Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TC MARMARA ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ RESİM-İŞ ÖĞRETMENLİĞİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI 2012-2013 BAHAR YARI YILI ÜSLUP İNCELEME DERSİ ÖĞRETİM.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TC MARMARA ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ RESİM-İŞ ÖĞRETMENLİĞİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI 2012-2013 BAHAR YARI YILI ÜSLUP İNCELEME DERSİ ÖĞRETİM."— Sunum transkripti:

1 TC MARMARA ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ RESİM-İŞ ÖĞRETMENLİĞİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI BAHAR YARI YILI ÜSLUP İNCELEME DERSİ ÖĞRETİM ÜYESİ PROF. DR. ÜMRAN BULUT HAZIRLAYAN AYTAÇ AVCI KONU VAN GOGH – REMBRANDT İSTANBUL 2013

2 Van Gogh Rembrandt

3 İçindekiler Vincent Van Gogh’un Hayatı
Vincent Van Gogh’un Resim Tekniği Rembrandt Harmensz van Rijn’in Hayatı Rembrandt Harmensz van Rijn’in Resim Tekniği Vincent Van Gogh ve Rembrandt Harmensz van Rijn Arasındaki Üslup Farklılıkları Sözlük Kaynakça

4 Vincent Van Gogh doğ.1853, öl.1890

5 “İnsan ressamların değil, doğanın dilini dinlemeli; varlıkların hissettirdikleri resimlerin hissettirdiklerinden çok daha önemlidir.’ Vincent Van Gogh

6 Vincent Van Gogh’un Hayatı
30 Mart 1853’de Hollanda’da doğdu. Protestan papaz Theodorus Van Gogh ve Anna Van Gogh-Carbentus’un altı çocuğunun en büyüğüydü. 1857’de doğan kardeşi Theodorus ile hayatı boyunca yakın bir ilişki kurdu ve ikili bağlarını hiç koparmadılar. 1880’de babası gibi papaz olma girişimi de dahil pek çok başarısızlıktan sonra sanat kariyerine başladı.Brüksel’e gitti,anatomi ve perspektif üzerine çalıştı. Scheveningen Sahili (detay) Lahey,1882,T.Ü.Y.B. Van Gogh Vakfı,Amsterdam

7 Van Gogh Vakfı,Amsterdam
Lahey Dönemi Ailesinin Etten’deki evine döndü ve desenini geliştirdi. Lahey döneminde Van Gogh 200 desen(60 karakalem,30 suluboya) yarattı.Bunlar çoğunlukla Hollanda manzaralarıydı. Scheveningen Sahili Lahey,1882,T.Ü.Y.B.,34,5x51 cm Van Gogh Vakfı,Amsterdam

8 Van Gogh Vakfı,Amsterdam
Nuenen Dönemi Bu dönemde pek çok amatör sanatçıya ders verdi.Eserleri Paris’de beğenilmeye başladı. Çiftçilerin alçakgönüllülüğünü çalışkanlığını,fakirliğini gösteren ve başyapıtlarından biri olan Patates Yiyenler’i bu dönemde yaptı. Rubens’in sanatını keşfetti ve daha açık renkler kullanmaya başladı. Patates Yiyenler Nuenen,1885,T.Ü.Y.B.,81,5x114,5 cm Van Gogh Vakfı,Amsterdam

9 Paris Dönemi İzlenimci ressamların (özellikle Monet,Sisley,Renoir’ın) etkisi altında daha açık renkler kullanmaya başladı. Ressam Pissarro’yla arkadaş oldu. Elma Sepetli Natürmort ( Lucien Pissarro için) Paris,1887,T.Ü.Y.B.,50x61 cm Rijksmuseum Kröller-Müller,Otterlo

10 National Gallery,Londra
Arles Dönemi Van Gogh Arles’a yerleşti. İki yılda 200’den fazla resim yaptı. Vazoda On Beş Ayçiçeği Arles,1888,T.Ü.Y.B.,93x73 cm National Gallery,Londra

11 1888 Mayıs ayından sonra “Sarı Ev”de Gaugin’le kalmaya başladı.
Arles Dönemi 1888 Mayıs ayından sonra “Sarı Ev”de Gaugin’le kalmaya başladı. Arles’daki evi (Sarı Ev) Arles,1888,T.Ü.Y.B.,72x92 cm Van Gogh Vakfı,Amsterdam

12 Yakın arkadaşı Gauguin,1888 ekiminde Van Gogh’un yanına taşındı.
Arles Dönemi Yakın arkadaşı Gauguin,1888 ekiminde Van Gogh’un yanına taşındı. Sargılı Kulaklı ve Pipolu Otoportre Arles,1889,T.Ü.Y.B.,51x45 cm Courtauld Institute, Londra

13 Arles Dönemi Akıl sağlığı bozulan Van Gogh,kendi isteğiyle akıl hastanesine yattı ve burada 1 yıl kaldı. Otoportre 1888,T.Ü.Y.B.,65,5x50,5 cm Van Gogh Müzesi,Amsterdam Saint-Paul Hastanesi’nin Bahçesindeki Ağaçlar, Saint-Rémy,1889,T.Ü.Y.B.,90,2x73,3 cm Armand Hammer Museum of Art,Los Angeles

14 Arles Dönemi Depresyon krizleriyle sekteye uğrasa da bu dönem sanatsal açıdan Van Gogh için çok önemli bir dönemdir.Başyapıtlarından bir kısmını,manzara resimlerini ve ağaç resimlerini bu dönemde yarattı. Çiçek Açan Badem Ağacı 1890,T.Ü.Y.B.,73,5x92 cm Van Gogh Müzesi,Amsterdam Arles’de Gece Kahvesi 1888,T.Ü.Y.B.,81x65,5 cm Rijksmuseum Kröller-Müller,Otterlo

15 Paris’deki Bağımsız Sanatçılar Salonu’na on eseriyle katıldı.
Arles Dönemi Paris’deki Bağımsız Sanatçılar Salonu’na on eseriyle katıldı. Yıldızların Altında Servili Yol 1890,T.Ü.Y.B.92x73cm Rijksmuseum Kröller-Müller,Otterlo Auvers-sur-Oise’deki Kilise 1890,T.Ü.Y.B.94x74cm Musée d’Orsay,Paris

16 Arles Dönemi Kendisi de amatör bir ressam olan doktor Gachet tarafından tedavi edildi. Keçe Şapkalı Otoportre 1888,T.Ü.Y.B.44x37,5cm Van Gogh Müzesi,Amsterdam Doktor Paul Gachet’nin Portresi 1890,T.Ü.Y.B.,68x57 cm Musée d’Orsay,Paris

17 1890 Temmuz’unda Auvers-sur-OİSE’da öldü.
Arles Dönemi Kardeşi Theo’ya yük olduğuna inanan Van Gogh’un davranışları tekrar can sıkıcı olmaya başladı. 1890 Temmuz’unda Auvers-sur-OİSE’da öldü. Buğday Tarlası ve Kargalar 1890,T.Ü.Y.B.50,5x105cm Van Gogh Müzesi,Amsterdam

18 Vincent Van Gogh’un Resim Tekniği
Başlangıçta koyu ve kasvetli renklerle çalışan Van Gogh, Paris'te tanıştığı izlenimcilik ve yeni izlenimcilik akımlarının etkisiyle canlı renklere geçmiş; Güney Fransa'da geçirdiği süre zarfında da bugün yaygın olarak tanınan kendine özgü resim tarzını geliştirmiştir. Van Gogh, ömrünün son on yılı boyunca yaklaşık 900 suluboya/yağlıboya resim ve 1100 karakalem çalışma üretmiş, en meşhur eserlerini ise ömrünün son iki yılında yapmıştır. Toprağı Kazan Köylü Kadın 1885,T.Ü.Y.B.,42x32cm Barber Institute of Fine Arts,Birmingham Buğday Demetleri 1890,T.Ü.Y.B.50,5x101cm Dallas Museum of Fine Arts,Dallas

19 Rembrandt Harmensz van Rijn doğ.1606, öl.1669

20 “Rembrandt’ın otoportrelerinden tanıdığımız o keskin ve sabit gözler insan kalbinin derinliklerini görüyor olmalılar’’ Ernst H.Gombrich

21 Rembrandt Harmensz van Rijn’in Hayatı
15 Temmuz 1606’da Hollanda’da doğdu. Cornelia ve Harmen Gerritsz ailesinin yedinci çocuğuydu. Değirmenci olan babası onun meslek sahibi biri olmasını arzu ediyordu.Ancak Rembrandt,Leiden Üniversitesi’nden kendi isteği ile resim yapmak üzere ayrıldı. Resim konusunda usta ressamlar Jacob van Swanenburgh ve Pieter Lastman’dan ders aldı. Rembrandt’ın annesi Cornelia’nın Portresi 1630,T.Ü.Y.B. Von Bohlen und Halbach,Essen

22 Ünü artarak yayılan Rembrandt,bir çok portre ve dini içerikli tablo siparişi aldı.
Belşazzar’ın Ziyafeti, ,T.Ü.Y.B.,167,6x209,2 cm, National Gallery,Londra

23 1632 yılında ilk grup portresi olan “Dr
1632 yılında ilk grup portresi olan “Dr.Nicolaes Tulp’un Anatomi Dersi’’resmini yaptığında 26 yaşındaydı.Hollanda için kültürün bilimin ve ticaretin en parlak dönemi olan altın çağda yaşıyordu. Dr.Tulp’un Anatomi Dersi, 1632,T.Ü.Y.B.,162x216 cm, Mauritshuis Museum,The Hague-Hollanda

24 Rembrandt varlıklı bir hayat sürüyordu
Rembrandt varlıklı bir hayat sürüyordu.1634’de Saskia van Ulyenburgh ile evlenerek bir çok çalışmasında eşini model olarak kullandı. Genç Saskia’nın Portresi, 1633,T.Ü.Y.B.,48x65 cm Kendi Portresi, 1632,T.Ü.Y.B.,64,4x47,6 cm, Kelvingrove Art Gallery and Museum

25 Rijksmuseum,Amsterdam
Gerçekçilik ve kusursuz kalite,Hollanda portre resmine damgasını vuran özelliklerdir.Bu resim,Rembrandt’ı üne kavuşturan portre türünün tipik bir örneğidir. Rotterdamlı Bira Üreticisi Dirck Jansz Pesser’in Eşi Haesje Jacobsdr van Cleyburg’un Portresi, 1634,T.Ü.Y.B.,68,6x53,4 cm, Rijksmuseum,Amsterdam

26 Wallace Collection, London
1636’dan sonraları tablolarında manzara resimleri de görülmeye başladı. Good Samaritan, 1638,T.Ü.Y.B. Wallace Collection, London

27 Rijksmuseum,Amsterdam
Gece Nöbeti tablosu Rembradt’ın en yaratıcı işlerinden biri olarak sayılır. Oluşan kir ve vernik katmanları sonucunda gece vaktinde geçtiği düşünülmüş, ancak restore edilmesiyle bunun yanlış bir izlenim olduğu ortaya çıkmıştır. Grup portresidir.Yapıtı sıradışı yapan özellik, portrelerin birbiriyle kaynaştırılma tarzıdır. Gece Nöbeti, 1642,T.Ü.Y.B.,363x437 cm Rijksmuseum,Amsterdam

28 Rijksmuseum,Amsterdam
Resim ısmarlayanlar tarafından beğenilmemiş ve yenisi istenilmesine karşın Rembrandt kabul etmemiş ve resim bir kenara bırakılmıştır.  1715 yılında tablo, Belediye Binası'na sığması için tüm kenarlarından kesilmiştir.  Gece Nöbeti, 1642,T.Ü.Y.B.,363x437 cm Rijksmuseum,Amsterdam

29 Gece Nöbeti, 1642,T.Ü.Y.B.,363x437 cm Rijkmuseum,Amsterdam

30 1640, T.Ü.Y.B., Rijksmuseum,Amsterdam
Rembrandt, gravür çalışmalarıyla ünlendi ve bu alanda bir usta olarak kabul gördü. Otoportre, 1639, Gravür Baskı, National Gallery Otoportre 1640, T.Ü.Y.B., Rijksmuseum,Amsterdam

31 Yaşamının son yıllarında uzun yılların ve deneyimlerin sonucunda şekillenen, benliğini yansıtan "Otoportre"si gibi çok önemli yapıtlar üretmiştir. Otoportre, 1669,T.Ü.Y.B.,Hollanda

32 Rembrandt Harmensz van Rijn’in Resim Tekniği
 'Işığın ressamı‘ olarak tanımlanan sanatçı, yaşamı boyunca düzenli olarak ürettiği otoportreleriyle ,kendine özgü sanatsal teknikleri ve ışığı ustaca kullanması ile tanınmıştır. Ayrıca ince ve özenli fırça darbeleri gibi geleneksel tekniklerden uzaklaşarak, kalın ve özgür fırça darbeleriyle, ancak uzaktan algılanabilen bir kompozisyon yaratmıştır. Rembrandt , döneminin geleneksel teknik ve sunumlarından uzaklaşarak sanata sayısız yenilikler kazandırmıştır. Müzik Dersi, 1626, T.Ü.Y.B., 63,5x48 cm Rijksmuseum, Amsterdam Merhametli İnsanların Ülkesi,1638, T.Ü.Y.B.,46,1x65,5 cm,Czartoryski Museum

33 Bu resimler konusu nedir?
Etkinlik-1 Bu resimler konusu nedir?

34 Etkinlik-2 -Resimlerdeki yağlıboya tekniğinin uygulanışındaki farklılıkları söyleyiniz!

35 Etkinlik-2 Cevap REMBRANDT:Abartılı anlatım ve renkler kullanmamıştır.İlk yıllarda parlak renkleri seçmiş zaman geçtikçe yumuşak yeşiller morlar ve sarı renkleri tercih etmiştir.Son dönemdeki çalışmalarında koyu kahverengi,kırmızı ve altın sarısını paletine eklemiştir.Rembrandt’ın çalışması grup portresi örneğidir. VAN GOGH:Resimlerinin çoğunu açık havada bahçe yada çayırlarda yapmıştır.Çok hızlı çalışır ve boyayı doğrudan tüpten kullanırdı.Buğdayların altın rengini daha çok tercih etmiştir.Van Gogh’un ölmeden önce yaptığı son manzara resmidir.

36 Sözlük GRAVÜR:Metal bir plak üzerine asit yada bir uçla yapılan oyma desenin oyulan yerlere mürekkep yedirerek bir pres yardımı ile kağıt üzerine geçirilmiş baskısı. İZLENİMCİLİK(EMPRESYONİZM):Rönesanstan beri izlenilen atölye resminin siyah-beyaz, ışık-gölge ve bilimsel perspektif kurallarının çözülmesine başlangıç olan sanat eğilimi.Empresyonizm Doğadan alınan izlenimleri güneşin yedi rengini boyama anlayışına dayanır. OTOPORTRE:Sanatçının kendi yüzünü yorumlaması,resmetmesi.

37 Kaynakça Adnan Turani, Sanat Terimleri Sözlüğü,2000,İstanbul
Van Gogh ,Yapı Kredi Yayınları,2010,İstanbul E.H.Gombrich,Sanatın Öyküsü,2002,İstanbul Rembrandt ve Çağdaşları Sergi Kataloğu,SSM Yayını,2012,İstanbul


"TC MARMARA ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ RESİM-İŞ ÖĞRETMENLİĞİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI 2012-2013 BAHAR YARI YILI ÜSLUP İNCELEME DERSİ ÖĞRETİM." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları