Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Ekim 2010 Sapanca Dr.Rukiye HAYRAN Dr. Rukiye HAYRAN Pozitif Psikoterapi Merkezi III.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Ekim 2010 Sapanca Dr.Rukiye HAYRAN Dr. Rukiye HAYRAN Pozitif Psikoterapi Merkezi III."— Sunum transkripti:

1 Ekim 2010 Sapanca Dr.Rukiye HAYRAN Dr. Rukiye HAYRAN Pozitif Psikoterapi Merkezi III. ZİRVE’DE REHBERLİK GÜNLERİ “Post Modern Psikolojik Danışma Süreçleri” NİSAN 2014 GAZİANTEP

2 POZİTİF PSİKOTERAPİ NEDİR? III. ZİRVE’DE REHBERLİK GÜNLERİ “Post Modern Psikolojik Danışma Süreçleri” NİSAN 2014 GAZİANTEP

3 Pozitif Psikoterapi, Prof. Dr. Nossrat Peseschkian tarafından 1960’lı yılların sonunda geliştirilmiştir. Dünya Pozitif Psikoterapi Birliği’nin merkezi Almanya’daki Wiesbaden Academy for Psychotherapy’dir.

4 Pozitif Psikoterapi 60’tan fazla ülkede yaygın olarak uygulanmaktadır. Dr. Peseschkian, geliştirdiği bu teknikle birçok ödül almış, 23 kitabı dünya genelinde 22 dile çevrilmiştir.

5 Pozitif Psikoterapi, insanlığın içinde bulunduğu duruma farklı açılardan bakabilmeyi amaçlar. Biyolojik, bireysel, ailevi, sosyolojik ve evrensel boyutları göz önünde bulundurur.

6 Pozitif Psikoterapi, her insanın tek ve bağımsız bir bedeni, düşüncesi, duyguları ve ruhu olduğu inancından yola çıkar. Pozitif Psikoterapi’ye göre insan, doğuştan getirdiği bir çok beceriye ve potansiyele sahiptir.

7 •Pozitif Psikoterapi, tüm insanların gerçekte iki temel kapasiteye: ‘sevme ve bilme’ kapasitesine sahip olduğu görüşünden hareketle farklı teknikler geliştirmiştir.

8

9 - En temel özelliklerinden birisi de “kendi kendine yardım modeli”ni benimsemiş olmasıdır. -“Birine balık verirseniz onu bir gün doyurmuş olursunuz ama; balık tutmayı öğretirseniz ömür boyu doyurmuş olursunuz.”

10 Pozitif Psikoterapi; -Hümanistik, -Transkültürel ve -Çatışma çözümüne odaklı bir yaklaşımdır.

11 Dr.Rukiye HAYRAN İstanbul Pozitif Psikoterapi Merkezi İnsanlığınBirlik Kavramı Kişi Aile Toplum Şehir Ülke İnsanlık

12 TRANSKÜLTÜREL YAKLAŞIM Ekim 2010 Sapanca Dr.Rukiye HAYRAN

13 Dr.Rukiye HAYRAN İstanbul Pozitif Psikoterapi Merkezi -Pozitif Psikoterapi, farklı kültürlerin birbirini anlamasına yardımcı olur. -Pozitif Psikoterapi, farklı kültürlerin birbirini anlamasına yardımcı olur. -Kendi alanımızdan çıkıp farklı kültürlerin sorunlarıyla karşılaşmakta, önyargılar ve çatışmalarla mücadele etmek zorunda kalmaktayız. -Kendi alanımızdan çıkıp farklı kültürlerin sorunlarıyla karşılaşmakta, önyargılar ve çatışmalarla mücadele etmek zorunda kalmaktayız. -Pozitif Psikoterapi, insan olarak; düşünen, hisseden, anlayan yönlerimizin birbiriyle uyumlu olması için gayret gösterir. -Pozitif Psikoterapi, insan olarak; düşünen, hisseden, anlayan yönlerimizin birbiriyle uyumlu olması için gayret gösterir.

14 PPT’NİN KAVRAMLARI VE TEMEL PRENSİPLERİ 1.Positum 2.“Sevme” ve “bilme” kapasitesi 3.PPT’nin üç temel ilkesi: –Umut –Denge –Konsultasyon

15 Dr.Rukiye HAYRAN İstanbul Pozitif Psikoterapi Merkezi Pozitif Psikoterapinin Temel Prensipleri I.Umut prensibi : İnsanın pozitif kavramlaştırılması II.Denge Prensibi : Çatışma dinamikleri ve çatışmanın içeriklerine odaklanma III.Konsultasyon Prensibi :Terapi ve kendi kendine yardımın 5 evresi

16 Ekim 2010 Sapanca Dr.Rukiye HAYRAN “Daha önce hiç sahip olmadığın bir şey istiyorsan eğer, daha önce hiç yapmadığın bir şey yap!” “Daha önce hiç sahip olmadığın bir şey istiyorsan eğer, daha önce hiç yapmadığın bir şey yap!”

17 Ekim 2010 Sapanca Dr.Rukiye HAYRAN “Pozitif” kavramı; Latince “positum” kelimesinden türetilmiştir. Verilmiş, var olan anlamına gelir.

18 Ekim 2010 Sapanca Dr.Rukiye HAYRAN “Bilmek” ve “sevmek”, insanın doğuştan getirdiği iki temel kapasitedir. Pozitif Psikoterapi, çatışmaları, bu iki temel kapasiteyi geliştirmek için kullanılan araçlar olarak yorumlar.

19 Dr.Rukiye HAYRAN İstanbul Pozitif Psikoterapi Merkezi

20 Son üç ay içinde kendi denge modelinizi nasıl görüyorsunuz? oBedensel belirtileriniz neler? oİş hayatınız nasıl gidiyor? oİlişkileriniz ne durumda? oGelecek planlarınız ve hayalleriniz neler?

21

22 oSon beş yıl içinde hayatınızda ne gibi olaylar oldu? (makro travmalar) oDuygusal açıdan sizin için hangileri daha önemliydi?

23 Bunları nasıl tanımlarsınız? oBu olayı işittiğinizde nasıl algıladınız? oOlay sırasında neler hissettiniz? oİşittiğiniz anda aklınıza ne geldi? oBu olay size bir şey hatırlattı mı? oHatırlattıkları, ne gibi iç çatışmalara yol açtı? oSizin durumunuza bağlı olarak, ertesi gün veya sonraki yılda duygulanımınız ne oldu? oOrganlarınız nasıl etkilendi? (Semptomunuzun anlamı ne?) oBeden diliniz ne diyor?

24 ÇATIŞMA Bir sorun karşısında nasıl davranıyorsunuz? Buna nasıl tepki veriyorsunuz? Ekim 2010 Sapanca Dr.Rukiye HAYRAN

25 Çatışma ile baş etmenin 4 yolu: 1.Abartma 2.İnkar 3.Başka yöne kaydırma 4.Çözüm Dr.Rukiye HAYRAN İstanbul Pozitif Psikoterapi Merkezi

26 Ekim 2010 Sapanca Dr.Rukiye HAYRAN Yaşamın Dört Bölümü: Beden, hisler (hastalıklar) Beden, hisler (hastalıklar) Geçmiş, gelecek Başarılar (hayaller, korkular, (bilgi&mantık) İnançlar, fobiler) (öğrenme&planlama) İlişkiler, kontaklar İlişkiler, kontaklar (gelenekler, sosyal duygular) (gelenekler, sosyal duygular)

27 ÇATIŞMA REAKSİYONLARINA ÖRNEKLER Beden Somatizasyon bozuklukları Gelecek, İş, Başarı Anlamlandırma Stress,obsesyon Anksiyete Bozukluğu İlişki Depresif davranışlar

28 Ekim 2010 Sapanca Dr.Rukiye HAYRAN ÇOK DÜŞÜK STRES ÇOK DÜŞÜK STRES sağlıksız sağlıksız umutsuzluk kaygı ağrı ağrı ÇOK YÜKSEK STRES ÇOK YÜKSEK STRES hormonal dengesizlik, hormonal dengesizlik, odaklanma sorunu odaklanma sorunu gerçeklikten kaygı kopma kopma kafa karışıklıkğı kafa karışıklıkğı

29 Ekim 2010 Sapanca Dr.Rukiye HAYRAN İşe kaçış Dine veya fanta zilere kaçış Hasta lığa kaçış Sosyal leşme veya yalnız laşma

30 Dr.Rukiye HAYRAN İstanbul Pozitif Psikoterapi Merkezi Gerçek Kapasiteler İkincil kapasiteler = bilme kapasitesi Birincil kapasiteler = sevme kapasitesi

31 Dr.Rukiye HAYRAN İstanbul Pozitif Psikoterapi Merkezi İkincil Kapasiteler  Başkalarından nasıl bir şeyler öğreniriz?  Başkalarına nasıl öğretiriz?

32 Dr.Rukiye HAYRAN İstanbul Pozitif Psikoterapi Merkezi Birincil Kapasiteler  Nasıl severiz?  Sevilmeyi nasıl severiz?

33 GERÇEK KAPASİTELER Birincil Kapasiteler İkincil Kapasiteler İlişkiler kurmamızı ve bunları yürütmemizi sağlayan bağlanma kapasitelerimizdir. Duygusal olarak önemsediğimiz rol modelimiz üzerinden meydana gelirler. İlişkilerimizi düzenleyen sosyal normlardır. Eğitimle, iletişimle, kavramlarla ve değerlerle meydana gelirler.

34 Dr.Rukiye HAYRAN İstanbul Pozitif Psikoterapi Merkezi İKİNCİL KAPASİTELER BİRİNCİL KAPASİTELER DakiklikSevgi/Kabul TemizlikBirlik DüzenlilikSabır İtaatModel NezaketZaman Açıklık/DürüstlükCinsellik/Şefkat Sadakatİlişki AdaletGüven TutumlulukUmut Çalışkanlık/Başarıİnanç GüvenilirlikŞüphe

35 FARKLILAŞMA ANALİZ ENVANTERİ Gerçek ÇatışmaGerçek Kapasite Temel ÇatışmaTemel Kapasite

36 -Gerçek çatışma; doğrudan doğruya, bastırılmış problemlerden etkilenen çatışmadır. -Gerçek çatışma; doğrudan doğruya, bastırılmış problemlerden etkilenen çatışmadır. -Temel çatışma; kişinin özellikle çocukluğunda ve gelişimi sırasında edindiği deneyimlerle ilgilidir.

37 •FAE çatışma durumunu örneklerle verir. •Ayırıcı tanı yapmak için ipuçları sağlar. •Sorunun kaynağının sosyo-psikolojik bileşenlerini belirlemeye yardım eder. •Çatışma halinin psikolojik yapısını anlamaya yardım eder. •Tedavi stratejisini oluştururken karar vermeye yardımcı olur. •Non-psikoterapötik ve psikoterapötik diyalog için yapı oluşturabilir. •Tedavinin sonuçları ve başarısını ölçmede karşılaştırmalı olarak kullanılabilir. •

38 •FAE bir keşif ve araştırma prosedürüdür. •Psikoterapi, tıbbi uygulama, psikolojik danışmanlık ve kendi kendine yardımda kolayca uygulanabilir. •Çatışma içinde olunan partner veya başkası ile ilişkinin tanımlanmasında self report olarak kullanılabilir. •Bu yolla a aynı ikincil kapasiteleri dikkate alan yargılar üstü örtülü yanlış anlamalar araştırılır ve nesnel hale getirilir. •Sorunun teorik varsayımlarından çok nasıl ele alınacağı konuşulur.

39 •Örn: Çatışma yüklü gerçek çatışmaları tanımlamak için FAE kullanılıyor. Üç gerçek kapasite seçilir. •Bu seçim subjektif algının değerlendirmesi, halihazırdaki çatışma alanının ortaya konması, hastanın sorunun ele alınması için yardımcı olur. •

40 •Envanter toplamak tutumların, davranış kalıplarının ve yeteneklerin sistematik tanımlanmasını sağlar. •Danışanın mevcut yükleri, sorun oluşturan yeteneklerini yüzeysel olarak değerlendirmeye yardımcı olur.

41

42 „Disorder causes disorders. Disorders cause disorder“

43 Semptomların İşlevleriyle İlgili Sorular: Beden, Hisler: Bedeniniz konuşabilseydi bugün size neler söylerdi? İş, meslek: Semptomun ortaya çıkmasından sonra ne gibi şeyleri farklı yapıyorsunuz? Aile, ilişkiler: Semptomunuz nedeniyle eşinizle, ailenizle ve arkadaşlarınızla ilişkilerinizde ne gibi değişiklikler oldu? Anlam verme, gelecek: Semptomunuzdan sonra geleceğe bakışınız, hedefleriniz ve inançlarınızda ne gibi değişikler oldu?

44 situation life event Organic disorders CNS Vegetative nerv system Hormons Affect expression Body reaction Immunopeptide (Interleukine) Experience Concepts Self reflection Immune system after N. Peseschkian 1988 and A. Remmers 2008 „Psychosomatic Arc“ (2008) Somatoforme Disorders: Sleeping disorders somatoform pain Functional disorders of inner organs Pruritus sine materia Functional disorders of sceletal system Body senses Hippocampus Hypothalamus Amygdala Neurotransmitter Fear Aggression Depression

45 ÖYKÜLERİN KULLANIMI Terapide hikayelerin kullanılması pozitif başlangıç için bir yol oluşturur. Ekim 2010 Sapanca Dr.Rukiye HAYRAN

46 Dr.Rukiye HAYRAN İstanbul Pozitif Psikoterapi Merkezi Hikaye, peri masalı, mitos ve masalların sezgi ve fantezi/hayal gücü yanı vardır. Hikayeler uzun süre geleneksel birer eğitim aracı olarak kullanılmıştır. Hayat dersi gibidirler. Değerlerin, ahlaki görüşlerin ve örnek davranışların insanların bilincine aktarılıp yerleşmesi için aracı olmuşlardır. Hikayeler en acı dersi bile tatlandıran ve ilginç kılan bir kaşık bal gibidir.

47 Dr.Rukiye HAYRAN İstanbul Pozitif Psikoterapi Merkezi Hikayelerde ahlak ve değerler değişik şekillere ifade edilmektedir. Bazı hikayelerde apaçık ortada, bazılarında gizli ve imalı olmaktadır. Hikayeler kavramayı sağlar ve anlayış gösterme yeteneğinin gelişmesine yardımcı olur. Halk terapisinin unsuru olarak hikayeler iç çatışmalarla, psikoterapinin bilimsel bir disiplin olmasından çok önce ilgilenmiştir.İnsanlar birbirlerine yardımcı olmak için hikayeler kullanmışlardır.

48 Dr.Rukiye HAYRAN İstanbul Pozitif Psikoterapi Merkezi -Hikayelerin nasıl bir psikoterapi enstrumanı olarak kullanıldığına ilişkin sayısız örnek vardır. -Hikayelerin nasıl bir psikoterapi enstrumanı olarak kullanıldığına ilişkin sayısız örnek vardır. -Hikayelerin içeriklerini özümseyen, onlardan sonuçlar çıkarıp içselleştiren dinleyici için hikayeler birer tedavidir. -Hikayelerin içeriklerini özümseyen, onlardan sonuçlar çıkarıp içselleştiren dinleyici için hikayeler birer tedavidir. -Hikayeler, var olan normları pekiştiren, mevcut normları göreceli hale getiren unsurlardır. -Hikayeler, var olan normları pekiştiren, mevcut normları göreceli hale getiren unsurlardır.

49 Beş aşamalı terapi modeli: 1.Gözlem 2.Envanter alma 3.Durumsal cesaretlendirme 4.Sözelleştirme 5.Hedeflerin genişletilmesi

50 1. GÖZLEM ve TANIMLAMA o Danışan sorununu,üzüntüsünü ve sebeplerini anlatır. Kendisini neyin, kimin rahatsız ettiği hakkında konuşulur veya bu konuda yazması istenebilir. Ayrıca hangi durumları memnuniyet verici bulduğu ayırt edilmeye çalışılır. Çatışma çerçevelenmeye ve içeriği tanımlanmaya başlanır. oTerapist semptomların pozitif yanlarını ve3 negatif yanlarını ortaya getirir, metaforik anlayış, deyimler, hikayeler kullanılır.

51 2. ENVANTER ALMA oFAE kullanarak hastanın kendisi ile partnerinin nerede pozitif nerede negatif davrandığını belirleriz. Bu şekilde genelleme yapma eğilimine karşı koyabiliriz. oDaha sonra hastadan 4 boyutlu yaşam dengesini çizmesi istenir. oHastadan son 5-10 yıl içinde olan en az 10 yaşam olayını anlatması istenir. (Makro- mikro travma teorisi) oÇözüm yoları anlatılır, nerede ve nasıl öğrenilmiştir. oBu aşamada hasta semptomdan çatışmaya geçer.

52 3. DURUMSAL CESARETLENDİRME oNegatif olarak adlandırılan kişisel özellikleri güçlendirilir. oHastaya şu ana kadar hangi sorunları çözmeyi başardığı, ve çözüm sürecinde ne öğrendiği sorulur. oBu sorunları çözmek için yaşamın hangi boyutlarını ve yeteneklerinizi kulandınız.

53 4. SÖZELLEŞTİRME oÇatışmalarda suskunluk ya da sözlerin çarpıtılmasının üstesinden gelmek için ilişki adım adım geliştirilir. oNegatif olanlar kadar pozitif özellik ve deneyimler de tartışılır. oHastaya hangi sorunların hala çözülmediği nasıl çözmeyi planladığı, hangi sıralama ile sorunlarını çözmeyi düşündüğü sorulur. oHerkes için faydalı olacak nasıl bir çözüm düşündüğü sorulur.

54 5. HEDEF GENİŞLETME oKişinin gelecek için planlar yapmasına, hayatın dört niteliğini ve kendi gerçek yeteneklerini artırmasına, yeni davranışlar geliştirmesine ve yeni temaslar kurmasına yardımcı olunur. oHastaya geleceğe yönelik amaç ve isteklerinin neler olduğu sorulur? oSorunlarını çözdükten sonra ne yapacağı, o yaşamının nasıl olacağı sorulur. oÖnümüzdeki 3-5 yıl için planlarınız nedir? En az üç amaç yazın.

55 Teşekkürler


"Ekim 2010 Sapanca Dr.Rukiye HAYRAN Dr. Rukiye HAYRAN Pozitif Psikoterapi Merkezi III." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları