Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
ŞABAN KAAN ÖZDEMİR Samsun– 29 Eylül 2018
DAHİLDE İŞLEME REJİMİ Proje yüklerinizden, tek bir kurye gönderisine, tehlikeli madde taşımacılığından, bozulabilir kargo taşımacılığına kadar her tip kargo gönderileriniz için uluslararası hizmet ağı ile zamanında ve uygun maliyetli çözümler üretebileceği gibi müşterilerin i ŞABAN KAAN ÖZDEMİR Samsun– 29 Eylül 2018
2
Sunuş Planı 1. Dahilde İşleme Rejimi Nedir?
2. Dahilde İşleme Rejimi İstatistikleri 3. Dahilde İşleme Rejimi Mevzuatı
3
Dahilde İşleme Rejimi Nedir?
İhraç ürününün elde edilmesinde kullanılan girdilerin ticaret politikası önlemlerine tabi tutulmaksızın gümrük muafiyetli olarak ithal edilmesidir.
4
Ticaret Politikası Önlemleri
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Mevzuat (Anti-Damping ve Sübvansiyon) İthalatta Gözetim ve Korunma Önlemleri Hakkında Mevzuat (Kota ve Gözetim Lisansları)
5
Dahilde İşleme Rejimi İşleyiş Süreci
Yağ Şeker İTHALAT ÜRETİM SÜRECİ NİHAİ ÜRÜN (Bisküvi) İHRACAT Un Diğer TEMİNAT veya VERGİ TEMİNAT ÇÖZÜMÜ veya VERGİ İADESİ
6
Amaçları ve Kullanım Gerekçeleri
Gümrük muafiyetli girdi ithali Üretim/İşlemede maliyet avantajı İhracatta yüksek rekabet şansı Amaçlar İhracatçılarımıza dünya piyasalarında rekabet gücü kazandırmak İhraç pazarlarımızı geliştirmek İhraç ürünlerimizi çeşitlendirmek Sürdürülebilir ihracat artışı sağlamak Kullanım Gerekçeleri Hammadde ve üretim yetersizliği Üretimde kalite sorunu Maliyet yüksekliği İleri teknoloji eksikliği Finansman avantajı 2015 yılında, DİR kapsamında gerçekleşen ihracat 57 Milyar ABD Doları olurken, söz konusu ihracatı gerçekleştirmek için belge kapsamında 25 Milyar ABD Doları ithalat yapılmıştır. Toplam ihracatımızın %40’ı, toplam ithalatımızın ise %12’si DİR kapsamında yapılmaktadır. Dahilde İşleme Rejiminin kapsamını belirleyebilmek için rejimin amaçlarını ve kullanım gerekçelerini kavramak kolaylık sağlayacaktır. Bilindiği üzere, DİR kapsamında, ülkemizde girdisi temin edilemeyen ya da girdisi yeterli miktarda bulunmadığı için üretimi pahalıya mal olan ürünlerin üretimi cazip hale getirilmektedir. Böylece, firmaların ürün gamı genişlemekte, talebe bağlı olarak ihracat pazarları çeşitlenmektedir. Burada, firmalarımızın bir kereye mahsus ihracat yapmaları değil, gelişen tüm piyasa koşullarına adaptasyon sağlayarak sürdürülebilir bir ihracat artış trendi yakalamaları hedeflenmektedir. Bunun yanı sıra, DİR, ihracatın teşvik edilmesine yönelik bir sistem olup, ithalatı artırmaya yönelik herhangi bir saik taşımamaktadır. Yine bilindiği üzere, hammadde yetersizliğinin yanı sıra, ülkemizde işçilik maliyetlerinin ve ek mali yükümlülüklerin fazla olması DİR kullanımını cazip hale getirmektedir. DİR’in kullanım gerekçelerinden biri de yine ileri teknoloji eksikliğinin dezavantajının bu rejim ile bertaraf edilebilmesidir. Zira, bilindiği üzere, DİR kapsamında ithal edilen bir eşyanın, ihraç ürününün bünyesinde kullanıldıktan sonra, muhakkak yaratılan katma değer ile ihraç edilmesi zorunluluğu bulunmaktadır. Ayrıca, yine ileri teknoloji eksikliğinden kaynaklı olarak insan gücüne dayalı üretimin benimsendiği ülkemizde, firmalarımızın finansman avantajı yakalamaları, DİR kullanımıyla mümkün olmaktadır.
7
Vergi-Fon Muafiyetleri Yurt İçi Alım Avantajları
İthalatta Gümrük ve Eş Etkili Vergi Muafiyeti KKDF İstisnası Vergi, Resim ve Harç İstisnası Yurt İçi Alım Avantajları Yurt İçi Alımlarda KDV Tecil-Terkin Uygulaması Yurt içinden Dünya Piyasa Fiyatlarından Tarımsal Hammadde Temini (Buğday, Mısır, Süt tozu) Diğer Özel Avantajlar Ticaret Politikası Önlemlerine Tabi Olmama DİR kullanmak ihracatçılarımıza önemli birçok avantaj sağlamaktadır. Esasen DİR; ithalat, işleme faaliyeti ve ihracat aşamalarından oluşan bir proje niteliğinde olup, ihracat taahhüdü ile dahilde işleme izin belgesi kapsamında ithalatı yapılan girdiye ilişkin vergisel yükümlülüklerden söz konusu taahhüdün yerine getirilmesi kaydıyla vazgeçilmesi ihracatçılarımızın maliyet yükünü azaltmaktadır. Bu kapsamda gümrük vergileri ile eş etkili vergilerde muafiyet, KKDF istisnası ve Vergi Resim Harç istisnası sağlanan başlıca imkanlardır. Yine DİR kapsamında ithalat yerine yurt içi alım özendirilmektedir. Yurt içi alımlarda KDV’de Tecil-Terkin Sistemi uygulanmakta, alım sırasındaki KDV’nin tahsili önce ertelenmekte sonra ihracat taahhüdünün yerine getirildiğinin tevsiki kaydıyla sonlandırılmaktadır. Bu çerçevede, yurt içinden dünya piyasa fiyatlarından tarımsal girdi temin edilebilmektedir. Özellikle süt tozu, buğday ve mısır, KDV’si tecil ve terkin edilerek daha uygun fiyatlardan temin edilmektedir. Burada önemli bir husus da, Dahilde İşleme İzin Belgelerinin düzenlenmesinde ihracatçılarımızın maliyet avantajının yanı sıra, yerli üreticilerin çıkarlarının da gözetiliyor olmasıdır. DİR kullanımının bir diğer avantajı, proje kapsamında ticaret politikası önlemlerinden muafiyettir. Normal şartlar altında, ithalat esnasında kati anti damping veya sübvansiyon vergisine tabi olarak Türkiye Gümrük Bölgesine getirilecek bir eşyanın ya da korunma veya gözetim önlemlerine tabi olarak ithal edilecek bir eşyanın, DİR kapsamında bu önlemlerden muaf tutulması söz konusudur.
8
Başarı Örnekleri Ülkemiz dünyada; Makarna ihracatında 3. (%99,3)
Yumurta ihracatında 3. (%91,9) Bakırdan demetlenmiş teller, kablolar ve örme halatları ihracatında 2. (%94,5) Otobüs, minibüs, midibüs ihracatında 4. (%85,1) Çamaşır makinesi ihracatında 5. (%90,6) Buzdolabı ihracatında 5. (% 91,4) Çorap ihracatında 3. (% 30) Ev tekstili ihracatında 4. (% 41) %99,3’ü DİR kapsamında ihraç edilen makarna ihracatında ülkemiz dünyada 3. (1- İtalya, 2-ÇHC) %91,9’u DİR kapsamında ihraç edilen yumurta ihracatında ülkemiz dünyada 3. (1- Hollanda, 2-ABD) %94,5’i DİR kapsamında ihraç edilen bakırdan demetlenmiş teller, kablolar ve örme halatları ihracatında ülkemiz dünyada 2. (1- ABD) %94,6’sı DİR kapsamında ihraç edilen otobüs, minibüs, midibüs ihracatında ülkemiz dünyada 6. (1-Japonya, 2-ÇHC, 3-Almanya) %82,6’sı DİR kapsamında ihraç edilen çamaşır makinesi ihracatında ülkemiz dünyada 7. (1-ÇHC, 2-Kore, 3-İtalya) % 77,7’sı DİR kapsamında ihraç edilen buzdolabında ihracatında ülkemiz dünyada 7. (1-ÇHC, 2-Meksika, 3-İtalya) % 30’u DİR kapsamında ihraç edilen çorap ihracatında ülkemiz dünyada 3. (1-ÇHC, 2-İtalya) % 41’i DİR kapsamında ihraç edilen ev tekstili ihracatında ülkemiz dünyada 4. (1- ÇHC, 2-Hindistan, 3-Pakistan)
9
Sunuş Planı 1. Dahilde İşleme Rejimi Nedir?
2. Dahilde İşleme Rejimi İstatistikleri 3. Dahilde İşleme Rejimi Mevzuatı
10
DİR Kapsamında Yapılan İthalat ve İhracatın Genel İthalat ve İhracat İçindeki Yeri
Milyon Dolar YIL Genel İhracat DİR İhracat Payı (%) Genel İthalat DİR İthalat DKO % A B B/A C D D/C D/B 2003 47.253 24.113 %51,03 69.340 11.534 %16,63 %47,84 2004 63.167 34.115 %54,01 97.540 16.344 %16,76 %47,91 2005 73.476 37.775 %51,41 17.250 %14,77 %45,66 2006 85.535 43.557 %50,92 18.789 %13,46 %43,14 2007 52.163 %48,63 24.285 %14,28 %46,56 2008 62.796 %47,56 30.780 %15,24 %49,02 2009 45.528 %44,57 20.482 %14,53 %44,99 2010 52.441 %46,05 25.140 %13,55 %47,94 2011 62.788 %46,54 29.960 %12,44 %47,72 2012 63.680 %41,77 30.757 %13,00 %48,30 2013 66.737 %43,96 31.381 %12,47 %47,02 2014 67.080 %42,56 30.677 %12,67 %45,73 2015 57.497 %39,97 25.454 %12,28 %44,27 2016 (Oca-Tem) 81.495 32.422 %39,78 14.058 %12,30 %43,36 Toplam %45,43 %13,54 %46,52 NOT : Veriler Bakanlığımız yeni BİLGİ Sisteminden alınmıştır. Yeni BİLGİ Sisteminde; Rejim kodu 3151 olanlar DİR kapsamında yapılan ihracat, Rejim kodu 5100 ve 5171 olanlar ise DİR kapsamında yapılan ithalat olarak değerlendirilmektedir.
11
İhracatımıza 360 Milyar Dolar Net Katkı
NET DİR DENGESİ İhracatımıza 360 Milyar Dolar Net Katkı
12
2015 Yılında DİR Kapsamında En Çok İhraç Edilen İlk 10 Fasıl
Milyon ABD Doları Sıra Fasıl ve Adı Genel DİR Oran Top. Pay 1 87-Motorlu Kara Taşıtları Traktör Bisiklet Motosiklet … 17.465 13.492 %77,25 %23,45 2 84-Nükleer Reaktörler Kazan; Makina ve Cihazlar … 12.344 5.466 %44,28 %9,50 3 72-Demir ve Çelik 6.563 5.132 %78,20 %8,92 4 85-Elektrikli Makina ve Cihazlar Aksam ve Parçaları 8.291 3.377 %40,73 %5,87 5 39-Plastik ve Plastikten Mamul Eşya 5.371 2.521 %46,94 %4,38 6 73-Demir veya Çelikten Eşya 5.471 2.251 %41,15 %3,91 7 62-Örülmemiş Giyim Eşyası ve Aksesuarları 5.921 1.829 %30,89 %3,18 8 71-İnciler Kıymetli Taş ve Metal Mamulleri Madeni Paralar 11.264 1.618 %14,36 %2,81 9 61-Örme Giyim Eşyası ve Aksesuarları 8.935 1.451 %16,24 %2,52 10 19-Esasını Hububat Un Nişasta Süt Teşkil Eden Müstahzarlar 1.506 1.390 %92,28 %2,42 Liste Toplamı 83.131 38.528 %46,35 %66,97 Diğer Ürünlerin Toplamı 60.804 19.005 %31,26 %33,03 Genel Toplam 57.532 %39,97 %100,00
13
Toplam İthalat İçindeki Pay Toplam DİR İçindeki Payı
2015 Yılında DİR Kapsamında İthal Edilen İlk 20 Ürün-1 Milyon ABD Doları Sıra GTİP-4 ve Adı Genel İthalat Toplam İthalat İçindeki Pay DİR İthalat Toplam DİR İçindeki Payı Yurt İçi Alım Yut İçi Alım Payı 1 7207-Demir veya Alaşımsız Çelikten Yarı Mamuller 2.869 %1,38 2.368 %9,30 37 %1,56 2 8708-Karayolu Taşıtları İçin Aksam, Parça ve Aksesuarlar 4.966 %2,40 1.700 %6,68 4 %0,23 3 7108-Altın (Platin Kaplamalı Altın Dahil) (İşlenmemiş veya Yarı İşlenmiş ….) 3.426 %1,65 1.539 %6,04 %0,00 8408-Sıkıştırmayla Ateşlemeli İçten Yanmalı Pistonlu Motorlar (Dizel ve Yarı Dizel) 2.265 %1,09 1.122 %4,41 5 1001-Buğday ve Mahlut 1.103 %0,53 958 %3,76 %0,41 6 1512-Ayçiçeği, Aspir, Pamuk Tohumu Yağları ve Bunların Fraksiyonları … 1.101 918 %3,61 %0,18 7 7204-Dökme Demirin, Demirin veya Çeliğin Döküntü ve Hurdaları …. 4.288 %2,07 8 3902-Propilen ve Diğer Olefinlerin Polimerleri (İlk Şekillerde) 2.650 %1,28 787 %3,09 11 %1,35 9 7601-İşlenmemiş Aluminyum 2.327 %1,12 736 %2,89 %0,69 10 7403-Rafine Edilmiş Bakır ve Bakır Alaşımları 2.208 %1,07 591 %2,32
14
Toplam İthalat İçindeki Pay Toplam DİR İçindeki Payı
2015 Yılında DİR Kapsamında İthal Edilen İlk 20 Ürün-2 Milyon ABD Doları Sıra GTİP-4 ve Adı Genel İthalat Toplam İthalat İçindeki Pay DİR İthalat Toplam DİR İçindeki Payı Yurt İçi Alım Yut İçi Alım Payı 11 7208-Demir veya Alaşımsız Çelikten Yassı Hadde Ürünleri (Genişlik >= 600 Mm) (Sıcak Haddelenmiş) 1.824 %0,88 568 %2,23 156 %27,47 12 7225-Diğer Alaşımlı Çelikten Yassı Hadde Mamulleri (Genişliği 600 Mm.Veya Daha Fazla) 1.318 %0,64 524 %2,06 4 %0,75 13 3901-Etilen Polimerleri (İlk Şekillerde) 2.406 %1,16 344 %1,35 6 %1,79 14 8409-Sadece veya Esas İtibariyle veya Pozisyonlarındaki Motorların Aksam ve Parçaları 850 %0,41 336 %1,32 %0,00 15 8407-Kıvılcım ile Ateşlemeli İçten Yanmalı Doğrusal veya Döner Pistonlu Motorlar (Patlamalı Motor) 617 %0,30 297 %1,17 16 1005-Mısır %0,17 295 1 %0,47 17 5402-Sentetik Filament İplikleri (Dikiş İpliği Hariç) (Perakende Olarak Satılacak Hale Getirilmemiş) 1.482 %0,72 256 %1,01 57 %22,07 18 7408-Bakır Teller 304 %0,15 240 %0,94 163 %68,10 19 9032-Otomatik Kontrol ve Ayar Alet ve Cihazları 564 %0,27 224 %0,01 20 8414-Hava veya Vakum Pompaları, Hava veya Diğer Gaz Kompresörleri, Fanlar, …. 999 %0,48 208 %0,82 3 %1,54 Liste Toplamı 37.912 %18,30 14.929 %58,65 461 %3,09 Diğer Ürünlerin Toplam %81,70 10.527 %41,35 486 %4,62 Genel Toplam %100, 25.456 947,4 %3,72
15
Sunuş Planı 1. Dahilde İşleme Rejimi Nedir?
2. Dahilde İşleme Rejimi İstatistikleri 3. Dahilde İşleme Rejimi Mevzuatı Sunuş Planı
16
DİR Mevzuatı(-I-) 4458 Sayılı Gümrük Kanunu
261 Sayılı İhracatı Geliştirmek Amacı İle Vergilerle İlgili Olarak Hükümetçe Alınacak Tedbirlere Dair Kanun 1567 Sayılı Türk Parası Kıymetini Koruma Hakkında Kanun 474 Sayılı Gümrük Giriş Tarife Cetveli Hakkında Kanun 2976 Sayılı Dış Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun 3/6/2011 tarihli ve 637 Sayılı Ekonomi Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname
17
DİR Mevzuatı(-II-) 2005/8391 Sayılı Dahilde İşleme Rejimi Kararı
İhracat 2006/12 Sayılı Dahilde İşleme Rejimi Tebliği İhracat 2005/2 Sayılı İhracat Sayılan Satış ve Teslimler Hakkında Tebliğ İhracat 2007/2 Sayılı Dahilde İşleme Rejimine İlişkin İşlemlerin Bilgisayar Veri İşleme Tekniği Yoluyla Yapılmasına Dair Tebliğ İhracat 2005/1 Sayılı Dahilde İşleme Rejimi Tebliği
18
DİR İle İlgili Birimler (-I-)
TİCARET BAKANLIĞI Mülga Ekonomi Bakanlığı : Belge düzenleme ve revize işlemleri DİR ile ilgili düzenleme yapma, önlem alma, sorunları çözme ve talimat verme Koordinasyonu sağlama Mülga Gümrük ve Ticaret Bakanlığı : DİR ile ilgili gümrük işlemleri Dahilde İşleme İzni (Dİİ) ile ilgili uygulama
19
DİR İle İlgili Birimler (-II-)
Mülga Ekonomi Bakanlığı Bölge Müdürlükleri : DİİB ile ilgili kapatma işlemleri Diğer Kurumlar : Hazine ve Maliye Bakanlığı Toprak Mahsulleri Ofisi (T.M.O.) Tarım ve Orman Bakanlığı (Mülga Türkiye Şeker Kurumu ve ilgili fabrikaları, vb.)
20
DİİB VE Dİİ Eşyanın; tamir edilmesi, boyanması, yenilenmesi, monte edilmesi, birleştirilmesi, ambalajlanması, bedelsiz ithalatı vb. işlemler için gümrük idarelerince Dahilde İşleme İzni (Dİİ) verilir. Yukarıda sayılan işlemler dışında Ticaret Bakanlığı (İhracat Genel Müdürlüğü) tarafından Dahilde İşleme İzin Belgesi (DİİB) düzenlenir.
21
Dahilde İşleme İzni Dahilde İşleme İzni verilecek haller, ihracat 2006/12 sayılı Tebliğ’in 14 üncü maddesinde sayılmaktadır. İzin şartlarına göre ithal edilen eşyanın ihraç edildiğinin tespiti kaydıyla, Dİİ ihracat taahhütleri ilgili gümrük idaresi tarafından kapatılmaktadır.
22
Dİİ Konusu Faaliyetler (-I-)
Temel tekstil hammaddeleri ile tekstil ve deri kimyasal maddeleri dışında kalan yardımcı maddelerin ithalatı İhraç amacıyla işçiliğe tabi tutulan kıymetli madenlerin ithalatı Eşyanın korunması, satış kalitesinin iyileştirilmesi veya yeniden satışa hazırlanması Çelik filmaşin ithalatını müteakip, ihraç edilmek üzere çivi ve sıcak çekme siyah tel üretimi
23
Dİİ Konusu Faaliyetler (-II-)
Eşyanın montajı, kurulması, diğer eşya ile birleştirilmek üzere işçiliğe tabi tutulması Eşyanın tamir edilmesi ve boyanması Eşyanın etiketlenmesi, ambalajlanması, temizlenmesi, elenmesi, kavrulması vb. Bedelsiz olarak ithal edilen eşyanın işleme faaliyetine tabi tutulması (Tarım ürünleri, savunma sanayi projeleri kapsamında ithal edilen eşya ile LCD’nin bedelsiz ithalatı hariç)
24
Dahilde İşleme İzin Belgesi
DİİB İçindeki Bilgiler Belgenin tarih ve sayısı Firma unvanı, adresi, vergi numarası Belgenin süresi İthal eşyasının miktar ve değeri İhraç eşyasının miktar ve değeri Özel şartlar Döviz kullanım oranı Vb.
25
DİİB Müracaatı Değerlendirme Kriterleri
İthal eşyasının ihraç edilecek ürünün üretiminde kullanıldığının tespitinin mümkün olması Ülkemizde yerleşik üreticilerin temel ekonomik çıkarlarının olumsuz etkilenmemesi Faaliyetin katma değer yaratan, kapasite kullanımını artıran, rekabet gücü sağlayan nitelikte olması Firmaların performansları
26
DİİB ve Dİİ Süreleri Azami 12 ay
12 ayı aşan üretim süreçlerinde ise proje süresi kadar Örnek : Gemi inşası ve savunma sanayi projeleri.
27
DİİB ve Dİİ Ek Süreleri (-I-)
DİİB kapsamında ilk ithalatın yapıldığı tarihe kadar verilen azami 3 aya kadar ek süre (süre kaydırımı) DİİB ihracat taahhüdünün en az %25’ini gerçekleştiren firmalara belge orijinal süresinin yarısı kadar verilen performansa dayalı ek süre
28
DİİB ve Dİİ Ek Süreleri (-II-)
Haklı sebebe ilişkin süre: DİİB kapsamındaki önceden ihracata tekabül eden ithalatın tamamlanamaması halinde azami belge orijinal süresinin yarısı kadar Dİİ kapsamında gerçekleştirilen üretim veya ihracatın taahhüde oranı en az %25 olmak kaydıyla, ihmal veya kusur olmaksızın gerçekleştirilemeyen kısım için izin orijinal süresinin yarısı kadar DİİB süresi içerisinde gerçekleştirilen ancak ilgili satır kodu bulunmaması nedeniyle belge ihracat taahhüdüne saydırılamayan ihracata ilişkin gümrük beyannameleri kapsamı eşya ile aynı ticari tanım ve 8-12’li bazda aynı GTİP’li eşyanın miktarı kadar yeniden ihracat gerçekleştirilebilmesi için azami belge orijinal süresinin yarısına kadar
29
DİİB ve Dİİ Ek Süreleri (-III-)
Mücbir sebep ile fevkalade hallere ilişkin ek süre: (Ek süre miktarı İhracat Genel Müdürlüğü’nce belirlenir) Deprem, sel, don, fırtına, kasırga vb. tabii afetler ve yangın Ülkemiz veya ithalatçı ülkede devletçe konulan yasaklar, harp ve abluka hali Yükümlü firmanın faaliyetinin kamu otoritelerince kısıtlanması, durdurulması veya firmaya el konulması Yükümlü firmanın iflası veya konkordato ilan etmiş olması ya da firma hakkında iflasın ertelenmesi kararı verilmiş olması (mahkeme kararı ile) Şahıs firmalarında firma sahibinin ölümü Grev ve lokavt
30
DİİB ve Dİİ Ek Süreleri (-IV-)
Belge/İzin süresi bitimini müteakip 1 ya da 2 ay içerisinde gerçekleştirilen ihracat, herhangi bir ek süre alınmasına gerek olmaksızın, 4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun 241 maddesindeki usulsüzlük cezası uygulanarak belge ihracat taahhüdüne saydırılabiliyor.
31
Aracı İhracatçı Belge/izin sahibi firmalar ihracatı kendileri yapabilecekleri gibi, başka bir firmaya da yaptırtabilirler. Belge/izin sahibi olmayan ancak belge/izin kapsamında ihracat yapan bu firmalar aracı ihracatçı kabul edilir. Aracı ihracatçıların belge kapsamında ihracat yapabilmeleri için belge sahibi firma tarafından aracı ihracatçı kaydının yaptırılması gerekmektedir. Aracı ihracatçı kaydı Bölge Müdürlükleri tarafından ve her bir DİİB için ayrı ayrı yapılmaktadır. Bazı hallerde Bakanlıkça aracı ihracatçı kullanımına kısıtlama getirilebilir.
32
DİR TEŞVİK UNSURLARI I - İthalat İhracat II - Yurt içi alım İhracat III - İthalat Yurt içi satış ve teslimler
33
I - İthalat İhracat Şartlı Muafiyet Sistemi Geri Ödeme Sistemi
Önceden ithalat Eşdeğer eşya Geri Ödeme Sistemi
34
Şartlı Muafiyet Sistemi
İhraç edilecek eşyanın üretiminde kullanılan hammadde, yardımcı madde, ambalaj ve işletme malzemelerinin ithalatı sırasında doğan vergilerin teminata bağlanarak ve ticaret politikası önlemlerine tabi tutulmaksızın ithal edilmesi ve üretim sonucunda elde edilen eşyanın ihraç edilmesini müteakip alınan teminatın iade edilmesidir.
35
Şartlı Muafiyet Sistemi (-I-) (Önceden İthalat)
GÜMRÜK BELGE BAŞLANGICI İTHALAT ÜRETİM İHRACAT BELGE KAPATMA TEMİNAT TEMİNAT İADE
36
Şartlı Muafiyet Sistemi (-II-) (Eşdeğer Eşya Kullanımı)
BELGE BAŞLANGICI EŞDEĞER EŞYA ÜRETİM İHRACAT GÜMRÜK T E M İ N A TEMİNAT İADE BELGE KAPATMA İTHALAT
37
Hazine tahvil ve bonoları
Teminat Para Teminat mektubu Hazine tahvil ve bonoları
38
İndirimli Teminat-(I)
Yetkilendirilmiş Yükümlü Sertifikası veya Onaylanmış Kişi Statü Belgesi sahibi firmalar (%1, %5 ve %10) DTSŞ ve SDTŞ için bir önceki yıl ihracatı kadar DİR kapsamında yapacakları ithalatta, bu ithalattan doğan verginin %10’u
39
İndirimli Teminat-(II)
İmalatçı-ihracatçılar ile, Son 3 yıl içerisinde her bir yıl için 5 milyon $ veya son 5 yıl içerisinde her bir yıl için 1 milyon $’ı geçen ihracatçıların; Belge/izin müracaat tarihinden önceki 4 yıl içerisinde düzenlenmiş, ihracat taahhüdü kapatılmış sanayi ürünleri için 1 milyon $, tarım ve işlenmiş tarım ürünleri için 500 bin $’dan az olmamak kaydıyla gerçekleştirdikleri ihracat kadar belge/izin kapsamında yapacakları ithalatta, bu ithalattan doğan verginin %10’u.
40
Geri Ödeme Sistemi-(I)
İthalat sırasında gümrük vergisi, fon, KDV gibi yükümlülüklerin ödenmesi, ihracatı müteakip ödenen meblağın geri alınması, Tercihli rejime konu ülkelere yapılan ihracatta, telafi edici verginin ithalat esnasında ödenmesi.
41
Geri Ödeme Sistemi-(II)
GÜMRÜK BELGE BAŞLANGICI İTHALAT ÜRETİM İHRACAT VERGİ-KDV-FON BELGE KAPATMA VERGİLER İADE
42
I – Yurt İçi Alım İhracat
DİİB kapsamında yapılmaktadır. İki şekilde ortaya çıkar: KDV’de tecil-terkin sistemi Mülga Türkiye Şeker Kurumunca tespit edilen şeker fabrikalarından şeker alımı ve Toprak Mahsulleri Ofisi’nden hububat alımı
43
KDV’de Tecil Terkin Sistemi (-I-)
Bu sistem kapsamında, DİİB’de yer alan madde ve malzemelerin yurt içinden KDV ödenmeksizin alımına imkan tanınmaktadır. Faturalarda her bir mal türüne ilişkin KDV hariç bedelin en az TL (Tekstil yardımcı maddelerinde ise en az 500 TL) olması gereklidir.
44
KDV’de Tecil Terkin Sistemi(-II-)
Tecil-terkin kapsamında satın alınan mallardan üretilen ihraç eşyasının DİİB’de belirtilen süre ve şartlara uygun olarak ihraç edilmemesi halinde; tecil edilen KDV ile vergi ziyaı cezası ve gecikme faizi alıcıdan tahsil edilir. DİİB sahibi alıcılar satın aldıkları maddelerden imal ettikleri malları DİİB süresi içerisinde ihraç ettiklerini YMM raporu ile tespit ettirmelidir.
45
KDV’de Tecil Terkin Sistemi(-III-)
YMM Raporunun ekine teyidi alınan GB’nin onaylı bir sureti eklenmeli ve ilgili satıcılara verilmelidir. Satıcılar tarafından bu raporların vergi dairesine verilmesi suretiyle terkin işlemi sağlanacaktır.
46
KDV’de Tecil Terkin Sistemi(-IV-)
KDV’siz satış SATICI DİİB SAHİBİ ALICI İHRACAT YMM RAPORU VERGİ DAİRESİ
47
TMO ve Şeker Fabrikalarından Yurt İçi Alım
Şeker ve hububatı girdi olarak kullanan imalatçılara dünya fiyatlarından girdi temin edilmesinin sağlanması ve bu kurumların stoklarının azaltılması temin edilmektedir. Dünya fiyatı ile yurt içi fiyatı arasındaki fark kadar teminat alınır.
48
I - İthalat Yurt İçi Satış ve Teslimler
İhracat 2005/2 Sayılı Tebliğ’de belirtilen satış ve teslimlere yönelik olarak gümrük muafiyetli ithalat yapılabilmektedir. Bu kapsamdaki faaliyetler için Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü’nden DİİB (D3) alınması gerekmektedir.
49
İhracat Sayılan Satış ve Teslimler (-I-)
Yatırım programında yer alan kamu yatırımlarının uluslararası ihalesini kazanan firmalara yapılacak satış ve teslimler, Savunma sanayi kapsamında yapılan satış ve teslimler, Gümrük hattı dışı eşya satış mağazalarına yapılan satış ve teslimler,
50
İhracat Sayılan Satış ve Teslimler (-II-)
Yatırım Teşvik Belgesi firmaya bu belge kapsamında yapılan satış ve teslimler, Yatırım Malları Listesinde yer alan malların üretimi ve satışı CKD (Monte edilmemiş aksam ve parçalar) listesi kapsamında ürün satışı
51
İhracat Sayılan Satış ve Teslimler (-III-)
Kamu kurum ve kuruluşlarınca uluslararası ihaleye açılan yatırım malı ve sınai malı ihalesini kazanan firmaların yaptıkları satış ve teslimler, Ambalaj malzemesi imalatçılarının ihraç ürünüyle birlikte ihraç edilmek üzere ihracatçılara yaptıkları satış ve teslimler.
52
Müracaattan Kapatmaya DİİB
Müracaat (DİR Otomasyon Uygulaması) DİİB İhracat Taahhüt Kapatma
53
DİR Otomasyon Uygulaması Nedir?
DİR Otomasyon Uygulaması, Başvuru aşamasından kapatılma aşamasına kadar, Dahilde İşleme İzin Belgeleri ile ilgili işlemlerin elektronik ortamda, elektronik imza ile gerçekleştirilmesini sağlayan web tabanlı bir uygulamadır.
54
Firma Tanımlama (Bir Defa)
DİR Otomasyon Uygulaması İşleyişi (-I-) E-İmza Temini Firma Tanımlama (Bir Defa) Her Belge İçin Elektronik İmza Yetki Başvurusu (Web’den) Bölge Müdürlüğü Evrak Teslimi Belge Müracaatı KamuSM Başvuru Formu Tic. Sicil Gazetesi İthalat Listesi E-Güven Kapasite Raporu İhracat Listesi Türktrust İmza Sirküleri Sarfiyat Tablosu E-Tuğra Yetki Belgesi E-İmzaTR Diğer Belgeler ... (E-İmza İle)
55
DİR Otomasyon Uygulaması İşleyişi (-II-)
Başvuru İhracat Genel Müd. Daire Başkanı Havale Şube Müdürü Uzman DEĞERLENDİRME Uzman Şube Müdürü Daire Başkanı Onay Red Firmaya Bildirim Genel Müdür Yrd. Genel Müdür Bölge Müdürlüklerinden Bakanlığımıza intikal eden başvuru İhracat Genel Müdürlüğünde ilgili Daire Başkanına oradan Şube Müdürüne ve oradan da uzmana gelir. Değerlendirme esnasında ihtiyaç duyacağı bilgi elektronik ortamda hazır olan Uzman gerekli değerlendirmenin ardından onay veya red görüşü ile bir üst amiri Şube Müdürüne başvuruyu tekrar geri gönderir. Şube Müdürü incelemesinin ardından Daire Başkanına giden başvurunun olumlu bulunması halinde belge düzenlenir. Proje kapsamında firmanın yanı sıra DİR kapsamında işlem yapan Gümrük Müsteşarlığı, İhracatçı Birlikleri ve Denetim Birimlerine de program kullanılarak işlem yapabilme veya bilgi görebilme yetkisi verilmektedir. ONAY Mülga Gümrük ve Ticaret Bak. Bütün Belgeleri Görme İşlem Yapabilme Yetkisi Bölge Müdürlükleri Bütün Belgeleri Görme ve Kapatma İşlemleri Firma Belgelerini Takip ve Revize Müracaatı Denetim Birimleri Tüm Belgeleri ve Bilgileri Görme Yetkisi
56
DİİB İhracat Taahhüt Kapatma
Kapatma için gerekli belgeler Kapatma için müracaat süresi Kapatmada Bölge Müdürlüklerinin rolü Kapatma işleminin sonucu Kapatmada müeyyide Telafi Edici Vergi (TEV)
57
Kapatma İçin Gerekli Belgeler
Belge aslı (eğer firma tarafından belge aslı alınmışsa) Gümrük Beyannamesi asılları (BİLGE sistemi üzerinden alınan elektronik nüshalar da kabul edilmektedir) İthalat/İhracat listeleri TEV makbuzu, A.TR, Menşe ispat belgeleri, Ön Statü Belgesi (Gerekli olması halinde)
58
Kapatmaya İlişkin Süreler (-I-)
Kapatma müracaatları, ilgili Bölge Müdürlüğüne yapılır. Belge süresi sonundan itibaren 3 (üç) ay içerisinde gerekli bilgi ve belgelerin ilgili Bölge Müdürlüğüne ibraz edilmesi gerekir. Kapatmaya ilişkin bilgi ve belgelerin 3 (üç) ay içerisinde ibraz edilmemesi veya ibraz edilen bilgi ve belgelerde eksiklik tespit edilmesi halinde, bu eksikliklerin tamamlanması için firmaya 1 (bir) ay süre verilir.
59
Kapatmaya İlişkin Süreler (-II-)
Bu süre içerisinde eksik bilgi ve belgelerin tamamlanmaması durumunda, ihracat taahhüdü mevcut bilgi ve belgelerle müeyyideli olarak kapatılır. Belge sahibi firmalar, kendilerine tebliğ edilen taahhüt hesabının müeyyideli kapatılması işlemine karşı tebliğ tarihinden itibaren 1 (bir) ay içerisinde itiraz edebilirler.
60
Kapatmada Bölge Müdürlüklerinin Rolü
Belgedeki şartlara uygun olarak ithal eşyasının işlem görmüş ürünün ihracatında kullanıldığını tespit eder. İkincil işlem görmüş ürün, yurt içi alım, TMO ve şeker fab. için teyit, serbest bölgelere yapılan ihracat, döviz kullanım oranı, işletme malzemesi, TEV ve özel şartlar hususlarına dikkat eder.
61
Taahhüt Kapatma İşleminin Sonucu
Belge şartları yerine getirilmiş ise: Teminat iadesi için ilgili gümrük idaresine bildirim yapılır. Belge şartları yerine getirilmemiş ise: Müeyyide uygulanması için yine ilgili gümrük idaresine bildirim yapılır.
62
Kapatmada Müeyyide Belge şartları yerine getirilmemiş ise;
İthalat sırasında alınmayan vergiler (gümrük vergisi + KDV + varsa diğer kesintiler), Gecikme faizleri, Gümrük vergilerinin veya gümrüklenmiş değerin (gümrük vergileri ile CIF/FOB kıymetinin toplamı) iki katı kadar para cezası tahsil edilir; Kaçakçılık kovuşturması (ithal edilen eşyanın iç piyasaya satıldığı durumlarda) yapılır.
63
Telafi Edici Vergi (-I-)
Üçüncü Ülke Menşeli Bir Eşyanın DİİB Kapsamında İthal Edildikten Sonra Üretim Sürecini Müteakip İhraç Ürünü Olarak AB Üyesi Ülkelere, Serbest Ticaret Anlaşması İmzaladığımız Ülkelere, Pan-Avrupa Menşe Kümülasyonuna veya Pan-Avrupa-Akdeniz Akdeniz Menşe Kümülasyonuna Taraf Olan Ülkelere İhraç Edilmesi Halinde, İthal Edilen Eşya İle İlgili Vergi İhracat Sırasında Ödenir.
64
Telafi Edici Vergi (-II-)
A.TR Dolaşım Belgesi veya Menşe İspat Belgeleri (EUR.1 Dolaşım Sertifikası, EUR-MED Dolaşım Sertifikası, EUR-MED Fatura Beyanı veya Fatura Beyanı) Eşliğindeki İhracatta Geçerli. Tercihli Ticarete Konu Ürünler İçin Geçerli. Menşe Ülke İle İhracatın Yapıldığı Ülke Aynı İse TEV Aranmaz. AB’ye Yapılan İhracatta, İthalat Rejiminde Belirtilen Oranda Vergi ile AB’nin Vergisi Karşılaştırılır, hangi vergi düşükse o vergi tahsil Edilir. Ülkemiz Menşeli (Doğmuş ve Büyütülmüş) Canlı Hayvan ve Balıkçılık Ürünlerinde TEV Aranmaz.
65
Telafi Edici Vergi (-III-)
AB STA PAMK PAAMK ÜÇÜNCÜ ÜLKE TÜRKİYE (Üretim) İTHALAT İHRACAT
66
Kamu İlişkileri ve Dış Ticaret Müdürü
TEŞEKKÜRLER… ŞABAN KAAN ÖZDEMİR Kamu İlişkileri ve Dış Ticaret Müdürü Ofis Tel: ; Cep Tel: E-posta-1: E-posta-2:
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.