Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
OKUMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
2
Türkçe öğretimi ve okuma
İlköğretimden başlayarak Türkçe dersinde okuma ve yazma becerilerinin kazandırılmasının yanı sıra öğrencilerin doğru ve hızlı okuyabilen, okuduğunu anlayabilen, sözcük dağarcığı geniş, dili sözlü ve yazılı olarak iyi kullanabilen bireyler olmaları hedeflenir.
3
Okumanın önemi Okuma beynin yetenek ve gücünü, kuvvetli düşüncelere karşı kullanmayı geliştirme amacı ile yapılır. Okuma alışkanlığı edinmiş bir birey, değişik düşünceleri yargılamada, bunlar üzerine kurulmuş mantık ve önermeleri fark etmede beceri kazanmış olacaktır. Birey dünya görüşünü okuma ile genişletir, bilgilerini okuma ile artırır .
4
Okumanın Amacı Güncel olayları anlama, günlük gereksinimleri karşılamak, Profesyonel ve mesleki ilgileri sürdürmek ve ilerlemek, Zaman doldurmak ya da bireysel doyum sağlamak, Entellektüel (?) gereksinimleri karşılamak, Bireysel ya da sosyal ilgi, istek ve gereksinimleri karşılamak, kendini geliştirmek.
5
Okuma Nedir? Yazılı sembollerin kavranması olarak da ifade edilebilen okuma, sayfa üzerindeki alfabetik sembollerin yorumlanmasından daha fazlasını gerektirir.
6
Okuma Nedir? Bu bağlamda, okuma;
okuma beceri ve alışkanlığı kazanma ile okuduğunu anlama ve değerlendirme gücü kazanma olmak üzere iki temel öğeden oluşur
7
Okuma alışkanlığını etkileyen nedenler
Sözlü kültür geleneğinden kaynaklanan nedenler Zihniyete yönelik nedenler Topluma yönelik nedenler Kültürel nedenler Eğitimle ilgili nedenler Ekonomik (yoksulluk) nedenler Zamana ve döneme ilişkin nedenler Medya merkezli (özellikle televizyona bağlı) nedenler
8
Okuma alışkanlığı Çok okuyan okuyucu: Bir yılda 21 kitap ve daha fazla kitap okuyan Orta düzey okuyucu: Bir yılda 6-20 kitap okuyan Az okuyan okuyucu: Bir yılda 1-5 kitap okuyan Okuyucu olmayan: Hiç kitap okumayan kişidir.
9
İlköğretimde okuduğu anlama çalışmaları
okunan bir metne uygun başlık bulma, okuduğu bir metnin anafikrini bulma, anafikri destekleyici yardımcı fikirleri bulma, metinde geçen ve anlamı bilinmeyen sözcüklerin anlamını kestirme,
10
İlköğretimde okuduğu anlama çalışmaları
okuduğu bir metni, özünü kaybetmeden kendi ifadeleriyle anlatma, metinde geçen olay yerini bulma, okuduğu metindeki kahramanların özelliklerini bulma, okuduğu metindeki neden-sonuç ilişkilerini bulma, metnin hangi amaca yönelik olarak yazıldığını açıklama şeklinde sıralanabilir .
11
Okuma eğitimi
12
okuma öncesi etkinlikler,
Okuma eğitimi süreci okuma öncesi etkinlikler, okuma okuma sonrası
13
Okuma türleri sessiz okuma, sesli okuma, paylaşmalı okuma,
rehberle okuma, eşli okuma, koro halinde okuma, Eleştirel okuma, Metinler arası okuma.
14
Okumanın başarıya etkisi (Araştırmalara göre)
Temel eğitim, bireyin verimliliğini yüzde 50 yükseltiyor Okumanın eğitimdeki verimliliği artırma oranı yüzde 30 Eğitimin ekonomideki verimliliği artırma oranı yüzde 44
15
ÖĞRETMENLERİN OKUMA ALIŞKANLIĞI
Öğretmenler genelde kitap okumuyor yüzde 33.4’ü düzenli yüzde 63.3’ü bazen kitap okuyor yüzde 3.3’ü hiç kitap okumuyor
16
Gençlerin yüzde 70’i hiç okumuyor
OKUMA ALIŞKANLIĞI Gençlerin yüzde 70’i hiç okumuyor Türkiye’de düzenli kitap okuma alışkanlığı oranı binde 1
17
Bir Araştırma (Üstün DÖKMEN tarafından yapılmıştır)
Lise öğrencileri dakikada 135,5 kelime okurken Bu kelimelerden yalnızca 54,9’unu anlayarak okumaktadırlar.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.