Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Matta incilinde dönüş noktası (Matta 16:13-17:27)

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Matta incilinde dönüş noktası (Matta 16:13-17:27)"— Sunum transkripti:

1 Matta incilinde dönüş noktası (Matta 16:13-17:27)
İsa'nın şanlı görünmesi 17:1-13 Kötü ruhlu bir çocuk 17:14-21 İsa ölümünü bildiriyor (1) 16:13-20 İsa ölümünü bildiriyor (2) 17:22-23 Petrus İsa'yı tanıyor 16:13-20 Allahevi için vergi 17:24-27

2 Petrus'un İsa'yı tanıması (Matta 16:13-20)
13 Böylelikle İsa Kayseriye Filipi topraklarına geldi. Orada öğrencilerine şöyle sormaya başladı: "İnsanlar ne diyor, İnsanoğlu kim imiş?" - 14 Ona dediler: "Kimisi 'Vaftizci Yahya' diyor. Başkaları da 'İlyas' diyorlar. Gene başkaları 'Yeremiya', ya da 'eski peygamberlerden biri' diyorlar. İsa, öğrencilerinden kesin bir karar istiyor: "Ben sizin için kimim?" 1. teori: YAHYA Hirodes onu düşündü ve herkesin haberi oldu (14:1- 2). Herkes anladı ki, Yahya Mesih'İn gelişini hazırlayan kişi idi, ama Mesihin kendisi değildi. 2. teori: İLYAS İsa, İlyas gibi çok mucize yaptı İlyas ölmeden göke alındı ve Mesih'ten önce onun tekrar gelişi müjdelendi (Malaki 4:5 - EA'nın son ayetleri) 3. teori: YEREMYA Birçok muallimler sandı ki, 'Musa gibi peygamber' olarak müjdelenen kişi Mesih imiş (Yasa 18:15). Bir masala göre, Yeremya Antlaşma Sandığı'nı ve bütün kutsal eşyaları Sina Dağı'nda saklamış, Babilliler onları çalmasın diye. Mesihin gelişinden önce tekrar dönecekmiş ve o eşyaları ortaya çıkaracakmiş (2.Makabiler 2:4-7) 4. teori: ESKİ PEYGAMBERLERDEN BİRİ Düşüncelerde mülüs olanların cevabı: “herhangi bir peygamber”. Bunlar hepsi İsa'ya iyi gözle bakanlar idi; değil Ferisiler.

3 Petrus'un İsa'yı tanıması (Matta 16:13-20)
15 İsa onlara sordu: "Ya siz? Sizce ben kimim?" - 16 Ve Simun Petrus cevap verip dedi: "Sen Mesihsin. Yaşayan Allahın Oğlu'sun." Petrus burada İsa'nın çift kişiliğini gösteriyor: hem insan, hem Allah "Sen MESİH sin" Herkes Mesihi beklerdi, ama onun sadece bir insan olduğunu düşündüler. Bu söz, imanla söylenen bir söz idi. Çünkü İsa'nın işi ve kişiliği beklenen Mesihe uymazdı: halkı savaşmak için toplamadı, Romalılara karşı gitmedi. "Yaşayan ALLAHIN OĞLU sun" Başka halkların dinlerinde çok 'Allahın Oğulları' vardı: mesela Herkules. Büyük İskender Mısırlı Amon tanrısının oğlu olduğunu sandı. Onun için Petrus burada 'Yaşayan Allahın' oğlusun diyor, İsrailin tanrısı olan Yahve'nin oğlu.

4 Petrus'un İsa'yı tanıması (Matta 16:13-20)
İsa ona cevap verip dedi: "Yunusoğlu Simun, ne mutlu sana. Çünkü bunu sana açıklayan birhangi insan değildi, ama gökte olan Babam idi. 'Yunusoğlu Simun' İsa burada Petrus'u nereden geldiğini hatırlatırıyor. Babasının adı Yunus, o da 'güvercin' demektir. (Yuhanna 1:42). Onun babası onun 'et ve kan'ıdır (burada 'insan' olarak tercüme edildi.. Matta 11:27 “Baba her şeyi benim elime verdi. Ve Babadan başka kimse Oğluyu tanımıyor. Ve Oğuldan başka kimse Babayı tanımıyor. Ama Oğul kime Babayı açıklarsa, o kişi de Babayı tanıyacak."

5 Petrus'un İsa'yı tanıması (Matta 16:13-20)
Sana şunu da söyleyeyim: sen Petrus'sun. Bu kayanın üzerine kilisemi kuracam ve ölüler devleti bile onu yenemeyecek. "Sen Petrus'sun" İsa daha önce, sefte karşılar- ken bu adı vereceğini söyledi: Yuhanna 1:42 Şimdi bu zaman geldi artık. Demek, ne zaman Simun, Petrus oldu? Ne vakıt onu Mesih olarak tanıdı. Asıl 'kaya' odur. Kilise onun üzerine kurulmuştur. "Kilisemi kuracam" Gelecek zaman. İsa ne zaman o sözleri yerine getirdi? Pentikost gününde Petrus sefte olarak bu hakikatı (= İsa Mesihtir) ortaya koydu - Apo 2:36

6 Petrus'un İsa'yı tanıması (Matta 16:13-20)
Efesliler 2:20-22 “Evin köşe taşı İsa Mesihin kendisidir. Temeli de apostollar ve peygamberlerdir. Siz gene, onların üzerinde kuruluyorsunuz. Bütün ev Mesihte bir arada tutuluyor, Rabde kutsal bir Allahevi olana kadar büyüyor. Ve siz Mesihte hep birlikte öyle bir ev yapılıyorsunuz ki, Allah orada Ruhuyla oturuyor.”

7 Petrus'un İsa'yı tanıması (Matta 16:13-20)
Yeşaya 28:16 “Bu yüzden Egemen RAB diyor ki, "İşte Siyon'a sağlam temel olarak bir taş, denenmiş bir taş, değerli bir köşe taşı yerleştiriyorum. Ona güvenen yenilmeyecek." bu ayet 'Mesihi'dir, gelecek Mesih için konuşuyor Mesihin merkezi, sarsılmaz bir kaya gibi Siyon'da, yani Yeruşalim'de olacak. Gene görüyoruz, o nasıl Pentikost gününde gerçekleşti.

8 Petrus'un İsa'yı tanıması (Matta 16:13-20)
Sana şunu da söyleyeyim: sen Petrus'sun. Bu kayanın üzerine kilisemi kuracam ve ölüler devleti bile onu yenemeyecek. “KİLİSEm" Bu söz burada bütün İncilde sefte kullanılıyor. Acaba, öğrenclerin anlayışında bu ne demek olurdu? Grekçe: 'ekklesia' = 'ek' (içinden) 'kaleo' (çağırmak) Greklerde her kasaba kendi kendini bir devlet gibi idare ederdi. Her serbest ve erkek vatandaş kendi evinden tiyatroya çağrılırdı. Orada kasaba için önemli kararlar alınırdı. İsa sefte gösteriyor ki, Yahudilerden ayrı bir organizasyon kuracak. Demek, kilise rastgele toplanan insanlar değil, ama birbirlerini tanıyan komşular ve sorumluluk taşıyan vatandaşlar.

9 Petrus'un İsa'yı tanıması (Matta 16:13-20)
Sana şunu da söyleyeyim: sen Petrus'sun. Bu kayanın üzerine kilisemi kuracam ve ölüler devleti bile onu yenemeyecek. “Ölüler devleti" aslında: "ölüler devletinin kapıları" Ölüm bile İsa'nın kurduğu organizas-yonunu durduramaz. İki anlam var (1) Her organizasyonun kurucusu öldü, üyeleri de ölecek. Ancak İsa'nın kilisesi sonsuzudr: 1.Korintliler 15:55 (2) Her ne kadar kişi Mesih adında ölürse, Rab mucize gibi onların yerlerini tekrar imanlılarla dolduruyor. “Şehitlerin kanı, kilisenin tohumudur.” (Tertullian: 155–230)

10 Petrus'un İsa'yı tanıması (Matta 16:13-20)
Gökün krallığının anahtarlarını sana verecem. Yeryüzünde her neyi bağlarsan, o gökte de bağlanacak. Ve yeryüzünde her neyi çözersen, o gökte de çözülecek." Bu ayet papalığın temeli olarak kullanıldı: sanki İsa kilsenin üzerine bütün yetkiyi ve kontrolunu Petrus'a tslim etti. Petrus onun vekili (predstaviteli) oldu. İsa'nın yerine artık Petrus'a itaat etmeliyiz. Sağda Vatikan'da gömülü olan bütün papalarını gösteren bir taş tabelası. Petrus birinci papa olarak İsa'dan bütün yetki aldı. Öldükten sonra o yetki Linus'a geçti, sonra Kletus'a... bugüne kadar (Papa Fransiskus) İsa iki yetki veriyor: (1) açmak - kapatmak (2) bağlamak - çözmek

11 Petrus'un İsa'yı tanıması (Matta 16:13-20)
Gökün krallığının anahtarlarını sana verecem. Yeşaya 22:22 "Davut'un evinin anahtarını ona teslim edeceğim. Açtığını kimse kapayamayacak, kapadığını kimse açamayacak." Açıklama 3:7 "Filadelfiya kasabasındaki topluluğun meleğine yaz: kutsal ve hakikat Olan, Davud'un anahtarına sahip Olan (hani, açtı mı, hiç kimse kapamayacak, ve kapadı mı, hiç kimse açamayacak), şöyle diyor:" İsa bu sözleri Yuhanna'ya söylerken, Petrus en azında 25 sene ölüydü. demek bu yetki Petrus sade hayatta iken verildi. Onun hakkı yoktu bu yetkiyi başkasına teslim etsin.

12 Petrus'un İsa'yı tanıması (Matta 16:13-20)
Gökün krallığının anahtarlarını sana verecem. Petrus bu yetkiyi nasıl kullandı? 3 defa görüyoruz, nasıl Petrus bu anahtarı kapıları bir halka açmak için kullandı: Kapıları kapatmak için bir örnek: Büyücü Simun - Apo 8:18-23 (1) Yahudilere - Pentikost gününde - Apo 2 (2) Samiriyelilere - Yuhanna ile birlikte - Apo 8 (3) Milletlere - Kornelyus'un evinde - Apo 10

13 Petrus'un İsa'yı tanıması (Matta 16:13-20)
Gökün krallığının anahtarlarını sana verecem. Petrus bu yetkiyi nasıl kullandı? Öbür tarafta görüyoruz, nasıl apostollar bu anahtarı kapıları kapatmak için kullandı: Petrus büyücü Simun'a kapıları kapatıyor - Apo 8:18-23 Pavlus Korint kilisesinde günahkara hüküm veriyor - 1.Korintliler 5:4-5 Büyücü Simun

14 Petrus'un İsa'yı tanıması (Matta 16:13-20)
Yeryüzünde her neyi bağlarsan, o gökte de bağlanacak. Ve yeryüzünde her neyi çözersen, o gökte de çözülecek." Matta 18:18 aynı yetki bütün kiliseye veriliyor - değil sadece Petrus'a "bağlamak - çözmek" sözleri her zaman bir kanunun geçerli olup olmadığına karar vermek demektir. Apostollar bu yetkiyi nasıl kullandılar: ÇÖZMEK için: Apo 15: Yeruşalim'deki apostollar konseyi - milletlerden gelen imanlılar sünnet olmadan olmadan vaftiz olabilir bu kararı bütün apostolları birlik içinde verdiler - değil sadece Petrus Onunla beraber: yemek yasaları, Yahudi bayramlar ve başka konularda Musa'nın kurallarını çözdüler BAĞLAMAK için: Apo 15:20 - putlara adak, boğulan ve kanlı etler, zina (= akrabalık evlilikleri) apostolların yetkisi Musa'nın yetkisi kadar büyüktü.

15 Petrus'un İsa'yı tanıması (Matta 16:13-20)
Sonra İsa öğrencilere çok sıkı ısmarladı, hiç kimseye anlatırmasınlar, hani Mesih Odur. Neden İsa apostolları susturdu? Daha haçta ölmemişti, 'müjde' henüz ortada yoktu. Apostollar isa'yı her yerde Mesih olarak yaysaydılar, halkı ayaklanmaya sğreklyecektı. İsa öye politik hareketleri istemedi.

16 İsa ölümünü bildiriyor (Matta 16:21-28)
İsa Mesih o zamanlarda başladı, öğrencilerine şöyle öğretirsin: lazım Yeruşalim'e gitsin, orada akıldaneciler, Allahevinin güdücüleri ve kanun muallimlerinin elinden çok çeki görsün, öldürülsün ve üçüncü gün dirilsin. İsa daha önce haçta öleceği konusunda onlara ipuçları vermişti, ama kapalı: Yuhanna 2:19 - "Bu Allahevi yıkın, ben onu 3 günde..." Yuhanna 3:14 - "Musa nasıl yılanı yukarıya kaldırdıysa..." Matta 10:38 - "Öğrenci haçını taşıyacak" 'Akıldaneciler, Allahevinin güdücüleri ve kanun muallimleri" bunlar 'Sanhedrin' denilen yüksek mahkeme (bknz.: Matta 5:21) Ferisilerin sözü orada geçmezdi. Demek, İsa bir katilin elinden öldürülmeyecekti, ama devletin verdiği ceza olarak.

17 İsa ölümünü bildiriyor (Matta 16:21-28)
22 Petrus da Onu bir kenara çekip azarlamaya başladı: "Efendimiz, Allah onu göstermesin! Öyle bir şey asla başına gelmesin!" - 23 Ama İsa dönüp Petrus'a dedi: "Çekil önümden, Şeytan! Sen beni kösteklemeye bakıyorsun. Çünkü sen Allahça düşünmüyorsun, insanca düşünüyorsun." Petrus'un sözü motivasyonu neydi: iyi mi, yoksa kötü mü? Petrus İsa'yı korumak istedi. Haçta ölmekten başka bir yol teklif etti. İsa'nın cevabı ne kadar büyük kontrast: önce "Allah sana konuştu", şimdi: "Şeytan senin ağzından konuştu" Şeytanın amacı neydi: İsa'yı öldürmek mi, yoksa onun ölümünü önlemek. - daha önce: öldürmek (Hirodes Beytlehem'de bebekleri öldürdü; Şeytan baktı, İsa kendini kuleden atsın; Kefernahum'da halk onu uçurumdan atmak istedi) Ama burada: ölümünü önlemek. İsa'nın HAÇTA ölmesini, kendi ölme zamanını seçmesini istemedi.

18 İsa ölümünü bildiriyor (Matta 16:21-28)
24 Sonra İsa öğrencilerine dedi: "Bir kişi benim arkamdan gelmek isterse, kendi canından bütün kopsun, ama haçını yüklenip benim yolumu tutsun. İsa'nın sözleri şok yarattı: Haçlanmak en aşağılık ölüm metodu idi, değil insanlara zorluk vermek ("Kaynanam benim taşımam gereken hacımdır!") 1789 senesinden sonra Fransız devriminde o kadar .ok kişi giyotinle öldürdüler ki, Fransız kadınlar haç yerinde boyunlarında altından giyotinler taşımaya başladılar. İsa'nın sözleri o kadar sert ve şok yaratıcı idi.

19 İsa ölümünü bildiriyor (Matta 16:21-28)
24 Sonra İsa öğrencilerine dedi: "Bir kişi benim arkamdan gelmek isterse, kendi canından bütün kopsun, ama haçını yüklenip benim yolumu tutsun. Haçını taşımak: 1) öğrenci zaten kendini ölü saysın gelecek baskılara karşı ancak öyle dayanacaz. Daha vaftiz olurken, "belki bizi imanımızdan ötürü öldürecekler" diyue hesaba koyacaz. 2) insanın bencilliği, 'egosu' ölmeli Galatyalılar 2:20; 5:24; 6:14; Romalılar 6:4-6; 8:3-4;

20 İsa ölümünü bildiriyor (Matta 16:21-28)
Çünkü her kim isterse canını kurtarsın, onu kaybedecek. Ama her kim onu kaybederse benden için, onu kurtaracak. "Kim kaybedemeyeceği şeyleri kazanmak için zaten tutamayacağı şeylerden vazgeçerse, aptal değildir." - Jim Elliot, 1956 misyoner olarak Ekuador'da İndianlar tarafından ölüdürldü. 'kaybedemeyeceğimiz şeyler' nedir, 'zaten tutamayacağımız şeyler' nedir? Matta 10:31 - İsa bu sözü burada tekrarlıyor Yuhanna 12:25 Açıklama 12:11 - Şeytanı yenmenin bir parçasıdır

21 İsa ölümünü bildiriyor (Matta 16:21-28)
Bir adam bütün dünyayı kazanıp da kendi canını kaybederse, ona ne fayda? Zaten insan kendi canına karşılık olarak ne versin ki! Mezmur 49:7-8 "İnsan kardeşini geri satın alamaz, ne de onun fiyatını Allaha ödeyemez. İnsan hayatı çok pahalıdır, onun karşılığı ödenemez." İsa burada bir tüccar gibi konuşuyor: bir işe girmeden önce hesap yapılmalı: neyi kaybedecem, neyi kazanacam

22 İsa ölümünü bildiriyor (Matta 16:21-28)
27 Çünkü İnsanoğlu Babasının şanlılığıyla ve Onun melekleriyle gelecek ve her bir insana yaptıklarına göre karşılık verecek. 28 Size doğru bir şey söyleyeyim: burada var bazı kişiler, onlar görecek, İnsanoğlu kendi krallığında nasıl geliyor. Ve onu görmeden kesin ölmeyecekler." "Çünkü..." dünyanın sonunda bir ayrım olacak: gerçek ve sahte öğren- ciler (kısır ekinler benzetmesi, serpme benzetmesi) gerçek öğrenciler ölmeye hazır olanlardır "... görmeden kesin ölmeyecekler" bu farklı bir olay: İsa'nın şanlılık içinde gelmesi başka, krallığında gelmesi başka Pentikost - ya da 70 senesi - ya da: bir hafta sonra

23 İsa'nın şanlı görünüşü (Matta 17:1-13)
Altı gün sonra İsa, Petrus'u, Yakub'u ve onun kardeşi Yuhanna'yı ayrı olarak yanına alıp yüksek bir balkana götürdü. 90 km Tabor Dağı (450 m)

24 İsa'nın şanlı görünüşü (Matta 17:1-13)
Onların önünde İsa'nın görünüşü değişti. Onun yüzü güneş gibi parlamaya başladı. Rubaları da ışık gibi beyaz oldular. 1. parlak rubalar İsa burada birhangi trik kullanmadı. (Markos 9:3) “öyle bir beyaz ki, dünyanın en hızlı çamaşırcısı bile onu yapamaz.” bu şıllaklık, bu parıltı Allahın katından gelen bir olaydır, direktno ruhsal bir hakikatı göstermek istiyor Mezmur 104:1-2 "Ey RAB, Allahım, sen ne büyüksün! Kuşanmışın şanlılık ve parıltıyla, sarılmışın ışığa bir manto gibi.” 1.Tim 6:16 “Yaklaşılmaz aydınlıkta oturan Odur.”

25 İsa'nın şanlı görünüşü (Matta 17:1-13)
Onların önünde İsa'nın görünüşü değişti. Onun yüzü güneş gibi parlamaya başladı. Rubaları da ışık gibi beyaz oldular. 2. parlak yüz Çıkış 34:29 “Musa elinde iki antlaşma levhasıyla Sina Dağı'ndan indi. RAB'le konuştuğu için yüzü ışıldıyordu, ama kendisi bunun farkında değildi.” bakmakla baktığın şeye benzemeye başlıyorsun. İsa sonsuzlukta Babasıyla beraber olduğu için, Allahın sıfatındaki aydınlığı paylaşıyor, onunlar bir oluyor. Bu olayın imanlı hayatımızda karşılığı var: 2.Kor. 3:18 “Ve biz hepimiz, sanki bir bakır aynasına bakarak, örtülmemiş bir yüzle Rabbin şanlılığını görüyoruz. Ve Rabbin Ruhu bizi bir şanlılık derecesinden başka dereceye değiştiriyor. Böylelikle bizi gördüğümüz görüntünün haline getiriyor.”

26 İsa'nın şanlı görünüşü (Matta 17:1-13)
Ve işte, onlara Musa ve İlyas göründü, nasıl İsa'yla konuşurdular. "Ben nasıl Mısır'da Fısıh kurbanını kestirdim, sen asıl ve son Fısıh kurbanı olacan!" ""Ben nasıl göke alındım, sen de dirilip göke alınacan!" Ne konuda konuştular? Luka 9:31 - “Konuştular, İsa Yeruşalim'de nasıl bir son bulacak” Musa: Kurban sistemi getirdi İlyas: Ateş arabala-rıyla diri diri göke alındı. Musa ve İlyas: EA'nın en büyük adamları, Allaha en yakın olan kişiler. iki çağın, iki epohanın en büyük önderleri (Kanun ve peygamberler). Ve şimdi İsa ile konuşuyorlar: demek şimdi İsa ile yeni bir çağ, yeni bir epoha başlıyor. Musa 1500 sene ölü idi, İlyas 700 sene ölü idi ve gene de görünüyorlar. Musa öldü ve gömüldü. Ama kimse onun mezarını bilmezdi. Zamanla Yahudilerin masalları ortaya çıktı ki, Musa diri olarak Allahın katında imiş ve İsrail halkı için yalvarırmış.

27 İsa'nın şanlı görünüşü (Matta 17:1-13)
Petrus cevap verip İsa'ya dedi: "Efendimiz, iyi ki buradayız. İstersen, burada üç tane çardak kurayım: bir tane senin için, bir tane Musa için, bir tane de İlyas için." Nasıl Petrus'un aklına geldi, 3 çardak kursun? EA'daki buyruğa göre (Levililer 23:34) her sene yedi günlük 'Çardaklar Bayramı' kutlardılar: İbranice adı 'Sukot'. O bayramın 3 anlamı vardı: (1) son rekolte bayramı - Rabbin verdiği yiyentiler için çükran (2) İsrail halkının çöldeki hayatını anmak için - Rab bizi kurtardıktan sonra yalnız brakmadı (3) Mesih zamanına hazırlık: Mesih geldi mi, onun krallığında bütün dünya o bayramı kutlayacak: Zekerya 14:16 “Yeruşalim'e saldıran uluslardan sağ kalanların hepsi Her Şeye Egemen RAB olan Kral'a tapınmak ve Çardak Bayramı'nı* kutlamak için yıldan yıla Yeruşalim'e gidecekler”. Sanki Petrus İsa'ya diyor: “Bak İsa, ben seni Mesih olarak tanı-dım, sen de krallğını kuracaksın dedin (“kilisemi”). Ve şimdi görüyorum sen onu başlamışsın. İşte, şimdi vakıttır, şimdi kendini ilan et.”

28 İsa'nın şanlı görünüşü (Matta 17:1-13)
O daha konuşurken, işte, parlak bir bulut gelip onların üstüne gölge saldı. önce: “o bulut gölge saldı”, sonra: “o bulutun içine daldılar”. Hemen anladılar ki, bu sıradan bir bulut değil, ama Allahın varlığını, Allahın orada olduğunu gösteren bir bulut. EA'da Rab kendini sık sık o bulatta gösterdi: Onun İbranice adı: Şekina Çıkış 24:15-18 “Musa dağa çıkınca, bulut dağı kapladı. RAB'bin görkemi Sina Dağı'nın üzerine indi. Bulut dağı altı gün örttü. Yedinci gün RAB bulutun içinden Musa'ya seslendi. RAB'bin görkemi İsrailliler'e dağın doruğunda yakıcı bir ateş gibi görünüyordu. Musa bulutun içinden dağa çıktı. Kırk gün kırk gece dağda kaldı."

29 İsa'nın şanlı görünüşü (Matta 17:1-13)
Ve buluttan şöyle bir ses geldi: "Sevgili Oğlum budur, Onunla ferahlanıyorum. Onu sesleyeceksiniz!" Kanun (= Musa) ve peygamberler (= İlyas) İsa hakkında şahitlik yapıyorlar: Luka 24:25-27 sanki Petrus demek istiyor: “İsa, şimdi anlıyoruz, sen Musa ve İlyas kadar büyük bir kişisin” Ama gökten bir ses: “Hayır, öyle değil. Petrus, sen daha anlamadın, İsa kimdir. BU benim sevgili oğlumdur, onunla ferahlanı- yorum, onunla gurur duyuyorum” 'Oğlumdur' - değil kulum, değil hizmetçim, değil benim işçim. Bir patron ne kadar işçileriyle sevinirse, hiç bir zaman bir babanın kendi oğluyla övündüğü kadar gurur duyamaz. İsa hem Kanundan, hem de bütün peygamberlerden daha üstündür: İbraniler 3:3-6 ve İbraniler 1:1-3

30 İsa'nın şanlı görünüşü (Matta 17:1-13)
6 Öğrenciler bunu işitince çok fazla korktular ve yere kapandılar. 7 İsa gelip onlara dokundu ve dedi: "Kalkın, korkmayın!" 8 Gözlerini kaldırıp gördüler, nasıl İsa yalnız dururdu, başka kimseyi görmediler. 9 Balkandan inerken İsa onlara şöyle ısmarladı: "İnsanoğlu ölülerden dirilene kadar, bu görüntüyü kimseye anlatırmayın." Bu olay oradaki apostolların hayatında büyük iz braktı. Yazılarında onu andılar: Yuhanna 1:14 2.Petrus 1:16-18 "Kimseye anlatırmayın" herhalde öbür apostollara bile bir şey demediler bu görüntü sadece kişilerin kafalarını karıştıracaktı ve politik karışıklık yaratacaktı.

31 İsa'nın şanlı görünüşü (Matta 17:1-13)
Onun öğrencileri de Ona şunu sordular: "Madem öyle, kanun muallimleri nasıl diyorlar ki, en birinci lazım İlyas gelsin?" Malaki 4:5-6 "RAB'bin büyük ve korkunç günü gelmeden önce size Peygamber İlyas'ı göndereceğim. O babaların yüreklerini çocuklarına, çocukların yüreklerini babalarına döndürecek. Öyle ki, gelip ülkeyi lanetleyerek yok etmeyeyim." Herkes bu ayetleri anlardı, Mesihin gelmesinden önce gerçekleşecek. Öğrenclerin kafaları karıştı: İlyas'ı balkanda İsa ile beraber gördüler aynı zaman İsa onlara konuşmayı yasak etti... o zaman nasıl İsa'yı Mesih olarak tanıtacaklardı?

32 İsa'nın şanlı görünüşü (Matta 17:1-13)
11 O da onlara cevap verip dedi: "Evet, İlyas sahiden de geliyor ve herşeyi yeniden sıraya sokacak. 12 Ama ben size diyorum: İlyas zaten geldi, ama onu tanıyamadılar, ve ona istedikleri gibi yaptılar. İnsanoğlu da onların ellerinden aynı çekiyi görecek." - 13 O vakıt öğrenciler anladılar ki, İsa onlara vaftizci Yahya'dan için konuştu. İsa'nın cevabı: Yahya İlyas idi o zaman neden Yahya onu inkar etti: Yuhanna 1:21 - kişiler sanmasın İlyas'ın bedeni gökten döndü, bukvalno İlyas o olsun ama Yahya İlyas'ın kuvveti ve ruhu ile hizmet etti: Luka 1:17

33 Kötü ruhlu bir çocuk (Matta 17:14-21)
14 Kalabalığa dönünce, adamın biri İsa'nın yanına gelip yere kapandı ve dedi: 15 "Efendimiz, çocuğuma acı. O saralıdır ve çok hastadır. Sık sık ateşe ya da suya düşüyor. 16 Onu zaten senin öğrencilerine getirdim, ama onu iyileştiremediler." 17 İsa da cevap verip dedi: "Ey, bu imansız ve sapık halk! Ne vakıta kadar sizinle beraber olacam? Ne vakıta kadar size dayanacam? Onu bana buraya getirin." 18 İsa kötü ruhu azarladı, o da çocuktan çıktı. Ve çocuk dakkada iyi oldu. Burada 3 konu görüyoruz: (1) Öğrencilerin iman eksikliği (2) İsrail halkının sapıklığı (3) İsa'nın acıması

34 Kötü ruhlu bir çocuk (Matta 17:14-21)
İsa da cevap verip dedi: "Ey, bu imansız ve sapık halk! Ne vakıta kadar sizinle beraber olacam? Ne vakıta kadar size dayanacam? İsa burada kimi azarlıyor? değil apostolları, onlara asla 'sapık' demeyecek. ama bütün İsrail halkını: onlar mucize istediler İsa'dan ama iman etmek istemediler. Bu sözler Musa'nın veda sözlerini andırıyor: Yasa 32:5 “Bu eğri ve sapık kuşak, O'na bağlı kalmadı. O'nun çocukları değiller. Bu onların utancıdır."

35 Kötü ruhlu bir çocuk (Matta 17:14-21)
19 Sonra öğrencileri ayrıca İsa'ya gelip sordular: "Biz kötü ruhu neden uğratıramadık?" - 20 İsa onlara dedi: "İmanınız çok az da, ondan. Çünkü size doğru bir şey söyleyeyim: sade bir hardal tanesi kadar imanınız oldu mu, bu balkana diyeceniz 'Buradan kalk, oraya git' ve gidecek. Sizin için mümkün olmayan bir şey yok. 21 (Gene de, bu tür kötü ruh ancak dua ve oruçla çıkıyor)." 'Balkan' sözü ne demek: elbette İsa burada sembolik konuşuyor Balkan her zaman engel demektir: Zekerya 4:7 “Sen kim oluyorsun, ey ulu dağ? Zerubbabil'in önünde bir düzlük olacaksın! O tapınağın son taşını çıkarırken, halk da, 'Ne güzel, ne güzel!' diye bağıracak" senin hayatında 'balkanlar' nedir?

36 İsa öleceğini bildiriyor (2) (Matta 17:22-23)
22 Celile sancağında bir araya geldiler. O zaman İsa onlara dedi: "İnsanoğlu insanların eline teslim edilecek. 23 Onu öldürecekler, ama O, üçüncü günde dirilecek." Ve çok üzülmeye başladılar. İsa burada ikinci defa nasıl öleceğini bildiriyor: daha önce kendi halkının önderleri (Sanhedrin) ceza verecek ama burada 'insanlar' diyor. Anlamı: 'kötü insanlar' (bknz.: Luka 24:7), o da 'milletler' demektir. Yahudiler birbirlerini çok tutardılar. Bir Yahudi suçlu olsa bile cezalandırmak için Yahudi olmayan birisne teslim etmek, af edilmez günah sayılırdı. ama İsa'ya karşı olan nefret o kadar büyük ki, onu bile yaptılar

37 Allahevi için vergi (Matta 17:24-27)
24 Kefernahum kasabasına geldiler. Orada Allahevinin vergisini toplayanlar Petrus'a gelip dediler: "Sizin mualliminiz Allahevine vergi ödemiyor mu?" 25 Petrus, "Evet" dedi. Bu vergiyi Romalılar değil, ama Yahudilerin kendileri toplardı Allahevinin masrafları karşılamak için. Bu, Çıkış 30:12'ye dayanırdı: "İsrailliler'in sayımını yaptığın zaman, herkes canına karşılık bana bedel ödeyecektir. Öyle ki, sayım yapılırken başlarına bela gelmesin." Bütün 20 yaşından büyük erkekler lazımdı bir 'Didrahma', yada yarım Şekel ödesinler (yaklaşık 5 Evro) vergi toplayanların sorusu İsa için problemdir - ne de yapsa kötüdür: öderse, diyecekler, "Nasıl sen diyorsun 'Babamın evi? Sen de ancak sıradan bir insansın'. Ödemese, diyecekler: "Te bu adam Romalıların ajanı, halkımızı ve Allahımızı saymıyor."

38 Allahevi için vergi (Matta 17:24-27)
Eve gelince, en birinci İsa lafı açtı: "Simun, sence nasıl: dünyadaki krallar kimden gümrük ya da vergi topluyorlar, kendi evlatlarından mı, yoksa yabancılardan mı?" 26 Petrus Ona "Yabancılardan" diye cevap verdi. Bunun üzerine İsa ona dedi: "Demek, evlatlar ondan serbesttir. 27 Gene de, onlara sebep vermeyelim kösteklensinler. Onun için denize in, oltayı at ve yakaladığın birinci balığını tut. Onun ağzını açtın mı, orada bir tane gümüş parası bulacan. Onu al, onlara, hem senin, hem de benim için öde." İsa burada tanrısal gücünü, Allahın Oğlu olduğunu gösteriyor: Petrus konuşmadan onun saklıdan ne anlattığını biliyor göldeki balıkları üzerine yetkisi olduğunu ispatlıyor Nasıl yeryüzündeki kralların evlatları vergiden serbest iseler, aynı biçimde gökteki kralın evlatları (İsa ve Petrus) da serbesttir. Ama konu çok önemli değildir. İsa'ya maana bulmasınlar, boşuna kötülemesinler diye, ödemek istiyor Ama Petrus'a bu mucize ile gerçekten Allahın Oülu olduğunu gösteriyor.


"Matta incilinde dönüş noktası (Matta 16:13-17:27)" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları