Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

PDR’ de Başlıca Hizmet Türleri

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "PDR’ de Başlıca Hizmet Türleri"— Sunum transkripti:

1 PDR’ de Başlıca Hizmet Türleri

2 Geçen hafta…

3 Birlikte düşünelim… *Eğitim hayatınız boyunca ne tür PDR hizmetlerinden yararlandınız? *Eğitim gördüğünüz okullarda ne tür PDR hizmetleri sizlere sunuldu?

4 Birlikte düşünelim… *PDR hizmetleri gruplandırılabilir mi?
*Öğretim kademelerine göre PDR hizmetleri farklılık gösterir mi? Neden?

5 PDR hizmetleri *PDR hizmetleri bir bütünlük içinde yürütülen çalışmalardır. *Hangi kurumda ve düzeyde olursa olsun aynı temel ilke ve anlayışlar geçerlidir. *PDR hizmetleri, uygulandığı kuruma ve alana göre bazı farklılıklar gösterebilir. *Hizmetlerin daha iyi anlaşılması için bir gruplandırma yapılabilir.

6

7 Hizmet Alanlarına Göre PDR

8 Hizmet Alanlarına Göre PDR
Eğitim Sürecince PDR: * Eğitim sürecinde Öğrenci Kişilik Hizmetleri içinde yer almaktadır. * PDR hizmetleri eğitimde bir ihtiyaç olarak ortaya çıkmış ve bugün en yaygın eğitim alanında uygulanmaktadır.

9 Hizmet Alanlarına Göre PDR
Eğitim Sürecince PDR: *Eğitim alanındaki rehberliğin amacı öğrencilerin bedensel, zihinsel ahlaki ve sosyal yönlerden gelişimini sağlamaktır.

10 Hizmet Alanlarına Göre PDR
2. Sağlık Alanında PDR Önleyici hizmetler (Bilgilendirme) Müdahale hizmetleri * Fiziksel ve psikolojik sağlığın korunması amaçlanıyor.

11 Hizmet Alanlarına Göre PDR
2. Sağlık Alanında PDR Halk sağlığı ile yakında ilgilidir, koruyucu sağlık hizmetlerine yönelik bilinç kazanılmasında işlevsel olacaktır. “Kuş gribi” örneği

12 Hizmet Alanlarına Göre PDR
2. Sağlık Alanında PDR İnfertilite psikolojik danışmanlığı önemli bir örnektir. Hem önleyici hem müdahale edicidir.

13 Hizmet Alanlarına Göre PDR
2. Sağlık Alanında PDR Birincil önleme: Sorun ortaya çıkmadan bilgilendirme, farkındalık kazandırma İkincil önleme: Risk altındaki gruplara odaklanma Üçüncül önleme: Gerçekleşen olumsuz olayların etkisini azaltmaya, olumsuz etkinin yayılmasını yavaşlatmaya yönelik çalışmalardır.

14 Birlikte düşünelim… *Bir eğitim kurumunda “Cinsel sağlığın korunması” amacıyla verilecek hizmeti planlayalım.

15 Hizmet Alanlarına Göre PDR
3. Sosyal Yardım Alanında PDR *Sosyal yardım kurumlarındaki bireylerin psikolojik yardım ihtiyaçları *Hem bu kurumlarda kalanlara hem personele yönelik çalışmalar

16 Hizmet Alanlarına Göre PDR
3. Sosyal Yardım Alanında PDR *Çocuk esirgeme kurumu, Kızılay, huzurevleri… gibi kurumlarda korunmaya muhtaç insanların temel ihtiyaçlarını karşılamak, olumsuz duygularla baş etmelerine destek sağlamak örnek verilebilir.

17 Hizmet Alanlarına Göre PDR
4. Endüstri Alanında PDR *Endüstri alanındaki sanayi kuruluşları, iş ve işçi bulma kurumları gibi alanlarda son yıllarda PDR faaliyetleri sürdürülmektedir. *İnsan kaynakları temellidir.

