Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

tilkiler, kuşlar, ölüler

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "tilkiler, kuşlar, ölüler"— Sunum transkripti:

1 tilkiler, kuşlar, ölüler
ÖĞRENCİ OLMAK (1) tilkiler, kuşlar, ölüler Matta bölüm 8-9 İsa'nın mucizeleri ve öğrenci olmak hakkında öğretiş 3.mucize hastalar 4.mucize fırtına 2.mucize yüzbaşı 5.mucize cinler 1.mucize lepra 6.mucize inmeli 9.mucize kör, dilsiz 7.mucize ölü kız ÖĞRENCİ OLMAK (2) gümrükçüler, deriler ÖĞRENCİ OLMAK (3) çobansızlar, işçiler 8.mucize kan akıntısı

2 İsa'nın MUCİZELERİ 2. sakatlık 3. murdarlık 1. sıradan hastalıklar
4. tabiatla ilgili İsa'nın MUCİZELERİ 7. ölüleri diriltmek 5. gizli şeyleri bilmek 6. kötü ruhları kovmak

3 İsa'nın mucizelerini okurken 3 konuya dikkat ediyoruz:
1. İsa'nın GÜCÜNÜ gösteriyorlar 2. İsa'nın KİMLİĞİNİ gösteriyorlar 3. İsa kişilere bir DERS veriyor

4 1. mucize: lepralı adam (Matta 8:1-4)
1 Balkandan indikten sonra, büyük kalabalıklar İsa'nın arkasından gittiler. 2 Ve işte, lepralı bir adam gelip Onun önünde yere kapandı ve dedi: "Efendimiz, sen istedin mi, beni temiz kılabilirsin!" 3 İsa da elini uzatıp adama dokundu ve dedi: "İstiyorum, temiz ol". Dakkada adam lepra hastalığından temizlendi. 4 İsa adama dedi: "Bunu kimseye anlatırma. Ama git, kendini Allahevindeki görevliye göster. Sonra Musa'nın buyurduğu kurbanı getir, onlara şahitlik olsun".

5 1. mucize: lepralı adam (Matta 8:1-4)
Lepra (cüzzam) hastalığı nedir? bir sinir (nerv) hastalığı: sinirler ölüyor ve parmaklar, ayaklar duygusunu kaybediyorlar. Kişi kendini yaralıyor ama acı hissetmediği için etler çürüyor. Sık sık da kör kalıyorlar. Bulaşıcı olduğu için lepralılar lazım hep başka kişilerden uzak dursunlar. Aynı zaman murdar sayılırdılar, Allahla olan ilişkisi de kopuk. Günah da lepra hastalığı gibidir: hem Allahtan, hem de insanlardan ayırıyor. Küçük başlıyor, ama gittikçe yayılıyor ve bizi kesin ölüme getiriyor.

6 1. mucize: lepralı adam (Matta 8:1-4)
İsa o adamı nasıl iyileştirdi? „istiyorum, temiz ol!“ - İsa bu mucizeyi buyuruyor. Onda Yaratıcının gücü var. 'Ol' diyor ve oluyor. Bunu karşılaştır EA'da lepra hastalığından kişiler nasıl kurtuldu: (1) Musa lazımdı ablası Miriam için dua etsin, o zaman şifa buldu - (2) Suriyeli Naaman lazım Yordan ırmağında yıkansın „ona dokundu“ - aslında buna gerek yoktu: İsa başka hastalara bir sözle ve uzaktan şifa verdi. Ama İsa burada bir ders vermek istiyor: “İyilik yapmak 'abdestli' olmaktan daha önemli.“ Burada görüyoruz, nasıl Rab murdar kişiyi kabul etmek istiyor. Ancak İsa günah murdarlığından kurtarabilir. MİRİAM Say 10:12-15 NAAMAN 2.Krallar 5:14 İsa o lepralı adama dokunmakla kendini murdar etti,

7 1. mucize: lepralı adam (Matta 8:1-4)
4 İsa adama dedi: "Bunu kimseye anlatırma. Ama git, kendini Allahevindeki görevliye göster. Sonra Musa'nın buyurduğu kurbanı getir, onlara şahitlik olsun". Lepradan arınma ritualı (Levililer 13-14): 1. günde: 7. günde: 8. günde: rubalarını yakmak traş olmak yıkanmak 2 temiz kuş kırmızı iplik sedir ağacı mercanköşkotu rubalarını yakmak traş olmak yıkanmak 2 erkek kuzu bir yaşında dişi kuzu 3 efa un (50 kg) zeytinyağı

8 2. mucize: yüzbaşı (Matta 8:5-13)
5 İsa Kefernahum kasabasına geldikten sonra, bir yüzbaşı Ona gelip şöyle yalvardı: 6 "Efendimiz, evde bir hizmetçim var, o inmeleşti, büyük acılar içinde yatıyor". 7 İsa adama dedi: "Gelip onu iyileştirecem". 8 Ama yüzbaşı cevap verip şöyle konuştu: "Efendimiz, ben layık değilim, sen gelip çatımın altına giresin. Sen sade tek bir söz söyle, o vakıt hizmetçim iyileşecek. 9 Çünkü ben de buyruk altında bir adamım; ve benim buyruğumda da askerler var. Birisine 'Git' dedim mi, gidecek. 'Gel' dedim mi, gelecek. Hizmetçime de 'Şunu yap' dedim mi, onu yapacak." Sonra İsa yüzbaşıya dedi: "Git, sen nasıl iman ettin, öyle olsun." İsa gösteriyor, gücü var uzaktan bile şifa versin.

9 2. mucize: yüzbaşı (Matta 8:5-13)
8 Ama yüzbaşı cevap verip şöyle konuştu: "Efendimiz, ben layık değilim, sen gelip çatımın altına giresin İsa hazırdı o Romalı, yani kişilerin gözünde putperest, askerin evine girsin. Bununla herkesi şok etti. O yüzbaşı 'Allahtan korkanlar'dan idi: İsrailin tanrısını Rabbi, tek tanrı olarak kabul ettiler, ama tam olarak Yahudilerin dinine girmediler. Apo 10:2; 13:16 Yuhanna 18:28 - Başgörevliler Pilatus'un önünde: “Ama abdestleri bozulmasın diye kendileri saraya girmedi-ler, öyle ki, Fısıh kurbanından yiyebilsinler diye.” Apo 10:28 - Petrus Korneliyus'un evinde: "Siz kendiniz biliyorsunuz, Yahudi bir adam için yasaktır, bir yabancı ile işi olsun, ya da onu ziyaret etsin.“

10 2. mucize: yüzbaşı (Matta 8:5-13)
10 İsa bunu işitince şaş baş kaldı ve arkasından gelenlere dedi: "Size çok doğru bir şey söyleyeyim: İsrail'de hiç kimsede bu kadar büyük iman rastlamadım. 11 Size şu kadarını söyleyeyim: gündoğusundan ve günbatısından çok kişi gelecek ve gökün krallığında İbrahim ve İshak ve Yakup'la birlikte sofraya oturacaklar. 12 Ama bu krallığa aslında kim gireceydi, işte, o kişiler dışarı atılacaklar, karanlığın en kenarına atılacaklar. Orada ağlamak ve dişleri gıcırdatırmak olacak." Yeşaya 25:6 “Her Şeye Egemen RAB bu dağda (= Yeruşa-lim'de) bütün uluslara yağlı yemeklerin Ve dinlendirilmiş seçkin şarapların sunulduğu zengin bir şölen verecek.“ Yahudiler zaten beklerdiler, Mesih'İn krallığı büyük bir kutlama gibi olacak, bütün milletler Rabbe dönsünler, kendileri de dünyanın efendileri olsunlar. Ama İsa burada sırayı değiştiriyor: milletler asıl davetli olarak gösteriliyor, Yahudiler kenarda kalacak. İsa'nın mucizesi, İsrail'in davalanacağını müjdeliyor.

11 3. mucize: çok hastalar (Matta 8:14-17)
14 İsa Petrus'un evine geldi. O zaman onun kaynanasını gördü, nasıl ateşler içinde hasta yatardı. 15 İsa onun eline dokunduğu gibi ateş ondan çıktı. Kadın da kalkıp İsa'ya hizmet etti. Eskiden ateşi düşürmek için hızlı ilaçlar yoktu (antibiotikler ancak 1930 senesinde bulundu). Kişiler sık sık ateşten ölürdüler. İsa ateşi 'azarladı' (Luka 4:39), demek ona konuşarak buyruk verdi. Böyle yapmakla insanın hayatının üzerine gücü olduğunu gösterdi. 'Kadın hizmet etti' - normal olarak, ateşten iyileşen hastalar uzun zaman zayıf durumda yatıyorlar.

12 3. mucize: çok hastalar (Matta 8:14-17)
16 Akşam olunca, İsa'ya bir sürü kötü ruhlu kişiler getirdiler. İsa ruhları tek bir sözle uğratırdı. Ve bütün hastalar iyileşti. 17 Böylelikle peygamber İşaya'nın söylediği şu söz yerine geldi: 'Zayıflılıklarımızı O taşıdı; Hastalıklarımızı O götürdü.' Yeşaya 53:3-5 İnsanlarca hor görüldü, yapayalnız bırakıldı. Acılar adamıydı, hastalığı yakından tanıdı. İnsanların yüz çevirdiği biri gibi hor görüldü, Ona değer vermedik. Aslında hastalıklarımızı o üstlendi, acılarımızı o yüklendi. Bizse Tanrı tarafından cezalandırıldığını, vurulup ezildiğini sandık. Oysa, bizim isyanlarımız yüzünden onun bedeni deşildi, bizim suçlarımız yüzünden o eziyet çekti. Esenliğimiz için gerekli olan ceza Ona verildi. Bizler onun yaralarıyla şifa bulduk. Hastalıkların en birinci sebebi günahtır. İsa onu yok etmeye geldi. Ama onu ancak 'taşımakla' yaptı: bütün düşkün dünyanın yükünü hisseti. Ve her yaptığı mucizede sanki ölümünün acılarının bir parçasını tattı.

13 öğrenci olmak (1) (Matta 8:18-22)
18 İsa'nın etrafına bir kalabalık toplandı. Bunu görünce buyurdu, gölün öbür kenarına geçilsin. 19 Bir kanun muallimi gelip İsa'ya dedi: "Muallim, sen nereye gidersen arkandan gelecem". 20 Ama İsa ona dedi: "Tilkilerin barınacak yerleri var. Gökteki kuşların da yuvaları var. Ama İnsanoğlu yok nereye başını koysun". İsa daha fazla kendisi öğrencileri çağırdı. Kim gönüllü ona katılmak istedi, onları çoğu zaman kabul etmedi. Bu kanun mualliminin herhalde büyük saygısı vardı. İsa'nın gücünü ve popüler olduğunu görünce, sandı o da öğrencisi olarak popüler ve saygın olacak. Büyük kontrast: en düşük hayvanlar ve 'İnsanoğlu' - Daniel 7 = bütün dünyanın kralı, bulutlarla Allahın katına gelen kişi en düşük hayvanların kalıcı bir yeri var, ama en yüksek kişinin kalacak yeri yok. İsa'nın öğrencisi her yerde yabancıdır. Şu ayetleri okuyun: İbraniler 11:13,36-38; 13:14; Filipililer 3:20; 1.Kor. 7:29; 1.Petrus 2:11

14 öğrenci olmak (1) (Matta 8:18-22)
21 Başka bir öğrenci İsa'ya dedi: "Efendimiz, izin ver de, en peşin gidip babamı gömeyim". 22 Ama İsa ona dedi: "Sen benim arkamdan gel. Ölüleri brak, kendi ölülerini gömsünler". 'Babamı gömeyim' iki varyant var: 1) Adam yaşlıydı, ölmek üzere idi o zaman öğrenci olmak isteyen adam diyor: „Birkaç hafta sonra babam geçindi mi, senin öğrencin olacam“ İsa onu kabul etmiyor. Öğrenci olmak acele bir karar. Ondan daha önemli bir şey yok. 2) Adam ölü idi, cenazesi oldu o zaman İsa'nın sözlerinin anlamı: kendini ölülerle murdar etme. İsa'nın çağrısı EA'da Naziriler yemini: Sayılar 6:7 Levililer 21:1-2 görevliler ancak ana ve babanın cenazesi; 21:11 ama başgörevli onların cenazesine bile katılmayacaktı.

15 4. mucize: fırtına (Matta 8:23-27)
23 İsa kayığa bindi; öğrencileri de Onun arkasından geldiler. 24 Ve işte, gölde kocaman bir fırtına koptu. Öyle ki, kayık dalgaların altında kaldı. İsa gene, uykuya dalmıştı. 25 Öğrencileri gelip Onu uyantırdılar. Dediler: "Efendimiz, kurtar bizi, yok oluyoruz!" 26 İsa onlara dedi: "Neden korkuyorsunuz, siz imanı az olanlar?" Sonra kalktı, rüzgârı ve denizi azarladı. Ve her yanı çok sakin oldu. 27 İnsanlar şaş baş kalıp dediler: "Bu nasıl bir adam ki, rüzgârlar ve deniz bile Onu sesliyorlar?"

16 4. mucize: fırtına (Matta 8:23-27)
24 Ve işte, gölde kocaman bir fırtına koptu. Öyle ki, kayık dalgaların altında kaldı. İsa gene, uykuya dalmıştı. 25 Öğrencileri gelip Onu uyantırdılar. Dediler: "Efendimiz, kurtar bizi, yok oluyoruz!" YUNUS ve İSA Aralarında farklar nedir? Başka benzerlikler var mı? Yunus'un memlekti: Gat-Hefer (Nasıra'dan 3 km uzak - 2.Krallar 14:25) Fırtınada gemide uyudu (Yunus 1:5) Arkadaşları onu korku içinde uyandırdı (Yunus 1:6) Başkalarını kurtarsın diye kurban oldu (Yunus 1:12) Fırtınadan sonra denizciler daha da fazla korkutlar (Yunus 1:16) İsa'nın memleketi: Nasıra Fırtınada gemide uyudu (Matta 8:24) Öğrencileri korku içinde onu uyandırdı (Matta 8:25) Başkalarının kurtuluşu için kurban oldu (Matta 20:28) Fırtınadan sonra öğrencileri daha da fazla korkutlar (Matta 8:27)

17 4. mucize: fırtına (Matta 8:23-27)
İlyas, Ahav'a şöyle dedi: "Hizmet ettiğim İsrail'in Tanrısı yaşayan RAB'bin adıyla derim ki, ben söylemedikçe önümüzdeki yıllarda ne yağmur yağacak, ne de çiy düşecek." (1.Krallar 17:1) Sen değneğini kaldır, elini denizin üzerine uzat, sular yarılacak. (Çıkış 14:16) İlyas Karmel Dağı'nın tepesine çıktı. Yere kapanarak başını dizlerinin arasına koydu. Sonra uşağına, "Haydi git, denize doğru bak!" dedi. (1.Krallar 18:42-43) Musa'nın mucize yapma gücü değneğinde idi. İlyas'ın mucize yapma gücü duada idi. Ama İsa'nın mucize yapma gücü kendisinde idi.

18 4. mucize: fırtına (Matta 8:23-27)
İnsanlar şaş baş kalıp dediler: "Bu nasıl bir adam ki, rüzgârlar ve deniz bile Onu sesliyorlar?" Mezmur 65:7 Denizlerin kükremesini, Dalgaların gümbürtüsünü, Halkların kargaşasını yatıştıran sensin. Öğrenciler hemen anladılar ki, ancak Rab Allahta o güç var, denize buyruk versin. Mezmur 89:9 Sen kudur-muş denizler üzerinde egemenlik sürersin, Dalgalar kabardıkça onları dindirirsin. Mezmur 95:5,7 “Deniz Onundur, çünkü O yarattı” “Deniz sularını bir araya toplar, Engin suları ambarlara depolar.” Mezmur 107:25-29 Çünkü O buyurunca şiddetli bir fırtına koptu, Dalgalar şaha kalktı. Göklere yükselip diplere indi gemiler, Sıkıntıdan canları burunlarına geldi gemicilerin, Sarhoş gibi sallanıp sendelediler, Ustalıkları işe yaramadı. O zaman sıkıntı içinde RAB'be yakardılar, RAB kurtardı onları dertlerinden. Fırtınayı limanlığa çevirdi, Yatıştı dalgalar; Mezmur 93:4 Yücelerdeki RAB engin suların gürleyişinden, Denizlerin azgın dalgalarından Daha güçlüdür.

19 5. mucize: kötü ruhlu adamlar (Matta 8:28-34)
Gölün öbür tarafına, Gadaralıların memleketine geldiler. KEFERNAHUM İsa'nın kasabası Balkandaki vaaz Mecdelli Meryem'in memleketi Antipa'nın başkenti domuzlar boğuluyor ekmek ve balıkların çoğalması "Vay haline Horazin" (Matta 11:12) "Vay haline Beytsayda" (Matta 11:12) Petrus, Andreas ve Filipus'un memleketi (Yuhanna 1:44) liman

20 5. mucize: kötü ruhlu adamlar (Matta 8:28-34)
Mağaralı mezarlardan kötü ruhlu iki adam çıkıp İsa'yla karşı karşıya geldiler. Onlar o kadar aşırı belalı idiler ki, kimse o yoldan geçemezdi. Büsbütün kötü ruhların kotrolu altında idiler: mezarlarda ve balkanlarda dururdu kimse korkudan o yolda geçemezdi Markos (5:1-20) ve Luka (8:26-39) başka detayları da ekliyor: prangalar ve zincirlerle bağlı hep bağırırdı kendini taşlarla keserdi bütün çıplaktı uzun zamandan öyle imiş çok kalabalık (adı 'lejyon / ordu' = 5000 asker)

21 5. mucize: kötü ruhlu adamlar (Matta 8:28-34)
Ve işte, bağırıp dediler: "Sen, Allahın Oğlu, seninle ne işimiz var? Vakıttan önce bize çeki çektirmeye mi geldin?" Kötü ruhlar bildiler, İsa kimdir: Allahın Oğlu “Pavlus'la bizim arkamıza taklaşıp hep şöyle bağırırdı: "Bu adamlar en yüksek Allahın hizmetçileridir. Size kurtuluş yolunu bildiriyorlar." (Apo 16:17) Kötü ruh da onlara cevap verip dedi: "İsa'yı tanıyorum, Pavlus'u da biliyorum. İyi de, siz kimsiniz?" (Apo 19:15) Kötü ruhlar bildiler, İsa ne yapacak: Davalamak “Sen inanıyorsun, Allah birdir. İyi yapıyorsun; kötü ruhlar da iman ediyorlar, ama titremekle!” (Yakup 2:19) “Onları saptıran Şeytan da kükürt ve ateşle yanan göle atıldı. Canavar ve sahte peygamber zaten oradadırlar. Ve onlara sonsuzlara kadar çeki çektirilecek.” (Açıklama 20:10) “Sonra Kral, kendi solunda olanlara şöyle konuşacak: 'Ayrılın benden, lanetli olanlar! Şeytan ve onun melekleri için hiç sönmeyen bir ateş hazırlandı. Siz oraya gidin.” (Matta 25:41) Büyük kontrast: And olsun ki, cehennem için de birçok cin ve insan yarattık." (KURAN - Al-araf suresi 7:179)

22 5. mucize: kötü ruhlu adamlar (Matta 8:28-34)
30 Onlardan biraz uzakta büyük bir domuz sürüsü otlamakta idi. 31 Kötü ruhlar da İsa'ya yalvarmaya başladılar: "Madem bizi uğratıracan, o zaman domuz sürüsüne yolla". 32 İsa onlara "Defolun!" dedi. Onlar da çıkıp domuzların içine girdiler. Ve işte, bütün sürü o dik bayırdan aşağıya göle koştular ve suların içinde yok oldular. 33 Çobanlar kasabaya koştular. Orada her şeyi anlatırdılar, kötü ruhlu adamların meselesini de. 34 Ve işte, bütün kasaba kalkıp İsa'yla karşılaşmaya çıktılar. Onu görünce yalvardılar, onların topraklarından ayrılsın. Kötü ruhlar neden domuzların içine girmek istediler? ruhlar 'evsiz', kalmak istemiyorlar, hep bir beden arıyorlar nerede yaşasınlar Matta 13:43-44 “Mundar ruh insandan çıktı mı, susuz yerlerden geçip rahat arıyor, ama bulamıyor. O zaman diyor: 'Geldiğim eve döneyim' o bölgede kalsınlar diye (Markos 5:10) Domuzlar neden boğuldu? Kötü ruhlar istedi, bir canlıya acı çektirsinler. İsa izin vermedi, insana yapsınlar, onun için domuzlara yaptılar. İsa buyruk verdi, gölün içine atlasınlar. (ceza olarak, ya da onun adı yayılsın diye)

23 6. mucize: inmeli adam (Matta 9:1-8)
1 İsa bir kayığa binip gölü geçti. Böylelikle kendi kasabasına vardı. 2 Ve işte, Ona döşek üzerinde yatan inmeli bir adam getirdiler. İsa onların imanını görünce inmeliye dedi: "Evladım, kurajlan, senin günahların af edildi". 3 Ve işte, kimi kanun muallimleri kendi kendilerine şöyle konuştular: "Bu adam Allaha küfür konuşuyor". - Matta gene çok daha kısa anlattırıyor. - dört kişi adamı çatıdan indirip İsa'ya getirdiler = büyük iman - ama İsa adamı hemen şifalamıyor, günahlarını affediyor. Osman Adem'e bir tokat vurursa, ben onu affedebilir miyim? İnmeli adam Allaha karşı günah işlediyse, İsa onu affedebilir mi?

24 6. mucize: inmeli adam (Matta 9:1-8)
4 Ama İsa onların düşüncelerini anlayıp dedi: "Neden içinizde kötü düşünüyorsunuz? 5 Çünkü hangisi daha kolay: 'Günahların af edildi' demek mi, yoksa 'Kalk, yürü' demek mi? 6 Ama İnsanoğlu'nun var kuvveti, yeryüzünde günahları af etsin. Bunu anlayasınız diye... (bu sefer inmeliye dedi) "Kalk, döşeğini kaldır ve eve git." 7 Adam da kalkıp evine gitti. 8 Kalabalıklar bunu görünce hayran kaldılar ve Allahı şanladılar, insanlara öyle bir hak verdi diye. İsa burada kanun muallimlere provokasyon yapıyor: 'Günahların ef edildi' denildi, kimse onun doğru olup olmadığını kontrol edemeyecek Ama 'Kalka, yürü' denidli mi, hemen belli oluyor, o güç İsa'da var mı, yok mu? Sanki İsa burada bir bahis kuruyor: "Ben bu adamı iyileştirirsem, benim Allah olduğumu kabul etmek zorunda kalacaksınız." Ama kalabalık daha son adımı atmaya hazır değil: "Allah insanlara öyle bir hak verdi" diyorlar.

25 öğrenci olmak (2) (Matta 9:9-17)
9 İsa oradan yoluna devam etti. Gümrük gişesinde oturan Matta adında bir adam gördü. Ona "Arkamdan gel!" diye buyurdu. Adam da kalkıp İsa'nın arkasından gitti. Markos (2:14) ve Luka'da (5:27) onun adı 'Levi' olarak geçiyor. Belki Levi daha saygın idi ve onun eski hayatını örterdi 'Matta' adı gene 'Allahın hediyesi' demektir. Ve onun için için Matta onu tercih edebilir. Neden gümrükçüler YA'da hep kötü gösteriliyor? bu söz ('telones') aslında tırgdan bir dogovoru kazanan firmacı gösteriyor: ya bir bina yapacaktı, ya da bir yerde vergiler toplayacaktı. o sadece hükümeti belli bir suma vermek zorunda idi. Gerisi kendi cebine girecekti. YA zamanında Yahudilerin gözünde 'gümrükçüler Allahtan en uzak ve dfena kişiler idi. İsa Matta'yı seçince herkes şok oldu.

26 öğrenci olmak (2) (Matta 9:9-17)
10 Ve öyle oldu ki, İsa Matta'nın evinde sofraya oturmuşken, işte, bir sürü gümrükçü ve günahkârlar gelip İsa ve Onun öğrencileriyle birlikte yemek yediler. 11 Ferisiler bunu görünce İsa'nın öğrencilerine dediler: "Sizin mualliminiz ne için gümrükçüler ve günahkârlarla yemek yiyor?" - 12 Ama İsa bunu işitince dedi: "Değil sağlam olanlara, ama hasta olanlara doktor lazım. İSA tamir ediyor İsa doktordur - ama gümrükçüler bedence hasta değildiler Onların hastalığı günah idi. İsa da sade insanın bedeni değil, ama bütün yüreğini de iyi ediyor. O biliyor herkesin yüreğimdeki hastalığı ve ona göre ilaç veriyor: öfke, kin, afetmemezlik, küfür, zina, şiddet, açgözlülük v.s.

27 öğrenci olmak (2) (Matta 9:9-17)
13 Siz gene, gidin ve öğrenin, şu söz ne istiyor söylesin: 'Ben merhamet istiyorum, değil kurban'. Çünkü ben gelmedim, doğru olanları çağırayım, ben geldim, günahkârları çağırayım." ! İsa burada Hoşea 6:6 ayetini tekrarlıyor, onun anlamını açıklıyor. Allah bir dinin dış hareketlerinden hoşlanmaz, ama kendi halkından bekliyor, kendisinde nasıl bir yürek, bir karakter varsa, insanlarda da aynısı olsun. Bugüne kadar dünyanın her yerinde asıl imanlılar aynı işlerde bulunuyor: Amerıka'da motorcuların arasında Hamburg'da yolsuz kadınların arasında Angola'da narkomanların arasında

28 öğrenci olmak (2) (Matta 9:9-17)
14 Sonra Yahya'nın öğrencileri İsa'ya gelip dediler: "Nasıl oluyor da biz oruç tutuyoruz, Ferisiler de oruç tutuyorlar, ama senin öğrencilerin oruç tutmuyorlar?" 15 İsa onlara dedi: "Güveyi onların arasında iken, olamaz güveyinin arkadaşları yas tutsunlar, değil mi? Ama öyle günler gelecek ki, Güveyi onlardan alınacak. İşte, o günlerde oruç tutacaklar. 1. cevap: 'Güvey' (İsa) 'Güveyin arkadaşları' (öğrenciler) Yahya kendisi İsa'ya 'güvey' demişti: “Gelin kimin ise, işte, güveyi odur. Ama güveyinin dostu, onun yanında durup onu sesliyor. Ve onun sesini işitti mi, gayet fazla seviniyor.” (Yuhanna 3:29) EA'da her zaman Rab bir güvey gibi, Allah halkı gene onun gelini olarak gösterilirdi (mesela: Yeşaya 54:5; 61:10; 62:4) Demek İsa 'güvey' ise, kendini Rab yapıyor, onun öğrencileri de asıl Allah halkı, asıl İsrail oluyor. Burada İsa Yahya'ya kendi sözlerini hatırlatırıyor. Oruç tutmak, üzücü bir olayın sembolü. Güvey varken = düğün zamanı, o da sevinvli bir olaydır. Kimse düğünde oruç tutmaz ki!

29 öğrenci olmak (2) (Matta 9:9-17)
16 Ve hiç kimse bir su yıkanmamış ruba parçası alıp eski bir rubaya yama yapmaz. Yoksa yama rubadan kopacak ve yırtık daha fena olacak. 17 Hiç kimse de yeni şarabı eski derilere koymaz. Yoksa deriler patlayacak, şarap dökülecek ve deriler ziyan olacak. Hayır, yeni şarabı yeni derilere koyarlar. Öylelikle ikisi de kollanacak." 2. cevap: "yama - ruba" "şarap - deri" Her ruhsal hakikata bir dış görünüşü lazım, bir ambalaj (opakovka). Dinsel hareketler, o dinin mesajına uygun olmalı. Yahudilerin orucu, daha fazla Allahevinin yıkılışını andırırdı. İsa diyor: "Ben size yeni bir öğretiş getiriyorum. Ona yeni bir opakovka lazım. Ama oruç tutmak eski dinin opakovkasıdır". İsa yeni Allahevidir ve sonsuzca yaşıyor (Yuh 2:19). Onun için biz Yahudilerin yaptığı gibi, ritual olrak oruç tutmuyoruz.

30 7. mucize: ölü kız (Matta 9:18-19,23-26)
18 İsa daha bu şeyleri onlara anlatırırken, bir duahane güdücüsü gelip Onun önünde yere kapandı ve dedi: "Kızım az önce öldü. Gene de gel, elini onun üzerine koy, o vakıt yaşayacak". 19 İsa da kalkıp adamın arkasından gitti; Onun öğrencileri de öyle İsa duahane güdücüsünün evine geldi. Orada kaval çalanları ve gürültü yapan kalabalığı gördü. 24 O zaman dedi: "Çıkın dışarı! Zaten kız ölmedi ki, sade uyuyor". Ve hepsi Ona gülmeye başladılar. 25 İnsanlar dışarıya çıkarıldıktan sonra, İsa eve girdi, kızı elinden tuttu ve kız kalktı. 26 Bu haber bütün oralara yayıldı.

31 Özel konu: Allahevi ve duahaneler
1. 2. 3. Allahevi = Tapınak Rab, Musa'ya buyurdu çadır biçiminde bir Allahevi yapsın (İ.Ö senelerinde) 450 sene sonra Süleyman kocaman taştan bir bina yaptı. İ.Ö. 587 senesinde Babilliler tarafından yıkıldı. 70 sene sonra onu çok daha küçük bir biçimde yeniden kaldırdılar (Ezra 4-5). Kral Hirodes onu tamir etti ve çok genişletti. İ.Ö. 19 senesinde başladı ve çak İ.S. 64 senesinde bitirdiler. İsa'nın önceden bildirdiği gibi (Matta 24:2), İ.S. 70 senesinde Romalılar tarafından yıkıldı. 4. Sadece tek bir Allahevi vardı, Yeruşa-lim'de. Yahudilerin tapınma merkezi (kurbanlar, günlük rituallar) o idi.

32 Özel konu: Allahevi ve duahaneler
Duahane = sinagog, havra Duahaneler Rabbin buyurduğu bir organizasyon değildir. Babil sürgünlüğünden sonra (İ.Ö. 500 senelerinde) Yahudiler bütün dünyaya dağıldılar. Her gittikleri yerde Rabbin kanununu unutmasınlar diye, her cumartesi günü toplanıp ondan bir parça okurdular, ilahi söylerdiler. Aynı zamanda çocuklara kanun dersleri ve İbranice dersleri verirdiler. Çünkü İ.Ö yıllarından sonra Yahudilerin çoğu İbraniceyi unuttup Aramice, Grekçe ve başka diller konuşmaya başladılar. Her köyde, ve kasabalarda her mahallede bir duahane vardı. Kurbanlar ve bayramlardan başka, bütün dinsel hayat duahanelerde geçerdi. Ve özellikle Allahevinin yıkılışından sonra, Yahudilerin toplanma merkezleri oldular.

33 7. mucize: ölü kız (Matta 9:18-19,23-26)
"Kızım az önce öldü" - "Çıkın dışarı! Zaten kız ölmedi ki, sade uyuyor". Ve hepsi Ona gülmeye başladılar. Bu sözleri doğru anlamak lazım: Kızın babasının adı Yair (Mar 5:22; Luka 8:41). Kasabada ileri gelen bir kişi; duahanenin önderi. O İsa'ya gelirken zaten söyledi kızı öldü diye. Evin avlusunda bekleyenlerin hepsi de onun öldüğünü bilirdiler. İsa derken 'Kız sade uyuyor' herkes ona güldü. Demek, kızın öldüğü kesin. Zaten o yüzden hepsi İsa'ya güldüler (Luka 8:53). İsa'nın sözü, 'Kız kesin dirilecek' anlamına geliyor. İmanlıların ölümü için her zaman 'uyukuya dalmak' sözü kullanılıyor (Apo 7:60; 1.Sel. 4:13; 5:10; 1.Kor 15:6,18; 2.Petrus 3:4) İsa sadece kızın ana ve babası, bir de 3 öğrenci yanına alıp kızı diriltiyor. Avluda bekleyenler kızın dirildiğini görmediler ve anlamadılar bile. İsa önce 'kız sade uyuyor' dediği için sandılar ki, yanlışlıkla kızın öldüğünü sanmışlar, ama kız gerçekten ölmedi diye. İsa bu mucizeyi neden saklılık içinde yaptı: istemedi boşuna kargaşalık çıksın, kaos olsun. "Talitha Kumi" (Kızım kalk)

34 8. mucize: kan akıntısı (Matta 9:20-22)
20 Derken, bir kadın İsa'nın arkasından yetişti. Kadının oniki seneden beri kanaması vardı. Ve şimdi gelip İsa'nın rubasının kenarına dokundu. 21 Çünkü kadın kendi kendine şöyle derdi: "Yeter ki, Onun rubalarına bir dokunayım, o vakıt iyileşecem". 22 Ama İsa arkasına döndü ve onu görünce dedi: "Kızım, kurajlan! İmanın seni kurtardı". Ve kadın dakkada iyileşti. Bu kadın Musa'nın kanununa göre murdar sayılırdı: Levililer 15:25-27 oku. Onun her dokunduğu da murdar sayılırdı. Demek, ona dokunmakla İsa'yı murdar etti. Markos (5:25-34) ve Luka (8:43-48) başka detayları da andırıyor: kadın 12 seneden beri hasta idi bütün parasını doktorlara vermiş ama boşuna İsa fark etti, kendisinden güç çıkmış. kadın önce utandı, ancak İsa'nın sözü üzerine kendini açıkladı dersler: Allah kadınlarla ilgileniyor Kan akıntısı günah için bir semboldür. Açıkla! İman sebep oluyor İsa'ya yaklaşıp ona dokunalım

35 9. mucize: iki kör, bir dilsiz (Matta 9:27-34)
27 İsa oradan yoluna devam edince, iki kör adam Onun arkasından gittiler. Yüksek sesle bağırırdılar: "Davudoğlu, halimize acı!” 28 İsa bir eve girdi. O vakıt kör adamlar Ona yaklaştı. İsa da onlara dedi: "İman ediyor musunuz ki, benim var fırsatım bunu yapayım?" Ona dediler: "Evet efendimiz, iman ediyoruz". 29 O vakıt İsa onların gözlerine dokunup dedi: "İmanınıza göre olsun". 30 Onların gözleri açıldı ve İsa onlara çok sıkı ısmarladı: "Bakın, kimsenin haberi olmasın bu işten için!" 31 Onlar gene, dışarı çıkıp İsa'nın adını bütün oralarda yayıdılar. Bu iki kör İsa'nın Mesih olduğuna iman ettiler. Matta burada Yahudileri azarlıyor. Nasıl? Yahudiler zaten beklerdiler, Mesih geldi mi, körlerin gözlerini açsın: "O zaman körlerin gözleri, Sağırların kulakları açılacak" (Yeşaya 35:5) Onun için İsa onlara soruyor 'İmanınız var mı' diye. Yani, "Gerçekten benim Mesih olduğuma inanıyor musunuz?" İsa gene o mucizeyi saklıdan yaptı: önce bir eve girdi, körlerle yalnız kalsın diye onlara çok ciddi yasak etti, bu mucizeyi yaysınlar kontrast: İsa'nın vaktında gerçek mucizeler olurdu, ama İsa onlara dikkat çekmezdi. Bugünlerde çok seyrek mucize oluyor, ama pastorlar onu imanımızın merkezi gibi gösteriyorlar

36 9. mucize: iki kör, bir dilsiz (Matta 9:27-34)
32 İsa ve öğrencileri dışarı çıkınca, işte, Ona kötü ruhlu ve dilsiz bir adam getirdiler. 33 Kötü ruh uğratıldıktan sonra dilsiz adam konuşmaya başladı. Kalabalıklar da şaş baş kalıp dediler: "İsrail'de hiç öyle bir şey görünmedi". Matta bu iki mucizeyi sanki Yeşaya 35:5 ("O zaman körlerin gözleri, sağırların kulakları açılacak") ayetinin komentarı gibi gösteriyor: "İsa gerçekten beklenen Mesih'in işlerini yaptı". "insanlar şaş baş kaldılar" Rab eskiden de kimi peygamberlerin elinden muciezeler yaptı. Ama onlar seyrek idi ve aralarında uzun zaman geçti. İsa gene burada 4 tane kocaman mucize arka arkaya yaptı: kadının kan akıntısını durdurdu, ölüyü diriltirdi, körlerin gözlerini açtı ve bir adamdan kötü ruh kovup onun dilini çözdü. Evet, İsa'nın mucizeleri bambaşka!

37 9. mucize: iki kör, bir dilsiz (Matta 9:27-34)
34 Ama Ferisiler şöyle konuştular: "Kötü ruhları uğratırıyor kötü ruhların başıyla" Ferisilerin iftirası: Gerçek bir mucize olduğunu inkar edemediler. Sadece İsa'nın onu nasıl yaptığını başka türlü açıklamaya çalıştılar." Matta 12:23-37 bu konuda daha detaylı konuşuyor. Matta burada ancak temayı açıyor, okuyucuyu hazırlıyor. aynı zamanda Ferisilerin ne kadar sert kalpli ve Rabden uzak olduklarını gösteriyor: herkes İsa'nın işlerine sevinirken ve Rabbe şükür ederken, onlar İsa'yı suçlamaya bakıyorlar.

38 öğrenci olmak (3) (Matta 9:35-38)
35 İsa bütün kasabaları ve bütün köyleri gezdi. Onların duahanelerinde ders verdi. Krallıktan için 'iyi haberi' bildirdi ve her türlü hastalığı, her türlü viranlığı iyileştirdi. 1. gezdi - İsa beklemedi, kişiler ona gelsinler 2. ders verdi - İsa doğruluğu öğrettirdi, kişilere günahlarını gösterdi 3. 'iyi haberi' bildirdi - İsa, Allahın sevgisini ilan etti 4. iyileştirdi - İsa kişilere o sevgiyi hayatta gösterdi

39 öğrenci olmak (3) (Matta 9:35-38)
36 Kalabalıkları görünce onlara acıdı, çünkü sıkıntılı ve perişandılar, sanki çobansız bir sürü gibi. Bu sözler İsa'nın motivasyonunu gösteriyor: ACIMAK kişide acıma duygusu yok mu, bütün dinsel işler fanatikliğie dönüyorlar. Bu sözler aynı zaman İsrail'in din önderlerine bir SUÇLAMA 1.Krallar 22:17 - kral Ahav ve kral Yehoşafat, peygamber Mikaya'ya danışıyorlar. O da bu sözleri söylüyor. Anlamı: siz iki kralsınız, ama İsrail gene öndersiz. Yeşaya 56:10-11, Yeremya 50:6, Hezekiel 34:3-6, Zekerya 10:2 bu ayetleri bugünkü kilisenin durumu ile karşılaştırın

40 öğrenci olmak (3) (Matta 9:35-38)
37 O zaman öğrencilerine dedi: "Harman büyük, ama işçiler az. 38 Onun için, harmanın sahibine yalvarın ki, harmanına işçiler yollasın." harman vaktında büyük acele var: yetişmedin mi, bütün emek boşa gidiyor bu ayetler bölüm 10'un hazırlığıdır. Orada öğrencilerinin duaları cevaplanacak. Ama kendileri gönderilecek! Bize ders olsun, öyle dua ederken başımıza ne gelebilir! son günde İsa rekolteyi toplayacak. Şimdiki harman onun müjdeliyor: şimdi insanları ateşten kurtarıyoruz, son mahkemede yanmasınlar diye. Bir de baktım, ve işte, beyaz bir bulut. Bulutun üstünde İnsanoğlu'na benzeyen biri otururdu. Onun kafasında altından bir taç, ve elinde keskin bir orak vardı. Allah-evinden başka bir melek çıktı. Yüksek sesle, bulutun üstünde Oturana dedi ki, "Orağını salla ve biç. Çünkü biçmenin vaktı geldi ve dünyanın ekinleri artık olgun-laştı." Ve bulutun üstünde Oturan orağını dünyanın üzerine salladı. Öylelikle dünya biçildi. (Açıklama 14:14-16)


"tilkiler, kuşlar, ölüler" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları