Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
PERSONEL EMNİYETİ VE SOSYAL SORUMLULUK
2
Çatışma, yangın, batma gibi oluşabilecek acil durum türleri.
Acil durumlara cevap vermek için gemideki beklenmedik durum planları. Role listelerindeki acil durum sinyalleri ve özel görevler için atanmış mürettebat, role mevkileri (toplanma istasyonları), kişisel güvenlik teçhizatının doğru kullanımı. Yangın, çatışma, batma ve gemiye su girmesi dahil muhtemel acil durumların tespitinde yapılması gerekenler. Acil durum alarm sinyalleri duyulduğunda yapılması gerekenler. Eğitim ve talimlerin önemi. Kaçış yolları, dahili haberleşme ve alarm sistemleri. Deniz çevresinin normal operasyondan kaynaklanan veya kaza sonucu kirlenmesinin etkileri.
3
Temel çevre koruma usulleri.
Her zaman güvenli çalışma uygulamalarına bağlı kalmanın önemi. Güvenlik ve gemide muhtemel tehlikelere karşı korunmak için sağlanan koruyucu teçhizat. Kazaların önlenmesi ve iş sağlığına ilişkin uluslararası önlemlerin tanıtımı. Emirleri anlama becerisi ve gemiye ilişkin görevler için diğerleriyle iletişim. Gemide iyi insan ilişkileri ve iyi çalışma ilişkilerini sürdürmenin önemi. Sosyal sorumluluklar, istihdam koşulları, kişisel haklar ve yükümlülükler, uyuşturucu ve alkol kullanımının tehlikeleri.
4
EMNİYET KOMİTESİNİN KURULUŞU
GEMİ EMNİYET KOMİTESİ EMNİYET KOMİTESİNİN KURULUŞU GEMİ EMNİYET KOMİTESİ; KAPTAN, BAŞ MÜHENDİS, 1.ZABİT VE TELSİZ ZABİTİNDEN OLUŞUR. KAPTAN; KOMİTE BAŞKANI, BAŞ MÜHENDİS VE 1.ZABİT; KOMİTE ÜYESİ, TELSİZ ZABİTİ; KOMİTE SEKRETERİDİR. AYNI ZAMANDA 1.ZABİT, GÜVERTE BÖLÜMÜNÜN, BAŞ MÜHENDİS, MAKİNE BÖLÜMÜNÜN EMNİYET SORUMLUSUDUR. BÜTÜN ZABİTLER, KAMARA AMİRLERİ VE LOSTROMOLAR EMNİYET TEMSİLCİLERİDİR.
5
EMNİYET KOMİTESİNİN GÖREVLERİ
GEMİ İLE GEMİDE BULUNAN PERSONEL, YOLCU VE YÜKÜN HER TÜRLÜ EMNİYETİ SAĞLAMAK. ULUSLAR ARASI KONVANSİYONLARA UYUM SAĞLAMAK. MAHALLİ KANUN, KARARNAME VE YÖNETMELİKLERE UYUM SAĞLAMAK. GEMİNİN DEVAMLI OLARAK YOLA ELVERİŞLİ OLMASINI TEMİN ETMEK. DENİZ KİRLİLİĞİNİ ÖNLEMEK İÇİN GEREKLİ TEDBİRLERİ ALMAK. KAÇAKÇILIĞI ÖNLEMEK.
6
EMNİYET KOMİTESİNİN GÖREVLERİ
OLAĞANÜSTÜ DURUMLAR İÇİN GEREKLİ ÖNLEMLERİ ALMAK VE PERSONELİ EĞİTMEK. EMNİYET TEÇHİZAT VE MALZEMESİNİ HER AN KULLANIMA HAZIR HALDE BAKIMLI BİR ŞEKİLDE TUTMAK. BAKIM TUTUM İLE İLGİLİ KAYITLARI TUTTURMAK. EMNİYET KOMİTESİNİN ÇALIŞMALARI İLE İLGİLİ KAYITLARI TUTMAK VE ÇALIŞMALARI ŞİRKETE BİLDİRMEK. EMNİYET YÖNÜNDEN EKSİKLERİ TESPİT EDEREK GİDERMEK VEYA ŞİRKETE BİLDİREREK GİDERİLMESİNİ SAĞLAMAK.
7
EMNİYET KOMİTESİNİN ÇALIŞMASI
EMNİYET KOMİTESİ, KAPTANIN GEMİYE ATANMASINI TAKİBEN 3 GÜN İÇİNDE TOPLANIR. BU TOPLANTILAR LÜZUM GÖRÜLDÜKÇE TEKRARLANIR. ANCAK EN AZ AYDA 1 KEZ TOPLANTI YAPILMASI GEREKİR. KAPTANIN VEYA ÜYELERİN KOMİTEYE GETİRECEĞİ KONULAR İLE GEREKİYORSA BİR ÖNCEKİ TOPLANTIDA ALINAN KARALARIN SONUÇLARI VE DİĞER KONULAR TOPLANTIDA GÖRÜŞÜLÜR VE KARARA BAĞLANIR. ALINAN KARARLAR, KARAR DEFTERİNE YAZILARAK MÜŞTEREKEN İMZALANIR. TOPLANTIDA ALINAN KARARLAR, YAPILAN PROGRAMLAR PERSONELE DUYURULUR VE ŞİRKETE BİLDİRİLİR.
8
GÜVERTE VE KAMARA BÖLÜMLERİ EMNİYET SORUMLUSUNUN GÖREVLERİ
GÜVERTE VE KAMARA BÖLÜMÜ EMNİYET SORUMLUSU OLARAK 1.ZABİT AŞAĞIDAKİ KONULARDA GÖREVLİ VE SORUMLUDUR; PERSONEL VE YOLCULARIN CAN GÜVENLİĞİNDEN, BÖLÜMDE BULUNAN HER TÜRLÜ CİHAZ, MAKİNE VE DONANIMIN EMNİYETLİ BİR ŞEKİLDE ÇALIŞMASINDAN, GEMİNİN KORUNMASINDAN, TAMİRCİ FİRMA PERSONELİNİN, YÜKLEME-BOŞALTMA İŞÇİLERİNİN, KILAVUZ KAPTANIN İŞ EMNİYETİNDEN, PERSONELİN OLAĞANÜSTÜ DURUMLARA KAŞI EĞİTİLMESİNDEN,
9
GÜVERTE VE KAMARA BÖLÜMLERİ EMNİYET SORUMLUSUNUN GÖREVLERİ
KAÇAKÇILIĞIN ÖNLENMESİNDEN, MAHALLİ KANUNLARIN, KARARNAMELERİN, YÖNETMELİKLERİN VE TÜZÜKLERİN UYGULANMASINDAN, EMNİYETLE İLGİLİ EKSİKLİKLERİN TESPİTİNDEN VE GİDERİLMESİNDEN, HER TÜRLÜ MAKİNE, CİHAZ VE DONANIMIN BAKIMLI TUTULMASINDAN, GEMİNİN DEVAMLI YOLA ELVERİŞLİ TUTULMASINDAN, ULUSLARARASI KONVANSİYONLARA UYUM SAĞLAMASINDAN, 1.ZABİT SORUMLU OLDUĞU KONULAR İTİBARİYLE KAPTANA KARŞI SORUMLU OLUP, KAPTANIN BU KONUDAKİ YARDIMCISI VE DANIŞMANIR.
10
MAKİNA BÖLÜMÜ EMNİYET SORUMLUSUNUN GÖREVLERİ
MAKİNE BÖLÜMÜ EMNİYET SORUMLUSU OLARAK BAŞ MÜHENDİS AŞAĞIDAKİ KONULARDA GÖREVLİ VE SORUMLUDUR; PERSONELİN GÜVENLİĞİNDEN, BÖLÜMÜ İLE İLGİLİ HER TÜRLÜ MAKİNE, CİHAZ, JENERATÖR VE BENZERİ ŞEYLERİN EMNİYETLİ BİR ŞEKİLDE ÇALIŞMASINDAN, TAMİRCİ FİRMA PERSONELİNİN İŞ GÜVENLİĞİNDEN, DENİZ KİRLİLİĞİNDEN, KAÇAKÇILIĞIN ÖNLENMESİNDEN, ULUSLAR ARASI KURALLARA UYUM SAĞLAMASINDAN,
11
MAKİNA BÖLÜMÜ EMNİYET SORUMLUSUNUN GÖREVLERİ
GEMİNİN YOLA ELVERİŞLİ TUTULMASINDAN, PERSONELİN OLAĞANÜSTÜ DURUMLARA KARŞI EĞİTİLMESİNDEN, EMNİYETLE İLGİLİ EKSİKLİKLERİN TESPİTİNDEN VE GİDERİLMESİNDEN, HER TÜRLÜ MAKİNE, CİHAZ VE DONANIMIN BAKIMLI TUTULMASINDAN, BAŞ MÜHENDİS SORUMLU OLDUĞU KONULAR İTİBARİYLE KAPTANA KARŞI SORUMLU OLUP, KAPTANIN BU KONUDAKİ YARDIMCISI VE DANIŞMANIR.
12
1. ZABİT VE BAŞ MÜHENDİSİN MÜŞTEREK SORUMLULUKLARI
GEMİYE YENİ ATANAN 1.ZABİT VEYA BAŞ MÜHENDİS 3 GÜN İÇERİSİNDE GEREKLİ İNCELEME VE KONTROLLERİ YAPARAK TESPİT ETİKLERİ EKSİKLİKLERİ KAPTANA YAZILI OLARAK BİLDİRİRLER. İŞ EMNİYETİ AÇISINDAN PERSONELİN MESLEKİ, SAĞLIK VE DİĞER HUSUSLARDAKİ ŞİKAYETLERİNİ DİNLER, ÖNERİLERİNİ DEĞERLENDİRİP ARAŞTIRIRLAR VE BUNLARI BİR RAPOR HALİNDE KOMİTEYE GETİRİRLER. 1.ZABİT VE BAŞ MÜHENDİS EN AZ HAFTADA BİR KEZ SAĞLIK, İŞ, EMNİYET YÖNÜNDEN KENDİ BÖLÜMLERİ İLE İLGİLİ YERLERİ GEZEREK DENETLERLER. DENETLEMELER JURNALLERE VE EMNİYET KOMİTESİ DEFTERİNE YAZILIR.
13
1. ZABİT VE BAŞ MÜHENDİSİN MÜŞTEREK SORUMLULUKLARI
İŞ EMNİYETİ İLE İLGİLİ KURALLARI VE TALİMATLARI HAZIRLAYARAK KAPTANIN ONAYINA MÜTEAKİP PERSONELE İLAN EDERLER. ÇALIŞMALARI DENETLEYEREK EMNİYET YÖNÜNDEN YETERSİZ GÖRDÜKLERİ ÇALIŞMALARI DURDURURLAR VE GEREKLİ ÖNLEMLERİN ALINMASINI SAĞLARLAR. 1.ZABİT VE BAŞ MÜHENDİS ÖRNEK, KURALCI, DİSİPLİNLİ OLMALI VE ÇALIŞMALARI BELLİ BİR DİSİPLİN İÇİNDE KURALLAR MANZUMESİ İLE BİRLİKTE YÜRÜTMELİDİR. ÖNLEYİCİ TEDBİRLER ALMALI VE ALDIRMALIDIRLAR. EĞİTİME AĞIRLIK VERMELİ VE YAPILMASINI SAĞLAMALIDIRLAR. YAPICI OLMALIDIRLAR.
14
EMNİYET TEMSİLCİLERİNİN GÖREVİ VE SORUMLULUKLARI
EMNİYET KOMİTESİNCE ALINAN KARARLARI UYGULAMAK. İŞ EMNİYETİ İLE İLGİLİ BÜTÜN MEVZUATA UYUM SAĞLAYARAK ÇALIŞMAK. KOMİTECE VE DİĞER MEVZUATÇA KENDİLERİNE VERİLEN GÖREVİ YERİNE GETİRMEK. 1.ZABİT VE BAŞ MÜHENDİSİN ÇALIŞMALARINA KATILMAK, BİLGİ VE BECERİLERİNİ ARTIRMAK. EMNİYETLE İLGİLİ OLARAK GÖRDÜKLERİ EKSİKLİK VE AKSAKLIKLARI 1.ZABİT VEYA BAŞ MÜHENDİSE İLETMEK.
15
EMNİYET KOMİTESİ SEKRETERİNİN GÖREV VE SORUMLULUKLARI
KARAR DEFTERİNİ YAZAR VE MUHAFAZA EDER. KOMİTE YAZIŞMALARINI YAPAR VE EVRAKLARI MUHAFAZA EDER. YAZIŞMALARIN İMZA KARŞILIĞINDA DAĞITIMINI YAPAR.
16
EMNİYETLE ÇALIŞMA KURALLARI
SAĞLIK VE TEMİZLİK HER GEMİ ADAMI KİŞİSEL OLARAK SAĞLIĞINI KORUMAK ZORUNDADIR. SAĞLIKLI OLMAK; DÜZENLİ ÇALIŞMA, DİNLENME, DENGELİ BESLENME, YETERLİ UYKU VE KÖTÜ ALIŞKANLIKLARDAN MÜMKÜN OLDUĞUNCA UZAK DURMAKLA MÜMKÜNDÜR. GEMİ ORTAMINDA BULAŞICI HASTALIKLAR ÇOK KOLAY YAYILABİLİR. BU NEDENLE BU TİP VAKALARDA GEREKLİ ÖNLEMLER ALINMALI, GEREKLİ TEDAVİ YAPILMALI, HASTA VEYA HASTALAR KARANTİNAYA ALINMALIDIR. BU KONUDAKİ DİĞER BİR ÖNLEM DE ÖNCELİKLE KAMARA PERSONELİ İÇİN RUTİN SAĞLIK KONTROLLERİNİN MUNTAZAM YAPILMASIDIR.
17
SAĞLIK VE TEMİZLİK AŞI UYGULAMASINA ÖNEM VERİLMELİDİR.
KESİK VE SIYRIKLAR HEMEN TEMİZLENEREK GEREKLİ İLKYARDIM YAPILMALIDIR. AKSİ TAKDİRDE BU KESİK VE SIYRIKLARDAN HASTANIN MİKROP KAPMA OLASILIĞI OLDUKÇA YÜKSEKTİR. KORUYU MELHEM VE KREMLER KULLANILMALIDIR. MADENİ YAĞLAR, HİDROKARBONLU SOLVENTLER, AKARYAKIT CİLT İLTİHAPLARINA VE DERİ KANSERLERİNE YOL AÇABİLİR. BU NEDENLE BU TİP MADDELERLE CİLT TEMİZLENMEMELİ, YAĞLI ELBİSELER GİYİLMEMELİ, CEPLERDE YAĞLI VEYA HİDROKARBONLU ÜSTÜBÜ VE BEZLER TAŞINMAMALIDIR. PETROL TÜREVİ OLAN TEMİZLEYİCİ DETERJANLAR CİLDİ TAHRİŞ EDER. BU NEDENLE BU MALZEMELER KULLANILIRKEN LASTİK ELDİVEN GİYİLMELİDİR.
18
SAĞLIK VE TEMİZLİK YÜKSEK NEM VE SICAKLIK, AŞIRI TERLEMEYE, TUZ KAYBINA NEDEN OLUR, VÜCUTTA HALSİZLİK GÖRÜLÜR. BU GİBİ ORTAMLARDA ÇALIŞIRKEN GÜNDE 4.5 LİTRE SU ARALIKLARLA İÇİLMELİDİR. GÜNDE 2 TUZ TABLETİ ALINMALIDIR. KAPALI YERLER YETERİNCE HAVALANDIRILMALIDIR. GÜNÜN SICAK SAATLERİNDE BAŞ VE VÜCUT AÇIK OLARAK GÜNEŞ IŞINLARI ALTINDA ÇALIŞILMAMALIDIR. MÜMKÜN OLDUĞUNCA KIZGIN GÜNEŞTEN KAÇINILMALIDIR. SICAK VE NEMLİ ORTAMDA ÇALIŞIRKEN DEVAMLI ÇALIŞILMAMALI, BELLİ ARALIKLARLA MOLA VERİLEREK TEMİZ HAVAYA ÇIKILMALIDIR. SOLUNUM CİHAZI İLE ÇALIŞIRKEN DE AYNI YÖNTEM UYGULANMALIDIR.
19
SAĞLIK VE TEMİZLİK ALKOL VE İLAÇLARIN AŞIRI MİKTARDA VE HATALI KULLANILMASI KİŞİLERİN ÇALIŞMALARINI VE SAĞLIKLARINI OLUMSUZ YÖNDE ETKİLER. İŞ KAZASI OLASILIĞI ARTAR. İLAÇ KULLANILIRKEN ALKOL ALINMASI SAKINCALIDIR. TOZLU HAVAYI SOLUMAK ÖKSÜRÜĞE VE AKCİĞER RAHATSIZLIKLARINA NEDEN OLABİLİR. BU NEDENLE ÖZELLİKLE ZARARLI MADDE TOZLARI VEYA EKSOZ GAZLARININ BULUNDUĞU BİR ORTAMDA MUTLAKA MASKE TAKILMALIDIR. SİNEKLER VE FARELER MİKROP TAŞIYICI CANLILARDIR. BUNLAR İÇİN UYGUN İLAÇLAMA YÖNTEMLERİ KULLANILMALIDIR.
20
SAĞLIĞA ZARARLI MADDELER
GEMİLERDE İNSAN SAĞLIĞINA ZARARLI PEK ÇOK MADDE BULUNUR. BUNLAR ÜZERİ ETİKETLENMİŞ TEHLİKELİ MADDELER DEĞİLDİR. GEMİDE BULUNAN BİTKİ, MALZEME, YİYECEK, TOZ, DUMAN VEYA BAKTERİ, MANTAR GİBİ MADDELER DE TEHLİKELİDİR. SAĞLIĞA ZARARLI MADDELER YÖNÜNDEN ÇALIŞANLARIN KORUNMASI KAPTAN VE DİĞER ZABİTLERİN EN ÖNEMLİ GÖREVİDİR. BU NEDENLE UYGUN TEDBİRLER ALINMALI VE OLUMSUZ DURUM BERTARAF EDİLMELİDİR. BU KONUDA PERSONEL EĞİTİLMELİDİR. SAĞLIĞA ZARARLI MADDELER DEĞERLENDİRİLİRKEN, MADDENİN TANIMLANMASI, ZARARLI ETKİLERİ, TENİ TEHLİKELER YARATIP YARATMAYACAĞI, YAPILAN ÇALIŞMA SIRASINDA MARUZ KALINABİLECEK TEHLİKELER DİKKATE ALINMALIDIR.
21
SAĞLIĞA ZARARLI MADDELER
SAĞLIĞA ZARARLI MADDELERİN SINIFLANDIRILMASI; ÖNEMSİZ, ÖNEMLİ, KONTROL ALTINDA TUTULABİLEN VE BELİRSİZ - BİLİNMEYEN OLARAK SINIFLANDIRILMALIDIR. ÖNEMSİZ OLANLAR, ŞARTLAR DEĞİŞMEDİKÇE MÜDAHALEYE GEREK OLMAYAN TEHLİKELERDİR. ÖNEMLİ OLANLAR, DERHAL VE SÜREKLİ OLARAK KONTROL TEDBİRLERİ GEREKTİREN TEHLİKELERDİR. KONTROL ALTINDA TUTULABİLENLER; KONTROL ALTINDA TUTULABİLMESİ İÇİN ÖNCEDEN TEDBİR ALINAN VE TEHLİKENİN ARTMASI HALİNDE İLAVE TEDBİRLER ALINMASINI GEREKTİREN TEHLİKELERDİR. BELİRSİZ -BİLİNMEYEN OLANLARI; TEHLİKE DERECESİ VE ETKİLERİ BELİRLENEMEYEN TEHLİKELERDİR. BUNLAR İÇİN DIŞARIDAN UZMAN GETİRİLMESİ GEREKİR.
22
SAĞLIĞA ZARARLI MADDELER
TEHLİKELER DEĞERLENDİRİLİRKEN; “INERNATIONAL MARITIME DANGEROUS GOODS CODE(IMDG CODE)”, “15400T-TANKER EMNİYET KILAVUZU”’UNDAN VEYA ÜRETİCİ FİRMANIN KILAVUZLARINDAN FAYDALANILABİLİNİR. GEMİDE ZARARLI MADDE BULUNDUĞU TAKDİRDE KORUYUCU GİYSİ VE TEÇHİZAT BULUNDURULMALIDIR.
23
GEMİDE EMNİYETLİ HAREKET
GEMİLERDE ÜZERİNDE YÜRÜNEN ZEMİNLER, MERDİVENLER VE GEÇİTLER EMNİYETLİ OLMALIDIR. BURALARIN EMNİYETLİ OLMASI İÇİN NETA OLMASI, TEMİZ OLMASI, KAYGAN OLMAMASI GEREKİR. EMNİYETLİ GEÇİŞE MÜSAİT OLMAYAN YERLER EMNİYETE ALINANA KADAR GEÇİŞE KAPATILMALIDIR. GEÇİŞ ALANLARI YAĞ, BUZ, KAR VE SU NEDENİYLE KAYGAN BİR DURUMA GELMİŞ İSE BURALAR TEMİZLENMELİ, ÜZERİNE KUM, TALAŞ GİBİ BENZERİ MADDELER DÖKÜLMELİDİR. KAPORTALAR BAKIMLI OLMALI VE KULLANILMADIĞI SÜRECE KAPALI TUTULMALIDIR. TEHLİKE ARZ EDEN HAREKETLİ VE SABİT GEMİ PARÇALARI RENK KATLARIYLA BELİRLENMELİ VEYA UYARI LEVHALARI ASILMALIDIR.
24
GEMİDE EMNİYETLİ HAREKET
SEYİR HALİNDE HAREKET EDEBİLECEK BAĞIMSIZ HERHANGİ BİR ŞEY VE YÜK BIRAKILMAMALIDIR. HAREKET EDEBİLECEK HER CİSİM DENİZ BAĞIYLA EMNİYETE ALINMALIDIR. GEMİDE KULLANILAN ALET VE MALZEMELER DENİZE UYGUN BİR ŞEKİLDE İSTİF VE MUHAFAZA EDİLMELİDİR. DENİZLİ HAVALARDA GÜVERTEDE YÜRÜŞÜ EMNİYETLİ KILACAK CAN HALATI DONATILMALIDIR. GÜVERTE YÜKLERİ ALINIRKEN VE BAĞLANIRKEN GÜVERTEDE HAREKETİN EMNİYETLİ BİR ŞEKİLDE SAĞLANMASI DÜŞÜNÜLMELİ, YÜKLEME VE BAĞLAMA ONA GÖRE YAPILMALIDIR. AMBAR AĞIZLARI, VİNÇ PLATFORMLARI, MANEVRA YERLERİ VE YOLLAR NETA BIRAKILMALIDIR.
25
GEMİDE EMNİYETLİ HAREKET
GEÇİŞ YOLLARI VE ÇALIŞMA ALANLARI YETERİNCE AYDINLATILMALI VE AYDINLATMA SİSTEMİ DEVAMLI BAKIMLI TUTULMALIDIR. AYDINLATMA ETİKETLERİ OKUYACAK, YÜKDEKİ HASRLARI GÖREBİLECEK, SIZINTILARI GÖZLEMLEYEBİLECEK YETERLİLİKTE OLMALIDIR. AYDINLATMA YEKNESAK OLMALI, ÖLÜ BÖLGE BULUNMAMALI, GÖZ KAMŞTIRACAK ŞİDDETTE OLMAMALIDIR. AYDINLATILMIŞ BİR BÖLGEDEN SON İNSAN ÇIKMADAN IŞIKLAR SÖNDÜRÜLMEMELİDİR.
26
GEMİDE EMNİYETLİ HAREKET
KULLANILAN GİRİŞLER DAİMA AYDINLIK OLMALIDIR. AYDINLATMA İÇİN SEYYAR LAMBA VEYA REFLEKTÖRLER KULLANILIYORSA BUNLARIN KABLOLARI VE KENDİLERİ YÜK VEYA HERHANGİ BİR CİSMİN ÇARPMASINDAN KORUNMALI, KABLO KAPORTA,MENHOL GİBİ YERLERDEN GEÇİYORSA BU TAKDİRDE HAREKETLİ KISIMLAR SABİTLEŞTİRİLMELİDİR. HERHANGİ BİR NEDENLE BOŞLUĞA AÇILAN BİR YER KISA SÜRELİ MOLALAR DA DAHİL DURUŞLARDA MUTLAKA KAPATILMALIDIR. SEYYAR LAMBA VE REFLEKTÖRLER KABLOLARINDAN ASILMAMALI, BU İŞ İÇİN UYGUN İNCELİKTE HALAT KULLANILMALIDIR. SEYİR HALİNDE KESİNLİKLE KAPORTA VE MENHOLDEN SEYYAR KABLOSU GEÇİRİLMEMELİDİR.
27
GEMİDE EMNİYETLİ HAREKET
DİK MERDİVENLER; BU MERDİVENLERİN HER İKİ UCU GEMİYE SABİT BİR ŞEKİLDE BAĞLANMALI, ARKALARINAKİ PERDE SACI 15 CM MESAFELİ OLMALI, BASAMAKLARI SAĞLAM VE 30 CM ARALIKLI OLMALIDIR. BUNLARIN ÖNÜNE YÜK VEYA HERHANGİ BİR ŞEY KONULACAĞI ZAMAN İNİŞ-ÇIKIŞA MANİ OLMAMASI İÇİN 75 CMLİK BİR BOŞLUK BIRAKILMALIDIR. BU MERDİVENLER SIK SIK KONTROL EDİLEREK HASARLANIP HASARLANMADIKLARI BELİRLENMELİDİR. YAĞIŞLI VE NEMLİ ORTAMLARDA SEYYAR KULLANILIRKEN DİKKAT EDİLMELİ, ISLAK SEYYAR KULLANILMAMALIDIR. SEYYAR LAMBALAR MÜMKÜN OLDUĞU TAKDİRDE DÜŞÜK VOLTAJLI OLMALIDIR.(12 VOLT GİBİ) GİRİŞLERE VE BOŞLUĞA AÇILAN YERLER KORKULUKLAR, VARDAVELALAR, PUNTELLER VE EMNİYET AĞLARI İLE EMNİYETE ALINMALIDIR.
28
GEMİDE EMNİYETLİ HAREKET
VARDAVELA, PUNTEL VE KORKULUKLAR SABİT, SAĞLAM VE GERGİN OLMALIDIR. BUNLARIN ÜZERİNDE SİVRİ VE KESKİN BİR YER BULUNMAMALIDIR. VARDAVELALAR 1 METRE YÜKSEKLİKTE OLMALI VE 0.5 METREDE BİR ARA VADAVELA OLMALIDIR. SABİT MERDİVENLER SAĞLAM VE KAYMAZ BİR ŞEKİLDE OLMALI, HER İKİ BAŞINDAN SABİTLEŞTİRİLMELİDİR. SEYYAR MERDİVENLER ZEMİNE DERECE AÇI YAPACAK ŞEKİLDE KULLANILMALI, BASAMAKLARI ARASINDA 15 CM MESAFE BULUNMALI, ALT UÇLARI KAYMAYI ÖNLEMEK İÇİN LASTİKLİ OLMALIDIR.
29
GEMİDE EMNİYETLİ HAREKET
MERDİVEN KULLANILMADAN ÖNCE ALTTAN VE ÜSTTEN BİRER BOSA İLE BAĞLANMALIDIR. EĞER MERDİVENİN KULLANILDIĞI ÜST PLATFORMDA MERDİVENİN DENK GELDİĞİ YERDE PUNTEL YOK İSE MERDİVEN BU PLATFORMDAN 1 METRE YUKARIYA KADAR UZATILMALIDIR. GEMİ İÇİNDE MOTORLU TAŞITLARIN HAREKET ETTİĞİ GÜVERTELER, ASANSÖRLER VE RAMPALAR UYARI İŞARETLERİYLE DONATILMALI, ÖZELLİKLE BOŞLUĞA GELEN YERLERDE HAREKETLİ İKAZ BARİYERLERİ BULUNMALIDIR. BU BARİYERLER SES VE IŞIK İKAZLI OLMALIDIR. BU GİBİ YERLERDE YOLLAR BOYA İLE ÇİZİLMELİDİR. YOL ÜZERİNDEKİ SU BİRİKİNTİLERİNE MEYDAN VERİLMEMELİDİR. ( SU BİRKİNTİSİ KAYGAN BİR ZEMİN OLUŞTURUR. )
30
KAPALI BÖLMELERE GİRİŞ
ULUSLAR ARASI SÖZLEŞMELER VE MAHALLİ MEVZUATLAR KAPALI YERLERE GİRİŞLER İÇİN BELLİ BİR TAKIM KURALLAR ÖNGÖRMÜŞTÜR. BUNLARIN UYGULANMASINDAN GEMİDEKİ YÖNETİCİLER SORUMLUDUR. KAPALI BÖLMELERDEKİ ATMOSFER İÇERİ GİREN KİŞİNİN SAĞLIĞI BAKIMINDAN TEHLİKELİ OLABİLİR. BÖLMEDE OKSİJEN EKSİKLİĞİ, YANICI VE ZEHİRLEYİCİ GAZLAR VEYA DUMAN OLABİLİR. BU BÖLMELERE ÖRNEK OLARAK; AMBAR AĞIZLARI ÇOK DAR OLAN YÜK AMBARLARI, DİP TANKLAR, YÜK TANKLARI, POMPA DAİRELERİ, KOMPRESÖR ODALARI, YAKIT VE BALAST TANKLARI, ZİNCİRLİKLER, BORU TÜNELLERİ, KOFERDAMLAR, KABLO BÖLMELERİ, KULLANILMAYAN BÖLMELER, PİS SU TANKLARI, AKÜ DAİRELERİ, CO²-HALON GAZI DAİRELERİ GÖSTERİLEBİLİR.
31
Tehlikeli bölmelere girmeden önce alınacak tedbirler
BÖLÜM AMİRİ TARAFINDAN İÇİNE GİRİLECEK BÖLME HAKKINDA TEHLİKE DEĞERLENDİRİLMESİ YAPILARAK İŞE NEZARET EDECEK ZABİT GÖREVLENDİRİLMELİDİR. KARŞILAŞILACAK TEHLİKELER BELİRLENMELİDİR. BÖLME GİRİŞ İÇİN HAZIRLANMALI VE HAVALANDIRILMALIDIR. BÖLMEDEKİ ATMOSFER TEST EDİLMELİDİR. ÇALIŞMA MÜSAADESİ SİSTEMİ KULLANILMALIDIR. GİRMEDEN ÖNCE VE GİRDİKTEN SONRA İÇERDE YAPILACAK İŞLERİN ÖNCELİK SIRASI HAZIRLANMALIDIR. UYGUN ATMOSFER YOK İSE SOLUNUM CİHAZI KULLANILMALIDIR. CAN HALATI KULLANILMALIDIR.
32
Kapalı bölmelere girişte 1
Kapalı bölmelere girişte 1.Zabit ve Baş Mühendis veya sorumlu Zabitin görev ve sorumlulukları YUKARIDA BELİRTİLEN SORUMLU KİŞİLER KAPALI BÖLMELER GİRİŞTEN ÖNCE VE GİRİŞTE GEREKLİ TEDBİRLERİN ALINMASI VE KARŞILAŞILABİLECEK TEHLİKELERİN NELER OLDUĞU KONUSUNDA BİLGİ SAHİBİ OLMALIDIR. BU SORUMLULAR DEĞERLENDİRME YAPARKEN İLGİLİ BÖLME VE BİTİŞİK BÖLMELERDE DOĞABİLECEK TÜM POTANSİYEL TEHLİKELERİ GÖZ ÖNÜNDE BULUNDURMALIDIR. BU KİŞİLER UZMAN OLAN BİR SÖRVEYDEN DE YARDIM ALABİLİRLER.
33
TAKİP EDİLECEK PROSEDÜR BÖLMEYE GİRECEK İNSANLAR İÇİN TEHLİKENİN O ANDA VAR OLMASINA, ÇALIŞMA ESNASINDA TEHLİKELİ DURUMUN MEYDANA GELMESİNE VEYA HERHANGİ BİR TEHLİKENİN MEVCUT OLUP OLMAMASINA GÖRE DEĞİŞİR. YAPILAN DEĞERLENDİRME SONUCUNDA HERHANGİ BİR TEHLİKENİN MEVCUT OLMADIĞI KANAATİNE VARILIRSA O TAKTİRDE BÖLMEYE HERHANGİ BİR ÖNLEM ALINMADAN GİRİLEBİLİR. YİNE ÇALIŞMA ESNASINDA HERHANGİ BİR TEHLİKELİ DURUM OLUŞMAYACAKSA BU TAKDİRDE ÇALIŞMA SÜRESİNCE HERHANGİ BİR KISITLAMA SÖZ KONUSU OLMAZ. EĞER BAŞLANGIÇTA VEYA ÇALIŞMA ESNASINDA HERHANGİ BİR TEHLİKE SÖZ KONUSU İSE O TAKTİRDE BİR TAKIM TEDBİRLER ALINARAK İŞE BAŞLAMAK VE İŞİ SÜRDÜRMEK GEREKİR.
34
Kapalı bölmelerde potansiyel tehlikenin oluşması
A - OKSİJEN AZALMASI BOŞ BİR BÖLME UZUN ZAMAN KAPALI KALMIŞ İSE PASLANMA SÜRESİNCE OKSİJEN İLE DEMİRİN BİRLEŞMESİ SONUCU BÖLME ATMOSFERİNDE OKSİJEN ORANI AZALMIŞ OLABİLİR. YİNE PASLANMAYA KARŞI KULLANILAN OKSİJEN EMİCİ BOYALAR, KÜSPE, BİTKİSEL VE HAYVANSAL YAĞ İÇEREN ÜRÜNLER,BAZI AĞAÇ TÜRLERİ, DEMİR ÇELİK YÜKÜ, HURDALAR BULUNDUKLARI BÖLMELERDE OKSİJEN AZALTICI UNSURLARDIR. BUHARLAŞABİLEN YÜKLER OLUŞTURDUKLARI BUHAR NEDENİYLE BULUNDUKLARI BÖLMEDE OKSİJEN AZALMASINA SEBEP OLURLAR.
35
Kapalı bölmelerde potansiyel tehlikenin oluşması
A - OKSİJEN AZALMASI PASLANMAYA KARŞI KORUNMALI TANKLARDA, BALAST AMBARLARINDA VEYA YÜK TANKLARINDA HİDROJEN AÇIĞA ÇIKAR, GAZ ÜST KISIMLARDA KALABİLİR, BU DA PATLAMA, İNFİLAK TEHLİKESİNİ ARTIRIR. BİR BÖLMEDE YANGIN SÖNDÜRMEK AMACI İLE KULLANILAN CO2, KİMYALASAL SÖNDÜRÜCÜ MADDELER KULLANILDIKTAN SONRA BÖLMEDEKİ OKSİJEN ORANINI AZALTIR.
36
Kapalı bölmelerde potansiyel tehlikenin oluşması
B - PETROL TÜREVİ YÜKLERİN ZEHİRLEYİCİ VE YANICI ÖZELLİĞİ HİDROKARBON GAZLARI TUTUŞABİLME VE ZEHİRLEME ÖZELLİĞİ TAŞIRLAR. İÇİNDE PETROL VE PETROL ÜRÜNÜ TAŞINMIŞ BİR BÖLMEDE HİDROKARBON GAZLARI BULUNUR. BU GAZLAR SIZINTI NEDENİYLE POMPA DAİRELERİNDE, KOFERDAMLARDA, BORU TÜNELLERİNDE, YÜK TANKLARINA BİTİŞİK DİĞER BÖLMELERDE DE BULUNABİLİR. BAZI PETROL TÜREVLERİNDE BULUNAN BENZEN VE HİDROJEN SÜLFAT GİBİ BİLEŞİKLER ÇOK ZEHİRLİDİR.
37
C - DİĞER MADDELERİN ZEHİRLEYİCİ, YANICI ÖZELLİĞİ
KİMYASAL TANKERLERİN VE GAZ TANKERLERİNİN TAŞIDIKLARI YÜK VE BUHARI ZEHİRLEYİCİ OLABİLİR. YANLIŞ YÜKLERE VE TAŞIMA SONUCU HASARLANAN AMBALAJLARDAN AKAN VEYA SIZAN YÜKLER ZEHİRLEYİCİ VEYA YANICI OLABİLİR. İNERT GAZDA BULUNAN KARBON MONOKSİT, SÜLFÜR DİOKSİT, NİDRİK OKSİT VE NİTROJEN DİOKSİT BİLEŞİMLERİ ÇOK ZEHİRLİDİR. SEBZELER, HAYVANSAL YAĞLAR VE PİSLİK TANKI ATIKLARININ DENİZ SUYU İLE ETKİLENMESİ NETİCESİ ZEHİRLİ BİR GAZ OLAN HİDROJEN SÜLFAT AÇIĞA ÇIKAR. HUBUBAT VE BENZERİ YÜK ATIKLARININ SİNTİNE DEVRELERİNE GİREREK ÇÜRÜMESİ SONUCU HİDROJEN SÜLFAT VE DİĞER ZEHİRLEYİCİ GAZLAR AÇIĞA ÇIKAR. KİMYASAL MADDELERLE YAPILAN TEMİZLİKLERDE VE BOYAMA İŞLERİNDE ÇÖZÜCÜ SOLVENTLERİN BUHARLARI AÇIĞA ÇIKAR VE BUNLAR İNSAN SAĞLIĞI İÇİN TEHLİKE OLUŞTURUR.
38
Kapalı bölmelerin giriş için emniyete alınması ve hazırlanması
TEHLİKELİ BİR BÖLMENİN KAPAĞI AÇILIRKEN İÇERDE BULUNABİLECEK BASINÇLI BUHARIN ÇIKIŞ ETKİLERİNE KARŞI HAZIRLIKLI BULUNULMALIDIR. BÖLMEYE HARİÇTEN TEHLİKELİ BİR MADDENİN GİRİŞİNİ ÖNLEMEK İÇİN DEVRELER YA KÖRLETİLMELİ VEYA VALFLER KAPATILARAK BAĞLANMALI VEYA BAŞKA BİR YÖNTEMLE AÇILMASI ÖNLENMELİDİR. SLAÇ VE DİĞER ATIKLARDAN BÖLME TEMİZLENMELİ VE YIKANMALIDIR. İÇERİDEKİ ZARARLI GAZLARI ATILMASI VE OKSİJEN MİKTARININ YETERLİ SEVİYEYE GETİRİLMESİ İÇİN BÖLME DOĞAL VEYA MEKANİK OLARAK HAVALANDIRILMALIDIR. BÖLMEYİ HAVALANDIRMAK İÇİN KESİNLİKLE SIKIŞTIRILMIŞ OKSİJEN KULLANILMAMALIDIR. BÖLMEYE İŞTİRAKLİ HAVALANDIRMA FANLARINA, HER TÜRLÜ DEVREYE KUMANDA EDEN VALF VE POMPALARA UYARI YAZILARI ASILMALIDIR.
39
Kapalı bölmedeki atmosferin test edilmesi
40
Kapalı bölmedeki atmosferin test edilmesi
ATMOSFER TEST İŞLEMİ, TEST CİHAZINI KULLANMA KONUSUNDA EĞİTİLMİŞ KİŞİLERCE YAPILIR. TEST İŞLEMİ BÖLMEYE GİRMEDEN ÖNCE VE ÇALIŞMA ESNASINDA DÜZENLİ BİR ŞEKİLDE YAPILIR. TEST İŞLEMİ BÖLMEYE GİRMEDEN YAPILMALI, EĞER CİHAZ YETERSİZLİĞİ NEDENİYLE GİRMEK GEREKİYOR İSE BU TAKDİRDE SOLUNUM CİHAZI TAKILMALI VE GEREKLİ DİĞER ÖNLEMLER ALINMALIDIR. BÖLME ATMOSFERİ DEĞİŞİK YÜKSEKLİKLERDE TEST EDİLMELİDİR. BÖLMEYE GİRMEDEN ÖNCE OKSİJEN MİKTARI EN AZ % 20 OLMALIDIR.
41
Kapalı bölmelerdeki yanıcı gaz buharlarının test edilmesi
YANICI GAZ GÖSTERİCİSİ ATMOSFERDEKİ YANICI GAZ VE BUHAR ORANINI GÖSTERİR. CİHAZIN DÜŞÜK YOĞUNLUKTA HASSAS BİR ŞEKİLDE ÇALIŞMASI GEREKİR. YANICI GAZ GÖSTERGELERİ BELLİ BİR GAZA GÖRE AYARLANMIŞTIR. BAŞKA BİR GAZ VEYA BUHAR TEST EDİLECEĞİ ZAMAN YENİDEN AYAR YAPILMASI GEREKİR. GAS FREE YAPILMIŞ BİR TANKIN ATMOSFERİNDE OKSİJEN ORANI % 20 İSE HİDROKARBON YOĞUNLUĞU HACİMDE %2 DEN ALT PATLAMA SINIRININ % 1 NE DÜŞÜLMÜŞSE İNERT GAZLI BİLEŞİMLER İÇİN TEK TEK KONTROL YAPILMAYA GEREK YOKTUR. ÇÜNKÜ BU ŞARTLARDA DİĞER BİLEŞİMLERİN YOĞUNLUĞU DA EMNİYETLİ BİR SEVİYEYE DÜŞMÜŞ OLUR.
42
Kapalı bölmelerdeki zehirli gazların test edilmesi
KİMYASAL TANKER VE GAZ TAŞIYICILARDA YÜK BUHARLARINI VE GAZLARIN VARLIĞINI TESPİT ETMEK ÜZERE SEYYAR GAZ BUHAR TESPİT CİHAZLARI KULLANILIR. BU CİHAZLARDAN ALINAN DEĞERLER, ULUSLAR ARASI ENDÜSTRİYEL EMNİYET KILAVUZLARI VEYA BENZERİ DÖKUMANLARDA BELİRTİLEN EMNİYETLE ÇALIŞMA LİMİTLERİ İLE KARŞILAŞTIRILIR. ÖNEMLİ OLAN HANGİ KİMYASAL MADDENİN TEST EDİLECEĞİNİN DOĞRU TESPİT EDİLMESİDİR.
43
Kapalı bölmeye girmeden önce uygulanacak kurallar ve düzenlemeler
BÖLME GİRİŞİ VE İÇİ YETERLİ VE UYGUN ŞEKİLDE AYDINLATILMALIDIR. YANICI GAZ VEYA GAZ BUHARLARI VAR İSE GAZ GEÇİRMEZ LAMBALAR KULLANILMALIDIR. SORUMLU ZABİT VEYA UZMAN SÖRVEYOR TARAFINDAN TEHLİKESİZ OLDUĞU BELİRTİLMEDİKÇE BÖLMEYE KİBRİT, ÇAKMAK, ELEKTRİKLİ VEYA GAZLI KAYNAK , ELEKTRİKLİ ARAÇLAR VE BENZERİ ŞEYLER SOKULMAMALIDIR. KURTARMA VE CANLANDIRMA (AYILTMA) TEÇHİZATI DAİMA BÖLME GİRİŞİNDE OLMALI VE KULLANMAYA HAZIR HALDE BULUNDURULMALIDIR. KURTARMA TEÇHİZATI; YEDEK TÜPÜ İLE BİRLİKTE SOLUNUM CİHAZI TAKIMI, CAN HALATI, GAZ GEÇİRMEZ EL FENERİ, SEDYE, BÖLMEDE KALACAK BİR KİŞİYİ YUKARI ALABİLECEK BİR DONANIM VE KURTARMA KEMERİ, İLK YARDIM TENEFFÜS CİHAZINDAN OLUŞUR.
44
Kapalı bölmeye girmeden önce uygulanacak kurallar ve düzenlemeler
BÖLMEDE ÇALIŞACAK KİŞİ SAYISI GEREKLİ GEREKLİ VE ACİL DURUMDA KURTARILMASI MÜMKÜN OLABİLECEKLE SINIRLANDIRILMADIR. BÖLME GİRİŞİNDE KONTROL, REFAKAT VE EMNİYET İÇİN BİR PERSONEL BULUNDURULMALIDIR. İÇERİDEKİ PERSONEL İLE DIŞARIDAKİ PERSONEL ARASINDA BİR HABERLEŞME SİSTEMİ OLUŞTURUP, DENENMELİDİR. YİNE KÖPRÜ ÜSTÜNDEKİ VEYA MAKİNE DAİRESİNDEKİ ZABİT ARASINDA BİR HABERLEŞME SİSTEMİ OLUŞTURULMALIDIR. GİRİŞ MÜSAADESİ VERİLMEDEN ÖNCE TEÇHİZATLI BİR ADAMIN BÖLME İÇİNDEKİ MENFEZLERDEN GEÇİP GEÇEMEYECEĞİ VEYA BÖYLE BİR KİŞİNİN KURTARILMAK ÜZERE YUKARIYA ÇEKİLİP ÇEKİLEMEYECEĞİNİN TETKİK EDİLMESİ GEREKİR.
45
Kapalı bölmelerde çalışma süresince uygulanacak kurallar ve düzenlemeler
BÖLME HAVALANDIRMA SİSTEMİ DEVAMLI ÇALIŞTIRILMALI, SİSTEMDE BİR AKSAKLIK OLDUĞU TAKDİRDE İÇERDE ÇALIŞANLAR DERHAL DIŞARI ÇIKARILMALIDIR. BÖLMEDEKİ ATMOSFER ÇALIŞMA SIRASINDA DEVAMLI TEST EDİLMELİ, ŞARTLARDA BİR KÖTÜLEŞME GÖRÜLDÜĞÜNDE PERSONEL HEMEN DIŞARI ÇIKARILMALIDIR. ÇALIŞMA SIRASINDA BEKLENMEDİK TEHLİKELER ORTAYA ÇIKTIĞI TAKDİRDE BÖLME DERHAL EDİLMELİ VE YENİDEN DURUM DEĞERLENDİRMESİ YAPILMALIDIR. İÇERİDEKİ KİŞİLERDEN BİRİ FENALAŞTIĞINDA DIŞARIDAKİ GÖREVLİ HABERDAR EDİLMELİ VE FENALAŞAN KİŞİ DIŞARI ÇIKARILMALIDIR. ACİL BİR DURUMDA ALARM VERİLEREK KURTARMA YAPAN PERSONELE DESTEK SAĞLANMALIDIR.
46
KORUYUCU GİYSİLER VE TEÇHİZAT
KORUYUCU GİYSİ VE TEÇHİZATIN KULLANILMASI RAHAT ÇALIŞMAYI ZORLAŞTIRABİLİR VEYA KULLANANI SIKABİLİR ANCAK BUNLAR UZUN DENEMELER SONUCU GELİŞTİRİLMİŞ ARAÇLAR OLUP, İŞ EMNİYETİ BAKIMINDAN MUTLAKA KULLANILMASI VEYA KULLANDIRILMASI GEREKİR.
47
KORUYUCU GİYSİ VE TEÇHİZAT ÇEŞİTLERİ
BAŞ KORUYUCU KASK, AĞ VE KEPLER: Bunlardan kask başı yukarıdan düşen cisimlere, yandan ve üstten gelen darbelere karşı korur. Ağ ve şapka ise dağılan saçların bir yere sıkışmasını önler. Kask ve kep ayrıca başı güneş ışınlarından, soğuktan ve yağmurdan korur. Kask ile iç taşıyıcı kayışlar arasında 2.5 cm mesafe olmalıdır. Bu mesafe kaska vaki darbelerin başa yansımasını azaltır. İŞİTME DUYUSU KORUYUCU TIKAÇLAR VE KULAKLIKLAR: Tıkaçlar, pamuk, lastik veya plastik maddeden olur ve koruyucu özellikleri kısıtlıdır.kulaklıklar ise bu iş için en uygun araçlardır. SOLUNUM SİSTEMİNİ KORUYUCU MASKELER : Bunların en basiti solunum sistemini çeşitli tozlardan ve kullanıldıktan sonra tılan ağız ve burnu kapatan kağıt, karton veya bez maskelerdir.
48
YÜZ VE GÖZ KORUYUCU MASKE VE GÖZLÜKLER : Yüz koruyucu maskeler yüzü ve gözleri oksijen ve elektrik kaynağının oluşturduğu kızıl ötesi ve mor ötesi ışınlardan ve ayrıca kimyasal maddelerden korur. Gözlükler ise göze yabancı bir maddenin girmesini engeller. Solunum sistemini solunuma uygunsuz ortamdan korumak için çeşitli tip maskeleri mevcuttur. Oksijenin az olduğu veya solunum için uygun olmayan gazların veya dumanın bulunduğu ortama girmek için hava tüplü maskeler veya hava hortumlu maskeler kullanılır. Bunlardan hava tüplü maskeleri yangın bölümünde incelemiştik. Hava hortumlu maskeler ise maskeye maskeye hava sağlayan hava körüğü veya hava tüpleri arasında bulunan hortumdan müteşekkildir. Körük veya tüpün sağladığı hava uzun hortumlarla maskeye ulaştırılır.
49
Oksijenin % 17 oranında bulunduğu, karbonmonoksit gazının hiç olmadığı (90.06 oranındaki karbonmonoksit gazı şuur kaybına neden olur.) Zararlı gaz, buhar oranının % 1’ i geçmediği ortamlarda çeşitli gaz ve buharlar için çeşitli tip filtreler kullanılır. Filtre seçimi için firmaların bu konulardaki yayınları incelenmelidir. Aeroseller, ince mineral tozları, metal duman ve buharları için aerosel filtreler kullanılır. Karbon monoksit için Karbon monoksit filtreleri kullanılır. Filtreli maskeler kartuşlu maskeler de denir. Ayrıca çeşitli gazlar için kullanılan kanister tipi maskeler vardır. Maskelere son olarak kum raspası ve boya işlerinde kullanılan maske tiplerini örnek olarak gösterebiliriz. EL VE AYAK KORUYUCU ELDİVEN VE AYAKKABILAR : Eldivenler lastik ve deri olarak iki cinstir. Ayakkabılar ise lastik ökçeli, demir burunludur. Ayrıca lastik veya plastik çizmeleri de koruyucu giysi olarak kabul edebiliriz.
50
ÇALIŞMA MÜSAADESİ SİSTEMİ
Can ve mal emniyeti için tehlike arz eden çalışmalar öncesinde iş emniyetinin temini açısından yeterli tedbirler sıralanarak yazılır, sorumlu zabit ve çalışacak personel belirlenir. Bu sisteme ‘Çalışma Müsaadesi Sistemi ‘ denir. Sistemin forma dökülerek yazılı hale getirilmesi için ise çalışma müsaadesi belgesi kullanılır. “Çalışma Müsaadesi Belgesi” gerekli tedbirlerin alınarak işe başlanması gerekli olan bir belgedir. Belgede, önceden tahmin edilebilen tehlikeler ve bunları önlemek için uygulanacak tüm tedbirler ile çalışma esnasında dikkat edilecek hususlar ve uygulanacak kurallar yer alır. Sorumlu zabit, çalışacak personel belirtilir Çalışma saatleri gösterilir.
52
RENK KODLARI Minimaxlar için kullanılan renk kodlarını yangın bölümünde görmüştük. Gaz tüpleri renk kodları : oksijen siyah hava gri nitrojen gri asetilen kestane budan mavi Kablolarda renk kodları : faz + kahverengi nötr - mavi toprak sarı / yeşil
53
Boru devreleri renk kodları :
Kullanma ve içme suyu mavi Deniz suyu yeşil Yangın söndürme kırmızı Hava beyaz Stim gümüş grisi Yakıt kahverengi Yağlama yağı sarı
54
SICAK ÇALIŞMA Gemide atölyeler dışında kaynak işleri veya sıcak kesme işleri yapılması kesinlikle yazılı çalışma müsaadesine tabi olmalıdır. İşe başlamadan önce aşağıda yazılı ve çalışma müsaadesinde belirtilen önlemler alınmalıdır : a - Çalışılacak yerin atmosferinin çalışmaya uygun olup olmadığının belirlenmesi b - Çalışılacak bölmede yanıcı gaz veya sıvı buharının olup olmadığının belirlenmesi. c - Çalışma için yeterli aydınlatmanın olup olmadığının belirlenmesi. d - Havalandırmanın yeterli olup olmadığının belirlenmesi. e - Çalışacak personelin koruyucu giysi ve teçhizatını giymesi veya kullanması
55
f - Takım ve cihazların tam ve çalışır vaziyette bulunması.
g - Girişlerin ve kaçış yollarının neta olması. h - Kabloların, hortumların neta bir vaziyette döşenmesi. i - Çalışılacak bölmenin bitişiğindeki bölmede yanıcı madde, sıvı , gaz bulunmadığının görülmesi. j - Çalışılacak bölgede ve bitişik bölgede yangına karşı önlem alınması. k - Çalışma yapılacak yüzeyde veya bitişik bölmelerdeki yüzeylerde yağ, gres gibi yanıcı maddelerin olmaması. l - Çalışma yapılacak alanın tabanında yabancı maddeler bulunmaması. m - Yanıcı cisimlerin sıcak çalışma yapılacak yerden uzaklaştırılması. n - Çalışma yapılacak bölmede gaz tüplerinin bulunmaması. o - Açık yerler, hava firar boruları, aralıklar gibi yerlerin kıvılcım girmesini önlemek için kapatılması. p - Çalışma yapılacak boru devrelerinin flush edilmesi.
56
GÜNLÜK İŞLERDE EMNİYET TEDBİRLERİ
Demir funda edilirken önünde durulmamalıdır. Manevra halatları vira edilirken veya römorkör çekerken halatın kamçılama alanı içine girilmemelidir. Yüksek yerlerde, direklerde ve bordada çalışırken mutlaka emniyet kemeri ve can halatı kullanılmalıdır. Yük donanımı altında bulunulmamalıdır. Hasta veya yaralı bir kişi borda iskelesinden veya çarmıhtan indirilirken emniyet kemeri ve can halatı kullanılmalıdır. Yüksekte çalışırken el aletlerinin düşmemesi için tedbir alınmalıdır. Seyir halinde iken bordada çalışma yaptırılmamalıdır. Makine provası yapılırken pervane civarına gözcü konulmalıdır.
57
GÜNLÜK İŞLERDE EMNİYET TEDBİRLERİ
Kapalı bölmelere girildiğinde bölme girişinde bir nöbetçi bulundurulmalıdır. Gemi denize çıkmadan önce, yalpalarda yer değiştirebilecek her türlü malzeme, cihaz ve makine deniz bağına alınmalıdır.
72
Uyuşturucu ve Alkol Politikası
Şirketlerin uyuşturucu ve alkol politikası şirket bünyesinde çalışan tüm personel için gecerlidir ve bu politikalar genellikle OCIMF tarafından yayınlanan uyuşturucu ve alkol kontrol yönetmenliği prensibini benimsemektedir. UYUŞTURUCU Yasal ilaçların kötüye kulanımı veya kanunsuz, reçetesiz ilaçların personel tarafından gemi içinde veya dışında kullanımı, taşınması, dağıtımı ve satışı kesinlikle yasaktır. Şirket, yasal olmayan uyuşturucuları kullanan ya da son zamanlarda kullanmış olduğuna dair kayıt bulunan kişilerle reçeteli ilaçlari kötüye kullanan kişilerin işe alınmalarını onaylamayacaktır. Şirketin uyuşturucu politikasını ihlal eden herhangi bir personelin işine derhal son verilecek ve gerekli işlemlerin yapılması için otoritelere teslim edilecektir. Bazı ülkelerde uyuşturucu bulunduranlar ÖLÜM CEZASI’na çarptırılmaktadır.
73
Uyuşturucu ve Alkol Politikası
Kuru yük gemilerinde alkol çok kısıtlı miktarlarda kullanılabilmekte ve tüketimi şu nedenlerle kontrol edilmektedir: Kan içindeki alkol seviyesi 40 mg / 100 ml 'yi aşmamalı. Çalışma saatlerinde ve planlanmış iş saatinden 4saat öncesine kadar alkol alınamaz. Bütün personel gemiye katılış öncesi sağlık kontrolları sırasında uyuşturucu ve alkol testine tabii tutulacaktır. Aşırı alkol tüketiminin bireysel sağlık ve etkili çalışma üzerinde önemli ters etkileri vardır. Alkol bağımlılığı olan biri şirket bünyesinde çalıştırılmayacaktır.
74
Uyuşturucu ve Alkol Politikası
Aşağıdaki tablo kandaki alkol seviyesini göstermektedir. Bu tablo sadece bir kılavuzdur. Alkolün değişik kişilerdeki etkisi farklı olabilir. ALKOL ORANLARI Derece Birim Bira 10 oz 1 30 c Siyah bira 10 oz 30 cl Likör, viski gibi 1 oz Sert içkiler 3 cl Sofra şarabı 10 cl 1 litre şişe Şarap 6 cl 1 litre şişe
75
Uyuşturucu ve Alkol Politikası
Vücudun 1birim alkolden arınması 1saat sürmektedir. Ayrıca 3 kutu normal dereceli bira (3 birim) içildikten sonra alkol seviyesini sıfıra indirmek 3 saat sürmektedir. Şirket bünyesinde çalışan hiç kimse, doktor raporlu olmadığı sürece, herhangi bir uyuşturucu ya da ilaç taşıyamaz, kullanamaz veya dağıtamaz. Doktor raporu durumunda ise gemi kaptanı derhal bilgilendirilmelidir. Yasa dışı uyuşturucu bulunduran ya da ticaretini yapan herhangi bir kimsenin anında gemi ile ilişkisi kesilir. Eğer bu kişinin suçu isbat edilirse aynı şekilde şirketten de uzaklaştırılır ve bulunduğu ülke yasalarına göre hukuki yaptırımla karşılaşır. Uyuşturucu ticareti bir çok ülkede ciddi bir suç olarak değerlendirilip ağır cezaya çarptırılmaktadır. Bu politika ofiste ve gemilerde herzaman çok sıkı bir şekilde uygulanacaktır.
76
Çevre ve Kirliliği Önleme Politikası
Şirketler, atmosfer, deniz, nehirde kirliliğe sebep olmamak için elinde gelen herşeyi yapmayı ve tüm sorumlulukları üstlenmeyi kabul eder. Tüm personel ulusal ve uluslararası çöp dökme kuralları ile Denizlerin Petrol İle Kirlenmesi Uluslararası Konvansiyonu şartlarına uyacaktır. Yönetim, etkili bir planlama ve personelin eğitimi yoluyla çevre koruma konusuna yüksek önem verdiğini ve, uygun ve sorumlu bir işletmecilik yürüttüğünü gösterecektir. Yönetim, çevre koruma konularında kendisine gelen tüm politika, yöntem ve ekipman değişikliği önerilerine olumlu yaklaşacaktır. Aynı şekilde yönetim, yeni iş olanaklarını değerlendirirken çevre politikasından kesinlikle taviz vermeyecektir. Bütün şirket çalışanlarının yüksek seviyede bir çevre koruma bilincine sahip olması zorunludur. Gemilerdeki SOPEP (Denize yakıt/yağ sızıntısı acil durum planı), personele denize yakıt/yağ sızıntısını önlemek ya da en aza indirmek konusunda yardımcı olmak amacıyla hazırlanıp kullanıma sunulmuştur.
77
Sağlık ve Güvenlik Politikası
Şirketler, iş koşullarının potansiyel tehlikeler içerdiğini bilmekte olup, işçilerinin ve müşterilerinin yararına mümkün olduğunca sağlıklı ve güvenli çalışma koşullarını sağlamayı en önemli ve devamlı politikası olarak benimsemiştir. Aşağıdakiler bu politikanın temel ilkeleridir : İşletmenin her aşamasında güvenli ve çevreye saygılı bir çalışma ortamı ve alışkanlığı yaratmak ve bunu aksaksız sürdürmek; Sağlık ve güvenlik ile ilgili tüm kurallara uymak; Kazaları önlemek ve bunu yaparken en etkili yöntem olan kazaların / olayların düzenli bir şekilde rapor edilmesi ve araştırılması yönteminin kullanılmasını sağlamak; Ayrıca yönetim tarafından tam destek sağlanacak, aktif ve katılımcı bir gemi Güvenlik Kurulu’nun oluşmasını sağlamak;
78
Sağlık ve Güvenlik Politikası
Kazaları önlemek için, sağlık ve güvenlik konularında işcilerle beraber teşhis ve fikir alışverişi yapılmasını ve onların etkin katılımlarını sağlamak için cesaretlendirilmelerini ve ödüllendirilmelerini sağlayacak düzenlemeleri hayata geçirmek. Bu projenin uygulanabilir olması için herkesin katılımı gerekir. Bunun sonucu tüm çalışanların, yönetimin bu politikayı gerçekleştirmek yolundaki tüm çabalarına destek olması ve güvenli bir şekilde çalışmak konusunda sorumluluk alması gerekmektedir. Bilerek veya bilmeyerek kimse kendini ya da iş arkadaşlarını tehlikeye atacak bir durum yaratmamalıdır. Şirketler, sağlık, güvenlik ve kazaları önleme konularında etkili bir haberleşmenin, talimatların ve eğitimin, bu politikanın gerçekleşmesi yolunda oldukça önemli bir payı olduğunu kabul etmektedir.
79
Çöp Atma Kuralları Özel bölgelerde sahile 12 mil içinde denize hiç bir şey atılamaz, 12 mil dışında da yalnızca yiyecek atılabilir. Özel bölgeler dışında: 3 mil içinde hiç bir şey atılamaz, 3 mil dışında kağıt, bez, cam, vb. 12 mil dışında yiyecek, metal, şişe, tabak, vb. 25 mil dışında tahta, vb. denize atılabilir . PLASTİK VB. SENTETİK ÜRÜNLER HİÇ BİR ZAMAN DENİZE ATILMAMALIDIR. Özel bölge: Akdeniz, Karadeniz, Kızıldeniz, Kuzey denizi, Karaip denizi, Meksika körfezi,Baltık denizi,Basra körfezi. Special area: Mediterranean sea, Black sea, Red sea, North sea, Caribbean sea, Gulf of Mexico,Baltıc sea, Basra golf.
80
Vardiyada görevli tüm zabitlere veya vardiyanın bir kısmında görevli personele, 24 saat içinde en az saatlik istirahat sağlanacaktır. İstirahat saatleri, biri 6 saatten az olmamak üzere en fazla 2'ye bölünebilir. Paragraf 1 ve 2'de belirtilen personelin istirahati ile ilgili şartlar, acil durumlar, talimler ve olağanüstü çalışma koşullarında geçerli değildir. Paragraf 1 ve 2'de öngörülrn şartlar dışına zorunlu olarak çıkıldığında, asgari 10 saatlik istirahat süresi 6 saate indirilebilerse de bu indirim 2 günden fazla süremez ve 7 günde toplam 70 saatten az olamaz.
81
Kaptan ve Baş Mühendis Yönetici, denetleyici ve İdari Amir olması nedeni ile genel kavramda saate bağlı olmadan 24 saatlik çalışma süresi içinde günlük 10 saat ve/veya ikiye bölünme durumunda biri 6 saatten az olmamak kaydıyla dinlenme süresini kendileri ayarlamakla yükümlüdürler. Telsiz Zabiti: Telsiz Kurallari ve SOLAS Sözleşmesinde belirtilen kuralların dışına çıkmadan günlük 10 saatlik istirahat saatlerini biri 6 saatten az olmamak üzere verilecek mesajlar ve alınacak hava raporlarına göre belirleyecek ve geminin bulundığu trafik ortamı ile kaptanın onayıyla birlikte düzenliyecektir. Güverte ve Makine Vardiyacıları Amirlerinin programları dahilinde günlük 4 saati aşmamak kaydıyle mesaiye kalabilirler ve bu Kısım A-VIII/1 Göreve uygunluk Paragraf 4'de gösterildiği şekilde Kaptan tarafından düzenlenir. Paragraf 1 ve 2'de öngörülrn şartlar dışına zorunlu olarak çıkıldığında, asgari 10 saatlik istirahat süresi 6 saate indirilebilerse de bu indirim 2 günden fazla süremez ve 7 günde toplam 70 saatten az olamaz.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.