Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Rusya, Ukrayna, Kazakistan : Karadeniz Havzası Üçlüsü Hububat Lojistiği Natalija Riabko / Michel Ferret FranceAgriMer SIA 29 Şubat 2012.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Rusya, Ukrayna, Kazakistan : Karadeniz Havzası Üçlüsü Hububat Lojistiği Natalija Riabko / Michel Ferret FranceAgriMer SIA 29 Şubat 2012."— Sunum transkripti:

1

2 Rusya, Ukrayna, Kazakistan : Karadeniz Havzası Üçlüsü Hububat Lojistiği Natalija Riabko / Michel Ferret FranceAgriMer SIA 29 Şubat 2012

3 Açıklama planı •I- Genel hususlar •II- Lojistik •III- Son Gelişmeler •IV- Sonuçlar

4 I- Genel Hususlar

5 Ülkelerin Genel Özellikleri (1) •Büyük üretim ve ihracat potansiyeli* •Özellikle iklime bağlı kuvvetli değişkenler: –Yağışların düzensizliği –Don zararları •Özellikle iklim nedeni pazarlama döneminde ihracat hacimlerindeki düzensizlikler •Uzun mesafe üzerinde nakliye: –Nakliye destekleri •Demiryolu taşımacılığındaki sorunlar

6 Rusya, Ukrayna, Kazakistan (Tüm hububat)

7

8

9 Ülkelerin Genel Özellikleri (2) •Her üç ülkenin de hububat ticaretinde devletin rolü vardır. •Rusya’da ve Ukrayna’da yabancı ticaret şirketlerinin kuvvetli varlığı •Rusya’da ve Ukrayna’da enflasyona karşı mücadele önceliği –Hububat ihracat politikası üzerindeki etkisi

10 Tchernozem : Tanrılar tarafından kutsanmış (siyah) topraklar •Ukrayna : 30 milyon ha / 42 milyon ha •Rusya : 32,5 milyon ha / 220 milyon ha •Kazakistan : 10 milyon ha (ülkenin kuzeyi) •Özellikler : –Kuvvetli humus yüzdesi (3 ila % 15 ) –potasyum, fosfor ve mikro elementler açısından zenginlik –Derinlik: 1-6 metre (maksimum Ukrayna’da)

11 Kuzey Batı Siyah topraklar Kuzey Kafkasya Volga Batı Sibirya Moskova Voronej Kara Deniz Azak Denizi Hazar Denizi Saint-Petersburg Kazakistan Çin Ukrayna Rusya: Başlıca hububat üretim alanları

12 RENDEMENTS CÉRÉALIERS EN RUSSIE Bölgeler itibariyle hububat verimi kental / ha

13 KIEV Odessa Mykolaiv Kherson Zaporizzya Dnipropetrovk Kirovograd < – – 900 Üretim (1000 ton) 900 – 1200 > 1200 Tcherkassy Ukrayna: Hububat alanları

14 Kazakistan: Temel tarım ürünleri Aktau Astana Almaty Atyrau Sources Arvalis – Institut du végétal

15 II- Lojistik

16 Büyük pazarlara yakın merkezi konum Tanımlar Demiryolları Deniz yolları Teslimat noktaları Limanlar

17 Rusya’nın dezavantajları: •Yüzölçümün büyüklüğü (17 milyon km²) •Ağır iklim koşulları •Karadeniz’de derin sular üzerinde bulunan liman sayısının sınırlılığı –Ancak nehir – deniz limanlarının sayısı fazladır. •Mısırlı özel alıcılara (küçük gemiler) satışlar için avantaj •Eksik demir yolu araç-gereçleri •Demiryolu taşımacılığı ile ilgili yüksek maliyet: –Hububatın « stratejik » konumda olmaması –Sübvansiyonlar yoluyla kısmen telafi edilebilmesi

18 Rusya’nın dezavantajları (2) •Yüksek FOB maliyeti: – 25 $ / t, Fransa’da 7 $ / t ve Ukrayna’da 16 $ / t (Haziran 2010) •Sibirya’nın hububat alanlarının tecrit edilmiş (izole) olması Müdahale mekanizmalarının gerekliliği •Hububat kaynaklarının dağılımındaki aksaklıklar: –Et için kuvvetli ölçüde ithalata bağımlılık –Rusya dünyanın en büyük et ithalatçısıdır!

