Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK
YAZ KURSLARINDA İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM STRATEJİSİ Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK
2
Kurslarımızda; Öğretici – öğretici Öğrenci – öğretici Öğrenci – öğrenci İLİŞKİLERİNİN TEMELİNDE NE VAR?
3
ÖĞRENME ORTAMINDA İLİŞKİLER
1. REKABETE DAYALI ÖĞRETİM NEDİR? 2. BİREYSEL ÖĞRETİM NEDİR? 3. İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM
4
BİREYİN BAŞARISI, DİĞERİNİN BAŞARISIZLIĞINI GEREKTİRMEKTEDİR.
BİREYSEL YARIŞMA VE GRUP YARIŞMASI KAZAN – KAYBET YAKLAŞIMI NORMA DAYALI MUTLAK DEĞERLENDİRME
5
BİREYSEL ÖĞRETİM NEDİR?
BİR ÖĞRENCİNİN ÖĞRENMESİ VE BAŞARISI İLE DİĞER ÖĞRENCİLER ARASINDA BİR İLİŞKİ YOKTUR. ÖĞRENCİLERİN BAŞARILARINDA BİRBİRLERİNİ ENGELLEME YA DA DESTEKLEME YOKTUR. NORMA DAYALI DEĞERLENDİRME
6
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME STRATEJİSİ NE OLABİLİR?
7
V" şeklinde uçulduğunda, uçan her kuş kanat çırptığında, arkasındaki kuş için onu kaldıran bir hava akımı yaratmaktadır. Böylece "V"şeklinde uçan bir leylek grubu, tek başına gidebilecekleri maksimum yolu grup halinde neredeyse ikiye katlıyorlar Bunun eğitim için mesajı ne olabilir?
8
“Yüzersek de beraber, batarsak da beraber.”
9
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME:
İşbirliğine dayalı öğrenme,öğrencilerin küçük gruplar oluşturarak bir problemi çözmek ya da bir görevi yerine getirmek üzere ortak bir amaç uğruna birlikte çalışma yoluyla bir konuyu öğrenme yaklaşımıdır.(Christison, 1990)
10
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME
İşbirliğine dayalı beceriler öğrenilebilir. Grup çalışmalarının başlaması ile beraber bu beceriler de öğrenilir. Sınıfın fiziksel düzeni işbirlikçi çalışmayı etkiler. Öğrenciler grup oluşturup birbirleriyle işbirliği yapmaktan, yüz yüze iletişim kurmaktan ve karşılıklı konuşmaktan zevk alırlar. Grup üyelerinin kimi sorumlulukları paylaşması önemlidir. Birbirlerine yardımcı olmayı öğrenmeleri de ancak birlikte çalışmaları ile mümkün olabilir.
11
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENMENİN FARKLILIKLARI
Üyeler arasında olumlu dayanışma vardır. Hedefler ve görevler belirlenmiştir. Üyelerin kendi üzerlerine aldıkları ve bireysel olarak yüklendikleri sorumlulukları vardır. Tüm üyeler grubun öğrenmesinden ve başarısından sorumludur. Takım üyeleri yetenek, cinsiyet, başarı ve diğer kişisel özellikleri açısından heterojen olarak belirlenir. Bütün üyeler liderlik görevlerini paylaşırlar. Geleneksel gruplarda lider öğretmen tarafından seçilir.
12
Gruptaki öğrencilerin amaçları her üyenin öğrenmesini en üst düzeye çıkarmak ve üyeler arasındaki iyi çalışma ilişkilerini kurmaktır. Öğretmenin rolü gruplardaki işbirliği ve verimin artması için grupların oluşturulmasından ürünlerin değerlendirilmesine kadar ki tüm aşamaların planlanmasını içerir.
13
Öğretmen öğrencileri ve grupları yönlendirir, öğretim materyallerini hazırlar.
Öğretmen gözlem yaparak gruplarda ortaya çıkan problemleri analiz eder ve her gruba görevlerini ne şekilde yerine getirecekleri konusunda rehberlik eder.
14
Yukarıdaki açıklamaların ışığı altında işbirliğine dayalı öğrenme modelinin temel ilkeleri nelerdir?
15
Gruplar en az iki, en çok beş ya da altı kişiden oluşur ve öğrenme bu küçük gruplar içinde gerçekleştirilir. Öğrenmede öğrencilerin grup içindeki etkileşimleri önemli rol oynar. Öğrenciler arası yarışmadan çok gruplar arasındaki yarışma daha önemlidir. Öğrencilerin başarıları ya da başarısızlığı bireylerden çok gruplara aittir.
16
Bu model ile sınıftaki farklı yetenek ve kişilik özelliğine sahip öğrencileri bütünleştirir ve dostluk duygularını arttırır. Bu öğrenme modeliyle öğrencilerin sadece bilişsel yönleri değil duyuşsal ve sosyal yönleri de gelişir.
17
işbirliğine dayalı beceriler
Grup oluşturma, Görevini yerine getirme, Grup çalışmalarını formüle etme, Olgunlaştırma.
18
Bu becerilerinin kazandırılmasında izlenecek yollar:
1-Öğrenciler grup çalışmasının değerini anlamalı Beyin fırtınası tekniğini uygulayabilir ya da sınıfa bu modelin yararlarını açıklayan posterler asabilir.
19
2- Öğrenciler ne yapacaklarını anlayabilmek için başarılı grup çalışması ile ilgili gerekli becerilerden haberdar olmalı
20
3- Öğrenciler öğrendikleri becerileri uygulamalı
Öğretmen, daha çok öğrencilerin etkin olacağı düzenlemelere gitmelidir.
21
4- Öğrenciler uyguladıkları becerilerin ne olduğunu bilmeli
Grup çalışmalarının sonunda yapılanları değerlendirebilmek için öğretmen öğrencilerine yardımcı olmalıdır.
22
İşbirliğine dayalı öğrenme modeline göre grup üyeleri grubun bir bütün olduğunu, grubun başarısından ya da başarısızlığından her üyenin sorumlu olduğunu bilmesi gerekir.
23
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM STRATEJİSİNİN FAYDALARI NELER OLABİLİR?
24
Bireye grup oluşturma becerisini kazandırır.
Bireye grup içinde çalışma duygusunu aşılar, Bireye sorumluluk alma ve paylaşma duygularını kazandırır, Bireye araştırma duygusunu kazandırır.
25
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM STRATEJİSİ HAZIRLIK AŞAMASI
Konu ve amaçları belirleme Uygulanacak teknikleri belirleme Kümeleri oluşturma ve görevleri planlama Kaynak, araç-gereç geliştirme Ölçme araçları geliştirme
26
UYGULAMA AŞAMASI Dikkat çekme-güdüleme- hedeften haberdar etme
Grupların oluşturularak gerekli açıklamaların yapılması Kaynakların okunması, görüşmelerin yapılması Bilgilerin sunumu, çöz-bireşim yapılması Öğretmenin rehberliğinde tartışmanın sürmesi
27
İŞBİRLİKÇİ ÖĞRETİM TEKNİKLERİ
TAKIM-OYUN-TURNUVA TEKNİĞİ 2. ÖĞRENCİ TAKIMLARI – BAŞARI GRUPLARI TEKNİĞİ 3. AYRILIP-BİRLEŞME TEKNİĞİ 4. TARTIŞMA GRUBU (KÜÇÜK GRUPLA ÖĞRETİM) TEKNİĞİ 5. GRUP ARAŞTIRMASI TEKNİĞİ
28
TAKIM-OYUN-TURNUVA TEKNİĞİ
Bu tekniğe göre 4-5 kişilik gruplara yetenek ve cinsiyetlerine göre dengeli ve heterojen olarak ayrılır. Grubun amacı turnuvada başarılı olmaktır. Öğretmen grup üyelerine hedef konuyu sunar ve turnuvadaki durumlara uygun çalışma malzemesi verir.
29
Öğrenciler de öğrenilecek konuyla ilgili tüm kitap ve kaynakları toparlayarak bir araya gelirler.
Birlikte çalışarak ve birbirlerini sınayarak turnuvaya hazırlanırlar. Haftada bir kez turnuvaya hazırlık sınavları düzenlenir ve gruplara kısa cevaplı sorular yöneltilir. Turnuvalara her grubu temsilen bir öğrenci katılır ve elde ettiği puanlar takımın puanına eklenir. En yüksek puanı alan takım turnuvanın birincisi olur.
30
Öğrenci Timleri-Başarı Grupları Tekniği
4-5 Kişilik gruplar oluşturulur. Öğrenciler takımlar içerisinde 15 dk. Turnuva etkinliklerinde bulunurlar. Öğrenciler kendi takımlarında öğrenmeleri gereken konuyu çalıştıktan sonra 15 dk.lık teste alınırlar. Test puanlarına göre başarı sırasına dizilir. En başarılı 6 öğrenci ilk gruba alınır. Öğrenciler bu başarı grubundaki sırasına göre takımlarına puan kazandırırlar.
31
AYRILIP-BİRLEŞTİRME TEKNİĞİ
Öğrenciler diğer tekniklerde olduğu gibi küçük heterojen gruplara ayrılır. Öğrenilecek konular grup üyesi kadar küçük parçalara ayrılır. Her gruptan birer üyenin katılmasıyla bu parçalardan birini hazırlamak üzere yeni gruplar oluşturulur. Yeni oluşturulan gruplar konunun kendilerine verilen kısmı üzerinde çalışırlar. Sonra her üye kendi grubuna dönerek kazandıkları bilgi ve becerileri grup arkadaşlarına öğretirler. Grup üyeleri tüm konuyu öğrendikten sonra sınav yapılır ve sonuçlar bireysel olarak değerlendirilir.
32
AYRILIP BİRLEŞME TEKNİĞİNİN UYGULAMA AŞAMALARI
A. TAKIMLARIN OLUŞTURULMASI B. ISINMA ETKİNLİKLERİ C. TAKIMLARDA KONU VE GÖREV DAĞILIMININ YAPILMASI D. DİĞER GRUPLARLA ETKİLEŞİM E. TAKIM İÇİ ETKİNLİKLER F. DEĞERLENDİRME
33
TARTIŞMA GRUBU TEKNİĞİ (küçük grupla öğretim)
Tartışma konusunun seçilmesi ve ilgi gruplarının oluşturulması, 2-6 kişilik gruplar. Öğrenme ünitesinin incelenmesi ve ne yapılacağının planlanması, Okul içi ve dışındaki kaynaklardan yararlanılması, Sunulacak grup raporunun hazırlanması, Grup raporunun sınıfa sunulması, Grup çalışmasının sınıf tartışmasına açılması ve değerlendirilmesi. Tüm grupların sunumları öğrencilerce değerlendirilir.
34
GRUP ARAŞTIRMASI TEKNİĞİ:
Bireyler arası diyalog ön plandadır. 1. konu alt konulara ayrılarak küçük gruplara verilir. 2. işbölümü bağımlılığı sağlayıcı şekilde yapılır. 3. öğrenciler iletişim kurarlar. 4. öğretmen gruplar arasında dolaşarak rehberlik yapar.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.