Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TÜRKİYEDE GİRİŞİMCİLİĞİ DESTEKLEYEN KURUM ve KURULUŞLAR

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TÜRKİYEDE GİRİŞİMCİLİĞİ DESTEKLEYEN KURUM ve KURULUŞLAR"— Sunum transkripti:

1 TÜRKİYEDE GİRİŞİMCİLİĞİ DESTEKLEYEN KURUM ve KURULUŞLAR
Doç. Dr. Özlem ÇETİNKAYA BOZKURT

2 İŞGEM (İş Geliştirme Merkezleri) E-tohum
ABİGEM (Avrupa Birliği İş Geliştirme Merkezleri Ağı) KOSGEB (Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı) İŞGEM (İş Geliştirme Merkezleri) E-tohum TTGV (Türkiye Teknoloji Geliştirme Vakfı) TESKOMB (Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Kredi ve Kefalet Kooperatifleri Birlikleri Merkezi Birliği) T.C. Ekonomi Bakanlığı Türk Eximbank TGMP (Türkiye Grameen Mikrofinans Programı) TSKB (Türkiye Sınai Kalkınma Bankası) KGF (Kredi Garanti Fonu) Kalkınma Ajansları İŞKUR TÜBİTAK TOBB GENÇ GİRİŞİMCİLER KURULU TEKNOPARK/TEKNOKENT DESTEKLERİ MELEK YATIRIMCILAR Derneği

3 ABİGEM Avrupa Birliği İş Geliştirme Merkezleri Ağı
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) öncülüğünde ilgili Ticaret ve/veya Sanayi Odalarının ev sahipliğinde Avrupa Birliği fonları ile 2002 yılında kurulmuştur. Profesyonel eğitim ve danışmanlık hizmetleri sunarak KOBİ’lerin rekabet seviyelerini ulusal ve uluslararası piyasalarda artırmalarına ve potansiyellerini geliştirilmelerine yardımcı olan ABİGEM’ler, KOBİ’lerin iş geliştirme hizmetlerini alabilecekleri bir numaralı temas noktası olmayı amaçlamaktadır. ABİGEM’ler tarafından verilecek eğitim, danışmanlık hizmetleri ve sektörel projeler bölgenin özelliklerine ve bölgedeki KOBİ’lerin ihtiyaçlarına göre dizayn edilmiştir. Ayrıca, ABİGEM’ler donanımlı yerel danışman yetiştirilmesi ve Türkiye’de bir KOBİ uzman havuzu oluşturulmasına katkı sağlamaktadır. ABİGEM Ağı için AB’nin sağlamış olduğu mali yardım 50 milyon Avro’ya ulaşmıştır.

4 KOSGEB Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın bünyesindeki KOSGEB, KOBİ vasfı taşıyan işletmelere çeşitli destekler sağlamaktadır. KOSGEB veritabanına kaydolan işletmeler KOBİ vasfını taşıdıklarına dair beyannameyi doldurmalarının ardından desteklere başvurabilir.

5 KOSGEB İş Planı Ödülü Nedir?
İş Planı Ödülü Yarışması, yükseköğretim kurumları tarafından örgün eğitim içerisinde en az 56 (ellialtı) saatlik “Girişimcilik” dersi alan öğrenciler arasında işbirliği yapılan her bir yükseköğretim kurumu ile her bir öğretim yılında bir defa düzenlenir. İş Planı Ödülünden yararlanmak isteyen yükseköğretim kurumu, eğitim dönemi sona ermeden “İş Planı Ödülü Yükseköğretim Kurumu Başvuru Formu” ile ilgili Hizmet Merkezine başvurur.

6 İŞGEM İş Geliştirme Merkezleri
İŞGEM, küçük girişimcilerin iş kurmasını ve geliştirmesini destekleyen ve kolaylaştıran, dolayısıyla da işletmelerin hayatta kalma ve büyüme olanaklarını arttıran Türkiye için yeni sayılabilecek bir istihdam yaratma ve iş kurma modelidir. Bünyelerinde barındırdıkları yeni işletmelere, yönetim danışmanlığı desteği, finans kaynaklarına erişim imkanı, uygun koşullarda iş yeri mekanı, ortak ofis ekipmanı ve ofis hizmetleri sunarak en zayıf oldukları iş kurma aşamasını sağlıklı bir şekilde aşmalarını ve büyümelerini sağlamaktadır.

7 E-tohum E-tohum yeni ekonomi konusunda bilgi ve fikir sahibi, kendi internet şirketini kurmak isteyen girişimcilerle; şirketleri, yatırımcıları ve profesyonelleri bir araya getirmeyi amaçlayan hızlandırıcı ve tohum yatırımcıdır. Her sene Aralık ayından Şubat ayına kadar devam eden hızlandırma sürecinde, yeni ekonomi girişimcisi olmak isteyenlere yeni işe başlama bilgisi, uygun girişimcilik ortamının sağlanması ve iş planlarının yatırımcı olabilecek şirket, kişi, yatırımcılar tarafından değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Seçilen ve hızlandırma programını tamamlayan 40 girişim E-tohum Yatırımcı Kulübü’ndeki yatırımcılara sunum yapmaktadır. Girişimcilik konusunda bir çok yarışma düzenlenmektedir, ancak E-tohum bir yarışma değildir. İnternet konusunda bilgisi, fikri olan girişimci adaylarını bilgilendirmek, yönlendirmek, onları doğru iş ağları ile tanıştırabilmek ve kurmayı düşündükleri internet şirketini hayata geçirme sırasında onlara yol göstermek amacı ile faaliyet göstermektedir.

8 TTGV Türkiye Teknoloji Geliştirme Vakfı
Türkiye Teknoloji Geliştirme Vakfı, 24 özel sektör, 5 kamu, 11 şemsiye kuruluş ve 15 gerçek kişinin bir araya gelmesi ile kurulmuş bir vakıftır. Türkiye Cumhuriyeti ve Dünya Bankası arasında imzalanmış olan bir uluslararası borç anlaşması gereğince kurulmuş olduğu için, Kanunla kurulmuş vakıf statüsüne sahiptir. Ar-Ge Projeleri, Çevre Projeleri ve Stratejik Odak Konuları Projelerine destek sağlar.

9 TESKOMB Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Kredi ve Kefalet Kooperatifleri Birlikleri Merkezi Birliği
Ülkemizde faaliyet gösteren Esnaf ve Sanatkarlar Odalarına üye küçük ve orta boy işletme sahiplerinin finansman ihtiyaçlarını karşılamak üzere kurulan kooperatif birliklerinin üst örgütüdür. İşletme Kredisi, Aylık Eşit Taksitli İşletme Kredisi, Tesis Kredisi, İstihdamı Destekleme Kredisi, Kooperatif İhracat-Tesis Kredisi, İskonto Kredisi, Şoför Taşıt Edindirme Kredisi, Şoför Esnafına Taşıt Onarım Kredisi, Servis Aracı Kamyonet Yenileme Kredisi sağlar.

10 T.C. Ekonomi Bakanlığı   İhracata dayalı büyüme modeli çerçevesinde, mal ve hizmet sektörlerinde yatırım-üretim-ihracat zincirine ilişkin politikaların bir bütün olarak ele alınmasını sağlayacak bir kurumsal yapılanmaya duyulan ihtiyaç dikkate alınarak, 2011 yılında Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın tüm hizmet birimleri ile Hazine Müsteşarlığı’nın Teşvik Uygulama ve Yabancı Sermaye Genel Müdürlükleri birleştirilerek Ekonomi Bakanlığı kurulmuştur. Firmaların uluslararası pazarlarda rekabet gücü kazanmalarına olanak sağlayan ve hazırlık-pazarlama- markalaşma süreçlerini kapsayan ihracat destekleri; teknik müşavirlik, sağlık turizmi, film, eğitim, bilişim ve yönetim danışmanlığı gibi hizmet sektörlerinin ticaretinin desteklenmesine ve markalaşmasına yönelik hizmetler sektörü destekleri ve yatırım destekleri sunulmaktadır.

11 Türk Eximbank İhracatçıları, ihracata yönelik üretim yapan imalatçıları ve yurt dışında faaliyet gösteren girişimcileri kısa, orta uzun vadeli nakdi ve gayrı nakdi kredi programları ile desteklemektedir. Ayrıca, vadeli satış işlemlerini teşvik etmek ve bu yolla ihracat hacmini artırmak, yeni ve hedef pazarlara girilmesini kolaylaştırmak amacıyla vadeli ihracat alacaklarını iskonto etmektedir.

12 TSKB Türkiye Sınai Kalkınma Bankası
TSKB, özel sektör sanayi şirketlerinin yatırım projelerine sağladığı uzun vadeli krediler, müşteriye özel danışmanlık ve aracılık hizmetleriyle Türkiye’nin sürdürülebilir büyümesine kesintisiz destek olmaktadır. 1950’den bu yana Türkiye bankacılık sektöründe çok sayıda öncü ve örnek çalışmaya imza atan TSKB, Türkiye’nin sürdürülebilir büyümesi için hız kesmeden çalışmaya devam etmektedir. TSKB, Türk özel sektörünün yatırımları için değer, deneyim ve bilgi içeren zengin bir ürün ve hizmet gamı sunmaktadır

13 TGMP Türkiye Grameen Mikrofinans Programı
Mikrokredi, dar gelirli kadınların kendi kendilerine gelir getirici faaliyetlerde bulunmasına imkan sağlayan, teminat ve kefalet gerektirmeden verilen küçük bir sermayedir.  TGMP kar amacı gütmeyen bir iktisadi kuruluştur. Türkiye’deki yoksulluğu azaltmak için dar gelirli kadınlara hibe yerine küçük miktarda krediler vermektedir. Bu “mikrokredi” sistemi, dar gelirli kadınlara iş sağlayarak onların devamlı bir şekilde aile bütçesine katkı sağlamalarını hedeflemektedir.

14 KGF (Kredi Garanti Fonu)
KGF’nin amacı, teminat yetersizliği olan KOBİ’lerin finansmana erişimini kolaylaştırmaktır. KGF, kredi kuruluşlarının teminat olarak talep ettikleri varlıklara sahip olmayan KOBİ’lere kefil olmak suretiyle teminat yetersizliğini finansmana erişimin önünde bir engel olmaktan çıkarmayı amaçlar. Ayrıca kredi piyasasının etkin çalışmasını, KOBİ’lerin toplam krediler içindeki payının yükseltilmesini, KOBİ’lerin uzun vadeli yatırım kredileri kullanabilmesini, KOBİ’lerin rekabet gücünün arttırılmasını, girişimciliğin desteklenmesini, KOBİ’lerin kayıt dışı piyasalar yerine bankalardan borçlanmasını, gelir dağılımının iyileştirilmesini ve istihdam artışını da hedefler.

15 Kalkınma Ajansları Kalkınma Ajansları bölgeler arası eşitsizliklerin azaltılması ve bölgesel kalkınmanın sağlanması için Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) koordinasyonunda kurulmuş özerk kamu kuruluşlarıdır. Kalkınma Ajansları doğrudan yatırım yapan uygulayıcı kuruluşlar değildir. Kalkınma Ajanslarının asıl görevi kamu, özel sektör ve Sivil Toplum Kuruluşları arasında işbirliğini destekleyerek yerel potansiyelin açığa çıkmasını sağlamaktır. Yerel idarelerin, üniversitelerin, diğer kamu kurum ve kuruluşlarının, kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşlarının, sivil toplum kuruluşlarının, kâr amacı güden işletmelerin, kooperatiflerin, birliklerin ve diğer gerçek ve tüzel kişilerin proje veya faaliyetlerini mali ve teknik destek olmak üzere iki şekilde desteklemektedir. Mali destek doğrudan finansman desteği, faiz desteği ve faizsiz kredi desteğinden oluşmaktadır.

16 İŞKUR İşgücü piyasası ihtiyaçları doğrultusunda; iş ve işçi bulmaya aracılık hizmetini etkin bir şekilde sunmak, işgücünün istihdam edilebilirliğini artırmaya yönelik aktif programlar yoluyla istihdamı kolaylaştırmak, korumak, geliştirmek, çeşitlendirmek ve işini kaybedenlere geçici bir süre gelir desteği sağlamak misyonuyla kurulmuştur. Destekleri arasında mesleki eğitim, işsizlik maaşı, işbaşı eğitim programları, genç ve kadın istihdamı teşviği sayılabilir.

17 TÜBİTAK TÜRKİYE BİLİMSEL ve TEKNOLOJİK ARAŞTIRMA KURUMU
TÜBİTAK-TEYDEB 1512 programı ile, iş fikri olan ancak hayallerini gerçeğe Dönüştürebilecek desteği bulamayan girişimci adaylarına önemli fırsatlar sunmaktadır. İş fikirlerinin ticarileşmesi için eğitim, iş rehberi ve 100 bin TL sermaye desteği veren TÜBİTAK-TEYDEB, bir sonraki aşamada da girişimcilerin 550 bin TL bütçeli projelerini % 75 oranında desteklemektedir.

18 Girişimci Adaylarına 4 Aşamada Destek Veriliyor
Programın ilk aşamasında girişimci adayları iş fikrini TÜBİTAK’a sunuyor. Seçilen fikirlere uzaktan eğitim, webiner, bilgi günü ve iş rehberi desteği sağlanarak, iş planı hazırlatılıyor. İkinci aşamada ise iş planları değerlendiriliyor. TÜBİTAK’ın desteklemeye uygun bulduğu iş planları için girişimci adayının kuracağı sermaye şirketine TL’ye kadar geri ödemesiz teknogirişim sermaye desteği ve firmaya özel iş hayatında deneyimli bir iş rehberi (mentor) sağlanıyor. Bu destekle ön prototip, demo, benzetim, yazılım algoritması gibi çıktılar geliştiriliyor. Üçüncü aşamada ise geliştirilen çıktılar değerlendiriliyor ve daha fazla Ar-Ge çalışması yapması gereken firmaların bütçesi TL’ye kadar olan projeleri TÜBİTAK 1507 KOBİ Ar-Ge Başlangıç Destek Programı ile yüzde 75 oranında destekleniyor. Son aşamada da TÜBİTAK, proje çıktılarının ticarileştirilmesine yönelik proje pazarlarının düzenlenmesi, girişim sermayesi firmalarıyla bağlantıya geçilmesi gibi çeşitli faaliyetler gerçekleştiriyor.

19 Üniversite Girişimcilik ve Yenilikçilik Yarışması
Bu programın amacı, girişimcilik kültürünün gençler arasında yaygınlaşmasını sağlamak ve çeşitli alanlarda yenilikçilik içeren iş fikri olan ön lisans, lisans ve lisansüstü öğrencilerine fikirlerini hayata geçirmelerine yönelik uygun ortamı hazırlamak için destek sağlamaktır.

20 Kimler başvurabilir? Ön Lisans Öğrencileri Lisans Öğrencileri
Lisansüstü Öğrencileri Açık Öğretim Fakülteleri Öğrencileri

21 Adaylar, Genel/Teknoloji/Sosyal Girişimcilik kategorilerinden sadece birine başvurabilirler. Başvuru, ekip adına ekip temsilcisi tarafından yapılır. Yarışmanın her kategorisinde ekiplerin yenilikçi iş fikirleri getirmesi zorunludur. Proje aşağıda verilen “yenilik” tanımına uygun olmalıdır. Tamamıyla yeni bir uygulama olabilir. Var olan bir uygulamanın yeni bir alanda kullanılması olabilir. Yerel bölge için yeni bir uygulama olabilir. Var olan bir uygulamanın geliştirilmiş/genişletilmiş kullanımı olabilir. Adaylar bir şirket bünyesinde geliştirdikleri hali hazırda ticarileşmiş bir ürünle başvuruda bulunamazlar ancak mevcut şirket dışında geliştirilecek ve ticarileştirilecek iş fikirleri ile başvuruda bulunabilirler. Bu durumda şirket sahibi olmak başvuruya engel teşkil etmez. Yarışmaya bireysel olarak veya en fazla 3 kişiden oluşan gruplar halinde başvuru yapılabilir.

22 TOBB GENÇ GİRİŞİMCİLER KURULU
Genç Girişimciler Kurulu, genç girişimcilere eğitim, kapasite geliştirme desteği ile girişimci fikirlerini hayata geçirmelerinde destek sağlamak üzerine kurulmuştur. Ülkemizdeki genç girişimci potansiyelinin nicelik ve nitelik bakımından geliştirilmesi ve daha donanımlı hale getirilmesi amacıyla politika belirlemek ve girişimcilik kültürünün gençler arasında gelişmesine öncülük etmek.

23 a) Gençlere kişisel gelişim yollarını öğreterek kariyer geliştirme fırsatları yaratmak, b) GGK; eğitimlerin ve kapasite geliştirmenin yanı sıra genç girişimcilerin iş kurma ve işlerini başarılı bir şekilde sürdürme sırasında da desteklemek, c) Türk ekonomisinin gelişmesine katkıda bulunacak sektörlerde girişimde bulunulmasına yardımcı olacak tedbirleri belirlemek ve bu sektörlere genç girişimcileri yönlendirmek ve teşvik etmek, d) Genç girişimcilerde sosyal sorumluluk bilinci oluşturulması amacıyla eğitim programları ve çeşitli sosyal etkinlikler düzenlemek, e) Genç girişimcilerin sivil toplum kuruluşlarında, yerel yönetimlerde görev almalarını teşvik etmek, çalışmaları ve projelerinde bu kurumlarla ortaklık kurmalarını sağlamak, f) Konuların özelliklerine göre çalışma grupları kurmak amacıyla kurulmuştur.

24 TOBB GENÇ GİRİŞİMCİLER KURULU
Bugün itibariyle 70 ilde İl GGK oluşturulmuştur.

25 TEKNOPARK / TEKNOKENT Uluslararası Bilim Parkları Birliği (IASP)’nin tanımına göre, Teknopark; Bir veya birden fazla üniversite veya diğer yüksek öğretim kurumu ve araştırma merkezleri ile resmi veya faaliyet bazında ilişkili, Bünyesinde bilgiye ve ileri teknolojilere dayalı sanayi firmalarının kurulup gelişmesini teşvik etmek üzere tasarlanmış, İçinde yer alan kiracı firmalara, teknoloji transferi ve iş idaresi konularında destek sağlayacak bir yönetim fonksiyonuna sahip, teşvik ve mülkiyete dayalı bir teşebbüstür.

26 Aralarında nüanslar olmakla birlikte bilim parkı, teknokent, teknopark, teknopolis, araştırma parkı kavramları aynı anlamlarda kullanılmaktadır. Ayrıca “Enterprise Center” (Girişim Merkezi), “Innovation Center” (Yenilik Merkezi), “Excellence Center” (Mükemmelliyet Merkezi), “Industrial Park” (Endüstriyel Park) gibi adlandırılmalara da rastlanmaktadır.

27 Teknoloji üretmenin dört temel öğesi vardır: 1
Teknoloji üretmenin dört temel öğesi vardır: 1. Araştırmacı nitelik sahibi insan gücü, 2. Yeterli bilgi birikimi, 3. Yeterli finansal kaynak, 4. Programlı bir şekilde AR-GE çalışması yapmak. Teknoloji üretmenin dört temel öğesi doğrultusunda teknoparkların ortak amacı; Bilim ve teknoloji alanlarında yetişmiş insan gücünden yeni girişimciler yaratarak, üniversite ve Ar-Ge kuruluşlarında birikmiş bilginin nitelikli girişimcilerin kurduğu teknoloji oryantasyonlu firmalar aracılığıyla ekonomik dönüşümünü sağlamaktır.

28 Dünya’da Teknokentler
Dünyadaki ilk teknopark uygulamaları 1950’li yılların başında ABD’de, Amerikalı akademisyenlerin bilgi ve Ar-Ge tecrübelerini ekonomik değer haline getirip pazara çıkmak istemeleri sonucunda başlatılmıştır. Özellikle sanayi yoğun bölgelerde, üniversite-sanayi işbirliğini geliştirmek amacıyla üniversitelerin çevresinde “Science Park” (Bilim Parkı) tipi oluşumlar kurulmuştur. İlk Teknopark ABD’de California’daki Stanford Üniversitesi öncülüğünde 1951’de kurulmuştur.

29 Günümüzde Silikon Vadisi olarak tanınan bu bölgede şu anda dünyanın önde gelen yüksek katma değerli ürünler üreten şirketleri yer almıştır. Teknopark uygulamalarında 1970’li yıllara kadar fazla mesafe kat edilememiştir. Teknoparkların kurulmasında ABD’yi Avrupa ülkeleri ve Japonya izlemiştir.

30 Türkiye’de Teknokentler
Ülkemizde 1980’lerde yaşanan dışa açılma hareketi ile, uluslararası pazarlarda teknoloji üretmeden rekabet etmenin mümkün olamayacağının farkındalığının oluşması ile teknokentler konusu ön plana çıkmıştır. Teknokent konusunu ilk olarak Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) Beşinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ), 1989 yılı programında politika olarak gündeme getirmiştir.

31 ilk etapta KOSGEB işbirliği ile ODTÜ ve İTÜ’de Teknoloji Geliştirme Merkezi, TÜBİTAK MAM (Marmara Araştırma Merkezi) Teknoparkı kurularak çalışmalarına başlamıştır. Teknokentler konusundaki Kanun ise yoğun çalışmalar neticesinde 6 Temmuz 2001 tarihinde Resmi Gazete’de 4691 sayılı “Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu” adı altında yasalaşmıştır.

32 TEKNOPARKLARIN HEDEFLERİ
Teknoparklar, • teknoloji bağlantılı sanayi kollarının bulundukları yerlerde güçlendirilmeleri, • yeni bölgelerde sanayiinin gelişiminin desteklenmesi, • yenilikçi çalışmaların gerçekleştirilmesi, • eğitim ve daha etkin çalışma koşulları ile verimliliğin artırılması ve • uluslararası alanda rekabet gücünün yükseltilmesi amacıyla kurulmaktadır. Teknoparklar, bilimsel ve teknolojik çalışmaları, geliştirme ve prototip aşamalarından geçirip ticari uygulamaya konulmalarına ortam yaratmaktadırlar.

33 Üniversitelerin teknopark kiracısı şirketlere sunabildikleri kaynaklar şunlardır:
Lisans ve lisansüstü öğrencileriyle ilişki kurma olanağı; İyi eğitim görmüş mezunlara erişme olanağı; Üniversitenin araştırma ekipman ve imkanlarına erişim; Üniversitenin sosyal ve kültürel etkinlik tesislerine erişim; Kütüphanelere erişim; Danışma hizmetlerinden yararlanma; Teknopark çalışanları için üniversitede ek öğretim üyeliği olanağı. Ortak araştırma projelerine katılım veya araştırmayı üniversitede finanse etmek;

34 TEKNOPARKLARDA GİRİŞİMCİLERE SUNULABİLECEK HİZMETLER
Danışmanlık hizmetleri • Kuruluş danışmanlığı • İş planları • Teknoloji danışmanlığı • Mali danışmanlık • Denetim • Hukuk danışmanlığı • Muhasebe işlemleri • Reklam ve pazarlama danışmanlığı Sosyal hizmetler • Sağlık hizmetleri • Alışveriş merkezi • Lokanta, kafeterya • Tiyatro, sinema, konser salonları • Spor tesisleri Teknik hizmetler • Laboratuar • Atölye • Kütüphane • Uluslar arası bilgi ağlarına erişim • Bilgisayar, fotokopi, daktilo • Telefon, teleks, fax • Yazılım paketleri • Konferans ve toplantı salonları • Patent katalogları • Veri tabanı • Sekreter

35 TEKNOLOJİ GELİŞTİRME BÖLGESİNİN AVANTAJLARI
Bölgede yer alan faaliyetlerde yürürlükteki iş ve çalışma mevzuatına göre personel istihdam edilir. Bu Bölgelerde 6224 sayılı Yabancı Sermaye Kanunu ve ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde yabancı uyruklu yönetici ve vasıflı AR-GE personeli çalıştırılabilir. Bölgede yer alan gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin, münhasıran bu Bölgedeki yazılım ve AR-GE’ye dayalı üretim faaliyetlerinden elde ettikleri kazançları faaliyete geçirilmesinden itibaren 2013 yılı sonuna kadar gelir ve kurumlar vergisinden müstesnadır. Bakanlar Kurulu, seçilen hedef alınan, belirli teknolojik alanlar ve ürünler için on yıla kadar süreyi uzatabilir.

36 Bölgede çalışan araştırmacı, yazılımcı ve AR-GE personelinin bu görevleri ile ilgili ücretleri, Bölgenin kuruluş tarihinden itibaren 2013 yılı sonuna kadar her türlü vergiden istisnadır. Kamu kurum ve kuruluşları ile üniversite personelinden Bölgede yer alan faaliyetlerde araştırmacı personel olarak hizmetine ihtiyaç duyulanlar,çalıştıkları kuruluşların izni ile sürekli veya yarı zamanlı olarak çalıştırılabilirler. Yarı zamanlı görev alan öğretim üyesi, öğretim görevlisi, araştırma görevlisi ve uzmanların bu hizmetleri karşılığı elde edecekleri gelirler, üniversite döner sermaye kapsamı dışında tutulur.

37 Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerince bu bölgelerde AR-GE faaliyetlerinde bulunan kişi, kurum veya kuruluşlara makbuz karşılığı sponsor olarak yapılan bağış ve yardımlar toplamı 193 sayılı gelir vergisi kanununun 89 uncu maddesinin 2 numaralı bendi ile 5422 sayılı kurumlar vergisi kanununun 14 üncü maddesinin 6 numaralı bendinde belirtilen oran ve esaslar dahilinde indirime tabi tutulur. Bölgede faaliyette bulunan girişimcilerin kazançlarının kurum ve gelir vergisinden istisna bulunduğu süre içinde münhasıran bu bölgelerde ürettikleri ve sistem yönetimi, veri yönetimi, iş uygulamaları, sektörel, internet, mobil ve askeri komuta kontrol uygulama yazılımı şeklindeki teslim ve hizmetleri katma değer vergisinden müstesnadır. Bu bölgelerde yer alan firmalar KOSGEB desteklerinden yararlanabilir. Bunların bir kısmı hibe şeklinde bir kısmı taksitli geri ödeme şeklindedir.

38 MELEK YATIRIMCILAR Bazı uzmanlar ise Melek Yatırımcı kavramını, “girişimcinin melekleri” şeklinde ifade etmektedir. Melek Yatırımcının hedefi; yeni oluşan ve potansiyel vaat eden projelere maddi destek sağlayarak, söz konusu projeleri geliştirmektir. Yani yüksek getiri potansiyeli olan bir iş fikri hayata uygulama aşamasına geldiğinde, Melek yatırımcının ilgisini çekmektedir.

39 Melek Yatırımcı Faaliyetleri; ya sadece girişimci işletmenin kuruluşunda özellikle çekirdek sermayeyi oluşturan finansal desteği sağlamak, ya sadece girişimci işletmenin kuruluş aşaması veya sonrasında bilgi desteği sağlamak, ya da girişimci işletmeye hem finansal hem de bilgi desteği sağlamak olarak sıralanmaktadır.


"TÜRKİYEDE GİRİŞİMCİLİĞİ DESTEKLEYEN KURUM ve KURULUŞLAR" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları