Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ÇOKLU ZEKA KURAMI.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ÇOKLU ZEKA KURAMI."— Sunum transkripti:

1 ÇOKLU ZEKA KURAMI

2 BİNET’E GÖRE ZEKA, KAVRAMA, HÜKÜM VERME, AKIL YÜRÜTME GİBİ KARMAŞIK ÜST DÜZEY İŞLEMLERDE KENDİNİ GÖSTERİR. BİREYİN ZEKASI, ÇÖZÜMÜ YÜKSEK ZİHİNSEL İŞLEMLER GEREKTİREN PROBLEM DURUMLARIYLA KARŞI KARŞIYA GETİRİLEREK ÖLÇÜLEBİLİR.

3 PİAGET’E Göre ZEKA, ZİHNİN DEĞİŞME VE KENDİNİ YENİLEME GÜCÜDÜR. PİAGET, ZEKAYA GELİŞİMSEL AÇIDAN YAKLAŞIR

4 GOLEMAN’A GÖRE ZEKANIN DUYGUSAL YÖNÜ ÜZERİNDE DURMUŞTUR. DUYGUSAL ZEKA; KENDİNİ HAREKETE GEÇİREBİLME, AKSİLİKLERE RAĞMEN YOLUNA DEVAM EDEBİLME, DÜRTÜLERİ KONTROL EDEREK DOYUMU ERTELEYEBİLME, RUH HALİNİ DÜZENLEYEBİLME, UMUT BESLEME İLE KENDİNİ GÖSTERİR.

5 ZEKA, KALITSAL YETENEKLER, DENEYİMLER VE ÇEVRESEL BİLEŞENLER TARAFINDAN ŞEKİLLENDİRİLİR. KÖTÜ ÖĞRETİM VE ÇEVRE ZEKAYI GERİLETİR.

6

7 GARDNER’A GÖRE GENEL YETENEKLER BÜTÜNÜ OLARAK TANIMLANAN ZEKA, GARDNER TARAFINDAN, BİRBİRİNDEN FARKLI SEKİZ YETENEK ALANI OLARAK TANIMLANMIŞTIR.

8 BU TEORİ HİÇBİR ÖĞRETİM STRATEJİSİNİN TEK BAŞINA BÜTÜN ÖĞRENCİLER İÇİN UYGUN OLMAYACAĞINI SAVUNUR. BİREYLERİN SEKİZ ZEKA ALANINDAKİ EĞİLİMLERİNİN FARKLI OLDUĞU DÜŞÜNÜLDÜĞÜNDE BU ZEKA ALANLARININ HERBİRİNE HİTAP EDEBİLECEK BİRDEN FAZLA ÖĞRETİM METODUNUN EĞİTİMDE KULLANILMASI GEREKTİĞİNİ SÖYLER

9 ÇOKLU ZEKA KURAMI SÖZEL DİLSEL MANTIKSAL MATEMATİKSEL GÖRSEL UZAMSAL KİŞİLERARASI BEDENSEL KİNESTETİK MÜZİKSEL RİTMİK İÇSEL DOĞA

10 SÖZEL DİLSEL ZEKA DİNLEME BECERİSİ YÜKSEKTİR KELİME OYUNLARINI SEVER
İYİ BİR HAFIZASI VARDIR DİNLEME BECERİSİ YÜKSEKTİR KELİME OYUNLARINI SEVER İYİ BİR FIKRA ANLATICISIDIR KİTAPLARLA İÇ İÇEDİR İYİ BİR KELİME HAZNESİ VARDIR SÖZEL OLARAK İYİ İLETİŞİM KURAR YAZMAKTAN HOŞLANIR SÖZEL DİLSEL ZEKA

11 MESLEK FİİL DERS Öğretmen Gazeteci Yazar Şair Çevirmen Avukat Edebiyatçı Oyun yazarı Yayıncı Hatip Eğitim bilimci Komedyen Romancı Tanımla Listele Görüş Formüle et Yeniden ifade et Tartış Şiir, makale yaz Sunu yap Slogan Bul Röportaj Yap Mektup Yaz Talk-Show Sun Türkçe Yabancı Dil Dilbilgisi Sosyal Bilgiler Dil Kulübü Okul Gazetesi Yıllık Kütüphane Hikayeler Dergiler Çizgi Roman Kelime Oyunları Senaryo Yazma DERS DIŞI

12 SÖZEL DİLSEL ZEKA ALANI ÖĞRETİM STRATEJİLERİ NELERDİR ?
HİKAYELEŞTİRME BEYİN FIRTINASI SES KAYIT CİHAZI GÜNLÜK TUTMA YAYINLAMA

13 GÖRSEL UZAMSAL ZEKA HARİTA, TABLO VE DİYAGRAMLARI KOLAYLIKLA OKUR
RESİMLERDEN DAHA FAZLA ÖĞRENİRLER HARİTA, TABLO VE DİYAGRAMLARI KOLAYLIKLA OKUR ARKADAŞLARINA ORANLA DAHA ÇOK HAYAL KURAR RESİM, SANAT ETKİNLİKLERİNDEN HOŞLANIR YAŞINA ORANLA DAHA İYİ ŞEKİL ÇİZER. GÖRSEL SUNULARI (FİLM, SLAYT) TERCİH EDER. BULMACA ÇÖZMEKTEN HOŞLANIR ÜÇ BOYUTLU YAPILAR KURMAKTAN HOŞLANIR (LEGO) KİTAPLARINI VE DEFTERLERİNİ ÇİZER NESNELERİN YERİNİ BİLİR

14 MESLEK FİİL DERS DERS DIŞI Kaşif Mimar Mühendis Mekanikçi Görsel Sanatlar Gemici Satranç uzmanı Gezgin Fotoğrafçı Ressam Dekoratör Geometri uzmanı Çiz Hayal et Şekil yap İnşa et Resmini yap Poster yap Örnekle Boya Düzenle Görsel ayrıntı hatırla Dekore et Renklendir Sanat Resim İş-Teknik Fen Bilgisi Satranç kulübü Fotoğrafçılık Resim kursu El sanatları Üç boyutlu çalış Koleksiyonlar Legolar Bloklar Haritalar Renkli kalemler Kuklalar Karikatür Model yapma

15 GÖRSEL UZAMSAL ZEKA ALANI ÖĞRETİM STRATEJİLERİ NELERDİR ?
ZİHİNDE CANLANDIRMA RENKLENDİRME (RENKLİ KAĞITLAR VE YAZILAR KULLANMA) GÖRSEL METAFORLAR (BİR FİKRİ GÖRSEL BİR İMGEYLE BENZERLİKLER KURARAK AÇIKLAMAK) ZİHİN HARİTALARI (KAVRAMLAR ARASINDAKİ İLİŞKİLERİ ETKİLEŞİMLERİ VE BAĞLANTILARI KUŞBAKIŞI YAKLAŞIM İLE GÖRMEMİZİ SAĞLAR)

16 MANTIKSAL MATEMATİKSEL ZEKA
SOYUT VE KAVRAMSAL DÜŞÜNEBİLİR ZİHİNDEN İŞLEMLERİ KOLAYCA YAPAR GÜÇLÜ BİR MUHAKEMESİ VARDIR KATEGORİLERİ, İLİŞKİLERİ FARKEDER, AÇIKLAR BİLGİLER ARASINDA BAĞLANTILAR KURAR RAKAMLARLA İLGİLİ İŞLEMLERİ YAPMAKTAN HOŞLANIR MATEMATİK OYUNLARDAN ZEVK ALIR SATRANÇ VE DAMA GİBİ OYUNLARDAN ZEVK ALIR SEBEP-SONUÇ İLİŞKİLERİN KOLAYCA ANLAR MANTIKSAL MATEMATİKSEL ZEKA

17 MESLEK FİİL DERS DERS DIŞI Bilim Adamı Mühendis Bilgisayar programcısı İstatistikçi Yargıç Mucit Matematikçi Muhasebeci Polisiye roman yazarı Eleştirmen Ekonomist Satın alma görevlisi Tahmin Et Uygula Karşılaştır Hipotez kur Problem yaz Şifrele Sınıfla Çözümle Hesapla Keşfet Dene Sor Akıl yürüt Matematik Fen bilgisi Hayat Bil. Dilbilgisi Bilgisayar kulübü Ölçme birimi Legolar Hesap makineleri Bilmeceler Oyun kartları Oyuncak paralar Bulmacalar Strateji oyunları Deney yapma Yap- boz

18 MANTIKSAL MATEMATİKSEL ZEKA ALANINDA ÖĞRETİM STRATEJİLERİ NELERDİR ?
ÖLÇÜ VE HESAPLAMA YAPMA SINIFLANDIRMA BENZERLİK NEDİR? FARK NEDİR? SOKRATİK SORGULAMA (BU YÖNTEMDE AMAÇ ÖĞRENCİLERİN KENDİ HİPOTEZLERİNİ TARTIŞARAK SONUCA ULAŞMALARI )

19 KİŞİLER ARASI ZEKA SOSYAL İLİŞKİ KURMAKTAN HOŞLANIR.
BAŞKALARINI DÜŞÜNÜR SOSYAL İLİŞKİ KURMAKTAN HOŞLANIR. DOĞAL BİR LİDER OLARAK GÖRÜNÜR. PROBLEMİ OLAN ARKADAŞLARINA ÖĞÜTLER VERİR. ORGANİZASYONLARIN BAŞ ELEMANIDIR. BİR ŞEYLER ANLATMAKTAN HOŞLANIR. DİĞER ÇOCUKLARLA OYNAMAKTAN HOŞLANIR. İKİ YA DA DAHA FAZLA YAKIN ARKADAŞI VARDIR. DİĞERLERİ ONU ARKADAŞLIK İÇİN ARAR KİŞİLER ARASI ZEKA

20 MESLEK FİİL DERS DERS DIŞI İş adamı Dini lider Öğretmen Organizatör Politikacı satıcı danışman Antropolog Sosyolog Doktor Parti Lideri Talk Showcu Pazarlamacı Hemşire Sosyal Çalışmacı Gözle Paylaş Değiştir Tartış Katıl Görüş İş birliği yap yardım et Öğret Takım Kur Yönlendir Arabulucu ol Empati kur Çatışma çöz İkna et Hayat bilgisi Sosyal bilgiler Halk oyunları Beden eğitimi Öğrenci konseyi Kol çalışmaları Takım oyunları İzci kampları Grup projeleri kukla gösterisi Tartışma grubu Mektup arkadaşı Gezi yarışmaya katılma Tiyatro Ders Çalıştırma Beyin Fırtınası kulüp kurma

21 KİŞİLER ARASI ZEKA ALANINDA ÖĞRETİM STRATEJİLERİ NELERDİR ?
FİKİR PAYLAŞMA ÇİFTLERİ EŞLİ OKUMAK PROJE ÇALIŞMASI İŞBİRLİKÇİ ÖĞRENME (2-4 KİŞİLİK KÜÇÜK GRUPLAR OLUŞTURARAK ÇALIŞMA) SİMÜLASYONLAR (DRAMATİK ETKİNLİKLERİN DEKORLAR VE KOSTÜMLERLE CANLANDIRILMASI)

22 İÇSEL ZEKA BAĞIMSIZLIK DUYGUSU GÜÇLÜDÜR GÜÇLÜ VE ZAYIF YÖNLERİ TANIR
HATALARINDAN VE BAŞARILARINDAN ÖĞRENEBİLİR BAĞIMSIZLIK DUYGUSU GÜÇLÜDÜR GÜÇLÜ VE ZAYIF YÖNLERİ TANIR GERÇEKÇİ AMAÇLAR OLUŞTURUR BAŞKALARINA ANLATMADIĞI HOBİSİ VARDIR. KENDİNİ İYİ MOTİVE EDER KENDİ BAŞINA TERCİH EDER. NE HİSSETTİĞİNİ DOĞRU BİR ŞEKİLDE SÖYLER. ÖZ SAYGISI YÜKSEKTİR. İÇSEL ZEKA

23 MESLEK FİİL DERS DERS DIŞI Psikolog Dini Lider Araştırmacı Kuramcı Felsefeci Şair İlahiyatçı Politik lider Sanatçı Zanaatçı Yazar Dinle Anla Ölç Değerlendir Eleştir Hedef oluştur İfade et Günlük yaz Amaç belirle Hayal et Bireysel çalış Düşün Duyumsa Planla Sessiz kal Kompozisyon Matematik Türkçe Din Bilgisi Resim İlgi grupları Bilgisayar Bulmacalar Filmler Okuma köşeleri Kişisel öğretim El sanatları

24 İÇSEL ZEKA ALANINDA ÖĞRETİM STRATEJİERİ NELERDİR ?
BİR DAKİKALIK YANSIMA PERİYOTLARI(ÖĞRENCİNİN KONUYU İÇSELLEŞTİREBİLMESİ İÇİN SÜRE VERME) SEÇENEK ZAMANI (ÖĞRENCİNİN NEYİ ÖĞRENMEK İSTEDİĞİNE FIRSAT TANIMAK) KONUŞMAK VEYA GEÇİNİZ DEMEK (BÜTÜN ÖĞRENCİLERE SÖZ HAKKI VERMEK) DUYGUSAL ANLAR YARATMAK (ÇEŞİTLİ DUYGU TONLAMALARININ BEDEN DİLİNE YANSIMASI)

25 DOĞA ZEKASI HAYVANLARA KARŞI ÇOK MERAKLIDIR
DOĞA OLAYLARINA MERAKLIDIR HAYVANLARA KARŞI ÇOK MERAKLIDIR AÇIK HAVADA OLMAKTAN HOŞLANIR BAHÇE İŞLERİNİ SEVER VARLIKLARI SINIFLANDIRMAYA MERAKLIDIR. FARKLI BİTKİ VE HAYVANLARA İLGİ DUYAR ÇEVRE KİRLİLİĞİNE DUYARLIDIR DOĞA DERGİLERİNİ VE BELGESELLERİ İZLER DOĞAYLA BAŞBAŞA KALMAYI SEVER DOĞA ZEKASI

26 MESLEK EYLEM DERS DERS DIŞI Ziraat Mühendis Çiçekçi Zoolog Bahçıvan Ziraat teknisyeni Biyolog Pet shop sahibi Jeolog Veteriner Çevre bilimci Peyzaj mimarı Bitki bilimci Astronom Hayvan terbiyecisi Gözle Tahmin et Sınıflandır Kategorize et Çözümle Fotoğraf çek Seyahat et İzle Bitki yetiştir Hayvan eğit Koleksiyon yap Araştır Keşfet Hayat Bilgisi Fen Bilgisi Matematik Sağlık Türkçe Doğa gezisi Müze gezisi Piknik yapma Koleksiyon yapma İzcilik Dağcılık Kamp yapma Su altı İnceleme Akvaryum bakımı Fotoğrafçılık