18 Hizmet Alanlarına Göre PDR
4. Endüstri Alanında PDR - İşe uygun birey-bireye uygun iş - İşe ve işyerine uyum - Çalışma yaşamında kişilerarası ilişkiler - Mesleki doyum (iş doyumu) - İş verimi - İşten kaynaklanan sorunlar

19 Hizmet Alanlarına Göre PDR
4. Endüstri Alanında PDR “Meslek danışmanlığı” gerçekten meslek danışmanlığı mı? (İŞKUR)

20 Hizmet Alanlarına Göre PDR
5. Spor Alanında PDR -Artan performans baskısı ve yoğun stres -Sporun bir endüstri haline gelmesi -Mental gelişimin öneminin kavranması

21 Hizmet Alanlarına Göre PDR
6. Güvenlik ve Adalet Alanında -2013 yılındaki güncel “DENETİMLİ SERBESTLİK HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ” nde rehberlik kavramına önemli bir vurgu yapılmaktadır.

22 Hizmet Alanlarına Göre PDR
6. Güvenlik ve Adalet Alanında - “Rehberlik: Hükümlünün; yeniden suç işlemesini önlemek amacıyla iyileştirilmesini, topluma yeniden kazandırılmasını ve uyum sağlamasını, doğru seçim yapmasını, problemlerini etkili çözmesini, kapasitesini geliştirmesini sağlamak için yapılan çalışmaları”

23 Hizmet Alanlarına Göre PDR
6. Güvenlik ve Adalet Alanında - “Denetimli serbestlik uzmanı” Denetimli serbestlik uzmanı, hükümlülerin iyileştirilmesi ve topluma kazandırılmalarına yönelik denetim planında belirlenen çalışmaları yürütmekle yükümlüdür.

24 Hizmet Alanlarına Göre PDR
6. Güvenlik ve Adalet Alanında -2013 yılındaki güncel “DENETİMLİ SERBESTLİK HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ” nde rehberlik kavramına önemli bir vurgu yapılmaktadır.

25 Hizmet Alanlarına Göre PDR
6. Güvenlik ve Adalet Alanında - “Rehberlik: Hükümlünün; yeniden suç işlemesini önlemek amacıyla iyileştirilmesini, topluma yeniden kazandırılmasını ve uyum sağlamasını, doğru seçim yapmasını, problemlerini etkili çözmesini, kapasitesini geliştirmesini sağlamak için yapılan çalışmaları”

26 Hizmet Alanlarına Göre PDR
6. Güvenlik ve Adalet Alanında - “Denetimli serbestlik uzmanı” Denetimli serbestlik uzmanı, hükümlülerin iyileştirilmesi ve topluma kazandırılmalarına yönelik denetim planında belirlenen çalışmaları yürütmekle yükümlüdür.

27 Hizmet Alanlarına Göre PDR
6. Güvenlik ve Adalet Alanında - h) Ceza infaz kurumundan salıverilen hükümlüler ile suç mağdurlarına rehberlik hizmeti vermek ve müdahale programları uygulamak. Savcılık görevlendirmeleri doğrultusunda sosyal çalışmacı olarak “Sosyal İnceleme Raporu” hazırlamaları amacıyla Psikolojik Danışmanlar görevlendirilebilir.

28 Hizmet Alanlarına Göre PDR
6. Güvenlik ve Adalet Alanında -Cezaevindeki mahkumlara psikolojik danışmanlık verilmektedir. - Bunun yanı sıra aile mahkemelerinde aile danışmanlığı hizmeti de sürdürülmektedir.

29 Problem Alanlarına (Konusuna) Göre PDR

30 Eğitsel Rehberlik Eğitimde PDR hizmetleri ağırlıklı olarak eğitsel rehberlik etkinlikleridir. Bireyin eğitim yaşamıyla ilgili rehberlik hizmetleridir. Bireyin ilgi ve yeteneklerine uygun bir eğitim dalını seçmesi ve bu alanda başarılı olması için kendisine uygulanan yardımların tümüne ‘eğitsel rehberlik’ denir.

31 Eğitsel Rehberlik 1.Zamanı etkili kullanma becerisi kazanma.
2.Etkili ders çalışma becerisi kazanma. 3.Okula uyum sağlama. 4.Eğitsel karar verme ve seçim yapmada yardımcı olma. 5.Sınav kaygısı ile baş edebilmeye yardımcı olma. 6.Motivasyonu arttırıcı çalışmalar yapma.

32 Eğitsel Rehberlik *MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ Eğitsel Rehberlik Madde 7 - Her öğrenciye, kendine özgü yetenek, ilgi, meslekî değer, başarı ve motivasyonu oranında eğitim-öğretim uygulamalarıyla uyum sağlaması, özelliklerine ve gelişimine uygun programlara yönelmesi için gerekli hizmetler verilir.

33 Eğitsel Rehberlik Bu hizmetler;
a) Öğrencileri okula, okuldaki alanlara, çeşitli etkinliklere, yeni durumlara alıştırma ve yönlendirme, b) Öğrencilerin etkili Öğrenme ve çalışma becerileri geliştirmelerine yardım etme, c) Öğrencilerin motivasyonlarını destekleme ve artırma, d) Özelliklerine uygun üst öğrenim kurumlarına yönlendirme olarak ele alınır.

34 Eğitsel Rehberlik *Öğrenime Devam Kararı ve Okul Seçme
*Sınavlara hazırlanma TEOG, YGS, LYS

35 Mesleki Rehberlik *Bireyin nitelik ve şartlarına uygun bir mesleği seçmesi, o meslek için yetişmesi, mesleğe girmesi ve meslekte ilerlemesiyle ilgili konularda yapılan rehberlik.

36 Mesleki Rehberlik *Mesleki rehberlik bireye eğitim ve meslek alanlarında başarılı olmak için gerekli özellikleri, eğitim ve meslek imkanları hakkında bilgi vermeyi meslek kararını etkileyen kişisel sosyal nedenleri incelemeyi ve kişilerin sağlıklı karar verebilmesi için yapılan yardımları kapsar.

37 Mesleki Rehberlik Mesleki Rehberliğin Amaçları:
1.Bireyin kendi yetenek ve ilgilerinin toplumun gözündeki değerini anlamasına yardımcı olacak yaşantılar hazırlama. 2.Bireylere kendi değer, yetenek ve ilgilerini keşfedebilmelerine uygun yaşantılar hazırlama. 3.Öğrencilerin ilgi ve yeteneklerine uygun olan mesleklerin özellikleri ve sağlayacakları imkanlar hakkında objektif bilgi edinmelerine yardımcı olma.

38 Mesleki Rehberlik 4.Bireylerin farklı türdeki meslekler hakkında bilgili olmasına yardımcı olma. 5.Herhangi bir iş ya da mesleğe uygun hazırlık ve eğitim planlaması yapmasına yardımcı olma. 6.Bireyin girmeyi planladığı mesleki alanın sınırlarının farkında olmasını sağlama.

39 Mesleki Rehberlik *Mesleki rehberlik 3 aşamada gerçekleştirilmektedir.
Bunlar: 1.Öğrenciyi tanıma. 2.Mesleklerin incelenmesi. 3.Öğrencilerin özellikleriyle mesleklerin gerektirdiği özellikler arasında ilişki kurma. (bağdaştırma)

40 Mesleki Rehberlik MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ Meslekî Rehberlik *Madde 8 - Eğitim sürecinde her öğrenciye; mesleki tercih yapması, kendine uygun mesleğe yönelmesi, iş yaşamına ve mesleğe hazırlanması için gerekli rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri verilir.

41 Mesleki Rehberlik Bu hizmetlerde aşağıdaki hususlar temel alınır:
a) Hizmetler bir süreç olarak ele alınır, okul öncesi eğitim ve ilköğretimin başlaması ile birlikte bu hizmetler verilir. b) Hizmetlerde öğrencinin içinde bulunduğu gelişim dönemi ve bireysel özellikleri dikkate alınır.

42 Mesleki Rehberlik c) Öğrenciye ve velisine; öğrencinin özellikleri, iş dünyası, meslekler ve bunları edinme yollarına ilişkin güncel bilgiler sistemli olarak aktarılır. d) Öğrenci, bir meslek alam veya mesleği seçme baskısı altında bırakılmaz.

43 Mesleki Rehberlik Mesleki Gelişim Süreci (Meslek Seçim Aşamaları)
1.Uyanış ve farkında olma: Bu dönemde çocukta meslek bilinci oluşmaya başlar. Okul öncesi dönemden başlayarak ilköğretim birinci kademe dönemini kapsar.(5–12 yaş) 2.Meslekleri keşfetme ve araştırma: Bu dönem veya ilköğretim ikinci kademe yılları olan 12–15 yaş dönemlerini kapsar. Çocuk bu dönemde mesleklerin ortak yönleri ve farklı yönleri hakkında daha çok bilgi sahibi olur.

44 Mesleki Rehberlik 3.Karar verme: 15–18 yaş dönemlerini kapsayan bu dönemde birey kendisi ve meslekler hakkında bazı algılara dayanarak geleceğe ilişkin idealler oluşturmaya başlar. 4.Hazırlık: 18–23 yaş arası dönemi kapsayan bu dönemde birey seçtiği okul veya yaptığı etkinliklerle mesleğe hazırlanır. 5.İşe yerleştirme: Bireyin iş dünyasında yerini alarak çalışmaya başladığı son dönemdir. Bu dönemde birey bilgi ve becerilini uygular ve mesleki gelişimini devam ettirir.

45 Mesleki Rehberlik *Kariyer danışmanlığı (kariyer psikolojik danışmanlığı) ve kariyer müdahaleleri kavramları öne çıkmaktadır. *Kariyer danışmanlığına doğru bir yönelim olduğu göz ardı edilmemelidir.

46 Mesleki Rehberlik

47 Mesleki Rehberlik

48 Kişisel-Sosyal Rehberlik
*Bireyin kişisel-sosyal gelişim ihtiyaçlarına yönelik rehberlik hizmetleri. *Eğitim sürecinde öğrencilerin kişisel-sosyal gelişim ihtiyaçlarını karşılamak ve böylece onların kişisel gelişim ve uyumlarına yardımcı olmak amacıyla yürütülen rehberlik hizmetlerine kişisel rehberlik denir.

49 Kişisel-Sosyal Rehberlik
*Kişisel rehberlik, öğrencinin kendini tanıması, anlaması, güçlü ve zayıf yönleriyle kendini kabul etmesi ve geliştirmesi; kendine güvenen, kişiler arası ilişkilerde becerili; kişisel ve sosyal yönden dengeli ve uyumlu bir birey olarak yetişmesine yönelik hizmetleri kapsar.

50 Kişisel-Sosyal Rehberlik
1.Özgüven geliştirme. 2.Özsaygı geliştirme. 3.İlgi ve yeteneklerini fark etme. 4.İletişim becerilerini geliştirme. 5.Kaygıyla baş etme becerilerini geliştirme. 6.Problem çözme ve karar verme becerilerini geliştirme.

51 Kişisel-Sosyal Rehberlik
*Klasik rehberlik anlayışında eğitsel ve mesleki boyut ön plana çıkarılmışken gelişimsel rehberlik anlayışı kişisel rehberliğin de aynı ağırlıkta önemsenmesini sağlamıştır.

52 Kişisel-Sosyal Rehberlik
*Karşılaşılan başlıca kişisel problemler şunlardır ; 1- Biyolojik gelişmeye ve fiziksel sağlığa ilişkin problemler 2- Toplumsal ilişkilerle ilgili problemler (Toplumsal cinsiyet kalıpyargıları, Yurttaşlık yaşamı, sevilen ve sevilmeyen diğer bireyler , toplumsal ilişkilerde uyum derecesi , kişisel mutluluk, iyilik hali )

53 Kişisel-Sosyal Rehberlik
3- Aileye ilişkin problemler 4- Amaçlara, hedeflere ilişkin problemler (Okul, meslek, kariyer ve toplum yönlerinden ) 5-Cinsel hayata ve evliliğe, romantik ilişkilere ilişkin problemler 6-İnançlara, ahlaka ve fikirlere ilişkin problemler.

54 Kişisel-Sosyal Rehberlik
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ Bireysel Rehberlik Madde 9 - Öğrencinin bireysel ve sosyal gelişimini desteklemek, duygusal sorunlarında yardımcı olmak üzere gerekli rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri verilir.

55 Kişisel-Sosyal Rehberlik
*Bu hizmetlerde aşağıdaki hususlar temel alınır: a) Öğrencilerin davranış, duygu, düşünce ve tutumlarına karşı duyarlık gösterilerek gizlilik ilkesine özellikle dikkat edilir. b) Bireysel rehberlik etkinliklerinde öğrencilerin kendilerine ilişkin farkındalık düzeyini yükseltmelerine yardım edilir. c) Öğrenci herhangi bir sorun ifade ettiğinde, bu alanda psikolojik danışmanın vereceği hizmet, öğrencinin sorununu onun adına çözmesi anlamına gelmez.

56 Kişisel-Sosyal Rehberlik
d) Öğrenci, sorununu çözme sorumluluğunu üstlenmek durumundadır. Psikolojik danışman, öğrenciyi sorununu çözme çabasında, alanın bilimsel yöntemlerine göre destekler. e) Psikolojik danışma uygulamalarında, uygulamacının psikolojik danışma formasyonuna sahip olması esastır.

57 Kişisel-Sosyal Rehberlik
f) Bireysel rehberlik; öğrencilerin sorunlarına yardımın yanı sıra, onların kişilik ve sosyal gelişimlerine ve olgunlaşmalarına destek olmayı ve bu amaca yönelik düzenlenmiş bireysel ve grup etkinliklerini de içerir. Öğretmen size sınıf içi davranış problemleri ile ilgili olarak öğrenciyi yönlendirmiştir. (kişisel-sosyal rehberlik). Ancak henüz ilk görüşmenin sonunda problemin temelinde “düşük notların” yattığını fark ettiniz (eğitsel rehberlik). Başlayacağınız müdahale/yardım sürecinde bu iki problem alanın birbiriyle tamamen iç içe olduğunu göreceksiniz… Yada Öğrenciniz son zamanlarda mutsuz olduğunu, her zamanki uğraşlarından zevk almadığından yakınarak size geldi (kişisel-sosyal rehberlik) ama 2. Görüşme de bu duygusal yakınmaların ailesinin meslek seçimi konusunda yaptığı baskının artmasıyla ortaya çıktığını gördünüz (mesleki rehberlik).

58 Birlikte düşünelim… Okul yıllarınızı düşündüğünüzde PDR hizmetlerine gereksinim duyduğunuz bir durum oldu mu? Yardım aldınız mı? Yardımı nasıl değerlendirirsiniz? Nasıl olmalıydı?.

59 Öğretim Kademelerine Göre PDR

60 Öğretim Kademelerine Göre PDR *Okul öncesi Eğitimde PDR
*İlköğretimde PDR *Ortaöğretimde PDR *Yükseköğretimde PDR

61 Okul Öncesi Eğitimde PDR ( 3–6 yaş):
*0-6 yaş, fiziksel, zihinsel, sosyal ve dil gelişimi açısından kritik bir dönemdir. *Okulöncesi eğitim döneminde rehberliğin işlevi, çocuğun temel ihtiyaçlarının sağlıklı bir şekilde doyurulmasına ve gelişim görevlerinin gerçekleştirilmesine yardımcı olmaktır. Oyun ve grup etkinlikleri çok önemlidir.

62 Okul Öncesi Eğitimde PDR ( 3–6 yaş):
*Okul öncesi eğitim, oyun oynama, bedeni kullanma, merakını giderme hayal ve istekleri açığa vurma, bağımsızlığını kazanma gibi ihtiyaçları karşılar. *Sosyalleşme en önemli kavramlardan biridir. *Eğitsel açıdan, okula uyum ve ilköğretime hazır olma hedefleri esastır.

63 Okul Öncesi Eğitimde PDR ( 3–6 yaş):
*Norm kadronun kaldırılması sorunu *Zorunlu mu? Gönüllü mü? kararsızlığı

64 Birlikte düşünelim… Okul öncesi eğitimden ilkokula geçişte çocuklar ne tür zorluklar yaşıyorlar?

65 İlköğretimde PDR (7- 14 yaş) (ilkokul+ortaokul):
*Çocuğun sağlıklı bir kişilik kazanmasına çalışmaktır. Öğrencinin kendini tanıması; ilgi, yetenek ve özelliklerine göre eğitsel yönelmeler yapması amaçlanır. *Okula uyum *Bağımsızlık duygusunun kazanılması *Kendini ve çevresini tanıma *Okulu sevme- kendisini okula ait hissetme

66 İlköğretimde PDR (7- 14 yaş) (ilkokul+ortaokul):
*Eğitsel güçlüklerin aşılması *Çalışma alışkanlıklarının içselleştirilmesi *İç motivasyonun sağlanması *Duyguların tanınması

67 İlköğretimde PDR (7- 14 yaş) (ilkokul+ortaokul):
*Yaşam becerileri *Sosyal beceriler *Puberte ile birlikte benlik saygısı ve beden imajı ilişkisini dengeleme *Akran baskısıyla baş etme

68 Ortaöğretimde PDR (15- 18 yaş):
*Bu dönemdeki rehberlik hizmetlerinin önemi, bu yaşlardaki öğrencilerin gelişim ihtiyaçlarına ve bu ihtiyaçları karşılamada okuldan beklenen işlevlere dayanır. Ortaöğretimde rehberlik hizmetlerinde yine “gelişimsel rehberlik” esastır.

69 Ortaöğretimde PDR (15- 18 yaş):
*Bu dönemdeki kazanılması gereken görevler: +“kimlik” inşası (Rehberlik hizmetlerine en çok ihtiyaç duyulan dönem) +Ergenlik dönemiyle birlikte artan riskler

70 Ortaöğretimde PDR (15- 18 yaş):
*Heyecan arama *Yeni şeyler deneme arzusu *Gruba aidiyet +Kariyer planı (meslek seçimi) +“demokratik” bir okul ortamının sağlanması önem kazanır

71 Ortaöğretimde PDR (15- 18 yaş):
*İlköğretim ile ortaöğretim okullarında PDR hizmetlerinin farklılaştırılmasını gerektiren unsurlar: 1-Öğrencilerin gelişim ve gereksinim ihtiyaçları birbirinden farklıdır. 2-Öğrencilerle kurulan ilişkinin biçimi birbirinden farklıdır. 3-Okulların eğitim programları birbirinden farklıdır .

72 Ortaöğretimde PDR (15- 18 yaş):
4-Öğrencilerin gelişim özellikleri birbirinden farklıdır. 5-Okulların örgütsel nitelikleri birbirinden farklıdır 6-PDR uygulamalarında kullanılan yöntemler, araç ve hizmetlerin alanlarına göre tür ve yoğunlukları birbirinden farklıdır.

73 Yükseköğretimde PDR *Üniversite öğrencileri, yükseköğretim amaçları açısından ilk ve ortaöğretimden farklıdır. Bu düzeyde, gençlere belli iş, meslek alanlarında derinlemesine bilgi daha ileri düzeyde beceri, tavır ve davranışlar kazandırılmaya çalışılır. *Gencin genel kültür yönünden gelişmesi ve “aydın entelektüel” olması amaçlanır.

74 Yükseköğretimde PDR *“Beliren Yetişkinlik Dönemi”
Bir işte çalışmaya başlamak, evlenmek ve ebeveyn olmak gibi gelişim görevlerini içeren genç yetişkinlik döneminden farklı olarak, beliren yetişkinlik dönemi özellikle sanayi ve bilgi toplumlarında gözlenen karmaşık ekonomik yapı ve eğitim hayatının uzamasıyla birlikte bireyin kendisini özgürce keşfettiği, ergenlik ve yetişkinlik dönemlerini birbirine bağlayan dönem olarak tanımlanmaktadır.

75 Yükseköğretimde PDR *Gerçek hayatın provası niteliğindedir
*Gelecek kaygısı *Romantik ilişkilerin boyut değiştirmesi *“Beliren Yetişkinlik Dönemi”

76 Verilen Hizmetteki Birey Sayısına Göre PDR

77 Verilen Hizmetteki Birey Sayısına Göre PDR

78 Verilen Hizmetteki Birey Sayısına Göre PDR
1. Bireysel rehberlik: sadece bir bireye uygulanan eğitsel, sosyal, mesleki bilgi vermeye ve bireyi daha duruma alıştırmaya yönelik bilişsel düzeyde yapılan hizmet türüdür.

79 Verilen Hizmetteki Birey Sayısına Göre PDR
2. Grup rehberliği: Sadece bir bireye değil bir gruba dönük eğitsel, sosyal, mesleki bilgi verme ve duruma alıştırmaya dönük faaliyetlerdir. Avantajlı olan yönü ise aynı andan birden fazla bireye rehberlik faaliyetinin sunulabilmesidir. “TOEG sistemini tanıttığım bir çalışma”

80 Verilen Hizmetteki Birey Sayısına Göre PDR
3. Bireysel Psikolojik Danışma: Psikolojik danışman ile bir danışan arasında gerçekleşen Psikolojik yardım etkileşimidir. Psikolojik danışman tarafından sunulan hizmet türüdür.

81 Verilen Hizmetteki Birey Sayısına Göre PDR
4.Grupla Psikolojik Danışma: Bir psikolojik danışman ile birden fazla danışan arasında gerçekleşen psikolojik yardım etkileşimi. *Avantajlarından biri birey yaşadığı sorunun sadece kendisinde olmadığını idrak eder. *“Adsız Alkolikler”

82 Temel İşlevlerine Göre PDR

83 Ayarlayıcılık *Öğrencilerin sağlıklı bir şekilde gelişmesi amacıyla eğitim programcılarına ve eğitim planlamacılarına verilen rehberlik hizmetidir. *Gelişim dönemine özgü özelliklerin ve ihtiyaçların bilgisi esastır.

84 Yönelticilik *Bireylerin başarılı ve mutlu bir yaşam sürmesinde kişisel özelliklerine uygun alan, ders, okul ve meslek seçmesinin rolü büyüktür bu nedenle bireylere yardımcı olabilmek için onlara zamanında rehberlik hizmetleri sunulmalıdır.

85 Önleyicilik *PDR hizmetlerinin amacı sadece olumlu değişmeleri meydana çıkarmak değil aynı zamanda olumsuzlukların ortaya çıkmasında önlemektir. *Olumsuzlukların ortaya çıkmadan önlenmesi ortaya çıktıktan sonra müdahale edilmesinden hem daha ekonomik hem de daha kolaydır.

86 Önleyicilik *Risk kaynaklarının, riskli davranışların belirlenmesi ve önleyici programların planlanarak uygulanması esastır.

87 Önleyicilik

88 Önleyicilik *Ortaokul Düzeyi İçin TBM Teknoloji Bağımlılığı Eğitimi
*İnfertiliteyi Önleme Programı (Üniversite öğrencileri)

89 Geliştiricilik *Bu anlayışa göre birey bir gelişim dönemini başarıyla geçirirse daha sonraki gelişim döneminin gelişim ödevlerini de başarıyla yerine getirecektir. *Okullarda uygulanan PDR programlarında öğrencilerin gelişim özellikleri dikkate alınarak sağlıklı bir biçimde gelişmelerini sağlayacak uygulamalara yer verilmelidir.

90 Geliştiricilik *Örneğin çocukluk döneminde birey “güven” duygusunu kazanamazsa ergenlikte “özerk olma” duygusunu kazanmakta zorluk yaşayacaktır. *Zihinsel (bilişsel) gelişim *Fiziksel (bedensel) gelişim *Duygusal gelişim *Psiko-sosyal gelişim *Kritik dönem müdahalesidir.

91 Uyum Sağlayıcılık *Okullarda sürdürülen PDR programlarında öğrencilerin eğitim öğretim ortamına uyum sağlamalarını kolaylaştırıcı etkinliklere yer verilmelidir. *Bunun sonucunda öğrencilerde görülmesi olası uyumsuzluğa dayanan davranış bozuklukları önlenebilir.

92 Kriz Yönelimli PDR: *Temel özelliği ani olan krizler, rutin yaşamın dengesini bozduğu için acil müdahale gerektiren davranışlardır. *Bir öğrencinin ölümü, kazalar, doğal afetler, şiddet olayları gibi kriz anlarında psikolojik danışmanlar diğer etkinlikleri iptal ederek bireysel ya da grupla psikolojik danışma yapabilirler.

93 Kriz Yönelimli PDR: *Etkilenen öğrencilerle, bireyin ebeveynleriyle görüşebilir, öğretmenlere bu konuda destek verebilir ve etkilenen öğrencileri izlemeye alabilir. *Okulda şiddet *Yaralanmalı kazalar *İstismar *İntihar (özkıyım)

94 Tamamlayıcılık *Temel amaç eğitimin amaçlarının gerçekleştirilmesine yardım etmektir. Öğrenci kişilik hizmetleri çağdaş eğitimin ayrılmaz bir parçasıdır. *Eğitim hizmetlerinin PDR hizmetleri ile birlikte yürütülmesi kritiktir. Kaliteli ve verimli eğitim ancak bilgilerin özümsenmesi ile mümkün olabileceğinden PDR hizmetleriyle eğitim öğretim faaliyetleri birbirini tamamlamalıdır.

95 Tamamlayıcılık *Eğitim kurumlarında yapılan öğretim etkinlikleri PDR hizmetleriyle birlikte sürdürüldüğünde eğitimde istenen kaliteye ulaşılabilir. *Eğitimin kalitesinin yükseltilmesine işaret eder.

96 İyileştiricilik (Çare Bulucu)
*Bireyin yetersizliklerine odaklanılmakta ve onun istenmeyen davranışı düzeltilmeye çalışılmaktadır. *Özgüveni, özsaygısı yetersiz öğrencilerin bu özelliklerini yükseltmek ya da saldırganlık, tırnak yeme gibi istenmeyen davranış bozukluklarını azaltmaya yönelik çalışmalar bu kapsamdadır.

97 BİRLİKTE DEĞERLENDİRELİM

98 PDR hizmetlerinin değerlendirilmesiyle ilgili bir makalenin veya tezin okunması ve önümüzdeki derste sınıf içinde kısaca değerlendirilmesi.

99


"PDR’ de Başlıca Hizmet Türleri" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları