Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İŞ GÖRÜŞMELERİ VE MÜLAKAT Doç. Dr. Ahmet KOLUMAN Ankara 2014.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İŞ GÖRÜŞMELERİ VE MÜLAKAT Doç. Dr. Ahmet KOLUMAN Ankara 2014."— Sunum transkripti:

1 İŞ GÖRÜŞMELERİ VE MÜLAKAT Doç. Dr. Ahmet KOLUMAN Ankara 2014

2 YUYU Paşa Kimdir

3 •İletişim bilgisi •İş görüşmeleri •İlk izlenim Sunum özeti

4 İletişim Duygu, düşünce veya bilgilerin her türlü yolla başkalarına aktarılması iletişim olarak tanımlanır.

5 Herkesin düşünce ve anlatım özgürlüğüne hakkı vardır. Bu hak düşüncelerinden dolayı rahatsız edilmemek, ülke sınırları söz konusu olmaksızın, bilgi ve düşünceleri her yoldan araştırmak, elde etmek ve yaymak hakkını gerekli kılar. İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi Madde 19

6 Herkesin anlatmak istediği birşey var… Mesaj Kirliliği

7 İletişim engelleri •Korku •Tecrübe edilmiş başarısızlık •Kendine aşırı güven •Dinlemeyi bilmemek •Nezaketsizlik •Küstahlık

8 İletişim araçlarının etkinliği

9 Konuşmanın etkinliği

10 Etkin dinleme •Konsantre olarak •Dinlediğini belli ederek (İlgili) •Önyargısız •Kendini kapatmadan (Göz teması) •Yansılamayla Tez+Antitez=Sentez

11 Yanlış dinleme türleri 1.Görünüşte dinleme 2. Seçerek dinleme 3. Saplantılı dinleme 4. Savunucu dinleme 5. Tuzak kurucu dinleme

12 Etkin konuşma •Dik durun •Göz teması (ilk 15 saniye kişiyi bağlar) •Gülümseyin •Tanımadığınız bir ortama giriş cümleniz olsun

13 Yanlış konuşma türleri •Öfkeli, hırçın •Kendini beğenmiş •Karmaşık terimler •Savunma halinde

14 Etkili İletişim için •Konuşmayı kesmemek •Karşınızdakini dinlemek •Sorular sormak •Dikkati dağıtmamak •Empati •Öfkeliyken iletişimi engellemek •Tartışma, eleştirilerde ölçülü •Tekrar etmek

15 İş görüşmeleri Facebook/YUYU-Pasa

16 Mülakat Öncesi •Firma ve pozisyon hakkında detaylı bilgi sahibi olun. •Başvurduğunuz firma ve pozisyonu tercih etme nedenlerinizi iyi belirleyin. •Mümkünse geçmiş çalışmalarınızı özetleyen bir portfolio hazırlayabilirsiniz. •Mülakat yerini ve adresi öğrenin. •Mümkünse mülakat yapacak kişinin ismini ve pozisyonunu öğrenin. •Mülakata geç kalmayın, mümkünse 10 dakika önce orada olun. •Gelebilecek soruları düşünün ve hazırlanın.

17 •Sükunetinizi koruyun •Diğer rakipleriniz ile mesafeyi koruyun •Sıvı alımını azaltın •Çevrenizi izleyin ve fikir edinin Sıranızı beklerken

18 İçeri girdiğinizde •El sıkışmak: Enerjik ve güçlü olmalı. El terli olmamalı. •Göz içine bakmak: Konuşurken odanın çevresine değil göz içine bakın. Aksi kendine güvensizliğin göstergesidir. •El kol hareketleri: Konuşmaya anlam katar. Aşırı olursa dikkati dağıtır. •Saç kaşımak, kalem çıtçıtlamak, bacak sallamak olumsuz etkiler bırakır. •İkramlara yönelik davranışlar önemlidir. İkram edilen bir şeyi içmemek ayıp sayılabilir ama konuşmanın akışını etkileyecek şekilde yiyip içmek doğru olmaz.

19 •Buyur edilmeden asla •Unutulduysanız nazikçe izin isteyin oturmak için Oturmak

20 İlk izlenim •HALO EFFECT•DEVIL EFFECT (1-3 sn): Irk, cinsiyet, yaş, boy, kilo, yüz ifadesi, gözler ve saç, giysiler, hareket ve duruş. (3-5 sn): Çekicilik, kişilik, eğitim düzeyi, başarı derecesi, mali durumu, kıdem düzeyi, sosyal ve ahlaki değerleri, sosyal konumuyla ilgili ipuçları. (5-7 sn): Güvenip güvenmediğimiz, hoşlanıp hoşlanmadığımız, iş yapıp yapmayacağımız hakkında yargılar. İyi dostunuz hata yaparsa Mülakata geç kalan bir aday

21 •Zamanlama •Kıyafet –Bireysel ve Uygun •Tokalaşma •Duruş •Açılış sözü •Rahatlık •Gülümsemek •Etkin tanıtım •Nezaket •Kurumsal kimlik İlk izlenimde olumlu etki

22 İlk izlenim •İlgi merkezi kurmak •Yalnızca dinlemek •Adları kullanmak •Espri yaparken dikkat •Görünüş önemli •Belli bir konuşma üslubu

23 –Düzenli ve temiz giyimli (teyze-dayı- hanımefendi, beyefendi) –Normlar –Kendine güvenen duruş –Uykulu, yorgun, bitkin Dış görünüş

24 Kıyafet •Erkekler için –Geleneksel iş kıyafeti koyu renk takım elbise ile beyaz, uzun kollu, ütülü gömlekten oluşur. –Kravatınız elbisenize uygun olmalıdır. –Dikkati dağıtacak şekilde çok renkli / şekilli kravatlar kullanmayın. •Kadınlar için –Geleneksel iş kıyafeti, takım elbise veya pantalon takım anlamına gelir. –Fazla göze batan takı kullanmaktan ve ağır makyajdan kaçının. –Tırnaklarınızın temiz olmasına, uzun olmamasına ve abartılı oje kullanmamaya dikkat edin. •Herkes için •Çok fazla parfüm kullanmaktan kaçının. •Saçınızın temiz ve yüzünüz görünecek şekilde iyi taranmış olmasına özen gösterin. •Ayakkabılarınızın temiz ve kıyafetinize uygun olmasına dikkat edin.

25 İmaj kırıcılar •Aşırı süs •Ayakkabıya özen •Aşırı parfüm –Eau de toilette (kıyafete) –Eau de perfume (tene) –Eau de cologne (tene erkekler için) –Perfume (boyun bölgesi) •Özensiz kıyafet •Farklı giyim tarzı •Ter kokusu, ağız kokusu •Gevşek kravat •Kaçık çorap

26 İş görüşmeleri Yanınızda bulunması gerekenler 1.Özgeçmiş 2.Bir paket kağıt mendil 3.Tükenmez kalem –Ceplerinizde bozuk para, anahtar olmasın –Cüzdanınız kıyafetinizde potluk yapmasın –Telefon sessizde olmalı

27 Bir Şirketin Adaylarda Aradıkları Özellikler Nelerdir? •Eleştirel düşünme & sorun çözme becerileri •Kendine güven & kendi kendini motive edebilme yeteneği •Takım çalışması / iletişim becerileri •Öğrenme hevesi •Profesyonellik •Liderlik •Esneklik

28 Genel Sorular •Bize kendinizi tanıtın (2 dakikayı aşmamalı) •Neden bizim şirkete başvurdunuz? •Neden sizi seçelim? •Siz kendinizi nasıl tanımlardınız? •Arkadaşlarınız sizi nasıl tanımlar?

29 Davranışsal Sorular •Bir projeye lider olarak atandığınızda, nasıl bir yönetim gösterdiniz? •İş planının gerisinde kaldığınız bir proje oldu mu? Anlatın.

30 Gerilim Soruları •Gelir gider hesapları ile oynayan bir çalışanı keşfettiğinizde ne yapardınız? •İş hayatınızda yaptığınız en büyük hata nedir? Bu hatadan edindiğiniz tecrübe? •Çalışma grubundaki 5 kişiden 4’ü birbiri ile anlaşamıyor. Çözümünüz?

31 Öfke haklılığın intiharıdır Öfke

32 İleri Mülakat Soruları •En zayıf yönünüz nedir? •En güçlü yönünüz nedir? •Stres ile nasıl başa çıkabiliyorsunuz? •Neden bizim şirkette çalışmak istiyorsunuz? •Bir önceki işinizden neden kovuldunuz? •Günde en fazla kaç saat çalışabilirsiniz? (İşleri bir türlü yetiştiremiyor mu? Gizli sorusu) •Eve iş götürür müsünüz? (Zor soru. Cevap uzadıkça zor durumda kalmak mümkün) •İnsanlar en çok hangi yönünüzü eleştirir? (Acaba çok hassas mı? Gizli sorusu)

33 İş görüşmeleri PARA KONUSU

34 •Ölçülü •Görgü kurallarına uyan •Ortama uyan siparişler Yemek daveti

35 İş görüşmeleri 1. Kendine Güven 2. Güler yüz 3. Tokalaşma 4. Göz Teması 5. Eller 6. Oturma Şekli 7. Mesafe 8. Dikkat 9. Uyum 10. Nezaket 11. Doğal olun

36 Konuşurken ASLA •Vücudunuzu anormal şekillere sokmayınız •Eller göğüs üzerinde bağlanmamalı •Aşırı rahat hareketlerden kaçınılmalı •Tehditkar duruş sergilenmemeli •El hareketleri kontrol altında olmalı •Özel bilgiler vermek •Geçmiş problemlerden bahsetmek •Ücreti tartışmak. (İşe alındıktan sonra tartışılan bir konudur.) •Mülakatçının sözünü kesmek •Sorulara evet, hayır gibi çok kısa cevaplar vermek •Aile sorunlarını açmak Sakın yapmayın

37 •Kendinize güvenin •Ortama hakim olun •Dinleyicinizle göz teması •Gülümseyin •Dürüst cevaplar verin. •Karşı sorular sorun. •Motivasyonunuzu belli edin. •Grup oyuncusu olduğunuzu vurgulayın. •Profesyonelliğinizi sarsmayın. (Aşırı şaka vb.) Mutlaka yapın

38 •Yanıtlarınızı üç aşamalı, Durum-Eylem- Sonuç [Situation-Action-Result] [S-A-R] adı verilen bir teknikle veriniz –Durum Yaşamış olduğunuz bir durumu veya başarmanız gereken bir görevi anlatın. "Belirli" bir olay veya durumu anlatmalısınız, geçmişte yaşadığınız genel bir olaydan bahsetmeyin.Olay hakkında uygun ve yeterli bilgi verin. –Eylem Bu durumda yaptığınız eylemi anlatın. Bir takım çalışmasını anlatıyorsanız, bu ekibin hedeflerini belirtin, ancak başkalarının yaptıklarını değil, sizin yaptıklarınız üzerine yoğunlaşın. –Sonuç Ne sonuç elde ettiniz? Belirtin. Neler başardınız? Açıklayın. Neler öğrendiniz? İrdeleyin. Akılda kalmak için

39 Mülakat Sonunda •Mülakat sonunda teşekkür ederek el sıkışın. •Mülakatı yapan kişiden kartvizitini isteyin ve mülakat sonrasında bir teşekkür notu gönderin.

40 İş Takibi Mülakat sonucunun size iletilmesini bekleyin. Bu konuda aceleci davranmak uygun bir davranış değildir. İşyerini sık sık aramak yerine, size belirli bir tarih verilmemişse, üç gün süre tanıyın ve sorun. Mülakatı yapan kişi/ kişilere bir teşekkür mesajı göndermeyi unutmayın. Bu kısa mesajda başvurduğunuz konum hakkındaki istekliliğinizi yineleyin. Başvurduğunuz iş konusunda istekli değilseniz, incelik olarak mülakatı yapan kişilerin konukseverliğini ve ilgisini takdir ettiğinizi belirtin.

41 TEŞEKKÜRLER


"İŞ GÖRÜŞMELERİ VE MÜLAKAT Doç. Dr. Ahmet KOLUMAN Ankara 2014." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları