Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

KOBİ YÖNETİMİ 3. Bölüm SORUNLARA CÖZÜMLER 3. Bölüm Ebru Kaptan.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "KOBİ YÖNETİMİ 3. Bölüm SORUNLARA CÖZÜMLER 3. Bölüm Ebru Kaptan."— Sunum transkripti:

1 KOBİ YÖNETİMİ 3. Bölüm SORUNLARA CÖZÜMLER 3. Bölüm Ebru Kaptan

2 İşletmelerin Kuruluş Süreci Amacı
Kuruluş yerinin seçimi : Maliyeti en düşük optimum yerin secimi Pazar araştırması ve Talep Tahmini : Pazar araştırması hedeflenen pazar ile ilgili bilgilerin doğru ve sistematik biçimde elde edilmesini tasnifini analizini ve yorumunu içeren tarafsız bir çalışma olmalıdır. Demografik veriler : müşterinin yaş ortalaması, dağılımı cinsiyet gelir eğitim düzeyi gibi ….

3 İşletmelerin Kuruluş Süreci Amacı II
müşterinin gelir düzeyi ödeme gücünün bir göstergesi, Ürünün piyasaya sürülebilecek fiyat düzeyi birim maliyetlerinden fazla olursa yatırımdan vazgeçilmesi ürünün müşteriye ulaştırılması toptancı ve perakende araştırması rakiplerin pazarda bulunan durumunu da ortaya koyması …veriler 2 elden elde edilir, birincisi bu isi daha önce yapmış olan işletmelerden elde edilecek verilerdir İkincisi bu konuda araştırma yapmış kuruluşların verileridir. …

4 Bu verilerin sonucunda bir talep tahmini çıkar 1
Bu verilerin sonucunda bir talep tahmini çıkar 1.si potansiyel taleptir pazarda mevcut şartlar ile müşteri potansiyelini ortaya koyar 2. diğeri ise belli dönemde talebin ne kadar olduğunu gösteren fiili taleptir. talep tahmini işletmenin büyüklüğünün ve kapasitesinin belirlenmesinde son derece önemlidir. kurulduktan sonra düşük kapasitede çalışılması kuruluş maliyetinin yüksekliği nedeniyle birim maliyetini de yükselterek rekabet gücünü azaltacaktır.

5 İŞLETMELERİN KURULUŞ SÜRECİ VE AMACI
Optimum kuruluş yeri maliyetin en düşük karın ise en yüksek olmasını sağlayan yerdir. Kuruluş yeri: işletmenin amaçlarına ulaşmada faaliyetlerini verimli, ekonomik ve karlılık ölçütlerine uygun şekilde yürütmesine imkan veren yerdir. Konumluk yeri: belirlenen kuruluş yeri içinde işletmenin faaliyetlerini yürütmek üzere fiziksel mekan olarak kurulduğu ya da açıldığı yer.

6 Kuruluş Yeri Etmenleri:
Taşıma Hammadde Pazar alanı İşgücü Su ve su kaynakları İklim koşulları Sosyal ve kültürel koşullar Şehir ve bölge yöneticilerinin davranışları Vergi, resim ve harçlar ile teşvik önlemleri Enerji kaynakları İşletme dışı artırımlar Jeolojik koşullar

7 KURULUŞ YERİ Pazara Yakın Olma Hammaddelere Yakın Olma Vergi Oranları
BÖLGE SEÇİMİNDE NELERE DİKKAT EDİLMELİ??? Pazara Yakın Olma Hammaddelere Yakın Olma Vergi Oranları İş İklimi Ücret Oranı Emek Piyasalarındaki Koşullar

8 KURULUŞ YERİ Populasyon Trendleri Rekabet Ulaşım Olanakları
ŞEHİR SEÇİMİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR Populasyon Trendleri Rekabet Ulaşım Olanakları Kamu Hizmetlerinin Kalitesi,Maliyeti ve Yerel Düzenlemeler Yaşam Kalitesi Kümelenme Topluma Uyum Gösterme

9 KURULUŞ YERİ KONUMLUK YERİN SEÇİMİ (= PERAKENDE VE HİZMET İŞLETMELERİNDE) Ticari Alan Ölçeği Perakende Uyumluluğu Rekabetin Derecesi Ulaşım Altyapısı Politik Engeller Müşteri Trafiği Park Yeri Olanakları Tanınmışlık Genişleme olanakları Görünürlülük Fiziksel,Irksal ve Duygusal Engeller

10 KURULUŞ YERİ Serbest Bölgeler Küçük ve orta Ölçekli Sanayi Siteleri
KONUMLUK YERİN SEÇİMİ (= ÜRETİM İŞLETMELERİNDE) Serbest Bölgeler Küçük ve orta Ölçekli Sanayi Siteleri Organize Sanayi Bölgeleri İnkübatörler Endüstri Bölgeleri Teknoloji Geliştirme Bölgeleri İNKÜBATÖR NEDİR?

11 Fizibilite(yapılabilirlik )çalışmaları
Fizibilite çalışması yeni bir yatırım kararı için yapılabileceği gibi, mevcut tesislerin genişletilmesi, yenilenmesi maksadıyla da yapılabilir. Bu çalışmalar bazen bir istek sonucu da gündeme gelir. Yatırım için ihtiyaç duyulacak kredileri ve teşvikleri sağlayacak kamu veya finansman kuru luşları bu işin yapılabilirliğini görmek için bir fizibilite raporu talep ederler. Bu durumda müteşebbis şartlarına uygun bir fizibilite etüdü hazırlamak zorunda kalır.

12 Fizibilite(yapılabilirlik )çalışmaları
Bir fizibilite çalışmasında esas itibariyle beş ana konuda bilgiler toplanıp bir değerleme yapılmaya çalışılır. 1. Piyasa incelemesi: Üretilmesi düşünülen mal veya hizmetin çeşitini, özelliklerini, muhtemel satış fiyatını, hangi pazarlarda veya pazar dilimlerinde ne kadar satılabileceğini, satış dönemlerini, sağlayacağı ihracat, istihdam, katma değer gibi iktisadi faydaların neler olacağı değerlendirilir. Bu maksatla ayrıntılı piyasa araştırmalarına girişilir. 2. Kuruluş yeri incelemesi: Bir işletmenin iktisadi ve sosyal bakımdan maliyetinin en az; buna karşılık sağlayacağı faydaların en fazla olması esastır. Bu maksatla, yatırım için en uygun yerin belirlenmesine ihtiyaç duyulur. Hammadde, enerji, işgücü, pazara yakınlık, tabii şartlar, ulaşım imkanları, gelişme potansiyeli ve daha birçok faktör dikkate alınarak en rasyonel kuruluş yeri tayine çalışılır.

13 Fizibilite(yapılabilirlik )çalışmaları
3. Mali inceleme: Fizibilite etüdünün bu bölümünde yatırımın toplam maliyeti, sabit ve değişir giderlerinin yapısı, işletme sermayesi ihtiyaçları, aylar ve yıllar itibariyle nakit akışları ve finansman programı, üretime geçtikten sonra nakit akışları, başabaş üretim miktarları ve yatırımın kara geçiş zamanı gibi hususlar değerlendirilir. 4. Teknolojik inceleme: Üretimde kullanılacak teknik ve teknolojiler ile, alternatif üretim teknikleri ve her tekniğe göre ortaya çıkacak ham ve yardımcı madde ihtiyaçları, bunların gerektirdiği makina ve teçhizat ile, bunlara ait girdi-çıktı analizleri, yerleşme planı, inşaat ve montaj işlerinin nasıl yapılacağı, tedarik kaynakları, istihdam edilecek personelin miktar ve özellikleri gibi hususlar bu bölümde değerlendirilir. 5. Hukuki inceleme: Yatırım projesinin hazırlanma safhasından kuruluş yerinin seçimi, yatırımın gerçekleştirilmesi, işletmenin faaliyete geçip malların pazarlanmasına kadar uyulması gereken kanun, tüzük ve yönetmelikler, yatırım üzerinde yapacağı muhtemel etkiler ve getireceği fırsatlar bakımından değerlendirilir. Başlıca bu bölümlerden meydana gelen fizibilite etüdü ardından sonuç olumlu (yapılabilir) bulunursa, yatırım için bir ön proje hazırlanır. Daha sonra, kesin proje haline getirilecek uygulamaya geçilir.

14 KOBİ’de Yönetsel Sorunlar
KOBİ’ler ülke ekonomisi ve sosyal yapısının temel taşı olmalarına karşın daha önce de belirttiğimiz gibi, uzun ömürlü olamamaktadırlar. KOBİ' lerin sistem sorunları ele alındığında temelinde bu sorunların kurumsallaşamamaktan kaynaklandığı açıkça görülmektedir. KOBİ' lerin kurumsallaşamamalarının yarattığı en temel sorun, yönetim sorunudur. Planlama, karar alma, iletişim, örgüt hiyerarşisi, insan kaynaklar, organizasyon ve sistematik yapı ile ilgili sorunlar aslında profesyonel bir yönetim anlayışının ve sisteminin olmamasından kaynaklanmaktadır.

15 KOBİ' lerde yönetim sorunları şu şekilde sıralanabilir:
Plansızlık Profesyonelleşememek İletişim sorunları Organizasyon şemasının olmaması, yapılanma sorunu Dokümante edilmiş görev tanımlarının olmaması, sorumluluk ve yetki dağılımlarının planlı düzenlemelerle yapılmaması. Uzmanlığa ve deneyime göre bilimsel temelli bir görevlendirme yapılmaması,

16 her adamın her işi yapabildiğinin varsayıldığı bir çalışma ortamı
Aile üyeleri arasındaki iletişim sorunları İnsan kaynaklarına yeterli önemin verilmemesi Çalışanlar ile aile bireyleri arasındaki ilişkilerin profesyonel düzeyde olmaması, ilişkilerin kurumsal bir kimlik kazanamaması Karar süreçlerinde örgüt hiyerarşik yapısının göz ardı edilerek, aile içi hiyerarşik yapının işlemesi

17 Şirket sahibinin / kurucusunun şirketin bütününü ilgilendiren kararları tek başına alması
Yakın denetime ağırlık verilmesi, kontrollerin sistematik değil bireysel yapılması Çıkar çatışmaları İş akışını düzenleyen dokümantasyonun olmaması Eğitim ve geliştirme faaliyetlerinin yetersiz olması Mali Yönetim

18 Eski alışkanlıklara bağlılık: çekirdekten yetişme bireylere öncelik vermek,
uygun bulduğu aile bireyleri ya da yakın çevresini, yeterlilik ve yetkinliklerini değerlendirmeden işe almak Harcama kontrollerinde aile bireylerinin harcamalarının dikkate alınmaması Olağan dışı durumlarda aile bireylerinin profesyonel yöneticiyi/yöneticileri dışlayarak karar almaları Çatışmaların yönetilememesi Aile içi ilişkilerle şirket içi ilişkilerin karışması

19 Kurumsallaşma Tanımı KOBİ' lerin uzun vadede varlığını sürdürebilmesi, güçlü ve zayıf yönlerini ortaya koyması, güçlü yönlerini kullanarak zayıf yönlerini güçlendirmesine bağlıdır. Fakat böyle bir analiz ancak objektif, bilimsel ve sürekli bir veri üretme, değerlendirme, karar alma, uygulama, önleme sistemi ile olanaklıdır. Böyle bir sistem de ancak kurumsal bir yapı içinde kurulabilir. Zira KOBİ'lerin sorunları ele alınırken, karar süreçlerindeki uygunsuz durumlar belirtilmiştir. Bu durumun en çarpıcı yanı, karar alıcının kendi uygun gördüğü, kısa vadeli verileri, sadece kendi görüş, deneyim ve birikimlerini kullanarak karar almasıdır. Ebru Karpuzoğlu, (2004), “Aile Şirketlerinin Sürekliliğinde Kurumsallaşma” , T.C. İstanbul Kültür Üniversitesi 1. Aile İşletmeleri Kongre Kitabı. 1, S. 45

20 Bu noktada kurumsallaşmanın kısa bir tanımını vermek gerekir.
Kurumsallaşma, “Bir işletmenin kişilerden bağımsız olarak kurallara, standartlara, prosedürlere sahip olması, değişen çevre koşullarını takip eden sistemleri kurması ve gelişmelere uygun olarak organizasyonel yapısını oluşturması; kendisine özgü iletişim ve iş yapma yöntemlerini “kültür” haline getirmesi ve böylece diğer işletmelerden farklı ve ayırt edici bir kimliğe bürünmesi sürecidir.” Bu durumda kurumsallaşma, amaçlara uygun bir örgüt yapısı oluşturmayı, iş ve görev tanımlarını oluşturmayı, iç yönetmelikleri oluşturmayı, yetki ve sorumlulukların dağıtımını gerektirmektedir.

21 Kurumsallaşama olmazsa ;
Kurumsallaşamamanın getirdiği yönetim sorunlarının şirket sahipleri ve profesyonel yöneticilerin sisteme ve birbirlerine bakışı açısından değerlendirilmesi de gereklidir. KOBİ niteliğindeki işletme sahipleri profesyonel yöneticilerin işin patronu gibi davranmadığını, işi sahiplenmediğini, mesaiye bağlı kaldığını, -karar süreçlerini de hiyerarşik yapıyı gözeterek işlettiğinden- hızlı hareket edemediğini, karlılığı arttırmadığını ve sonuca değil araçlara odaklandığını belirtmektedirler. 2 2 .İlhami Fındıkçı, (2004), “Aile Şirketleri Kurumsallaşma Telaşında” , T.C. İstanbul Kültür Üniversitesi 1. Aile İşletmeleri Kongre Kitabı. 1, S. 681

22 Profesyonel yöneticilerin şirket sahipleri ile ilgili eleştirileri ise aşağıda sıralanmıştır.
Çekirdekten gelmenin getirdiği olumsuzlukları atamamak Yetki devrine yanaşmamak Günü kurtarmaya çalışmak Aile dışından kişilere ve profesyonel yöneticilere güvenmemek Aile içi sorunları işe yansıtmak İnsana yatırım yapmamak Hem çalışanların hem de kendilerinin mesleki ve kişisel gelişimini önemsememek Ani kararlar almak Her şeyin para ile yapılabileceğine inanmak

23 Aile üyeleri arasındaki geçimsizlik ve uyumsuzluk
Yasalara, yönetmeliklere uyum göstermemek Uzmanlıktan yararlanamamak Her şeyi bildiğini varsaymak Liderliğin zayıf olması Standartları, hiyerarşiyi kabullenememek

24 FONKSİYONEL OLMAYAN ORGANİZASYON YAPISI
Yönetim Kurulu Başkanı Genel Müdür ... Genel Müdür Yrd.1 Fon Yönetimi Finans .... Personel Muhasebe Dış İlişkiler (Bazı Yönetim Kurulu Üyeleri aynı zamanda Genel Müdür Yardımcısı) Şube Bölge Müdürlükleri Genel Müdür Yrd. 2 Genel Müdür Yrd.3 Genel Müdür Yrd.7

25 Matriks Yapı GENEL MÜDÜRLÜK Bağlı Şube Merkez Şube Pazarlama Finans
Şube Dışı Kar Merkezleri Operasyon Kontrol Bağlı Şube Merkez Şube GENEL MÜDÜRLÜK

26 ORGANiZASYONLARIN EVRiMi
1970’LER 1980’ LER BUGÜN

27 ORGANiZASYONLARIN EVRiMi
TAŞERONLAR (OUTSOURCE) TAŞERONLAR (OUTSOURCE) ESAS iŞ 27

28 PAZARLAMA-FON YÖNETİMİ
TEMEL FAALİYETLERİ KARAR VERENLER (FİYATLAYANLAR) İŞLEMİ YAPANLAR DENETLEYENLER PAZARLAMA-FON YÖNETİMİ OPERASYON İÇ DENETİM MALİ KONTROL

29 Bugün modern bir şirkette insanların yaptıklarının % 70-80’i zihinsel yoldan yapılıyor. Belirleyici üretim aracı küçük, gri renkte ve 1.3 kg ağırlığında bir şey: İNSAN BEYNİ

30 DEĞİŞİM İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ HIZLI BİLGİ ARTIŞI İNSAN DÖNÜŞÜM 30

31 Personel Yönetiminden İnsan Kaynakları Yönetimine Geçiş
1970'lerin sonları ve 1980'lerin başlarında insan kaynakları yönetimi kavramının ifadelendirilmesi içeriğinin belirsizliği nedeniyle oldukça zor olmuştur. Personel Yönetimi, işletmelerde işe alma, işten çıkarma ve personel kayıtlarının tutulması gibi işlemleri ifade etmekteydi. İnsan kaynakları yönetimi işletme stratejisinin belirlenmesi, uygulanması ve denetlenmesi gibi konularda işlevde bulunur personel yönetimi, sadece bireye ait bir takım işlemlerin yapıldığı bir birim olmaktan ileri gidememiştir. Yapılan araştırmalar sonucunda insan faktörünün işletmelerde özellikle verimlilik konusunda öneminin anlaşılması ve bu konunun gelişmesi personel yönetimi disiplinini insan kaynağı disiplinine dönüştürmüştür. Personel yönetiminin dayanağını çalışanlarla muhalefetçi yaklaşım, emir-eşlik uyumu gibi geleneksel yaklaşımlar oluştururken; insan kaynakları yönetiminde eğitim-geliştirme, iş odaklı ve problem odaklı yaklaşım gibi birtakım modern yönetim kavramlarının var olduğu görülmektedir. Personel yönetiminde yönetimin uygulamaları prosedürlere bağlı iken, İnsan Kaynakları Yönetimi'nde esnek ve örgütün gereksinimlerine endeksli bir anlayış geçerlidir. Diğer yandan personel yönetimde karar alma süreci oldukça yavaş işlerken, İnsan Kaynakları Yönetiminde hızlı işlediği görülmektedir.

32 İnsan Kaynakları İnsan kaynakları yönetimi pek çok stratejik misyon ve vizyonu temsil etmekle birlikte, klasik personel yönetiminin dar kalan idari fonksiyonlarının da genişlemesine yol açmıştır. Bu yönüyle günümüzdeki insan kaynakları yönetiminin işletmelerde önemli bir görevi yerine getirdiğini söylemek mümkündür. Sonuç olarak, insan kaynakları yönetimi, işletmenin personel seçimi, eğitim ve geliştirmesi gibi modern yönetim aktiviteleri ile geleneksel personel yönetimi stratejilerinin bütünleştiği bir yönetim anlayışı olarak personel yönetiminin gelişmiş bir versiyonu olarak uygulamaya geçmiştir

33 FİNANSMAN Küçük işletmelerin kurulması için hibe, düşük faizli kredi ya da kredi garantisi imkanlar sağlamalıdır. Yapıları itibariyle içerdikleri riskten dolayı, sermaye piyasalarından veya bankalardan kolaylıkla kredi temin edemeyen küçük ve orta boy işletmelerce girişilen; yeni ürünlerin veya üretim sürecinin geliştirilmesi ya da var olan ürünlerin veya süreçlerin köklü biçimde yenilenmesi gibi yenilik projelerine yardım ya da düşük faizli kredi sağlanması gerekir. Enerji veya hammadde tasarrufu sağlayacak ya da diğer enerji kaynaklarının ikame edilmesini sağlayacak yatırım projelerine düşük faizli kredi ve yardımlar da çok önemlidir. Ayrıntı

34 Küçük işletmelerin yönetim veya satış politikasını, dış danışmanlık veya bilgisayarlasma yoluyla geliştirilmesinin maliyetini azaltmaya yönelik yardımlar, KOBI’lerin Ar-Ge faaliyetlerini yürütecek elemana ve olanaklara sahip olmamaları nedeniyle, isletme dısında yaptırılacak Ar-Ge çalışmalarının maliyetini düsürmek için yapılan yardımlar. KOBI’leri teşvik amacıyla özellikle KOSGEB-KOBİGEM gibi benzeri kuruluşlar tarafından faizi Devletin karşıladıgı yardım- destek kredileri verilerek KOBI’lerin ülke ekonomisinde yaşanan dalgalanmalardan daha az etkilenmesinin sağlanması çok önemlidir.

35 Personel yönetimi ile ilgili kontrol,
Isletme dısı, çevresel iliskilerin kontrolu, Tedarik asamasından üretim sonrasına kadar kontrol, - Pazarlama kanallarının etkinligine yönelik kontrol, Yönetsel faaliyetlerin kontrolu, Finansal kontrol.

36 Mali Yönetim Muhasebe Krediler Vade Stoklar

37 Teşekkürler


"KOBİ YÖNETİMİ 3. Bölüm SORUNLARA CÖZÜMLER 3. Bölüm Ebru Kaptan." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları