Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

YAŞAM ZORLUKLARIYLA BAŞA ÇIKMA PSİKOLOJİK SAĞLAMLIK.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "YAŞAM ZORLUKLARIYLA BAŞA ÇIKMA PSİKOLOJİK SAĞLAMLIK."— Sunum transkripti:

1 YAŞAM ZORLUKLARIYLA BAŞA ÇIKMA PSİKOLOJİK SAĞLAMLIK

2 İÇİNDEKİLER: 1- Psikolojik sağlamlık Nedir? 1- Psikolojik sağlamlık Nedir? 2- aile içi şiddet stres ve travma 2- aile içi şiddet stres ve travma 3- Stres ve Travma sonrasında görülen belirtiler 3- Stres ve Travma sonrasında görülen belirtiler 4- stres ve zorluklar karşısında neler yapabiliriz 5-Psikolojik dayanıklılık 5-Psikolojik dayanıklılık

3 1- Psikolojik sağlamlık Nedir Psikolojik sağlamlık son yıllarda önemle üzerinde durulması gereken bir kavramdır. Psikolojik sağlamlık kişinin çok zor koşullara karşın kişinin bu olumsuz koşulların üstesinden başarıyla gelebilme uyum sağlama sürecidir Psikolojik sağlamlık son yıllarda önemle üzerinde durulması gereken bir kavramdır. Psikolojik sağlamlık kişinin çok zor koşullara karşın kişinin bu olumsuz koşulların üstesinden başarıyla gelebilme uyum sağlama sürecidir

4 2- aile içi şiddet stres ve travma Aile içinde şiddet görüldüğünde (sadece fiziksel şiddet değil aynı zamanda duygusal, sözel, ekonomik ve cinsel şiddet de dahil), tüm aile bireyleri özellikle de şiddete maruz kalanlar ve çocuklar bu şiddet ortamından çok fazla etkilenmektedirler Aile içinde şiddet görüldüğünde (sadece fiziksel şiddet değil aynı zamanda duygusal, sözel, ekonomik ve cinsel şiddet de dahil), tüm aile bireyleri özellikle de şiddete maruz kalanlar ve çocuklar bu şiddet ortamından çok fazla etkilenmektedirler

5 3- Stres ve Travma sonrasında görülen belirtiler 3- Stres ve Travma sonrasında görülen belirtiler Fiziksel belirtiler Fiziksel belirtiler Duygusal belirtiler Duygusal belirtiler Zihinsel belirtiler Zihinsel belirtiler

6 A-Fiziksel Belirtiler Çarpıntı Çarpıntı Baş ağrısı Baş ağrısı Mide ve sindirim sorunları Mide ve sindirim sorunları Nefes darlığı Nefes darlığı Ellerde titreme Ellerde titreme Aşırı, düzensiz ya da az uyku Aşırı, düzensiz ya da az uyku Vücudunçeşitli yerinde görülüne ağrılar Vücudunçeşitli yerinde görülüne ağrılar

7 B- duygusal belirtiler B- duygusal belirtiler.huzursuzluk, sıkıntı gerginlik mutsuzluk Durgunluk, sinirlilik, duygusallık Alınganlık Aşırı kaygılı ruh hali

8 C- zihinsel belirtiler Zihinsel belirtilere örnek olarak da şunlar verilebilir: Unutkanlık Dikkati toplaymama Zihin karışıklığı İlgide azalma Zihinsel durgunluk, matamatik hatalar İnsanlardan kaçma yada uzaklaşma hissi Olumsuzluklara odaklanma eğilimi Kararsızlık ve karamsarlık

9 4-stres ve zorluklar karşısında neler yapabiliriz Bazılarımız arkadaşlarımızla, sevdiklerimizle dertleşmeyi seçerken, bazılarımız da spor ve egzersiz yaparak, gezerek, yürüyüşe çıkarak, televizyon izleyerek ya da uyuyarak sıkıntılarla başa çıkmaya çalışmaktadır. Özellikle neyin bizde strese yol açtığını bilmemiz gerekir. Eğer yaşadığımız stresin nedenini bilebilirsek, bununla başa çıkmak için uygun müdahaleleri daha kolay bir biçimde seçebiliriz. Bazılarımız arkadaşlarımızla, sevdiklerimizle dertleşmeyi seçerken, bazılarımız da spor ve egzersiz yaparak, gezerek, yürüyüşe çıkarak, televizyon izleyerek ya da uyuyarak sıkıntılarla başa çıkmaya çalışmaktadır. Özellikle neyin bizde strese yol açtığını bilmemiz gerekir. Eğer yaşadığımız stresin nedenini bilebilirsek, bununla başa çıkmak için uygun müdahaleleri daha kolay bir biçimde seçebiliriz.

10 Kendimizi kötü hissettiğimizde yapabileceklerimizi şu şekilde sıralayabiliriz Kendimizi kötü hissettiğimizde yapabileceklerimizi şu şekilde sıralayabiliriz 1-Öncelikle kendimize “ne hissediyorum?” sorusunu sormalıyız 2-Daha sonra kendimize “ne oldu da bu duyguyu hissediyorum?” sorusunu sormalıyız 3-Son olarak kendimize “bu durumda ne yapabilirim?” sorusunu sormamız gerekir Ayıca öfke yaratan durumları tamamen ortadan kaldırmak için daha başka neler yapabileceğrimizi bulmaya çalışmamız uygun olacaktır

11 Biraz da stres altındayken stresimizi azaltabilecek, stresle baş etmemizi kolaylaştırabilecek, öfkemizi kontrol etmemizi ve yönetmemizi kolaylaştırabilecek etkili birkaç yöntemden bahsedelim. Birkaç örnek vermek gerekirse; Biraz da stres altındayken stresimizi azaltabilecek, stresle baş etmemizi kolaylaştırabilecek, öfkemizi kontrol etmemizi ve yönetmemizi kolaylaştırabilecek etkili birkaç yöntemden bahsedelim. Birkaç örnek vermek gerekirse;

12 Derin nefes almak, Derin nefes almak, Gevşeme egzersizleri yapmak, Gevşeme egzersizleri yapmak, Güzel bir olayı hatırlamak veya tatili düşünerek rahatlamaya çalışmak, Güzel bir olayı hatırlamak veya tatili düşünerek rahatlamaya çalışmak, Duygularımızı kabul etmek, Duygularımızı kabul etmek, Sevdiklerimize özellikle de çocuklarımıza sarılmak, onları öpmek, onlara her zamankinden daha fazla vakit ayırmak, aile olarak bir arada olmaya özen göstermek, Sevdiklerimize özellikle de çocuklarımıza sarılmak, onları öpmek, onlara her zamankinden daha fazla vakit ayırmak, aile olarak bir arada olmaya özen göstermek, Esnek olmak Esnek olmak

13 Günlük olağan yaşantılarınızı olabildiğince aksatmamaya ve işleri biriktirmemeye ya da ertelememeye özen göstermek, Günlük olağan yaşantılarınızı olabildiğince aksatmamaya ve işleri biriktirmemeye ya da ertelememeye özen göstermek, Fiziksel etkinliklerde bulunmak (spor yapmak, koşmak, yürümek, bisiklete binmek, yüzmek, pikniğe gitmek, top oynamak, ya da çocukların oyunlarına katılmak), Fiziksel etkinliklerde bulunmak (spor yapmak, koşmak, yürümek, bisiklete binmek, yüzmek, pikniğe gitmek, top oynamak, ya da çocukların oyunlarına katılmak), Sevdiklerimizle baş başa geçirilecek zamanlar ayarlamak, Sevdiklerimizle baş başa geçirilecek zamanlar ayarlamak,

14 Kendi kendimize hata yapmanın normal olduğu hakkını vermek, Kendi kendimize hata yapmanın normal olduğu hakkını vermek, Yaşadığımız stresli olayı canlandırarak, bu durumla nasıl başa çıkacağımıza ilişkin senaryolar üretmek ve mümkünse bunları bir kağıda yazmak ya da bunları güvendiğimiz biriyle paylaşmak, Yaşadığımız stresli olayı canlandırarak, bu durumla nasıl başa çıkacağımıza ilişkin senaryolar üretmek ve mümkünse bunları bir kağıda yazmak ya da bunları güvendiğimiz biriyle paylaşmak, Benzer durumda başkalarının bu durumla nasıl başa çıktıklarını öğrenmek, Benzer durumda başkalarının bu durumla nasıl başa çıktıklarını öğrenmek, Beslenmemize her zamankinden daha fazla özen göstermek Beslenmemize her zamankinden daha fazla özen göstermek

15 Hobi edinmek ya da mevcut hobilerimizi sürdürmek, Hobi edinmek ya da mevcut hobilerimizi sürdürmek, Yaşadığımız zorlukları çocuklarımıza ya da eşimize, sevdiklerimize anlatmak, onlardan destek istemek. Bunu yaparken özellikle de çocuklara stres ve sıkıntı yaratan durumları ve bu durumla ilgili hissettiklerimizi açıklarken bazı önemli noktalara dikkat etmeliyiz. Bunun için de şunları yapabiliriz Yaşadığımız zorlukları çocuklarımıza ya da eşimize, sevdiklerimize anlatmak, onlardan destek istemek. Bunu yaparken özellikle de çocuklara stres ve sıkıntı yaratan durumları ve bu durumla ilgili hissettiklerimizi açıklarken bazı önemli noktalara dikkat etmeliyiz. Bunun için de şunları yapabiliriz

16 Çocukların güven duygusunu sarsmamaya özen göstermeliyiz Çocukların yaşına uygun açıklamalar yapmalıyız Çocuğumuza açıklama yaparken eşimizle tutarlı olmaya ve birlikte açıklama yapmaya özen gösterebiliriz. Çocuğumuza mutlaka bu durumla ilgili onun bir suçu olmadığını söylemeliyiz Son olarak çocuklarımızı çözüme ortak etmeye çalışmalıyız

17 5-Psikolojik dayanıklılık Psikolojik dayanıklılık, zor yaşamsal tecrübeler karşısında kişinin kendisini toparlama gücü veya değişimin ya da felâketlerin başarılı biçimde üstesinden gelme yeteneği olarak da tanımlanmaktadır. Psikolojik dayanıklılık, zor yaşamsal tecrübeler karşısında kişinin kendisini toparlama gücü veya değişimin ya da felâketlerin başarılı biçimde üstesinden gelme yeteneği olarak da tanımlanmaktadır.

18 Yapılan çalışmalar psikolojik dayanıklılığın öğrenilebilir bir kişisel özellik olduğunu da ortaya çıkarmıştır. Yapılan çalışmalar psikolojik dayanıklılığın öğrenilebilir bir kişisel özellik olduğunu da ortaya çıkarmıştır. Psikolojik dayanıklılığın açıklanmasında rol oynayan birçok faktörden söz edilebilmesine karşın; yapılan çalışmalarda bu faktörlerin üç genel kategori altında toplanabileceği görülmektedir. Bu kategoriler; aile uyumu ve desteği, aile uyumu ve desteği, kişisel yapısal özellikler ve kişisel yapısal özellikler ve dışsal destek sistemleri (sosyal çevre, iş arkadaşları vb.) olarak sıralanabilir. dışsal destek sistemleri (sosyal çevre, iş arkadaşları vb.) olarak sıralanabilir.

19 Joni S. Mantell psikolojik dayanıklılığımızı arttırabilmemiz için 5 tavsiyede bulunmaktadır. Bu tavsiyeleri şu şekilde özetlemek mümkündür:

20 1-Sevdiklerimizle ilişkide olmak, onlarla temas kurmak. Hiçbir şey yalnızlık hissi kadar kötü ve yıkıcı değildir. Bu histen kurtulmak için yapabileceğimiz en etkili şey bizi anlayan ve bize ilgi gösteren kişilerin desteğini ve onların varlığını hissetmek için onlara daha yakın olmaktır.

21 2-Destekleyici bir gruba üye olmak ya da onların düzenleyeceği etkinliklere katılmak da bizim psikolojik dayanıklılığımıza katkıda bulunabilir. Bu gruplar doğa grupları, yürüyüş grupları ya da başka gruplar olabilir. Bir doğa yürüyüşü yapmak, ayaklarımızın toprağa basması, açık havada ciğerlerimize temiz oksijenin girmesine izin vermek son derece toparlayıcı bir etkiye sahiptir. 2-Destekleyici bir gruba üye olmak ya da onların düzenleyeceği etkinliklere katılmak da bizim psikolojik dayanıklılığımıza katkıda bulunabilir. Bu gruplar doğa grupları, yürüyüş grupları ya da başka gruplar olabilir. Bir doğa yürüyüşü yapmak, ayaklarımızın toprağa basması, açık havada ciğerlerimize temiz oksijenin girmesine izin vermek son derece toparlayıcı bir etkiye sahiptir.

22 3-Eşimizle geçireceğimiz özel zamanlar hem yaşadığımız sıkıntıları aşmamıza yardımcı olacak hem de aramızda güçlü bir evlilik bağı oluşmasını kolaylaştıracaktır. Eğer sorun aile içindeki bir anlaşmazlık ise bu durumda bir aile terapistinden/danışmanından yardım almak da uygun bir yaklaşımdır

23 4- Vücudumuza özen göstermek. Hem fiziksel olarak hem de duygusal olarak kendimizi gözetmeli ve onu korumalıyız. Yeni ve eğlenceli şeyler denemek, düzenli egzersiz yapmak, yeterince uyumak ve düzenli beslenmek çok yararlıdır. 4- Vücudumuza özen göstermek. Hem fiziksel olarak hem de duygusal olarak kendimizi gözetmeli ve onu korumalıyız. Yeni ve eğlenceli şeyler denemek, düzenli egzersiz yapmak, yeterince uyumak ve düzenli beslenmek çok yararlıdır.

24 5-Gülmek en iyi ilaçtır. Mümkün olduğunca gülmekten ve mizahtan yararlanmak gerekir. Gülmenin iyileştirici yanı vardır. Gülmek aynı zamanda bulaşıcıdır. Zor zamanlarda mizahtan yararlanmak, belki de düzenli olarak bir mizah dergisi okumak, komik filmler izlemek belki de en etkili yöntemlerden biridir.

25 6-Amaçlarımız doğrultusunda çalışmak. Her seferinde bir adım atmak, merdivenleri tek tek çıkmak, her bir merdiveni çıkmak için kendimizi motive etmek, aralarda biraz soluklanmak gerecektir. Bu şekilde planlarımıza daha rahat bir şekilde ulaşabiliriz.

26 7-Stres altındayken nasıl kararlar alınabileceğini öğrenmek. Belki de stres altındayken büyük kararlar almamak, kararlarımızı gözden geçirmek daha faydalı olacaktır

27 Ülkemizde yoksulluk, düşük sosyo-ekonomik statü, aile içi şiddet, çocuk ihmal ve istismar olaylarından toplumsal şiddet gibi geniş bir perspektife doğru uzanmaktadır. Ayrıca ülkemizin deprem kuşağı üzerinde olması, yakın bir tarihte büyük bir deprem yaşaması, terör gibi olayların içinde yer alması nedeniyle yaşanılan ruhsal travma kaynaklarının sayısı da çoğalmıştır Ülkemizde yoksulluk, düşük sosyo-ekonomik statü, aile içi şiddet, çocuk ihmal ve istismar olaylarından toplumsal şiddet gibi geniş bir perspektife doğru uzanmaktadır. Ayrıca ülkemizin deprem kuşağı üzerinde olması, yakın bir tarihte büyük bir deprem yaşaması, terör gibi olayların içinde yer alması nedeniyle yaşanılan ruhsal travma kaynaklarının sayısı da çoğalmıştır

28 Bu nedenle ülkemizin sosyo coğrafik yapısı da göz önüne alındığında bireylerin psikolojik dayanıklılık düzeylerinin yüksek olması önemlidir. Hepimizin karşılaştığımız sorunlar karşısında etkili bir biçimde mücadele edebilmesi ve bu sorunlar karşısında kendi ruh sağlığımızı koruyabilmemiz için öncelikle sağlam bir psikolojiye sahip olmamız, daha sonra da çevremizdeki bireylerin psikolojik dayanıklılıklarına katkıda bulunmamız gerekmektedir Bu nedenle ülkemizin sosyo coğrafik yapısı da göz önüne alındığında bireylerin psikolojik dayanıklılık düzeylerinin yüksek olması önemlidir. Hepimizin karşılaştığımız sorunlar karşısında etkili bir biçimde mücadele edebilmesi ve bu sorunlar karşısında kendi ruh sağlığımızı koruyabilmemiz için öncelikle sağlam bir psikolojiye sahip olmamız, daha sonra da çevremizdeki bireylerin psikolojik dayanıklılıklarına katkıda bulunmamız gerekmektedir

29 MANAVGAT MANAVGAT 60. YIL ORTAOKULU 60. YIL ORTAOKULU Ekrem YAYLA Ekrem YAYLA Rehber Öğretmen Rehber Öğretmen


"YAŞAM ZORLUKLARIYLA BAŞA ÇIKMA PSİKOLOJİK SAĞLAMLIK." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları