Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanΜακεδνός Ζάππας Değiştirilmiş 5 yıl önce
1
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Standart Testler Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
2
TEST NEDİR? Test, bireylerin onlara sunulan maddelere verdikleri tepkileri gözleme aracıdır. Amaç, materyali öğrenen öğrencilerin niceliği ve kalitesi hakkında doğru ve güvenilir bilgi sağlamaktır.
3
STANDART TESTİN ÖZELLİKLERİ
Farklı kullanıcılarla da aynı ölçme ve değerlendirme sürecinin devam ettirilmesini sağlanması amacıyla hazırlanmış detaylı yönergesi vardır. Norm grupları çıkarılmıştır ve standardizasyon çalışmaları yapılmıştır. Standart testlerin eş değer formları vardır. Standart testlerin geliştirilme süreçlerinin detaylı anlatıldığı el kitapları vardır.
4
Karşılaştırmaya Esas Alınan Boyut
Öğretmen yapımı testler Standart testler Testin maksadı Genellikle bir sınıf ya da bir okuldaki öğretim sonuçlarını ölçmek Ülke çapındaki ya da belli bir bölgedeki öğretimin etkililiğini ölçmek Testin içeriği Test kapsamına giren konular, sınıf öğretmeninin koyduğu öğretim hedeflerine göre belirlenir Ders kitapları ve ders programlarının incelenip analiz edilmesiyle belirlenir Kullanılan soru tipi Objektif veya subşektif soru tipi olabilir Objektif soru türlerinden herhangi biri kullanılabilir Soruların hazırlayıcısı Sınıf öğretmeni ya da okuldaki bir öğretmenler grubu Soruların hazırlandığı alanın uzmanları, öğretmenler ve ölçme uzmanlarından oluşan bir grup Madde analizi Genellikle hiç yapılmaz Maddeler, son testin uygulanacağı grubun benzeri bir gruba uygulanır ve her bir maddenin güçlük derecesi 𝑝 ve ayırt etme gücü 𝐷 hesaplanır. Testin son formuna girecek maddelerin seçimi, bu bilgiler üzerinde temellenir. Uygulama süresi ve yönergelerin anlaşılırlığı gözden geçirilir
5
Standartlaştırma ve normal
Standartlaştırmaya gidilmez. Genelllikle norm çıkarılmaz. Belki, aynı test, birkaç yıl uygulanırsa, öğretmen tarafından sınıf başarısına göre yüzdelik sırası çıkarılabilir, oldukça esnek olmakla birlikte başarı 𝑥 hesaplanabilir Madde analizi temelinde seçilen maddelerden oluşan test ilkin, testin evreni temsil eden bir örneklem grubuna uygulanır ve testin maksadına ve duruma göre bazı tipik puanlar hesaplanır Form sayısı Genellikle bir tanedir Genellikle iki ya da daha çok paralel takım hazırlanır Testin dışında yardımcı materyal Genellikle bir açıklama ve puanlama anahtarı vardır Testin maksadını, uygulanması ve puanlanması için gerekli yönergeyi, testin geçerlik ve güvenirliğini, normal tablosunu, sonuçların yorumlanış ve kullanılışlarını gösteren, özenle hazırlanmış bir el kitabı vardır
6
Standartlar Standart 1.1: Önerilen her yorum ve test puanlarının kullanımı için, amaçlanan kullanıma veya yoruma dayanan kanıt ve kuramın kapsamlı bir özetiyle birlikte, bir gerekçe sunulmalıdır Standart 1.2: Test geliştiricisinin, test puanlarının nasıl yorumlanacağı ve kullanılacağı açık bir şekilde belirtilmelidir. Bir testin uygun olduğu popülasyon (lar) açık bir şekilde sınırlandırılmalı ve testin değerlendirmeyi amaçladığı yapı açıkça belirtilmelidir. Standart 7.7: Dilsel okuma becerisinin seviyesinin ilgi yapılarının bir parçası olmadığı uygulamaların test edilmesinde, testin dilsel veya okuma talepleri, amaçlanan yapılanmanın geçerli değerlendirmesi için gerekli olan minimum seviyede tutulmalıdır.
7
Standart 1.6: Doğrulama, test içeriğinin uygunluğuna kısmen dayanıyorsa, test içeriğinin belirlenmesinde ve üretilmesinde izlenen usuller, testin ölçmek üzere tasarlandığı veya söz konusu olduğu alanı belirtmek için açıklanmalı ve gerekçelendirilmelidir. Standart 1.18: Bir test kullanımı ya da skor yorumlaması gerekçeleri, araştırmacılar tarafından kullanılan psikolojik süreçler ya da bilişsel işlemler hakkındaki esaslara dayanıyorsa, o zaman bu önermeleri destekleyen teorik ya da ampirik kanıtlar sağlanmalıdır Standart 13.3: Bir test, bir öğretim alanındaki başarının bir göstergesi olarak veya belirli müfredat standartlarına göre kullanıldığında, testin bilgi alanını örnekleme derecesine ilişkin kanıtlar ve hedef alana yansıtılan işlemleri ortaya çıkarır . Hem test edilen hem de hedef alanlar, ilişkileri değerlendirilebilecek şekilde ayrıntılı bir şekilde açıklanmalıdır. Analizler, testin temsil ettiği hedef alanın yanı sıra temsil etmeyi başaramadığı yönleri açıkça belirtmelidir.
8
Örnekler Dünyadan standart başarı testi örnekleri; -SAT (Amerika) -BDS (Rusya)
9
Kaynakça Dowing, S. M. ve Haladyna, T. M. (2006). Handbook of test development .USA:Lawrence Associates, Inc. Durham, G. (2014) Standardized Testing Skills. Strategies, Techniques, Activities To Help Raise Students Scores. USA: R&L Education
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.