Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

HAZıRLAYAN:ÇIĞDEM UZ DERS: BILIŞ VE BILGISAYAR DERS HOCASI: DOÇ. DR. ARIF ALTUN Hacettepe Üniversitesi-BÖTE BİÇEM ETKİSİ (Modality Effect)

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "HAZıRLAYAN:ÇIĞDEM UZ DERS: BILIŞ VE BILGISAYAR DERS HOCASI: DOÇ. DR. ARIF ALTUN Hacettepe Üniversitesi-BÖTE BİÇEM ETKİSİ (Modality Effect)"— Sunum transkripti:

1 HAZıRLAYAN:ÇIĞDEM UZ DERS: BILIŞ VE BILGISAYAR DERS HOCASI: DOÇ. DR. ARIF ALTUN Hacettepe Üniversitesi-BÖTE BİÇEM ETKİSİ (Modality Effect)

2 Biçem Etkisi Nedir? Hacettepe Üniversitesi-BÖTE  Metinle ilgili görseller bulunduğunda(grafik, animasyon, diyagram vb.) metinsel bilginin işitsel olarak sunumu görsel sunumuna göre öğrenmede daha etkili olmaktadır.  Buna biçem etkisi(modality effect) denmektedir.

3 Hacettepe Üniversitesi-BÖTE  Kelimelerin ve grafiğin birbiriyle ilgili olduğu bir çoklu ortam tasarımında, kelimeleri ekrana yerleştirmek yerine konuşarak sunun!

4 Biçem etkisi neden önemlidir? Hacettepe Üniversitesi-BÖTE  Resim ve metnin birlikte sunulduğu ortamda, kişi bilginin iki kaynağıyla uğraşmak durumundadır, karıştırmamak için bir tanesini reddetme eğilimindedir.  Sadece görsel sunumda, kişiler rahatlıkla metini atlayarak resme odaklanabilirler.  Görsel işitsel sunumlarda, metin otomatik olarak resimle birlikte sunulur ve atlanmaz.

5 Biçem etkisinin İşleyen bellek ile açıklanması Hacettepe Üniversitesi-BÖTE  Mayer’ e göre metinler sadece görsel olarak sunulduğunda, görsel işleyen bellekte aşırı yüklenme olacaktır. Sözel ve grafiksel bilginin aynı anda sunumu, görsel kanalı aynı anda uyaracaktır.  Bu bilgi çok hızlı sunulursa öğrenenlerin kodlaması güçleşecektir.

6 Hacettepe Üniversitesi-BÖTE  Biçem etkisi, yüksek seviyedeki bilişsel işlemlerde önemlidir (transfer, kavrama).  Birbiriyle ilgisi olmayan metin ve resimlerin kullanıldığı ortamlarda, biçem etkisi sönebilir hatta tersine dönebilir.

7 Biçem etkisi ne zaman oluşur? Hacettepe Üniversitesi-BÖTE  Biçem etkisi, görsel/resimsel işleme kanalının aşırı yükleme olması ve bölünmüş dikkat etkisinden oluşmaktadır.  İlk olarak, kelimeler ve resimler görsel olarak sunulduğunda, metinler işleyen bellekte konu dışı yük olarak icra etmektedir, çünkü işitsel/sözel kanala aktarılmadan önce ilk olarak görsel/resimsel kanalı kullanmaktadır. Bunun yanında, seslendirilen metinler işitsel/sözel kanala direkt olarak girmekte ve böylelikle görsel/resimsel kanalın gereksiz aşırı yüklenmesine engel olmaktadır.

8 Biçem etkisi ne zaman oluşur? Hacettepe Üniversitesi-BÖTE  İkinci olarak bölünmüş dikkat etkisi oluşmaktadır. Çünkü görsel dikkat, zihinsel olarak bütünleştirilmesi gereken görsel metinler ve resimler arasında bölünmektedir.  Dikkatin bölünmesi, işleyen bellekte konu dışı yüke neden olmaktadır. Seslendirilmiş metinler ile dikkatin bölünmesine gerek yoktur.  Eş zamanlı görsel/işitsel sunum, öğrenenin konuyla ilgili metni ve resmi seçme olasılığını arttırmaktadır ve işleyen bellekte eş zamanlı işlenmesini sağlamaktadır.

9 Bölünmüş dikkat etkisi nedir? Hacettepe Üniversitesi-BÖTE  Görselleştirilmiş yazılı metinler nispeten etkili olsa da okuyucunun görsel bilginin farklı kaynakları arasında dikkatini paylaştırmasında eğer tek başına anlamlı değilse kişiyi sınırlandırabilmektedir.  Bu da görsel kanalda bilişsel yüke neden olmaktadır.  Buna “ bölünmüş görsel dikkat etkisi” denmektedir.

10 Bölünmüş dikkat ve Biçem etkisi Hacettepe Üniversitesi-BÖTE  Bölünmüş dikkat etkisini azaltmak ve böylelikle görsel kanaldaki bilişsel yükü en aza indirmek için diyagramlar(görseller) anlatım yoluyla sunulabilir.  Biçem etkisi, bölünmüş dikkat etkisini azaltmaktadır.

11 Biçem etkisi üzerine yapılan çalışmalar Hacettepe Üniversitesi-BÖTE  Konuşulan kelimelerin etkililiği bir çok çalışmada ispat edilmiştir(Ginns, 2005; Low & Sweller, 2005) ve çeşitli ölçümlerle gözlemlenmiştir: kelimelerin seslendirilmesiyle öğrenmede daha az zihinsel çaba (Tabbers, 2002; Tindall- Ford, Chandler & Sweller, 1997; van Gerven, 2002), performans görevlerini yerine getirirken daha az zaman harcama(Jeung, Chandler & Sweller, 1997; Mousavi, Low & Sweller, 1995; Rinck & Glowalla, 1996), geri getirmede, sözel ve görsel bilginin eşleştirilmesinde, transferde daha yüksek puanlar(Kalyuga, Chandler & Sweller, 1999, 2000; Craig, Gholson & Driscoll, 2002; Mayer & Moreno, 1998; Moreno & Mayer, 1999; Schmidt-Weigand, 2006; Stiller, 2007), ikinci görevlerde daha az tepki süresi (Brünken, Plass & Leutner, 2004; Brünken, Steinbacher, Plass & Leutner, 2002) bulunmuştur.

12 Biçem Etkisi Deneyi Hacettepe Üniversitesi-BÖTE  1’den 9’a kadar rakamlar rastgele seslendirilir ya da rastgele ekranın sol köşesinde sırayla görsel olarak gösterilir.  Tüm liste gösterildikten sonra, cevaplama düğmeleri aktifleşir.  Rakamların gösterildiği sırada, düğmelere basılması gerekir.  Düğmelere bastıktan sonra düzeltme gibi bir seçenek bulunmamaktadır.  15 görsel ve 15 sesli şekilde 30 deneme bulunmaktadır.  Her iki durumda da ilk öğenin en iyi hatırlanması beklenmektedir.  Seslendirilen rakamları hatırlamak, görsel olarak sunulana göre daha iyi olması beklenmektedir.

13 Hacettepe Üniversitesi-BÖTE  Mayer, R. E., & Moreno, R. (1998). A split-attention effect in multimedia learning: Evidence for dual processing systems in working memory. Journal of Educational Psychology, 90,  Mousavi, S. Y., Low, R., & Sweller, J. (1995). Reducing cognitive load by mixing auditory and visual presentation modes. Journal of Educational Psychology, 87,  Seufert,T.& Schu¨tze,M.& Bru¨nken,R.(2008).Memory characteristics and modality in multimedia learning:An aptitudeetreatmenteinteraction study.Learning and Instruction,1-15  Gyselinck,V.&Jamet,E. & DUBOIS,V.(2008).The Role of Working Memory Components in Multimedia ComprehensionApplied Cognitive Psychology.


"HAZıRLAYAN:ÇIĞDEM UZ DERS: BILIŞ VE BILGISAYAR DERS HOCASI: DOÇ. DR. ARIF ALTUN Hacettepe Üniversitesi-BÖTE BİÇEM ETKİSİ (Modality Effect)" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları