Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Ders: Kişisel İletişim Konu: İletişimin Sırları – Peter Thomson

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Ders: Kişisel İletişim Konu: İletişimin Sırları – Peter Thomson"— Sunum transkripti:

1 Ders: Kişisel İletişim Konu: İletişimin Sırları – Peter Thomson
Yrd. Doç. Dr. Azize ŞAHİN Konu: İletişimin Sırları – Peter Thomson Anlatıcı: Zihni ŞEN – TOLUNAY GÖK MERT ŞAHİN

2 Bu kitabın amacı sosyal konumunuz, mesleğiniz, yaşınız, cinsiyetiniz, renginiz, dini inancınız, ekonomik durumunuz ne olursa olsun uygulayabileceğiniz çok önemli bir beceriyi, belki de sahip olabileceğiniz en önemli beceriyi, yani iletişimin sırlarını öğrenmeye yarayacak fikir, yöntem ve teknikleri paylaşmaktadır..

3 Peki, bu sunumdaki bilgiler ne işimize yarayacak ?
Daha iyi konuşmalar yapabileceksiniz. Daha ikna edici olabileceksiniz. Hem iş hem sosyal çevrenizdeki insanlarla daha sağlam ilişkiler kurabileceksiniz. Zor durumlarla, iletişim beceriniz sayesinde, rahatlıkla baş edebileceksiniz. Çevrenizdeki insanları dinlemekten ve beden dilleriniz izlemekten zevk alır hale geleceksiniz.

4 Soru Sorma Becerisi Bu bölümde soru sorma becerisini ele alacağız. Bildiğiniz gibi, bütün soruların bir yanıtı vardır ve kullandığınız sorular sayesinde farklı ortamlar ve farklı tepkiler ortaya çıkarma olanağınız vardır.

5 1-Bilgilendirme Soruları
Sorular, bilgi almaya yaradığı gibi, bilgi vermeye de yararlar. Bu tür soruların iki farklı çeşidi vardır. A) Dolaylı Bilgi Müdürünüz müşterilere yönelik yeni bir form hazırladı. Formu okuduğunuzda insanların kafalarını karıştırabileceğini düşündünüz. Böyle bir durumda,”Bu form insanların kafasını karıştırır,” demek yerine, “Bazı müşteriler şu kısmı yanlış anlamaz mı acaba?” dersiniz, söylemek istediğiniz şeyi çok daha yumuşak bir üslupla anlatmış olursunuz.

6 B) Doğrudan Bilgi Bu bölümde ele aldığımız Bilinçaltı Şifreleme Süreci’yle ilgilidir. Önce bir konuda bilgi verin, ardından sorunuzu sorun. Sorunuza yanıt veriliyorsa, verdiğiniz bilgi de kabul edilmiş demektir. Bu yöntemde biçim önce bilgi sonra soru şeklinde olmalıdır. Genellikle siyaset muhabirleri ve reklamcılar tarafından yaygın olarak kullanılır. “Bu iş 6 saatimizi alır”(BİLGİ). “Sence bu hafta mı yapalım yoksa gelecek hafta mı? (SORU) Yanıt ne olursa olsun karşı taraf işin 6 saat süreceğini kabullenmiş durumdadır. Bu yöntem önermeli kapanıştan çok daha etkilidir. Aradaki fark, bilginin sorunun içinde verilmesidir.

7 2- Yönlendirici Sorular
Sorular, insanları belirli durumların olası sonuçlarını düşünmeye yönlendirebilir. Farklı görüşlerin dile getirildiği bir toplantıdasınız. Toplantının anlaşmayla sonuçlanma olasılığı yok denecek kadar az. Böyle bir durumda, “Bu toplantıdan nasıl bir sonuç çıkmasını istiyoruz?” türünden bir soru, karşınızdaki insanların sonucu düşünmeye başlamasını sağlar. Bazı malları satın alıp almamaya karar verirken kendinize,”Bu malı satın almakla elime ne geçecek?” sorusunu sorabilirsiniz.

8 3- Sessizliği Kıran Sorular
İyi bir soru, konuşma sırasında ortaya çıkan utanç verici sessizlik anlarını ortadan kaldırabilir ve konuşmanın yeni ufuklara yol almasını sağlayabilir. Bir toplantı sırasında toplantıyı yöneten kişi, katılımcılara,”Satışları ve karı artıracak, maliyeti düşürecek, üretimi hızlandıracak bir öneri yapın deselerdi ne yanıt verirdiniz?” diye sorabilir.

9 4- Sakinleştirici Sorular
Zor durumlarda sorulan bazı sorular her iki tarafı da sakinleştirebilir. Bu yöntemin işe yaramasını sağlayan şey, bütün soruların yanıtlanması gerektiği ilkesidir. Bu tür sorular çocuklar üzerinde olduğu kadar, yetişkinler üzerinde de etkilidir. Büyük bir mağazanın müşteri hizmetleri bölümünde görevlisiniz. Mağazanızdan satın aldığı bir ürün, bir müşterinizi oldukça kızdırmış. Müşterinin anlattıklarını dinledikten sonra sakin bir şekilde, “Mağazamız adına özür dilerim” (BİLGİ). “Bu hatayı düzeltmek için ne yapabilirim?” (SORU) diye sorabilirsiniz.

10 5-Sorunun Dile Getirilmesi
Sorunun doğru ifade edilmesi her şeyden daha önemlidir. İki adam kiliseye giderek rahibe sorular sorarlar. Jack: Dua ederken sigara içebilir miyim? Rahip(sert bir dille): Hayır! John: Bir konuda size akıl danışabilir miyim? Rahip: Elbette, ne sormak istiyorsun? John: Sigara içerken dua edebilir miyim? Rahip: Tabi ki! Bu hikaye konuyu gayet net şekilde anlatıyor. Sorularınızı iyice düşünerek dile getirmelisiniz. Çünkü soruların etkisi ve olası yanıtı buna bağlıdır.

11 Beden Dili:Sessiz Gerçek
Beden dili; İnsanların yada hayvanların, jest, mimik ve hareketler ile konuşma işlevi olmadan iletişim kurmasıdır. İletişimde en etkili faktör beden dilidir.  Beden dili içten samimiyeti, varmak istenen noktayı, kendine özgüvenin dışa vuruş şeklidir.

12 Beden dili neden önemlidir?
1. İnsanlarla iletişim kurduğumuzda, söylediklerimiz kadar hareketlerimizle bıraktığımız izlenim de önemlidir. 2. İlk karşılaştığımız birini 30 saniye içersinde değerlendirir bu yüzden ilk etkileşimde beden dilini iyi kullanmak karşınızdakine iyi izlenim bırakmanızı sağlar. 3. Beden dili kullananlar karşısındaki kişi ile daha iyi empati kurarlar. 4. Beden dili sayesinde karşınızdakini daha kolay etkileyebilirsiniz. 5. Eğer beden dili iyi bir şekilde kullanılırsa; çözümleyici, yapıcı ve kişilerin mutluluğuna, toplumun huzuruna katkıda bulunacak sağlıklı ve nitelikli bir iletişim gerçekleştirilmiş olur.

13 İletişimdeki en önemli 3 unsur;
Söylediklerimiz : %7 Nasıl söylediğimiz : %38 Beden dili : %55

14 Etkili konuşma için beden dili nasıl kullanılmalıdır?
VİDEO GELECEK

15 Beden dili öğeleri 1. Yüz hareketleri 2. El hareketleri
3. Kol hareketleri Bacak hareketleri 5. Göz iletişimi Duruş biçimi

16 Beden dilini etkili kullanabilmek için kaçınılması gereken davranışlar
1. Aşırı göz temasında bulunmak, 2. Sürekli sabit durmak, 3. Fazlaca rahat hareketlerde bulunmak, 4. Duvara veya masaya yaslanmak, 5. Ayakları çaprazlamak, 6. Kolları önde veya arkada bağlamak, 7. Konuşurken başı geriye atmak, saçları geriye atmak, gözleri kapamak, 8. Ellerimizi ovuşturmak ve yüzümüzde dolaştırmak, 9. Parmak uçlarını birbirine dayamak, 10. Parmakları masada tıkırdatmak, 11. Saat ya da yüzükle oynamak.

17 Beden Dili Testi 1- Masanızda oturmuş, bir insanla konuşuyorsunuz. Konuştuğunuz kişi size doğru edildi. Karşınızdaki insanın size doğru eğilmesi kendisini rahat hissettiğini ve anlattıklarınıza ilgi gösterdiğinin işaretidir.

18 2- Masanızda oturmuş, bir insanla konuşuyorsunuz
2- Masanızda oturmuş, bir insanla konuşuyorsunuz. Konuştuğunuz kişi bu kez sizden uzaklaşarak arkasına yaslandı. Karşınızdaki insanın sizden uzaklaşması anlattıklarınızdan rahatsız olduğunu gösterir.

19 3- Oturarak konuşuyorsunuz
3- Oturarak konuşuyorsunuz. Karşınızdaki insanla aranızda hiçbir şey yok. Birbirinizin yüzüne bakıyorsunuz. Siz konuşurken karşınızdaki insan kollarını birbirine doladı. Durumdan yada duyduklarımızdan rahatsız olduğumuzu ve savunmaya geçtiğini gösterir

20 4- Karşınızdaki insanla konuşurken kollarınız, avuç içleriniz yukarı gelecek şekilde öne doğru uzandı. Avuç içlerinin yukarıya doğru açık olması dürüstlük işaretidir. Ancak niyetini gizlemeye çalışan, yalan söyleyen insanlar da bu hareketi otomatik bir şekilde kullanırlar.

21 5- Kanepede yan yana oturuyorsunuz
5- Kanepede yan yana oturuyorsunuz. Yanınızdaki insan size doğru dönerek bacak bacak üstüne attı. Size dönerek atarsa kendini rahat hissettiğini, ters yöne doğru bacak bacak üstüne atarsa rahatsız olduğunun işaretidir.

22 6- Bir işçi müdürüyle konuşuyor
6- Bir işçi müdürüyle konuşuyor. Müdür koltuğuna yaslanarak ellerini ensesinin arkasında birleştirdi. Üstünlüğünün daha da güçlü şekilde vurgulanmasıdır.

23 7- Bir seminerdesiniz. Konuşmacı; Kulağını kaşıdı Gözünü kaşıdı
Gömleğinin yakasını çekiştirdi Kişinin gergin olduğunu ya da yalan söylediğini gösterir.

24 8- Karşınızdaki satıcı bir yandan sattığı ürünün özelliklerini anlatıyor, bir yandan da ellerini hızlı hızlı ovuşturuyor. Ellerini hızlı hızlı ovuşturmak heyecan göstergesidir. Konuşan kişi anlattığı şeylerin karşı tarafın işine yarayacağını düşünüyordur.

25 9- Karşınızdaki satıcı bir yandan sattığı ürünün özelliklerini anlatıyor, bir yandan da ellerini ağır ağır, yıkar gibi ovuşturuyor. Ellerini ağır ağır ovuşturuyorsa gerginlik işaretidir. Bu hareketi yapan kişi, anlattığı şeylerin doğruluğundan emin değildir.

26 Beden Dilini Okuyabilmeniz İçin 10 İpucu VİDEO AÇILACAK

27 Beni Dinlediğiniz İçin TEŞEKKÜR EDERİM 

28

29 KİŞİSEL İLETİŞİM SUNUMU
SUNAN : TOLUNAY GÖK NUMARA: GRUP : TOLUNAY GÖK, ZİHNİ ŞEN,MERT ŞAHİN

30

31 DİLİN KENDİSİ Son birkaç bölümde paradil adını verebileceğimiz şeyi, yani konuşma biçimi beden dili gibi dilin yan öğelerini inceledik.

32 Şimdi ise metadil adını verdiğimiz yani bir insanın karşısındaki insanın düşünce ve görüşlerini etkilemek ve değiştirmek amacıyla kullandığı yöntem ve kelimelere bakacağız.

33 DEYİMLER Deyimler, doğrudan söylenmesi zor yada uygunsuz gelen ifadeler yerine kullanılan yumuşatılmış ve soyut ifadelerdir.

34 Dilimizde bol miktarda deyim vardır
Dilimizde bol miktarda deyim vardır. Bu deyimler iletişimi çok kolaylaştırır. Söylemek istediklerimizi kırıcı olmadan söyleyebilmemize olanak tanırlar. Ancak uygun şekilde kullanılmazlarsa, hem kafa karıştırıcı hem de sizi komik durumlara düşürebilir.

35 Emlakçıların deyimleri genellikle insanların günlük yaşantısında da etkili olmuş durumdadır.
Örnek vermek gerekirse;

36 Çok sakin: Medeniyetten kilometrelerce uzakta
Yoğun talep var: Satın alan çıkmadı Derli toplu: Odalar çok küçük Meraklısına: Tamirata gereksinimi var

37 Kelimelerimizi yumuşatmak için kullandığımız diğer sözler ise şunlardır;

38 Sadece: Genelde bir malın fiyatından önce kullanılır.
Örneğin; Sadece 9.90 TL Sürekli kullanılmasına rağmen bir malın fiyatını yumuşatmak için yeterli olabiliyor.

39 Yeter: Ardından kullanıldığı ifadeyi yumuşatır.
Örneğin; şurayı imzalayın yeter.

40 Boşluk doldurucu sözler
Günlük dilimizden çıkarmamız gereken ve konuşurken neler söyleyeceğimizi düşünmemize engel olan kelimelerdir.

41 ŞEY GİBİ YANİ HANİ FALAN FİLAN

42 Vurgu: Bir cümlenin içinde farklı kelimelerin vurgulanması cümlenin anlamını değiştirebilir.

43 İKNA SÖZLERİ VE YÖNTEMLERİ
Bu bölümde kendi seçimlerimizi yaptığımızı düşündüğümüz halde, aslında başkaları tarafından yönlendirildiğimizi gösteren basit bir kağıt oyunundan söz ederek başlayacağım.

44 Taviz yöntemi: Bu insanların davranışlarını etkilemek amacıyla sıklıkla kullanılan yöntemlerden biridir. ‘Düşür kaldır’ ve ‘Öldür kurtar’ gibi adlarla da bilinir.

45 Bu yöntemde karşınızdaki insan önce sizden asıl yapmanızı istediği şeyin çok ötesinde gerçekleştirilmesi imkansız bir şey ister ardından da taleplerini sizin de kabul edebileceğiniz makul bir düzeye çeker.

46 Ücretsiz Numune: Bu teknik süpermarketlerde özellikle peynir ve şarap ürünlerinde sıklıkla kullanılır. ‘TADINA BAKIN’ yöntemidir.

47 Zaman Tanımak: Kendi düşüncelerinizi karşınızdakilere aktarmanın en iyi yollarından bir tanesidir. Karşınızdakine zaman tanıyarak onun sizin düşüncelerinize değer vermesini sağlamalı ve böylelikle kaçınılmaz bir kabul sonucunu elde etmeliyiz.

48 SORUNLARLA BAŞA ÇIKMAK
Dans Yöntemi Çevrenizdeki insanlarla yaşadığınız sorunları DANS yöntemini kullanarak kolaylıkla çözebilirsiniz. Öncelikle yöntemi açıklayalım ardından örnek verelim.

49 D DURUM : İçinde bulunduğunuz durum
A AMAÇ: Ulaşmak istediğiniz amaç N NEDEN: Karşınızdaki kişinin sizin istediğiniz davranışı gerçekleştirmesini sağlayan neden S SORU: Karşınızdaki insanın belirlediğiniz amaca bağlılığını sağlayacak soru

50 Dany birlikte çalıştığınız bir meslektaşınız
Dany birlikte çalıştığınız bir meslektaşınız. Zaman zaman müşteri telefonlarını ona yönlendirmek zorunda kalıyorsunuz ancak dany’in haber vermeden ortadan kaybolma gibi kötü bir huyu var.

51 Durum: dany bazı telefonları sana aktarmam gerekiyor ancak seni yerinde bulamıyorum
Amaç: Telefonun başından ayrılırken bana haber verirsen en azından not alabilir yada bir şekilde durumu idare edebilirim. Neden: Bu yolla müşterilerimize iyi bir ekip olduğumuzu gösterebiliriz.

52 SONUÇ: Bundan sonra bu şekilde davranırsın değil mi ?
CEVAP : EVET ELBETTE DAVRANIRIM.. ( ETKİLİ )

53 Farklı İnsan Türleri Ve Onlarla İlişki Kurabilme Yöntemleri
Araştırmalar insanların seçtikleri şekiller uyarınca beş ana türe ayrılabileceğini gösteriyor. Sizden bu beş şekilden birini seçmenizi isteyeceğiz.

54 ÜÇGEN = KARE = DİKDÖRTGEN = DAİRE = SARMAL

55 ÜÇGEN: LİDER KARE: HESAP İNSANI DAİRE: SOSYAL İNSAN DİKDÖRTKEN: DEĞİŞİM İNSANI SARMAL: YARATICI İNSAN

56 SON SÖZ Bu kitapta bir çok bilgiyi 300’ü aşkın fikir, yöntem ve teknik ile inceledik. Bunların tamamını bir okuyuşta sindirmeniz mümkün değildir. Bu fikirleri tekrar tekrar okumanızı hemen kullanmaya başlayarak özümsemenizi ve bu sayede hafızanıza kazımanızı öneririm.

57 TEŞEKKÜRLER

58 MERT ŞAHİN

59 COMMUNİCATİON SECRETS
İLETİŞİMİN SIRLARI COMMUNİCATİON SECRETS

60 İçerik 1)Etkin Dinlemenin Gücü 2)Bilinçaltı Şifreleme Süreci
3)Dilin Kalesini Fethetmek 4)Gözler Her Şeyi Anlatıyor

61 Etkin Dinlemenin Gücü Etkin dinleme iletişimde en önemli unsurdur.
Ben dinlemekten şunu anlıyorum: Televizyonda vahşi yaşam hakkında bir belgesel izlediğinizi düşünün. Konu da büyük kediler, örneğin aslanlar olsun. Ekrandaki aslan kımıldamadan duruyor. Uyuyor da olabilir avına atlamak üzere tetikte bekliyor da olabilir. Aradaki farkı hemen anlayabiliriz değil mi? İşte bizde dinlerken bu şekilde davranmalıyız. Konuşan kişinin üzerine atlamaya hazır bir şekilde değil, etkin bir şekilde dinleyerek.

62 Dinlemenin Altı Aşaması
Dalıp Giden Gözler Ezbere Yanıtlar Son Kelimeyi Tekrarlamak Soruları Yanıtlayabiliyorsanız Başkasına Anlatabiliyorsanız Başkasına Öğretebiliyorsanız Chrysler Ceo’su Lee Lococca’nın bir sözü vardır: ‘Büyük bir şirketle orta büyüklükte bir şirket arasındaki fark müşterilerini dinleyebile becerisidir.’

63 HT Yöntemi Hızlı Tekrar yöntemi
Söyleneni söylendikten sonra zihninde söyleneni tekrar etme ve canlandırmak çok etkili bir yöntemdir. Duyduklarımızın %5 ini gördüklerimizin %25 ini yaptıklarımızın %70 ini anımsarız.

64 Bilinçaltı Şifreleme Süreci
Ele alacağımız ikinci konu da çok heyecan verici. Bir bilgiyi değerlendirirken insanın zihninde neler olacağını inceleyeceğiz. Konuya girmeden önce 2 tür zihinsel süreç olduğunu belirtelim. BİLİNÇ ve BİLİNÇALTI.

65 Bir bilgisayarda ekran, klavye, işlemci bir de yazıcı bulunur.
Bilgisayarın ekranını bilinç işlemcisini ise bilinçaltı olarak değerlendirebiliriz. Bu benzetmeyi biraz daha ileriye götürürsek duyularımızın klavye yani veri giriş aracı ağzımızı ise yazıcı yani çıkış aracı olarak söyleyebiliriz. Basit ancak inanılmaz derecede güçlü bir kavram vardır. ‘Evet’ dediğiniz an zihniniz olumlu bir yaklaşım sergilemeye başlar. ‘Hayır’ dediğimizde ise olumsuz bir tavır sergileme eğilimine girersiniz. Aynı şey herkes için de geçerlidir.

66 Karşı tarafın olumlu bir tavır sergilemesini istiyorsanız ‘Evet’ yanıtını alacağınız sorular sormalısınız. Örneğin; Sanırım odanı toplamayı düşünmüyorsun? Sanırım maaşıma zam yapmayacaksın? demek yerine; Öyle değilmi? Şöyle mi yapsak? Yapar mıyız? Ödevini bitireceksin, öyle değil mi? Örnekler çoğaltılabilir… Karşınızdakinden evet yanıtını alabilmek için ‘Evet’ etiketlerini kullanmalısınız.

67 Lütfen ayakta ‘DURMA’ Nedeni oldukça basit. DURMAMAYI düşünmek için önce ayakta durmayı düşünmeniz gerekir. Lütfen mavi fili ‘DÜŞÜNME’ Mavi fili DÜŞÜNMEMEK için önce fili düşünmeniz gerekir. Bu yüzden karşınızdakinin oturmasını istiyorsanız, bu isteğinizi ‘Lütfen Otur’ şeklinde dile getirin.

68 ‘Tabakları sıkı tut.’, ‘Tabakları kırma.’’dan daha iyidir.
Bir çocuktan yemek masasındaki tabakları mutfağa götürmesini isterken, ‘Sakın tabakları KIRMA!’ derseniz çocuğun aklına ne gelir? KIRMAMAYI düşünmek için önce tabakları kırmayı düşünmesi gerekir. Ağaca tırmanan çocuklarını anne babaları ‘DÜŞMEMELERİ’ konusunda uyarır. Çocuğun DÜŞMEMEYİ düşünmesi için ne yapması gerekir? Öncelikle DÜŞMEYİ düşünmesi… ‘Tabakları sıkı tut.’, ‘Tabakları kırma.’’dan daha iyidir. ‘Sıkı tutun.’, ‘Dikkat et düşme.’’den daha iyidir.

69 Kişisel Talimatlar Örneğin; Sigarayı bırakmak isteyen bir tiryaki ‘İÇMEYECEĞİM’ diyerek aslında beynine itaat etmesi çok zor bir talimat vermektedir. İÇMEMEYİ düşünmeden önce içmeyi düşünmesi gerekir. Zayıflamaya çalışan birisi ‘Çikolata YEMEYECEĞİM’ diyerek pek başarılı olamaz. Zihin bunu Çikolata yiyeceğim şeklinde algılar çünkü çikolatayı yememeyi düşünmesi için önce yemeyi düşünmesi gerekmektedir.

70 Bütün kişisel talimatlar olumlu ve sonuca yönelik olmalıdır.
Örneğin tiryaki; ‘Temiz hava soluyacağım, sağlıklı olacağım.’ veya Zayıflamaya çalışan kişi ‘Sağlıklı besinler yiyeceğim, salata ve taze meyve yiyeceğim.’ diyerek amacına daha kolay ulaşabilir.

71 Bilinçaltı Bilinçaltı, bilinç sınırının aşağısında kalan şeylerdir. Bilinç anılarının depolandığı bir veritabanı olduğu söylenebilir. Bunun en ünlü örneği patlamış mısır deneyidir. ABD’de bir sinema, gösterdiği filmlerin arasına patlamış mısır görüntüleri sıkıştırmıştı. Peki ne oldu? Arada patlamış mısır tezgahı mısır almak isteyen müşterilerin akınına uğradı.

72 Soruların Gücü Sorularımızı doğru sırayla sorarsanız karşınızdaki insanın yanıt vermesi kolaylaşır. Bilgisayar benzetmesine geri dönelim. Soru 1:Spor yapar mısınız? Evet Soru 2:Hangi sporları yaparsınız? Basketbol Golf Soru 3:Golf’ü sever misiniz? Evet Soru 4:Hiç profesyonel golf oynadınız mı? Evet Soru 5:Profesyonel golfte en önemli öğrendiğiniz şey nedir? Bu örnekte olduğu gibi Sorularımızı doğru sırayla sorarak karşımızdakinin yanıtlamasını kolaylaştırabiliriz.

73 Dilin Kalesini Fethetmek
Gözler ve dil konusu oldukça ilginçtir. Bu bölümden sonra röportaj yapan bir insanı dışardan izlemek harika ve çok aydınlatıcı bir deneyim haline gelecek.

74 Dil Kalesi Modern insan iletişim kurarken yaklaşık olarak 4 bin kelime kullanırlar. Bu kelime denizi içerisinde herkesin bir dil kalesi, kullanmayı tercih ettiği kelimeler vardır. Mesela Eğer siz ve ben içinde 100 kişinin daha bulunduğu bir odada, örneğin otel odasında bulunsaydık ve her birimizin o odayı tanımlamamız istenseydi, tanımların kişiden kişiye değişmesi hiçbirimizi şaşırtmazdı. Bazıları odanın görünüşünü, bazıları uyandırdığı hisleri tanımlayacak, bazıları odanın akustiğine ve duyulan seslere odaklanacaktır

75 Hepimizin farklı bakış açıları vardır. Bunlar bizim dil kalelerimizdir.
Görsel, işitsel, dokunsal, kokusal, tatsal olmak üzere dilin 5 ana kalesi vardır. Genel olarak insanlar bu kalelerden ilk ikisini kullanırlar. Örneğin; Çılgın bir milyonerin size 100 bin sterlin verdiğini düşünelim. Bir araba alacak olsanız bu kararı verirken sizin için etkili olan 3 nedeni sıralayın. a. Arabanın markası… olmalı b. Birinci neden… c. İkinci neden… d. Üçüncü neden…

76 Görsel: İşitsel: Dokunsal: Görmek Manzara Resim Görünüş Gözlemek
İzlemek Dikkat etmek Dikizlemek Göz atmak İşitsel: Duymak Dinlemek Melodik Gürültü Çınlama Rivayet Kakafoni Ninni gibi Sessiz Dokunsal: Güvenli Hareket Dokunmak Rahat Keşfetmek Hızlı Tutmak Kavramak Hissetmek

77 Görsel: Hızlı konuşur. Ortalama bir beden yapıları vardır.
Dokunsal: Görsel insanlara oranla daha yavaş konuşurlar. Genelde zayıftırlar. İşitsel: Dokunsal insanlardan da yavaş konuşurlar. Örneğin; Taraflardan biri görsel diğeri de dokunsal. Görsel taraf eve döndüğünde ortalığın darmadağın olduğunu görür. Görsel: Şu hale bak! Eve döndüğümde bu manzarayla mı karşılaşacaktım? Dokunsal: Bence sorun yok. Ben gayet rahatım.

78 Ticaret hayatında veya işinizde birlikte çalıştığınız insanların dil kalelerini keşfetmeniz gerekebilir. Patronunuzun, ekibinizdeki insanların, müşterilerinizin, bankacınızın ve muhasebecinizin… Mesela; söylesene patron demek yerine baksana patron.. Örneğin; Birkaç yıl önce bir müşterime dinlemesi için bir kaset vermiştim. Aradan bir hafta geçti ve dinleyip dinlemediğini sorduğumda yanıtı, ‘Üzgünüm Mert BAKMAYA fırsatım olmadı bulamadım’ dedi. Kasetlerin video değil ses kaydı olduklarını hatırlattım. ‘Biliyorum ama BAKMAYA fırsatım olmadı. Bu hafta içerisinde bakabilirim sanıyorum.’ dedi. Müdür ses kasetlerinden bahsederken ‘BAKMAK’ kelimesini kullanıyordu? Çünkü onun görsel dil kalesi bulunuyordu.

79 Gözler Her Şeyi Anlatıyor
Gözler kalbin aynasıdır. Göz hareketlerimiz bir insanın neler düşündüğünün en açık göstergesidir. Peki nasıl?

80 Araştırmalar, beynimizin sol ve
sağ olmak üzere iki yarıdan oluşturduğunu ortaya çıkardı. Sağ beyin soyut düşüncelere, renk, müzik, görüntü, ritim, hayal gücü gibi kavramlarla ilgilenir. Sol beyin ise dil, mantık, matematik gibi akademik düşünceler adını verebileceğimiz kavramlarla ilgilenir.

81 Sağ alta bakması ise içsel bir söyleşiye daldığını gösterir.
Bakışların sol üste yönelmesi kişinin görsel hafızasının harekete geçtiğini, sağ üste bakıyorsa görsel bilgilerini gözden geçirdiğini gösterir. Kişinin sol kulağına doğru bakması işitsel hafızasına ulaşmaya çalıştığını, sağ kulağına bakması ise zihninde bir sesi canlandırdığı anlamına gelir. Sol alta bakması kişinin dokunmayla ilgili bir şeyler düşündüğünü bildirir. Sağ alta bakması ise içsel bir söyleşiye daldığını gösterir.

82 Salonunuzdaki halı hangi renk?
Düzenli yaptığınız bir yolculuğu düşünün. Yol boyunca kaç tane trafik ışığı veya kavşaktan geçiyorsunuz? Salonunuzdaki halı hangi renk? Salonunuzdaki koltukların mavi renk olmadığını farz edersek, eğer koltuklar mavi renkte olsaydı nasıl görünürdü? Tüm bu sorunları yanıtını düşünürken gözlerinizin, görsel hafızanıza ulaşmak amacıyla, sol üste (solak beyinler için sağ üste) yöneldiğini fark ettiniz mi?

83 Gözkapaklarının Hareketleri
Kişilerin gözkapaklarının durumu kişinin içinde bulunduğu ortama duyduğu ilgiyi gösterir. Küçük bir gruba sunum yapıyorsanız ve dinleyicilerin tepkisini öğrenmek istiyorsanız üst gözkapaklarının konumuna dikkat etmek, size aradığınız yanıtı verecektir.

84 Gözbebekleri Gözbebekleri, kişinin duyduklarına ve gördüklerine yönelik ilgisinin açık göstergelerinden biridir. Gözbebeğinin küçülmesi, kişinini ilgisinin azalmaya başladığını veya kaygılandığını gösterir. Gözbebeklerini okurken ortamdaki ışığı da göz önünde bulundurmamız gerekir.

85 Eski Çin’de, gözlük ilk kez kullanıldığı dönemlerde, tüccarlar gözlük camlarının ortasına koyu renk bir kristal koyarlarmış. Bunun amacı karşılarındaki insanların gözbebeklerinin boyutlarını görmelerini engellemekmiş.

86 Nereye Bakmalı? Göz teması iletişimin en önemli unsurlarından biridir.
Konuşurken insanların gözlerini görmeyi ve bu sayede sözlerimize tepkilerini ölçmeyi isteriz. Örneğin araba kullanırken siz ön taraftayken arkada oturan insanla göz temasına giremediğiniz için konuşmakta güçlük çekersiniz. Böyle durumlarda ya yan dönerek veya dikiz aynası sayesinde konuştuğumuz kişinin gözlerini görmeye gayret ederiz.

87 Hepiniz konuşurken gözlerini kaçıran insanlardan rahatsızlık duyarız
Hepiniz konuşurken gözlerini kaçıran insanlardan rahatsızlık duyarız. Söylediklerinin doğruluğundan kuşkulanırız. Bu sebeple bir şey anlatırken karşımızdaki ile göz teması kurmamız çok önemlidir. Sunum yaparken de bütün dinleyicilerle göz temasına girmemiz gerekir. Herkese beşer saniye bakmanız veya büyük gruplarda kendinize baktığınızı bilecek bir grupla göz temasına girmeniz yeterlidir.

88 İş Bakışı Bakışlarınızın karşınızdaki insanın gözleri ile kaşlarının oluşturduğu üçgene yönelmesi resmi bir yaklaşım sergilediğinizi gösterir.

89 Sosyal Bakış Bakışlarınızın karşınızdaki insanın gözleri ile çenesinin oluşturduğu üçgene yönelmesi samimi bir yaklaşım sergilediğinizi gösterir.

90 Mahrem Bakış Bakışlarınızın karşınızdaki insanı tepeden tırnağa süzmesi, tamamen farklı bir şey anlatmaya çalıştığınızı gösterir. Yüz yüze görüşmelerde bir insanın alnının ortasına bakarak ta konuşmadan sıkıldığınızı veya o kişinin varlığından rahatsızlık duyduğunuzu gösterebilirsiniz.

91 Beni Dinlediğiniz İçin TEŞEKKÜR EDERİM
Yrd. Doç. Dr. AZİZE ŞAHİN Kişisel İletişim Dersi Sunumu


"Ders: Kişisel İletişim Konu: İletişimin Sırları – Peter Thomson" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları