Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Barış Müstecaplıoğlu. FARKINDALIK Fantastik roman edebiyatın bir parçasıdır, bir film ya da oyun senaryosu değildir. İyi bir edebi roman yazmak için önemli.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Barış Müstecaplıoğlu. FARKINDALIK Fantastik roman edebiyatın bir parçasıdır, bir film ya da oyun senaryosu değildir. İyi bir edebi roman yazmak için önemli."— Sunum transkripti:

1 Barış Müstecaplıoğlu

2 FARKINDALIK Fantastik roman edebiyatın bir parçasıdır, bir film ya da oyun senaryosu değildir. İyi bir edebi roman yazmak için önemli olan her şey, iyi bir fantastik roman yazmak için de önemlidir.

3 HAZIRLIK AŞAMASI Kelime ve deyimler bilginizi artırın. Türkçenin inceliklerini ve kurallarını eksiksiz öğrenin.

4 HAZIRLIK AŞAMASI Sadece fantazya okumayın! Her türün iyi örneklerini okuyun. Başarılı yazarlar olayları, diyalogları, tasvirleri nasıl yazmışlar?

5 HAZIRLIK AŞAMASI Renkli bir yaşam sürün! Mümkün olduğunca çok gezin, farklı kültürleri tanıyın. Okuyun, dinleyin, seyredin ve her zaman meraklı olun!

6 TEMA Önünüzdeki birkaç sene yazacağınız romana odaklanmanızı sağlayacak, sizin için gerçekten anlamlı ve önemli temalar olmalı.

7

8

9

10

11

12 FANTASTİK BİR DÜNYA YARATMAK Tarihi, coğrafyayı, ırkları, hayvanları ve bitki örtüsünü tasarlamak. Mümkün olduğunca çok ve farklı kaynaklar kullanmak. Yazarken eklemek ve geliştirmek.

13

14

15

16 TEMA SİNOPSİS (4 – 5 sayfa) TRETMAN (20 – 30 sayfa) ROMAN TASLAĞI EDEBİ ROMAN

17 TEMA Ana problemi – çatışmayı, ana karakterleri ve problemi nasıl çözeceklerini belirlemek. Buluşlarınızın özgünlüğünü sorgulamak. Kitabın uzunluğuna karar vermek.

18

19 ANA KARAKTERLER Etkileyici ve merak uyandırıcı olmalı. Çeşitlilik önemlidir! (Yaşlı - genç, erkek - kadın, cesur - korkak, vb.) İnandırıcı ve gerçekçi kılacak detaylar (Korkuları, zayıflıkları, tutkuları, geçmişleri ve aileleri, vb.) TEMA

20

21 KÖTÜ KARAKTERLERİ / TEHLİKEYİ TASARLAMAK Okurda hissedilir bir gerilim yaratabilecek kadar tehlikeli olmalı. Kötü karakterlerin de inandırıcı olmaları için bir geçmişe, kötü olmak için bir nedene, zayıflıklara ve tutkulara ihtiyaçları vardır. TEMA

22

23 SİNOPSİS Olay akışını kurgulamak. Yan karakterleri tasarlamak. Öykünün zirve anlarını ve dönüm noktalarını planlamak.

24

25 TRETMAN Tüm detay olayları ve karakterleri tasarlamak. Fantastik unsurları yaratmak ve zenginleştirmek (büyüler, fantastik araçlar, sıradışı ulaşım araçları, hayali hayvanlar, vb.)

26

27

28 ROMAN TASLAĞI Tüm olayları, tasvirleri, diyalogları, sonradan geliştirmek üzere taslak olarak yazmak. Bölümler arası geçişleri planlamak. Edebi boyut ve imla kuralları bir dereceye kadar göz ardı edilebilir.

29 TASVİRLER Öykü boyunca, farklı bölümlerde farklı karakterlerin gözünden anlatmak. Tüm duyulara hitap etmek, nasıl görünüyor, nasıl kokuyor, dokunduğunda ne hissedersin, sesi nasıl (eğer varsa). Her şeyi tasvir etme! Ne şair ol ne de mühendis! ROMAN TASLAĞI

30

31 DİYALOGLAR Karakterler, niteliklerine ve geçmişlerine uygun şekilde konuşmalı. İyi eğitimli, nazik bir soylu ile eğitimsiz, sinirli bir demirci aynı şekilde konuşmamalı. Fantastik yaratıklarrr... Tısss... Özgün şekillerdeee... Tısss... Konuşabilirlerrr... Tısss... ROMAN TASLAĞI

32 OKURA HER ŞEYİ ANLATMALI MI? Okura sadece öykünün ilgi çekici kısımlarını, heyecanlı, romantik ya da merak uyandıran olayları anlatmalı. Ana karakterin sıkıcı bir iş yapması gerektiğinde, diğer karakterlerin ne yaptığını anlatabiliriz. ROMAN TASLAĞI

33 FARKLI KAMERA AÇILARI KULLANMAK Roman yazmak: Tek başına film çekmek Aynı olayı birçok farklı açıdan anlatabilirsin, en iyisini ara. Okurun yaşadığı tecrübeyi ve duyguları zenginleştirmek için gerektiğinde kamera açısını değiştir. ROMAN TASLAĞI

34

35 EDEBİ ROMAN Tüm bölümlerin üzerinden tekrar tekrar geç, tüm tasvirlere, diyaloglara, olay anlatımlarına edebi bir tat katmaya odaklan. Edebi roman duygularına dokunur, dünyayı karakterlerin gördüğü gibi görmeni, onların duygularını kendi duyguların gibi hissetmeni sağlar.

36 TUTARLILIK KONTROLÜ Özellikle fantastik romanda çok önemli. Seri kitaplar yazıyorsan, kitaplar arasındaki tutarlılık da kontrol edilmeli. Üçüncü bir gözün görmesi faydalıdır. (Bir editör ya da iyi bir okur)

37 EDİT ETMEK Başlamadan önce biraz ara ver. Fazla sık kullandığın kelimeleri değiştir. Gereksiz tüm kelimelerden kurtul. Tasvirleri ve diyalogları geliştir. Yeterli olduğunu hissettiğinde dur.

38

39 Çalışma Zamanı...

40 Genç kız derin bir nefes aldı. Gözlerini kapayıp bedeninden ayrıldığı an etrafında gördüğü olağanüstü renkleri hayal etmeye çalıştı, ama başaramadı. Sonra birkaç gündür görmediği beyaz kaplanı hayal etti. Onu çok özlemişti. Şaman, bir şekilde ona uzak durması gerektiğini söylemiş olmalıydı. Yeniden geri gelecek miydi? Gelmezse tüm ormanı araması gerekse de onu bulacaktı, onun dostluğuna ihtiyacı vardı. Günler günleri kovaladı. Eymar, Melkara’nın ziyarete gelmediği günlerde vaktini davulunu çalışarak geçiriyordu. O yanında yokken dans etmeyeceğine, kadim diyara geçmeye çalışmayacağına söz vermişti, ama bu içinde bir özlem yaratıyordu. Bu yüzden şaman geldiği zamanlar kendinden geçercesine çalışıyor, sınırlarını sonuna dek zorluyordu.

41 Genç kız derin bir nefes aldı. Gözlerini kapayıp bedeninden ayrıldığı an etrafında gördüğü olağanüstü renkleri hayal etmeye çalıştı, ama başaramadı. Sonra birkaç gündür görmediği beyaz kaplanı hayal etti. Onu çok özlemişti. Şaman, bir şekilde ona uzak durması gerektiğini söylemiş olmalıydı. Yeniden geri gelecek miydi? Gelmezse tüm ormanı araması gerekse de onu bulacaktı, onun dostluğuna ihtiyacı vardı. Günler günleri kovaladı. Eymar, Melkara’nın ziyarete gelmediği günlerde vaktini davulunu çalışarak geçiriyordu. O yanında yokken dans etmeyeceğine, kadim diyara geçmeye çalışmayacağına söz vermişti, ama bu içinde bir özlem yaratıyordu. Bu yüzden şaman geldiği zamanlar kendinden geçercesine çalışıyor, sınırlarını sonuna dek zorluyordu.

42 Genç kız derin bir nefes aldı. Gözlerini kapadı, bedeninden ayrıldığında etrafında gördüğü olağanüstü renkleri hayal etmeye çalıştı, ama başaramadı. Beyaz kaplan uzun zamandır yanına uğramıyordu, onunla vakit geçirmeyi çok özlemişti. İhtiyar şaman, hayvana uzak durması gerektiğini bir şekilde anlatmış olmalıydı. Acaba ileriki günlerde geri dönecek miydi? Aksi takdirde tüm ormanı araması lazım gelse de onu bulacaktı, arkadaşlığına ihtiyacı vardı. Günler günleri kovaladı. Eymar, Melkara’nın ziyarete gelmediği zamanlar, vaktini davul çalmakta ustalaşarak geçiriyordu. Yalnız başınayken kadim diyara geçmeyi denemeyeceğine söz vermişti, ama o muhteşem yer burnunda tütüyordu. Bu yüzden şamanla birlikteyken kendinden geçercesine dans ediyor, sınırlarını sonuna dek zorluyordu.

43


"Barış Müstecaplıoğlu. FARKINDALIK Fantastik roman edebiyatın bir parçasıdır, bir film ya da oyun senaryosu değildir. İyi bir edebi roman yazmak için önemli." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları