Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

T.C ADALET BAKANLIĞI ADLİ SİCİL VE İSTATİSTİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ İSTATİSTİK ŞUBESİ CEZA İSTATİSTİKLERİ ÖZGÜR USLU İSTATİSTİKÇİ 1.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "T.C ADALET BAKANLIĞI ADLİ SİCİL VE İSTATİSTİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ İSTATİSTİK ŞUBESİ CEZA İSTATİSTİKLERİ ÖZGÜR USLU İSTATİSTİKÇİ 1."— Sunum transkripti:

1 T.C ADALET BAKANLIĞI ADLİ SİCİL VE İSTATİSTİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ İSTATİSTİK ŞUBESİ CEZA İSTATİSTİKLERİ ÖZGÜR USLU İSTATİSTİKÇİ 1

2  Ceza verisinin doğru ve eksiksiz girilmesi istatistik için büyük önem taşımaktadır. Sanık sayıları, mağdur-müşteki sayıları, kanun maddeleri ile destek maddeleri gibi dosya asıl bilgilerinin doğru girilmesi istatistiğin doğru tutulmasında, ulusal ve uluslar arası kullanıcıların bilgi taleplerinin karşılanmasında ve karar alıcılara yön vermesi yönünden çok önemlidir. ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ CEZA VERİ GİRİŞİ HATALARI 2

3  Mahkemelere gelen dosyalardaki veri girişinden kaynaklanan hataları aşağıda irdelemek gerekirse,  Dosya sayılarına ilişkin devir hataları.  Sorguların çalıştırılması esnasında kapalı dosyaların herhangi bir işlem için tekrar açık hale getirilmesi hatası.  Kapanan birimlerin ve bölünen birimlerin aktarma işlemlerinin doğru şekilde yapılmaması hataları. CEZA VERİ GİRİŞİ HATALARI ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ 3

4  Taraf ( Sanık, Mağdur/Müşteki) sayılarındaki hatalar.  Sanığa isnat edilen suçların kanun numarası ve kanun maddelerinin hatalı girilmesi ile destek maddelerinin (uygulanan diğer kanun ve maddeleri) eksik girilmesi veya hiç girilmemesi.  Dosyada suç- mağdur eşleşmesinin yapılmaması. CEZA VERİ GİRİŞİ HATALARI ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ 4

5  Suç tarihi, suçun işlendiği yer bilgilerinin sisteme hatalı olarak girilmesi.  Tarafların kimlik, meslek, öğrenim ve uyruk bilgilerinin eksik ve hatalı girilmesi.  Dosya karara çıktığında karar tarihi, uygulanan kanun ve maddeleri ile destek maddeleri, verilen karar türü ile hapis cezası verilmesi durumunda cezanın süresi bilgisinin eksik veya hatalı girilmesi. CEZA VERİ GİRİŞİ HATALARI ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ 5

6 CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER  DOSYA SAYILARINA İLİŞKİN DEVİR HATALARI:  Veriler UYAP sistemindeki tüm birimleri sayıma dahil ederek ve idari kayıtlar kullanılarak direkt olarak alınmaktadır. Bu nedenle devirler arasında fark olmaması beklenmektedir.  Her bir mahkeme için, gelecek yıla devreden dosya sayısının bir sonraki yıl da geçen yıldan devren gelen dosya sayısı ile aynı olması gerekirken bu devirler arasında farklılıklar gözlenmektedir. ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ 6

7  Şöyle ki A mahkemesinin 01/01/2014-31/12/2014 tarihlerini kapsayan yıllık verisinde karara çıkmadan 2014 yılına devreden dosya sayısı ile 2014 yılı verisinde geçen yıldan devren gelen verinin aynı olması gerekmektedir. Ancak uygulamada çeşitli nedenlerle bu eşitliğin sağlanmadığı birimlerin olduğu tespit edilmektedir. Bu devir farklılıklarının nedenleri arasında sıralanmıştır.  ÖRNEKLE ANLATMAK GEREKİRSE: CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ 7

8 CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER 8

9 Ceza Mahkemeleri Dosya Sayıları Devir Farklılıkları, TÜRKİYE 2009-2014) Yıllar Gelen Yıl İçinde Çıkan Bir Sonraki Yıla Devreden Geçen Yıldan Devren Gelen Yıl İçinde Açılan Bozularak GelenToplam 20091 189 5111 637 845 121 7232 949 0791 722 2841 226 795 20101 226 6591 789 264 113 4033 129 3261 696 6351 432 691 20111 431 1971 601 859 63 8473 096 9031 760 4761 336 427 20121 336 3741 698 439 145 3813 180 1942 042 6751 137 519 20131 137 7141 553 836 94 2462 785 7961 743 0481 042 748  Bu devir farklılıklarında Türkiye geneli ceza mahkemeleri dosya sayılıları tablosuna da yansımakta tabloda tutarsız verinin oluşmasına neden olmaktadır. ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER 9 20141 045 1981 486 296 92 1512 623 6451 618 2501 005 395

10  Sorguların çalıştırılması esnasında kapalı dosyaların herhangi bir işlem için tekrar açık hale getirilmesi hatası:  Çözüm olarak veri çekilen sorguların mesai saatleri dışında çalıştırılmasına karar verilmiş ve sorgular bu şekilde çalıştırılmıştır. Genel Müdürlüğümüzce devir hatalarının önüne geçmek için veri bir sonraki yılın 25 Ocak tarihinden itibaren çekilmektedir.  Mahkemelerin devir işlemlerinin tamamını 25 Ocak tarihine kadar tamamlamaları hususunda özen göstermeleri gerekmektedir. CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ 10

11  Kapanan birimlerin ve bölünen birimlerin aktarma işlemlerinin doğru şekilde yapılamaması hataları:  Yıl içinde faaliyetleri olmayan bazı kapalı birimlerin üzerinde halen dosyalar bulunmaktadır. Örneğin Eyüp Ağır Ceza Mahkemeleri yıllardır kapalı oldukları halde halen üzerlerinde çok sayıda dosya mevcuttur. ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER 11

12  1.Mahkemedeki dosyaların 2. mahkemeye aktarılması sırasında aktarılan dosyalar 2. mahkeme için de bir önceki yıldan devreden dosya kısmına aktarılması gerekirken yıl içinde gelen dosya olarak kaydedilmesi sonucunda devir farklılıkları oluşmaktadır. ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ  Mahkemenin ikiye bölünmesi sonucu aktarma işleminin doğru yapılmamasından kaynaklanan devir hataları mevcuttur. CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER 12

13 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ  Kapanan dosyalardaki karar tarihi ve karar numarasının kullanıcı tarafından daha sonra da değiştirilebilmesi CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER 13  Açık dosyaların dosya numarasındaki yılının değiştirilebilmesidir.

14 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER  Çekilen veri serisinde de dosya açılış tarihi ile dosya numarası kısmındaki tarihlerin tutmadığı veriler mevcuttur. 14 Dosya Açılış TarihiDosya NoBirimi 10.11.20062010/292İstanbul 41. Asliye Ceza 23.07.20072006/223Yalova Ağır Ceza Mahkemesi 17.08.20072008/153Adana 8. Ağır Ceza Mahkemesi 27.08.20082009/227Bursa 3. Ağır Ceza Mahkemesi 04.05.19982007/28Şanlıurfa 1. Ağır Ceza Mahkemesi

15  Dosya sayılarındaki devir farklılıkları sonuçta bu dosyalara kaydedilen taraf sayılarındaki devir farklılıklarına da neden olmaktadır.  Bir çok mahkemede özellikle ilk dosya girişi sırasında dosyaya yalnızca dosya girişine engel olmayacak kadar sanık girilmesi, (dosyada 10 sanık varsa yalnızca 1 sanık girilmesi gibi) veya yanlış girilen sanıkların daha sonra dosyadan silinmesi sonucunda devreden dosyalardaki sanık sayıları ile bir sonraki yılda geçen yıldan devren gelen dosyalardaki sanık sayıları arasında devir farklılıkları oluşmaktadır. Aynı eksik giriş ve kişi silinmesi dosyadaki mağdurlar içinde geçerlidir. ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ  Taraf (sanık, mağdur/müşteki) Sayılarındaki Hatalar: CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER 15

16  Devirlerde yapılan bu hatalar sonuçta Türkiye geneline de yansımaktadır. Aşağıdaki tablolarda bu devir farklılıkları sanık ve mağdur/müşteki için gösterilmektedir. Ceza Mahkemeleri Sanık Sayıları Devir Farklılıkları, TÜRKİYE (2013-2014) Sanık Sayısı Gerçek Kişi Tüzel KişiToplam T.C. Uyruklu Kişi Yabancı Uyruklu Kişi Toplam Erkek KadınBelirsizErkekKadın 2013 Yılı Gelecek Yıla (2014 Yılına) Devreden Dosyalardaki Sanık Sayısı1 587 979193 89685626 8757 3351 816 9413 7851 820 726 2014 Yılı Geçen Yıldan (2013 Yılından) Devren Gelen Dosyalardaki Sanık Sayısı1 610 084197 48040527 1487 3891 842 5064 0911 846 597 FARK22 1053 584-4512735425 56530625 871 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER 16

17 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER Ceza Mahkemeleri Mağdur/Müşteki Sayıları Devir Farklılıkları, TÜRKİYE (2013-2014) Mağdur / Müşteki Sayısı Gerçek Kişi Tüzel KişiToplam T.C. Uyruklu Kişi Yabancı Uyruklu Kişi Toplam ErkekKadınBelirsizErkekKadın 2013 Yılı Gelecek Yıla (2014 Yılına) Devreden Dosyalardaki Mağdur/Müşteki Sayısı562 173267 69885010 9928 726850 439143 112993 551 2014 Yıl ı Geçen Yıldan (2013 Yılından) Devren Gelen Dosyalardaki Mağdur/Müşteki Sayısı509 256241 47987810 9358 652771 200120 545891 745 FARK52 91726 219-28577479 23922 567101 806 17

18  UYAP sistemince suça ilişkin tablolar sanıklar ve sanıklara isnat edilen suçlar üzerinden yapılmaktadır. Bu nedenle özellikle sanıklara ilişkin suç bilgisinin sisteme doğru olarak girilmesi gerekmektedir. Hatalara İlişkin olarak Genel müdürlüğümüz ve Bilgi işlem dairesi başkanlığınca yapılan çalışmada incelenen dosyalarda suç iddianamede doğru olarak yer almasına rağmen verinin çekildiği şablonlarda hatalı girildiği tespit edilmiştir. Sanıklara isnat edilen suçlara ilişkin olarak yapılan bu hatalar suça ilişkin tablolarda suç- sanık- mahkeme tutarsızlıklarına neden olmaktadır. Örneğin İcra mahkemesinde 2004 sayılı kanunun 322. maddesinden tazyik hapsi verilmiş iken bu sistemde 5237 kanunun 322. maddesinde tazyik hapsi olarak gözükmektedir.(TCK 322: Savaş zamanı yükümlülükleri ihmal) ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ  Sanığa isnat edilen suçların kanun numarası ve kanun maddelerinin hatalı girilmesi ile destek maddelerinin (uygulanan diğer kanun ve maddeleri) eksik girilmesi veya hiç girilmemesi, CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER 18

19  Mağdur dosyaya kaydedilirken suç ile ilişkilendirilerek, (son yıllarda UYAP sistemi bu eşleşmeyi yapabilecek şekilde yeniden düzenlenmiştir.) Mağdurun dosyada geçen hangi suçun mağduru olduğunun tespitinin yapılarak sisteme girilmesi gerekmektedir. Mevcut durumda birçok dosyada bu eşleşme yapılmadığı için mağdur sayısı dosyadaki her bir suç için tekrar tekrar sayılmak durumunda kalınmakta bu durumda da kişiler gerçekte mağduru olmadığı halde bu suçlarda mağdur olarak yer almaktadır. ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ  DOSYADA SUÇ-MAĞDUR EŞLEŞMESİNİN YAPILMAMASI: CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER 19

20 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER  Ayrıca mağdur tespiti yapılırken suçtan direk zarar gören mağdur olarak tanımlanmalıdır. Müştekiler mağdur olarak seçilmemelidir. Bu nedenle suça ilişkin olarak mağdur sayılarını talep eden ulusal ve uluslar arası veri talepleri karşılanamamaktadır. Özellikle uluslar arası veri taleplerinde suç türlerindeki mağdura yönelik olarak yöneltilen sorulara cevap verilememektedir. Her müştekinin mağdur gibi girilmesi ve dosyada bulunan her suç için mağdurların mükerrer sayıldığını görmekteyiz. 20

21 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü- İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER  Örneğin bir çocuğa karşı işlenen cinsel dokunulmazlık suçu mağdurunun 1 olması gerekirken bu sayının oldukça yüksek olduğunu görmekteyiz, bunun nedeni ise suç ve mağdur eşleşmesinin yapılmamasından kaynaklanmıştır. Bundan dolayı cinsel taciz suçu mağduru bir anda üçe katlanmaktadır. Bu da istatistiğe dönüştüğünde karar alıcıları yanlış yönlendirmektedir. Bu nedenle ülkemizde mağdura ilişkin istatistik üretilememektedir. Ayrıca müştekinin davada katılan olarak yer almasına karar verilmiş ise bunu kişinin taraf rolünün sistemden katılan olarak düzeltilmesi gerekmektedir. 21

22 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER  Mağdurun kesin olarak tespitinin yapılamaması sebebiyle bazı suçlara ilişkin derlenen üçer aylık formlarda özellikle mağdura yönelik veriler derlendiğinden, bu verilerin UYAP’dan alınması mümkün olmamakta, bu durum da teşkilatın iş yükünü arttırmaktadır.  Üçer aylık verilerin UYAP’dan alınması neticesinde oluşan eksikliklerin bir kısmı örnekleriyle aşağıda gösterilmiştir.  Tüm teşkilatça verilerin suç mağdur eşleşmesi yapılarak girilmesi durumunda bir çok formun ayrıca derlenmesine gerek kalmayacak, UYAP’dan direk olarak çekilebilecektir. 22

23 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ 2013 YILI 3. DÖNEME AİT UYAPTAN ALINAN ÜÇ AYLIK MAHKEME FORMLARIN VERİLERİ FORMLARBİRİM KANU N NO GEÇEN DÖNEMDEN KALANKARARA ÇIKAN Suçun Geçtiği Dava Sayısı Suç Sayısı Toplam Sanık Sayısı Toplam Mağdur SayısıFARK Suçun Geçtiği Dava Sayısı Suç Sayısı Toplam Sanık Sayısı Toplam Mağdur SayısıFARK FORM 32 (İşkence ve Kötü Muamele) İstanbul 18. Ağır Ceza Mahkemesi TCK 94, 95/1- 2-3849349-251771-6 İstanbul 2. Ağır Ceza Mahkemesi TCK 94, 95/1- 2-3319 -19111 Gaziosmanpa şa 2. Sulh Ceza M. TCK 256236 5-31 0 İstanbul 10. Sulh Ceza Mahkemesi TCK 2561440 -40366 -6 CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER 23

24 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER 24

25 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER 25

26 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER 26

27  Bu tarihler yargılama aşamalarının belirli evrelerindeki sürelerin hesaplanmasında ve belirlenen bir süre kesitinde belli suçlardan açılan, karara bağlanan davaların tespit edilmesinde kullanılmaktadır. Örneğin davaların yargılama sürelerinin tespiti, suç tarihi ile dosya açılma tarihi arasında geçen süre ile suç tarihi ile karar tarihi arasında geçen sürenin tespit edilmesi ceza yargılamasında önemli analizlerin yapılmasını sağlamaktadır.  Bu sürelerin azaltılmasına yönelik çalışmalarda bu analizler karar alıcılara yön gösterebilecektir. ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ  Suç tarihi, suçun işlendiği yer bilgilerinin sisteme hatalı olarak girilmesi CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER 27

28 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ  Ayrıca bilindiği üzere ceza yargılamasında sanığın yaşı önemli bir unsurdur. Bu nedenle suç tarihi ‘sanığın yargılanmasında suç tarihinde sanığın yaşının tespiti açısından’ önemli bir unsurdur.  Aşağıda Uyap ‘tan çekilen veri seti suç tarihinde yapılan eksik ve hatalara örnek olarak verilmiştir. Örneklerde görüleceği üzere kimi dosyalarda suç tarihi gün, ay, yıl ayrıntısında olması gerektiği gibi girilirken kimi dosyalarda yalnızca yıl kimi dosyalarda ise ay ve gün girilmiştir. CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER 28

29 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ  Suç tarihi, suçun işlendiği yer bilgilerinin sisteme hatalı olarak girilmesi CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER 29

30  Özellikle geçmiş yıllara ait bazı dosyalarda kişilere ait yaş ve cinsiyet bilgilerinin girilmemesi sanık ya da mağdurların yaş ve cinsiyete göre tasnif edilememesine neden olmaktadır. Son yıllarda TC Kimlik No zorunlu girilmesi durumunda cinsiyet ve yaş bilgileri mernisten güncel olarak alınmaktadır. Ancak eski dosyalar için cinsiyet ve yaş bilgileri hatalı gelmektedir. ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ  Tarafların kimlik, meslek, öğrenim ve uyruk bilgilerinin eksik ve hatalı girilmesi, CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER 30

31 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER  Meslek ve öğrenim durumu bilgileri UYAP sisteminde zorunlu kılınmamış, kullanıcıların insiyatifine bırakılmıştır. Bu durumda meslek ve öğrenim durumu bilgisi genellikle girilmemekte, girildiğinde ise ilk gelen meslek ya da ilk gelen öğrenim durumu tercih edilmektedir. Örneğin UYAP’tan sanıkların meslekleri sorgulandığında %80 oranında ağaç işleri ile uğraşan meslek grubu çıkmaktadır. 31

32 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER  Yabancı uyruklu kişilerin uyruklarına ilişkin verinin sisteme doğru olarak girilmesi gerekmektedir. Özellikle sanık ve mağdurlara ilişkin uyruk bilgisi de ulusal ve uluslararası kullanıcılar tarafından en çok talep edilen veriler arasındadır.  Kişilerin meslek ve öğrenim durumları suçların analizinde önemli bir yer tutmaktadır. Bu nedenle hali hazırda Genel Müdürlüğümüzce kişilerin meslek ve öğrenim durumlarına ilişkin ulusal ve uluslar arası taleplere cevap verilememektedir. 32

33  Dosya karara çıktığında karar tarihi ve karar numarasının da aynı gün girilmesi, karar tarihinin elle manuel olarak değil sonradan dosyanın karara çıktığı gün verilmesi gerekmektedir. Dosya karara çıktığı zaman verilen ceza maddelerine göre kanun maddelerinin doğru girilip bunların sevk maddelerinin de girilmesi gerektiği, özellikle geçmiş yıllara ait dosyalarda üzerine isnat edilen suç bulunan her sanık hakkında bir de karar olması gerekmektedir. ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ  Dosya karara çıktığında karar tarihi, uygulanan kanun ve maddeleri ile destek maddeleri, verilen karar türü ile hapis cezası verilmesi durumunda cezanın süresi bilgisinin eksik veya hatalı girilmesi, CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER 33

34 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER SANIĞA VERİLEN KARARIN GİRİLMEMESİ SONUCU EKSİK SAYIM SONUÇLARI BirimiKanun NoMadde Karara Bağlanan Davalardaki Suç Sayısı Toplam Karar SayısıFARK Sincan 1. Ağır Ceza M.5237158/1.i62213-609 Sincan 1. Ağır Ceza M.5237207/12709-261 Bursa 3. Ağır Ceza M.5237158/1.b1952-193 İzmir 1. Çocuk Ağır Ceza M.37137/23814-24 Batman Çocuk M291128/17154-17 34

35 TÜZEL KİŞİLERE VERİLMEMESİ GEREKEN CEZALAR BirimiKanun No İlgili Madde Çıkan Davalardaki Suç Sayısı Hapis Cezası Verilen Tüzel Kişi Sanık Sayısı Hapis Cezası Ertelenen Tüzel Kişi Sanık Sayısı Tazyik Hapsi VerilenTüzel Kişi Sanık Sayısı Antalya 1. İcra Ceza Mahkemesi20043401984 3 Fatsa İcra Ceza Mahkemesi2004340395 3 Gaziantep 2. İcra Ceza Mahkemesi20043401703 2 İstanbul 3. İcra Ceza Mahkemesi2004340742 2 Ulus İcra Ceza Mahkemesi200434012 1 Ümraniye 1. İcra Ceza Mahkemesi2004331/136 2 Kadıköy 4. Asliye Ceza Mahkemesi5237204/1891 İnegöl 1. Asliye Ceza Mahkemesi5237116/117 1 İnegöl 1. Asliye Ceza Mahkemesi5237142/1.b.211 1 İnegöl 1. Asliye Ceza Mahkemesi5237151/151 1 İzmir 6. Sulh Ceza Mahkemesi5237191/1.f.2.c289 1 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ CEZA MAHKEMELERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER 35

36  İnfaz Hakimliklerinde hükümlü ve tutukluların başvuru ve şikayetlerine ilişkin çıkan dosya ile başvuru konusuna ve karar türüne göre çıkanlar birbirleriyle tutarsızdır. Şöyle ki bir dosya da en az bir başvuru konusu ve karar olması gerekirken dosya sayısının karar sayısından fazla olduğu birimler mevcuttur. Bu duruma başvuru konusu seçilmeden veri girilmesi neden olmaktadır. Ayreten sistemde çok sayıda başvuru konusu girilmemiş veri mevcuttur. ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü – İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ İNFAZ HAKİMLİKLERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER 36

37 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ İNFAZ HAKİMLİKLERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER 37

38 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ İNFAZ HAKİMLİKLERİNDE TESPİT EDİLEN HATA VE EKSİKLİKLER  Ayrıca hükümlü ve tutuklular hakkında uygulanan tedbir ve cezalara ilişkin verilerin UYAP’a girilmemesi nedeniyle bu verilerin UYAP’dan alınmasının mümkün olmadığından halen veriler üçer aylık formlar halinde teşkilattan toplanmaya devam etmektedir. 38

39 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ VERİ GİRİŞİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR  Sonuç olarak, doğru istatistiklere ulaşmanın yolu verinin doğru ve tutarlı olmasından geçmektedir. Bu nedenle dosyalar sisteme kaydedilirken aşağıdaki hususlara dikkat edilmesi gerekmektedir. 39

40  Dosya savcılıktan geldiği zaman iddianameyi kabul etmeden önce iddianame ile UYAP bilgilerinin eşleştirilmesi yapılması gerekmektedir. Sonradan mahkeme tarafından düzeltildiği zaman istatistiklerde hatalar meydana gelmektedir.  Savcılıkça kamu davası açılarak çıkan dosya bilgileri ile aynı suçtan mahkemeye açılan dosyalardaki bilgiler arasında tutarsızlıklar meydana gelmektedir. Bu tutarsızlığa meydan vermemek için verilerin ilk başta savcılıkça doğru ve eksiksiz girilmesi çok çok önemlidir.  Ayreten Yargıtay’dan dönen dosya bilgilerinin de sisteme doğru ve tam olarak girilmesi önem arz etmektedir. ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ VERİ GİRİŞİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR 40

41 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ  Şüpheli/Sanık girilirken eğer TC uyruklu ise TC kimlik numarası girildikten sonra, manuel olarak girilen tüm alanlarda doğru ve eksiksiz veri girilmesi gerekmektedir. (meslek ve öğrenim durumu vs.)  Ayrıca yabancı uyruklu sanıklarda meslek ve öğrenim bilgisinin yanında, yaş, cinsiyet ve uyruk bilgisinin de doğru ve eksiksiz olarak girilmesi çok önemlidir. VERİ GİRİŞİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR 41

42 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ  Bu verilerin doğru girilememesi sonucunda şüpheli/sanık meslek ve öğrenim durumlarına göre suç dağılımı çıkaramamaktayız. Bu nedenle Bakanlığımız ve Uluslararası kuruluşlarca takip edilen bazı suçlara yönelik üçer aylık formlarla veri talep edilmektedir. Bu hem Genel Müdürlüğümüzün hem de taşranın iş yükünü arttırmaktadır. Eğer doğru veri girişi yapılırsa bütün veriler sistemden çekilip hiçbir taşra personeli bu formlarla uğraşmak zorunda kalmayacaktır. VERİ GİRİŞİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR 42

43 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ  Mağdur/müşteki girilirken de yine TC uyruklu ise TC kimlik numarası girildikten sonra, manuel olarak girilmesi gereken tüm alanlarda doğru ve eksiksiz veri girilmesi gerekmektedir. Dosya da suç ve mağdur eşleşmesinin yapılması çok çok önemlidir.  Aynı şekilde isnat edilen suça ilişkin kanun, madde ve uygulanan diğer destek maddeleri ile verilen kararların sisteme tam ve doğru olarak girilmesi gerekmektedir. VERİ GİRİŞİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR 43

44 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ DOĞRU VE EKSİKSİZ VERİ GİRİŞİ ÖNEMİ !  Bakanlığımızın daha verimli ve etkin olabilmesi için,  Ülkemiz Adalet İstatistikleri’nin güvenilir olması için,  Ülkemizin suç haritasının doğru çıkartılması için,  Suç bazında önlemler alınabilmesi için, 44

45 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ  Yargılama sürelerinin doğru hesaplanabilmesi için,  Uluslararası platformlarda Ülkemizin doğru temsil edilebilmesi için,  Karar alıcılara doğru yön vermek için,  Taşra ve Genel Müdürlüğümüzün iş yükünün hafifletilmesi için önemlidir, DOĞRU VE EKSİKSİZ VERİ GİRİŞİ ÖNEMİ ! 45

46 ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ  Veri girişinde karşılaştığınız sorunları ve önerilerinizi sizlere dağıtılan anket formlarına yazmanız önemle rica olunur. 46

47 Dinlediğiniz için teşekkürler… ADL İ S İ C İ L VE İ STAT İ ST İ K GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü - İ STAT İ ST İ K Ş UBES İ 47


"T.C ADALET BAKANLIĞI ADLİ SİCİL VE İSTATİSTİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ İSTATİSTİK ŞUBESİ CEZA İSTATİSTİKLERİ ÖZGÜR USLU İSTATİSTİKÇİ 1." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları