Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
ÇATIŞMA NEDİR?
3
Bir yada daha fazla sayıda bireylerden oluşan tarafların herhangi bir şeyle ilgili olarak anlaşamadıkları zaman ortaya çıkar. Bu farklı görüşler, duygular, gereksinimler, ihtiyaçlar yada değerlerden kaynaklanabilir.
4
ÇATIŞMANIN KAYNAĞI Sınırlı kaynak Karşılanmamış temel Farklı değerler
gereksinimler * Zaman *ait olma *inançlar * Para *güç *öncelikler * Mal *özgürlük ilkeler *eğlenme
5
ÇATIŞMA OLUMLU YÖNDE DEĞİŞEBİLMEK İÇİN BİR FIRSATTIR
6
ÇATIŞMA ÇÖZME DAVRANIŞLARI NELERDİR?
KAÇINMA SALDIRMA PROBLEM ÇÖZME Sorunu Tehdit anlayış Reddetme Saldırı saygı problemi öfke çözüm reddetme soru sorma
7
KAÇINMA…….YA KAZANIRSIN YA KAYBEDERSİN!!!!!!!
SALDIRMA…….YA KAZANIRSIN YA KAYBEDERSİN!!!!!!!! PROBLEM ÇÖZME……İKİ TARAFTA KAZANIR!!!!!!!!!!!!
8
ÇATIŞMA ÇÖZME SÜREÇLERİ NELERDİR?
9
1.ÜÇÜNCÜ KİŞİNİN KARAR VERMESİ:
Taraflar çözüm için üçüncü kişiye giderler. Üçüncü kişi tarafları dinler, bilgi toplar, sonra her iki tarafa da uyma zorunluluğu olan çözümü açıklar. Örnek. Mahkemeler
10
2.PAZARLIK: Günlük yaşamda, ailede, eşle, çocuklarla, amirle, çalışanla pazarlık yapılır. Taraflar gönüllü olarak farklılıklarını, çıkarlarını, değerlerini ve gereksinimlerini ortak çözüme ulaşmak için tartışırlar.
11
3.ARABULUCULUK: Üçüncü kişinin tarafsız, doğal ve kabul edici olarak sorunu yaşayan bireylerin arasına girmesidir. Üçüncü kişinin karar verme yada otorite gücü yoktur. Arabulucu tarafsız olmalıdır. Çatışma içindeki taraflar belirli bir plan doğrultusunda görüşlerini belirtir. Arabuluculuk planlamış bir pazarlıktır. Arabuluculuğun başlaması için çatışma içerisindeki tarafların görüşmeyi kabul etmesi gerekir. Taraflar anlaşmazlıkları nasıl çözeceklerine kendileri kara verir. Arabulucu çözüme ulaşmada yardımcı olur.
12
ARABULUCULUK BECERİLERİ
1.Yapıcı kazan-kazan yaklaşımının pazarlık ortamının sağlanması ile yaratılması 2.Etkin dinleme:öğüt verilmez ve problem çözülmez. Dinleme problemi anlama ve yaşamayı içerir. Dinleme, taraflar arasındaki işbirliğini etkileyen duygusal dengeyi kaldırmaya, tarafların karşılıklı anlayış geliştirmelerine, yanlış anlamaları düzeltmeye ve her iki tarafın kendisinin ve karşısındakinin çıkarlarını belirlemelerine yardım cı olur.
13
Dinleme sessiz kalmak ve konuşmacıya bakmaktan yada başını sallamaktan farklıdır. Dinleme ile ; bireyin ne söylediği ve konu hakkındaki duyguları anlamaya çalışılır. 3.Yeniden yapılandırma:Bir taraf saldırganca, tehdit dolu cümlelerle konuşabilir. Bu durumda karşı tarafın tepkisi de öfkeli olacaktır. Ve belkide tartışmadan vazgeçebilecektir. Bunu engellemek için arabulucu tansiyonu düşürücü, esas sorun ve duygular üzerinde odaklanmanın gereğini gösteren bir tutumla hareket etmelidir. Yani konuşmasının sorunun temeline inilmesi gerektiğini vurgular.
14
ETKİN DİNLEME TEKNİKLERİ NELERDİR?
cesaret verme soru sorma tekrar etme özetleme
15
ARABULUCULUK SÜRECİNİ KOLAYLAŞTIRMAK İÇİN NELER YAPILABİLR?
16
1Taraflarla ayrı ayrı görüşme yapılmalıdır.
2.Sıcak tartışmalar engellenmelidir. 3.Gerçek test edilmelidir. Hangi çözüm yolarını denedikleri öğrenilir. 4.İdealler ve gelecekte sahip olmak istedikleri ilişkiler hakkında tarafları düşündürme 5.Çözüm çerçevesinin iki tarafında kabul edebileceği şekilde çizilmelidir. 6. Farklı çözüm seçenekleri sunulabilir. 7.Arabuluculuk görüşmeleri esnasında birkaç saat-gün ara verilebilir. 8.Tarafların çok gergin-öfkeli olduğu durumlarda espri vb yola havayı yumuşatabilir. 9.gerekirse tarafların saygı duyduğu arabulucu dışındaki birinden yardım alınabilir. 10.Arabulucu zorlanırsa başka bir arabulucu ile çalışılabilir.
17
AİLE İÇİ ÇATIŞMANIN KAYNAĞI SİZCE NELERDİR?
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.