Sunuyu indir
YayınlayanBora Akar Değiştirilmiş 9 yıl önce
1
Kavram Nedir? Yaşantı sürecindeki deneyimlerimiz sonucunda iki veya daha fazla varlığı ortak özelliklerine göre bir arada gruplayıp diğer varlıklardan ayırt ederek zihnimizde bir düşünce birimi olarak depolarız. Bu düşünce birimlerine kavram denir.
2
Örnek: Taş (cansız, katı ….)
Balık (canlı, suda yaşar, yumurtlayarak ürer ….) Su (cansız, sıvı, renksiz ….) Kuş (canlı, tüylü, uçar, yumurtlayarak ürer ….) Toprak (katı, cansız …..) Yarasa (canlı, uçar, memeli ….) Örneklerdeki varlıklar belli bir özellik, örneğin canlılık özeliği öne çıkarılarak gruplandırılırsa balık, kuş ve yarasa canlı varlıklar kümesini oluşturur. Burada canlı varlık kavramdır.
3
Kavramların Yararları Nelerdir?
Çevrenin karmaşıklığını azaltır. Nesnelerin tanınmasını kolaylaştırır. Nesne/ olaylarla her karşılaşmada yeniden öğrenme gereğini azaltır. Etkinlikleri planlama ve onlara yön vermeye yardım eder. Nesne/ olay sınıflarını ilişkilendirme ve sıralandırmaya yardımcı olur. Düşünmeyi kolaylaştırma ve kesinleştirmeyi sağlar. Sağlıklı iletişim için gereklidir.
4
Kavram Öğretirken İzlenebilecek Yollar
5
1.yol Kavramın adı verilir. Kavramın tanımı yapılır.
Kavrama örnekler verilir. Kavrama örnek olmayanlar verilir. Kavramın kritik özellikleri tanımlanır. Öğrencilerin kavrama kendi örneklerini vermesi sağlanır .
6
2. Yol Konu başlığı genel olarak verilir.
Kavramın kritik özelliklerini tanımlayan örnekler verilir. Verilen örneklerdeki ortak ve ayırt edici özellikler öğrencilere buldurulur. Bu kritik özelliklere dikkat çekilir. Bu özelliklere sahip kavram öğrencilerle tanımlanır.
8
KAVRAM YANILGILARI Kavram yanılgıları öğrencilerin bilimsel olarak kabul edilen kavramlara alternatif olarak geliştirdikleri kavramlardır. Öğrencilerin deneyimleri sonucu edindikleri bu alternatif kavramlar yeni konuların anlaşılmasında zorluk yaratmakta ve anlamlı öğrenmeyi önemli ölçüde engellemektedir
9
KAVRAM YANILGILARI NASIL DÜZELTİLİR?
Öğrencilerin kavram yanılgıları tespit edilmelidir. Öğrenciler arasında bir tartışma ortamı yaratılarak sahip oldukları kavram yanılgıları ile yüzleşmeleri sağlanmalıdır. Bilimsel yaklaşım ve modellerle öğrencilere bilgilerin yeniden yapılandırılması ve özümsenmesi için yardımcı olunmalıdır.
10
Kavram öğretimi ve yanılgılarının giderilmesi için;
Anlam Çözümleme Tabloları Kavram Ağları Kavram Haritası Kavramsal Değişim Metinleri Kavram Karikatürleri kullanılabilir.
11
Anlam Çözümleme Tabloları (AÇT)
Varlık veya nesnelerin özelliklerinin sınıflanması amacıyla öğrencilerin de katıldığı bir etkinlik ile iki boyutlu olarak geliştirilen çizelgelerdir. Tablonun bir boyutunda özellikleri çözümlenecek olan varlıklar veya kavramlar, diğer boyutunda özellikler sıralanır.
12
AÇT hazırlanırken izlenecek aşamalar:
Öğretmen bir konu seçer. Konu başlığı tahtaya yazılır. (ör: madde ve özellikleri) Öğrenciler bulabildikleri kadar çok madde adı bulurlar ve bunlar tahtaya yazılır. (ör: taş, su, demir …) Bu maddelerin özellikleri sorulur ve bunlar tahtaya sıralanır (ör: katı, sıvı, gaz, suda yüzer, batar, yumuşak, karışım …) Tahtaya iki boyutlu çizelge hazırlanır.(maddeler-özellikleri) Öğrencilerden bir özelliğin bir maddede varlığını işaretlemeleri istenir.
13
Hayvanlar ve özellikleri ile ilgili “Anlam Çözümleme Tablosu” örneği
(Taşkın 137, AÇT örneği)
14
Maddelerin asitlik ve bazlıkları ile ilgili “Anlam Çözümleme Tablosu” Örneği
(Taşkın 137, AÇT örneği) 14
15
Kavram Ağları (KA) Kavram ağları, öğrencilerin izlenimlerini, düşüncelerini ders kitabı, dergi, ansiklopedi vb. öğretim araçlarındaki kavram ve ilkelere uyumlu bir biçimde sergileyen bir grafik araçtır.
16
KA hazırlanırken izlenecek aşamalar:
Öğretmen derste işlenecek bir konuya merkez oluşturacak bir kavramı ya da cümleyi tahtaya yazar (Ör. Maddenin halleri) Öğrencilerin bu kavramla ilgili sözcük bulmaları istenir ve bu kavramlar tahtaya yazılır (uçucu, yoğun, sıkıştırılabilir..) Öğrenciler bu sözcükleri anlam ve ilişkilerine göre gruplar. Her kümenin en az bir sözcük içermesi gerektiği hatırlatılır. Sözcük öbekleri belirlenip tahtaya yazıldıktan sonra öğrencilerden her gruba bir ad bulmaları istenir. Küme adları tartışıldıktan sonra çizelge oluşturulur. Sözcüklerin bir kısmı oluşturulan kümelerden hiç birine tam uymayabilir. Bu sözcükler tablonun altına gruplamadan sıralanabilir.
17
Maddenin halleri ile ilgili “Kavram Ağı” örneği
18
Dolaşım sistemi ile ilgili “Kavram Ağı” örneği
19
Hücre ile ilgili “Kavram Ağı” örneği
Taşkın 139 KA örneği
20
Kavram Haritası Kavram haritaları öğrencilerin kavramlar arasındaki ilişkileri görebilmesi ve bilgileri örgütlü biçimde öğrenebilmesi amacıyla kullanılır. Kavram haritaları bir konuya ilişkin kavramlar ve bu kavramlar arasındaki ilişkilerin iki boyutlu olarak şematize edildiği grafiksel çizelgelerdir.
21
Kavram Haritası Kullanmanın Yararları
Fikirlerin görsel sunumunu sağlar. Bireysel farklılıklara hitap eder. Bilgileri organize eder. Öğrenilmesi, öğretilmesi ve kullanılması kolaydır. öğretmen öğrenci etkileşimini teşvik eder. Kavramlar arasındaki doğrusal ilişkileri tanımlamalarına yararlı bir alternatif oluşturulur
22
KH hazırlanırken izlenecek aşamalar:
Öğretilecek konunun tüm kavramları tahtaya listelenir. En genel kavram en üstte, eşit kavramlar aynı satırda ve diğerleri genellik derecelerine göre azalan sırada sıralanır. İki kavram arasındaki ilişkiyi göstermek üzere harita üzerinde iki kutu bir çizgi ile birleştirilir ve aradaki ilişki ifadesi çizgi üzerine birkaç sözcük ile yazılır. İlişkinin yönü önemli ise belirtilecek ilişki yönü ok ile gösterilir.
23
Madde ile ilgili “Kavram Haritası” Örneği
24
Elektrik “Kavram Haritası” örneği
25
Kavram Karikatürleri Günlük yaşamdan bilimsel bir olayı karikatür biçimindeki karakterler yardımıyla tartışma biçiminde ifade eder ve olaya ilişkin farklı bakış açıları sunar. Bu araçlar öğrencilerin düşüncelerini ortaya çıkarmak ve öğrencileri tartışmaya teşvik etmek için bir başlangıç noktası olarak kullanılabilmektedir. Kavram karikatürleri; sınıf tartışmalarında konuya odaklanmayı ve katılımı sağlayan yararlı araçlardır.
26
. Öğrenenlerin bilimsel bilgiyle günlük yaşam arasında oluşturduğu ilişkilerin doğruluğunu sorgulayabilmesi için bilimsel düşünceler günlük olaylara uygun olarak tasarlanır. Öğrenenlerin birçok farklı düşünceyi savunması mümkün olduğundan, alternatif düşünceler geliştirmeye ve yanlış anlamaları gidermeye yönelik araştırma temelli olmalıdır. Karikatür içerişinde yer alan karakterler tarafından ileri sürülen düşünceler, öğrencilerin doğru düşünceye kolayca ulaşamamaları ve öğrencilerin zihninde bilişsel çatışma yaratılabilmesi için eşit olasılıkta düzenlenmelidir.
27
KÖMÜR GÖZLÜ, HAVUÇ BURUNLU ARKADAŞIMIZ KARDAN ADAM ÜŞÜR MÜ SENCE?
Onun üzerine paltoyu örtme, o erir. Onun üzerine bu paltoyu koyacağım, üşümesini engelleyeceğim Ben paltonun bir değişiklik yapacağını sanmıyorum. 27 - “Sizce hangi çocuk doğru düşünüyor?”
28
YILDIZLAR GÜNDÜZ NEREDE OLUYORLAR, BEN GÖREMİYORUM
- “Sizce hangi çocuk doğru düşünüyor?” Yıldızlar gündüz kaybolurlar çünkü sadece ay ışığını yansıtırlar. Yıldızlar, gündüzleri Dünya’nın diğer tarafına gidiyorlar Gündüz vakti gökyüzü çok aydınlık olduğu için yıldızları göremiyoruz. Güneş geldiğinde yıldızlar gidiyorlar. 28
29
Bence kütlesi aynı kalacak.
29 SİZCE BURADAKİ YANLIŞLAR NELERDİR?
30
KUŞLAR KANATLARINI KULLANMAZLARSA, SENCE NE OLUR?
30
32
BESİN ZİNCİRİNDE HANGİ ÇİÇEĞİN YAŞAMA ŞANSI DAHA YÜKSEK?
32
34
34
35
SİZCE HANGİSİ HAKLI? NEDEN?
35
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.