Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Natalija Riabko / Michel Ferret FranceAgriMer SIA 29 Şubat 2012

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Natalija Riabko / Michel Ferret FranceAgriMer SIA 29 Şubat 2012"— Sunum transkripti:

1

2 Natalija Riabko / Michel Ferret FranceAgriMer SIA 29 Şubat 2012
Rusya, Ukrayna, Kazakistan : Karadeniz Havzası Üçlüsü Hububat Lojistiği Natalija Riabko / Michel Ferret FranceAgriMer SIA 29 Şubat 2012 Başlangıçta Romanya (Constanta) ve Bulgaristan’ın dahil edilmesi öngörülmüştü, ama bu üç ülke hakkında söylenecek çok şey var. Not : Toepfer Constanta’da bir terminal açtı : 260 Kt (Doğu Noktası : 108 / 150 Kt). Toepfer Odessa’da bir başka terminale sahiptir : 220 KT değer 2006 Ayrıca bu üç ülkenin üretim potansiyeli ve tarım yapıları hakkında söylenecek çok şey var, ama açıklamanın konusu bu değildir; bu unsurların bilindiği prensibinden hareket ediyoruz; ihtiyaç durumunda tartışma sırasında bu konuya dönebiliriz.

3 Açıklama planı I- Genel hususlar II- Lojistik III- Son Gelişmeler
IV- Sonuçlar

4 I- Genel Hususlar

5 Ülkelerin Genel Özellikleri (1)
Büyük üretim ve ihracat potansiyeli* Özellikle iklime bağlı kuvvetli değişkenler: Yağışların düzensizliği Don zararları Özellikle iklim nedeni pazarlama döneminde ihracat hacimlerindeki düzensizlikler Uzun mesafe üzerinde nakliye: Nakliye destekleri Demiryolu taşımacılığındaki sorunlar Mevcut durum: Rusya : UGC / OZK , müdahale kuruluşlarından (2001 yılında kurulan düzenleme fonu) ve muhtelif devlet pazarlama ve depolama şirketlerinden hareketle 2009 yılında kurulmuştur; kısmi özelleştirmeler Mayıs 2012 yılı için öngörülmüştür. Ukrayna : Khleb ukrainy + Zerno Ukrainy Company ? Kazakistan : JSC Food Contract Corporation; yılında Kazak UGC kurma projesi Vagonlar : 3 Şubat 2012 tarihinde Ukrayna Devlet Demiryolları İdaresinin bir sözcüsü ülkeden çıkan ve hububat taşıyan demiryolu vagonları üzerine yasak konduğunu açıklamıştır. Bu geçici önlemin amacı uygun yurt içi tedariklerini sağlamaktır.

6 Rusya, Ukrayna, Kazakistan (Tüm hububat)
Gerçekçi Rusya potansiyeli : 150 Mha üzerinde 250 Mt

7 Rusya, Ukrayna, Kazakistan (Tüm hububat)

8 Rusya, Ukrayna, Kazakistan (Tüm hububat)

9 Ülkelerin Genel Özellikleri (2)
Her üç ülkenin de hububat ticaretinde devletin rolü vardır. Rusya’da ve Ukrayna’da yabancı ticaret şirketlerinin kuvvetli varlığı Rusya’da ve Ukrayna’da enflasyona karşı mücadele önceliği Hububat ihracat politikası üzerindeki etkisi Mevcut Durum: Rusya : UGC / OZK , müdahale kuruluşlarından (2001 yılında kurulan düzenleme fonu) ve muhtelif devlet pazarlama ve depolama şirketlerinden hareketle 2009 yılında kurulmuştur; kısmi özelleştirmeler Mayıs 2012 yılı için öngörülmüştür. Ukrayna : Khleb ukrainy + Zerno Ukrainy Company ? Kazakistan : JSC Food Contract Corporation; yılında Kazak UGC kurma projesi

10 Tchernozem : Tanrılar tarafından kutsanmış (siyah) topraklar
Ukrayna : 30 milyon ha / 42 milyon ha Rusya : 32,5 milyon ha / 220 milyon ha Kazakistan : 10 milyon ha (ülkenin kuzeyi) Özellikler : Kuvvetli humus yüzdesi (3 ila % 15 ) potasyum, fosfor ve mikro elementler açısından zenginlik Derinlik: 1-6 metre (maksimum Ukrayna’da) Tchernozem : dünyada 75 milyon ha; CEI dışında : Kanada (Saskachewan kuvvetli bir Ukrayna azınlığı !!!); Arjantin Dünyada iki "Chernozem kemeri" mevcuttur : > Kuzey Sırbistan’dan, Kuzey Bulgaristan (Tuna Olası) ve güney Romanya’dan (Vallachian Ovası), Kuzey Doğu Ukranya’ya kadar ve Kara toprak bölgesinden ve Güney Rusya’dan geçerek Siberye’ya ulaşır. > Diğeri Kanada otlaklarındadır. > Benzer nitelikte toprak Teksas’da ve Macaristan’da da bulunur. > Bu toprak geniş bir derinliğe sahiptir. Genellikle 1 metreyi aşar ve Ukranya’da 6 metreye ulaşır. Alan her yerde küçük miktarlarda bulunabilir (örneğin Polonya topraklarının % 1 oranı üzerinde) ayrıca kuzey doğu Çin’de Harbin’e yakın yerde de mevcuttur. Bu kara toprak kuvvetli bir Humus yüzdesi yani % 3 ila 15 arasında ihtiva eder, potasyum, fosfor, ve mikro unsurlar açısından zengindir. Bu toprak çok verimlidir ve azotlu taban, gübre geçirmezliği mümkündür. Yüksek humus ve kil oranı bu toprağa önemli ölçüde yararlı su rezervi sağlar. Bu nedenlerden dolayı genellikle bütün dünyada tarım için en iyi toprak olarak kabul edilir. Bu tür toprak sadeleştirilmiş tarım tekniklerine veya doğrudan doğru ekime uygundur.

11 Rusya: Başlıca hububat üretim alanları
Saint-Petersburg Ukrayna Kuzey Batı Siyah topraklar Kuzey Kafkasya Volga Batı Sibirya Moskova Azak Denizi Voronej Kara Deniz Hazar Denizi Kazakistan Çin

12 RENDEMENTS CÉRÉALIERS EN RUSSIE
Bölgeler itibariyle hububat verimi kental / ha Rusya’da hububat verim oranları haritası

13 Ukrayna: Hububat alanları
KIEV Tcherkassy Kirovograd Dnipropetrovk Odessa Mykolaiv Zaporizzya Kherson < 300 300 – 600 600 – 900 Üretim (1000 ton) 900 – 1200 > 1200 Ukrayna Hububat / kışlık hububat : yüzölçümün % 50 oranı > Yazlık hububatın elde edilmesi: > Kış buğdayı : % 90 Dış pazarların ihtiyacına göre üretimlerin yeniden yönlendirilmesi En iyi Cernezyom

14 Kazakistan: Temel tarım ürünleri
Astana Atyrau Almaty Aktau Ülkenin merkezi çorak veya yarı çorak stepler alanıdır. Burada hayvancılık görmekteyiz. Güney, tarımın en fazla çeşitlilik gösterdiği alandır. Aral denizinden Alma Ata'ya kadar sıra ile pirinç, pamuk, tütün, şeker pancarı, meyve, sebze ve ayçiçeği görülür. Buğday esas itibari ile ülkenin kuzeyinde üretilir (Kuzey Kazakistan bölgeleri, Kostany, Akmola; üretimin % 80’i) buğday üretimi 10 ila 15 mt arasında değişir. Bunun % 5’i ile 10 sert buğdaydır. Verimler çok zayıftır ve 0,8 ile 1,2 t/ha arasında değişir. Buğday alanları Sovyet Blokunun çöküşünden beri azalmıştır. Bu alanlar 14 Mha’dan 9 Mha’ya inmiştir. Ama 1999’dan beri düzenli olarak artış göstermektedir ve bugün yaklaşık 12 Mha civarındadır. Ülkenin kuzeyi özellikle rüzgar erozyonundan etkilenir. Ama özellikle buğday ekiminin tekrarlanmasına ve organik maddelerin katkı yokluğuna bağlı olarak yer verimliliğinin önemli ölçüde azalması görülmektedir. Üç ana bölgede buğdayın tek tarımı (bakınız yukarıda) % 78 oranındadır. Oysa Kazak ortalaması % 66 ve bilim adamları tarafından tavsiye edilen oran % 45 ile 50’dir. Et amaçlı hayvancılık geliştirme programı kuzeydedir. Sources Arvalis – Institut du végétal 14

15 II- Lojistik

16 Büyük pazarlara yakın merkezi konum
Tanımlar Demiryolları Deniz yolları Teslimat noktaları Limanlar Büyük pazarlara göre ideal coğrafi bir konum Akdeniz havzası ve aşağı Sahara Afrikası : 50 Mt buğday Asya : 25 Mt buğday

17 Rusya’nın dezavantajları:
Yüzölçümün büyüklüğü (17 milyon km²) Ağır iklim koşulları Karadeniz’de derin sular üzerinde bulunan liman sayısının sınırlılığı Ancak nehir – deniz limanlarının sayısı fazladır. Mısırlı özel alıcılara (küçük gemiler) satışlar için avantaj Eksik demir yolu araç-gereçleri Demiryolu taşımacılığı ile ilgili yüksek maliyet: Hububatın « stratejik » konumda olmaması Sübvansiyonlar yoluyla kısmen telafi edilebilmesi Doğal handikap Lojistik handikap Vagonlar Yetersiz sayı Eskimiş vagonlar : 2015 yılında % 75 Eksik kullanım: 34 ton üzerinden 23 ton Devam etmekte olan özelleştirme sonucu organizasyon yokluğu >>> yüksek tarifeler (+ Ukranya’dan daha fazla) Kamyonlar üzerinde taşıma zor < JO şantiyesi RusAgroTrans : vagon yani toplamın % 90 oranı (= vagon) Hububat stratejik değildir. (maden, kömür ve çimentodan farklı olarak)

18 Rusya’nın dezavantajları (2)
Yüksek FOB maliyeti: 25 $ / t, Fransa’da 7 $ / t ve Ukrayna’da 16 $ / t (Haziran 2010) Sibirya’nın hububat alanlarının tecrit edilmiş (izole) olması Müdahale mekanizmalarının gerekliliği Hububat kaynaklarının dağılımındaki aksaklıklar: Et için kuvvetli ölçüde ithalata bağımlılık Rusya dünyanın en büyük et ithalatçısıdır! Doğal handikap Lojistik handikap Vagonlar Yetersiz sayı Eskimiş vagonlar : 2015 yılında % 75 Eksik kullanım: 34 ton üzerinden 23 ton Devam etmekte olan özelleştirme sonucu organizasyon yokluğu >>> yüksek tarifeler (+ Ukranya’dan daha fazla) Kamyonlar üzerinde taşıma zor < JO şantiyesi RusAgroTrans : vagon yani toplamın % 90 oranı (= vagon) Hububat stratejik değildir. (maden, kömür ve çimentodan farklı olarak)

19 Rusya’da başlıca deniz limanları
Sarı renkte olanlar en önemli hububat limanlarıdır. Rusya’nın üç büyük limanı Krasnodar idari bölgesinde bulunmaktadır.

20 Limanlara göre gemi büyüklükleri : sınırlayıcı faktör draft derinliği
Hububat gemilerinin tonajına göre liman kapasitelerinin dağılımı Novorossiysk limanı – 60 000 T Touapse limanı – 60 000 T Taman yeni hububat limanı (inşaat halinde) – 50 000 T Rostov limanı – 5 000 T Yeysk limanı – 5 000 T Derin olmayan Azov limanları – 3-5 000 T Taman’ın yeri (Kerch boğazın doğusu) Kerch boğazı derin olmayıp Karadeniz’e geçen gemilerin büyüklüğünü sınırlar Tuna – Karadeniz kanalı uzunluğu (Constanta) 64 km, gemilerin su çekimi 5,5 metre Kaynak : L’office International d’Exportkhleb, Louis Dreyfus Commodities Suisse

21 Rusya: limanların yükleme kapasiteleri (hububat)
Mt/yıl Uç terminallerde Maksimum liman depolama kapasiteleri 1000/t Yükleme 2011 Mt/yıl Kaliningrad 3 1,5 46 0,93 Saint-Pétersbourg 1 - 0,24 Novorossiysk 10,1 5,1 220 6,49 Touapse 2,4 102 1,48 Taganrog 0,78 Azov 2,5 1,4 100 2,46 Rostov 5 4,1 250 3,35 Taman 0,84 Temryuk 0,5 0,26 Yeisk 0,7 76 1,54 Caucase 0,81 Astrakan 0,3 0,2 10,8 0,16 Makhatchkala 0,05 Vladivostok 0,4 0,08 Petropavlovsk-Kamcharsky 0,01 Diğer 0,02 Toplam 30,5 16,9 850 19,5 2012 TAHMİNLERİ « Uç terminaller » : teknik açıdan iyi donanımlı Kırmızı renkte : Karadeniz üzerinde derin su limanları Taman : Güç yükselişi 2011 yılı : en iyi referans değildir çünkü 2010 kuraklık nedeni ile cezalandırılmış konumda 21

22 Novorossiysk Limanı Rusya’nın en büyük limanı
Avrupa’nın en büyük üçüncü limanı 2011 yılında yükleme kapasiteleri 157 Mt (Tüm ürünler) 2011 yılının ilk 9 ayı için konsolide gelirler : 782 milyon $ Hububat için ton depolama kapasitesi (genişletilmesi planlanmaktadır.) Şu anda satıştadır. Novorossiysk 22

23 Touapse Limanı En büyük Rus hububat terminallerinden bir tanesidir.
Hububat aktarma kapasitesi 2,4 Mt / yıl Hububat depolama kapasitesi ton Zayıf noktaları: Gelişmemiş demiryolu altyapısı Limana sınırlı ulaşım Mevzuattan kaynaklanan sıkıntılar ! Kamyonların yetersizliği! Touapse

24 Ukrayna’nın Dezavantajları
Rusya’dan farklı olarak hammadde ihracatının düşük olması Yapısal bütçe dengesizliği: Ukrayna’nın IMF desteğine bağlı oluşu İhracatta vergilerin rolü Alt yapılarda devlet yatırımlarının azlığı Rusya’nın büyüyen etkisi altında olması Dış etkilere açık yönetim İdarenin ağır çalışması ve belirsizlikler (2010 / 11 yılı ihracat kotalarının tahsisi) Aslında buğday çeşit olarak kaliteli ama çoğunlukla haşere tahribatından dolayı kalitenin düşmesi Liman lojistiğinin önemli bir kısmının çok uluslu şirketlerin elinde bulunması Devletin zayıf mali kapasitesi ile bağlantılı olarak? Kotalar : Devletin % 50 oranında sermayeye sahip olduğu Khlib Investbud (Khleb Ukrainy ?) yapılan tahsis; dağıtılmadan kalmakta ama hiç şüphesiz iktidar yakınınlarına ve Rusya’ya aittir. Pt Janukovitch Kremlin’e olan yakınlığı Haşereler : coğrafi yer ile bağlantılı : Ukrayna, Volga Oural; Rus limanlarında daha az. Odessa’da Toepfer Silosu 220 Kt !!

25 Haşereler: Çeşme : vebanın hasta hayvanları
Ukrayna iç bölgeleri özellikle etkilenmiştir.

26 Ukrayna: depolama kapasiteleri / yükleme
Firma adı Depolama kapasitesi (milyon ton) Silo sayısı GPKZU 3,6 49 KERNEL GROUP 2,3 39 RESERVE AGRICOLE DE L’UKRAINE 2,0 31 SERNA (Glencore) 1,6 OPTIMUS 1,1 29 NIBULON 17 GAK KHLEB UKRAINI 0,4 11 SUNTRADE 0,6 5 ALFRED C.TOEPFER INTERNATIONAL GROUP 10 AGRO TRADE 0,5 MIRINOVSKY KHLEBOPRODUKT 6 DİĞERLERİ 17,6 495 TOPLAM 31,7 733 Milyon ton 2001 2006 2009 2011 Toplam depolama kapasiteleri (bütün depolar) 28,2 33,1 31,0*/ 36,0 31,7*/ 40,1 Liman terminalleri (dahil) 0,5 1,4 2,0 2,3 Yükleme kapasiteleri 11,0 26,0 32,9 36,4 * Sertifikalı firmalar TOPLAM SİLO SAYISI: 870 SERTİFİKALI: 733 Kırmızı renkte olanlar yabancı veya karma sermayeli şirketlerdir. Nibulon ve Glencore/Serna ayrıca Ukrayna’da hububat üretmektedir. Glencore : liman silosu 120 >> 200 Kt (Illichev ?) Nibulon : - Liman silosu 100 Kt (Fransız teknolojisi) Nikolaïev’de - Önemli nehir ve deniz filosu "NIBULON" Ukrayna, Macar, İngiliz tarım ortak girişimidir ("NIBULON" AJV). Şirketin adı NIBULON ortak kurucu şehirlerin isimlerindeki ilk harflerden ibarettir: NIkolaev, BUdapest, LONdon. Şirketin belli başlı faaliyetleri arasında yabancı menşeli mısır ve ayçiçeği tohumu üretimi ve dağıtımı bulunmaktadır. Toepfer : 220 Kt Odessa’da (2006 değeri) Bunge : Nikolaïev’de büyük silo

27 Ukrayna limanları ve gemi tipleri
LA MER D’AZOV Gemi tipi : KM 1 [2] SP L4 A2 çift cidarlı kuru kargo deniz ve akarsu taşımacılığı için Muhtelif mal taşıma : kereste, kömür, gübre, inşaat malzemeleri, hububat Seyrüsefer alanı : baltık, kuzey denizi, hazar denizi, azov denizi, karadeniz, akdeniz limanları yaz döneminde Rusya’ya ve Ukrayna’ya akarsu yolu ile geçiş seyrüseferleri Uzunluk : 114,06 m Genişlik  : 13,22 m Yükleme kapasitesi  : 2950 t Blok kapasitesi (Dökme mal) : 4297 m 3 Gemi tipi : BZM Dökme hububat ve genel mal taşıması için ayarlanmış deniz ve akarsu kargo mavnası. Yükleme kapasitesi: 1780 t LA MER NOIRE Derin sularda çok sayıda liman >> « Ukrayna inci kolyesi » bakınız ortadaki harita Nibulon akarsu ve akarsu / deniz gemileri alanında çok yatırım yapmaktadır. Gemi tipi : KM [1] A4 1A3 Hububat dahil yığılma ve döküm mallarının taşınması Uzunluk : 99,3 m Genişlik : 13,6 m Yükleme kapasitesi : 4000 t Blok kapasitesi (Dökme mal) : 4795 m 3 Gemi tipi : KM LZIIS/ "Amour-2507, 2510,2514,2520,2521,2525,2527" Genellikle yığılma ve döküm halindeki malların taşınması (kereste, hububat) Seyrüsefer alanı : baltık, kuzey denizi, hazar denizi, azov denizi, karadeniz, akdeniz limanları Uzunluk : 115,8 m Genişlik : 13,44 m Yükleme kapasitesi : 2900 t Blok kapasitesi : 4064/ de m 3 Gemi tipi : "Volga-Don-236", "Volga-Don-238", Volga-Don-240" Uzunluk : 107,4 m Genişlik : 16,5 m Yükleme kapasitesi : 3400 t Blok kapasitesi (Dökme mal) : 4045 m 3

28 Kazakistan’ın Dezavantajları
Geniş araziler (2,7 milyon km²) Zayıf alt yapılar : Özellikle devam eden bankacılık krizi nedeni ile Depolama kapasitelerinin yetersizliği Üretim alanlarındaki kayıplar (% 15) Kuzey üretim alanlarındaki hububatın güneye transferi ile ilgili destek programı Ticaret gemileri olmaması Tecrit (izolasyon) durumu Düşük kapasiteli tek hububat limanının kolayca dolması. Vagon sayısı açığı 1 milyon tonluk hububat ihracatı için aylık bazda vagon gerekliyken mevcut vagon sayısının adet olması Kayıplar: % 15

29 Aktau Limanı (Kazakistan)
FORT CHEVTCHENKO AKTAU LA MER CASPIENNE

30 Kazakistan’ın Dezavantajları (2)
Karadeniz limanlarına ulaşım ve varış için «Kardeş» ülkelerinin isteğine bağlılık: Vagon ve gemi kiralama Nakliye giderleri (Kara veya nehir yoluyla Karadeniz’e: 70 $ / ton?) İhracat sezonundaki denetim eksikliği

31 III- Son gelişmeler

32 Değerlendirmeler: Üretim, pazarlama ve ihracat alt yapılarında yatırım çalışmaları: Ukrayna : 2001’de 11 Mt, 2011’de 36 Mt (yıllık yükleme kapasiteleri) Rusya : 2001 yılında 5 Mt, 2011 yılında 30 Mt Kazakistan: «limanların yerini değiştirme» Hububat ticaretinde devletin varlığının yeniden yapılandırılması isteği ve iradesi: Rusya’da UGC/OZK Ukraina’da « şeffaf olmayan » sermaye Planlanan toplu arz girişimleri (ihracat için üç taraflı hububat havuzu fikri) İkili diplomatik anlaşmalar yoluyla büyük ithalatçı ülkeleri bağlı kılma girişimleri Yatırım gayretleri : Ukrayna : 2001’de 11 Mt, 2011’de 36 Mt Rusya : 2001’de 5 Mt, 2011’de 30 Mt

33 Özel Gelişmeler: Rusya (1a)
İhracatta Rus varlığının yeniden yapılandırılması Birleşik Hububat Şirketi’nin (OZK) 2009 yılında kurulması O dönemde belirtilen amaç: Rusya’nın hububat ihracatının % 50’sinin kontrolü Diğer bir ulusal girişimin faaliyetine başlaması: « Summa Group » Özel Holding Yoğun diplomatik faaliyet (ikili anlaşmalar) Gıda yardımı ve insani yardım faaliyetleri Araştırmaların uluslararası görünürlüğü: 2009 yılında World Grain Forum (Dünya Hububat Forumu) ve sektör tarafından organize edilen yıllık konferanslar

34 Özel gelişmeler : Rusya (1b)
Karadeniz’deki Rus limanlarının liman lojistiği büyük ölçüde 2 ulusal şirketin elindedir: Novorossiisk : Kısmen Summa Group tarafından satın alınan ticaret limanı sermayesi (NCSP) (bir diğer ortak: Transneft; her ikisi için de % 50,1) >> yeni hububat terminaline mali katkı ( ) UGC + Summa Group (% 28) tarafından kontrol edilen eski terminal Taman * UGC tarafından taşınan hububat terminalinin inşaatı Amaç: Dolu konumda olan Novorossijsk ve Touapse’nin yüklerinin hafifletilmesi Touapse : Yerel yatırımcılar Not : Summa Group Mayıs 2012 tarihinde UGC sermayesinin % 49 oranını satın almayı ve aynı şekilde hububat ticaretine girmeyi tasarlamaktadır. NCSP : Novorossijsk ticari deniz limanı Summa group : Çoğunluk itibari ile Ziyavudin Magomedov tarafından elde tutulmaktadır. 2007 yılında kurulmuştur. Holding: inşaat, telekomünikasyon, petrol gaz ürünleri, mühendislik, liman lojistiği Touapse’de depolama kapasitesi : 100 Kt Taman : 60 km uzunluğunda demiryolu inşaatı gerekmektedir.

35 Taman limanı 2016 yılında hizmete gidecek olan aktarma tesisleri
Demir madeni, gübre, kömür, kükürt ve hububat için terminaller 2025 yılı için öngörülen aktarma kapasiteleri Mt (bütün ürünler dahil) Proje kapsamında toplam yatırımlar : 6,8 Milyar $ Ukrayna limanları için önemli bir tehdit : 2018 yılına kadar 18 Mt düzeyinde navlun kaybı ? Taman

36 Özel gelişmeler: Rusya (2)
Haşere probleminin kontrol altına alınması: Pay tahsisi Toplayıcılar nezdinde hububat işlemleri Japon denizi kıyı şeridi: « yeni sınır », « yeni bir ipek yolu » Asya : 25 Mt üstünde buğday pazarı Yapılmakta olan veya planlanan yatırımlar : Vostochny limanları (UGC ve Summa Group işbirliği ile devam etmekte,) Proje halindeki Vanino limanı Kore’ye demiryolu yapımı Amerika Birleşik Devletleri ve Kanada kendi paylarını savunmak için harekete geçmiştir. Hatırlatma : Rusya : Dünya hububatının % 5’i ve verimli toprakların % 9’u ! 2009/10 yılında yeni paradigma : dünya pazarı üzerinde Rus varlığının yeniden yapılandırılması : Lojistik çabalar: amaç yıllık yükleme konusunda liman kapasitelerini Temmuz 2010 tarihine kadar 25 mt’den 30 mt’ye çıkarmak Diplomatik faaliyetler : Mısır ve Brezilya (2 büyük buğday ithalatçısıdır.) Dünya forumu : Rusya şu anda geleneksel ihracatçıların kapalı kulübüne katıldığını göstermek istemektedir. Gıda yardımı : Afganistan ve Kuzey Kore

37 Asya – Pasifik Stratejisi
Diğer rakip ülkelere karşı Asya – Pasifik pazarı üzerinde Rusya’nın pozisyonunu güçlendirme istek ve iradesi (Örneğin ABD) Transit geçişi iyileştirmek için uzak doğuda lojistik alt yapının gelişmesini sağlamak Kıtalar arası koridorların inşaatı (örneğin Vladivostok-Seoul)

38 Vostochny limanı Sibirya hububat üreticileri için Asya – Pasifik bölgesine yeni stratejik ulaşım Öngörülen hububat yükleme kapasitesi : 5 Mt / yıl İnşaat bitimi : 2014 (2012’de başlamış) Sibirya : Hububat üretimi : 18 Mt Tüketim : 12 Mt İhraç edilebilir fazlalık : 6 Mt PRIMORSK

39 Özel gelişmeler : Ukrayna
Yerel veya uluslararası özel sektöre bırakılan limanların modernleştirilmesi Ukrayna IMF baskısı ile DTÖ kurallarına uyum arasında kalmaktadır. Avrupa’ya yönelmek ile Rusya’nın etkisi altında kalmanın ikilemi

40 Özel gelişmeler : Kazakistan
Tecritten kaçınma stratejileri: İşlenmiş ürün ihracatına doğru yönlenme (« Kanada » modeli) Un : Kazakistan dünyanın 1 nolu un ihracatçısı olmuştur. Et : 2015 yılında ton ve 2020 yılında ton ihraç hedefi Ortak girişim yoluyla yurt dışında tampon siloların kurulması Bakü: ton Amir Abad (İran) ton Baltık Ülkeleri: ton Rusya ile hububat takası? Çin ve İran’a kara iletişim yolları alanında yatırımlar yapılması Don - Volga Kanalı : 101 km, bunun 45 km’si nehir ve baraj gölü. Amir Abad (silo : Food Contract Corporation Finansmanı) : özel ticari alan (Hazar denizinin güneydoğu köşesinde) İran : Türkmenistan içinden geçen demiryolu (Uzen-Kyzylkaya-Bereket-Etrek-Gorgan - İran) Proje halinde : Imam Khomeni limanında silo Çin sınırında silo (24 Mt), demiryolu istasyonu Poti’de silo 2015 yılında ton et ihracatı ve 2020 yılında ton et ihracatı gerçekleştirmek için ülkenin kuzeyinde yatırım programı; un için aynı işlem söz konusu Pt N.Naserbajew’e göre et ihracatı hububat ihracatından 5 kat daha karlıdır. Hedeflenen Pazar: Rusya

41 Kazakistan : Un ihracatında dünya birincisi
1000 t olarak buğday eşdeğeri Source : CIC

42 Daha uzun vadeli gelişmeler :
« Kuzey – Doğu » geçidi 

43 Rusya’nın kuzeyinden geçerek; örneğin eylül 2011 tarihinde Danimarka mineral gemisi Nordic Barents; Norveç’ten Çin’e 40 Kt demir cevherini taşırken 8 gün ve km daha az yol katedebilir. Böylece Hint okyanusundan geçişteki korsan tehlikesi de ortadan kalkmış olacaktır. (Kaynak Cyclope 2011) Batıda : bakınız ekteki slayt

44 Sonuç Önemli ama yeterince kullanılmamış bir ihracat potansiyeli:
Miktarlar açısından olduğu kadar, Liman lojistiği açısından da yetersiz kullanım Ana limanlarda bulunan liman silolarının etkileyici devir oranı Alıcıların bütün ihtiyaçlarını karşılayacak gemi çeşidi Gerçekçi üretim potansiyeli : 250 Mt

45 Sonuç (2) Lojistik zayıflıklar özellikle yukarı yönde bulunan limanlardadır Nehir lojistiği seviyesi dahil Her türlü idari ve siyasi müdahale ihracatın önemli aktörleri olarak Rusya ve Ukrayna’nın güvenilirliğine zarar vermektedir.

46 Siyasi Sonuç Rusya’nın DTÖ’ye katılması : Ulusal hububat pazarı için fırsatlar ve kısıtlamalar DTÖ üyeliği sonrasında Rusya’nın ekonomik istikrarının sürdürülmesi ve Eski Sovyet Cumhuriyeti arasında ticari ilişkinin kolaylaştırılması için Ortak Ekonomik Alan oluşturulması Gümrük birliği: tarife engellerinin ortadan kaldırılması ve Sovyet dönemi sonrası pazarın güçlendirilmesi Olası Rusya – Kazakistan – Ukrayna hububat havuzunun oluşturulması: dünya hububat pazarının % 27’si için

47 Kaynaklar ve teşekkür:
FranceExportCéréales Arvalis UkrAgroConsult Ikar USWheatAssociates


"Natalija Riabko / Michel Ferret FranceAgriMer SIA 29 Şubat 2012" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları