Sunuyu indir
1
Arttırılmış Gerçeklik
BTÖ416: İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ Ders Sorumlusu: Doç. Dr. Hakan TÜZÜN HAZIRLAYANLAR Beyza Aksoy Eyşan Ekici Hatice Nur Uzunkol Hatice Üner Merve Sezer Selda Yeşil
3
Arttırılmış Gerçeklik Nedir?
Arttırılmış gerçeklik, gerçek dünyadaki çevrenin ve içindekilerin bilgisayar tarafından üretilen ses, görüntü, grafik ve GPS verileriyle zenginleştirilerek meydana getirilen canlı, doğrudan veya dolaylı fiziksel görünümüdür. Bu kavram kısaca gerçekliğin bilgisayar tarafından değiştirilmesi ve arttırılmasıdır.
4
Artırılmış gerçeklik dijital dünyanın gerçek dünya ile birbirine yaklaşması adeta iç içe geçmesidir.
5
Arttırılmış gerçeklik kavramını 1992 yılında Tom Caudell’ın yarattığı söylenmektedir. Artırılmış gerçekliğin geçmişinin o kadar eskiye dayanmasına rağmen bu teknolojinin 2000’li yıllardan sonra kullanımının artmasının sebebi ise flash’a taşınması olarak gösterilmektedir.
6
Artırılmış gerçekliği önceden, pilotlar birçok bilgiye ulaşmak için kullanmaktalardı. Bu teknoloji kısa bir sürede hayatımızın bir parçası olmuştur. Buradaki bir diğer etken olarak da dünyanın dijital evrime girmesi sayılabilir.
7
Bu teknolojinin bugün günlük yaşamda kullanımı çok yaygın sayılmasa da en fazla iki yıl içerisinde hem markalar hem de insanlar tarafından günlük hayatın bir parçası haline gelecek gibi görünmektedir.
8
Arttırılmış Gerçekliğin Tarihçesi
yıllarında Sensorama adlı sinematografı üretilmiştir.
9
Arttırılmış Gerçekliğin Tarihçesi
1966 yılında ‘başlığa yerleştirilmiş görüntü’ teknolojisini sunan ilk cihazı üretilmiştir.
10
Arttırılmış Gerçekliğin Tarihçesi
1975 yılında kullanıcıların görsel nesnelerle ilk kez etkileşime geçebilmesini sağlayan Videoplace ‘yapay gerçeklik laboratuvarı’ üretilmiştir.
11
Arttırılmış Gerçekliğin Tarihçesi
1992 yılında “Virtual Fixtures” adı verilen ilk AR sistemini geliştirilmiştir.
12
Arttırılmış Gerçekliğin Tarihçesi
1998 yılında ABD’nin Kuzey Carolina Üniversitesi tarafından, ilk 3D AR teknolojisi geliştirilmiştir.
13
Arttırılmış Gerçekliğin Tarihçesi
2008 yılında Google tarafından tasarlanan, HTC tarafından üretilen ilk Android tabanlı akıllı telefon G1 Android, piyasaya sürülmüştür.
14
Arttırılmış Gerçekliğin Tarihçesi
2011 yılında Paris Sud Üniversitesi’nin kurduğu LASTER Technologies şirketi, GPS kullanan ilk AR kayak gözlüklerini üretmiştir.
15
Artırılmış gerçekliğin günlük hayatla
bütünleşmesini ve yaygın olarak insanların hayatına girmesini sağlayacak en önemli proje Google Glass dır. Google tarafından geliştirilen bu gözlük gerçek dünyadaki bilgileri sanal dünya ile birleştirmektedir. Google Glass önümüzdeki süreçlerde artırılmış gerçekliğin hayatımıza girmesini sağlayacak en önemli araç olacak gibi durmaktadır.
16
Videoda artırılmış gerçeklik teknolojisinin araçlar ile bütünleşmesini görebilirsiniz. Gelecek yıllarda hem araçlarda hem de trafikte çok şeyin değişeceğinin en büyük göstergesidir:
17
Günümüzde cep telefonlarının gelişmesiyle yavaş yavaş öğrenmeye başladığımız Artırılmış Gerçeklik, aslında her gün gerçekleştirdiğimiz bir eylemdir. Akıllı telefonunuz vasıtasıyla bulunduğunuz ortamın fotoğrafını çekmeniz ve çektiğiniz bu fotoğrafa çeşitli bilgiler ekleyerek sosyal medya platformlarında paylaşmanız, aslında internete “çoğaltılmış bir gerçeklik” eklemeniz demektir.
18
Ancak bu örnek, Artırılmış Gerçeklik’in kesinlikle bu kadar sıradan bir teknoloji olduğu anlamına gelmemektedir. Artırılmış Gerçeklik’in sunduğu özellikler dijital dünyada eşi benzeri görülmemiş bir fayda ve eğlence sağlayabileceği gibi, geleceğin akıllı ev, araba hatta fabrikalarının inşa edilmesinde de öncü teknolojilerden biri olacaktır.
19
Fabrika ve iş yerlerinde, teknisyenlerin donanımları kontrol ederken, ellerindeki tablet bilgisayarla makinelerin önlerinden geçmeleri yeterli olacaktır. Kısaca, cebimizdeki, elimizdeki ve gözümüzdeki ekranlarda gerçeklik sadece bir görüntü olmanın ötesine çıkacak ve bir gün ev ve ofislerimizdeki camlar, aynalar, belki de duvarlar birer Artırılmış Gerçeklik panosuna dönüşecektir.
20
Arttırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Eğitim Alanında Kullanılması
Dijital neslin dikkatini çekmek ve eğitimi desteklemeye ve zenginleştirmeye yönelik etkili yöntem, ortam arayışına cevap vermesi açısından artırılmış gerçeklik kavramı ön plana çıkmaktadır. Artırılmış gerçeklik, teknolojinin gelişimiyle birlikte kullanıcıya son yıllarda daha fazla ulaşabilme şansı bulmuştur.
21
Öğretimin niteliğini artırmaya
odaklanan eğitimciler için, artırılmış gerçeklik kavramının tanınması ve kullanılabilmesi önemlidir.
22
Arttırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Eğitim Alanında Kullanılması
AR, öğrencilerin içeriğe erişimlerini sağlamak ve dersteki etkinliklerini arttırmak için farklı olanaklar sağlamaktadır. Çok yakın bir gelecekte bütün telefon üreticileri sadece akıllı telefonlar üretecekler. Bu da öğrencilerin AR içeriklerine ulaşmalarının onların parmak uçlarında olduğu anlamına gelmektedir. Hikaye kahramanlarını 3 boyutlu görme şansına sahip olacaksınız: 2spZvHF
23
Arttırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Eğitim Alanında Kullanılması
•Örneğin hücrenin iç yapısı gözlük , bilgisayar veya tablet yardımıyla 3 boyutlu hale dönüştürülerek daha anlaşılır hale gelebilir. • Coğrafyada ve tarihte haritalar 2 boyuttan 3 boyuta çevrilebilir.Lagün ve falez gibi yeryüzü şekilleri 3D hale getirilirse daha iyi anlaşılır.
24
Arttırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Eğitim Alanında Kullanılması
Yine tarihte bir olay anlatılırken öğrenci 3D olarak olayın içine girmesi sağlanabilir. Matematikte özellikle uzay geometri ve katı cisimler ünitelerinde öğrencilere üç boyutlu bir öğrenme ortamı sunmak için A.R kullanılabilir.
25
Eğitimde Sınırlılıkları Nelerdir?
1)Hazırlanması teknik altyapı,maddi kaynak ve vakit istemektedir. 2) Sürekli olarak ders ortamında kullanılması bazı sıkıntıları beraberinde getirebilir ve mümkün olmayabilir. 3)Her konu için kullanılması olanaklı değildir.
26
Artırılmış Gerçeklik ile Reklam ve Pazarlama
Artırılmış Gerçeklik uygulamaları ile reklam ve pazarlamanın da temelleri atılmakta. Elini çabuk tutup kendi AR uygulamalarını geliştiren ve reklamlarını yayınlamaya başlayan inovatif firmalar, özellikle sosyal medyada da fazlası ile konuşulduklarından bu tür reklamların etkisi çok daha güçlü olmaktadır.
27
Mobil ve sosyal medya ilişkisi gün geçtikçe güçlenirken, bu tarz uygulamalar ile hayatımızı yönetme ve aktarma alışkanlıklarımız da birbirine entegre olup, belli bir standart haline gelmektedir.
28
Yani biz bu reklamları denemek için ya da neye benzediğini görmek için izlerken, bir süre sonra kendimizi yarı robot insanlar halinde bulma ihtimalimiz bile olabilir. Gelecekte göz bebeklerimize takacağımız lensler ile AR uygulamalarını izleyebilecek olmamız söz konusudur.
29
Artırılmış Gerçeklik ile Oyunlaştırma (Gamification)
Artırılmış Gerçeklik uygulamaları gerçek anlamda oyunlaştırmalara da izin vermektedir. Buna verilebilecek en iyi örneklerden birisi de AR.Drone Parrot’dur. Aslında bu sadece uzaktan kumandalı bir uçan oyuncaktır, fakat Artırılmış Gerçeklik uygulaması ile bambaşka bir boyuta geçmiş ve oldukça popüler olmuştur.
30
Artırılmış Gerçeklik ile Oyunlaştırma (Gamification)
AR.Drone Parrot’ı iPhone’unuz üzerinden kontrol edebilmektesiniz. Uygulamayı yüklediğinizde AR.Drone Parrot’ın üzerindeki kamera iPhone’unuza yansıyor ve Artırılmış Gerçeklerinin doğasına uygun olarak, siz sanki o oyuncağın içinde, kokpitteymişsiniz gibi bir his yaratıyor ve iki AR.Drone Parrot bir araya geldiğinde, iki cihaz da havadayken, rakibiniz ile savaşabiliyorsunuz. Patlama efektleri ile cephane yönetimi ile size bir artırılmış bir gerçeklik sunuluyor.
31
VİDEOLAR *Arttırılmış gerçeklikle ilgili olarak bir ayakkabı örneğini bu linkten izleyebiliriz: *Artırılmış gerçeklikle ilgili olarak oyun örneği: *Aşağıdaki linkte izleyebileceğiniz videoda , yeni Volkswagen Beetle’ın AR uygulamalı reklamları bulunmaktadır: *Bu videoda artırılmış gerçeklik teknolojisinin araçlar ile bütünleşmesini görebilirsiniz. Gelecek yıllarda hem araçlarda hem de trafikte çok şeyin değişeceğinin en büyük göstergesidir. gerceklik-nedir/
32
KAYNAKÇA Arttırılmış Gerçeklik veEğitim, YILDIZ, Ü.G. , Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretim Yüksek Lisans Programı, Erişim Adresi: Öğrenme Sürecinde Z Kuşağının Dikkatini Çekme: Arttırılmış Gerçeklik, SOMYÜREK, Sç. Erişim Tarihi: , Erişim Adresi: Arttırılmış Gerçeklik Nedir?, Sayın, H. Erişim Tarihi: Erişim Adresi: http://huseyinsayin.com/artirilmis-gerceklik-nedir/
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.