19 Rusya’da başlıca deniz limanları

20 Limanlara göre gemi büyüklükleri : sınırlayıcı faktör draft derinliği Hububat gemilerinin tonajına göre liman kapasitelerinin dağılımı •Novorossiysk limanı – T •Touapse limanı – T •Taman yeni hububat limanı (inşaat halinde) – T •Rostov limanı – T •Yeysk limanı – T •Derin olmayan Azov limanları – T Hububat gemilerinin tonajına göre liman kapasitelerinin dağılımı •Novorossiysk limanı – T •Touapse limanı – T •Taman yeni hububat limanı (inşaat halinde) – T •Rostov limanı – T •Yeysk limanı – T •Derin olmayan Azov limanları – T Kaynak : L’office International d’Exportkhleb, Louis Dreyfus Commodities Suisse

21 Rusya: limanların yükleme kapasiteleri (hububat) Limanlar Yükleme kapasiteleri Mt/yıl Uç terminallerde Mt/yıl Maksimum liman depolama kapasiteleri 1000/t Yükleme 2011 Mt/yıl Kaliningrad31,546 0,93 Saint-Pétersbourg1-- 0,24 Novorossiysk10,15,1220 6,49 Touapse2, ,48 Taganrog1-- 0,78 Azov2,51,4100 2,46 Rostov54,1250 3,35 Taman11- 0,84 Temryuk0,5 - 0,26 Yeisk1,50,776 1,54 Caucase0,7-- 0,81 Astrakan0,30,210,8 0,16 Makhatchkala0,5-- 0,05 Vladivostok0,4-- 0,08 Petropavlovsk-Kamcharsky0,2-- 0,01 Diğer0,4--0,02 Toplam30,516,985019, TAHMİNLERİ

22 Novorossiysk Limanı •Rusya’nın en büyük limanı •Avrupa’nın en büyük üçüncü limanı •2011 yılında yükleme kapasiteleri 157 Mt (Tüm ürünler) •2011 yılının ilk 9 ayı için konsolide gelirler : 782 milyon $ •Hububat için ton depolama kapasitesi (genişletilmesi planlanmaktadır.) •Şu anda satıştadır. Novorossiysk

23 Touapse Limanı •En büyük Rus hububat terminallerinden bir tanesidir. •Hububat aktarma kapasitesi 2,4 Mt / yıl •Hububat depolama kapasitesi ton •Zayıf noktaları: –Gelişmemiş demiryolu altyapısı –Limana sınırlı ulaşım –Mevzuattan kaynaklanan sıkıntılar ! •Kamyonların yetersizliği! Touapse

24 Ukrayna’nın Dezavantajları •Rusya’dan farklı olarak hammadde ihracatının düşük olması •Yapısal bütçe dengesizliği: •Ukrayna’nın IMF desteğine bağlı oluşu •İhracatta vergilerin rolü •Alt yapılarda devlet yatırımlarının azlığı •Rusya’nın büyüyen etkisi altında olması •Dış etkilere açık yönetim •İdarenin ağır çalışması ve belirsizlikler (2010 / 11 yılı ihracat kotalarının tahsisi) •Aslında buğday çeşit olarak kaliteli ama çoğunlukla haşere tahribatından dolayı kalitenin düşmesi •Liman lojistiğinin önemli bir kısmının çok uluslu şirketlerin elinde bulunması –Devletin zayıf mali kapasitesi ile bağlantılı olarak?

25 Haşereler:

26 Ukrayna: depolama kapasiteleri / yükleme Milyon ton Toplam depolama kapasiteleri (bütün depolar) 28,233,131,0*/ 36,0 31,7*/ 40,1 Liman terminalleri (dahil) 0,51,42,02,3 Yükleme kapasiteleri11,026,032,936,4 * Sertifikalı firmalar Firma adıDepolama kapasitesi (milyon ton) Silo sayısı GPKZU3,649 KERNEL GROUP2,339 RESERVE AGRICOLE DE L’UKRAINE 2,031 SERNA (Glencore)1,631 OPTIMUS1,129 NIBULON1,117 GAK KHLEB UKRAINI0,411 SUNTRADE0,65 ALFRED C.TOEPFER INTERNATIONAL GROUP 0,610 AGRO TRADE0,510 MIRINOVSKY KHLEBOPRODUKT 0,56 DİĞERLERİ17,6495 TOPLAM31,7733 TOPLAM SİLO SAYISI: 870 SERTİFİKALI: 733

27 Ukrayna limanları ve gemi tipleri LA MER D’AZOV LA MER NOIRE Gemi tipi : KM [1] A4 1A3 Hububat dahil yığılma ve döküm mallarının taşınması Uzunluk : 99,3 m Genişlik : 13,6 m Yükleme kapasitesi : 4000 t Blok kapasitesi (Dökme mal) : 4795 m 3 Gemi tipi : "Volga-Don-236", "Volga- Don-238", Volga-Don-240" Uzunluk : 107,4 m Genişlik : 16,5 m Yükleme kapasitesi : 3400 t Blok kapasitesi (Dökme mal) : 4045 m 3 Gemi tipi : BZM Dökme hububat ve genel mal taşıması için ayarlanmış deniz ve akarsu kargo mavnası. Yükleme kapasitesi: 1780 t Gemi tipi : KM LZIIS/ "Amour-2507, 2510,2514,2520,2521,2525,2527" Genellikle yığılma ve döküm halindeki malların taşınması (kereste, hububat) Seyrüsefer alanı : baltık, kuzey denizi, hazar denizi, azov denizi, karadeniz, akdeniz limanları Uzunluk : 115,8 m Genişlik : 13,44 m Yükleme kapasitesi : 2900 t Blok kapasitesi : 4064/ de m 3 Gemi tipi : KM 1 [2] SP L4 A2 çift cidarlı kuru kargo deniz ve akarsu taşımacılığı için Muhtelif mal taşıma : kereste, kömür, gübre, inşaat malzemeleri, hububat Seyrüsefer alanı : baltık, kuzey denizi, hazar denizi, azov denizi, karadeniz, akdeniz limanları yaz döneminde Rusya’ya ve Ukrayna’ya akarsu yolu ile geçiş seyrüseferleri Uzunluk : 114,06 m Genişlik : 13,22 m Yükleme kapasitesi : 2950 t Blok kapasitesi (Dökme mal) : 4297 m 3

28 Kazakistan’ın Dezavantajları •Geniş araziler (2,7 milyon km²) •Zayıf alt yapılar : –Özellikle devam eden bankacılık krizi nedeni ile •Depolama kapasitelerinin yetersizliği –Üretim alanlarındaki kayıplar (% 15) –Kuzey üretim alanlarındaki hububatın güneye transferi ile ilgili destek programı Ticaret gemileri olmaması •Tecrit (izolasyon) durumu –Düşük kapasiteli tek hububat limanının kolayca dolması. –Vagon sayısı açığı –1 milyon tonluk hububat ihracatı için aylık bazda vagon gerekliyken mevcut vagon sayısının adet olması

29 Aktau Limanı (Kazakistan) LA MER CASPIENNE FORT CHEVTCHENKO AKTAU

30 Kazakistan’ın Dezavantajları (2) •Karadeniz limanlarına ulaşım ve varış için «Kardeş» ülkelerinin isteğine bağlılık: –Vagon ve gemi kiralama –Nakliye giderleri (Kara veya nehir yoluyla Karadeniz’e: 70 $ / ton?) –İhracat sezonundaki denetim eksikliği

31 III- Son gelişmeler

32 Değerlendirmeler: •Üretim, pazarlama ve ihracat alt yapılarında yatırım çalışmaları: –Ukrayna : 2001’de 11 Mt, 2011’de 36 Mt (yıllık yükleme kapasiteleri) –Rusya : 2001 yılında 5 Mt, 2011 yılında 30 Mt –Kazakistan: «limanların yerini değiştirme» •Hububat ticaretinde devletin varlığının yeniden yapılandırılması isteği ve iradesi: –Rusya’da UGC/OZK –Ukraina’da « şeffaf olmayan » sermaye •Planlanan toplu arz girişimleri (ihracat için üç taraflı hububat havuzu fikri) •İkili diplomatik anlaşmalar yoluyla büyük ithalatçı ülkeleri bağlı kılma girişimleri

33 Özel Gelişmeler: Rusya (1a) •İhracatta Rus varlığının yeniden yapılandırılması –Birleşik Hububat Şirketi’nin (OZK) 2009 yılında kurulması •O dönemde belirtilen amaç: Rusya’nın hububat ihracatının % 50’sinin kontrolü –Diğer bir ulusal girişimin faaliyetine başlaması: •« Summa Group » Özel Holding –Yoğun diplomatik faaliyet (ikili anlaşmalar) –Gıda yardımı ve insani yardım faaliyetleri –Araştırmaların uluslararası görünürlüğü: 2009 yılında World Grain Forum (Dünya Hububat Forumu) ve sektör tarafından organize edilen yıllık konferanslar

34 Özel gelişmeler : Rusya (1b) •Karadeniz’deki Rus limanlarının liman lojistiği büyük ölçüde 2 ulusal şirketin elindedir: –Novorossiisk : •Kısmen Summa Group tarafından satın alınan ticaret limanı sermayesi (NCSP) (bir diğer ortak: Transneft; her ikisi için de % 50,1) –>> yeni hububat terminaline mali katkı ( ) •UGC + Summa Group (% 28) tarafından kontrol edilen eski terminal –Taman * •UGC tarafından taşınan hububat terminalinin inşaatı •Amaç: Dolu konumda olan Novorossijsk ve Touapse’nin yüklerinin hafifletilmesi –Touapse : •Yerel yatırımcılar •Not : Summa Group Mayıs 2012 tarihinde UGC sermayesinin % 49 oranını satın almayı ve aynı şekilde hububat ticaretine girmeyi tasarlamaktadır.

35 Taman limanı • 2016 yılında hizmete gidecek olan aktarma tesisleri • Demir madeni, gübre, kömür, kükürt ve hububat için terminaller • 2025 yılı için öngörülen aktarma kapasiteleri Mt (bütün ürünler dahil) • Proje kapsamında toplam yatırımlar : 6,8 Milyar $ • Ukrayna limanları için önemli bir tehdit : 2018 yılına kadar 18 Mt düzeyinde navlun kaybı ? Taman

36 Özel gelişmeler : Rusya (2) •Haşere probleminin kontrol altına alınması: –Pay tahsisi –Toplayıcılar nezdinde hububat işlemleri •Japon denizi kıyı şeridi: « yeni sınır », « yeni bir ipek yolu » –Asya : 25 Mt üstünde buğday pazarı –Yapılmakta olan veya planlanan yatırımlar : •Vostochny limanları (UGC ve Summa Group işbirliği ile devam etmekte,) •Proje halindeki Vanino limanı •Kore’ye demiryolu yapımı –Amerika Birleşik Devletleri ve Kanada kendi paylarını savunmak için harekete geçmiştir.

37 Asya – Pasifik Stratejisi •Diğer rakip ülkelere karşı Asya – Pasifik pazarı üzerinde Rusya’nın pozisyonunu güçlendirme istek ve iradesi (Örneğin ABD) •Transit geçişi iyileştirmek için uzak doğuda lojistik alt yapının gelişmesini sağlamak •Kıtalar arası koridorların inşaatı (örneğin Vladivostok-Seoul)

38 Vostochny limanı •Sibirya hububat üreticileri için Asya – Pasifik bölgesine yeni stratejik ulaşım •Öngörülen hububat yükleme kapasitesi : 5 Mt / yıl •İnşaat bitimi : 2014 (2012’de başlamış) PRIMORSK

39 Özel gelişmeler : Ukrayna •Yerel veya uluslararası özel sektöre bırakılan limanların modernleştirilmesi •Ukrayna IMF baskısı ile DTÖ kurallarına uyum arasında kalmaktadır. •Avrupa’ya yönelmek ile Rusya’nın etkisi altında kalmanın ikilemi

40 Özel gelişmeler : Kazakistan •Tecritten kaçınma stratejileri: –İşlenmiş ürün ihracatına doğru yönlenme (« Kanada » modeli) •Un : Kazakistan dünyanın 1 nolu un ihracatçısı olmuştur. •Et : 2015 yılında ton ve 2020 yılında ton ihraç hedefi –Ortak girişim yoluyla yurt dışında tampon siloların kurulması •Bakü: ton •Amir Abad (İran) ton •Baltık Ülkeleri: ton –Rusya ile hububat takası? –Çin ve İran’a kara iletişim yolları alanında yatırımlar yapılması

41 Kazakistan : Un ihracatında dünya birincisi Source : CIC 1000 t olarak buğday eşdeğeri

42 Daha uzun vadeli gelişmeler : •« Kuzey – Doğu » geçidi

43

44 Sonuç •Önemli ama yeterince kullanılmamış bir ihracat potansiyeli: –Miktarlar açısından olduğu kadar, –Liman lojistiği açısından da yetersiz kullanım •Ana limanlarda bulunan liman silolarının etkileyici devir oranı •Alıcıların bütün ihtiyaçlarını karşılayacak gemi çeşidi

45 Sonuç (2) •Lojistik zayıflıklar özellikle yukarı yönde bulunan limanlardadır –Nehir lojistiği seviyesi dahil •Her türlü idari ve siyasi müdahale ihracatın önemli aktörleri olarak Rusya ve Ukrayna’nın güvenilirliğine zarar vermektedir.

46 Siyasi Sonuç •Rusya’nın DTÖ’ye katılması : Ulusal hububat pazarı için fırsatlar ve kısıtlamalar •DTÖ üyeliği sonrasında Rusya’nın ekonomik istikrarının sürdürülmesi ve Eski Sovyet Cumhuriyeti arasında ticari ilişkinin kolaylaştırılması için Ortak Ekonomik Alan oluşturulması •Gümrük birliği: tarife engellerinin ortadan kaldırılması ve Sovyet dönemi sonrası pazarın güçlendirilmesi •Olası Rusya – Kazakistan – Ukrayna hububat havuzunun oluşturulması: dünya hububat pazarının % 27’si için

47 Kaynaklar ve teşekkür: •FranceExportCéréales •Arvalis •UkrAgroConsult •Ikar •USWheatAssociates


"Rusya, Ukrayna, Kazakistan : Karadeniz Havzası Üçlüsü Hububat Lojistiği Natalija Riabko / Michel Ferret FranceAgriMer SIA 29 Şubat 2012." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları