Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
BİLİMSEL YAYINLARDA ETİK İLKELER Emin Kansu ekansu@ada.net.tr
Hacettepe Üniversitesi Onkoloji Enstitüsü BİLİMSEL YAYINLARDA ETİK İLKELER Emin Kansu 1
2
BİLİMİN TEMEL İLKELERİ
DÜRÜSTLÜK ŞEFFAFLIK EVRENSELLİK ADALET ERİŞİLEBİLME 2
3
BİLİMSEL ARAŞTIRMA Bir teoriye veya bilgiye katkıda
bulunabilecek, sistem ve disiplin içinde yürütülen uygulamadır. 3
4
BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
TEMEL ARAŞTIRMALAR KEŞFE YÖNELİK MERAKA DAYALI UYGULAMALI ARAŞTIRMALAR KEŞFE YÖNELİK AMACA YÖNELİK 4
5
ARAŞTIRMA TİPLERİ DENEYSEL DENEYSEL OLMAYAN A) TANIMSAL (DESKRİPTİF)
B) ANALİTİK 1) LONGİTUDİNAL - PROSPEKTİF - RETROSPEKTİF 2) CROSS-SECTIONAL FAKTÖRLER HASTALIK A B C D E 5
6
İYİ ARAŞTIRMA İDARESİ (GOOD RESEARCH MANAGEMENT-EU)
- ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ - VERİ TOPLANMASI VE SAKLANMASI - VERİ ANALİZİ VE YORUMU - YAYIN**
7
BİLİMSEL YAYININ AMACI
BİLİM İNSANLARINA , * GÖZLEMLERİMİZİ DEĞERLENDİRME * DENEYLERİ TEKRARLAMA * BİLİMSEL ve ENTELLEKTÜEL DEĞERLENDİRME İMKANI VERMEKTİR 7
8
YAYINLANMAMIŞ ARAŞTIRMA BİLİM DEĞİLDİR !
ÜRETKENLİKTİR 8
9
SAĞLIK BİLİMLERİ ALANINDA YAYIN TÜRLERİ
MEKTUP (Letter) KISA RAPOR (Brief Report) VAKA SUNUMU (Case Report) MAKALE (Full Article) DERLEME (Review) 9
10
10
11
ETİK AHLAK DEĞERLERİ BİLİMİ
İDEAL İNSAN KARAKTERİ VE UYGULAMALARINI İNCELEYEN BİLİM AHLAK DEĞERLERİ VE UYGULAMALARI 11
12
BİLİMSEL ARAŞTIRMA ETİĞİ
Bilimsel araştırmalarda konunun düşünülmesinden bitirilmesine ve yayınlanmasına kadar yüksek ahlak, dürüstlük ve açıklık ilkelerinin uygulanmasıdır 12
13
ARAŞTIRMA ve YAYIN ETİĞİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAYINLARDA YÜKSEK AHLAK, DÜRÜSTLÜK VE AÇIKLIK PRENSİPLERİNİN UYGULANMASI
14
14
15
BİLİMSEL YANILTMA (Scientific Misconduct)
ARAŞTIRMANIN DEĞERİNİ VE GÜVENİRLİĞİNİ AZALTAN HER TÜR GİRİŞİM 15
16
BİLİMSEL YANILTMA (SCIENTIFIC MISCONDUCT)
DİSİPLİNSİZ BİLİMSEL ARAŞTIRMA YALANCILIK VE “SLOPPY SAPTIRMA RESEARCH” FRAUD
17
DİSİPLİNSİZ ARAŞTIRMA “SLOPPY RESEARCH”
ARAŞTIRICI : - ARAŞTIRMA PLANLAMASINI, UYGUN METOD SEÇİMİNİ, METOD UYGULAMASINI VEYA SONUÇ ANALİZ VE YORUMUNU BİLMİYOR YANLIŞLARININ FARKINDA DEĞİL GÜVENİLİR OLMAYAN SONUÇ ÜRETİYOR AMA “İYİ NİYETLİ !.....” . DİKKATİ ÇEKİLMELİ . ARAŞTIRMA EĞİTİMİ VERİLMELİ . ARAŞTIRMA DİSİPLİNİ ÖĞRETİLMELİ . ARAŞTIRMALARI YAKINDAN TAKİP EDİLMELİDİR 17
18
BİLİMSEL YALANCILIK VE SAPTIRMA (SCIENTIFIC FRAUD)
ARAŞTIRICI, AMACI VE BİLİNÇLİ OLARAK ÇALIŞMANIN METOD VEYA SONUÇLARINI SAPTIRMAKTADIR “KÖTÜ NİYETLİ !” ÖZÜRÜ YOKTUR UYGUN ŞEKİLDE İNCELENMEYE ALINMALI VE GEREKEN CEZALAR VERİLMELİDİR 18
19
KASIT veya AĞIR İHMAL SONUCU GERÇEKLEŞMİŞ OLMALIDIR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA VEYA YAYININ “ETİK-DIŞI DAVRANIŞ” KABUL EDİLEBİLMESİ İÇİN : KASIT veya AĞIR İHMAL SONUCU GERÇEKLEŞMİŞ OLMALIDIR İDDİA , İNANDIRICI ve YETERLİ DELİLLE KANITLANMIŞ OLMALIDIR 19
20
BİLİMSEL YANILTMA ve BİLİMSEL YALANCILIK
I. KORSANLIK (PIRACY) II. PLAJERİZM (PLAGIARISM) III. SAPTIRMA, YALAN BEYAN (FRAUD, FABRICATION,FALSIFICATION) 20
21
AŞIRMA (İNTİHAL = PLAGIARISM)
Başkalarının fikirlerini,metodlarını, verilerini, uygulamalarını,yazılarını ve şekillerini sahiplerine bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen yazarın kendisinin gibi sunması Yabancı dilden kitap, makale ve benzeri yayınları tercüme ederek kendi eseri gibi basması 21
22
REPRESENTING ANOTHER’S WORK AS ONE’S OWN
PLAGIARISM REPRESENTING ANOTHER’S WORK AS ONE’S OWN It is a major crime in the academic world because it is theft of an academic’s most valuable product=intellectual contributions to one’s discipline The “plagiarist” steals an academic’s thoughts (as captured in words) and deeds (actions) and claims to be their true author. 22
23
KAYNAK GÖSTERMEK Yararlanılan kaynaklarının belirtilmemesi
Etik-Dışı Davranış olarak kabul edilir Kaynak göstermeden bilgileri farklı sözcüklerle açıklamak da uygun bir davranış değildir (paraphrasing) Alıntılar makul düzeyde, orijinal kaynağa uygun ve emeğe saygılı olmalı 23
24
BİLİMSEL YAYINLARDA ETİK –DIŞI KABUL EDİLEN DURUMLAR
UYDURMA ( Fabrication) ÇARPITMA ( Falsification) AŞIRMA ( Plagiarism ) DUPLİKASYON ( Duplication) DİLİMLEME ( Least Publishable Units) DESTEK VEREN KURUMUN BELİRTİLMEMESİ İSİM ÇIKARILMASI VEYA EKLENMESİ ( Unauthorized Authorship) TÜBİTAK-AYEK 24
25
SAHTECİLİK (UYDURMA = FABRICATION)
Sunulan veya yayınlanan belgeyi gerçeğe aykırı olarak düzenlemek, bir belgeyi değiştirmek veya gerçeğe aykırı belgeyi bilerek kullanmak Araştırmaya dayanmayan veriler üretmek, bunları rapor etmek veya yayınlamak 25
26
ÇARPITMA (FALSIFICATION)
Araştırma kayıtları ve verileri tahrif etmek Kullanılmayan yöntem,cihaz ve materyalleri kullanılmış gibi göstermek Araştırma hipotezine uygun olmayan verileri değerlendirmeye almamak İlgili teori ve varsayımlara uydurmak için veriler ve/veya sonuçlarla oynamak 26
27
ÇİFT YAYIN (DUPLİKASYON)
Editörlerin izni alınmadan orijinal bir çalışmanın aynen veya sonuçlarıyla başka bir yayın organında yayınlanmasıdır Dergilerin,hakemlerin,editörlerin kaynaklarını boşa harcamaktır Okuyucuya,araştırıcıya ve bilime saygısızlık Farklı dillerde,farklı okuyucu kitlesine hitap etme gerekçesi yeterli değil ! 27 27
28
DİLİMLEME (SALAMİZASYON)
Tek bir yazıda sunulabilecek veri, bulgu ve fikirleri yapay olarak bölerek birden fazla yayın haline getirmektir *Yayın sayısını arttırmaya yönelik *Önceki yayını kaynak göstermemek *Önceki yayından yeterli düzeyde farklılık göstermeyen yayınlar 28
29
YAZARLIK Çalışmanın tasarımı, veri toplama, analiz ve yorumuna yeterli katkı Yazının taslağını kaleme alma, entellektüel içerik yönünden gözden geçirme Yayınlanacak son metni onaylama maddelerin tümü yerine getirilmelidir. (ICMJE) 29
30
UYGUN OLMAYAN YAZARLIK
Hakkı olduğu halde adı konmayanlar Hakkı olmadığı halde adı konanlar “Gölge yazarlık,onursal yazarlık, hediye yazarlık” Bölüm başkanı,parayı bulan, araştırıcının arkadaşı,eşi,dostu..., hastaları,kanı,idrarı sağlayan...” Hakkı olanların hepsinin adı olmalı, hakkı olmayanların hiçbirinin adı olmamalı... 30 30
31
TEZ KORSANLIĞI Tasarımı,yürütülmesi veya yazımına katkı olmadan başkasına ait tezi makale haline getirip yayınlamaktır Yazarlık kriterlerine uymuyor Hazır bir eserin makale olarak yazımı yazarlık değil ! Tez sahibinin haberi veya adı olması yeterli değil ! 31
32
BİLİMSEL YANILTMA Uluslararası örnekler:
Darsee : Uydurma (Fabrikasyon) Soman : Hakemliğin suistimali Imanishi-Kari-Baltimore: Çarpıtma (Falsifikasyon) Gallo: HIV keşfi (Aşırma- Plajerizm ?) 32
33
Prof. Hwang Woo-suk Seoul Üniversitesi Güney Kore
“Somatik Hücre Transferi ile Embriyonik Kök Hücre Elde Etme Yöntemi” 33
34
Dr. WHANG hakkında Soruşturma Wall Street Journal 16.Aralık.2005
“Falsifikasyon = Uydurma “ suçlaması Wall Street Journal 16.Aralık.2005 34
35
HWANG OLAYI Science 312: , 2006
36
Plagiarism NATURE Vol : 449 6.September.2007 “ There are some
cultures in which Plagiarism İs not even regarded as deplorable.” Geoff Brumfiel NATURE Vol : 449 6.September.2007 36
37
NATURE İhsan Yılmaz Vol: 449 ; 658 11.October.2007
“ For those of us whose mother Tongue is not English, using Beautiful sentences for other Studies on the same subject İn our introduction is not unusual” “ Borrowing sentences is the part of a paper that simply helps to better introduce the problem should not be seen as Plagiarism. “ İhsan Yılmaz NATURE Vol: 449 ; 658 11.October.2007 37
38
Bilimsel Yanıltmanın Nedenleri
Yetersiz araştırma eğitimi Hızlı yükselme hırsı Tanınma arzusu (Hollywood send.) Üstlerin aşırı ve oransız baskısı Fazla yayın = prestij duygusu Maddi-manevi kazanç hırsı Psikiyatrik bozukluklar Kansu,Ruacan (CBT,2001) 38 38
39
BİLİMSEL YANILTMA - ÖNLENMESİ
I. ETİK STANDARTLARIN EĞİTİMİ, ÖĞRETİMİ VE KURUMLARDA YERLEŞTİRİLMESİ II. BİLİMSEL YANILTMALARA YOL AÇABİLECEK BASKILARI AZALTMAYA YÖNELİK GİRİŞİMLERİ DESTEKLEMEK III. BİLİMSEL YANILTMAYI FARKEDEBİLECEK VE SONRASINDA GEREKEN PROFESYONEL YAKLAŞIMI GÖSTEREBİLECEK DÜZENLEMELERİN GELİŞTİRİLMESİ 39
40
TÜRKİYE’DE YAYIN ETİĞİ İLE İLGİLİ KURALLAR
YÖK Disiplin ve Etik Yönetmeliği ÜNİVERSİTELERARASI KURUL Doçentlik Sınavı Etik Kurulu TÜBİTAK Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu (AYEK) TÜBA Bilimsel Araştırmalar Etik Kurulu 40
41
Üniversitelerarası Kurul Doçentlik Sınavı Etik Komisyonu
2004 Dönemi 98 dosya 23 yaptırım Bir daha girememe Üç yıl girememe – İki yıl girememe – Bir yıl girememe Şevket Ruacan 41
42
Kıntaru min el-ilm-i Yahtac-u vakiyye-tün min el edep Bir kantar ilim, bir okka edebe muhtaçtır. Gaybi Sunullah
43
Söz ma'rifet tacıdır Sanma gayri tac ola Taklid ile tok olan Hakikatte aç ola...
Gaybi Sunullah
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.