Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Bireysel Davranış/Karar verici

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Bireysel Davranış/Karar verici"— Sunum transkripti:

1 Bireysel Davranış/Karar verici
Kültürel Çevre Kültürün katmanları : Bireyin davranışı farklı kültür katmanlarından etkilenmektedir. Ulusal kültür, iş dalı veya endüstrilere özgü değerleri şekillendirirken, endüstri kültürü bireysel firmaların kültürünü şekillendirmektedir. ULUSAL KÜLTÜR İş dalı / Endüstri Kültürü Firma kültürü / Kurumsal kültür Bireysel Davranış/Karar verici

2 Bireysel kültür incelendiğinde kişi ve kişinin özellikleri önem kazanır. Bu bağlamda kişinin belirli gruplara aidiyeti gündeme gelir. Kişinin gruplara aidiyeti ikiye ayrılır; ATFEDİLEN GRUP AİDİYETİ : Kişinin doğumu ile birlikte gelen cinsiyet, aile, yaş, kast, etnik ırka ait özellikleri kapsar KAZANILAN GRUP AİDİYETİ: Doğumla birlikte gelmeyip sonradan kazanılan dini aidiyet, politik aidiyet, mesleki ve diğer kurumsal aidiyetleri kapsar. Bu aidiyet unsurlarının karışımı her kültürde kişinin yerini ve önemini oluşturur.

3 Kültürün Özellikleri Kültür öğrenilir: kuşaklar arası (babanın çocuğa sofra adabı öğretmesi); aynı kuşak içinde (üst sınıftan öğrencinin alt sınıftan öğrenciye okul kurallarını öğretmesi) Kültür paylaşılır: Bir toplumda yer alan aileler, okullar, dini kurumlar ve diğer sosyal kurumlar sürekli olarak kültürel mesajlar aktarır. Bu aktarım çoğu zaman günlük hayatın bir parçası gibi informal bir bilgi aktarımı şeklinde gerçekleşir. Kültür adapte edilebilir: Kültür, toplumu etkileyen dış etkenler sonucunda tepkisel olarak değişebilir. Örneğin 2. dünya savaşının ardından Almanya’nın Doğu ve Batı olarak ikiye bölünmesi iki toplum arasında çalışma, risk alma, ve benzeri pekçok alanda önemli kültürel farklılıklar yaratmıştır.

4 Kültürde yaşanan hızlı değişim çoğu zaman doğal olmayıp bir hükümet veya dini kurumlar gibi taraflardan kaynaklanan dış baskılar sonucunda ortaya çıkabilir. Örneğin; İran’da Şah gücünü kaybedip dini liderler kontrolü ele aldığında Batı kültürü önemini doğal bir kültürel değişimden beklenmeyecek derecede hızlı bir şekilde kaybetmiştir. Bu bakımdan uluslararası pazarlamacıların kültürel değişime karşı duyarlı olmaları gerekir.

5 Yüksek Kontekst-Düşük Kontekst Kültürler
(High Context- Low Context) Farklı ülkelerdeki insanlar farklı iletişim teknikleri kullanırlar. Bazı ülkelerde iletişim ağırlıklı olarak yazılı veya sözlü iletişime dayanırken, diğerlerinde sözle söylemek yerine ima etmek daha fazla önem kazanabilir. Bu farklılık yüksek kontekst ve düşük kontekst kültürleri oluşturan temel çıkış noktasıdır.

6 DÜŞÜK KONTEKST kültürlerde niyetler veya akıldan geçenler direkt olarak sözle ifade edilir. Fikirler savunulur, kişi karşı tarafın fikrine katılmıyorsa bunu açık açık söyler. Düşük kontekst kültürlere genellikle etnik çeşitlilik gösteren ülkelerde rastlanır. Örneğin, Hindistan, Çin, Rusya gibi etnik çeşitliliğin olduğu ülkelerde ve Avustralya, Yeni Zelanda gibi birbirine karışmamış büyük göçmen nüfusların olduğu ülkelerde düşük kontekst kültür hakimdir.

7 YÜKSEK KONTEKST: Daha çok imaya dayanır
YÜKSEK KONTEKST: Daha çok imaya dayanır. Konuşma olmasa bile bir iletişim, mesaj verme söz konusudur. Pek çok Latin Amerika Ülkesi(Şili, Venezuela, Arjantin, Meksika) pek çok yeni sanayileşen Asya ülkeleri yüksek kontekst kültüre sahiptirler. Japonya ve Arap ülkeleri yüksek kontekst kültürler arasında yeralır.

8 Kültür dış pazardaki fiili ve potansiyel müşterilerin arzu ve ihtiyaçlarını hem nitelik hem de nicelikler açısından etkiler. Bir bakıma COĞRAFİ yapı dışında kalan tüm yurtdışı pazar çevresine ilişkin yapılar, kültürün bir ürünü veya bir öğesidir. Nitekim teknoloji ve ekonomik sorunların çözüm yolları olarak şekillenmiş olan ekonomi ve teknoloji, “materyal kültür” olarak da tanımlanır. Materyal Kültür; teknolojik bir süreçten geçirilmedikçe doğada bulunan fiziksel maddeler hariç, insanlar tarafından yaratılan alet ve el ürünlerini, yapıları, makine ve ulaştırma ekipmanlarını bir başka deyişle materyal veya fiziksel araçları kapsar. Örneğin bir çam ağacı kültürün bir parçası değildir. Buna karşılık bir yılbaşı ağacı materyal kültürün bir parçasını oluşturur.

9 Teknoloji de kültürle oldukça yakından alakalı bir kavramdır
Teknoloji de kültürle oldukça yakından alakalı bir kavramdır. Bir toplumun teknik ve teknolojik seviyesi o toplumun talep düzeyini, talep edilen ürünlerin kalitesini ve tipini, ürün ve hizmetleri üretme ve dağıtma araçlarını etkiler Örneğin çamaşır makinesi üreticisi olan Hoover firması Fransız ve Alman pazarlarında ürün dizaynına ilişkin tercihleri araştırmış ve Alman ev kadınlarının görünüm olarak büyük ve hacimli çamaşır makinelerini mühendislik becerisi ve dayanıklılık olarak algılarken , Fransız ev kadınlarının mutfakta fazla yer işgal etmeyecek küçük ve hafif çamaşır makinelerini tercih ettiklerini ortaya çıkarmıştır. Belirli teknolojiler belirli kültürler için kültürler için önem taşır. Türkiye’de video kayıt cihazları ilk çıktığında, sadece üst düzey gelir düzeyine mensup ailelerin satın aldığı, evlerde en gösterişli köşeye konan statü sembolleri haline gelmiş ve ardından zamanla daha alt gelir gruplarına yayılmaya başlamıştır.

10 Küreselleşme dünya çapında kültürel bir örnekliğe neden olmaktadır
Küreselleşme dünya çapında kültürel bir örnekliğe neden olmaktadır. Uluslararası ilişkiler arttıkça kültürler birbirini etkilemekte, tüketim biçimleri küreselleşirken buna dayalı global bir kültür de ortaya çıkmaktadır. Kültürün daha sonra bir toplum içinde yaşayarak da elde edilmesi olasıdır. Farklı kültürler hakkında bilgi bu konudaki kaynaklara başvurularak da elde edilebilir. Bu arada bir kültürü “yüzeysel” olarak anlamanın, öğrenmenin uluslar arası ticarette önemli hataların yapılmasına neden olabileceği unutulmamalıdır! Kültür çok boyutlu, objektif olmayan, zaman içinde değişebilen bir kavramdır. Dolayısıyla başka kültürlere sahip insanlarla anlaşabilmek için “Ben böyle düşünüyorum” demek yerine “O nasıl düşünüyor?” diye sormak çok daha doğru olur = EMPATİ

11 Yeni Zelanda’nın Suudi Arabistan’a et satabilmek için, müslüman çobanlar tarafından güdülen ve yine müslüman kasaplar tarafından kesilen özel koyunlar beslediği söylenmektedir. Bir malın dış pazarda olumlu satınalma davranışları ile karşılaşabilmesi için kendisinin, ambalajının ve tutundurma yönteminin uygun olması gerekir. Örneğin Pakistan’da, İsrail’de sarı renk sevilmez. Uzakdoğu’da mavi hüznü ifade eder. Yeşil ise müslümanlar için kutsal bir değer taşır.

12 SİYASAL VE YASAL ÇEVRE Uluslararası ticaretin yaygınlaşması firmaların sadece kendi ülkelerindeki yasal çevreyi değil, hedef aldıkları dış pazarlardaki kanun ve kuralları bilmelerini gerektirmektedir. Yurtdışında yatırım yapmak isteyen işletmelerin nerede yatırım yapmak istiyorlarsa oraya gidip bu konudaki mevzuatı yakından incelemeleri gerekir.Yapılan hatanın faturası çok ağır olabilir. Özellikle dış Pazar hedef alınırken sadece yasaların değil yazılı olmayan ticarete ilişkin örf adetlerin de dikkatle incelenmesi zorunludur.

13 İhracat sözleşmesinde tarafların isim ve adresleri, malın miktarı, teslim süresi, teslim koşulları, sigortanın kapsamı ve kimin sorumluluğu altında olduğu, taşıma ve ödeme biçimi gibi konuların açık bir biçimde belirtilmesi gerekir. Türk Ticaret Kanununa göre şirket kuruluşları farklı hükümlere bağlıdır. Bir işletmenin başarılı olamayıp tasfiye edilmesi de özellikle alacaklılar varsa, bunları koruyacak biçimde belirli kurallar çerçevesinde gerçekleştirilir.

14 Türkiye’de ve yurtdışında yatırım yapmak isteyenlerin uymaları gereken kurallar da bu konudaki yasa ve yönetmeliklerde yer alır. Mevzuatla ilgili bilgi sahibi olmak isteyenler kanun, yönetmelik, tebliğ, tüzük ve genelgeleri Resmi Gazeteden, Bakanlıklardan veya mevzuatla ilgili bilgileri derleyip toparlayarak ihtiyaç duyanlara arz eden yayınevlerinden sağlayabilirler.

15 Yasalar ve yönetmelikler bir ambalajlama ve markalamaya kadar pazarlama ile ilgili her konuda etkili olur. Örneğin her işletme Türk Patent Enstitüsüne başvurarak markasını tescil ettirmelidir. Markanın uluslararası pazarda da korunabilmesi için AB ve Madrid Protokolune dahil ülkeler dışında kalan hedef pazarların her birinde ayrı tescil edilmesi gerekebilir. Markanın AB ve Madrid Protokolune dahil ülkelerden birinde tescil edilmesi bunların tümünde korunması için yeterlidir. Bir marka veya işareti belirleyip kullanmadan önce bunun bir başkası tarafından kullanılıp kullanılmadığını, markalar arasında bir benzerlik olup olmadığını araştırmamız gerekir.

16 Madrid Protokolu Türkiye’nin 1999 yılında üye olduğu, Türkiye dışındaki ülkelerde yapılacak marka başvuruları için en çok tercih edilen ve bugün Türkiye’nin de dahil olduğu 80 ülkenin tabi olduğu Madrid Protokolü sistemi ile, bir başvuru ile tüm bu ülkelerde tescil işlemleri başlatılmaktadır. Başvuru işlemleri ve bildirimler tek kaynaktan yani Dünya Fikri Haklar Örgütü (WIPO) tarafından yapılmaktadır.

17 Yasa değillerse de uluslar arası genel kabul görmüş kuralların da yasa gibi dikkate alınması gerekir. Örneğin, Uluslararası Ticaret odası tarafından geliştirilen normlar tüm dünya ülkelerinde kullanılmaktadır. 21 Nisan 1997 tarihli “Uluslararası Reklam Uygulama Esaslarına” göre; Reklamlar yasal ahlaki ve dürüst olmalıdır. Toplumsal sorumluluğun bilincinde hazırlanmalı , kamu oyunun reklama güvenini sarsıcı nitelikte olmamalı. Reklamlar haklı bir neden olmaksızın korku duygusundan yararlanmamalıdır Şiddet içermemelidir İnançları sömürmekten kaçınmalıdır Irk, din, cinsiyet ayrımı üzerine kurulmamalıdır. Karşılaştırmalı reklamlarda karşılaştırmalar yanıltıcı olmamalı ve gerçeğe dayanmalıdır. Tanıklı reklamlarda tanık olarak gösterilen kişinin tecrübesine dayanmayan hiçbir bilgiye yer verilmemelidir. Doğrudan doğruya veya ima yolu ile hiçbir firmayı, ürünü aşağılayarak veya alay konusu ederek kötülememelidir.

18 Önceden izin alınmaksızın reklamlarda kimsenin özel yaşamından söz edilmemeli, gösterilmemelidir.
Gençlerin tecrübesizliklerini istismar etmemelidir. Reklamlar başka reklamların genel düzenini, metnini, sloganını, görsel sunumunu, müzik gibi unsurlarını tüketiciyi yanıltacak, karışıklığa ve haksız rekabete yol açacak şekilde taklit etmemelidir.


"Bireysel Davranış/Karar verici" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları