Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanHande Kimyacıoğlu Değiştirilmiş 7 yıl önce
1
TANKERLERDE YANGINA KARŞI ALINAN GENEL TEDBİRLER
2
TEMEL ÖNLEMLER Personel Yangın konusunda eğitimli ve dikkatli olmalıdır. Personelin sigara içmemesi konusu uyarıcı levhalarla belirtilmiş olmalıdır. Tüm yangınla mücadele ekipmanları (Uluslararası anlaşmalarda yeterli görülen miktarda) bakımlı ve kullanılmaya hazır durumda olmalıdır. Acil durumlar için planlar yapılmış olmalıdır ve tüm bu planlar rolelerle pekiştirilmiş olmalıdır. Herhangi acil durumda yangın planları ve Cargo planları hem gemi hem sahil personelince kolayca bulunabilecek şekilde dağıtılmış olmalıdır.
3
Tüm yük ekipmanları bakımlı ve kullanılacak ekipmanlar kontrol edilmiş olmalıdır.
Sahil ve gemi arasında ortaklaşa doldurulan emniyet kontrol listesine harfiyen uyulmalı gerekli tedbirler alınmalıdır. Gemiye girebilecek yabancı kişi veya kişiler engellenmeli ancak görevli zabitin bilgisi dahilinde gerekli emniyet uyarıları ( sigara ve cep telefonu v.s) yapılarak gemiye alınmalıdır.
4
GENEL TEDBİRLER Parlayıcı atmosfer (flammable atmosphere) ile tutuşturucu kaynağın (source of ignition) buluşmaması, Tutuşturucu kaynakların yük bölümlerinde,pompa dairesinde ve ana güvertede kontrol altına alınması, Sıcak çalışmanın mecbur olduğu yerlerde parlayıcı gazın girişini önlenmesi, Uçucu petrol yükünün herhangi bir neden sonucu sızmasının engellenmesi, Güverte mağazaları,kuru yük ambarları,boyalıkları ,baş kasara ve vasat kasara gibi yerlerde parlayıcı gazların ve tutuşturucu kaynakların,emniyetli olarak kontrolü edilmesi gerekmektedir.
5
SIGARA İÇİLMESİ VE ÇIPLAK AYDINLATMALAR
Bir tankerde sadece gemi kaptanının belirleyeceği yerlerde sigara içilebilir. Ana güverte ve petrol gazının girebileceği diğer yerlerde çıplak aydınlatmaların kullanılması kesinlikle yasaklanmalıdır. İkaz levhaları açıkça görülür mevkilerde bulundurulmalıdır. Terminallerde,gemi personeli dışındaki kişileri uyarmak maksadıyla,lumbarağzına ek açıklayıcı levhalar asılmalıdır. Gerekirse bir gemici lumbarağzında nöbet tutmalıdır.
6
KUZİNE Gemi kamara personeli,kuzinenin emniyetli kullanılması hususunda eğitilmelidir. Yetkisi olmayanların ve tecrübesiz personelin kuzineyi kullanmasına müsaade edilmemelidir. Kuzine bacalarının düzenli olarak temizlenmesi sağlanmalı ve gerekli kontroller yapılmalıdır. Gerekli yangın söndürücü cihazlar,kuzine mahalinde devamlı bulunmalıdır.
7
SEYYAR LAMBALAR VE ELEKTRİKLİ CİHAZLAR
8
SEYYAR KABLOLARA BAĞLI LAMBALAR VE ELEKTRİKLİ CİHAZLAR
Seyyar esnek kablolara bağlı elektrikli cihazlar,yük tanklarının içinde ve bunlara bitişik mahallerde veya ana güvertenin üstünde kullanılmamalıdır. ANCAK ;
9
- Sıcak çalışma için gasfree yapılmış bölümlerin içinde veya üstünde,
- Sıcak çalışma standardına göre emin bir gasfree yapılmış veya tamamiyle balast ile doldurulmuş bölümlere bitişik yerlerde, Tatmin edici ölçüde tamamiyle emniyetli mahallerde, Onaylanmış patlama geçirmez mahallerde, KABLOLARIN BAĞLANTISI VE TOPRAKLAMA HATTI,SERT KULLANIMLAR İÇİN ONAYLANMIŞ SEYYAR KABLOLARA BAĞLI LAMBALAR VE ELEKTRİKLİ CİHAZLAR KULLANILABİLİR…!
10
ONAYLANMIŞ TESİSATLAR
HAVA İLE ÇALIŞAN LAMBALAR (Air Driven Lamp) Bu lambalar gasfree yapılmamış atmosfer içinde kullanılabilir. Statik elektrik birikimine karşı,cihazın hava girişinden önce su tutucu filitre konmalıdır. Cihaz daima topraklanmış olmalıdır. EL FENERLERİ,EL LAMBALARI VE SEYYAR PİLLİ CİHAZLAR Kendi içindeki pilden beslenen onaylanmış tipte el lambası kullanılmalıdır. El telsiz cihazları gas- light olmalıdır. Gaz girebilecek yerlerde ve ana güvertede radyo,cep telefonu,fotoğraf makinesi flaşları kullanılmamalıdır.
11
GAS-PROOF LAMBALAR Sızıntı yapmış bir gazın
elektrikle temasını tamamen engellenmek için lambalar, özel kapsüller içerisine yerleştirilmiştir.Bu kapsüllerin içerisinde hava bulunmaz.Onun yerine ısı ve elektriği iletmeyen özel bir gaz enjekte edilmiştir.
12
GAS-PROOF PANELLER Tankerlerde herhangi bir gaz sızıntısının elektrikle temasını önlemek için,elektrik panelleri devrelerine gaz geçirmeyecek şekilde donatılmalıdır
13
Bu sebepten dolayı şunlar tavsiye edilmektedir:
RADYO VERİCİ ANTENİ Orta ve yüksek frekans (300khz-30Mhz) radyo transmisyonu esnasında yayınlanan enerjinin önemli bir kısmı verici antenden itibaren 500m etrafına uzanır ve bu esnada topraklanmamış alıcılardaki (Dikmeler,gergi telleri,çarmıhlar,direk ıstralyaları) bir elektrik potansiyelinin kolaylaştırıcı bir deşarjına sebep olunabilir.Radyo transmisyonu,anten izolatörlerinin yüzeyinde tuz,kir veya su tabakası olduğunda spark çıkmasına sebep olabilir. Bu sebepten dolayı şunlar tavsiye edilmektedir:
14
Bütün direk çarmıhları,dikmeler ve benzer donanım topraklanmalıdır.
Bumba yatakları elektriksel devamlılığı sağlayan grafitli gres ile greslenmelidir. Verici anteni çevresinde parlayıcı gaz ihtimali olduğu zaman süresince transmisyona müsaade edilmemelidir. VHF cihazı ile yapılan haberleşme ile uydu aracılığı ile yapılan haberleşmenin enerji transmisyonları aynı derecede tutuşturucu kaynak olmazlar.
15
ALET VE TAKIMLARIN KULLANILMASI
Güç takımları ve çekiçleme: Raspa,çekiçleme veya kum raspası işine başlamadan önce,sorumlu gemi zabiti çevrede gaz bulunmadığından emin olmalıdır. El takımları: El takımları sadece dizayn edildikleri maksat için kullanılmalıdır.Non- Sparking takımlar, çelik takımlar kadar kullanışlı değildirler.Bu takımlar kıvılcım riskini azaltmasına rağmen,kullanılacakları zaman onaya ihtiyaç vardır.
16
SICAK ÇALIŞMA İZNİ Isıya ihtiyaç duyulan sıcak bir çalışma için bölge kontrol edilmeli ve aşağıdakilerin sağlanmış olduğu görülmelidir.
17
Oksijen miktarı hacmen en az %21 olmalıdır.
Çalışma yerinde ve bitişik bölümlerde parlayıcı ve zehirli gaz ve malzeme bulunmamalıdır. Çalışma yeri ve bitişik bölümler emin bir şekilde gasfree yapılmış veya inert ile hidrokarbon oranı %2 nin altına indirilmiş ya da balast suyuyla doldurulmuş olmalıdır. Çalışma yeri civarındaki devreler flushing edilip havalandırılmalıdır. Çalışma yerinde kullanmaya hazır uygun yangın söndürücüler bulundurulmalıdır. Çalışma yerinin lokal temizliğinde solventin hiçbir çeşidi kullanılmamalıdır. Boru devrelerindeki sıcak çalışmaya yalnız uygun kısmı soğuk çalışma ile sistemden ayrıldığında müsaade edilmelidir. Sıcak çalışma müsaadesi her çalışma için ayrı ayrı ve 12 saatten fazla olmamak üzere verilmelidir.
18
YÜK TANKLARINDA TUTYALAR
Çinko tutyalar paslı çelik ile temasında kıvılcım çıkarmayacağından tankerlerin yük tanklarında, magnezyum ve alüminyum tutyalara nazaran daha çok kullanılır.
19
İÇTEN YANMA Bazı malzemelerin, nemlendikleri veya yağ emdikleri zaman herhangi bir dış etki olmaksızın yanma ihtimalleri vardır.Bu nedenle: Paçavralar,çadır bezleri,çuval bezleri ve buna benzer yağ emici malzemeler;yağ,boya vb.maddelerin yanına konmamalı, güvertelere,rıhtıma tesisatın üzerine veya boru hatlarının civarına bırakılmamalıdır.
20
KENDİLİĞİNDEN TUTUŞMA
Petrol sıvıları yeterli derecede ısıtıldığında çıplak aleve gerek olmadan tutuşurlar. Yakıt veya yağlama yağlarının basınç altında sıcak bir yüzeye püskürtülmesi hali kendiliğinden tutuşmanın en basit usulüdür.Makine dairesi yangınlarının en önemli sebebi budur.
21
KAPALI YERLERE GİRİŞ Zehirli gaz veya hidrokarbon gazının mevcudiyeti kadar oksijen azlığı sebebi ile,bir yük tankına, koferdama ,dip balast tanklarına veya benzer kapalı bir yere emniyetli giriş için yöntemleri tespit ve tayin etmek gemi kaptanının sorumluluğundadır. Müsaade edilmiş kapalı bir yere girerken personel sorumlu zabitin kararlarına uymalıdır.Sorumlu zabitin görevi girilecek mahalin atmosferinin kontrolü,havalandırılması takip edilecek uygun yöntemlerin temin edilmesi,personel emniyetinin sağlanmasıdır.
22
YÜK OPERASYONLARI SIRASINDA DİKKAT EDİLECEK DİĞER KONULAR
Patlamalar sadece IMDG Code’a göre patlayıcı olarak sınıflandırılmış kargolar dışında da değişik şiddetlerde gerçekleşebilir ve hemen her zaman patlamayı yangın izleyecektir. Bu yüzden bir yük hakkında tüm karakteristik özellikler detaylı olarak bilinmeli ve istifi ve operasyonları sırasında bu karakteristik özelliklere dikkat edilmelidir. Bazı yükler ambar temizliklerinde toz halinde olması nedeniyle patlayıcı ortamlar oluşturabilirler. Bu yüzden ambar temizlikleri gibi tozlu ortamlarda sigara içmenin yasak olması gerekir. Bu konuda personelde bilgilendirilmelidir.
23
Yangın ve patlamalar için çoğu zaman gerekli olan belli yoğunlukta patlayıcı gazlardır. Her ne kadar ambarlarda düzenli ve yeterli havalandırma operasyonları yapılmış olsa bile gaz ceplerinin ambarlarda birikebileceği unutulmamalıdır. Bu gaz ve buharlardan patlayıcı özelliği yüksek olanlar (asetilen gibi) ve yoğunluğu hava havanınkine yakın olanlar cep oluşturma açısından en tehlikelileridir.
24
Soğuk hava önlemleri Hava soğukken özellikle basınç/vakum gevşeme valflerinin ( p/v ) görevini yapıp yapmadıkları ve tankların havalandırma bacaları kontrol edilmelidir. Buralardan çıkan hava alev tutucu perdede yoğunlaşıp donabilir ve havalandırmaya engel olabilir. Çevre ısısına göre ana yangın siteminin kullanılmasını ve donmasını engelleyen tedbirler alınacak ,yaşam mahali dışındaki su devereleri dreyn edilecektir.
25
Makine dairesi ve kazan mahali
Egzos manifoltları, kazan boruları, baca agsozları ve baca yangılarına tedbir olarak kıvılcım tutucular sık sık kontrol edilmeli çalışır durumda tutulmalıdır. Eğer bir baca yanıgını varsa veya bacadan kıvılcım düştüğünün farkedilmesi durumunda hemen köprüüstüne haber verilmelidir. Görevli zabit gerekiyorsa rota değiştirecek kıvlcımların güverteye gelmesini engelleyecektir. Kargo, balast alma veya tank yıkama işlemlerinden biri yapılıyorsa derhal operasyonlar durdurulacak ve bütün tank kapakları kapatılacaktır. Egzos çıkışları ve kazan borularının temizlenmesi-tomarlanması sırasında köprüüstü vardiya zabitinden rüzgar durumu öğrenilmelidir. Gemi limanda iken bu işlem yapılamaz. Makine dairesinde ve kazan mahalinde yağ sızıntısı ve döküntüsünden sakınılıcak, taban saçları temiz tutulacak, sintiler yağdan ve döküntülerden arındırılacaktır.
26
POMPA DAİRESİ Sintine temiz ve kuru olmalıdır.
Gaz kaçağını önlemek için pompa siğilleri,valf salmastraları,drain muslukları ve çamur sandıkları iyi durumda muhafaza edilmelidir.
27
Pompa dairesinden tabanından hava ve petrol gazları mekaniki olarak dışarı atılmalıdır.
Pompa dairesi ,girilmeden önce havalandırılmış olmalı ve petrol gazları kontrol edilmelidir.Havalandırma, çıkılıncaya kadar devam edilmelidir. Sorumlu zabitin izni alınmaksızın pompa dairesine girilmemelidir. Yük işlemleri esnasında yeterli haberleşme tedbirleri sağlanmalıdır.
28
TANKERLERDE YANGINLAR
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.