Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Geometrik Dönem M.Ö
2
Geometrik Dönem M.Ö Yük.:0.36 m., pişmiş toprak, çarkta şekillendirilmiş Euboia adası (K.Yunanistan’da) M.Ö.900 , mezar buluntusu Kentauros biçimli
3
Geometrik Dönem M.Ö Yük.:0.11 m., bronz, Olympia (K.Yunanistan’da) M.Ö Kentauros ile döğüşen kahraman heykel grubu Herakles ile Nessos’un mücadelesi, (Eurymanthos Yaban Domuzu)
4
Geometrik Dönem M.Ö Yük.:0.16 m., bronz, M.Ö At figürü
5
Metal Döküm Heykel Yapımı
6
Metal Döküm Heykel Yapımı
7
Geometrik Dönem M.Ö Yük.:0.20 m., bronz, Thebes (K.Yunanistan’da) M.Ö.700 Erkek figürü Bacağında yazıt var :“Mantiklos beni gümüş oklu tanrıya sundu.Phoibos! Dönüşte bana güzel bir iyilik yap!”
8
Orientalizan Dönem M.Ö.700-650
9
Orientalizan Dönem M.Ö. 700-650
Yük.:0.24 m., fildişi Atina (K.Yunanistan’da) M.Ö.700 Genç kız figürü Polos başlık üzerinde maender bezeği
10
Orientalizan Dönem M.Ö. 700-650
Yük.:0.14 m., fildişi Samos (Ege Adaları) M.Ö Genç erkek figürü Lyranın iki kolunda aplik olarak kullanılmıştır
11
Arkaik dönem M.Ö.650-480 Kuros (Erkek) Heykelleri
12
Attika’da (K.Yunanistan’da bölge) M.Ö.610
New York Kuros’u Yükseklik:1.84 m, mermer Attika’da (K.Yunanistan’da bölge) M.Ö.610 Mısır grid sistemine bağlı, frontalite duruş Gerçek anatomik özellikleri yansıtmıyor
13
New York Kuros’u
15
Duruşlar, Hareketler Saçlar, Anatomik Özellikler Mısır (doğu) etkileri
16
BÜYÜK BOYDAKİ TAŞ HEYKELLERİN YAPIMI İÇİN YAPILAN ÇALIŞMALAR
17
Taş Heykel Yapımı
18
Athens, National Museum Yük.: 3,05m. (restore edildikten sonra)
Sunion Kuros’u Athens, National Museum Yük.: 3,05m. (restore edildikten sonra) Poseidon Kutsal Alanı (Sounion), M.Ö. 600 Denizkabuğu şeklinde saç kıvrımları, yuvarlak kaslar İonik volüt kulak
19
Sunion Kuros’u
20
Kleobis ve Biton
21
Kleobis ve Biton Delphi Müzesi
Yük.: 1.97 m (restore edildikten sonraki durumu) M.Ö. 590 Yazıt var kaidede
22
Anavysos Kuros’u Anavysos (Attika-Kıta Yunanistan) Yük.: 1.94 m
Yazıt var kaidede: “Ön saflarda çarpışırken Savaş tanrısının gazabına uğrayan Kroisos’un ölümü üzerine yapılmış bu antın önünde dur ve kederlen”
23
Aristodikos Kuros’u National Museum, Athens M.Ö Yük. : 1.95 m
24
Kritios Kuros’u Akropolis Müzesi, (Atina) Yük: 0.86 m M.ö Klasik Dönem heykeltraşlığına öncü bir eserdir.
25
Arkaik dönem M.Ö.650-480 Kore (Genç Kız) Heykelleri
26
Athens, National Museum Delos M.Ö. 640 - 625 Yük.:1.75 m
Nikandre Kore’si Athens, National Museum Delos M.Ö Yük.:1.75 m En erken normal insan boyutundaki kadın heykeli Kalınlığı hiçbir noktada 20 cm.’yi geçmiyor.
27
Nikandria Kore’si
28
Nikandria Kore’si Naksos’lu Deinodikes’in kızı, Deinomines’in kızkardeşi, Phraksos’un karısı Nikandria, okları uzağa atabilen tanrıçaya beni sundu.
29
Louvre Müzesi (Fransa) Girit Yük.:0.65 m. M.Ö. : 640 - 630
Auxerre Kore’si Louvre Müzesi (Fransa) Girit Yük.:0.65 m. M.Ö. : Daedalik stil
30
Duruşlar, Hareketler Saçlar, Anatomik Özellikler Mısır (doğu) etkileri
31
Auxerre Kore’si
32
Berlin Kore’si Berlin Antikensammulungen. Yük.: 1.93 m M.Ö
33
Akropolis Müzesi, Atina Yük. : 1.17 m M.Ö.530
Peplos’lu Kore Akropolis Müzesi, Atina Yük. : 1.17 m M.Ö.530
34
Peplos’lu Kore
35
Peplos’lu Kore
36
Atina Akropolis’inde bulunmuş koreler M.Ö. 530-500
37
Thaliarkhos’un oğlu Euthydikos adadı beni..
Euthydikos Kore’si Atina Akropolis’inde M.Ö. 490 Thaliarkhos’un oğlu Euthydikos adadı beni..
38
Kore Heykellerinde Görülen Kıyafetler Khiton Peplos Manto
39
Korelerin Gelişimi Kurosların Gelişimi
40
Arkaik Dönem Heykeltraşlık Özellikleri
Frontalite duruş Heykelin tüm yükünün iki bacak üzerinde toplanması Hareket yok, sadece ve genellikle sol ayağın biraz önde yapılıyor (kuroslar) Hareket yok, bazen bir kol dirsekten bükülerek göğüs hizasına birleştiriliyor (koreler) Yumruk yapılmış eller vücuda bitişik Saçlar peruk şeklinde Anatomik detaylar özensiz İlk örneklerde doğu etkisi görülüyor. Yüzde ilk örneklerde donuk bir ifade var, dönemin ortalarında hafif bir gülümseme görülüyor (arkaik gülüş) Genelde mermer ve büyük heykeller tercih ediliyor Adak olarak yapılıyorlar Kurosların büyük bir çoğunluğu çıplak, Koreler ise giysili olarak betimleniyor
41
Arkeoloji Heykel
42
M.Ö. 500-400 PERS EGEMENLİĞİNDEKİ ANADOLU
VE KITA YUNANİSTAN İonia İhtilali 490 Marathon savaşı, Persler Atinalılar tarafından bozguna uğratılıyor 480 Thermopylai Persler Atinalıları yeniyor. 480 Salamis Deniz Savaşı Atinalılar Persleri yok ediyorlar. 478/477 Attika-Delos Deniz Birliğinin Kurulması Atinalıların Ege’deki üstünlük dönemi
43
( III. Alexander – Makedonya Kralı) Seferleri
Büyük İskender ’in ( III. Alexander – Makedonya Kralı) Seferleri
44
Geç Arkaik-Erken Klasik Dönem Mimari Plastik Eserler
Pediment (Alınlık) Heykel Grupları ve Metop Kabartmaları
45
Aigina Aphaia Tapınağı M.Ö. 500-480
46
Aigina Aphaia Tapınağı M.Ö. 500-480
47
Aigina Aphaia Tapınağı M.Ö. 500-480
49
M.Ö. 490-480 Erken Klasik Heykelleri
Euthydikos Kore’si Kritios Kuros’u Sarışın Oğlan
50
Delphili Arabacı Yük.: 1.80 m. M.Ö. 478-474
Gözler, saç bandı ve dizginler akrolit (bakır-cam) Khiton giymiş Dönem özellikleri: Vücuttaki çok hafif dönüş ve elbise kıvrımlarının tamamen dik inmesi
51
Delphi’li Arabacı
52
Olympia Zeus Tapınağı M.Ö. 470-456
53
Olympia Zeus Tapınağı Batı Alınlık Lapith-Kentauros Mücadelesi
55
Olympia Zeus Tapınağı Doğu Alınlık Araba Yarışı
57
Herakles’in Oniki İşi (dodekathlos)
Olympia Zeus Tapınağı Metop Kabartmaları Herakles’in Oniki İşi (dodekathlos)
59
Myron M.Ö. 460-440 En önemli özellikleri
Hareketi ve hareketliliği getirmiştir Eserlerinde insan hareketlerinin çok kısa bir anını betimlemeye çalışmıştır Eserlerinde sürekli hareket ve hareket öncesi gerginliği yansıtmıştır Eserleri: Diskobol (disk atan atlet), Athena ve Marsyas
60
Polykleitos M.Ö. 450-420 Eserleri Bronz Döküm tekniğinde yapılmış
Konu olarak daha çok çıplak atletleri seçmiş En önemli özellikleri Eserlerinde yarattığı derinlik Vücut uzuvları arasındaki uyum Zıt hareketlerin dengesi Heykeltraş Polykleitos’un insan vücudu ve heykeltraşlık eserlerindeki simetriye ilişkin bir kitap yazmış (Kanon) Günümüze hiçbir orijinal eseri ulaşmamış
61
Praxiteles M.Ö. 370-320 Eserleri Bronz Döküm tekniğinde yapılmış
Konu olarak daha çok çıplak atletleri seçmiş En önemli özellikleri Vücuttaki “s” hareketi Tanrıları insanlaştırma ve oldukça doğal betimleme Eserleri: Hermes ve Bebek Dionysos Apollon Sauroktonos Dinlenen Satyr Knidos Aphrodite’si
62
Klasik Dönemi Arkaik'ten ayıran en önemli özellikler
Frontalitenin / Tek cepheliliğin kırılması ( Kritios Oğlanı ile 480/470) 2.Heykellere genel olarak ciddi stil / ya da Almanca'dan çevirisi ile strengen-gergin stilin gelmesi ( duruşlarda, ifade de bu durum gözlenir) 3. İdealizim yakalanması. Özellikle vücut yapılışlarında ideal ölçülerin kullanılmaya başlanması. 4.Geç dönemde sakin ifadelerin belirmesi MÖ 4. yy sessizliği dediğimiz durum. Gerginlikten uzak. Sakin ve temiz ifadelerin yüzlere yerleşmesi. 5. Polyleitos'un Kanonu gibi heykel şekillendirilişindeki yeni prensiplerin çıkması. Bu oranlama sistemi etkisini Roma heykellerine dek uzanacak biçimde göstermiştir.
63
Uyuyan Satyr M.Ö. 200 civarına ait orjinalin Kopyası Barok üslup
64
Hellenistik Dönemi Klasikten ayıran en önemli özellikler:
Tanrı ve tanrıçaların betimlenişindeki cesaret. Tanrıçanın çıplak betimlenmeye başlaması Klasikte pek görülen bir uygulama değildir. 2. Barok ifade, özellikle vücut hatlarının, detaylarının, ve hareketlerin abartılı bir biçimde verilmeye başlanması 3. Pathetik ifade, iç dünyanın, ruh halinin, çekilen acı ve sıkıntıların dışa vurulması. Yüz ifadelerinde ve vücut hareketlerinde bu durumun yansıması. 4.Realist/ gerçekçi anlayışın ortaya çıkması. Yaşanan olaya ve gerçekleştirilen eyleme bağlı olarak bu durumun heykel vücutlarında pozlarında giysilerinde ve tanımlanan mekanda ortaya çıkmasıdır. 5. Realizme bağlı olarak sadece tanrı ve tanrıçaların değil sıradan insanların ve günlük hayattan alınan sahnelerin de betimlenen konular kapsamına dahil edilmesi. Klasikte neredeyse yalnızca filozoflar, tiranlar gibi toplumda önemli statüye sahip insanlar ya da kahramanlar idealize bir biçimde betimlenirken Hellenistik'te herkes konu olabilmektedir.
65
Hellenistik Arkaik Klasik
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.