Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

7. İŞLETME FONKSİYONLARI

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "7. İŞLETME FONKSİYONLARI"— Sunum transkripti:

1 7. İŞLETME FONKSİYONLARI

2 FONKSİYON (İŞLEV) İŞLETMENİN SÜREKLİLİĞİ İÇİN GEREKLİ SAYILAN VE ÖTEKİ EYLEM GRUPLARINDAN AÇIKÇA AYIRDEDİLMİŞ OLAN EYLEM GRUPLARINA DENİR. BİR EYLEM GRUBUNUN FONKSİYON SAYILABİLMESİ İÇİN; İŞLETMENİN SÜREKLİLİĞİNİ SAĞLAMASI, DİĞER BİR DEYİŞLE İŞLETMENİN NEDENİ OLMASI DİĞER İŞLETME EYLEMLERİNDEN APAÇIK AYRILMIŞ OLMASI GEREKİR.

3 TEMEL İŞLETME İŞLEVLERİ KENDİ İÇLERİNDE BİRTAKIM İKİNCİL, HATTA DAHA ALT İŞLEVLERE AYRILABİLİR.
İŞLETMELER TOPLUMSAL BİR ORGANİZMADIR VE ÜRETİM ELEMANLARININ UYUMLU BİR BİÇİMDE BİRLEŞMESİNDEN VE KARŞILIKLI OLARAK ETKİLEŞİP İŞLEMESİNDEN OLUŞMAKTADIR.

4 İŞLETME FONKSİYONLARINI İLK KEZ SİSTEMLİ BİR BİÇİMDE ORTAYA KOYAN KİŞİ, FRANSIZ MÜHENDİS VE YÖNETİM BİLİMCİSİ HENRY FAYOL OLMUŞTUR. HENRY FAYOL, İŞLETMELERİN BELLİ BAŞLI ALTI TEMEL FONKSİYONUNDAN (İŞLEVİNDEN) SÖZ ETMEKTEDİR.

5 GÜNÜMÜZDE KLASİK HALE GELMİŞ BULUNAN SÖZ KONUSU İŞLETME FONKSİYONLARI ŞUNLARDIR:
TEKNİK FAALİYETLER: ÜRETİM FAALİYETLERİ TİCARİ FAALİYETLER: ALIM, SATIM VB. FAALİYETLER MALİ FAALİYETLER: PARA BULMA VE KULLANMAYA İLİŞKİN FAALİYETLER

6 MUHASEBEYE İLİŞKİN FAALİYETLER: KAYITLARIN VE İSTATİSTİKLERİN TUTULMASI, FAALİYET SONUÇLARININ ÇIKARILMASI VE İŞLETMENİN DÖNEM SONU FAALİYETLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ GÜVENLİK FAALİYETLERİ: İŞYERİ VE İŞGÖRENLERİN HER TÜRLÜ RİSKLERE KARŞI KORUNMASI YÖNETİM FAALİYETLERİ

7 FAYOL’UN İŞLETME FONKSİYONLARI SINIFLANDIRMASI BUGÜN DE GEÇERLİLİĞİNİ SÜRDÜRMEKTEDİR.
ANCAK, ZAMAN İÇİNDE ORTAYA ÇIKAN GELİŞMELERİN ETKİSİYLE BU FONKSİYONLARA YENİLERİ EKLENMİŞ VEYA ADLARI DEĞİŞMİŞTİR.

8 İŞLETMENİN GENEL OLARAK FONKSİYONLARI
YÖNETİM SATINALMA ÜRETİM PAZARLAMA FİNANS İŞGÖREN MUHASEBE AR-GE HALKLA İLİŞKİLER

9 YÖNETİM FONKSİYONU

10 YÖNETİM KAVRAMI ÜRETİM FAKTÖRLERİ NE DENLİ YETERLİ VE İSTENEN NİTELİKTE BULUNURLARSA BULUNSUNLAR, BUNLARA YÖN VEREBİLECEK ETKİLİ BİR GÜÇ OLMADAN BİRER KAYNAK YIĞINI OLMANIN ÖTESİNE GEÇEMEZLER. BU NEDENLE, SÖZ KONUSU ÜRETİM FAKTÖRLERİNİN YARDIMIYLA ÜRETİMİN ETKİLİ VE YETERLİ DÜZEYDE GERÇEKLEŞEBİLMESİ İÇİN, ÜRETİM SÜRECİNDEKİ BÜTÜN İŞLERİN BAŞKALARINA YAPTIRILMASI GEREKİR.

11 BUNU, YÖNETİM SAĞLAR. YÖNETİM, ÇOK DEĞİŞİK ŞEKİLLERDE TANIMLANMAKTADIR.

12 YÖNETİM BELİRLİ BİR TAKIM AMAÇLARA ULAŞMAK İÇİN
BAŞTA İNSANLAR OLMAK ÜZERE PARASAL KAYNAKLARI, DONANIMI, DEMİRBAŞLARI, HAMMADDELERİ, YARDIMCI MALZEMELERİ VE ZAMANI BİRBİRİYLE UYUMLU, VERİMLİ VE ETKİN KULLANABİLECEK KARARLAR ALMA VE UYGULATMA SÜREÇLERİNİN TOPLAMIDIR.

13 YÖNETİM KAVRAMININ İÇİNDE BAŞTA İNSANLAR OLMAK ÜZERE ÜRETİM FAKTÖRLERİNİN AMAÇLAR DOĞRULTUSUNDA ETKİN VE VERİMLİ KULLANIMI SÖZKONUSUDUR. YÖNETİM SÜRECİNİN ORTAYA ÇIKMASI İÇİN YÖNETİCİ MEVKİİNDE BULUNAN VE ÜRETİM ETMENLERİ KONUSUNDA KARAR VEREN KİŞİNİN EMRİNDE MUTLAKA BİR İNSANIN BULUNMASI GEREKLİDİR.

14 MADDİ ARAÇ, GEREÇ VE PARASAL KAYNAKLAR OLMASA BİLE, BELİRLİ FAALİYETLERİ YAPMAK VE AMAÇLARA ULAŞMAK İÇİN İNSAN UNSURUNUN BULUNMASI YETERLİ VE GEREKLİ BİR KOŞULDUR. SADECE MADDİ ARAÇ VE GEREÇLER İLE PARANIN BELİRLİ AMAÇLAR DOĞRULTUSUNDA KULLANILMASI İLE İLGİLİ KARARLAR VE UYGULAMALARDA YÖNETİM SÜRECİ YOKTUR. YÖNETİCİ OLABİLMESİ İÇİN MUTLAKA EMRİNDE ÇALIŞAN VE OTORİTESİNİ KABULLENEN BİR İNSANIN BULUNMASI GEREKİR.

15 DIŞARIDA OYUN OYNAYAN ÇOCUKLARA LİDERLİK ETME VE YÖNLENDİRMEDE YÖNETİM VAR MIDIR?

16 BİR AYAKKABI BOYACISI, SADECE KENDİSİ ÇALIŞAN BİR BAKKAL, ARABAYI SÜREN BİR ŞOFÖR VEYA DAĞDA HAYVANLARI OTLATAN BİR ÇOBAN YÖNETİCİ MİDİR?

17 YÖNETİMİN ORTAK ÜÇ ÖZELLİĞİ:
YÖNETİM HEM BİR SANAT, HEM DE BİR BİLİMSEL SÜREÇTİR. YÖNETİMİN ÖZÜNÜ İNSANLAR VE BUNLAR ARASINDAKİ İLİŞKİLER MEYDANA GETİRİR. İNSANLAR ARASINDAKİ İLİŞKİLER SONUCU SAĞLANAN İŞBİRLİĞİNİN BELİRLİ BİR AMACA YÖNELMİŞ OLMASI GEREKİR.

18 YÖNETİMİN ÖZELLİKLERİ
YÖNETİM, İNSANOĞLUNUN İŞBİRLİĞİ YAPTIĞI HER YER VE ZAMANDA VAROLAGELEN EVRENSEL BİR SÜREÇTİR. BU SÜREÇTE GÖZE ÇARPAN ÖZELLİKLER ŞUNLARDIR: YÖNETİMİN BEŞERİ ÖZELLİĞİ: YÖNETİMİN ANA UĞRAŞI ALANI İNSANDIR. YÖNETİM, HİÇ KUŞKUSUZ İNSAN DIŞINDAKİ DİĞER ÜRETİM FAKTÖRLERİNİ DE KAPSAR.

19 YÖNETİMİN GRUP ÖZELLİĞİ
YÖNETİMDEN SÖZ EDEBİLMEK İÇİN, BİRİ YÖNETEN DİĞERİ YÖNETİLEN OLMAK ÜZERE EN AZ İKİ KİŞİLİK BİR GRUBA İHTİYAÇ VARDIR. AMAÇ ÖZELLİĞİ YÖNETİM SÜRECİNDE ÜST VE AST OLARAK GÖREV ALAN KİŞİLERİN ARDINDAN KOŞACAKLARI VEYA ERİŞMEYE ÇALIŞACAKLARI BİR HEDEF VEYA SONUÇ OLMALIDIR.

20 YÖNETİMİN İŞBİRLİĞİ ÖZELLİĞİ
YÖNETİMDE GÖREV ALAN KİŞİLERİN BELİRLİ BİR AMAÇ DOĞRULTUSUNDA İŞBİRLİĞİ YAPMALARI BEKLENİR. YÖNETİMDE HİYERARŞİK YAPI ÖZELLİĞİ YÖNETİM OLGUSUNDAN SÖZ EDEBİLMEK İÇİN BİR ÖRGÜTTE İŞBİRLİĞİ YAPAN İNSANLARIN BİR YÖNETİM DÜZENİNE GİRMELERİ, YANİ İÇLERİNDEN BİR KISMININ YÖNETİCİ DİĞER KISMININ İSE YÖNETİLEN KONUMUNDA BULUNDUĞU EN AZ İKİ TEMEL BASAMAĞI OLUŞTURMALARI GEREKİR.

21 İŞBÖLÜMÜ VE UZMANLAŞMA ÖZELLİĞİ
İŞBÖLÜMÜ, ÖRGÜTSEL FONKSİYONLARIN RASYONEL SINIRLAR İÇİNDE BİR UZMANLIĞA OLANAK VERECEK ŞEKİLDE EN KÜÇÜK PARÇALARA BÖLÜNMESİ ŞEKLİNDE İFADE EDİLEBİLİR. YÖNETİMDE, HER KİŞİYE EN ETKİLİ BİÇİMDE YAPABİLECEĞİ TEK BİR İŞ VERİLMELİ VE KİŞİNİN O İŞTE UZMANLIK KAZANMASINA VE İŞİN ÖZÜNE NÜFUZ ETMESİNE ÇALIŞILMALIDIR.

22 YÖNETİMİN DEMOKRATİK OLMA ÖZELLİĞİ
YÖNETİMDE DEMOKRATİK DAVRANIŞLARDAN AYRILIP, AŞIRI DERECEDE OTORİTE VE ZOR KULLANMA YOLUNA GİDİLDİKÇE, BU SÜRECİN İNSANCIL YÖNÜ ZAYIFLAMAKTA VE ONUN YERİNİ İNSANI TIPKI BİR MAKİNA GİBİ GÖRME VE KULLANMA EĞİLİMİ ALMAKTADIR. YÖNETİMİN EVRENSELLİK ÖZELLİĞİ YÖNETİM SÜRECİ, FARKLI ÜLKELERDE VE FARKLI ÖRGÜTLERDE BENZER BİRTAKIM İLKELERE DAYALI OLARAK AYNI BİÇİMDE İŞLEMEKTEDİR.

23 AYRIKLIK (İSTİSNALARLA YÖNETİM) ÖZELLİĞİ
BİREYCİ ÖZELLİK YÖNETİM ORGANLARININ ÇABALARINI AYNI AMACA YÖNELTEBİLMEK VE ÖNDERLİK İŞLEVİNİ SAĞLIKLI BİR BİÇİMDE YERİNE GETİREBİLMEK İÇİN, EN SONUNDA YETKİNİN BİR KİŞİNİN ELİNDE TOPLANMASI GEREKİR. AYRIKLIK (İSTİSNALARLA YÖNETİM) ÖZELLİĞİ RUTİN İŞLERİN ASTLARA BIRAKILMASI VE STRATEJİK NİTELİKTEKİ ÖNEMLİ İŞLERİN ÜST YÖNETİCİLER TARAFINDAN YERİNE GETİRİLMESİ İLKESİDİR.

24 İKİ YÖNLÜ SÜREÇ OLMA ÖZELLİĞİ
YÖNETİM, KARAR ALMA VE UYGULAMA AŞAMALARINDAN OLUŞAN İKİ YÖNLÜ BİR SÜREÇTİR. YÖNETİMİN YARATICI SÜREÇ OLMA ÖZELLİĞİ BAŞARILI BİR YÖNETİM, GEREK YÖNETİCİ VE GEREKSE İŞGÖRENLERİN YARATICI YETENEKLERİNİ ORTAYA ÇIKARICI BİR ÖZELLİĞE SAHİP OLMALIDIR.

25 YÖNETİMİN HABERLEŞMEYE DAYANMA ÖZELLİĞİ
YÖNETİM FONKSİYONUNUN ETKİLİ BİR ŞEKİLDE YERİNE GETİRİLEBİLMESİ İKİ YÖNLÜ HABERLEŞME VEYA BİLGİ ALIŞVERİŞİNİ GEREKTİRİR. ETKİLİ BİR HABERLEŞME SİSTEMİNİN KURULAMADIĞI İŞLETMELERDE ARZULANAN SONUÇLARIN ALINMASI BÜYÜK ÇAPTA GÜÇLEŞİR.

26 YÖNETİMİN RASYONELLİĞE DAYANMA ÖZELLİĞİ
RASYONELLİK, AMACIN EN AZ KAYNAK KULLANIMI İLE GERÇEKLEŞTİRİLMESİDİR. YÖNETİMDE RASYONELLİK İLKESİNE UYULMADIĞI DURUMLARDA, AMACA ULAŞILSA BİLE, KATLANILAN KAYNAK MALİYETİ SAĞLANAN SONUÇTAN ÇOK DAHA FAZLA OLABİLİR.

27 YÖNETİMİN SANAT, BİLİM VE MESLEK OLMA ÖZELLİĞİ
YÖNETİMİN SANAT YÖNÜ, ONUN DOĞUŞTAN GELEN BİR YETENEK İŞİ OLMASIYLA İLGİLİDİR. YÖNETİMİN BİLİMSEL YÖNÜ İSE, BUGÜN OKULLARDA BİR FELSEFE, İLKELER SİSTEMİ, ÇEŞİTLİ TEKNİKLER VE BİLİM DALI OLARAK ÖĞRETİLEBİLEN BİR DİSİPLİN OLARAK ORTAYA ÇIKMASIYLA YAKINDAN İLİŞKİLİDİR.

28 GÜNÜMÜZDE YÖNETİM, “MESLEK NİTELİĞİ” OLARAK ÜÇÜNCÜ BİR BOYUT DAHA KAZANMIŞTIR.
ZAMANIMIZDA DOĞUŞTAN YÖNETİM YETENEKLERİNE SAHİP OLAN KİŞİLER, ÇEŞİTLİ YÖNETİM OKULLARINDA YÖNETİM TAHSİLİ GÖREREK BU İŞİ KENDİLERİNE MESLEK EDİNMEKTEDİRLER.

29 YÖNETİM SÜRECİ TEMELDE YÖNETİM; KARAR ALMA UYGULAMA KARŞILAŞTIRMA VE
DÜZELTİCİ EYLEMLERDE BULUNMA GİBİ BİRBİRİNE BAĞLI EYLEMLER KÜMESİNDEN OLUŞUR.

30 KARAR ALMA İŞLETME YÖNETİMİNDE GİDEREK ARTAN ORANDA BİR DEĞİŞME VE YENİDEN TANIMLAMA OLAYI SÖZKONUSUDUR. İÇ VE DIŞ KOŞULLARDAKİ DEĞİŞMELER, DEĞİŞEN KOŞULLARA GÖRE YENİDEN TANIMLANAN KARAR DEĞİŞKENLERİYLE İŞLETMEYE YANSITILABİLİR.

31 KARAR DEĞİŞKENLERİ YÖNETİM AÇISINDAN İKİYE AYRILIR:
İŞLETME YÖNETİMİ TARAFINDAN DENETLENEMEZ VEYA DEĞİŞTİRİLEMEZ NİTELİKTE OLANLAR İŞLETME YÖNETİMİ TARAFINDAN DENETLENİP DEĞİŞTİRİLEBİLİR NİTELİKTE OLANLAR

32 KARAR ALMANIN İKİ BÜYÜK BOYUTU VARDIR;
TAHMİN: İŞLETME YÖNETİMİNİN DEĞİŞTİRMEYE GÜCÜNÜN YETMEDİĞİ KOŞULLARIN GELECEKTE NASIL DEĞİŞECEĞİNE İLİŞKİN ÖNGÖRMELERDİR. PLANLAMA: ELDEKİ OLANAKLARIN ÖNGÖRÜLEN KOŞULLARA GÖRE DÜZENLENMESİDİR.

33 DOĞRU VE SAĞLIKLI KARARLAR ALABİLMEK İÇİN İŞLETMENİN İÇ VE DIŞ KOŞULLARINA İLİŞKİN YETERLİ BİLGİLERİN TOPLANMASI, DEĞERLENDİRİLMESİ, SÖZKONUSU BİLGİLERE DAYANARAK TAHMİNLERİN YAPILMASI VE SEÇENEKLERİN GELİŞTİRİLMESİ GEREKİR. BİR SORUNUN ÇÖZÜMÜNE İLİŞKİN NE KADAR ÇOK SEÇENEK GELİŞTİRİLİRSE, ALINAN KARAR DA O KADAR SAĞLIKLI OLUR.

34 UYGULAMA EN İYİ SEÇENEĞİN BULUNMASIYLA ALINAN KARARIN UYGULAMAYA KONULMASI, YÖNETİM SÜRECİNİN İKİNCİ AŞAMASINI OLUŞTURUR. UYGULAMA AŞAMASINDA YER, ZAMAN, İŞGÖREN VE BENZERİ TÜM İMKANLARA GÖRE HAZIRLANAN PLANLAR HAREKETE GEÇİRİLİR.

35 TARİH, MİKTAR, TEZGAH, MAKİNA, ARAÇ, İŞÇİ VE DİĞER BİLGİLERİ İÇEREN İŞ EMİRLERİ; BÖLÜM, KISIM, ATELYE ŞEFİ, USTABAŞI VE BENZERİ KANALLARDAN GEÇİRİLEREK İŞÇİLERE ULAŞTIRILIR.

36 KARŞILAŞTIRMA YÖNETİM DEVAMLI OLARAK KARAR DÖNEMİ BAŞINDA HAZIRLANAN PLAN İLE UYGULAMADAN ALINAN SONUÇLARI KARŞILAŞTIRIR. HEDEFLER İLE SONUÇLAR ARASINDAKİ FARK BELİRLİ SINIRLAR İÇERİSİNDE KALIYORSA YÖNETİM BAŞARILI SAYILIR. BELİRLİ SINIRLAR DIŞINDA KALINIYORSA PLANLAMA, UYGULAMA VEYA İZLEMEDE YETERSİZ KALINMIŞTIR.

37 DÜZELTİCİ EYLEMLERDE BULUNMA
GENELDE DENETİM DENİLİNCE, PLAN HEDEFLERİYLE UYGULAMA SONUÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI VE ARADAKİ FARKLARIN BELİRLİ SINIRLARIN DIŞINA ÇIKMASI DURUMUNDA, DÜZELTİCİ EYLEMLERDE BULUNULMASI ANLAŞILIR.

38 YÖNETİM SÜRECİNİN ÖZELLİKLERİ
YÖNETİM BİR VEYA BİRDEN FAZLA AMAÇLARI GERÇEKLEŞTİRMEYE YÖNELİKTİR. YÖNETİM, BELİRLİ BİRTAKIM BEŞERİ VE MADDİ KAYNAKLARI SERBESTÇE KULLANABİLME YETKİSİNİ GEREKLİ KILAR. BU KAYNAKLARDAN BEŞERİ UNSUR GEREKLİ KOŞULU OLUŞTURUR. YÖNETİMİN OLMASI İÇİN BİR YÖNETİCİ, EN AZINDAN DA BİR YÖNETİLEN İNSANIN OLMASI GEREKİR. BU ÖZELLİĞİ İLE SOSYAL VE GRUPSAL BİR SÜREÇTİR. YÖNETİM, MADDİ VE BEŞERİ KAYNAKLAR ARASINDA OPTİMUM BİR UYUMU VE İŞBİRLİĞİNİ GEREKTİRİR.

39 YÖNETİM, YÖNETİCİ OLAN KİMSENİN YÖNETİLENLERE DÜŞÜNDÜKLERİNİ VE VERDİĞİ KARARLARI UYGULATABİLECEK KİŞİSEL BİR OTORİTE KURMASINI ZORUNLU KILAR. YÖNETİM, YÖNETİCİ VE YÖNETİLENLER ARASINDA UYUM , AHENK VE HABERLEŞMEYİ GEREKTİRİR. AMACA BİRLİKTE ULAŞMANIN TEMEL KOŞULU BUDUR.

40 YÖNETİM, GRUP EKONOMİSİNDEN AZAMİ YARARLANMAYI, YANİ HERKESİN HER ŞEYİ YAPMASI YERİNE HER İNSANIN BİLGİ, YETENEK VE TECRÜBESİ DOĞRULTUSUNDA EN İYİ YAPACAĞI ŞEYLERİ YAPMASINI VE BU İŞBÖLÜMÜ ÇERÇEVESİNDE BELİRLİ İŞLERİ EKONOMİK BİÇİMDE YAPACAK ŞEKİLDE UZMANLAŞMASINI GEREKLİ KILAR. YÖNETİM AYNI ZAMANDA BU SÜREÇTE ÇOK ÖZEL VE ÖNEMLİ BİR YERİ OLAN ZAMANIN EKONOMİK VE DİKKATLİ ŞEKİLDE KULLANILMASINI GEREKTİRİR. ZAMAN PLANLAMANIN ÖZÜ OLDUĞU GİBİ, YÖNETİM FAALİYETLERİNİN ETKİNLİĞİ VE VERİMLİLİĞİNİN ÖLÇÜLMESİNDE KULLANILAN TEMEL BİR ARAÇTIR.

41 YÖNETİMİN ÖZÜNDE ELDEKİ KAYNAKLARI, İMKANLARI VE ZAMANI EN EKONOMİK ŞEKİLDE VE EN FAZLA FAYDAYI SAĞLAYACAK BİÇİMDE KULLANMAK YATAR. DİĞER BİR İFADEYLE, YÖNETİM RASYONEL BİR SÜREÇTİR.

42 RASYONELLİK ÖLÇÜTLERİ
ETKİNLİK RASYONELLİK VERİMLİLİK KÂRLILIK

43 VERİMLİLİK VERİMLİLİK, ELDEKİ KAYNAKLARI ÇOK İYİ BİR ŞEKİLDE DEĞERLENDİREREK EN YÜKSEK ÜRETİME ULAŞMAYI HEDEFLER. KAYNAKLARDAN BAŞTA GELENLERİ İSE HAMMADDELER VE MALZEMELERDİR. BUNLAR, ÜRETİLEN BİRİM ÜRÜN VEYA HİZMET BAŞINA EN AZ HARCAMA YAPILACAK BİÇİMDE KULLANILMALIDIR. VERİMLİLİĞİN ARTMASI ÜRÜN VEYA HİZMETLERİN BİRİM MALİYETLERİNİ DÜŞÜRMEKTEDİR.

44 ÖRGÜTTE ÇALIŞAN İNSANLAR VEYA İŞGÖRENLERİN ÇALIŞTIKLARI SAAT BAŞINA ÜRETTİKLERİ ÜRÜN VEYA HİZMETLERİ ARTIRMAK VE AYRICA ARAÇ, GEREÇ VE MAKİNALARI ÇALIŞAN SAAT BAŞINA EN FAZLA ÜRÜN VEYA HİZMETİ ÇIKARACAK ŞEKİLDE KULLANMAK; VERİMLİLİK ARTIŞINDA TEMEL HUSUSU OLUŞTURMAKTADIR. YÖNETİMİN TEMEL FONKSİYONU, VERİMLİ ÇALIŞMAKTIR.

45 ETKİNLİK YÖNETİMİN İKİNCİ RASYONELLİK ÖLÇÜSÜ, ETKİNLİĞİ İLE İLGİLİDİR.
HER YÖNETİM BELİRLİ BİR ZAMAN DİLİMİ İÇİNDE BİR TAKIM HEDEFLERE ULAŞMAK İÇİN KARAR VERİR, PLAN YAPAR, HAREKETE GEÇER. FAALİYETLER SONUCUNDA HEDEFLERE NE ÖLÇÜDE ULAŞILDIĞINI ARAŞTIRMA ÇABALARINA ETKİNLİK DENİR.

46 YÖNETİMDE ÖNCEDEN AMAÇLANAN, HEDEFLENEN, STANDART HALİNE GETİRİLEN TÜM ÜRETİM, SATIŞ, MALİYET, VERİMLİLİK VE KÂR GİBİ KAVRAMLARIN AYRI AYRI ETKİNLİKLERİ HESAPLANABİLİR.

47 KÂRLILIK YÖNETİM BELİRLİ BİR VEYA BİRTAKIM AMAÇLARI GERÇEKLEŞTİRMEK GAYESİYLE KURULMUŞ EKONOMİK NİTELİKLİ ÖRGÜTLER İÇİN KÂRLI OLMALIDIR. DİĞER BİR İFADEYLE KÂRLILIK, ÇOĞU YÖNETİM SÜREÇLERİNİN TEMEL ÖZELLİĞİDİR. YÖNETİMİN KAZANÇ DERECESİNİ BELİRLEMEK İÇİN ÜÇ KÂRLILIK ÖLÇÜTÜNDEN (ÖZ SERMAYE KÂRLILIĞI, TOPLAM AKTİF KÂRLILIĞI VE CİRO KÂRLILIĞI) YARARLANILMAKTADIR.

48 YÖNETİCİ KAVRAMI YÖNETİCİ
BİR ZAMAN DİLİMİ İÇERİSİNDE VE DEĞİŞKEN ÇEVRE KOŞULLARI ALTINDA BELİRLİ BİR TAKIM AMAÇLARI GERÇEKLEŞTİRMEK ÜZERE MADDİ VE BEŞERİ ÜRETİM FAKTÖRLERİNİ UYUMLU BİR ŞEKİLDE BİRARAYA GETİREN VE ÇALIŞTIRAN KİMSEDİR.

49 GERÇEKTEN DE BİR YÖNETİCİ; ÖRGÜT İÇİNDE ÇALIŞAN İNSANLAR ARASINDA, MAKİNALAR VE MALZEMELER ARASINDA, İNSANLARLA MAKİNALAR ARASINDA İŞBİRLİĞİ VE UYUMU DİKKATE ALIP ONLARI ETKİLİ VE VERİMLİ BİR ŞEKİLDE ÇALIŞTIRIRKEN, ÖRGÜTÜN FAALİYETTE BULUNDUĞU YAKIN VE GENEL ÇEVRE KOŞULLARINI GÖZÖNÜNDE BULUNDURMAK, FAALİYETLERİN OLUMLU VE OLUMSUZ ETKİLERİNİ SÜREKLİ OLARAK GÖZDEN GEÇİRMEK ZORUNDADIR.

50 YÖNETİCİNİN BAŞARISINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER
İŞLETME İÇİ FAKTÖRLER AMAÇLAR STRATEJİLER İNSANLAR TEKNOLOJİ ORGANİZASYON YAPISI

51 YAKIN ÇEVRE FAKTÖRLERİ
MÜŞTERİLER BAYİLER BANKALAR SENDİKALAR SATICILAR (HAMMADDE, YEDEK PARÇA, DONANIM SATANLAR) RAKİPLER (AYNI ENDÜSTRİDE VEYA İKAME MALLAR ÜRETEN ENDÜSTRİDE FAALİYETTE BULUNANLAR DEVLET VE KAMU KURULUŞLARI YEREL YÖNETİMLER MESLEK ODALARI DERNEKLER FAALİYETTE BULUNULAN ÇEVREDEKİ HALK

52 GENEL ÇEVRE FAKTÖRLERİ
EKONOMİK KOŞULLAR TEKNOLOJİK KOŞULLAR SOSYO-KÜLTÜREL KOŞULLAR POLİTİK KOŞULLAR DOĞAL ÇEVRE KOŞULLARI HUKUKSAL KOŞULLAR DİNİ VE AHLAKİ KOŞULLAR

53 İŞLETME YAKIN ÇEVREDE SAYILAN SINIRLAYICI UNSURLAR YANINDA EKONOMİK, SOSYO-KÜLTÜREL, SİYASAL, DOĞAL VE HUKUKSAL ÇEVRE KOŞULLARI ALTINDA FAALİYET GÖSTERMEKTEDİR. BU KOŞULLAR ÖRGÜTÜN ÜRETTİĞİ MAL VE HİZMETLERİN ARZ, TALEP, KALİTE VE FİYATINI ETKİLEDİĞİ GİBİ ÇEVREDEN TALEP ETTİĞİ PARA, MATERYAL, İŞGÜCÜ GİBİ ÜRETİM FAKTÖRLERİNİN ARZ, TALEP, KALİTE VE FİYATLARINI DA OLUMLU VEYA OLUMSUZ BİR ŞEKİLDE ETKİLEMEKTEDİR.

54 YÖNETİCİ, BİR TAKIM AMAÇLARA ULAŞMAK İÇİN İŞLETME İÇİ VE İŞLETME DIŞI ÇEVRE KOŞULLARINI, HEM KENDİ İÇLERİNDE VE HEM DE BİRBİRLERİ ARASINDAKİ KOORDİNASYONU BAĞDAŞTIRMAK GİBİ ZOR BİR GÖREVLE YÜKÜMLÜDÜR.

55 YÖNETİCİNİN SAHİP OLMASI GEREKEN ÖZELLİKLER
YÖNETİCİNİN ENTELLEKTÜEL ÖZELLİKLERİ YÖNETİCİNİN KARAKTERİNE İLİŞKİN ÖZELLİKLERİ YÖNETİCİNİN SOSYAL ÖZELLİKLERİ

56 YÖNETİCİNİN ENTELLEKTÜEL ÖZELLİKLERİ
GENEL KÜLTÜR (TEK KONUDA UZMANLAŞMA YERİNE BİRÇOK KONUDA VE İŞLETME FONKSİYONU HAKKINDA BİLGİ SAHİBİ OLMAK) MANTIKLILIK (GENELDEN AYRINTILARA, AYRINTILARDAN GENELE ULAŞABİLME YETENEĞİ) ANALİZ RUHU (BİR OLAYAIN NEDENLERİNİ ANALİTİK OLARAK İNCELEYEBİLMEK) SENTEZ RUHU (BİR OLAYIN DEĞİŞKENLERİNİ BİR ÇÖZÜM VEYA PLAN YAPMAK İÇİN BİR ARAYA GETİRMEK)

57 SEZGİ GÜCÜ (İMKAN, FIRSAT VE TEHLİKELERİ ÖNCEDEN GÖREBİLMEK)
HAYAL GÜCÜ (GELECEĞE İLİŞKİN OLAYLARIN MUHTEMEL GELİŞMELERİNİ ZİHNİNDE CANLANDIRABİLMEK) MUHAKEME GÜCÜ (İYİYİ KÖTÜDEN, DOĞRUYU YANLIŞTAN, HAKLIYI HAKSIZDAN AYIRDEDEBİLMEK) DÜŞÜNCELERİNİ KONU VE SORUNLARA ODAKLAŞTIRABİLME YETENEĞİ DÜŞÜNCELERİNİ AÇIK SEÇİK İFADE EDEBİLME YETENEĞİ

58 YÖNETİCİNİN KARAKTERİNE İLİŞKİN ÖZELLİKLERİ
AKIL İLE DUYGU ARASI DENGE (OBJEKTİFLİK İLE SUBJEKTİFLİK ARASINDAKİ UYUM) DEĞİŞKEN KOŞULLARA, ORTAMLARA VE DEĞİŞİK KİŞİLİKTEKİ İNSANLARA UYUM GÖSTEREBİLME DİKKATLİLİK İHTİYATLILIK (AŞIRI RİSKE GİRMEME) GİRİŞKENLİK (RİSKİ GÖZE ALABİLME CESARETİ) HAFIZA GÜCÜ (ÖNEMLİ OLAY, KİŞİ VE DEĞİŞKENLERİ AKILDA TUTABİLMEK) DİNAMİKLİLİK (BİRÇOK KONU VE OLAYLARI YERİNDE VE ZAMANINDA İZLEME VE TEDBİR ALMA)

59 AZİM VE SEBATKARLIK (TEHLİKE VE GÜÇLÜKLER KARŞISINDA YILMAMAK, MÜCADELEYİ ELDEN BIRAKMAMAK)
TERTİPLİLİK VE DÜZENLİLİK (HER ŞEYİ YERLİ YERİNDE TUTMAK, DOSYA VE ARŞİVLEME SİSTEMİ İÇİNDE ÇALIŞMAK) YÖNTEMLİLİK (İŞLERİ YAPARKEN VE YAPTIRIRKEN YARARLILIĞI İSPAT EDİLMİŞ YOL VE YÖNTEMLERDEN YARARLANMAK, İŞLERİ ACİLLİK DURUMUNA GÖRE SIRAYA KOYARAK YÜRÜTMEK) SÜRATLİLİK (İŞLERİ BİRİKTİRMEDEN VE GECİKTİRMEDEN ZAMANINDA YÜRÜTMEK) CİDDİLİK (HER İŞE GEREKEN ÖNEMİ VERMEK, TEHLİKE VE SORUNLARI KÜÇÜMSEMEMEK)

60 YÖNETİCİNİN SOSYAL ÖZELLİKLERİ
DIŞ GÖRÜNÜŞÜ, GİYİM KUŞAMI İLE ÇEVRESİNDEN KABUL GÖRMELİDİR. GRUBA HİTAP EDEBİLECEK NİTELİKTE OLMALIDIR. GRUP YAPILARINI, ORTAK AMAÇ, DEĞER VE DUYGULARINI ANLAYABİLMELİDİR. İŞ YAPARKEN UYULMASI GEREKEN İYİ ALIŞKANLIKLARIN YERLEŞMESİNE ÇALIŞMALI, KÖTÜ ALIŞKANLIKLARLA MÜCADELE EDEBİLMELİDİR.

61 KENDİSİ İLE BERABER ÇALIŞACAK HER İNSANDAN YARARLANMAYI BİLMELİ VE ONLARLA İŞBİRLİĞİ İÇİNDE OLABİLMELİDİR. HER KİŞİ VE OLAYIN ÖZELLİĞİNE GÖRE ÖLÇÜLÜ VE DENGELİ HAREKET ETMEYİ BİLMELİDİR. NE ZAMAN İLERİ GİDECEĞİNİN, NE ZAMAN GERİ ÇEKİLECEĞİNİN BİLİNCİNDE OLMALIDIR. BİLGİ, TECRÜBE, ADALET, HAKKANİYET, GÜVEN, ÖZEL HAYATINDAKİ DİKKATLİLİK İLE ÇEVRESİNDE ETKİLİ, OTORİTE SAHİBİ VE İKNA GÜCÜ OLAN BİR KİMSE OLARAK TANINMALIDIR.

62 BİR YÖNETİCİNİN TÜM BU ÖZELLİKLERE HEP BİRDEN SAHİP OLMASI OLDUKÇA ZORDUR.
ANCAK BU ÖZELLİKLERİN BİLİNMESİ, BİR YÖNETİCİNİN KENDİNİ TAHLİL ETMESİ VE EKSİKLİKLERİNİ GÖRMESİ AÇISINDAN SON DERECE YARARLIDIR.

63 YÖNETİCİNİN SAHİP OLMASI GEREKEN NİTELİKLERİ YANINDA BİR YÖNETİCİNİN EN ÖNEMLİ GÖREVİ, GEREK ÖRGÜTÜN GEREKSE GÖREVLİ KİŞİLERİN AMAÇ VE HEDEFLERİNİN GERÇEKLEŞTİRİLEBİLMESİNE YARDIMCI OLABİLECEK BİR ORTAM HAZIRLAMAKTIR. BUNU YERİNE GETİREBİLMEK İÇİN BİR YÖNETİCİNİN NE GİBİ ÖZELLİKLERE SAHİP OLDUĞU VE NASIL BİR İNSAN OLMASI GEREKTİĞİ HUSUSUNDA KESİN BİR YARGIYA VARMAK GÜÇTÜR.

64 ANCAK BİR YÖNETİCİNİN; İŞLETMEDE ÇALIŞANLARI ETKİLEYEREK MOTİVE ETMESİ, ÖRGÜTÜN FAALİYETLERİNE YÖN VERMESİ, AMAÇ VE HEDEFLERE ETKİN VE VERİMLİ BİR ŞEKİLDE ULAŞTIRMASI GEREKİR. BUNLARIN YANINDA BİR MİKTAR TEKNİK YETENEKLERE SAHİP OLMASI DA GEREKİR.

65 ÜST ORTA ALT K.Y. K.Y. K.Y. B.Y. B.Y. B.Y. T.Y. T.Y. T.Y.
K.Y. => KAVRAMSAL YETENEKLER (CONCEPTUAL SKILLS) T.Y. => TEKNİK BECERİLER (TECHNICAL SKILLS) B.Y. => BEŞERİ YETENEKLER (HUMAN SKILLS) ÜST ORTA ALT K.Y. K.Y. K.Y. B.Y. B.Y. B.Y. T.Y. T.Y. T.Y.

66 GÜNÜMÜZ YÖNETİCİSİ İÇİN GEREKLİ OLAN ÖZELLİKLERİ
İNSANLARI SEVMELİDİR YÖNETİM İNSAN İLE İLGİLİ BİR KONU OLDUĞUNA GÖRE İYİ BİR YÖNETİCİ OLABİLMEK İÇİN İNSANLIĞA VE TOPLUMA KARŞI İLGİ DUYMAK VE SEVGİ BESLEMEK GEREKİR.

67 HABERLEŞME KONUSUNDA YETENEK SAHİBİ OLMALIDIR
HABERLEŞME İŞ YERİNDE BİLGİ VE EMİRLERİN YUKARIDAN AŞAĞIYA VEYA AŞAĞIDAN YUKARIYA DOĞRU AKIŞINI SAĞLAR. HABERLEŞME GENELLİKLE SÖZLÜ OLARAK YAPILIR. YÖNETİCİ ZAMANININ ÖNEMLİ BİR KISMINI KONUŞMAK VE YAZMAKLA, YANİ HABERLEŞME İLE GEÇİRİR. HABERLEŞMEDEN BEKLENEN OLUMLU SONUCUN ALINABİLMESİ İÇİN YÖNETİCİNİN BU KONUDA GEREKLİ YETENEKLERE SAHİP OLMASI GEREKİR.

68 İNSAN TUTUM VE DAVRANIŞLARINI ANLAYABİLMELİDİR
YÖNETİCİNİN ASTLARININ GERÇEK İHTİYAÇLARINI GÖREBİLECEK VE ONLARIN İHTİYAÇLARINA CEVAP VEREBİLECEK BİR KİŞİ OLMASI GEREKİR. BU İSE ANCAK SEZGİ VE ANLAYIŞ İLE MÜMKÜN OLABİLİR. DUYGUSAL OLGUNLUK SAHİBİ OLMALIDIR KARARLARINDA AÇIKLIK OLMALIDIR

69 ASTLARININ ORTALAMA ZEKALARININ ÜZERİNDE BİR ZEKA SEVİYESİNE SAHİP OLMALIDIR
OBJEKTİF OLMALIDIR SORUNLARI METODİK VE MANTIKSAL YOLLARDAN ELE ALABİLMELİDİR İŞLETMEYE GÖNÜLDEN BAĞLI VE ONU BENİMSEMİŞ OLMALIDIR HOŞGÖRÜ SAHİBİ OLMALIDIR DÜRÜST OLMALIDIR

70 CESARET SAHİBİ OLMALIDIR
TEKNİK BİLGİ VE YETENEK SAHİBİ OLMALIDIR YÖNETİCİ DİNAMİK BİR İNSAN OLMALIDIR BİR YÖNETİCİ GENİŞ AÇIDAN DÜŞÜNEBİLME YETENEĞİNE SAHİP OLMALIDIR YÖNETİCİ İYİ BİR SATICI OLMALIDIR KOORDİNASYON BİLGİ VE BECERİSİNE SAHİP OLMALIDIR

71 YÖNETİMİN TEMEL FONKSİYONLARI
İŞLETME YÖNETİMİNDE FONKSİYON KAVRAMLARIYLA, YÖNETİCİLERİN YERİNE GETİRDİKLERİ GÖREVLER İFADE EDİLMEK İSTENMEKTEDİR. GELENEKSEL ANLAMDA YÖNETİM FONKSİYONLARI BEŞ TEMEL GRUPTA İNCELENEBİLİR: PLANLAMA ÖRGÜTLEME YÖNELTME KOORDİNASYON DENETİM GÜDÜLEME YETİŞTİRME

72 PLANLAMA

73 KAVRAM VE TANIM GÜNÜMÜZ İŞLETME YÖNETİCİLİĞİNDE, PLANLAMA FONKSİYONUNUN ÖNEMİ HER GEÇEN GÜN ARTMAKTADIR. GERÇEKTEN PLANLAMA, YÖNETİMİN TÜMÜ DEĞİLSE BİLE ONUN EN ÖNEMLİ YÖNÜNÜ OLUŞTURUR.

74 PLANLAMA, İŞLETMEDE NE YAPILACAĞININ ÖNCEDEN KARARLAŞTIRILMASIDIR.
BİR AMACIN GERÇEKLEŞTİRİLMESİ İÇİN, NEYİN, NE ZAMAN, NEREDE, NASIL, NE İLE VE KİM TARAFINDAN YAPILACAĞININ ÖNCEDEN KARARLAŞTIRILARAK BİR HAREKET TARZININ BELİRLENMESİ OLARAK TANIMLANABİLİR.

75 DİĞER BİR İFADEYLE PLANLAMA
KAYNAKLARIN EN ETKİN VE VERİMLİ BİR ŞEKİLDE KULLANILABİLMESİ AMACIYLA İŞLETMENİN GELECEKTE ULAŞMASI GEREKEN AMAÇLARINI ÇEŞİTLİ SEÇENEKLER ARASINDAN SEÇİM YAPARAK SAPTAMASI VE İŞLETME İÇİ ÇALIŞMALARI DA SEÇİLMİŞ OLAN AMACA EN ETKİLİ BİÇİMDE ULAŞMAYI SAĞLAYACAK TARZDA DÜZENLEMESİ İŞLEMİDİR.

76 PLANLAMA İLERİDE İZLENECEK YOLUN ÖNCEDEN TAYİN VE TERCİH EDİLMESİDİR.
NEREYE GİDECEĞİNİZİ BİLMİYORSANIZ HER YOL SİZİ O “BİLMEDİĞİNİZ BİR” YERE GÖTÜRÜR.

77 İYİ BİR PLANDA ŞU SORULARIN CEVAPLARI MUTLAKA YER ALMALIDIR:
NE YAPILACAK? NE ZAMAN YAPILACAK? NEREDE YAPILACAK? NASIL YAPILACAK? NE İLE YAPILACAK? KİM TARAFINDAN YAPILACAK?

78 PLANLAMANIN ÖZELLİKLERİ
PLANLAMA BİR SEÇİM VE YEĞLEME SÜRECİDİR. PLANLAMA BİR KARAR SÜRECİDİR. PLANLAMA GELECEĞE DÖNÜK BİR SÜREÇTİR. PLANLAR, ÇEVRE KOŞULLARINDAKİ DEĞİŞMELERE HEMEN UYUM SAĞLAYABİLECEK ŞEKİLDE DİNAMİK VE ESNEK BİR YAPI ARZETMELİDİR.

79 PLANLARIN TÜRLERİ PLANLAMANIN TEMEL SÜRECİ BÜTÜN YÖNETİCİLER İÇİN AYNI OLMASINA KARŞILIK, UYGULAMADA PLANLAMA VE PLANLAR ÇEŞİTLİ BİÇİMLERDE SINIFLANDIRILMAKTADIR.

80 KULLANMA BİÇİM VE SÜRESİ BAKIMINDAN
BİR SEFERLİK (TEK KULLANIMLI) PLANLAR (BÜTÇELER) SÜREKLİ PLANLAR (POLİTİKALAR, YÖNTEMLER, KURALLAR) NİTELİK AÇISINDAN STRATEJİK PLANLAR YÖNETSEL (TAKTİK) PLANLAR UYGULAMA PLANLARI KAPSADIKLARI SÜREYE GÖRE KISA SÜRELİ PLANLAR ORTA SÜRELİ PLANLAR UZUN SÜRELİ PLANLAR TEKNİK YAPILARINA GÖRE DEĞİŞMEZ NİTELİKTEKİ PLANLAR DEĞİŞİR NİTELİKTEKİ PLANLAR KAPSAMLARINA GÖRE GENEL PLANLAR İŞLETME BÖLÜMLERİYLE İLGİLİ PLANLAR

81 ÖRGÜTLEME (ORGANİZASYON)

82 KAVRAM VE TANIM ORGANİZASYON, YÖNETİM ORGANLARININ BELİRTİLMESİ VE İÇİNDE İNSANLARIN ETKİLEŞİM HALİNDE BULUNDUKLARI YAPISAL BİR SÜREÇ OLARAK TANIMLANABİLİR.

83 ORGANİZASYON BİR KURULUŞUN AMAÇLARININ GERÇEKLEŞTİRİLEBİLMESİ İÇİN GEREKLİ OLAN YER, ARAÇ-GEREÇ VE PERSONELİN SAĞLANMASI, BUNLARIN BELLİ BİR SİSTEM DAHİLİNDE BİR ARAYA GETİRİLMESİ VE KİŞİLER İLE BİRİMLER ARASINDA GÖREV VE YETKİ DAĞILIMININ YAPILMASIDIR.

84 ÖRGÜTLEME İŞLEMİ: İŞLETMENİN AMAÇLARINA ERİŞEBİLMESİ İÇİN YAPILMASI GEREKLİ İŞLEVLERİN TESPİT EDİLMESİ, BU İŞLEVLERİ YAPACAK KISIMLARIN BİRBİRLERİYLE AHENKLİ ÇALIŞACAK ŞEKİLDE OLUŞTURULMASI, VE BU ORGANLARDA ÇALIŞTIRILMAK ÜZERE GEREKLİ OLAN BEŞERİ VE MADDİ SERMAYE UNSURLARININ TEDARİKİ VE UYUMLU HALE GETİRİLMESİDİR.

85 ÖRGÜT: BELLİ BİR AMACA HİZMET EDEN, BELLİ SINIRLARA SAHİP OLAN VE BİLİNÇLİ OLARAK YAPILANDIRILMIŞ FAALİYET SİSTEMLERİNDEN OLUŞAN BİR SOSYAL VARLIKTIR.

86 ÖRGÜT ŞEMASI ÖRGÜT İÇERİSİNDEKİ ÇALIŞANLARIN EMİR VE RAPOR VERME AÇISINDAN ARALARINDAKİ BAĞLARI; AST-ÜST İLİŞKİLERİNİ VE YATAY İLİŞKİLERİ GÖSTERİR.

87 İŞLEVLERE GÖRE BÖLÜMLERE AYRILMIŞ ÖRGÜT ŞEMASI ÖRNEĞİ
TEPE YÖNETİCİSİ TEDARİK BÖLÜMÜ ÜRETİM BÖLÜMÜ PAZARLAMA BÖLÜMÜ PERSONEL BÖLÜMÜ

88 ÖRGÜTLENMEYE YOL AÇAN NEDENLER
İNSANLARI ÖRGÜTLENMEYE YÖNELTEN İKİ TEMEL GÜÇ VARDIR; AMAÇ BİRLİĞİ BELİRLİ BİR AMACI GERÇEKLEŞTİRMEDE ORTAK ÇIKARI BULUNAN İNSANLAR GENELLİKLE O AMAÇ ÇEVRESİNDE BİRLEŞME EĞİLİMİ GÖSTERİRLER. EN AZ EMEK KANUNU MİNİMUM ÇABA İLE ORTAK AMACA ULAŞMAK ÜZERE UYUMLU İLİŞKİLER KURMA İSTEĞİDİR. BU İSTEK, İNSANLARDAKİ EKONOMİK DÜŞÜNME EĞİLİMİNİN DOĞAL BİR SONUCUDUR. HER RASYONEL İNSAN, EN AZ ÇABAYLA EN YÜKSEK FAYDAYI SAĞLAMAK EĞİLİMİNDEDİR.

89 EN AZ EMEK KANUNU, BELİRLİ BİR SONUCU MÜMKÜN OLAN EN AZ EMEKLE ELDE ETMEK VEYA BELİRLİ BİR EMEKLE MÜMKÜN OLAN EN YÜKSEK SONUCU SAĞLAMAK ŞEKLİNDE İFADE EDİLEBİLİR. BU DURUM DA VERİMLİLİĞİ AÇIKLAMAKTADIR.

90 ORGANİZASYON İLKELERİ
İŞLETME ORGANİZASYON YAPILARININ BAŞARILI OLABİLMESİ BİRTAKIM İLKELERE UYMAK GEREKİR. AMAÇ BİRLİĞİ İLKESİ KUMANDA (EMİR) BİRLİĞİ İLKESİ YETKİ VE SORUMLULUK DENKLİĞİ İLKESİ GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARIN AÇIKÇA BELİRLENMESİ İLKESİ ÜSTLERDEN ASTLARA DOĞRU UYGULANAN HİYERARŞİK BASAMAKLAR İLKESİ GÖREVLERDE FONKSİYONEL BENZERLİK İLKESİ

91 PERSONELİN UYGUN BİR İŞE VERİLMESİ İLKESİ
YÖNETİM BİRLİĞİ İLKESİ YÖNETİM ALANININ SINIRLANDIRILMASI İLKESİ ÖRGÜT İÇİNDE ÇAPRAZ İLİŞKİLERE YER VERİLMESİ İLKESİ ÖRGÜT İÇİ KOMUTA, KURMAY VE FONKSİYONEL YETKİ VE SORUMLULUKLARIN BELİRLENMESİ İLKESİ YETKİ DEVRİ İLKESİ ÇEVRESEL VE TEKNOLOJİK GELİŞMELERE KARŞI ÖRGÜT ESNEKLİĞİ İLKESİ ÖRGÜT YAPISINDA BÖLÜMLER İLE MERKEZLEŞME YÖNETİM VE YERİNDEN YÖNETİM ARASINDA DENGE SAĞLANMASI İLKESİ ÖRGÜT FAALİYETLERİNDE SÜREKLİLİK İLKESİ

92 YÖNELTME (YÜRÜTME, YÖN VERME)

93 EMİR-KUMANDA ETME, KARAR VERME, YÖNLENDİRME, VS
EMİR-KUMANDA ETME, KARAR VERME, YÖNLENDİRME, VS. ANLAMLARINA DA GELEBİLEN YÜRÜTME, GENEL OLARAK ÖRGÜTÜN AMAÇLARI DOĞRULTUSUNDA PERSONELİ VE DİĞER KAYNAKLARI SEVK VE İDARE ETME ANLAMINA GELİR. YÖNETİCİLERİN ASTLARINI HAREKETE GEÇİREREK İŞ YAPTIRMALARIDIR

94 YÖNELTME FONKSİYONUNUN ETKİN VE VERİMLİ BİR ŞEKİLDE YERİNE GETİRİLEBİLMESİ BÜYÜK ÖLÇÜDE EMİR VERME VEYA EMRETME BİÇİMİNE BAĞLI OLMAKTADIR. BİR YÖNELTME VEYA YÖNVERME ARACI OLARAK VERİLEN EMİRLER, DEMOKRATİK VEYA OTOKRATİK NİTELİK GÖSTEREBİLECEKLERİ GİBİ YAZILI VEYA SÖZLÜ ŞEKİLLERDE DE VERİLEBİLMEKTEDİR.

95 YÖNELTME İŞLEMİ GENELDE KARAR VERMEK, İLETMEK VE EYLEME GEÇMEK EVRELERİNDEN GEÇER.

96 İŞLETMEDE ETKİN VE AMACA YÖNELİK BİR YÖNELTME SİSTEMİNİN KURULABİLMESİ, BAZI KOŞULLARIN YERİNE GETİRİLMESİNE BAĞLI OLMAKTADIR: ÖRGÜTTE TAKIM RUHU GERÇEKLEŞTİRİLEREK İŞGÖRENLER ARASI BİRLİK, ÖZVERİ VE ÇALIŞMA RUHUNUN CANLI TUTULMASI SAĞLANMALIDIR. İŞGÖRENLER İYİ TANINMALI VE İŞLETMEDEN OLAN BEKLENTİLERİ ÖNCEDEN BELİRLENMELİDİR. GÖREV VE SORUMLULUK ALAMAYACAK DURUMDA OLANLAR İŞLETMEDEN UZAKLAŞTIRILMALIDIR. YÖNETİCİLER İYİ BİRER ÖNDER OLABİLMELİDİR.

97 İŞGÖRENLER DENETİM DIŞI BIRAKILMAMALIDIR.
ÜST, ORTA VE ALT YÖNETİCİLER ARASINDA TOPLANTILAR DÜZENLENMELİ, BUNLARDAN GEREK YAZILI VE GEREKSE SÖZLÜ OLARAK ALINAN RAPORLAR İŞLETME AMAÇLARI DOĞRULTUSUNDA DEĞERLENDİRİLMELİDİR. İŞLETME ÜST YÖNETİCİLERİ, GEREKTİĞİNDE YETKİ DEVRİ UYGULAMASI İLE ÖZELLİKLE RUTİN İŞLERİ ASTLARINA DEVRETMELİ VE AYRINTILAR İÇİNDE BOĞULMAMALIDIR.

98 İŞLETME ÇALIŞANLARI TEKNİK BİLGİ, BECERİ VE YETENEKLERİNE UYGUN GÖREVLERE ATANMALI VE BU MEVKİLERDE UZMANLAŞMALARI SAĞLANMALIDIR. İŞLETME İÇİNDE İYİ BİR ÖDÜLLENDİRME VE CEZALANDIRMA SİSTEMİ KURULARAK, KABUL EDİLEBİLİR DÜZEYDE BİR ÜCRET ÖDEME POLİTİKASI İZLENMELİDİR.

99 KOORDİNASYON (EŞGÜDÜMLEME, UYUMLAŞTIRMA)

100 YÖNETİMİN VEYA ÖRGÜTÜN AMACININ GERÇEKLEŞTİRİLEBİLMESİ İÇİN İLGİLİ TÜM BİRİMLER VE KİŞİLERİN UYUM İÇİNDE HAREKET ETMESİNİN SAĞLANMASI; VEYA YÖNETİMLE İLGİLİ BİRİMLERİN BELİRLİ BİR AMACI GERÇEKLEŞTİRMEK İÇİN AYNI KONUDA ÇALIŞAN DİĞER KURULUŞLARLA VE BİRİMLERLE İŞBİRLİĞİ YAPMALARI ŞEKLİNDE TANIMLANIR. İŞBÖLÜMÜ İLE BİRBİRİNDEN AYRILMIŞ BÖLÜMLERİN FARKLI ÇABALARININ ORTAK ÜST HEDEFLERE HİZMET EDECEK ŞEKİLDE UYUMLAŞTIRILMASIDIR.

101 KOORDİNASYONUN BELLİ BAŞLI İLKELERİ ŞUNLARDIR:
BÖLÜMLER ARASI YATAY VE GÖREVSEL İŞBİRLİĞİNİN YAPILMASI UYUŞMAZLIKLARIN ÇÖZÜMLENMESİNDE BİRLEŞTİRİCİ YÖNTEMİN UYGULANMASI VE ORTAK SORUMLULUK.

102 KOORDİNASYONUN SAĞLANMASINDA BİRTAKIM KOLAYLIKLARIN ELDE EDİLMESİ ŞU HUSUSLARIN YERİNE GETİRİLMESİNE BAĞLIDIR: İŞLETMEDE İYİ VE YALIN BİR ÖRGÜT YAPISININ KURULMASI İŞLETMENİN AMAÇ, PLAN VE PROGRAMLARININ UYUMLAŞTIRILMASI İŞLETMEDE İYİ BİR İLETİŞİM AĞININ KURULMASI İŞLETMEDE İŞBİRLİĞİ RUHU VE ANLAYIŞININ GELİŞTİRİLMESİ GÖNÜLLÜ KOORDİNASYONUN ÖZENDİRİLMESİ.

103 DENETİM (KONTROL)

104 YÖNETİMİNİN AMAÇLARI DOĞRULTUSUNDA PLANLANAN VE YAPILMASI İSTENEN FAALİYETLERİN YAPILIP YAPILMADIĞINI, YAPILMIŞ İSE NE KADAR DOĞRU, ETKİN VE VERİMLİ YAPILDIĞINI, YAPILMAMIŞ İSE NEDEN YAPILMADIĞINI KONTROL ETMEK OLARAK TANIMLANABİLİR.

105 PLANLAMA İLE DENETİM İŞLEVİ ARASINDA ORGANİK BİR İLİŞKİ VARDIR.
PLANLAMA OLMAKSIZIN DENETİM FONKSİYONUNDAN SÖZ EDİLEMEZ.

106 DENETİM: PLANLAMA, ÖRGÜTLEME, YÜRÜTME VE
EŞGÜDÜM FAALİYETLERİNİN SONUÇLARININ DEĞERLENDİRİLMESİDİR.

107 KONTROL FONKSİYONU ŞU İŞLEMLERİ KAPSAMAKTADIR:
İŞLEMLERDE VE KALİTEDE STANDARTLAŞMAYI SAĞLAMAK ÖRGÜTÜN AKTİFLERİNİ İSRAFTAN KORUMAK DEVREDİLEN YETKİNİN KONTROLÜNÜ YAPMAK İŞTE BAŞARIYI DEĞERLENDİRMEK.

108 KONTROL İŞLEMİNİN BAŞLICA AŞAMALARI:
STRATEJİK NOKTALARDA STANDARTLARIN SAPTANMASI EYLEMİN ÖLÇÜLMESİ VE UYGULAMA SONUÇLARININ SAPTANMASI PLANLARLA UYGULAMA SONUÇLARI ARASINDA VARSA SAPMALARIN SAPTANMASI SORUMLULUKLARIN BELİRLENMESİ SAPMALARIN GİDERİLMESİNE YÖNELİK DÜZELTİCİ EYLEMLERDE BULUNULMASI.

109 GÜDÜLEME DAHA YÜKSEK GELİR, SOSYAL STATÜ VE SAYGI, GÜVENLİK, İLGİNÇ İŞ, İLERLEME FIRSATI, İŞİ ÜZERİNDE SÖZ SAHİBİ OLMA, KİŞİSEL GÜÇ VE ETKİ SAHİBİ OLMA GİBİ İŞGÖREN İSTEKLERİNDEN YARARLANARAK İŞGÖRENLERİN KENDİLERİNE VERİLEN GÖREVLERİ ETKİN BİR BİÇİMDE YERİNE GETİRMEYE İSTEKLENDİRİLMESİDİR.

110 YETİŞTİRME İŞLETMENİN KENDİLERİNE GÜVENLE TESLİM EDEBİLECEĞİ YETENEKTE BİREYLER YETİŞTİRMEK AMACIYLA YÖNETİCİ ADAYLARININ EĞİTİLMESİ, ÖĞRETİLMESİ, YOL GÖSTERİLMESİ VE YÖNETİCİLİK NİTELİKLERİNİN ARTIRILMASIDIR.


"7. İŞLETME FONKSİYONLARI" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları