşturulan sistem gereksinimleri girdi olarak kullanılır.

7  İşletmede var olan donanımın, yazılımın ve ağ yapısının belirlenip sistem çözümüne uygun alt yapının belirlenmesi.  Envanter Belirleme: › Donatım modelini üreticisini › Donatım durumunu (kullanılıyor, bakıma ihtiyacı var, çalışır durumda vb.) › Donatım yaşını › Donatım planlanan yaşını › Donatımın işletme içindeki fiziksel yerini › Donatım sorumlu çalışanı veya bölümü › Donatım finansal durumunu (işletmenin kendi malı, kiralık veya leasing yapılmış vb. şeklinde) belirlemelidir.

8 Var olan Bilgisayar Donanım ve Yazılım Belirleme Envanteri İş yüklerinin tahmini Donanım Değerlendirme Yazılım Değerlendirme İş yüklerinin tahmini Finansal Satın Alım Türünü Belirleme

9  İş Yüklerinin Tahmini: › Sistem analisti,,sistemin var olan ve planlanan iş yüklerini hesaplayarak donanımın alt yapı kapasitesinin bu iş yüklerine göre yeterlilik durumunu belirler.

10 Mevcut SistemÖnerilen Sistem İşBayi satışlarının aylık raporu YöntemDosya takibiBilgisayar tabanlı takip PersonelBayi yöneticisiBilgisayar uzmanı Maliyet / Saat TL TL Ne Zaman? Nasıl? Günlük:Her bayi için faturaların dosyalanması Aylık: Hesap makinesi kullanarak günlük kayıtların hesaplanması ve rapor hazırlanması Günlük: Fatura bilgilerinin girilip toplamın alınacağı programın çalıştırılması Aylık: Raporlamayı yapıp yazdıran programın çalışması Gerekli Olan İnsan Zamanı Günlük: 20 dakika Aylık: 8 saat Günlük: 4 dakika Aylık: 20 dakika Gerekli Olan Bilgisayar Zamanı YokGünlük: 4 dakika Aylık: 20 dakika

11  Donanım Değerlendirme: › Envanter doğrultusunda projenin ihtiyaçları belirlenir › Bu aşamada sistem analisti ve kullanıcıların göz önünde bulundurması gerekenler:  Sistemin toplam kapasitesi  CPU’nun atıl zamanı  Önerilen belleğin büyüklüğü › Bilgisayar donanımını değerlendirme sorumluluğu  Sistem analisti  Yönetim  Kullanıcı denetimindedir. Değerlendirme sonucunda sistem: › Değiştirilmeyebilinir › Yenilenebilir › Küçük değişiklikler yapılabilir

12  Yazılım Değerlendirme: › Sistem analisti satıcılar ve yönetimle bir araya gelerek kriterlere uygun yazılımı belirlemelidir.

13 Yazılım GereksinimleriYazılım Özellikleri Performans Etkinliği  İhtiyaç duyulan tüm işleri yerine getirme  Tüm işleri istenildiği şekilde yerine getirme  İyi tasarlanmış ekran çıktıları  Yeterli kapasite Performans Verimliliği  Hızlı cevap verme  Verimli giriş  Verimli çıkış  Verimli veri saklama  Verimli yedekleme Kullanım Kolaylığı  İyi tasarlanmış kullanıcı arabirimi  Yardım menüleri  Esnek arabirim  Yeterli geri besleme  Hata düzeltme Esneklik  Girdi seçeneği  Çıktı seçeneği  Diğer yazılımlarla birlikte kullanılma Dökümantasyon Kalitesi  İyi organizasyon  Yeterli çevrim içi kaynak  Web sitesinde sık sorulan soruların bulunması Üretici Desteği  Teknik destek  Ürün güncellemesinin web sitesi üzerinden yapılabilmesi

14 Temel Satıcı HizmetleriSatıcının Sunduğu Hizmetler Donanım Desteği  Ürün kalitesi  Garanti Yazılım Desteği  Toplam yazılım ihtiyacı  Özel programlama gereksinimleri  Garanti Kuruluş ve Eğitim  Zaman programına uyum  Eğitim  Müşteri hizmetleri Bakım  Rutin bakım işlemleri  Acil durumdaki cevap verme süresi Sistem Altyapısını Belirleme-6  Satıcı Firmayı Belirleme:

15  Satın Alma Şeklini Belirleme › Satın alma › Kiralama › Leasing

16 AvantajlarıDezavantajları Satın Alma  Uzun dönemde leasing ve kiralamadan ucuz olması  Sistemin değiştirilebilir olması  Vergi indirimi sağlaması  Tam kontrol  İlk ödemenin yüksek olması  Eskime riski  Seçimin yanlış yapılması sonucu yatırımın batma riski  Tam sorumluluk Leasing  Sermayenin bağlanmaması  Finanslamaya ihtiyaç duyulmaması  Kira bedelinden düşük olması  Sözleşme bittiğinde işletmenin sisteme sahip olamaması  Ödemenin gecikmesi durumunda yüksek faiz oranı  Satın almadan daha pahalı olması Kiralama  Sermayenin bağlanmaması  Finanslamaya ihtiyaç duyulmaması  Sistemin kolayca değiştirilmesi  Genelde bakım ve garantinin fiyat kapsamında olması  İşletmenin sistemin gerçek sahibi olmaması  Satıcı kendi riskini üstlendiği için kira bedelinin çok yüksek olması

17  Ayrıntılı tasarım kapsamında › Çıktı tasarımı › Girdi tasarımı › Veri tabanı tasarımı › Program tasarımı › Ana birim tasarımı

18  Çıktı tasarımında aşağıdaki amaçlar göz önünde bulundurulmalıdır: › Belirlenen amaca hizmet verme › Kullanıcı için anlamlı olma › Uygun miktarda olma › Çıktıların hangi kullanıcılara dağıtılacağının doğru belirlenmesi › Çıktının zamanında sağlanması › Doğru çıktı yönteminin seçilmesi

19  Çıktılar kullanıcıları etkileyecek şekilde olmalıdır: › Bilgilerin alfabetik-kronolojik veya maliyete göre yönlendirilmesi › Kabul edilebilir sınırların belirlenmesi › Grafik tipi-rengi ve ölçeğinin belirlenmesi › Örneğin:  Bazı renklerin özel anlamları vardır. İşletmecilikte bütçe değerlerinin kırmızı ile gösterilmesi problem belirtir.

20  Girilen verinin kalitesi çıktı kalitesini de belirler › Bilgi işlemde “hatalı veri girerseniz, hatalı çıktı alırsınız” kuralı geçerlidir. › İyi tasarlanan girdiler:  Etkinlik  Doğruluk  Kullanım kolaylığı  Uyumluluk  Basitlik  Çekicilik özelliklerine sahip olmalıdır.

21  Kodlama › Gereksinim analizinden itibaren göz önünde bulundurup tasarım aşamasında ise tamamen kesinleştirilmelidir. › Etkin giriş ortamının sağlanması için etkin kodlama gerekir. › İyi bir kodlamada dikkat edilmesi gerekenler:  Kodlama mümkün olduğunca kısa olmalıdır  Kolay okunur hale getirilmelidir  Kolay değişmeyecek şekilde olmalıdır  Tekrarlanmaması ve tekil olması gerekir  Karışıklığa yol açmamak için birbiriyle benzer semboller kullanılmamalıdır  I – 1, 2-Z-z, vb.  Kısaltmalar varsa anlamlı olmalıdır

22  Bilgi girişi tasarımı, genellikle kağıt üzerindeki bilgi toplama formları ve ekran yapıları için gerçekleştirilmektedir. Form tasarımı oluşturulmasında şunlara dikkat edilmelidir: › Kolay doldurulmasına › Tasarım amacını karşılamasına › Doğru tamamlamayı sağlamasına › Güzel görünmesine

23  Ekran Tasarımında: › Kolay kullanım ve basitlik: Gereksiz bilgi bulunmaması, pencerelerde girilecek veriyle ilgili bilgi olması › Uyumluluk: bilgi toplama formları ve diğer ekran görünümleri › Hareket kolaylığı: ekrandan ekrana geçme ve başlık kolonunu sabit tutarak diğer kolonları kaydırma şeklinde › Çekici ekran tasarımı: tüm ekranların belli bir düzene uygun hazırlanması ve imleç yapısı, font tipinin seçimi  Ekran Tasarımında Renk Kullanımı: › Zemin ve kalem rengi uyumlu olmalıdır › Fazla parlak ve koyu renkler kullanılmamalı › Önemli yerler parlak hale getirilmeli › En kolay okunan 5 renk grubu  Sarı üzerine siyah  Beyaz üzerine yeşil  Beyaz üzerine mavi  Mavi üzerine beyaz  Siyah üzerine sarı › En zor okunan renkler  Yeşil üzerine kırmızı  Kırmızı üzerine mavi

24  Veri yapısı tasarımında amaçlar: › Verinin kullanıcı istediği anda kullanılabilir olması › Doğru ve uyumlu olması, veri bütünlüğünün sağlanması › Güncelleştirmenin etkin yapılabilmesi › Bilgi geri çağırmanın amaca uygun ve etkin gerçekleştirilmesi

25  Arabirimler: › Doğal dil ara birimleri › Soru cevap sorgulamaları › Menüler › Girdi/çıktı formları › Komut dili  Arabirim sistemleri kullanıcıya: › Bilgisayarın girdiyi kabul edip etmediğini › Doğru formda olup olmadığını › İşlemde gecikme olacağını › İşlem veya isteğin tamamlandığını ya da tamamlanmadığını belirten bilgiler gönderirler.

26  Kullanıcı arabirim tasarımında önemli olan unsurlar: › Etkinlik › Çekicilik › Kullanıcıya önem verme › Verimlilik

27  Ara birimlerde oluşan bazı problemler: › Bilginin düzensiz görünümde yığınlar şeklinde olması › Kullanıcının yürütmesi gereken çeşitli görevler arasındaki geçişin uyumlu olmaması › Ekran üzerindeki komutlarda kullanılan terminolojinin karışık olması › Site tarafından verilen hata mesajlarının açıklayıcı olmaması › El kitaplarının anlaşılmaz derecede karışık olması


"Kaynak: Kalıpsız,O., Buharalı, A., Biricik, G. (2008). Bilgisayar Bilimlerinde Sistem Analizi ve Tasarımı Nesneye Yönelik Modelleme. Papatya Yayıncılık." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları