Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

GİRİŞİMCİLİKTE İŞ MODELİ Yrd. Doç. Dr. Emin EMİRZA Kayseri 2016.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "GİRİŞİMCİLİKTE İŞ MODELİ Yrd. Doç. Dr. Emin EMİRZA Kayseri 2016."— Sunum transkripti:

1 GİRİŞİMCİLİKTE İŞ MODELİ Yrd. Doç. Dr. Emin EMİRZA Kayseri 2016

2 Apple 2003 yılında ‘taşınabilir eğlencede’ devrim yaparak, yeni bir Pazar yarattı ve şirketi dönüştürerek iTunes ile birlikte iPod’u lanse etti. İş modeli Örnek olay: iPod/iTunes

3 Bu iPod/iTunes kombinasyonu öyle başarılı oldu ki sadece 3 yıl içinde Apple bu işten 10 milyar dolarlık gelir (gelirlerinin yarısın) elde etti. Apple’ın piyasa değeri, 2003’ün başlarında 1 milyar dolarken 2007’de sonlarında 150 milyar dolara fırlamıştır.

4 İş modeli Örnek olay: iPod/iTunes Taşınabilir eğlence konusunda başka öncüler de vardı. ▫ Örneğin, 1998’de Diamond Multimedia Rio’yu, ▫2000 yılında Best Data, Cabo 64’ü piyasaya lanse etti.

5 Yaratılan değer: ▫ iPod ve iTunes ile yazılım ve donanım hizmetiyle dijital müzik indirmeyi kolay ve elverişli hale getirdi. ▫ Apple, işletim sisteminin kontrolünü elinde tutarak kendini dijital ekosistemde vazgeçilmez bir noktada konumlandırdı. ▫ Apple’ın tasarımı, ürünleri ve hizmetlerini destekliyor ve böylece bir iPhone kullanıcısı rakiplerin ürününü kullanmaktansa bir iPad kullanmayı tercih ediyor. İş modeli Örnek olay: iPod/iTunes Apple, başlangıçta iPod ve iTunes’u, harika bir iş modelinin içinde sunum haline getirmiştir.

6 İş modeli inovasyonu nedir? İş modeli kısaca, bir örgütün iş stratejidir. İş modeli bir örgütün, ▫Nasıl para kazanarak kar elde edeceğini, ▫Bu parayı hangi değeri (ürün-hizmet) yaratarak elde edeceğini, ▫Bu değeri hangi müşterilere sunacağını, ▫Müşteriler için neden bu ürünün değerli kabul edeceğini, ▫Bu ürünü müşterilere hangi kanallarla ulaştıracağını, ▫Değer yaratan ürünü geliştirmek için hangi tedarikçilerle çalışacağını, ▫Değer yaratan ürünü üretirken hangi temel yeteneklere sahip olduğunu, ▫Ve değeri üretmek için finansal kaynakları nereden temin edeceğini açıklayan stratejidir.

7 İş modeli inovasyonu nedir? Başarılı olmak için ilk adım iş modelini düşünmek değildir. Başarı önce, müşterilerin satın almaya değer bulacağı bir fırsatı düşünmekle başlar.

8 İş modeli inovasyonu nedir? İş modeli inovasyonları tüm sektörleri yeni baştan şekillendirir ve milyarlarca dolarlık değeri yeniden dağıtır. Bir iş modeli, şirketlerin para kazanma mantığını gösteren 9 temel yapı taşıyla açıklanabilir.

9 İş Modelinin Yapıtaşları 1. Değer Önerisi ▫Değer önerisi, müşterilerin bir şirketi diğerine tercih etmelerinin nedenidir. ▫Değer öneriniz şu sorulara cevap vermeli:  Değer önerisini sunduğunuz ürünüz ne olacak?  Sizce müşteriniz için doğru ürünü mü belirlediniz?  Müşterilerinizin hangi problemlerine çözüm getiriyorsunuz?

10 İş Modelinin Yapıtaşları 1. Değer Önerisi ▫Örneğin, Starbucks değer önerisini, ‘benzersiz kahve deneyimi’ üzerine kurgulanmıştır. ▫Bunu şu şekilde açıklar: ‘Dünyanın en yüksek kaliteli kahvesini sunmaktan, misafirlerimizle ve içinde bulunduğumuz topumlarla kurduğumuz ilişkilere kadar, işimizin her parçasında kurulan bu bağı güçlendirmek için çalışıyoruz.’

11 İş Modelinin Yapıtaşları 1. Değer Önerisi ▫Benzer bir mantıkla Dem markasının geliştirildiğini görüyoruz. ▫‘Benzersiz çay deneyimi’ ▫Çaya odaklanmış olmanız, kahveyi gözardı edeceğiniz anlamına gelmez.

12 İş Modelinin Yapıtaşları 1. Değer Önerisi ▫Islak mendil, insanların pratik hijyen sorununu çözer.

13 1. Değer Önerisi ▫2 ya da 3’ü bir arada kolaylaştırılmış keyif satar. İş Modelinin Yapıtaşları

14 1. Değer Önerisi ▫Dünyagöz, göz sağlığınızla ilgili tüm sorunlarınız çözer. İş Modelinin Yapıtaşları

15 1. Değer Önerisi, Pazar potansiyeli araştırması Türkiye’de hava ferahlatıcı pazarı yaklaşık 100 milyon dolar büyüklüğünde. Pazarı paylaşanlar, Blade ve Air Wick Pazarın özelliği: Türkiye’de titiz ve güzel kokan evin temiz olduğunu düşünüyor. ▫Kokuyor diye evde balık pişirmiyor. Çözüm: kokuyu kökten gidermek. P&G Febreze bu pazara yönelik ürün geliştirdi. Yeni ürün pazardaki rakiplerden farklı olarak kokuların üstünü örtmüyor, kokuyu moleküllerinin içine alıp hapsediyor. İş Modelinin Yapıtaşları

16 1. Değer Önerisi için Pazar potansiyeli araştırması Ev Dışı Tüketim Pazarı ▫Türkiye’de ev dışı tüketim sektörünün toplam büyüklüğü 50 milyar TL’yi aştı. ▫Dünyadaki Pazar büyüklüğü ise 2,3 trilyon dolar. ▫Türkiye’nin bu pazardaki büyüklüğü Amerika’nın yüde 2,7 ve Avrupa’nınsa yüzde 3,4’üne denk geliyor. Kaynak: HBR, Aralık 2014, s.34. İş Modelinin Yapıtaşları

17 2. Müşteri segmentleri ▫Müşteri tüm iş modellerinin kalbidir. ▫Para kazanabilmek için benzer ihtiyaçları olan tanımlanmış bir hedef müşteri kitlesine ihtiyacınız var. Derby ile Gillette’nin hedef müşterileri aynı değildir.

18 2. Müşteri segmentleri ▫ Örneğin, Markafoni’nin hedef kitlesi: Kredi kartı olup internetten alışveriş yapan herkes midir? ▫ Hedef kitlesi: O markalara o fiyatlara elde etme şansı olmayan, Anadolu da yaşayan kitledir. ▫ En büyük ciro oradan geliyor. Yani online outlet gibi düşünün. İş Modelinin Yapıtaşları

19 Penti’nin hedef kitle tanımı; ▫‘Biyolojik yaşından bağımsız olarak kendini genç, dinamik, aktif, canlı hisseden, neşeli olan ve hayatı dolu dolu yaşayan kadınlar. PAZAR SEÇİMİ VE KONUMLANDIRMA Hedef kitlenizi nasıl tanımlarsınız? Kaynak: Brand Age, Ekim 2014: 52.

20 İş Modelinin Yapıtaşları 3. Kanallar ▫Kanallar, işletmelerin değer önerilerini müşterilerine nasıl ulaştırdığını açıklar. ▫Bazen kanalın bizzat kendisi değer önerisi olur.

21 İş Modelinin Yapıtaşları 4. Müşteri ilişkileri ▫Müşteri ilişkileri şu motivasyonlarla şekillenir:  Müşteri kazanma  Müşteriyi elde tutma  Satışları arttırma (müşterileri daha fazlasına satın almaya ikna etme)  Ürünü sattıktan sonra müşteri desteği olacak mı? Bu desteği nasıl kullanacak?

22 İş Modelinin Yapıtaşları 5. Gelir akışı ▫Bir iş modelinin kalbi müşteriyse, gelir akışı da onun ana arteridir. ▫Bir iş modelinde iki farklı gelir akışı bulunabilir: ▫1. Bir kereye mahsus alışveriş yapan müşterilerden kazanan gelir. ▫2. Tekrarlanan alışveriş ve satış sonrası hizmetlerden elde edilen gelir.

23 İş Modelinin Yapıtaşları 6. Temel Kaynaklar ▫Değer önerisi üretebilmek için kullanılan tüm kıt kaynaklardır. ▫Temel kaynaklar, fiziksel, finansal, entelektüel veya beşeri olabilir. ▫İşletme bu temel kaynakların sahibi veya kiracısı olabileceği gibi ortaklıkta yapabilir.

24 İş Modelinin Yapıtaşları 7. Temel Faaliyetler (Core Business) ▫İşletmeye rekabet gücü kazandıran en önemli aktiviteyi açıklar. ▫Herkesten ürününüz rakiplerinize göre daha iyi ve daha farklı mı? ▫Örneğin, yazılım üreticisi Microsoft için temel faaliyetler yazılım geliştirmeyi kapsar. ▫Starbucks, kahve ile deneyime odaklanmıştır.

25 İş Modelinin Yapıtaşları 8. Temel Ortaklıklar ▫Riskleri azaltmak ve ihtiyaç duyulan kaynakları temin etmek için en uygun tedarikçilerle çalışılır. ▫Özellikle pek çok online işletenin iş modelinin temeli stratejik ortaklıklara dayanır. Bu işletmeler network şeklinde yapılanır.

26 İş Modelinin Yapıtaşları 9. Maliyet Yapısı ▫İş modelini uygularken ortaya çıkan en önemli maliyetleri tarif eder. ▫Değer yaratmak ve sunmak, müşteri ilişkilerini canlı tutmak, gelir elde etmek hep maliyet yaratan faaliyetlerdir.

27 İş Modeli Yapıtaşları Müşteri Segmentleri Değer Önerisi Kanallar Müşteri İlişkileri Gelir Akışı Temel Kaynaklar Temel Faaliyetler Temel Ortaklar Maliyet Yapısı

28 Apple iPod/iTunes İş Modeli Müşteri SegmentiMüşteri İlişkileriKanallarDeğer Önerileri Kesintisiz taşınabilir müzik deneyimi Müzik severler Gadged people (Elektronik ürünleri sevenler) Gadged people (Elektronik ürünleri sevenler) Lovemark deneyimi Ücretli müzik indirme ve satın alma Ücretsiz yazılım indirme Perakende Satış mağazaları Apple Mağazaları Apple.com Gösterişli dijital müzik çalar tasarım Dijital müzik organizasyonu Legal dijital müzik dinleme yolu Apple severler Temel FaaliyetlerTemel Kaynaklar Donanım Tasarımı Yazılım geliştirme Müzik dağıtımcıları ile iyi ilişkiler geliştirme Apple markası İçerik ve anlaşmalar iTunes Yazılımı Temel Ortaklar Plak şirketleri OEM’ler Gelir akışı Maliyet Yapısı iPod donanımı İnsanlar İmalat Pazarlama ve Satış iPod satışları Müzik ve film satışları/kiralama

29 TWİTTER BUSİNESS MODEL- TWİTTER İŞ MODELİ Twitter, kullanıcıların 140 karakterlik mesajlar yazdığı ve bu mesajların takipçiler tarafından okunduğu bir iletişim platformu. Bu hizmete micro-blogging de deniyor. Twitter; markalar, sanatçılar, medya organları ve politikacıların kamuoyuna ulaşabileceği gerçek zamanlı bir platform. Ayrıca, herkesin interaktif olarak bilgi akışına katkı sağlıyor. Bu bakımdan gündemin sadece konuşulduğu veya takip edildiği değil, aynı zamanda yaratılabildiği bir ortam.

30 TWİTTER BUSİNESS MODEL- TWİTTER İŞ MODELİ Müşteri SegmentiMüşteri İlişkileriDeğer Önerileri Gerçek zamanlı iletişim İşletmeler Markalar İşletmeler Markalar Kullanıcılar Temel FaaliyetlerTemel Kaynaklar Platform geliştirme Temel OrtaklarGelir akışı Maliyet Yapısı Google, bing, yahoo vd. Kanallar Web sitesi İnternet, Mobil Web sitesi İnternet, Mobil Twitter API Gündem belirleyebilme Haberler Etkinlikler Haberler Etkinlikler Twitter uygulamaları Twitter.com platformu Twitter.com platformu Medya planlama şirketleri Mobil operatörler Donanım satıcıları Mobil operatörler Çalışanların maliyetleri Yüksek kapasiteli Serverlar Ücretli hashtag’lar Onaylanmış hesap satışları Ücretli Twitler Analizler Kullanıcı data analizi

31 TEŞEKKÜRLER


"GİRİŞİMCİLİKTE İŞ MODELİ Yrd. Doç. Dr. Emin EMİRZA Kayseri 2016." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları