Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
ARAÇ - GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
ÖĞRETİM ARAÇ - GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
2
Neler Öğreneceğiz ? Araç – Gereç Kavramları Araç ve Gereçlerin Öğretimdeki Yeri ve Önemi Araç ve Gereçlerin Çeşitleri Araç ve Gereçlerin Seçimi Araç – Gereç Hazırlama İlkeleri
3
Araç – Gereç Kavramları
Araç : Daha çok mekanik nitelikteki yardımcı olup;gereci sunmada vazgeçilmez öğedir.
4
Araç – Gereç Kavramları
Gereç : Daha çok yazılı basılı nitelikteki yardımcı olup, aracın vazgeçilmez öğesidir.
5
Örnekler
6
Akıllı Tahta Smart Board interaktif yani akıllı yazı tahtası, SmartTechnologies şirketi tarafından 1991 yılında dünyada ilk interaktif akıllı yazı tahtası olarak üretilip pazara sunulmuştur. İngilizcede smart=akıllı, board=tahta anlamına geldiği için bu teknoloji dilimize akıllı tahta olarak çevrilmiştir. Akıllı tahta değişik şekillerde de kullanılmaktadır; İnteraktif tahta, elektronik tahta, akıllı yazı tahtası, elektronik yazı tahtası, interaktif yazı tahtası vb.
7
Tabletler Hafif ve kolay taşınabilir
Öğrenciyi çanta taşıma sorunundan kurtaracak Kullanımı kolay Eğitim dışında kişisel bilgisayar olarak da kullanılabilir Düşük maliyetli Son teknoloji ürünü
8
ÖĞRETİMDE ARAÇ GEREÇLERİN
ÖNEMİ – SEÇİMİ VE HAZIRLAMA İLKELERİ ARAÇ – GEREÇLERİN ÖĞRETİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
9
Araç ve Gereçlerin Öğretimdeki
Yeri ve Önemi Çoklu Öğrenme Ortamı Sağlarlar
10
Araç ve Gereçlerin Öğretimdeki Yeri ve Önemi
Öğrencinin Bireysel İhtiyaçlarının Karşılanmasına Yardımcı Olurlar
11
Araç ve Gereçlerin Öğretimdeki
Yeri ve Önemi Dikkat Çekerler
12
Araç ve Gereçlerin Öğretimdeki
Yeri ve Önemi Hatırlamayı Kolaylaştırırlar
13
Araç ve Gereçlerin Öğretimdeki Soyuttan Somuta Aktarım Sağlar
Yeri ve Önemi Soyuttan Somuta Aktarım Sağlar
14
Araç ve Gereçlerin Öğretimdeki Zamandan Tasarruf Sağlar
Yeri ve Önemi Zamandan Tasarruf Sağlar
15
Araç ve Gereçlerin Öğretimdeki Güvenli Gözlem İmkanı Sağlar
Yeri ve Önemi Güvenli Gözlem İmkanı Sağlar
16
Araç ve Gereçlerin Öğretimdeki Tekrar Tekrar Kullanılabilirler
Yeri ve Önemi Tekrar Tekrar Kullanılabilirler
17
Araç ve Gereçlerin Öğretimdeki Yeri ve Önemi
Farklı Zamanlarda Birbiriyle Tutarlı İçerik Sunulmasını Sağlar
18
Araç ve Gereçlerin Öğretimdeki Yeri ve Önemi
İçeriği Basitleştirerek Anlatmayı Kolaylaştırırlar
19
Neden Gereklidir? Öğretme-öğrenme sürecinde
araç-gereçler genellikle öğretimi desteklemek amacıyla kullanılır. İyi tasarlanmış öğretim araç- gereçleri öğretim sürecini zenginleştirir, öğrenmeyi artırır. Dahası.....
20
Çoklu öğrenme ortamı sağlarlar
21
Öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarının karşılanmasına yardımcı olurlar
22
Dikkat Çekerler - Motive ederler
23
Hatırlamayı kolaylaştırırlar 6
24
olayları somutlaştırırlar
Soyut kavram, olgu ve olayları somutlaştırırlar
25
Zamandan tasarruf sağlarlar
26
Güvenli gözlem yapma olanağı sağlarlar
27
Farklı zamanlarda birbiriyle tutarlı içeriğin sunulmasını sağlarlar
28
Tekrar tekrar kullanılabilirler
29
anlamayı kolaylaştırır
İçeriği basitleştirerek anlamayı kolaylaştırır
30
ÖĞRETİMDE ARAÇ GEREÇLERİN
ÖNEMİ – SEÇİMİ VE HAZIRLAMA İLKELERİ ARAÇ – GEREÇ ÇEŞİTLERİ
31
Öğretimde Araç ve Gereç Çeşitleri İşitsel Araç - Gereçler
32
Öğretimde Araç ve Gereç Çeşitleri
Görsel Araç - Gereçler
33
Öğretimde Araç ve Gereç Çeşitleri
Görsel ve İşitsel Araç - Gereçler
34
Öğretim Araçları ve Öğretim Materyalleri
35
Öğretim Araçları ve Öğretim Materyalleri
Öğretim araçları: Bilginin öğrenene ulaştırılabileceği farklı yollar & ortamlar Öğretim materyalleri: Farklı araçlarla sunulan bilgiler, mesajlar & malzemeler
36
öğrenme açısından hiçbir yararı olmayacaktır.
Bir öğretim aracı ne kadar mükemmel olursa olsun, içerik kötü tasarlanmışsa İçerik çok iyi tasarlanmış, etkili ve doğru yöntemle sunulmamışsa öğrenme açısından hiçbir yararı olmayacaktır.
37
Araç-gereç seçimini etkileyen faktörler
Öğrenci Özellikleri Öğrenim Kazanımları Yöntem Seçimi Araç-gereç Özellikleri Kısıtlamalar (bütçe, zaman..) Araç-gereç Seçimi Öğretmenin (tutum, beceri..) Öğretim Ortamı (ışıklandırma, öğrenci sayısı vb.)
38
Araç – Gereçlerin Seçimi
Öğretim araç gereçlerinin seçimini etkileyen faktörler karşılıklı etkileşim içerisinde olup birinin seçim , tasarım yada kullanımı diğerinin seçim, tasarım yada kullanımını doğrudan etkiler. Kullanılan bütün araç ve gereçler öğrenenlerin öğretim hedeflerine ulaşmalarına yardımcı olmalıdır. Bir davranışın öğretiminde çok yararlı olan bir gereç, başka bir davranışın öğretimi için çok yararlı olmaya bilir.
39
Öğrenim Kazanımları Bilişsel, Duyuşsal ve Devimsel
40
Araç-Gereç Özellikleri
41
Öğretmen Özellikleri Araç-gereçlerin etkililiğine inanma, istekli olma
Kullanım bilgi ve becerisine sahip olma
42
Öğretim Yöntemi Sunuş Yoluyla Öğretim İşbirliğine Dayalı Öğrenme
Doğrudan Öğretim Kavram Öğretimi Problem Tabanlı Öğretim Tartışma
43
Öğrenci Özellikleri Öğrenme tercihleri Bireysel farklılıklar Seviye
44
Öğretim Ortamı Ortamın özellikleri (büyüklüğü, niteliği, ışıklandırma)
Sınıf Laboratuar Alan Gezisi vb. Öğrenci sayısı Sınıf düzeni
45
Öğretim Materyali Hazırlama İlkeleri
46
Öğretim Materyali; Basit, sade ve anlaşılır olmalıdır.
Dersin öğrenim kazanımlarına uygun seçilmeli ve hazırlanmalıdır. Dersin konusunu oluşturan içeriğin tümünü değil, yalnızca özet bilgiyi kapsamalıdır. Görsel özellikler (resim, grafik vb.) Önemli noktaları vurgulamak amacıyla kullanılmalı, aşırılıktan uzak olmalıdır.
47
Öğretim Materyali; İçerisinde kullanılan yazılı metin ve görsel-işitsel öğeler öğrencinin pedagojik özelliklerine uygun olmalı ve gerçek hayatıyla tutarlık göstermelidir. Öğrenciye alıştırma-uygulama olanağı sağlamalıdır. Olabildiğince gerçek hayatı yansıtmalıdır.
48
Öğretim Materyali; Her öğrencinin erişimine ve kullanımına açık olmalıdır. Dayanıklı olmalı, tek seferde zarar görmemelidir. Gerektiğinde kolayca geliştirilmeli ve güncellenebilmelidir.
49
Araç – Gereçlerin Seçimi
Bilişsel – Davranışsal Açıdan Araç Gereçlerin Seçimi Sözel Bilgi: Sözel bilgilerin öğretiminde kullanılabilecek araçlardan biri yazılı materyallerdir. Ancak, yazılı bir materyalde ana fikirlerin hatırlanmasını kolaylaştırmak öğrencinin ilgisini çekmek için görseller kullanılabilir. Bilgisayar alıştırma programları öğrenilmiş sözel bilgilerin pekiştirilmesinde kullanılabilir. Ses kayıtları mesajın istenildiği kadar tekrarlanmasına imkân sağladığından sözel bilgilerin öğretiminde yararlı bir araçtır.
50
Araç – Gereçlerin Seçimi
Bilişsel – Davranışsal Açıdan Araç Gereçlerin Seçimi Ayırt Etme Becerileri Gerçek eşyaların kullanılması, ayırt etme becerilerinin öğretiminde etkili bir yaklaşımdır. Gerçek eşyalara erişmek ya da kullanmanın mümkün olmadığı durumlarda, eşyaların modellerini ya da resimlerini de ayırt etme becerilerinde etkili olarak kullanılabilir
51
Araç – Gereçlerin Seçimi
Bilişsel – Davranışsal Açıdan Araç Gereçlerin Seçimi Kavram Öğrenme Mümkünse kavramla ilgili gerçek örnekler kullanılmalıdır. Kavramı temsil etmeyen örnekler, öğrenilen kavramların önemli özelliklerini vurgulamaya yardımcı olması için kullanılabilir.
52
Araç – Gereçlerin Seçimi
Bilişsel – Davranışsal Açıdan Araç Gereçlerin Seçimi Problem Çözme Becerileri Kullanılacak öğretim materyallerinin türleri çözülecek problemin türüne bağlı olarak değişecektir. Materyaller matematik problemlerini içeren yazılı materyaller olabileceği gibi sunulan farklı problemlerin çözümü için farklı kuralların kullanımını içeren karmaşık bilgisayar programları da olabilir.
53
Araç – Gereçlerin Seçimi
Bilişsel – Davranışsal Açıdan Araç Gereçlerin Seçimi Psiko-Motor Davranışlar ve Araç Gereç Seçimi Psikomotor becerilerinin öğretiminde hareket gösteren araçlar yaralıdır. Film ve video bölümleri kritik hareketlerin detaylı olarak algılanması açısından çok hızlıdır. Hareketsiz filmler ya da yavaşlatılmış filmler bu problemi çözebilir. Hareketsiz resimler hareketli film yerine kullanılabilir ancak hareketsiz filmler psikomotor becerilerinin geliştirilmesinde hareketli resimler kadar etkili değildir.
54
Araç – Gereçlerin Seçimi
Bilişsel – Davranışsal Açıdan Araç Gereçlerin Seçimi Duyuşsal Davranışlar ve Araç Gereç Seçimi Duyuşsal davranışların nasıl öğrenilmesindeki en etkili yöntemlerden biri yaptıklarından dolayı ödüllendirilen ve saygı duyulan birini gözlemektir. Ayriyeten duyuşsal davranışların kazanılmasına yönelik öğretim insan modeline dayalı olmalıdır. Uygun tutumların geliştirilmesi için bireyle hakkında yazılmış materyallerin okunması ve ses kayıtlarının dinlenmesi en etkili yöntemdir. Sınıfa konuşmak için uygun kişiler davet edilebilir veya bu kişilerin konuşmaları bir video çekilerek sınıfta öğrencilere izletilebilir.
55
Kaynaklar Yalın, H. İ. (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti. Halis, İ. (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.