27 DOĞA ZEKA ALANINDA ÖĞRETİM STRATEJİLERİ NELERDİR ?
DOĞA YÜRÜYÜŞLERİ ALAN GEZİLERİ SINIFTAKİ ÖĞRENME PENCERESİ (ÖĞRENCİNİN SINIFTAKİ PENCEREDEN DIŞARIYI GÖZLEYEREK BİLGİLENMESİ) SINIFTAKİ BİTKİLER VE HAYVANLAR (SINIF ORTAMINA CANLI BİTKİ VE HAYVANLARIN TAŞINMASI)

28 DUYGULARINI BELİRGİN OLARAK VUCUT DİLİYLE İFADE EDER
BOYA VE HAMURLA OYNAMAYI SEVER NESNELERİ PARÇALAYIP BÜTÜNLEŞTİRMEYİ SEVER BİR VEYA DAHA FAZLA SPORLA UĞRAŞIR KÜÇÜK KAS GELİŞİMİ MÜKEMMELDİR UZUN SÜRE OTURDUĞUNDA ELLERİ VE AYAKLARIYLA OYNAR YERİNDE DURAMAZ BEDENSEL KİNESTETİK

29 MESLEK FİİL DERS DERS DIŞI Atlet Dansçı Aktör Balerin Heykeltıraş Pantomimci Balet Mim sanatçısı Cerrah Koreograf Sihirbaz Göster Öğret Ayarla Parçalara ayır Yap Dene Rol oyna Yapı oluştur Alan gezisi yap Modelini yap Jimnastik Beden Eğitimi Yüzme Tiyatro Drama Spor takımı Kukla oyunu Aerobik Kil çalışmaları Mim sanatı Beden dili Vücut geliştirme El sanatları

30 BEDENSEL ZEKA ALANINDA ÖĞRETİM STRATEJİLERİ NELERDİR?
BEDENSEL TEPKİLER (ÖĞRENİLEN MATERYALDE GERİ BİLDİRİM ALIRKEN BEDENSEL DURUŞLARIN KULLANILMASI) SINIF TİYATROSU KİNESTETİK KAVRAMLAR (PANDOMİN ETKİNLİĞİNİN AKTİF KULLANIMI) BİR REFERANS KAYNAĞI OLARAK BEDEN (İNSAN BEDENİNİN İŞLENEN KONULARLA İLİŞKİLENDİRİLMESİ)

31 MÜZİKSEL RİTMİK ŞARKILARIN MELODİLERİNİ HATIRLAR GÜZEL ŞARKI SÖYLER
ÇEVRESEL GÜRÜLTÜLERE DUYARLIDIR ŞARKILARIN MELODİLERİNİ HATIRLAR GÜZEL ŞARKI SÖYLER MÜZİK ALETİ ÇALAR VURMALI ALETLERDEN HOŞLANIR RİTMİK KONUŞUR YA DA HAREKET EDER FARKINDA OLMADAN MIRILDANIR ÇALIŞIRKEN MASAYA VURARAK RİTİM TUTAR MÜZİK DİNLEYEREK ÇALIŞIR ÖĞRENDİĞİ ŞARKILARI SINIFTA SÖYLER MÜZİKSEL RİTMİK

32 MESLEK FİİL DERS DERS DIŞI
Kompozitör Korist Müzik Öğretmeni Besteci Bando elemanı Disk Jokey Tiyatrocu Şarkıcı Söz yazarı Müzik aleti yapımcısı Udi,gitarist vs. Müzik marketi sahibi Bestele Kaydet Şarkı sözü yaz Ritim tut Mırıldan Şarkı söyle Nota yaz Islık çal Ayaklarını vur Melodi tanı Enstrüman tanı Müzik Drama Fen bilgisi Beden Eğitimi Matematik Orff Programı Bando Orkestra Müzik kolu Koro Gitar kulübü Aerobik Şarkılar Müzikal geziler Misafir şarkıcılar

33 MÜZİKSEL RİTMİK ZEKA ALANINDA ÖĞRETİM STRATEJİLERİ NELERDİR?
RİTİMLER, MELODİLER VE ŞARKILAR MÜZİKSEL KOLEKSİYONLAR (ÖĞRETİLEN MATERYALE UYGUN MÜZİK DİNLETİSİ) MÜZİKSEL TON (ÖĞRETİLECEK MATERYALİ RİTİMLE SÜSLEME)

34 Bir sorumuz var Bir adam, bir fotoğrafı göstererek, “bu fotoğraftaki
adamın babası benim babamın tek oğludur” diyor. Fotoğraftaki adam kimdir? Bu problemi çözerken bir sonraki slaytta verilen tabloda birinci sütuna sizin için uygunsa X işareti koyun. İkinci sütuna bu maddeyi kaçıncı derecede seçtiğinizi rakamla belirtin. Üçüncü sütunda ilgili zeka alanlarının baş harfleri kısaltılarak verilmiştir.

35 Problemi birkaç kez okudum.
EYLEM Problemi birkaç kez okudum. Kafamda problemi resimleştirdim. Kağıda çizerek resimle yapmaya çalıştım. Mantıksal işlemler yürüttüm. İhtimalleri sıralayıp onları tek tek sıraladım. Yanımdakiyle konuşarak anlamaya çalıştım. Yardım aradım. Vücudumu yada başkasının vücudunu örnekleyerek yaptım. Adamı ve fotoğrafı somutlaştırarak anlamaya çalıştım. Kendi içimden konuşarak yaptım. İşleme başlamadan önce zihnimde hazırlık yaptım. X Derece Zeka alanı S/D G/U M/M KA B/K İ

36 ÖRNEK İŞLENİŞ Konu: Kare Prizma Süre: 1 ders saati Yöntem ve teknikler: Anlatım, soru – cevap, gösteri Araçlar ve gereçler: Kibrit kutusu, deterjan kutusu, zeytinyağı tenekesi, kare prizma modeli Hedef 2: Küpün, prizmanın, silindirin ve kürenin özelliklerini kavrayabilme. Davranışlar: .Küreye, silindire, küpe, kare prizmaya, dikdörtgenler prizmasına ve üçgen prizmaya çevredeki varlıklardan örnekler söyleme. .Kürenin, silindirin, küpün, kare prizmanın, dikdörtgenler prizmasının ve üçgen prizmanın geometrik cisim olduğunu söyleme yazma. 4.Kare prizmanın, dikdörtgenler prizmasının ve üçgen prizmanın; yüzeylerini, ayrıtlarını ve köşelerini gösterip söyleme. 5.Belirtilen geometrik cismi, en çok dört geometrik cisim arasından seçip işaretleme. 6.Küpün, dikdörtgenler prizmasının, üçgen prizma, kare prizmanın yüz, ayrıtlarını ve köşe sayılarını söyleyip yazma.

37 Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri
Öğretmen; kare prizma modelini, açılmamış bisküvi kutusunu, peynir veya zeytinyağı tenekelerini göstererek kapalı yüzey olup almadıklarını öğrencilere sorar. Alının cevapları değerlendirir. Öğrencilerden, kapalı yüzeye sahip başka cisim örnekleri vermelerini ister. Sözel Dilsel Sonra kare prizmanın geometrik bir cisim olduğunu belirtir. Öğretmen, öğrencilere kare prizma modeli veya getirdikleri kare prizmaya benzer kutunun: . Alt ve üst taban yüzeylerinin kenarlarını, . Yan yüzeylerinin kenarlarını cetvelle ölçtürür, Ölçüm sonuçlarını deftere yazdırır. Alt ve üst taban yüzeylerinin kenar uzunluklarını birbirine eşit olup olmadıklarını sorar. Alınan cevapları değerlendirir. Taban yüzeylerinin kenar uzunluklarının eşit olduğunu söyler. Bu iki taban yüzün, karesel bölge olduğunu belirtir. Öğretmen, aynı işlemi yan yüzeyler içinde yaptırır. Yan yüzeylerinde birer dikdörtgensel bölge olduğunu söyler. Bedensel Kinestetik Sözel-Dilsel

38 Kare prizmaya benzeyen varlıklar Kare prizmaya benzemeyen varlıklar
Öğretmen, öğrencilerden kare prizmaya benzeyen varlıklarla, benzemeyen varlıkları karşılaştırmalarını ister. Kare prizmaya benzeyen varlıklar Kare prizmaya benzemeyen varlıklar Öğretmen, kare prizma modeli, zeytinyağı tenekesi, bisküvi kutusu, peynir tenekesi şeklindeki varlıkların; . Köşe sayılarını söyletip yazdırır. . Ayrıt sayılarını söyletip yazdırır. . Kare prizmanın, hangi yüzeylerinin kenar özellikleri bakımından birbirine benzediğini sorar. Yüzey sayılarını yazdırır. Öğretmen, prizmanın taban yüzeylerinin şekillerine göre adlandırıldıklarını belirtir. Mantıksal-Matematiksel YAĞ KİBRİT PEYNİR ASPiRİN BÜSKÜVİ Sözel-Dilsel

39 ÖLÇME DEĞERLENDİRME Ölçme Soruları .Çevrenizden, kare prizmaya benzeyen varlıklardan örnekler veriniz. .Aşağıda prizmalar verilmiştir. Kare olan yüzeyleri aynı renge boyayınız. . Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? ) Kare prizmanın alt ve üst tabanları karesel bölgedir. ) Kare prizmada iki tane karesel bölge vardır. ) Kare prizmanın yan yüzleri altı tane dikdörtgensel bölgeden oluşmuştur. ) Kare prizmanın yan yüzleri, dikdörtgensel bölgedir. Değerlendirme Öğretmen, ölçme sonuçlarından yararlanarak öğrencilerin başarıları hakkında karar verir. Bilgi Kavrama Bilgi

40 Sınıf: 5 Süre: 40 Ders: Matematik Tarih: /...../ Ünite:İslamiyet’in Doğuşu, Konu: Kare Prizma Yayılışı ve Türkler. Hedef ve Davranışlar: Hedef: Küpün, prizmanın, silindirin ve kürenin özelliklerini kavrayabilme. DAVRANIŞLAR 1.Kare prizmaya çevresindeki varlıklardan örnekler söyleme 2.Kare prizmanın geometrik cisim olduğunu söyleme. 3.Kare prizmanın yüzeylerini, ayrıtlarını ve köşelerini gösterip söyleme. 4.Belirtilen geometrik cismi, en çok dört geometrik cisim arasından seçip işaretleme. 5.Kare prizmanın yüz, ayrıtlarını ve köşe sayılarını söyleyip yazma. Ders Öncesi Hazırlık: Ders kitabı, çalışma defteri, geobord tahtaları, pipet, kibrit çöpleri, oyun hamuru, çeşitli kutular, kare prizma modeli. İşleniş: S/D__ Kare prizmanın özelliklerini listeleme çalışması. Konu ile ilgili örneklendirme çalışması. G/U__ Prizmalarla ilgili resim yorumlama çalışması. Prizma konulu zihin haritası çalışması. K/A__ Prizmalar ve kare prizma ile ilgili nesi var çalışması. İ__ Kare prizma ile ilgili öğrendim çalışması.

41 M/M__ Kare prizmanın yüzey ve kenar özellikleri ile ilgili kuralı bul çalışması. Kare prizma ile dikdörtgenler prizması ile ilgili Venn şeması çalışması. B/K__ Pipet, kibrit çöpü ve oyun hamuru ile kare prizma modeli yapma çalışması. Geobord tahtaları üzerinde kapalı yüzey ve kare prizma oluşturma çalışması. M/R__ Özellik yazma ve prizma modeli yapma etkinlikleri sırasında fon müziği kullanma. D__ Verilen prizma çeşitlerini inceleyerek özellik yazma çalışması. Prizma çeşitleriyle ilgili kategorilendirme çalışması. Yaratıcı Etkinlik: Kare prizmadan başka kapalı yüzey olmasaydı bugünkü yaşadığımız çevrede neler farklı olurdu? DEĞERLENDİRME: 1.Bilgi: Kare prizmanın özelliklerini listele. 2.Kavrama: Kare prizmaya benzer kapalı yüzeylere örnek ver. 3.Uygulama: Pipet ve kibrit çöpleri ve oyun hamurunu kullanarak bir kare prizma modeli inşa et. 4.Analiz: Kare prizması ile küpün ortak noktalarını bul. 5.Sentez: İki boyutlu prizma ve kare prizma modelleri oluştur. 6.Değerlendirme: Ağır kütleli yağ, reçel, peynir kaplarının kare prizması şeklinde yapılmasının nedenini nasıl açıklarsınız? Yorumlayın.

42 Sınıf: Süre: Ders: Tarih: /...../ Ünite: Konu: Hedef ve Davranışlar: Ders Öncesi Hazırlık: İşleniş: S/D__ G/U__ K/A__ İ__

43 Planın uygulaması ile ilgili açıklamalar ve öneriler:
M/M__ B/K__ M/R__ D__ Yaratıcı Etkinlik: DEĞERLENDİRME: 1.Bilgi: 2.Kavrama: 3.Uygulama: 4.Analiz: 5.Sentez: 6.Değerlendirme: DERS ÖĞRETMENİ UYGUNDUR / / 2003 OKUL MÜDÜRÜ Planın uygulaması ile ilgili açıklamalar ve öneriler:

44 Sınıf: 5 Süre : 40+40 Ders: Sosyal Bilgiler Tarih: /...../ Ünite: Cumhuriyete Nasıl Kavuştuk? Konu : Mondros Ateşkes Antlaşması Yurdumuzun İşgali Hedef ve Davranışlar: .Mondros Ateşkes Anlaşması ile ilgili temel olgular bilgisi .Mondros Ateşkes Anlaşması ile ilgili olguları açıklayabilme Ders Öncesi Hazırlık: Ders kitabı, çalışma kağıdı, asetat İşleniş: S/D__ Mondros Ateşkes Antlaşması koşullarının listelenmesi. G/U__ Savaş sonrası oluşan durumla ilgili resim yorumlama çalışması. İşgalleri göstermek üzere tanıma uygun resimleme çalışması. Resimleme çalışması . K/A__ 1. Dünya Savaşı ve Mondros Ateşkes Antlaşmasıyla ilgili ben neyim çalışması Antlaşmadan sonra yurdumuzun durumu ile ilgili grup paslaşması çalışması. İ__ Mondros Ateşkes Antlaşması ile ilgili ne hissediyorsun çalışması. Mondros A.A.ile ilgili sen olsaydın çalışması.

45 M/M__ Antlaşma koşullarını yorumlama çalışması. Yurdumuzun işgali ile ilgili neden sonuç çalışması. B/K__ Yurdumuz işgali ile ilgili rol canlandırma çalışması. M/R__ Yurdun işgali karşısında halkın tepki ve duygusunu anlatan ritim oluşturma çalışması. D__ İşgali doğa ile ilişkilendirme çalışması. Yaratıcı Etkinlik: Yurdumuz işgal edilmemiş olsaydı yaşadığımız neler sorun olmaktan çıkardı? DEĞERLENDİRME: Bilgi: Mondros Ateşkes antlaşması hangi tarihte imzalanmıştır? Kavrama: Mondros Ateşkes anlaşmasının koşullarını söyle? Uygulama: Yurdumuzun işgal edilen bölgelerini harita üzerinde göster. Analiz: İşgallerden sonra Osm. Dev. yönetimi ile halkın tepkilerini karşılaştır. Sentez: İşgallere karşı sen olsaydın farklı neler yapardın? Değerlendirme: Ülkeyi işgalden kurtarıp size teslim edilen bu ülke için neler yapmayı düşünüyorsun?

46

47 Sence; bu antlaşmanın en tehlikeli maddeleri hangileridir? Yaz.
SINIF: 5 DERS : Sosyal Bilgiler KONU : Mondros Ateşkes Antlaşması ve Yurdumuzun İşgali Resim sana ne anlatıyor. Bu durumu yorumla. yılları arasında birçok devletin katıldığı büyük savaşım. Bu savaşa Osmanlı Devleti de katıldı. Ben hangi savaşım? 30 Ekim 1918 yılında bu savaşı bitirdim. Ama antlaşma hiç Osmanlı Devletine uygun değildi. Ben hangi antlaşmayım?…………………………………………………………………………………… Bu antlaşmanın koşullarını listele. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Sence; bu antlaşmanın en tehlikeli maddeleri hangileridir? Yaz. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

48 olayları akış haritası şeklinde yaz.
Bundan sonra gelişen olayları akış haritası şeklinde yaz. Bu durum Türk halkını nasıl etkilemiştir. Yüz ifadesini çiz. Güzel, bu maddeyi geçirdik. İşimiz kolaylaştı. Aşağıdaki neden sonuç çalışmasını yapın. Neden: İtilaf devletleri gerekli gördükleri zaman istedikleri yeri işgal edebilecekler. SONUÇ

49 Osmanlı devletini yönetenlerin yerinde sen olsaydın bu durum karşısında neler yapardın? Yaz.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Aşağıdaki soruları yanıtlayın. 1. Dünya Savaşı Osmanlı Devleti için hangi tarihte ne ile sona ermiştir? ……………………………………………………………………………………………………………………………… 2.Sen olsaydın böyle bir antlaşmayı imzalar mıydın? …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 3.Bu durum karşısında yapılacak işlerin neler olduğunu yaz. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

50 Ders: Fen Bilgisi Tarih: ....../...../..........
Sınıf: Süre: Ders: Fen Bilgisi Tarih: /...../ Ünite: Canlılar ve Doğayla Konu: Canlıların Beslenme İlişkileri Etkileşimleri Hedef ve Davranışlar: 1. Doğadaki canlıların yaşamın devamı için birbirlerine neden gereksinim duyduklarını basit bir besin zinciri şeması ile açıklar. 2. Üretici, tüketici ve ayrıştırıcı canlılara örnekler vererek bu canlılardan birinin yok olması halinde doğabilecek sonuçları fark ederek örneklendirir. 3. Üretici canlıların neden bu adı aldıklarını belirtir. 4. Hangi canlılara tüketici denildiğini açıklar. 5. Simbiyotik ve parazitik ilişkileri örneklerle açıklar. Ders Öncesi Hazırlık: Ders kitabı ve çalışma kağıdı, asetat. İşleniş: S/D__ Çimlenme koşulları yolları ile ilgili listeleme çalışması. Üretici-tüketici konulu tanımlayıcı cümle çalışması. Canlı ve beslenme şekli ile ilgili listelenme çalışması. G/U__ Besin zinciri ile ilgili resim yorumlama çalışması. Sularda besin zinciri ile ilgili akış haritası çalışması.

51 Bilgi: Konak ve konakçıyı tanımla.
K/A__ Üretici, tüketici, liken konulu ben neyim çalışması. Asalak yaşamla ilgili diyalog tamamlama çalışması. İ__ Doğal dengenin korunması ile ilgili önceliklerin yazılması çalışması. M/M__ Üretici ve tüketici ile ilgili Venn şeması çalışması. Tüketicilerin beslenme şekilleriyle ilgili kuralı bul çalışması Beslenme ile ilgili neden sonuç çalışması. B/K__ Karada ve sularda besin zinciri oluşturulması ile ilgili rol canlandırma çalışması. Simbiyosis ve asalak yaşamla ilgili rol canlandırma çalışması. M/R__ Asalakların verdiği etkilerin ritimle ilişkilendirme çalışması. D__ Üretici ve tüketici konulu kategorilendirme çalışması. Yaratıcı Etkinlik: Yeryüzünde Güneş olmasaydı neler olurdu? DEĞERLENDİRME: Bilgi: Konak ve konakçıyı tanımla. Kavrama: Canlıların beslenme şekillerini açıkla. Uygulama:Sularda yaşamla ilgili besin zinciri hazırla. Analiz: Üretici ve tüketici canlıları karşılaştır, farkları söyle. Sentez: Kendine bir günlük yemek mönüsü oluştur. Değerlendirme: Simbiyosis bir yaşam oluşturma imkanınız olsaydı ondan ne tür özveriler beklerdin? Değerlendir.

52 KONU : Canlıları Beslenme İlişkilerine Göre Gruplayabilir miyiz?
SINIF: 5 DERS : Fen Bilgisi KONU : Canlıları Beslenme İlişkilerine Göre Gruplayabilir miyiz? Sularda yaşam ile ilgili akış haritası şeklinde bir besin zinciri oluşturun. Yanda canlıların karadaki yaşamıyla ilgili besin zinciri verilmiştir. Resmi yorumlayan bir yazı yazın. …………………………… Sence doğada olan bu dengenin korunması için yapılması gerekenleri öncelik sırasına göre yaz. Özgür,bir saksının içine fasulye tohumları ekti.Bunun çimlenmesi için gerekli olan koşulları yaz. Bitkisinin büyümesi için neler yapmalı?

53 Sence üretici ne demektir?
Aşağıdaki resimlerde verilen iki canlının benzer ve farklılıklarını Venn şemasında göster. Güneş ışığı, su, karbon dioksit ve mineralleri kullanarak besin üretiriz. Biz hangi canlıyız? Bize ne ad verilir? Sence üretici ne demektir? Tanımını yap Üretici sözcüğü yapısı bakımından nasıl sözcüktür? ……….. Aşağıda verilen canlılardan üretici olanları A-1, üretici olmayanları da A-2 kutusuna yaz. “alg, virüs, mantar, fasulye, nohut, kuş, inek, koyun, bakteri, yosun, mercimek, tavuk, arı, ıspanak, ot, menekşe” A-1 A-2

54 Aşağıda resimdeki canlıların nelerle beslendiğini yazın.
Yeryüzünde güneş olmasaydı neler olurdu? Bu düşünceye neden ulaştın? Üreticilerin (bitkilerin) besinlerini depo etme şekilleri aşağıda verilmiştir. Bunlara örnek yazın. Kök …………………………………..... Yaprak …………………………………….. Gövde …………………………………………… Çiçek ………………………………….... Meyve …………………………………... Tohum Yeryüzünde güneş olmasaydı neler olurdu? …………………………………….. Bu düşünceye neden ulaştın? Aşağıda resimdeki canlıların nelerle beslendiğini yazın. Yukarıdaki canlılar neden hazır besinleri kullanıyor? …… ……………………………………………………………………………………………………………………………….. Bu canlılara ne ad verelim? …………………………………………………………..

55 Gergedanla bir tür kuş arasında iyi
Aşağıdaki kutularda beslenme şekillerine göre hayvanlar verilmiştir. Bunların beslenmesi ile ilgili kuralı bulup birkaç örnek de siz yazın. at, inek tilki, örümcek ayı Gergedanla bir tür kuş arasında iyi kurulmuş. İkisi de hayatından memnun. Bu ortak yaşamın adı nedir? Bu yaşam türünü açıkla ……………………………………………………………………………………………. Aşağıdaki ünitemizle ilgili terimi tanımlayınız. Tüketici: ………………………………………………….. …………………………………… Bu canlılar neden güneş enerjisini kullanarak besinlerini yapamıyorlar? ……………………………………………………

56 Aynı tür bir yaşamı ben mantar ve arkadaşım algle birlikte dostluk içinde yürütüyoruz.
Oluşturduğumuz ortaklığın adı nedir? ……………………………….. Aynı tür ortaklığı sürdürmeyi düşündüğün kişiler var mı? Yaz ……………………………………. Aşağıda sivrisinek ile kendin arasındaki diyalogu tamamla. Konak: Niye canımı yakıp duruyorsun? Yeter artık! Konakçı: Konak: Sen kendi beslenmeni sağlamak için, benim canımı yakıyorsun. Konakçı: Konak: Senin bu yaptığına parazitlik derler. Konakçı: Unutma ki benim bir adım daha var. Söyle bakalım. Konak :

57 HAZIRLAYANLAR TEŞEKKÜRLER ! ÇOKLU ZEKA KURAMI MUSTAFA KARAKAYA
NURDANE BAŞTIMAR AHMET ÖZPOLAT SULTAN KOŞMAZ


"ÇOKLU ZEKA KURAMI." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları