Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Süleyman Demirel Üniversitesi

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Süleyman Demirel Üniversitesi"— Sunum transkripti:

1 Süleyman Demirel Üniversitesi
Kalite Çalışmaları

2 Yükseköğretimde Kalite
Avrupa’da ENQA - European Network for Quality Assurance (24 Ocak 1998) Türkiye’de ADEK Yükseköğretim Kurumlarında Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Yönetmeliği (20 Eylül 2005) YÖDEK Yükseköğretim Kurumları Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu (2005) Güncel Mevzuat Yükseköğretim Kalite Güvencesi Yönetmeliği (23 Temmuz 2015) Avrupa ülkelerinin; Avrupa Yükseköğretim Alanı (EHEA) içerisinde yükseköğretimde kalite güvence sistemleri oluşturma çabaları, Bolonya Deklarasyonu öncesinde 24 Ocak 1998 tarihinde, Avrupa Birliği Konseyi’nin almış olduğu kararla başlamıştır. Bu karar, sonraki yıllarda ENQA (European Network for Quality Assurance, sonraki adıyla European Association for Quality Assurance in Higher Education) kuruluşu ile Lizbon ve Bolonya süreçleri ile desteklenerek geliştirilmiş, bu alanda büyük ivme kazanmıştır. Ülkemizde de bu gelişmeler ışığında, yükseköğretimde kalite standartlarının oluşturulması ve bu alanda uluslararası uyumluluğun sağlanabilmesi için Yükseköğretim Kurulu tarafından 2005 yılında eğitim, öğretim, araştırma aktivitelerinin kalitesinin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi temel amacıyla Avrupa Kalite Güvencesi Standart ve İlkelerine (ESG) de uygun olacak şekilde "Yükseköğretim Kurumlarında Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Yönetmeliği" yayınlanmış ve bu yönetmelik kapsamında, Üniversitelerarası Kurul tarafından seçilen dokuz üye ile Ulusal Öğrenci Konseyi tarafından belirlenen bir öğrenci temsilcisinden oluşan ve yükseköğretim kurumlarında akademik değerlendirme ve kalite geliştirme çalışmalarının düzenlenmesi ve koordinasyonundan sorumlu olan Yükseköğretim Kurumları Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu (YÖDEK) kurulmuştur. YÖDEK, yükseköğretim kurumlarında akademik değerlendirme ve kalite geliştirme çalışmalarını ilgili yönetmelik ışığında yürütülebilmesine rehberlik edecek süreçlerin tanımlandığı ve yükseköğretim kurumlarımıza kalite geliştirme alanında yön gösterici nitelikte olan "Yükseköğretim Kurumlarında Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Rehberi" ni hazırlamıştır. YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÜVENCESİ YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelik, yükseköğretim kurumlarının eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri ile idarî hizmetlerinin iç ve dış kalite güvencesi, akreditasyon süreçleri ve bağımsız dış değerlendirme kurumlarının yetkilendirilmesi süreçlerini ve bu kapsamda tanımlanan görev, yetki ve sorumluluklara ilişkin esasları düzenler. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 7 ve 65 inci maddeleri ile 44 üncü maddesinin (b) bendine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; a) Akreditasyon: Bir dış değerlendirici kurum tarafından belirli bir alanda önceden belirlenmiş akademik ve alana özgü standartların bir yükseköğretim programı tarafından karşılanıp karşılanmadığını ölçen değerlendirme ve dış kalite güvence sürecini, b) Dış Değerlendirme: Bir yükseköğretim kurumunun veya programının, eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri ile idarî hizmetlerinin kalitesinin, Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından yetkilendirilen dış değerlendiriciler veya Yükseköğretim Kurulunca tanınan, bağımsız Kalite Değerlendirme Tescil Belgesine sahip dış değerlendirme kuruluşları tarafından yürütülen dış değerlendirme sürecini, c) Dış Değerlendirme ve Akreditasyon Kuruluşları: Yurt içinde veya yurt dışında faaliyet gösteren ve Yükseköğretim Kurulunca tanınan Kalite Değerlendirme Tescil Belgesine sahip kurumları, ç) Dış Değerlendiriciler: Yükseköğretim kurumlarının kurumsal dış değerlendirme sürecinde görev yapmak üzere Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından görevlendirilen dış değerlendirme sürecini yürütmeye yetkin kişileri, d) Genel Kurul: Yükseköğretim Genel Kurulunu, e) İç Değerlendirme: Bir yükseköğretim kurumunun, eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri ile idarî hizmetlerinin kalitesinin ve kurumsal kalite geliştirme çalışmalarının, ilgili yükseköğretim kurumunun görevlendireceği değerlendiriciler tarafından değerlendirilmesini, f) Kalite Değerlendirme Tescil Belgesi: Yükseköğretim Kalite Kurulunun önerisi üzerine Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanan, bağımsız kurum veya kuruluşların yükseköğretim kurumlarında eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri ile idarî hizmetlerin kalite düzeyini ve kalite geliştirme çalışmalarını değerlendirmeye yetkili olduğunu gösteren belgeyi, g) Kalite Güvencesi: Bir yükseköğretim kurumunun veya programının iç ve dış kalite standartları ile uyumlu kalite ve performans süreçlerini tam olarak yerine getirdiğine dair güvence sağlayabilmek için yapılan tüm planlı ve sistemli işlemleri, ğ) Stratejik Planlama: Bir yükseköğretim kurumunun, kalkınma planları, programlar, ilgili mevzuat ve benimsedikleri temel ilkeler çerçevesinde geleceğe ilişkin misyon ve vizyonlarını oluşturmak, stratejik amaçlar ve ölçülebilir hedefler belirlemek, performanslarını önceden belirlenmiş olan göstergeler doğrultusunda ölçmek ve bu sürecin izleme ve değerlendirmesini yapmak amacıyla katılımcı yöntemlerle stratejik plan hazırlama ve ilgili performans göstergelerini sürekli izleme sürecini, h) Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ): Yükseköğretim için tanımlanan Ulusal Yeterlilikler Çerçevesini, ı) Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi: Ulusal düzeyde veya bir eğitim sistemi düzeyinde, yükseköğretim yeterlilikleri arasındaki ilişkiyi açıklayan, ulusal ve uluslararası paydaşlar tarafından tanınan yeterliliklerin belirli bir düzen içerisinde yapılandırıldığı bir sistemi, i) Yükseköğretim Kalite Kurulu: Bu Yönetmelik ile kurulmuş, yükseköğretim kurumlarında kalite değerlendirme ve güvencesi çalışmaları ile akreditasyon çalışmalarının düzenlenmesi ve yürütülmesinden sorumlu Kurulu, j) Yükseköğretim Kalite Komisyonu: Bu Yönetmelik ile kurulmuş, yükseköğretim kurumlarının bünyelerinde oluşturulmuş kalite değerlendirme ve güvencesi çalışmaları ile akreditasyon çalışmalarının düzenlenmesi ve yürütülmesinden sorumlu Komisyonu, k) Yükseköğretim Değerlendirme ve Kalite Güvencesi Durum Raporu: Yükseköğretim Kalite Kurulunun ilgili yıl içinde dış değerlendirmesi yapılan yükseköğretim kurumlarının kurumsal değerlendirme raporlarını dikkate alarak, her yıl hazırladığı veya hazırlattığı raporu, l) Yükseköğretim Kurumu Performans Değerlendirme Raporu: Bir yükseköğretim kurumunun, kurumsal değerlendirme ve kalite geliştirme çalışmalarının sonuçlarını içeren ve ilgili yükseköğretim kurumu tarafından her yıl hazırlanan raporu ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Yükseköğretim Kalite Kurulu Kurulun oluşturulması ve organizasyon yapısı MADDE 4 – (1) Yükseköğretim Kalite Kurulu; a) Yükseköğretim kurumlarını temsilen Genel Kurul tarafından seçilen beş, b) Üniversitelerarası Kurul tarafından seçilen dört, c) Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını temsilen bir, ç) Kalkınma Bakanlığını temsilen bir, d) Maliye Bakanlığını temsilen bir, e) Milli Eğitim Bakanlığını temsilen bir, f) Sağlık Bakanlığını temsilen bir, g) Türkiye Bilimler Akademisini temsilen bir, ğ) Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumunu temsilen bir, h) Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığını temsilen bir, ı) Mesleki Yeterlilik Kurumunu temsilen bir, i) Türk Akreditasyon Kurumunu temsilen bir, j) Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğini temsilen bir, k) Öğrenci Temsilcisi, üye olmak üzere en fazla toplam yirmi bir üyeden oluşur. (2) Yükseköğretim kurumlarını temsilen Genel Kurul ve Üniversitelerarası Kurul tarafından seçilen üyeler; her birisi farklı yükseköğretim kurumlarında görev yapmakta olan, yükseköğretimin yapısı, işleyişi ve yönetimi ile kalite değerlendirme ve geliştirme uygulamaları konusunda deneyimli, yükseköğretim kurumlarında en az on yıl görev yapmış, sosyal, fen, mühendislik, sağlık ve güzel sanatlar olmak üzere farklı alanlardaki öğretim üyeleri arasından seçilir. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Kalkınma Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Türkiye Bilimler Akademisi, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu, Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı, Mesleki Yeterlilikler Kurumu, Türk Akreditasyon Kurumu ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği temsilcileri için bu kurumların bağlı veya ilgili olduğu Bakanlıklardan talep edilir. Öğrenci temsilcisi, Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından belirlenecek ilke ve esaslar dahilinde belirlenir. (3) Yükseköğretim Kalite Kurulu, Yükseköğretim Kurulu tarafından seçilen üyeleri arasından salt çoğunlukla bir başkan seçer. Başkan, Üniversitelerarası Kurul tarafından seçilen üyelerden birisini Başkan Yardımcısı olarak seçer. (4) Yükseköğretim Kalite Kurulu üyelerinden öğrenci konseyi temsilcisinin görev süresi bir yıl diğer üyelerin süresi dört yıldır. İki dönemden fazla üyelik yapılamaz. (5) Geçerli mazereti olmaksızın bir yılda toplam dört toplantıya katılmayanlar ve altı aydan fazla süre ile hastalık, kaza veya başka bir nedenle görevini yapamaz durumda olanlar dışında, görev süreleri dolmadan üyelik süresi sonlandırılamaz. (6) Yükseköğretim Kalite Kurulu üyeleri arasında herhangi bir nedenle eksilme olması durumunda, eksilen üyelik için en geç bir ay içinde ilgili kurum/kuruluş tarafından aynı usulle seçim/görevlendirme yapılır. Seçilen/görevlendirilen üyenin görev süresi dört yıldır. (7) Yükseköğretim Kalite Kurulu, Başkanın belirleyeceği tarihlerde ayda en az bir kez olmak üzere, Başkanın çağrısı veya Yükseköğretim Kalite Kurulu üyelerinin üçte birinin yazılı isteği üzerine ise her zaman toplanır. Başkanın bulunmadığı hallerde toplantılara başkan yardımcısı başkanlık eder. (8) Yükseköğretim Kalite Kurulu üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile karar alır. Oyların eşit olması halinde Başkanın oyu yönünde karar verilmiş sayılır. (9) Yükseköğretim Kurulu ve Üniversitelerarası Kurul tarafından seçilen üyeler, temsil ettikleri veya görevli veya ilişkili oldukları kurumlar ile ilgili konuların görüşüldüğü toplantılara katılamazlar. Yükseköğretim Kalite Kurulunun görevleri MADDE 5 – (1) Yükseköğretim Kalite Kurulunun görevleri şunlardır: a) Yükseköğretimde kalite güvencesi ve akreditasyon ulusal politika ve stratejisini tanımlamak ve Genel Kurulun onayına sunmak, b) Yükseköğretim kurumlarında iç kalite güvence sistemlerinin kurulmasını desteklemek ve bu konuda yükseköğretim kurumlarına rehberlik etmek, c) Kalite kültürünün geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması için eğitim, toplantı, çalıştay ve benzeri faaliyetlerde bulunmak, ç) Ulusal ve uluslararası düzeyde yükseköğretim kalite güvence sistemleri ile ilgili çalışmaları izlemek, ulusal ve uluslararası düzeyde ortak çalışmalar gerçekleştirmek, d) Dış değerlendirmede ve akreditasyonda uygulanacak ilkeleri, kalite göstergelerini ve kuralları belirleyerek Genel Kurulun onayına sunmak, e) Genel Kurul tarafından onaylanan dış kalite değerlendirmeleri ve akreditasyonda uygulanacak prosedürlerle ilgili yükseköğretim kurumlarını bilgilendirmek ve yayınlar yapmak, f) Yükseköğretim kurumlarının hazırlamış oldukları öz değerlendirme ve dış değerlendirilme süreci sonrası, dış değerlendirme raporlarını değerlendirerek kalite iyileştirmelerine yönelik tavsiyeleri içerecek şekilde nihai raporu düzenleyip Genel Kurula sunmak, g) En çok beş yılda bir yapılması gereken dış değerlendirmeyi süresi geçmesine rağmen yaptırmayan yükseköğretim kurumları hakkında, masrafları ilgili yükseköğretim kurumundan tahsil edilmek üzere dış değerlendirme yaptırılmasını Genel Kuruldan talep etmek, ğ) Yükseköğretim kurumlarına yönelik olarak yıl boyunca gerçekleştirilen dış kalite değerlendirmeleri, karşılaşılan problemler ve kalite iyileştirmesi süreci ile ilgili önerileri her yılın sonunda Genel Kurula sunmak, h) Dış kalite değerlendirmesi ve akreditasyon alanlarında faaliyet göstermek amacıyla, belirlenmiş ilke ve kurallar çerçevesinde tescil almak üzere Yükseköğretim Kuruluna müracaat eden özel hukuk tüzel kişilerinin tescil müracaatlarını değerlendirerek Genel Kurula görüş vermek, bu kuruluşların faaliyetlerini izlemek ve gerekli gördüğünde bilgi almak, gerektiğinde uyarmak veya tescillerinin iptali için Genel Kurula öneride bulunmak, ı) Yükseköğretimde kalite güvencesi konusunda uluslararası kuruluşlar nezdinde Kurulu temsil etmek, i) (d), (f), (g), (ğ) ve (h) bentleri uyarınca Genel Kurula sunduğu rapor ve görüşleri, eş zamanlı olarak Kurulun internet sayfasında kamuoyu ile paylaşmak, j) Yükseköğretim Kurulu tarafından bu Yönetmelik amaç ve kapsamında verilen diğer görevleri yerine getirmek. (2) Yükseköğretim Kalite Kurulu gerek gördüğü takdirde çalışma usul ve esaslarını belirleyeceği komisyonlar kurabilir, danışma kurulları oluşturabilir. Yükseköğretim Kalite Kurulunun ofis ve personel ihtiyaçları ile idarî ve carî giderleri MADDE 6 – (1) Yükseköğretim Kalite Kurulunun hizmetlerinde ihtiyaç duyulan ofis, uzman ve idarî personel Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, idarî ve carî giderleri ise Yükseköğretim Kurulu bütçesinden karşılanır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Yükseköğretim Kurumu Kalite Komisyonunun Oluşturulması, Görev ve Sorumlulukları Yükseköğretim Kurumu Kalite Komisyonu MADDE 7 – (1) Yükseköğretim kurumları, iç ve dış değerlendirme ve kalite geliştirme çalışmaları için bir Kalite Komisyonu oluşturur. (2) Komisyonun başkanlığını, ilgili yükseköğretim kurumunun rektörü, rektörün bulunmadığı zamanlarda ise rektör yardımcısı yapar. (3) Komisyon üyeleri, aynı fakülte, enstitü, yüksekokul, meslek yüksekokulu ve birden fazla olmamak ve farklı bilim alanlarından olmak üzere üniversite senatolarınca belirlenen üyelerden oluşur. Komisyon üyeleri arasında yükseköğretim kurumu genel sekreteri, öğrenci temsilcisi ile kamu yükseköğretim kurumlarında strateji geliştirme daire başkanı ve vakıf yükseköğretim kurumlarında ilgili süreçlerden sorumlu birim yöneticisi de bulunur. Üye sayısı, senato tarafından belirlenen üyelerin iki yıldan az olmamak şartıyla üyelik süreleri ile komisyonun çalışma usul ve esasları üniversite senatolarınca, senatosu bulunmayan yükseköğretim kurumlarında yönetim kurullarınca belirlenir ve yükseköğretim kurumunun internet sayfasında kamuoyu ile paylaşılır. Öğrenci temsilcisi, üniversite senatoları tarafından belirlenecek ilke ve esaslar dahilinde belirlenir ve görev süresi bir yıldır. (4) Komisyon ofis ve personel destek hizmetleri, ilgili yükseköğretim kurumunun strateji geliştirme daire başkanlığı veya ilgili birimi tarafından yürütülür. Yükseköğretim Kurumu Kalite Komisyonunun görevleri MADDE 8 – (1) Komisyonun görevleri şunlardır: a) Kurumun stratejik planı ve hedefleri doğrultusunda, eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri ile idarî hizmetlerinin değerlendirilmesi ve kalitesinin geliştirilmesi ile ilgili kurumun iç ve dış kalite güvence sistemini kurmak, kurumsal göstergeleri tespit etmek ve bu kapsamda yapılacak çalışmaları Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda yürütmek ve bu çalışmaları Senato onayına sunmak, b) İç değerlendirme çalışmalarını yürütmek ve kurumsal değerlendirme ve kalite geliştirme çalışmalarının sonuçlarını içeren yıllık kurumsal değerlendirme raporunu hazırlamak ve senatoya, senato bulunmayan kurumlarda yönetim kuruluna sunmak, onaylanan yıllık kurumsal değerlendirme raporunu kurumun internet ortamında ana sayfasında ulaşılacak şekilde kamuoyu ile paylaşmak, c) Dış değerlendirme sürecinde gerekli hazırlıkları yapmak, Yükseköğretim Kalite Kurulu ile dış değerlendirici kurumlara her türlü desteği vermek. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Yükseköğretim Kurumlarında İç ve Dış Kalite Güvence Sistemi Yükseköğretim kurumlarında kalite güvence sistemlerinin kurulması MADDE 9 – (1) Yükseköğretim kurumları, kendi kurumlarında uygulanacak iç ve dış kalite güvence sisteminin kurulması ve işletilmesi ile iç ve dış değerlendirme sürecinin bu konuda hazırlanacak uygulama esasları kapsamında yürütülmesini sağlamakla yükümlüdür. İç değerlendirme raporları ve takvimi MADDE 10 – (1) Yükseköğretim kurumları, eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetlerini ve bunları destekleyen idarî hizmetlerin tümünü içine alacak şekilde stratejik plan ve yıllık olarak, performans programı ve faaliyet raporu ile bütünleşik yapıda bir iç değerlendirme raporu hazırlar. (2) Yükseköğretim kurumları, iç değerlendirme çalışmalarını her yıl Ocak-Mart aylarında tamamlar. Hazırladıkları İç Değerlendirme Raporunu Nisan ayı sonuna kadar bilgi amaçlı olarak Yükseköğretim Kalite Kuruluna gönderir. İç değerlendirme raporlarının kapsamı MADDE 11 – (1) Bir yükseköğretim kurumunda yapılacak iç değerlendirmeler; a) Yükseköğretimin ulusal strateji ve hedefleri ışığında belirlenmiş misyonu, vizyonu ve stratejik hedefleri ile kalite güvencesine yönelik olarak belirlenen politika ve süreçlerini, b) Akademik birimlerin ölçülebilir nitelikteki hedeflerini, bu hedeflerle ilgili performans göstergelerini ve bunların periyodik olarak gözden geçirilmesini, c) Programların TYYÇ ile ilişkili ve öğrenme çıktılarına dayalı olarak yapılandırılması ve akreditasyon sürecinin gereklerinin yerine getirilmesi konusundaki çalışmalarını, ç) Bir önceki iç ve dış değerlendirmede ortaya çıkan ve iyileştirilmeye ihtiyaç duyulan alanlarla ilgili çalışmalarını içerir. Dış değerlendirme süreci ve takvimi MADDE 12 – (1) Yükseköğretim kurumları, en az beş yılda bir, Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından yürütülecek periyodik bir kurumsal dış değerlendirme süreci kapsamında değerlendirilmekle yükümlüdürler. Yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirme takvimi Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından hazırlanır ve ilân edilir. (2) (Değişik:RG-5/9/ ) Yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirilmesi, Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından yetkilendirilen dış değerlendiriciler veya Yükseköğretim Kurulu tarafından Kalite Değerlendirme Tescil Belgesi verilmiş bağımsız kurum ve kuruluşlarca gerçekleştirilir. (3) Birim/Program düzeyinde akreditasyona yönelik dış değerlendirme hizmeti Kalite Değerlendirme Tescil Belgesine sahip ulusal veya uluslararası bağımsız bir kurumca gerçekleştirilir ve birim/program ile sınırlı olur. Dış değerlendirme raporlarının kapsamı MADDE 13 – (1) Bir yükseköğretim kurumunun kurumsal dış değerlendirilmesi, bu Yönetmeliğin 11 inci maddesinde belirtilen kapsam ve konuları içerecek şekilde gerçekleştirilir. (2) Dış değerlendirmenin birim/program düzeyinde yapılması durumunda değerlendirme konuları, değerlendirilecek olan birim/programın faaliyet/hizmet alanı konuları ile sınırlıdır. İç ve dış değerlendirme sonuçlarının kamuoyuna açıklanması MADDE 14 – (1) Yükseköğretim kurumlarında yapılan iç ve dış değerlendirmelerin sonuçları kamuoyuna açıktır. Yükseköğretim kurumlarının yıllık iç ve dış değerlendirme raporları ilgili kurumların internet sayfalarında yayınlanır. Kalite geliştirme ve kalite güvencesi çalışmaları kapsamındaki harcamalar MADDE 15 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında, yükseköğretim kurumları tarafından gerçekleştirilecek çalışmalara ilişkin her türlü harcama, yükseköğretim kurumlarının bütçelerine ilgili konuda tahsis edilecek ödenekle karşılanır. Vakıf yükseköğretim kurumları da bu Yönetmelik kapsamında yapılacak çalışmalar için bütçesinde yeterli ödenek ayırır. BEŞİNCİ BÖLÜM Dış Değerlendirme Kuruluşları ve Tanınma Süreci Dış değerlendirme kuruluşları MADDE 16 – (1) Yükseköğretim Kalite Kurulunun dışında, kurum, birim veya program bazında, Kalite Değerlendirme Tescil Belgesine sahip bağımsız kalite güvencesi kurum ve kuruluşları da değerlendirme faaliyetleri gösterebilir. (2) Yükseköğretim Kalite Kurulu dışındaki bağımsız kalite güvencesi kurum ve kuruluşlarının raporlarının değerlendirilmesi, Kalite Değerlendirme Tescil Belgesine başvuru, periyodik değerlendirilme süreçleri ve faaliyetlerine dair usul ve esaslar Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından belirlenir. ALTINCI BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Yürürlükten kaldırılan yönetmelik MADDE 17 – (1) 20/9/2005 tarihli ve sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır. Geçiş hükmü GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Yükseköğretim Kalite Kurulu, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinde belirtilen, yükseköğretim kurumlarında akademik değerlendirme ve kalite geliştirme çalışmalarına yönelik olarak stratejileri, süreçleri, usul ve esasları belirler, bunların onaylanması ve yükseköğretim kurumlarına bildirilmesi için Yükseköğretim Kuruluna sunar. Yürürlük MADDE 18 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 19 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Yükseköğretim Kurulu Başkanı yürütür.

3 Aktörler Yükseköğretim Kalite Kurulu Yükseköğretim Kalite Komisyonu
Dış Değerlendiriciler YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÜVENCESİ YÖNETMELİĞİ Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; ç) Dış Değerlendiriciler: Yükseköğretim kurumlarının kurumsal dış değerlendirme sürecinde görev yapmak üzere Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından görevlendirilen dış değerlendirme sürecini yürütmeye yetkin kişileri, i) Yükseköğretim Kalite Kurulu: Bu Yönetmelik ile kurulmuş, yükseköğretim kurumlarında kalite değerlendirme ve güvencesi çalışmaları ile akreditasyon çalışmalarının düzenlenmesi ve yürütülmesinden sorumlu Kurulu, j) Yükseköğretim Kalite Komisyonu: Bu Yönetmelik ile kurulmuş, yükseköğretim kurumlarının bünyelerinde oluşturulmuş kalite değerlendirme ve güvencesi çalışmaları ile akreditasyon çalışmalarının düzenlenmesi ve yürütülmesinden sorumlu Komisyonu, k) Yükseköğretim Değerlendirme ve Kalite Güvencesi Durum Raporu: Yükseköğretim Kalite Kurulunun ilgili yıl içinde dış değerlendirmesi yapılan yükseköğretim kurumlarının kurumsal değerlendirme raporlarını dikkate alarak, her yıl hazırladığı veya hazırlattığı raporu, l) Yükseköğretim Kurumu Performans Değerlendirme Raporu: Bir yükseköğretim kurumunun, kurumsal değerlendirme ve kalite geliştirme çalışmalarının sonuçlarını içeren ve ilgili yükseköğretim kurumu tarafından her yıl hazırlanan raporu ifade eder.

4 Temel Kavramlar KALİTE GÜVENCESİ; Bir yükseköğretim kurumunun veya programının, iç ve dış kalite standartları ile uyumlu kalite ve performans süreçlerini tam olarak yerine getirdiğine dair güvence sağlayabilmek için yapılan tüm planlı ve sistemli işlemleri ifade eder. YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÜVENCESİ YÖNETMELİĞİ Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; g) Kalite Güvencesi: Bir yükseköğretim kurumunun veya programının iç ve dış kalite standartları ile uyumlu kalite ve performans süreçlerini tam olarak yerine getirdiğine dair güvence sağlayabilmek için yapılan tüm planlı ve sistemli işlemleri,

5 Temel Kavramlar İÇ DEĞERLENDİRME; Bir yükseköğretim kurumunun, eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri ile idarî hizmetlerinin kalitesinin ve kurumsal kalite geliştirme çalışmalarının, ilgili yükseköğretim kurumunun görevlendireceği değerlendiriciler tarafından değerlendirilmesini YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÜVENCESİ YÖNETMELİĞİ Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; e) İç Değerlendirme: Bir yükseköğretim kurumunun, eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri ile idarî hizmetlerinin kalitesinin ve kurumsal kalite geliştirme çalışmalarının, ilgili yükseköğretim kurumunun görevlendireceği değerlendiriciler tarafından değerlendirilmesini,

6 Temel Kavramlar DIŞ DEĞERLENDİRME; Bir yükseköğretim kurumunun veya programının, eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri ile idarî hizmetlerinin kalitesinin, Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından yetkilendirilen dış değerlendiriciler veya Yükseköğretim Kurulunca tanınan, bağımsız Kalite Değerlendirme Tescil Belgesine sahip dış değerlendirme kuruluşları tarafından yürütülen dış değerlendirme sürecini YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÜVENCESİ YÖNETMELİĞİ Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; b) Dış Değerlendirme: Bir yükseköğretim kurumunun veya programının, eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri ile idarî hizmetlerinin kalitesinin, Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından yetkilendirilen dış değerlendiriciler veya Yükseköğretim Kurulunca tanınan, bağımsız Kalite Değerlendirme Tescil Belgesine sahip dış değerlendirme kuruluşları tarafından yürütülen dış değerlendirme sürecini,

7 Kurumsal Dış Değerlendirme Ölçütleri (KDDÖ)
Kurum Hakkında Bilgiler Kurum Kalite Güvence Sistemi Eğitim ve Öğretim Ç. Araştırma ve Geliştirme Yönetim Sistemi Sonuç ve Değerlendirme

8 Kurumsal Dış Değerlendirme Süreci
KDDO nun benimsenmesi KİDR Hazırlanması KİDR nin incelenmesi ve belgelerle desteklenmesi Kurum Ziyareti Değerlendirme takımı tarafından rapor hazırlanması

9 Dış Değerlendirme Süreci
Kurumsal Dış Değerlendirme Komisyonu Ziyaret İsteği KİDR ve KGBR Kurumu Değerlendiren Takım Ziyaret Kararı Geri Bildirim KİDR 1 Kurum KİDR 2 Kurum Ziyareti Değerlendirme Kararları KİDR 3 Kurumsal Geri Bildirim Raporu (KGBR) Kurumsal İç Değerlendirme Raporu (KİDR) Kurumsal Dış Değerlendirme Raporlarının (KDDR) değerlendirilmesi KİDR 4 KİDR 5

10 SDÜ’de Kaliteye İlişkin Çalışmaların Tarihçesi
2006 Avrupa Üniversiteler Birliği (EUA) Kurumsal Değerlendirme Programı Öz-Değerlendirme Raporu 2007 Yılı ADEK Yıllık Değerlendirme Raporu 2008 Yılı ADEK Yıllık Değerlendirme Raporu Eğitim-Öğretim Yılı Bologna Raporu

11 SDÜ’de Kalite Organizasyonu
KALİTE GÜVENCE SiSTEMİ SENATO ÜNİVERSİTE KALİTE KOMİSYONU YÖNETİM KURULU İzleme ve Yönlendirme Komisyonları ( 2 Üye ) Rektör İzleme ve Yönlendirme Komisyonu Stratejik Plan Birim Kurulu ( 2 Üye ) Araştırma İzleme ve Yönlendirme Komisyonu Danışma Kurulları A C E Kalite Komisyonları Birim B ( 2 Üye ) Eğitim-Öğretim İzleme ve Yönlendirme Komisyonu D Yönetim Sistemi İzleme ve Yönlendirme Komisyonu ( 2 Üye ) F

12 SDÜ’de Kaliteye İlişkin Güncel Çalışmalar
2017 SDÜ Yayınlarında Bilimsel Yoğunlaşma ve Ağyapılar Raporu 2017 yılı Öğrenci Memnuniyet Anketi Değerlendirme Raporu 2017 yılı Akademik Personel Memnuniyet Anketi 2017 yılı İdari Personel Memnuniyet Anketi 2017 yılı Şirket Çalışanları Memnuniyet Anketi

13 SDÜ’de Kalite Altyapısı
Etik Komisyonu Kurulması, Başvuru ile Çalışma Usul ve Esasları Taslağı hazırlandı SDÜ Etik Davranış İlkeleri Belirlendi 2015 ve 2016 yılları Kurum İç Değerlendirme Raporları (KİDR) hazırlandı.

14 SDÜ’de Kalite Altyapısı
Kalite Güvence Sistemi Kurulmasına İlişkin Yönerge Danışma Kurullarının Oluşturulmasına İlişkin Yönerge Araştırma Görevlileri Konseylerinin Kurulmasına İlişkin Yönerge

15 SDÜ’de Kaliteye İlişkin Güncel Çalışmalar
B C D n Birim Kalite Komisyonları Birim Kalite Komisyonları Kuruldu

16 SDÜ’de Kaliteye İlişkin Güncel Çalışmalar
İhtisas Komisyonları Kuruldu Araştırma İzleme ve Yönlendirme Komisyonu Eğitim-Öğretim İzleme ve Yönlendirme Komisyonu Stratejik Plan İzleme ve Yönlendirme Komisyonu Yönetim Sistemi İzleme ve Yönlendirme Komisyonu

17 SDÜ’de Kalite Komisyonu
Prof. Dr. İlker Hüseyin ÇARIKÇI Rektör Prof. Dr. Murat Ali DULUPÇU Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Mehmet SALTAN Prof. Dr. Nihat AYYILDIZ Yrd. Doç. Dr. Vahdettin AYDIN Genel Sekreter Vekili Ertan ÇEKİN Strateji Geliştirme Daire Başkanı Muhammet Ali KIYAK Öğrenci Konseyi Başkan Yardımcısı Prof. Dr. Serdal TERZİ Mühendislik Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Haluk SONGUR Hukuk Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Gökhan CİVELEKOĞLU Mühendislik Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Mehmet Ali TABUR Eğirdir Sağlık Hizmetleri MYO Müdürü Doç. Dr. Yonca SÖNMEZ Tıp Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Rasih YAZKAN Tıp Fakültesi Dekan Yardımcısı Doç. Dr. Hakan Mehmet KİRİŞ Stratejik Plan Komisyonu Yrd. Doç. Dr. Devrim VURAL YILMAZ İİBF Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Murat KALELİ Hidrojen Teknolojileri UAM Yrd. Doç. Dr. Dicle KÜÇÜKÇAPRAZ Kariyer Planlama ve Mezunlarla İletişim UAM Yrd. Doç. Dr. Gülçin ŞATIR Proje Koordinatörü Yrd. Doç. Dr. Adem Ali İREN Uluslararası İlişkiler Ofisi Öğretim Görevlisi Zeynep DEMİRGİL Kurumsal İletişim UAM Prof. Dr. İlker Hüseyin ÇARIKÇI Rektör Prof. Dr. Murat Ali DULUPÇU Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Mehmet SALTAN Prof. Dr. Nihat AYYILDIZ Yrd. Doç. Dr. Vahdettin AYDIN Genel Sekreter Vekili Ertan ÇEKİN Strateji Geliştirme Daire Başkanı Muhammet Ali KIYAK Öğrenci Konseyi Başkan Yardımcısı Prof. Dr. Serdal TERZİ Mühendislik Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Haluk SONGUR Hukuk Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Gökhan CİVELEKOĞLU Mühendislik Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Mehmet Ali TABUR Eğirdir Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Müdür Doç. Dr. Yonca SÖNMEZ Tıp Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Rasih YAZKAN Tıp Fakültesi Dekan Yardımcısı Doç. Dr. Hakan Mehmet KİRİŞ Stratejik Plan Komisyonu Yrd. Doç. Dr. Devrim VURAL YILMAZ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Murat KALELİ Hidrojen Teknolojileri Uyg. ve Arş. Merkezi Yrd. Doç. Dr. Dicle KÜÇÜKÇAPRAZ Kariyer Planlama ve Mezunlarla İletişim Uyg. ve Ar Yrd. Doç. Dr. Gülçin ŞATIR Proje Koordinatörü Yrd. Doç. Dr. Adem Ali İREN Uluslararası İlişkiler Ofisi Öğretim Görevlisi Zeynep DEMİRGİL Kurumsal İletişim Uyg. ve Arş. Merkezi

18 Araştırma İzleme ve Yönlendirme Komisyonu
Başkan Prof. Dr.Recep KÜLCÜ Ziraat Fakültesi Üniversite Yönetim Kurulu Üye Prof. Dr. Hakan AKTAŞ Fen Edebiyat Fakültesi Doç Dr. Funda ÇALLIOĞLU Mühendislik Fakültesi Doç. Dr.Hakan DEMİRGİL İİBF Yrd. Doç. Dr. Kenan Oğuzhan ORUÇ Prof. Dr. Serdal TERZİ Kalite Komisyonu Üyesi Doç. Dr. Rasih YAZKAN Tıp Fakültesi Yrd.Doç.Dr.Sabri ERBAŞ Arş. Uyg. Merkezleri Koordinatörü Mehmet Koray ARIDOĞAN Yapı İşleri ve Teknik Dai.Bşk. Göller Bölgesi Teknokenti Temsilcisi Yrd. Doç. Dr. Gülçin ŞATIR Sağlık Bilimleri Fakültesi Proje Koordinatörü Yrd.Doç.Dr. İsmail Serkan ÜNCÜ Teknoloji Fakültesi Teknoloji Transfer Ofisi Temsilcisi Fatih ÇALAKLI Teknoloji Transfer Ofisi Arş. Gör. Zeynep Gazali DEMİRTAŞ İletişim Fakültesi Araştırma Görevlileri Konseyi Temsilcisi Ertan ÇEKİN Strateji Geliştirme Dai.Bşk.

19 Eğitim Öğretim İzleme ve Yönlendirme Komisyonu
Başkan Doç Dr. Cevdet YILMAZ Fen Edebiyat Fakültesi Üniversite Yönetim Kurulu Üye Doç. Dr. Fatih Recai TUNAY Mühendislik Fakültesi Doç Dr. Ümit ARKLAN İletişim Fakültesi Yrd. Doç. Dr. Kağan BÜYÜKKARCI Eğitim Fakültesi Yrd. Doç. Dr. Müge ÇINA AKSOY Diş Hekimliği Fakültesi Prof. Dr. Nihat AYYILDIZ Kalite Komisyonu Üyesi Doç.Dr. Yonca SÖNMEZ Tıp Fakültesi Yrd.Doç.Dr. Mehmet ALBAYRAK Uzaktan Eğitim MYO Eğitim Öğretim Koordinatörlüğü Doç.Dr. Muharrem GÜRKAYNAK İİB Fakültesi Doç. Dr. Mehmet Ali TABUR Meslek Yüksekokulları Koordinatörü Yrd. Doç. Dr. Dicle ÖZDEMİR KÜÇÜKÇAPRAZ Kariyer Merkezi Müdürü Arş. Gör. Zeynep Gazali DEMİRTAŞ Araştırma Görevlileri Konseyi Temsilcisi Ferdi ALAKUŞ Öğrenci Konseyi Temsilcisi Hayrettin TUNCAY Öğrenci İşleri Dai. Bşk. Uğur BULGAN Kütüphane ve Dok. Dai. Bşk.

20 Yönetim Sistemi İzleme ve Yönlendirme Komisyonu
Başkan Prof. Dr. Hasan YASAN Tıp Fakültesi Üniversite Yönetim Kurulu Üye Prof Dr. Hasan ALKAN Orman Fakültesi Prof. Dr. Musa KOCAR İlahiyat Fakültesi Yrd. Doç. Dr.Erdal EKE İİBF Dr. Selim CİĞER Hukuk Fakültesi Yrd. Doç. Dr. Devrim YILMAZ Kalite Komisyonu Üyesi Yrd. Doç. Dr. Adem Ali İREN Yrd. Doç. Dr. Vahdettin AYDIN Genel Sekreterlik Öğretim Görevlisi Zeynep DEMİRGİL Kurumsal İletişim Merkezi Tolga CELLAT Isparta Sağlık Hiz. MYO Akademik Birim Sekreterleri Temsilcisi Zeki ÇALIŞKAN Teknik Eğitim Fakültesi Yetkili Sendika Temsilcisi Ferdi ALAKUŞ Öğrenci Konseyi Temsilcisi

21 Yönetim Sistemi İzleme ve Yönlendirme Komisyonu
Başkan Doç. Dr. Gülcan SARP Fen Edebiyat Fakültesi Üniversite Yönetim Kurulu Üye Yrd. Doç. Dr. Ahmet YILDIRIM Isparta Meslek Yüksekokulu Yrd. Doç. Şehriban ERASLAN Mimarlık Fakültesi Araştırma Görevlisi İsmail Sadık YAVUZ İİBF Araştırma Görevlisi Seda EFE Prof. Dr. Gökhan CİVELEKOĞLU Mühendislik Fakültesi Kalite Komisyonu Üyesi Yrd. Doç. Dr. Mehmet Hakan KİRİŞ Ertan ÇEKİN Strateji Geliştirme Dai.Bşk.

22 2017 Yılı Kurumsal Değerlendirme Takvimi
Ocak – Nisan 2017 Ocak-Şubat Değerlendirici havuzu için başvuruların alınması (Değerlendirici adayı başvurusu için Şubat ayında ilana çıkıldı ve 2500’ün üzerinde başvuru alındı) Şubat Kurumsal Dış Değerlendirme sürecine girmek isteyen yükseköğretim kurumlarının niyet beyanında bulunması (Son tarih: 2 Mayıs 2017) Ocak-Nisan KİDR’lerin yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanması Nisan sonu KİDR’lerin Yükseköğretim Kalite Kurulu’na iletilmesi

23 2017 Yılı Kurumsal Değerlendirme Takvimi…
Mayıs – Ağustos 2017 Mayıs Dış Değerlendirme Sürecine girecek yükseköğretim kurumlarının ilan edilmesi (Niyet beyanında bulunan Yükseköğretim kurumlarının KİDR’lerinin ön incelemesi) Mayıs-Haziran Değerlendirici adaylarının seçimi, eğitimleri ve değerlendirme takımlarının oluşturulması Temmuz -Ağustos Kurumsal İç Değerlendirme Raporlarının takımlar tarafından incelenmesi

24 2017 Yılı Kurumsal Değerlendirme Takvimi…
Eylül – Aralık 2017 Eylül-Ekim Saha ziyareti programının belirlenmesi ve saha ziyaretleri (Takım Başkanı ve Rektör işbirliği ile) Ekim-Kasım-Aralık İlk Taslak KGBR’nin Hazırlanması (21 gün) Kurumun Geri Bildirimi (21 gün) Son Taslak KGBR’nin Aralık 2017-Ocak 2018 Nihai KGBR’nin Kalite Kurulunda görüşülerek karara bağlanması ve Yükseköğretim Kurumuna iletilmesi

25 Kurumsal Değerlendirme Sürecinde Kurumlardan Beklenenler
KİDR-Kurum İç değerlendirme kılavuzu ve dış değerlendirme ölçütlerine uygun hazırlanması KURUMSAL DEĞERLENDİRME TAKVİMi- Yıllık Süreç takviminin izlenmesi Kurumsal Değerlendirme DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ-Ziyaret takvimi, yerinde ziyaret ve raporlama sürecinin, Kurumsal Dış değerlendirme kılavuzuna uygun olarak yürütülmesi KALİTE KURULU BİLGİLENDİRME ve EĞİTİM TOPLANTILARI

26 Su Enstitüsü İç Değerlendirme Raporu
Mart-2017 tarihinde hazırlandı. A. Kurum Hakkında Bilgiler A.1. İletişim Bilgileri A.2. Tarihsel Gelişimi A.3.Misyonu, Vizyonu, Değerleri ve Hedefleri A.4. Eğitim-Öğretim Hizmeti Sunan Birimleri A.5. Araştırma Faaliyetinin Yürütüldüğü Birimleri A.6. İyileştirmeye Yönelik Çalışmalar

27 B. Kalite Güvencesi Sistemi
Su Enstitüsü Birim Kalite Komisyonu Yrd. Doç. Dr Simge VAROL Yrd. Doç. Dr. Ş. Şule Kaplan BEKAROĞLU Yrd. Doç. Dr. Bülent KIRKAN Birim kalite komisyon ekibi Su Enstitüsü için stratejik plan çalışması yapmıştır.

28 Ç. Araştırma ve Geliştirme Ç.1. Araştırma Stratejisi ve Hedefleri
C. Eğitim ve Öğretim Su Yönetimi Anabilim Dalı Ç. Araştırma ve Geliştirme Ç.1. Araştırma Stratejisi ve Hedefleri Su Enstitüsü, araştırma stratejisi ve hedefleri olarak stratejik planında geleceğe bakış bölümünde yer alan hedefleri benimsemiştir. Buna göre Türkiye’de ve Göller Bölgesi’nde su kaynaklarının optimum şekilde planlanmasını ve sürdürülebilirliğini sağlamak amacıyla kendisine bağlı çok disiplinli alanlarda projeler üreterek, lisansüstü düzeydeki eğitim ve öğretimi ile nitelikli, şeffaf ve kendini yenileyebilen araştırmacılar yetiştirmeyi hedeflemektedir. Ç.2. Araştırma Kaynakları Ç.3. Araştırma Kadrosu Ç.4. Araştırma Performansının İzlenmesi ve İyileştirilmesi

29 D. Yönetim Sistemi D.1. Yönetim ve İdari Birimlerin Yapısı D.2. Kaynakların Yönetimi D.3. Bilgi Yönetim Sistemi D.4. Kurum Dışından Tedarik Edilen Hizmetlerin Kalitesi D.5. Kamuoyunu Bilgilendirme D.6. Yönetimin Etkinliği ve Hesap Verebilirliği

30 E. Sonuç ve Değerlendirme
Su Enstitüsü, kurulduğu günden bugüne kadar geçirmiş olduğu akademik ve idari dönemlerinde her dönem kendini yenileyerek amaç ve hedeflerine ulaşmak için çeşitli adımlar atmıştır. Akademik ve idari yapının kuvvetlendirilmesi Su Enstitüsünün gelecekteki başarıları için kritik önem arz etmektedir. Ayrıca Su Enstitüsü devam eden ve gelecekte gerçekleştireceği yeni proje ve çalışmaları ile de göz önünde olmayı kendine hedef koymuştur. Kamu kurum ve kuruluşları ile özel sektörle olan ilişkilerinin kuvvetlendirilmesi de Su Enstitüsünün dolayısı ile Süleyman Demirel Üniversitesi’nin girişimcilik yönündeki etkinliğinin artırılmasına katkı sağlayacaktır.


"Süleyman Demirel Üniversitesi" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları