Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Havacılık Meteorolojisi Havacılıkta kullanılan Meteorolojik Raporlar.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Havacılık Meteorolojisi Havacılıkta kullanılan Meteorolojik Raporlar."— Sunum transkripti:

1 Havacılık Meteorolojisi Havacılıkta kullanılan Meteorolojik Raporlar

2 Meteoroloji Meteoroloji, dünyamızı çevreleyen atmosferi ve atmosferde meydana gelen değişiklikleri matematik, fizik, kimya gibi pozitif bilimlerin esaslarına dayanarak inceleyen bilim dalıdır.

3 Havacılık Meteorolojisi (Aeronatik Meteoroloji) Uçuş faaliyetlerini etkileyen meteorolojik olay (Oraj, Downburst, Microburst, Türbülans, Buzlanma, Sis gibi) ve parametrelerin gözlem ve tahminlerini kapsamına alan ve meteorolojinin havacılıkla ilgilenen dalıdır.

4 METEOROLOJİK RAPORLAR Havacılıkta kullanılan Meteorolojik raporlar çok çeşitli olmakla beraber bunlardan en çok kullanılanları METAR, SPECI, TAF ve SIGMET’tir. Adı geçen bu raporlar Dünya Meteoroloji Örgütü tarafından yayınlanan manuel, ICAO Annex3 ve ICAO Doc 8896 de ( Havacılık ve Meteorolojik Uygulamalar Manueli) açıklandığı şekilde kodlanmışlardır.

5 METAR (Meydan rutin hava raporu) Meteorological Terminal Air Report Hava Alanında METAR, Bölgesel anlaşmalarla belirlenen düzenli aralıklarla (30 dakika ya da 1 saatlik peryotlar da) yayınlanan ve bir Hava Alanında hüküm süren meteorolojik şartları gösteren meteorolojik rapor’dur. METAR LTBJ Z 00000KT 8000 SCT030 BKN100 10/09 Q1013 NOSIG

6 METAR kodları METAR kodları genellikle kelimelerin ingilizce karşılıklarından türetilmiş ve anlamları herkesce bilinen özel kısaltmalardır. Bu kodlar, rapor oluşturmak ve çeşitli yöntemlerle (AFTN, FAKS vb) kullanıcılara ulaştırmak için kullanılmaktadır.

7 METAR KODLAMALARI METAR 13 bölümden oluşan bir kodlama sistemidir.Her bölümde belirli bir meteorolojik parametre ile ilgili bilgiler yer alır. Ancak bazı bölümler her METAR raporu içerisinde yer almayabileceği gibi bir kaç bölüm yerine havanın durumunu açıklayan özel terimler kullanılabilmektedir. METAR UUWW Z 15003MPS 0500 R19/1300VP1500D -DZ FG VV001 01/01 Q TEMPO 0400 FG RMK QBB050

8 METAR Bölümleri METAR LTBJ Z 00000KT 8000 FEW006 SCT030 BKN100 10/09 Q1013 NOSIG METAR LTBA Z 25007KT SHRA SCT030 BKN080 12/09 Q1013 NOSIG METAR LTAC Z 01003KT 9999 FEW040 SCT200 06/M00 Q1014 NOSIG

9 Rapor Tipi METAR Bölümleri Rapor Tipi 1. Bölüm: Rapor Tipi; Bu bölümde raporun tipi (METAR, SPECI gibi ) belirtilecektir. METAR ve SPECI kodlamaları tamamen aynı olup tek fark SPECI’nin iki METAR Raporu arasında havacılık faaliyetlerini etkileyen ve ICAO Annex 3 de açıklanan şartların oluşması durumunda yayınlanmasıdır.

10 Raporun Ait Olduğu Meydanın ICAO Kodu METAR Bölümleri Raporun Ait Olduğu Meydanın ICAO Kodu 2. Bölüm: Raporun Ait Olduğu Meydanın ICAO Kodu; Bu bölümde yayınlanan raporun hangi meydana ait olduğunu belirtmek üzere ICAO dörtlü tanıtması belirtilecektir. (Ankara Esenboğa Hava Limanı için LTAC, İzmir Adnan Menderes Hava Limanı için LTBJ gibi) METAR LTBJ Z 00000KT 8000 FEW006 SCT030 BKN100 10/09 Q1013 NOSIG METAR LTBA Z 25007KT SHRA SCT030 BKN080 12/09 Q1013 NOSIG METAR LTAC Z 01003KT 9999 FEW040 SCT200 06/M00 Q1014 NOSIG

11 Tarih / Saat Grubu METAR Bölümleri Tarih / Saat Grubu 3. Bölüm: Tarih / Saat Grubu ; Bu bölümde rasatın yapıldığı saat grubu belirtilecektir.Burada Kullanılan saat dilimi UTC olup zaman grubunun hemen arkasından Z harfi gelir ki bu saatin Zulu saati olduğunu gösterir. METAR LTBJ Z 00000KT 8000 FEW006 SCT030 BKN100 10/09 Q1013 NOSIG METAR LTBA Z 25007KT SHRA SCT030 BKN080 12/09 Q1013 NOSIG METAR LTAC Z 01003KT 9999 FEW040 SCT200 06/M00 Q1014 NOSIG

12 Rüzgar METAR Bölümleri Rüzgar 4. Bölüm: Rüzgar; Bu bölümde hakim rüzgarın yönü 3 rakam olarak ve ortalama şiddeti iki rakamolarak verilir. Rüzgarın Şiddeti Knot (Saatte Deniz Mili) cinsinden verilmektedir ve bunu vurgulamak için rüzgar grubunun arkasına KT kısaltması eklenir. Hakim rüzgar yönü belirlenirken en yakın 10 ‘lu dereceye yuvarlanır. Ortalama rüzgar şiddeti ise rasattan hemen önceki on dakikalık periyotta kayıt edilen rüzgar şiddetlerinin aritmetik ortalamasıdır. METAR LTBJ Z 00000KT 8000 FEW006 SCT030 BKN100 10/09 Q1013 NOSIG METAR LTBA Z 25007KT SHRA SCT030 BKN080 12/09 Q1013 NOSIG METAR LTAC Z 01003KT 9999 FEW040 SCT200 06/M00 Q1014 NOSIG

13 Hamle (Gusting) METAR Bölümleri Hamle (Gusting) 4. Bölüm: Rüzgar; Rüzgar şiddeti belirlenirken rasattan önceki on dakikalık periyot içerisinde kayıt edilen azami rüzgar şiddeti, ortalama rüzgar şiddetinden 10 Knot ya da daha fazla olur ise bu hamle olarak (Gusting) adlandırılır ve rüzgar grubu içerisinde şiddeti belirten iki rakamın hemen arkasından G kısaltmasını takiben bitişik olarak yazılır.

14 Sakin Rüzgar (Wind Calm) METAR Bölümleri Sakin Rüzgar (Wind Calm) 4. Bölüm: Rüzgar; Rüzgarın şiddeti ortalama 1 Knot ‘ın altında ise bu durum, “RÜZGAR SAKİN” (WIND CALM) olarak adlandırılır ve KT olarak kodlanır. METAR LTBJ Z 00000KT 8000 FEW006 SCT030 BKN100 10/09 Q1013 NOSIG

15 Değişken Rüzgar yönü (Variable) METAR Bölümleri Değişken Rüzgar yönü (Variable) 4. Bölüm: Rüzgar; Variable Rasat süresince rüzgarın yönünde 60 º ‘den çok ve 180 º ‘den az bir değişiklik var ise ve rüzgarın şiddeti en çok 03 Knot ise bu durumu ifade etmek için “Değişken Rüzgar” terimi ve VRB (Variable) kısaltması kullanılır. METAR LTBF Z VRB02KT CAVOK 07/04 Q1021 NOSIG

16 Değişken Rüzgar Yönü (Variable) METAR Bölümleri Değişken Rüzgar Yönü (Variable) 4. Bölüm: Rüzgar; Rasat süresince rüzgarın yönünde 60 º ‘den çok ve 180 º ‘den az bir değişiklik var ise ve rüzgarın şiddeti 04 Knot ve daha fazla ise bu durumu ifade etmek için, rüzgar yönünde meydana gelen değişimin iki uç değeri saat yönündeki istikamete göre verilir. METAR EGNS Z 23013KT 200V BKN008 OVC013 11/11 Q1014 Not: Rüzgar yön değişimi 180 º veya fazla ise bu durumda VRB kullanılmamalı, mutlaka en uygun bir yön ile rüzgar verilmelidir.

17 CROSSWİND (YAN RÜZGAR)

18 Meteorolojık Görüş METAR Bölümleri Meteorolojık Görüş 5. Bölüm: Meteorolojik Görüş; Gündüzleri aydınlatılmamış, geceleri ise aydınlatılmış uygun boyutları olan bir cismin, atmosferik koşullara bağlı olarak görülüp algılanabileceği en uzak mesafe “Görüş”; tüm yönlerde tespit edilen görüş değerleri arasında en kısa olanı ise “Meteorolojik Görüş” olarak adlandırılmaktaydı. METAR kodlamalarında ilan edilen değer Meteorolojik Görüş değeridir. Meteorolojik Görüş; METAR raporlarında metre cinsinden dört rakam olarak kodlanmaktadır. METAR EGNS Z 23013KT 200V BKN008 OVC013 11/11 Q1014

19 Meteorolojik Görüş METAR Bölümleri Meteorolojik Görüş 5. Bölüm: Meteorolojik Görüş; METAR Kodu Raporun okunuş şekli 7000 Meteorolojik görüş yedi Km 9999 Meteorolojik görüş on Km ve üzeri 0450 Meteorolojik görüş dört yüz elli metre 0000 Meteorolojik görüş elli metrenin altında 1200SE Meteorolojik görüş Güney doğuda bin iki yüz metre 1200SE 2500N Meteorolojik görüş Güney doğuda bin iki yüz metre, kuzeyde iki bin beş yüz metre 1200SE 6000N Meteorolojik görüş Güney doğuda bin iki yüz metre, azami görüş kuzeyde iki bin beş yüz metre METAR EGNS Z 23013KT 200V BKN008 OVC013 11/11 Q1014 METAR EGNR Z 17009KT 9999 FEW015 BKN025 11/09 Q1021

20 METAR LTBA Z VRB02KT0800 FG R03R/0400N R21L/0300D R03L/0500U R21R/0700D METAR Bölümleri Pist Görüş Mesafesi 6. Bölüm: Pist Görüş Mesafesi (Runway Visual Range – RVR) Pist merkez hattı üzerindeki bir hava aracının pilotu tarafından, pist yüzey işaretlemelerinin veya pisti ya da merkez hattını belirleyen pist ışıklarının görülebildiği en uzak mesafedir. Pist rüyeti ölçümlerinin otomatik olarak (RVR cihazı/ Transmissometer) yapıldığı yerlerde, Rüyet veya Minimum Rüyet 1500 metre ve altına düştüğünde ya da Hakim Rüyet veya Minimum Rüyet her ne olursa olsun pist rüyeti 1500 metre ve altına düştüğünde, iniş/kalkışa uygun bir yada daha fazla pist/pist başı için pist görüş mesafeleri kurallara uygun şekilde rapora dahil edilir METAR LTBA Z VRB02KT 0800 FG R03R/0400N R21L/0300D R03L/0500U R21R/0700D artıyorazalıyor

21 METAR Bölümleri Pist Görüş Mesafesi 2 6. Bölüm: Pist Görüş Mesafesi (Runway Visual Range – RVR)

22 METAR Bölümleri Pist Görüş Mesafesi 2 6. Bölüm: Pist Görüş Mesafesi (Runway Visual Range – RVR)

23 METAR LTBA Z VRB02KT0800 FG R03R/0400N R21L/0300D R03L/0500U R21R/0700D METAR Bölümleri Hava Hadiseleri 7. Bölüm: HAVA HADİSELERİ Asgari bir ve azami üç grup halinde, havacılık faaliyetleri için önem arz eden, havaalanında ya da yakınında vuku bulan/gözlenen halihazır hava olaylarının raporlanması için kullanılır. Halihazır hava durumunu belirtmek için, şiddet belirtici ve kısaltma harfleri dahil asgari iki, azami dokuz karakterin uygun kombinezonu kullanılır. METAR LTBA Z 25007KT SHRA SCT030 BKN080 12/09 Q1013 NOSIG

24 METAR Bölümleri Hava Hadiseleri 7. Bölüm: HAVA HADİSELERİ

25 LPPT Z 23013KT 1200 R21/P2000 DZRA BR SCT001 BKN002 15/14 Q1018 METAR Bölümleri Hava Hadiseleri 2 7. Bölüm: HAVA HADİSELERİ LTFE Z VRB02KT 9999 FEW020CB SCT030 BKN080 11/10 Q1013 RETSRA NOSIG METAR EGJA Z 26022G32KT 9999 VCSHRA BKN015CB 07/03 Q1000 METAR LTBA Z 25007KT SHRA SCT030 BKN080 12/09 Q1013 NOSIG METAR LPPT Z 23013KT 1200 R21/P2000 DZRA BR SCT001 BKN002 15/14 Q1018 METAR LPPR Z 19017G27KT DZRA BR OVC004 14/13 Q1014

26 METAR LTBA Z VRB02KT0800 FG R03R/0400N R21L/0300D R03L/0500U R21R/0700D METAR Bölümleri Bulutlar 8. Bölüm: BULUTLAR Bulut Kapalılık Miktarı ve Yüksekliği AZ 1/8 –2/8 kapalılık için FEW(FEW) AZ DAĞINIK 3/8 –4/8 kapalılık için SCT(SCATTERED) DAĞINIK PARÇALI 5/8 –7/8kapalılık için BKN(BROKEN) PARÇALI KAPALI 8/8 kapalılık için OVC(OVERCAST) KAPALI ilk üç Harf Bulut kapalılık miktarı; FEW, SCT, BKN, OVC Sonraki üç rakamBulut Yüksekliği;Örneğin; SCT008 3/8 kapalılığa sahip 800 feetteki bir bulutu ifade eder Önemli konvektif bulutlar, Cumulonimbus (CB) ve dikine gelişme gösteren Cumulus Congestus (TCU)’dur. Bu bulutlar METAR ve SPECI de yer alır SCT015 CB BKN020 TCU gibi METAR LTBA Z 25007KT SHRA SCT030 BKN080 12/09 Q1013 NOSIG METAR LTFE Z VRB02KT 9999 FEW020CB SCT030 BKN080 11/10 Q1013 RETSRA NOSIG

27 METAR LTBA Z VRB02KT0800 FG R03R/0400N R21L/0300D R03L/0500U R21R/0700D METAR Bölümleri Bulutlar 2 8. Bölüm: BULUTLAR CAVOK “Ceiling And Visibility OK” CAVOK terimi; Hakim Rüyet, Pist Görüş Mesafesi, Halihazır Hava ) ve Bulut gruplarının yerini almak üzere, aşağıda belirtilen şartların rasat anında aynı zamanda meydana gelmesi durumunda kullanılır. (Meydanlara ait CAVOK yükseklik limitleri Ayrı ayrı tespit edilmiş ve yayınlanmıştır). -Hakim Rüyet en az 10 Km ise, -Hava tamamen açık ise, veya her meydan için belirlenen yükseklik limitinin (Minimum Sector Altitude) altında bulut yoksa, ve Cumulonimbus (CB) ile Cumulus Congestus (TCU) bulutu bulunmuyor ise, -Kod –4678’de verilen havacılık için önemli hava olayları yoksa METAR EGSS Z 23011KT CAVOK 02/M01 Q0997 METAR LTAU Z 00000KT CAVOK M00/M05 Q1015 NOSIG

28 Cumulonimbus (CB)

29 LTBJ Z 22004KT 6000 NSC METAR Bölümleri Bulutlar 3 8. Bölüm: BULUTLAR NSC(No Significant Cloud) METAR rasadında havada hiç bulut yoksa ya da rasat edilen en alçak seviyedeki bulutun taban yüksekliği, o meydan için belirlenen CAVOK yükseklik limitine eşit veya üzerinde ise ve bu bulutlar CB veya TCU değilse ve CAVOK teriminin kullanımı da uygun düşmüyorsa, bulut grubu yerine NSC(Önemli Bulut Yok) kısaltma terimi kullanılır. Örneğin;Hakim Rüyet 6500 metre, hadise toz pusu, bulutlar 5/8 Ac 9000 feet, olarak tespit edilmiştir. (CAVOK Limiti 8000 feet)

30 LLBG Z VR LLBG Z VRB03KT CAVOK 11/04 Q1013 NOSIG B03KT CAVOK 11/04 Q1013 NOSIG METAR Bölümleri Sıcaklık/işba 9. Bölüm: HAVA SICAKLIĞI VE İŞBA SICAKLIĞI * Yoğuşmanın başlayacağı sıcaklığa İŞBA adı verilmektedir. Hava sıcaklığı ve işba sıcaklığı tam °C olarak rapor edilir. 0 °C ’nin altındaki sıcaklıklarda, sıcaklık değerlerinin önüne M (minus) harfi konularak koda dahil edilir. Örneğin;hava sıcaklığı 9.5 °C, işba sıcaklığı –12.2 °C ölçülmüş olsun. Bu durumda sıcaklık grubu “ 09/M12 ” şeklinde koda dahil edilir. METAR LLBG Z VRB03KT CAVOK 11/04 Q1013 NOSIG METAR LTBJ Z 00000KT SHRA SCT030 BKN100 10/09 Q1012 NOSIG

31 METAR Bölümleri Sıcaklık/işba 2 9. Bölüm: HAVA SICAKLIĞI VE İŞBA SICAKLIĞI ÖRNEK 15/ 13 (hava sıcaklığı 15 santigrad derece, İşba 13 santigrad derece ); Bu durumda havanın Doyma Noktasına çok yakın olduğu, bir başka deyişle bağıl nem miktarının çok yüksek olduğu söylenebilir.Hava sıcaklığının 2 º C azalması halinde, havada çözülmüş bulunan nem Yoğuşarak yağış şekillerinden biri ya da sis gibi görüşe etki eden hava hadiselerinin oluşmasına sebep olur.

32 LLBG 132METAR LTBJ Z 00000KT 8000 FEW006 SCT030 BKN100 10/09 Q1013 NOSIG 250Z VR LLBG Z VRB03KT CAVOK 11/04 Q1013 NOSIG B03KT CAVOK 11/04 Q1013 NOSIG METAR Bölümleri QNH 10. Bölüm: QNH (Altimetrik Basınç ) Belirli bir zamanda ve yerde (bölgede), hava aracının altimetresine set edildiğinde irtifa bilgisi sağlayan basınç değeridir. Q : Basınç Grubu Göstericisi 1023 : Altimetrik Basınç Değeri (hPa) Altimetrik basınç grubu, tam hektopaskal (hPa) olarak rapor edilir.

33 METAR Bölümleri QNH 10. Bölüm: Altimetre BASINC AYARI BASINC AYAR DÜĞMESİ

34 METAR Bölümleri QNH 9. Bölüm: QNH (Altimetrik Basınç ) ALTİMETRE TANIMLARI Hava aracının dikey mesafesini 4 farklı şekilde ifade edebiliriz; İrtifa İrtifa (altitude) : herhangi bir seviyenin, bir noktanın ya da nokta olarak kabul edilen bir nesnenin, ortalama deniz seviyesinden (MSL) olan yüksekliği Yükseklik Yükseklik (Height): Bir seviyenin, noktanın ya da nokta olarak ifade edilen bir nesnenin, belirlenmiş bir referans yüzeye nazaran dikey mesafesi (Bir cismin dikey boyutu) Rakım Rakım (Elevation) : Yeryüzünde veya üzerinde bir nokta ya da seviyenin, deniz seviyesinden olan yüksekliği Uçuş Seviyesi Uçuş Seviyesi (Flight Level): hPa’lık referans basınç yüzeyi ile ilişkili olarak belirlenmiş sabit basınç yüzeyleridir. Bu yüzeyler birbirlerinden, belirlenmiş (sabit) basınç aralıkları ile ayrılır.

35 UÇUŞ SEVİYESİ (Flight level) QNE İrtifa İrtifa (altitude) QNH Yükseklik Yükseklik (Height): QFE Rakım Rakım (Elevation)

36 Geçiş İrtifası FL için QNE Meydan için QFE / Deniz seviyesi QNH feet

37 LLBG EGKK Z 24018KT RA SCT012 0VC015 12/11 Q0984 RERA TEMPO 3000 RA BKN008 METAR Bölümleri Geçmiş Hava 11. Bölüm: Geçmiş Hava RE Bu bölümde, havacılık operasyonları açısından önem arz eden ve yakın geçmişte rasat edilmiş olmakla birlikte artık mevcut olmayan hava hadiseleri rapor edilmektedir.Bölüm RE (RECENT) ön eki ile başlar ve rapor edilecek hadiseler bu ön eke bitişik olarak sıralanır. Hali hazır hava grubunda olduğu gibi, maksimum üç hadise grubu verilebilir.

38 METAR ENBR Z 32017G36KT 270V FEW009 SCT018TCU 02/M03 Q0992 WS RWY28 METAR Bölümleri Rüzgar Kesmesi 12. Bölüm: Rüzgar Kesmesi Rüzgar Kesmesi; (WIND SHEAR) Uçuş faaliyetleri için önem arz eden ve pist seviyesi ile 500 metre( yaklaşık 1600 feet) yükseklik arasında yaklaşma veya kalkış hattı boyunca tespit edilen WS Rüzgar Kesmesi bu grupta rapor edilmektedir.Bu grup WS ön eki ile başlar ve TKOF kalkış hattında tespit edilmiş ise TKOF, yaklaşma hattında tespit edilmişse LDG LDG eklerini müteakip Pist tanıtması ile son bulur.Eğer meydandaki tüm pistler ALL için rüzgar kesmesi tespit edilmiş ise WS ALL RWY ifadesi kullanılır.

39 METAR EGKK Z 24018KT RA SCT012 0VC015 12/11 Q0984 RERA TEMPO 3000 RA BKN008 METAR Bölümleri Gelecek Hava 13. Bölüm: Gelecek Hava Bu bölümde, rasat saatinden sonraki 2 saatlik periyotta karşılaşılacağı açık şekilde tespit edilen hava hadiseleri rapor edilmektedir. Bu bölümde kullanılan kısaltmalar; BECMG (Becoming) : Gelecekte, olması bekleniyor TEMPO (Temporary) : geçici olarak FM (From) : itibaren, başlayarak TILL (Untill) : e kadar, AT : belirtilen zamanda NOSIG (No Significant Change) : hali hazır havanın değişmesi beklenmediğinde METAR LTBJ Z 00000KT SHRA SCT030 BKN100 10/09 Q1012 NOSIG

40 SPECI (Havacılık Amaçlı Seçilmiş Özel Hava Raporu) SPECIAL değişiklikler SPECI; İki METAR periyodu arasında, havacılık faaliyetlerini etkileyecek önemli değişiklikler olması durumunda, METAR’ a ilave ya da tamamlayıcı bilgi olarak işleticileri gelişmelerden haberdar etmek amacıyla yayınlanan, METAR kodlaması ile tamamen aynı, özel meteorolojik rapordur.

41 TAF ( Meydan tahmini) Terminal Aerodrome Forecast öngörülen tahmin TAF; Bir Hava Alanı için belirli periyodlarda yayınlanan ve genellikle 9 ya da 24 saatlik aralıklarda hava alanı ve civarında karşılaşılması öngörülen meteorolojik hadiseleri içeren hava tahmin raporu’dur.

42 TAF ( Meydan tahmini) Terminal Aerodrome Forecast TAF LTBJ Z 1318/1418 VRB02KT SHRA SCT030 BKN100 PROB30 TEMPO 1321/1401 -TSRA SCT015CB BKN025 PROB30 TEMPO 1409/1412 -TSRA SCT015CB BKN025

43 TAF ( Meydan tahmini) Terminal Aerodrome Forecast TAF LTBJ Z 1518/ KT CAVOK BECMG 1608/1611 FEW030 BECMG 1614/1616 CAVOK BECMG 1616/1618 VRB02KT

44 SIGMET (Önemli hava hadisesi) Significant Meteorological Information SIGMET; yol boyu (en –route) karşılaşılabilecek önemli hava hadiselerinin rapor edildiği meteorolojik rapor’dur.

45 SIGMET (Önemli hava hadisesi) Significant Meteorological Information WSTU31 LTBA SIGMET 2 VALID / LTBB ISTANBUL OBSC TS OBS AT 0214Z LTBS MOV NE NC= WSTU31 LTBA SIGMET 2 VALID / LTBB ISTANBUL OBSC TS OBS AT 0214Z LTBS MOV NE NC= ULUSLAR ARASI KOD WS=SIGMET TU=TURKİYE 31 LTBA GÖZLEM EVİ TARAFINDA YAYINLANMIŞTIR YAYIN GÜNÜ VE SAATİ SİGMET NOSU GEÇERLİLİK GÜN SAAT İLGİLİ FIR METEOROLOJİK HADİSE DALAMAN HAVALİMANINDA SAAT 0214z DA KUZEYDOĞU YÖNÜNE İLERLEYEN MÜNFERİT ORAJ GÖZLENMİŞTİR

46 WSTU31 LTBA LTBB SIGMET 2 VALID / LTBA- LTBB ISTANBUL OBSC TS OBS AT 0214Z LTBS MOV NE NC=

47 WSIY32 LIIB LIRR SIGMET 02 VALID / LIMM- LIRR ROMA FIR SEV TURB OBS AT Z OVER CAPRANICA- TARQUINIA FL020/035 STNR NC. CAPRANICA-TARQUINIA DA SAAT 1202Z ROMA FIR GENELİNDE FL ARASINDA YERLEŞİK ŞİDDETLİ TÜRBULANS GÖZLENMİŞTİR DEĞİŞİKLİK BEKLENMİYOR. TÜRBÜLANS; yoğunluk, basınç, nem, sıcaklık ve hareket yönüne bağlı olarak Hava Kütleleri arasında meydana gelen dikine ya da karışık hava hareketleridir. Buzlanma gibi türbülans da hafif(light), orta (moderate) ya da şiddetli ( heavy) olarak ifade edilir.

48 ?

49 KAYNAK : METEOROLOJİ DERS KİTABI DHMİ SSD BAŞKALĞI JAA ATPL Eğitimi Ibrahim CAMALAN


"Havacılık Meteorolojisi Havacılıkta kullanılan Meteorolojik Raporlar." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları