Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Din Hizmetlerinde SORUN ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Din Hizmetlerinde SORUN ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK."— Sunum transkripti:

1

2 Din Hizmetlerinde SORUN ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK

3 Din Hizmetlerinde karşılaşılan sorunlar nelerdir? Örnek ??? Din Hizmetlerinde karşılaşılan sorunlar nelerdir? Örnek ??? Sorun alanları nelerdir???? Sorun alanları nelerdir????

4 Sorun; BİREYİN KARŞILAŞTIĞI GÜÇLÜKLERDİR. Şüphe ve belirsizlik uyandıran herhangi bir şey. BİREY + DURUM + DENGESİZLİK = PROBLEM = ÖĞRENME

5 Din Hizmetlerinde “İyi sorun çözme becerisinde sahip birisinin özellikleri neler olmalıdır? Din Hizmetlerinde “İyi sorun çözme becerisinde sahip birisinin özellikleri neler olmalıdır? DÜŞÜNELİM !!!! DÜŞÜNELİM !!!!

6 Sorun çözme yaklaşımları nelerdir? Şu anda sorunlara nasıl yaklaşıyoruz? Örnek??? Sorun çözme yaklaşımları nelerdir? Şu anda sorunlara nasıl yaklaşıyoruz? Örnek??? Sorunların çözümünde yapılan hatalar nelerdir? Sorunların çözümünde yapılan hatalar nelerdir?

7 PROBLEM ÇÖZME YAKLAŞIMLARI NELERDİR? Deneme – Yanılma Deneme – Yanılma Hazır modelleri kullanma Hazır modelleri kullanma Kavrayarak çözme Kavrayarak çözme

8 İYİ DÜŞÜNMENİN ÖZELLİKLERİ 1. Problemin varlığını sezme yeteneği 1. Problemin varlığını sezme yeteneği 2. Problemin ne olduğunu anlama yeteneği 2. Problemin ne olduğunu anlama yeteneği 3. Problemi zihinde tutma yeteneği 3. Problemi zihinde tutma yeteneği 4. hipotez kurma yeteneği ve hızlılığı 4. hipotez kurma yeteneği ve hızlılığı 5. Varsayımları saptama ve çözüm yolunu kesin bir şekilde ifade etme yeteneği 5. Varsayımları saptama ve çözüm yolunu kesin bir şekilde ifade etme yeteneği 6. çözüm yollarını etraflıca inceleyebilme yeteneği 6. çözüm yollarını etraflıca inceleyebilme yeteneği

9 7. Sağlam olmadığına kanaat edilen hipotezi atma yeteneği ve hızlılığı 7. Sağlam olmadığına kanaat edilen hipotezi atma yeteneği ve hızlılığı 8. Kararlarda acele etmeme durumu 8. Kararlarda acele etmeme durumu 9. Varılan kararları yeniden kontrolden geçirme yeteneği ve hızlılığı 9. Varılan kararları yeniden kontrolden geçirme yeteneği ve hızlılığı 10. uygulama becerisi ve hızlılığı 10. uygulama becerisi ve hızlılığı

10 Problem çözmede izlenen yol 1. Problemi sınırlandırarak tespit etme (farkına varma), 1. Problemi sınırlandırarak tespit etme (farkına varma), 2. Problem ve sebepleri hakkında bilgi toplama 2. Problem ve sebepleri hakkında bilgi toplama 3. Problemin çözümü için hipotezler (denenceler) oluşturma 3. Problemin çözümü için hipotezler (denenceler) oluşturma 4. Düşünülen çözüm yollarının probleme uygunluklarını araştırma 4. Düşünülen çözüm yollarının probleme uygunluklarını araştırma 5.Denenceleri test edip kabul ya da ret etme 5.Denenceleri test edip kabul ya da ret etme 6. Uygulama, önerilerde bulunma. 6. Uygulama, önerilerde bulunma.

11 Problem Çözme Yöntemini Uygulama Etkinlikleri Problemin Anlaşılması Problem Çözme Yönteminin Aşamaları Bilginin Toplanması Bilginin Çözümü Ve Yorumu Seçeneklerin Değerlendirilmesi En iyi Seçeneğin Bulunması Uygulama Değerlendirme

12 Eldeki bilgiler Eldeki bilgiler Gerekli olan bilgiler Gerekli olan bilgiler a) hazır olan a) hazır olan b) aranması gereken b) aranması gereken

13 Karar verme: seçenekleri inceleme Karar verme ölçütü nedir? Karar verme ölçütü nedir? A) Mutlaka olmalı A) Mutlaka olmalı B) Gerekir: çok fazla istenen B) Gerekir: çok fazla istenen C) Olabilir: olsa iyi olurdu. C) Olabilir: olsa iyi olurdu.

14 Sonuçları Değerlendirme: Açık sonuçlar --- Gizli/örtük sonuçlar Açık sonuçlar --- Gizli/örtük sonuçlar Çözümler aynı zamanda yeni problemlerin de tohumlarıdır. Çözümler aynı zamanda yeni problemlerin de tohumlarıdır.

15 Sonuç Penceresi: Olumlu Olumsuz Olumlu Olumsuz Siz Diğerleri

16 D.O.N ? Karar verme sürecinden sonra UYGULAMAya geçilir. Uygulamada DÖNÜŞÜ OLMAYAN NOKTA yı belirlemek çok önemlidir? Karar verme sürecinden sonra UYGULAMAya geçilir. Uygulamada DÖNÜŞÜ OLMAYAN NOKTA yı belirlemek çok önemlidir? Nerede, artık geri dönülemez? Nerede, artık geri dönülemez?

17 Öneriler: A- Problem Çözümüne Başlama Neyi Çözmek isteğine karar vermek Neyi Çözmek isteğine karar vermek Problemle ilgili bilgileri açık ve seçik olarak zihne yerleştirmek Problemle ilgili bilgileri açık ve seçik olarak zihne yerleştirmek Problem üzerinde değişik yollar kullanarak çalışma Problem üzerinde değişik yollar kullanarak çalışma Her türlü eleştiriye açık olma Her türlü eleştiriye açık olma

18 B- Değişik Fikirler Üretme Değişik yaklaşımlar üretme; çok sayıda fikir üretme Değişik yaklaşımlar üretme; çok sayıda fikir üretme Alışılmışın dışında fikirler üretme Alışılmışın dışında fikirler üretme Muhtemel çözümleri düşünme Muhtemel çözümleri düşünme Düşünürken zihni serbest bırakma, belli noktalara takılmama. Düşünürken zihni serbest bırakma, belli noktalara takılmama.

19 C – Fikirleri Değerlendirme Yeni fikirleri gerçek durumla karşılaştırma Yeni fikirleri gerçek durumla karşılaştırma Probleme değişik açılardan bakmaya çalışma Probleme değişik açılardan bakmaya çalışma Yapılanları gözden geçirerek, unutulanlar olmadığından emin olma Yapılanları gözden geçirerek, unutulanlar olmadığından emin olma Problemdeki şaşırtıcı noktaları bulma ve ona göre düşünme Problemdeki şaşırtıcı noktaları bulma ve ona göre düşünme

20 Dikkat Edilecek hususlar Din hizmetlerinde problemin çözümü için gerekli materyal ve kaynaklar kolaylıkla sağlanamayabilir. Din hizmetlerinde problemin çözümü için gerekli materyal ve kaynaklar kolaylıkla sağlanamayabilir. Çok zaman alan bir yöntemdir. Çok zaman alan bir yöntemdir. Sürekli “Problem” üzerinde çalışmaktan dolayı din hizmetini yürüten idareci veya görevliler olumsuz tavır geliştirebilir. Sürekli “Problem” üzerinde çalışmaktan dolayı din hizmetini yürüten idareci veya görevliler olumsuz tavır geliştirebilir.

21 Harcanan emek, enerji ve zamana değmeyebilir. Harcanan emek, enerji ve zamana değmeyebilir. Problem oluşturma bazen yöneticilerle, cemaat ile ya da diğer ilgililerle anlaşmazlığa neden olabilir. Problem oluşturma bazen yöneticilerle, cemaat ile ya da diğer ilgililerle anlaşmazlığa neden olabilir. Önemli sosyal problemleri anlayacak olgunluğu erişmemiş cemaate bu yöntemi uygulamak güçleşir. Önemli sosyal problemleri anlayacak olgunluğu erişmemiş cemaate bu yöntemi uygulamak güçleşir.


"Din Hizmetlerinde SORUN ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları