Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

BİLGİSAYAR UYGULAMALARI VİZE NOTU

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "BİLGİSAYAR UYGULAMALARI VİZE NOTU"— Sunum transkripti:

1 BİLGİSAYAR UYGULAMALARI VİZE NOTU
ÖĞR. GÖR. ARZU SALKIM ER

2 MS WORD’E GİRİŞ…2.HAFTA Word, Microsoft firması tarafından geliştirilmiş Microsoft Office paketi içinde yer alan ve Windows işletim sistemi altında çalışabilen geliştirilmiş bir kelime-işlem yazılımıdır. Kelime-işlem yazılımları; Düz yazıların yazılması, Yazılan yazıların sayfa ayarının yapılması, Yazıların içine tablo, şekil, resim gibi nesnelerin eklenmesi, Hazırlanan yazıların kağıda basılması, amacıyla geliştirilmiş uygulama yazılımlarıdır.

3 MS WORD’E GİRİŞ İlk başta kelime-işlem için Word, tablo-grafik için Excel, sunum için Powerpoint, veri tabanı için Access ve işlemleri için Outlook yazılımlarını ayrı ayrı üretip piyasaya süren Microsoft firması yılının başında bu yazılımları bir paket içinde birleştirerek Office 95 adıyla piyasaya sürmüştür. Daha sonra söz konusu bu paketi ilgili firma sürekli geliştirerek Office 97, Office 2000, Office XP (2002), Office 2003, Office 2007, Office 2010 ve Office 2013 olarak yeni versiyonlar halinde piyasaya sürmeye devam etmiştir.

4 MS WORD’E GİRİŞ MS-Word'ün bazı özellikleri
Mouse veya klavye ile kullanılabilir. Kalıp mektuplar ve form yazılar hazırlanarak çok sayıda kişiye gönderilebilir. Zarf etiketleri hazırlanabilir. Yazılara resim, grafik, şekil, vb. eklenebilir. Grafik çizilebilir. Hazırlanmış bir doküman daha sonra istenen formatta yeniden düzenlenebilir.

5 MS WORD’E GİRİŞ Kelime veya cümlelerin doğru yazılıp yazılmadığı kontrol edilebilir. Dokümandan içindekiler dosyası ve indeks dosyası oluşturulabilir. Bazı özel yazı veya bölümler çerçeve içine alınabilir. Yazılar, sütunlar halinde düzenlenebilir. Yazının belli bir bölümü veya tamamı büyültülerek daha kolay incelenebilir. İstenen karakterler diğerlerinden daha koyu, eğik, altı çizgili, büyük/küçük yazdırılabilir. Yazılar sayfada; sağa, sola, her iki yana dayalı veya ortalanarak yazdırılabilir.

6 MS WORD’E GİRİŞ Farklı programlarda hazırlanmış dokümanlar Word yazı formatına dönüştürebilir. Yaygın olarak kullanılan tablo ve grafik programlarından çevrim yapabilir. Bir doküman, Word dışında bir programda kullanılacak şekilde kaydedilebilir. Dokümanın bütün sayfaları, bastırılmadan önce tam sayfa olarak incelenebilir. Otomatik sayfa numarası verilebilir, dip not eklenebilir. Kopyalama ve taşıma işlemleri kolaylıkla yapılabilir. Kelime, şekil veya tablolardan oluşan bir sözlük hazırlanabilir

7 MS WORD’E GİRİŞ MS-Word’ün Çalıştırılması
Microsoft Word programı değişik şekillerde çalıştırılabilir: 1. Başlat düğmesini tıklayın. 2. Farenin okunu Programlar üzerine getirin. 3. Karşı pencereye geçerek Microsoft Office-Microsoft Office Word 2010 seçeneği üzerini tıklayın. Ya da : Eğer bilgisayarınızın masaüstü ekranında Microsoft Word’a ait kısayol simgesi varsa bu simgeyi çift tıklayın. MS-Word’ü Kapatma Microsoft Word programını kapatmanın da değişik yolları vardır: Office düğmesinden Kapat komutunu tıklayın.

8 Alt tuşunu basılı tutarak D tuşuna arkasından da K tuşuna basın
Alt tuşunu basılı tutarak D tuşuna arkasından da K tuşuna basın. Ya da : Ctrl tuşunu basılı tutarak W tuşuna basın. Ctrl tuşunu basılı tutarak F4 işlev tuşuna basın. NOT: Word’den çıkmadan önce yazmakta olduğunuz metini kaydetmiş olmalısınız. Eğer kaydetmediyseniz Word size kaydedip kaydetmeyeceğinizi soracaktır. Vereceğiniz karara göre çıkan seçeneklerden birini tıklayarak Word’den çıkarsınız ya da Word’de kalarak yazma işlemine devam edersiniz.

9 MS WORD’ÜN GENEL YAPISI
MS-Word 2010 çalıştırıldığında standart olarak bir sonraki slaytta görüldüğü gibi Word üzerinde çalışmaların yapıldığı ana ekran görüntüye gelir.

10

11 HIZLI ERİŞİM ARAÇ ÇUBUĞU
Hızlı Erişim Araç Çubuğu, sık kullanılan Yeni, Aç, Kaydet, Geri Al, Yenile ve Baskı Önizleme gibi işlemlere ait simgelerin yer aldığı çubuktur. Çubuğun Herhangi bir sekmeye ait başkaca sık kullanılan bir simge bu çubuğa eklenebilmektedir. Hızlı Erişim Araç Çubuğunun sağında yer alan ok tıklandığında yan tarafta görüldüğü gibi bu çubuğa ait sık kullanılan komutlar görüntülenmektedir. Herhangi bir simge hızlı erişim araç çubuğuna eklenmek istendiğinde ilgili simge üzerinde farenin sağ butonu tıklanıp çıkan menüden “Hızlı Erişim Araç Çubuğuna Ekle” komutunu tıklamak yeterli olacaktır.

12 Hızlı Erişim Araç Çubuğundan bir simge silinmek istendiğinde ise, silinmek istenen ilgili simge üzerinde farenin sağ butonu tıklanıp ardından da çıkan menüden “Hızlı Erişim Araç Çubuğundan Kaldır” komutu tıklanır.

13

14 BAŞLIK ÇUBUĞU O anda ekranda çalışılmakta olan MS-Word dosyasının adının görüntülendiği ve “Microsoft Word” ifadesinin yer aldığı çubuktur. Burada dosya adı olarak Belge-1, Belge-2, Belge-3 gibi bir ifade görüyorsanız bu dosya henüz kaydedilmemiş demektir. Yani elektrik kesilse yada bir şekilde bilgisayar kapanacak olsa üzerinde çalışılmakta olan bu dosyadaki bilgiler silinecektir.

15 MENÜ ÇUBUĞU Menü isimlerinden (sekmeler), gruplardan ve komut simgelerinden oluşmaktadır.

16 Sekmeler: Üst sırada Dosya, Giriş, Ekle, Sayfa Düzeni gibi ifadelerden oluşan 9 temel sekme vardır. Her biri bir etkinlik alanını temsil eder. Gruplar: Her sekmenin birbiriyle ilişkili ögelerini (simgelerini) bir arada gösteren birkaç grubu vardır. Komutlar: Yazıda değişiklik yapmak üzere geliştirilmiş ve bir simgeye bağlanmış ifadelerdir. YATAY CETVEL Metnin yatayda yani satır olarak yazılacağı sınırları görüntüler. Metnin yazım alanı gri bölgeler dışında kalan beyaz bölgedir. Metnin satır başı ve diğer satır girintileri cetvel üzerindeki girinti düğmelerinden ayarlanır.

17 KAYDIRMA ÇUBUKLARI Yazım alanının sağında ve altında yer alan bu çubuklar metnin ekranda görünmeyen kısımlarını görmek için kullanılırlar. Yatay kaydırma çubuğu yatayda, dikey kaydırma çubuğu da dikeyde görüntüleme yapmayı kolaylaştırır. 1. Kaydırma çubukları 2. Belgede yukarı-aşağı yada sağa-sola hareket etmek için kaydırma kutusunu sürükleyin. 3. Belgede yukarı-aşağı yada sağa-sola hareket etmek için kaydırma okların tıklatın.

18 DURUM ÇUBUĞU Yazım alanının altında yer alan durum çubuğu, imlecin bulunduğu sayfa ve yazının toplam sayfa sayısı, kelime sayısı, küçük/büyük harf tuşu, imzalar, izinler, değişiklikleri izleme veya makrolar gibi seçeneklerin açık mı yoksa kapalı mı olduğunu gösterir.

19 GÖRÜNÜM DÜĞMELERİ Görünüm sekmesindeki “Belge Görünümleri” grubuna ait simgelerdir. Belgenin normal, anahat, taslak, tam okuma sayfası ve web görünümlerinde gösterilmesini sağlar. Tam ekran okuma Anahat Sayfa Düzeni EKRAN YAKINLAŞTIRMA ÇUBUĞU Belgenin ekrandaki görünümünün büyütülmesini veya küçültülmesini sağlar. Bu işlem ayrıca tekerlekli fare kullanılıyorsa klavyeden CTRL tuşu basılı tutularak fare tekerleği çevrilerek de yapılabilir . Web Düzeni Taslak

20 MS WORD’DE BİR METNİN YAZILMASI….3. HAFTA
Yazıyla ilgili sonradan yapılacak her türlü ayarlamanın düzgün olması yazının bazı kurallara uygun yazılmasına bağlıdır: Paragraf bitmeden asla Enter tuşuna basılmaz. Paragraf bir satırdan uzun ise yazmaya devam edilir satırın sonuna gelindiğinde son kelime MS-Word tarafından otomatik olarak bir alt satıra geçirilerek yazım işlemi alt satırdan devam ettirilir. Kelimeler arasında mutlaka ancak bir boşluk bırakılır. Kelimeler arasında birden çok boş karakter bırakılması yazıyla ilgili sonradan yapılan paragraf biçimlendirmelerinde sorun çıkarmaktadır.

21 MS WORD’DE BİR YAZININ YAZILMASI
Noktalama işaretlerinden önce değil sonra bir boşluk bırakılır. Bırakılan boş karakter mutlaka bir adet olmalıdır. Aksi halde yazıyla ilgili sonradan yapılan paragraf biçimlendirmelerinde sorun çıkarmaktadır. Paragraf girintileri (satır başı, satırların sol ve sağ girintileri) metin yazılıp bittikten cetvel üzerindeki girinti düğmeleri ile tüm paragrafları kapsayacak şekilde yapılmalıdır.

22 BELGE ÜZERİNDE HAREKET ETMEK
Belge yazma ortamında yazınızı yazdıktan sonra; çoğalan satırlar üzerinde ileri/geri ya da sağa sola gitmek gerekir. Belge üzerinde; satırlar arasında yukarı/aşağı ya da satır üzerinde sağa/sola hareket edebilmek için dört yönde ok tuşları kullanılır Kullanıcı yazdığı belge üzerinde değişik yönlerde hareket ederek; giriş noktası olan imleç işaretini istediği yere konumlandırır ve yine yazmaya devam edebilir ya da yazdığı karakterleri değiştirebilir.

23 BELGE İÇİNDE HAREKET İÇİN EN ÇOK KULLANILAN TUŞLAR
ENTER: Paragraf sonu yaparak yeni satıra geçme. Yukarı ok: Bir satır yukarı Aşağı ok: Bir satır aşağı Sol ok: Bir karakter sola Sağ ok Bir karakter sağa HOME: Satır başı END: Satır sonuna Page Down: Bir pencere aşağıya Page Up: Bir pencere yukarıya

24 GERİ AL - YİNELE Word, kullanıcının yaptığı tüm yazma, düzenlemeleri ve biçimleme işlemlerini kaydeder ve gerektiğinde belli bir işleme geriye dönüşü sağlar ya da bu işlemlerin bir çoğunu iptal edebilir. Bu olanağa Geri Al denir.Yazarken yapılan yanlışları (yanlış tuşa basma ya da yanlış uygulanan bir komut) düzeltmenin en kolay yolu ondan vazgeçmektir. Bu işlem Geri Al işlemiyle yapılır. Yapılan hatanın ardından araç çubuğundan Geri Al düğmesine basılır Eğer son yaptığınız işlemi geri almak isterseniz, klavyeden CTRL+Z tuşuna ya da Standart araç çubuğundaki Geri Al düğmesine basabilirsiniz.

25 MS WORD’DE BİR METNİN YAZILMA AŞAMALARI
A) Öncelikle karakter büyültme/küçültme ya da paragraf başı girintisi ayarı gibi hiçbir biçimlendirme işlemi yapılmadan yazı düz yazı yazım kurallarına uyularak yazılıp bitirilir.

26 MS WORD’DE BİR METNİN YAZILMA AŞAMALARI

27 MS WORD’DE BİR METNİN YAZILMA AŞAMALARI
B) Biçimlendirme Yapılır Biçimlendirmeden kasıt metnin karakterlerinde ve paragraf yerleşiminde yapılacak ayarlamalardır. Biçimlendirme işlemi hangi metin parçasında yapılacaksa öncelikle o parçanın seçilmesi gerekir. Bu parça kelime ise üzeri çift tıklanarak, paragraf ise ilgili paragrafta aynı nokta 3 kez tıklanarak seçilir. Cümle ise klavyeden CTRL tuşu basılı tutularak ilgili cümle üzere tıklanır. Birden çok kelime grubu ise ilk yada son kelime tıklanarak farenin butonu basılı tutulup aşağı, yukarı, sola yada sağa sürüklenerek seçilir.

28 MS WORD’DE BİR METNİN YAZILMA AŞAMALARI
Karakter Biçimlendirme: Bir kelime, kelime grubu, cümle, paragraf ya da metnin tamamı seçilerek rengini değiştirme, altını çizme, koyulaştırma, yazı tipini ve boyutunu değiştirme işlemlerine tabi tutulmadır. Paragraf Biçimlendirme: Paragraflarla ilgili yapılan ayarlamalardır. Paragraflarla ilgili üç tür biçimlendirmeden söz edilebilir:

29 MS WORD’DE BİR METNİN YAZILMA AŞAMALARI
1. Hizalama: Paragrafın sola, sağa, ortaya yada iki yana hizalanmasıdır. 2. Paragraf Girintilerinin Ayarlanması: İlgili paragraf seçilerek paragraf başı içerden başlatılabileceği gibi satırlar soldan daha içerden başlatılabilir yada sağ tarafı diğer paragraflara göre daha içerden ayarlanabilir. İlgili paragraf seçildikten sonra hangi girinti ayarlanacaksa o girinti farenin oku ile tıklanıp basılı tutularak sola ya da sağa sürüklenerek girinti ayarı yapılır. Tüm paragraflar seçilirse ayarlama tüm paragraflarda gerçekleşir. Aşağıda 2.paragrafın girinti ayarları görülmektedir.

30 MS WORD’DE BİR METNİN YAZILMA AŞAMALARI

31 MS WORD’DE BİR METNİN YAZILMA AŞAMALARI
3.Paragraflar Arası ve Satırlar Arası Boşluk: Yazılarda paragraflar arasında yada satırlar arasında boşluk bırakmak için boş satır kullanılmaz. Satırlar arası ve paragraflar arası boşlukların ayarlanacağı paragraf yada paragraflar seçildikten sonra “Giriş” sekmesindeki “Paragraf” grubunda yer alan satır aralığı simgesi tıklanır ve çıkan menüden “Satır Aralığı Seçenekleri…” komutu tıklanır. Bu durumda bir üstte görülen “Paragraf” iletişim kutusu görüntülenir. Buradan “Aralık” seçeneği altında yer alan “Önce” ve “Sonra” önünde yer alan değerler değiştirilerek paragraflar arasındaki boşluklar ayarlanır. “Satır aralığı” altında yer alan aralık değeri değiştirilerek de satırlar arasındaki boşluklar ayarlanır.

32 MS WORD’DE BİR METNİN YAZILMA AŞAMALARI
C) Baskı Önizleme Yapılır Yazının kağıda yerleşim düzenini görüntülemek için kullanılır. Bundan amaç kağıt, kartuş vs. israfını önlemektir. Baskı önizleme yapmak için ya “Hızlı Erişim Araç Çubuğu”ndan “Baskı Önizleme” komutu yada “Office Düğmesi”nden “Yazdır” komutu ordan da “Baskı Önizleme” komutu tıklanır. Standart Araç Çubuğundaki baskı önizleme düğmesine fare ile basılır. Klavyeden CTRL + F2 tuşlarına basılır

33 MS WORD’DE BİR METNİN YAZILMA AŞAMALARI

34 MS WORD’DE BİR YAZININ YAZILMASI
D) Sayfa Ayarı Yapılır Baskı önizleme yapıldığında eğer metnin sayfa yerleşimi istenilen şekilde değilse öncelikle metnin sayfa yerleşim düzeni ayarlanır. Ardından da metni kağıda bastırma aşamasına geçilir. Metnin sayfa yerleşimi ile ilgili kenar boşlukları, yönlendirme ve kağıt boyutu olmak üzere üç temel ayarlama yapılmaktadır. Bu ayarlamaları yapmak üzere baskı önizleme durumunda iken Sayfa Yapısı grubundan “Kenar Boşlukları” simgesi, çıkan menüden de “Özel kenar boşlukları…” komutu tıklanır. Bu durumda aşağıda görülen “Sayfa Yapısı” iletişim kutusu çıkar.

35 MS WORD’DE BİR YAZININ YAZILMASI

36 MS WORD’DE BİR YAZININ YAZILMASI
E) Metnin Kağıda Basılması Sayfaya yerleşim düzeni ayarlanan metin kağıda basım için hazır demektir. Bunun için ya baskı önizleme durumundayken “Yazdır” grubundan “Yazdır” simgesi tıklanır yada normal yazım ekranında iken Office düğmesinden “Yazdır” komutu ardından çıkan menüden de tekrar “Yazdır” komutu tıklanır. Bu durumda aşağıda ki “Yazdır” iletişim kutusu görüntülenir.

37 MS WORD’DE BİR YAZININ YAZILMASI

38 MS WORD’DE BİR YAZININ YAZILMASI
Sayfa Numarası Ekleme: Belgeye sayfa numarası ekleme işlemi Menü şeridinde Ekle / Üstbilgi ve Altbilgi grubundan Sayfa Numarası komutları tıklanarak eklenebilir. Komut tıklandığında Sayfa başı, sayfa sonu, sayfa kenar boşluklarına numara ekleme yapılabilir.

39 MS WORD’DE BİR YAZININ YAZILMASI
Üstbilgi ve Altbilgi ekleme: Sayfanın üst ve alt kenar boşluklarına yazı yazmak amacıyla Menü şeridinde Ekle / Üstbilgi ve Altbilgi grubundan Üstbilgi ya da Altbilgi tıklanarak istenilen stil seçilir ve eklenir. Üst ya da alt bilgi alanlarında daha sonra düzenleme yapmak için Üstbilgi yada Altbilgi seçenekleri altında yer alan “Üstbilgiyi düzenle”, “Altbilgiyi düzenle” seçenekleri tıklanır. Farenin sol tuşu bilgi alanlarına çift tıklanarak da düzenleme yapılabilir. Üst yada altbilgiyi silmek içinde Üst yada Altbilgi seçenekleri altındaki “üstbilgiyi kaldır”, “altbilgiyi kaldır” komutları kullanılır.

40 MS WORD’DE BİR YAZININ YAZILMASI
Bul ve Değiştir Komutları: Word belgesinde istenen bir kelimeyi arama işlemi Giriş sekmesinde Düzenleme grubunda Bul komutu verilir. (Giriş/Düzenleme/Bul CTRL-F) Açılan pencerede aranan kısmına istenen ifade yazılır. Arama işleminin hatasız sonuç vermesi için “yalnızca tam sözcükleri bul” ya da “Büyük/Küçük harf eşleştir” seçenekleri kullanılabilir. Aynı pencerenin Değiştir sekmesi kullanılarak bulunan sözcük başka bir sözcükle değiştirilebilir. Bu sayede belge içerisinde istenen sayıda sözcük değiştirilebilir.

41 MS WORD’DE BİR YAZININ YAZILMASI
Bul bölümünde, sadece aranılan bir kelimeyi belge içinde bulup o sözcüğün bulunduğu sayfaya gitmek için kullanabiliriz. Değiştir bölümünde, belge içinde yanlış yazıldığını düşündüğümüz bir kelimeyi bulup doğrusu ile değiştirmek mümkündür. Ayrıca belge içinde birden çok yerde geçen bir kelimenin bulunup sadece biçimini değiştirilmesi de mümkündür.

42 MS WORD’DE BİR YAZININ YAZILMASI
KAYDET/FARKLI KAYDET Belge üzerinde çalışırken onu kalıcı halde saklamak için bir isim vererek kaydetmek gerekir. Kaydet komutunu vermek için şu yöntemler uygulanabilir: hızlı erişim araç çubuğundaki kaydet düğmesi Klavyeden CTRL + S tuş bileşeni Office düğmesindeki kaydet butonu gibi. Aynı belge üzerinde çalışmaya devam edip, değişiklikler yaptığımızda belgeyi tekrar kaydetmek gerekir. Aynı belgeyi tekrar kaydederken Kaydet komutu yeterlidir. Bu durumda tekrar isim vermemiz gerekmez. Kaydetme işlemi aynı dosya ismi ile aynı adrese yapılır. Aynı belgeyi yedeklerken Farklı Kaydet komutunu kullanılır.

43 MS WORD’DE BİR YAZININ YAZILMASI
DİPNOT EKLEME Dipnot, bir belge içinde başkasından alıntı yapılmış bir cümlenin kimden alındığını açıklamak veya belge içinde geçen yabancı bir sözcüğün anlamını açıklamak gibi amaçlarla sayfanın altına veya belgenin sonuna yazılan bir açıklama metnidir. Önce kendisi ile ilgili dipnot açıklaması yazılacak cümlenin veya sözcüğün bittiği yere imleç götürülür. Daha sonra Başvurular menüsünden Dipnot ekle seçeneği seçilir.

44 MS WORD’DE BİR METNİN YAZILMASI

45 MS WORD’DE TABLO VE RESİM EKLEME…4.HAFTA
Tablolar, Word’ün en kapsamlı olanaklarından birisidir. Bir tablo satırlardan ve sütunlardan oluşur. İsim, malzeme, stok listeleri gibi listeler tablolar yardımıyla çok kolay bir şekilde düzenlenebilmektedir. Tablo oluşturmanın iki yolu vardır: 1.) Ekle sekmesinden Tablo Simgesi tıklandığında aşağıda görülen ve otomatik olarak tablo eklemeyi sağlayan “Tablo Ekle” görüntüsü ekrana gelir. Buradan tıklanıp ilk hücreden başlayarak aşağı ve sağa çekilmek suretiyle satır ve sütün sayısı belirlenerek otomatik olarak tablo oluşturulur.

46 MS WORD’DE TABLO VE RESİM EKLEME

47 MS WORD’DE TABLO VE RESİM EKLEME
2. Tablo Simgesi çıktığında “Tablo Ekle” komutu tıklandığında ise satır ve sütun sayısının elle girilmesini sağlayan ve tablo ve hücre genişliklerinin de elle girilebileceği “Tablo Ekle” iletişim kutusu görüntülenir.

48 MS WORD’DE TABLO VE RESİM EKLEME
Satır ve sütun sayıları belirlenip sütun genişliği belirlendikten sonra Tamam tıklandığında imlecin bulunduğu yere tablo eklenmiş olacaktır. Tablo üzerinde yön tuşları ve TAB tuşu kullanılarak tablo içine bilgiler yazılır. Satır ve sütun genişlikleri istenildiği şekilde sonradan ayarlanabilmektedir. Bu tür tablolara yani sütun ve satır çizgilerinin tamamının çerçeve çizgilerine kadar uzandığı tablolara standart tablolar denir. Bunun dışındaki tablolara serbest tablo adı verilir.

49 MS WORD’DE TABLO VE RESİM EKLEME
Serbest Tablo çizmek için Ekle sekmesinden Tablo simgesi tıklandıktan sonra çıkan menüden “Tablo Çiz” komutu tıklanır. Farenin oku kaleme dönüşür. Yazım alanında kalem bir noktada tıklanıp basılı tutularak aşağı ve sağa doğru çekilerek bir dikdörtgen çizilerek serbest tablonun dış çerçevesi çizilir. Ardından da en uzun çizgiden en kısa çizgiye doğru bütün çizgiler tamamlanır. Yanlış çizgi aşağıda görülen tablo araçlarından “Kenarlıkları Çiz” grubundan Silgi simgesi tıklanarak silinebilir. Sonra da aynı gruptan “Tablo Çiz” simgesi tıklanarak diğer çizgilerin çizimine devam edilir.

50 MS WORD’DE TABLO VE RESİM EKLEME

51 TABLO İÇERİSİNDE GEZİNTİ
Tablo içersindeki istenilen hücre tıklanarak imleç oraya getirilebileceği gibi, klavye yardımıyla da imleç tablo içerisinde hareket ettirilebilir. Bu şu şekilde özetlenebilir:

52 METNE RESİM, ŞEKİL, GRAFİK GİBİ NESNELERİ EKLEME
Metin içerisine resimler, grafikler, başka uygulamalarda oluşturulmuş nesneler, çizim şekilleri yerleştirilebilir. Bunun için Ekle sekmesi tıklanır. Bu durumda ekle sekmesine ait “Çizimler” grubunun da yer aldığı metin içine eklenebilecek nesne grupları görüntülenir. MS Office kitaplığından bir resim eklemek isterseniz “Küçük Resim” simgesini, hard disk, CD yada çıkarılabilir disk üzerindeki bir resmi metin içine eklemek isterseniz “Resim” simgesini, çizgilerden oluşacak bir çizim nesnesi eklemek isterseniz “Şekiller” simgesini, kuruluş şeması ve çeşitli diyagramlar eklemek istediğinizde “Smart Art” simgesini, veriler girerek metin içine bu verilere ait bir grafik eklemek isterseniz “Grafik” simgesini tıklamanız gerekir.

53 METNE RESİM, ŞEKİL, GRAFİK GİBİ NESNELERİ EKLEME

54 MİCROSOFT EXCEL: GİRİŞ VE TEMEL BİLGİLER…4. HAFTA
Microsoft Excel Windows altında çalışan bir elektronik tablolama programıdır. Bu elektronik tablo, rakamlar, sözcükler ve tarih gibi verilerle amaca uygun olarak matematiksel işlemler içeren tablo ve şablon oluşturulan, grafik çizilen, temel veri tabanı işlemlerini destekleyen bir programdır.

55 MİCROSOFT EXCEL NE İŞE YARAR?
Etkileşimli tablolar hazırlanır. İşlevler ve matematiksel formüllerle hazırlanan tablolarda değişkenlere göre sonuçlar veren tablolar oluşturulur. Ücret bordrosu, faiz hesaplamaları,enflasyona endeksli değerlendirme tabloları hazırlanarak değişkenlerin yaratacağı sonuçlar bulunur. Verilerle hazırlanan tabloların grafiklere dönüştürülmesi grafik sihirbazı ile kolayca sağlanır. İşlevlerle mantıksal karşılaştırmalar ve sözcük, terim, simge gibi sonuçlar veren tablolar hazırlanır.

56 EXCEL’E GİRİŞ VE EKRAN ÖĞELERİ
Excel programını açmak için Başlat Menüsü->Tüm Programlar/Microsoft Office/Microsoft Office Excel seçilir. Excel’e girdiğimizde program bize Çalışma Kitabı adını taşıyan ve başlangıçta 3 adet çalışma sayfasından oluşan bir dosya verir. Çalışma kitabı, ana program penceresi içinde bir alt pencere şeklinde bulunur.

57 EXCEL’E GİRİŞ VE EKRAN ÖĞELERİ
Aktif Çalışma Sayfası Sayfa Ekle

58 EXCEL’E GİRİŞ VE EKRAN ÖĞELERİ

59 EXCEL KAVRAMLARI Sayfa: Excel programını açtığımızda karşımıza çıkan ve üzerinde çalışacağımız beyaz renkli alana denir. Her belgede karşımıza otomatik olarak üç tane çalışma sayfası çıkar ve bunlardan herhangi birisinde çalışabiliriz. Daha sonra sayfa ekleyebilir veya silebilirsiniz. Hücre : Çalışma sayfasında bulunan her kutucuğa hücre denir. Başka bir deyişle bilgilerin girileceği alana denir. Hücreler, Excel de satır ve sütunların kesişmesinden meydana gelirler. Satır: Çalışma sayfasının solunda bulunan numaraların her biri bir satırı ifade etmektedir. (Yatay çizgiler) Sütun: Çalışma sayfasını üst kısmında bulunan her bir harf bir sütünü temsil etmektedir. (Dikey çizgiler) Şerit: Excel’de kullandığımız komut ve menülerin bulunduğu alana denir. Sekme: Altında komutların yer aldığı bilgi kutucuklarıdır.

60 EXCEL’E GİRİŞ VE EKRAN ÖĞELERİ
Office Düğmesi: Kaydetme, yazdırma ve yayınlama işlemlerinin yapıldığı ve Excel özelliklerinin ayarlandığı bölümdür. Hızlı Erişim Araç Çubuğu: Sık kullanılan Excel özelliklerinin bu alanda kısayolu oluşturularak daha hızlı erişim sağlanabilir. Ad Kutusu: Seçilen hücrenin adını ve tanımlı adları görüntüler. Formül Çubuğu: Seçili hücredeki veri veya formülleri görüntüler. Başlık Çubuğu: Programın ve dosyanın adını görüntüler.

61 EXCEL’E GİRİŞ VE EKRAN ÖĞELERİ
İlk olarak Excel de bulunan sekmelerin işlevlerinden bahsedip, bize lazım olabilecek sekmeleri açıklayalım… Dosya sekmesi: Kaydet farklı kaydet yazdır gibi belgemizin arka plandaki işlerimizi yapmamıza yarayan sekmedir.

62 EXCEL’E GİRİŞ VE EKRAN ÖĞELERİ
Giriş sekmesi: Excel’deki temel işlemlerin yapılabileceği sekmedir. Her düzeyden Excel kullanıcısının sıklıkla ihtiyaç duyduğu biçimlendirme işlemleri, filtre ve sıralama işlemleri gibi temel işlevler bu sekmede bulunur. Giriş sekmesi seçildiğinde 7 tane grup ekrana gelir. Bunlar; Pano, Yazı Tipi, Hizalama, Sayı, Stiller, Hücreler ve Düzenleme gruplarıdır.

63 EXCEL’E GİRİŞ VE EKRAN ÖĞELERİ
Ekle sekmesi: Excel’e eklenebilecek resim, grafik, özet tablo ve köprü gibi işlevleri içerir. Ekle sekmesi seçildiğinde 5 tane grup ekrana gelir. Bunlar; Tablolar, Çizimler, Grafikler, Bağlantılar ve Metin gruplarıdır.

64 EXCEL’E GİRİŞ VE EKRAN ÖĞELERİ
Sayfa Düzeni sekmesinde, sayfa ayarları ve yazdırma ayarları gibi işlevler vardır. Sayfa Düzeni sekmesi seçildiğinde 5 tane grup ekrana gelir. Bunlar; Temalar, Sayfa Yapısı, Sığdırmak İçin Ölçeklendir, Sayfa Seçenekleri ve Yerleştir gruplarıdır.

65 EXCEL’E GİRİŞ VE EKRAN ÖĞELERİ
Formüller sekmesinde, hesaplama araçları, fonksiyonlar ve fonksiyonlara ait işlevler bulunur. Formüller sekmesi seçildiğinde 4 tane grup ekrana gelir. Bunlar; İşlev Kitaplığı, Tanımlı Adlar, Formül Denetleme ve Hesaplama gruplarıdır.

66 EXCEL’E GİRİŞ VE EKRAN ÖĞELERİ
Veri sekmesinde, Excel’in sık kullanılan alt toplam, doğrulama, dış veri, hedef ara ve senaryolar gibi veri analiz etme araçları bulunur.

67 EXCEL’E GİRİŞ VE EKRAN ÖĞELERİ
Gözden Geçir sekmesinde yazım denetimi, açıklamalar, koruma ve paylaşım gibi işlevler bulunur. Gözden Geçir sekmesi seçildiğinde 3 tane grup ekrana gelir.

68 EXCEL’E GİRİŞ VE EKRAN ÖĞELERİ
Görünüm sekmesinde sayfa görünümleri, pencere işlemleri ve makrolar gibi işlevler bulunur. Görünüm sekmesi seçildiğinde 5 tane grup ekrana gelir.

69 5. HAFTA...EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER
Veri Girişi Excel’de boş bir çalışma kitabı oluşturduktan sonra verileri girmeye başlayabilirsiniz. Hücrelere girilen her bir değer Excel’de veri olarak adlandırılır. Veriler, satır ve sütun alanlarının kesişiminden oluşan hücrelere girilmelidir. Bu nedenle tabloları tasarlarken, hangi sütunda hangi alanların olacağına dikkat etmek gerekir.

70 EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER
Hücrelere girilen verilerin türleri metin, sayı, para birimi, tarih veya yüzde oranı olabilir. Hücrelere veri girerken, bir alana girilen verilerin ortak veri türünde olmasına dikkat edilmelidir. Örneğin, Maaş olarak tanımlanan bir sütuna tarih veya yüzde oranı veri türünde bir değer yazılmamalıdır. Bir hücreye veri giriş yapmak için; fare veya yön tuşları ile ilerleyerek veri girişi yapılacak hücre seçilmelidir. Hücreye veri yazıldıktan sonra yazılan veri Enter tuşu ile onaylanır. Hücreye veriyi yazdıktan sonra bir alt satıra geçmek için Enter, sağdaki hücreye geçmek için Tab veya sağ yön tuşu, herhangi bir yöne gitmek için ise yön tuşları kullanılır.

71 EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER
Sayı ve Tarih Girilen Hücreler Metin Girilen Hücreler Excel’de tarihleri yazarken gün, ay, yıl şeklinde bir sıra izlenir ve bunlar arasında ayraç olarak / işareti kullanılır. Ondalıklı sayıları yazarken de ondalık ayracı olarak virgül (,) kullanılmalıdır. Ondalık ayracı olarak nokta (.) kullanılırsa Excel o veriyi metinsel ifade olarak algılar.

72 EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER
Veriler hücreye yazıldığı zaman bazen istenilen şekilde görünmeyebilir veya veriler hücreye sığmayabilir. Veriler hücreye sığmadığı zaman, bulunduğu sütunun sınır çizgisi üzerinde farenin sol tuşu ile sürükleyerek hücre genişletilir. Hücreye yazılan metinler yazıldıkları hücreye sığmamışsa ve yan hücre doluysa metinler sadece hücreye sığdığı kadar görünecektir. Eğer hücreye yazılan veri bir sayı veya tarih ise sığmadığı zaman ###### veya 8,5E+05 gibi bir ifade ile görünecektir.

73 EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER
Verileri Değiştirmek Verileri yazarken değiştirme işlemi, Enter tuşuna basmadan önce Backspace tuşu ile silerek veya imleç ile değiştirilecek yere ilerleyerek yapılır. Fakat Excel hazır durumda iken (durum çubuğunda Hazır yazıyor iken) değişiklik yapılacaksa mutlaka düzenleme (Gir) durumuna geçmek gerekir. Düzenleme durumuna geçip değişiklik yapmak için; Hücre fare ile çift tıklanır ve imleç değiştirilecek yere getirilir veya, Değiştirilecek hücre seçilir ve F2 tuşuna basılır. İmleç değiştirilecek yere getirilir.

74 EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER
Seçim İşlemleri Excel’de bir hücre veya birçok hücre ile çalışmak veya onlara belli işlemler uygulamak için seçmek gerekir. Tek bir hücreyi veya hücreleri seçtiğiniz zaman o hücreler etkin olur ve yapılan işlemler o hücreleri etkiler. Bir hücreyi seçmenin en genel yolu fare ile hücre üzerine tıklamak veya klavyenin yön tuşları ile hücre üzerine gelmektir. Eğer bir hücre aralığı seçilmek isteniyorsa fare sol tuşu basılı tutularak seçilmek istenen hücreler üzerine sürüklenir. Seçim işlemini klavyeden yapmak için ise Shift tuşu basılı tutularak yön tuşları ile seçim istenen yöne genişletilebilir. Bu durumda seçili olan hücreler mavi renkte görünecektir

75 EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER
Seçimin ilk hücresi ise beyaz renkte görünecektir. Seçimin ilk hücresi o an aktif olan hücredir. Seçilen aralıkların adları, seçilen ilk hücre ve son hücreden oluşur. Örneğin, A1:E9 olarak yazılır ve ifade edilir. Bir aralık seçildiğinde ad kutusunda aralık adı değil sadece seçimin ilk hücresi görünür.

76 EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER
Bir sütunun tamamını seçmek için sütun başlığı üzerine bir kez tıklanır. Bir satırın tamamını seçmek için satır numarası üzerine bir kez tıklanır. Bir aralığı seçmek için seçilecek ilk hücre tıklanıp Shift tuşuna basılı tutulur ve seçimin son hücresi tıklanır. Tüm hücreleri seçmek için satır ve sütun numaralarının başladığı yerdeki dikdörtgene tıklanır. Ctrl+Shift+Aşağı yön tuşu o sütunda veri olan son satıra kadar seçer. Ctrl+Shift+Sağ yön tuşu o satırda veri olan son sütuna kadar seçer.

77 EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER
Veri ve Hücre Silmek Hücrelerdeki veriyi silmek için klavyedeki Sil tuşuna basmak yeterlidir. Silinecek verinin bulunduğu hücre seçilip Sil tuşuna basıldığında hücrenin biçimi silinmez, sadece hücrede bulunan veri silinir. Hücredeki biçimi veya açıklamaları silmek için Giriş sekmesinin Düzenleme grubundan Temizle seçilir. Temizle seçildiğinde aşağıdaki seçenekler gelir: Tümünü Temizle: Biçimler, açıklamalar ve verilerle birlikte hücredeki her şeyi siler. Biçimleri Temizle: Hücrede bulunan veriler kalır, sadece biçimleri siler. İçeriği Temizle: Hücredeki veriyi siler, biçim ve açıklamalar silinmez. Sil tuşuna basılmış gibi işlem görür. Açıklamaları Temizle: Hücrede bulunan açıklamayı siler.

78 EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER
Hücredeki veriler yerine, hücrenin kendisi silinmek istenirse Giriş sekmesinin Hücreler grubundan Sil seçilir. Sil seçildiğinde aşağıdaki seçenekler gelir: Hücreleri Sil: Seçili hücre veya hücreleri siler. Sayfa Satırlarını Sil: İmlecin bulunduğu satır veya seçili olan satırları siler. Sayfa Sütunlarını Sil: İmlecin bulunduğu sütun veya seçili olan sütunları siler. Hücreleri Sil seçildiğinde aşağıdaki şekilde görüldüğü üzere hücre silme seçeneklerini içeren Sil penceresi açılır:

79 EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER
Bu pencerede Hücreleri Sola Sürükle seçildiğinde hücreyi siler ve yanındaki hücreyi sola sürükler. Hücreleri Yukarı Sürükle seçildiğinde hücreyi siler ve altındaki hücreyi yukarı sürükler. Tüm Satır seçildiğinde seçili olan hücrenin bulunduğu satırı siler. Tüm Sütun seçildiğinde ise seçili olan hücrenin bulunduğu sütunu siler.

80 EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER
Satır ve Sütun İşlemleri: Çalışma sayfasında tablolar üzerinde çalışırken yeni satır veya sütunlar eklenebilir, silinebilir veya gizlenebilir. Aşağıdaki gibi bir tabloda A ve B sütunu arasına yeni bir sütun eklemek için; B sütununda herhangi bir hücre seçili iken Giriş sekmesinin Hücreler grubundan Ekle seçilir. Açılan seçeneklerden Sayfa Sütunları Ekle seçilir.

81 EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER
Satır ve Sütun Silmek Satır veya sütunları silmek için, silinecek satır veya sütun seçili iken Giriş sekmesinin Hücreler grubundan Sil seçilir. Satır silmek için Sayfa Satırlarını Sil, sütun silmek için Sayfa Sütunlarını Sil seçilir. Satır veya sütunları silmek için satır veya sütun numaraları üzerinde sağ tuş kısayol menüsünden Sil seçeneği de kullanılabilir. Satır ve Sütun Gizlemek Bazı durumlarda tabloda belli satır veya sütunların görünmemesi istenebilir. Örneğin, uzun bir çalışma kitabında o an görmek istemediğiniz veya çalışmayacağınız sütunları gizleyebilirsiniz. Satır veya sütunları gizlemek için;

82 EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER
Gizlenecek satır veya sütunun üzerinde bir hücre seçilir. Giriş sekmesinin Hücreler grubundan Biçim seçilip, Gizle ve Göster işaretlenir. Satır gizlemek için Satırları Gizle, sütun gizlemek için Sütunları Gizle seçilir. Satır veya sütun numarası üzerinde sağ tuş kısayol menüsünden Gizle seçilerek de gizlenebilir. Gizlenen satır veya sütunları tekrar göstermek için; Giriş sekmesinin Hücreler grubundan Biçim seçilip, Gizle ve Göster işaretlenir. Satır göstermek için Satırları Göster, sütun göstermek için Sütunları Göster seçilir. Satır veya sütun numarası üzerinde sağ tuş kısayol menüsünden Göster seçilerek de gizli satır ve sütunlar gösterilebilir.

83 EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER
Taşımak ve Kopyalamak Hücreleri kopyaladığınızda veya kestiğinizde, hücrelerin etrafında kayan bir çerçeve görünür. Bu kayan çerçeve, bu alanın kopyalanacağı veya taşınacağını gösterir. Bu durumda Esc tuşuna basılırsa, kayan çerçeve kaybolur. Yapıştır işlemi sonunda bu hücreler kopyalanmayacak ve taşınmayacaktır. Kopyalama işlemi sonrasında kopyalanan hücrede bulunan tüm biçimlerde kopyalanır. Taşıma işleminde ise kes uygulanmış hücrelerin biçimi temizlenir ve yapıştırılan hücrelere aktarılır. Bir öğeyi kopyalamak için; Kopyalanacak hücreler veya öğeler seçilip, Giriş sekmesinin Pano grubundan Kopyala seçilir. Kopyalamanın yapılacağı hücre seçilip, Giriş sekmesinin Pano grubundan Yapıştır seçilir

84 EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER
Bir öğeyi taşımak için; Taşınacak hücreler veya öğeler seçilip, Giriş sekmesinin Pano grubundan Kes seçilir. Taşımanın yapılacağı hücre seçilip, Giriş sekmesinin Pano grubundan Yapıştır seçilir.

85 EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER
Otomatik Tamamlama Excel’de bir sütuna girilen veriler içinde tekrarlayanlar olabilir. Örneğin, bir personel tablosunda Departman alanını yazarken, satış departmanını aynı sütunda birkaç kez tekrar yazmak gerekebilir. Böyle bir durumda Excel üstteki satırlarda ortak harfleri göreceği için otomatik olarak tamamlar. Böylece; veriyi yazmanız gerekmez, tamamlamanın yapıldığı bölümde Enter tuşuna basmanız yeterlidir.

86 EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER
Veriler aynı sütunda tekrarladığında, hızlı giriş yapmak için otomatik tamamla özelliğini kullanmak gerekir. Eğer veriler ortak olduğu halde otomatik tamamla özelliği kullanılmıyorsa Office Düğmesi-> Excel Seçenekleri seçilir. Gelişmiş kategorisinin Düzenleme Seçenekleri bölümünden Hücre Değerleri İçin Otomatik Tamamla’yı Etkinleştir onay kutusu işaretlenmelidir. Bu seçeneğin onayı kaldırılırsa Excel’de otomatik tamamla özelliği çalışmaz.

87 EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER
Otomatik Doldur Excel’de seçili hücrelerin sağ alt köşesine gelindiğinde oluşan ince artı işaretine doldurma tutamacı denir. Doldurma tutamacının amacı, hücreleri hızlı bir şeklide doldurmak ve otomatik doldur özelliğini kullanarak veri dizileri oluşturmaktır. Aşağıdaki gibi bir çalışma sayfasında A1 hücresine 10 yazılıp, doldurma tutamacından A5 hücresine kadar sürüklenir. Bu durumda A1’de yazan veri A5 hücresine kadar kopyalanacaktır.

88 EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER
Hücreleri Kopyala: Varsayılan olarak seçilidir. Hücredeki verinin ve biçimin aşağıya doldurulmasını sağlar. Serileri Doldur: A1 hücresinde yazan 10 rakamı yerine, 11, 12, 13 şeklinde sayı dizisi yaratır. Yalnızca Biçimlendirmeyi Doldur: Sadece hücre biçimlendirmesini doldurur. Biçimlendirmeden Doldur: Hücre biçimlerini almadan sadece verileri doldurur.

89 EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER
Ay, Gün ve Tarih Doldurmak Excel ay, gün, tarih ve saatleri otomatik olarak doldurur. Herhangi bir hücreye bir ay adı veya bir gün adı yazıp istenen bir yöne doğru doldurma tutamacından sürüklediğinizde otomatik olarak doldurur. Tarihleri doldurmak için de otomatik doldur özelliği kullanılabilir. Örneğin, aylık olarak hazırladığınız izin çizelgesinde bir ayın tüm günlerini tek tek yazmak yerine otomatik doldur özelliği kullanılabilir. Bu durumda aşağıdaki gibi bir hücreye şeklinde bir tarih yazın ve doldurma tutamacından istediğiniz yöne doğru çekin. Excel bu tarihten itibaren sürüklediğiniz yere kadar tarihleri dolduracaktır.

90 EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER

91 EXCEL’DE TEMEL İŞLEMLER
Açıklama Eklemek Hücrelerdeki veriler ile ilgili açıklayıcı bilgi veya notlar almak istediğinizde açıklama ekleyebilirsiniz. Örneğin, bir personel ile ilgili yapacağınız bir işlem varsa kişinin adının yazdığı hücreye açıklama ekleyebilirsiniz. Açıklama eklemek için; Gözden geçir sekmesinin Açıklamalar grubundan Yeni Açıklama seçilir. Açıklamayı gizlemek için Gözden Geçir sekmesinin Açıklamalar grubundan Açıklamayı Göster/Gizle seçilir. Açıklamayı silmek için ise yine Gözden Geçir sekmesinin Açıklamalar grubundan Sil seçilir. Açıklamayı düzenlemek veya güncellemek için ise Açıklama Düzenle seçilir. Çalışma sayfasında bulunan tüm açıklamaları görüntülemek için Gözden Geçir sekmesinin Açıklamalar grubundan Tüm Açıklamaları Göster seçilir.

92 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ…6. HAFTA
BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ Excel’de çalışma sayfasına girilen veriler standart biçimde ham veri haliyle görünür. Sayfada bulunan bu ham verileri okunması kolay bir hale getirmek için bazı işlemler uygulanması gerekir. Örneğin; vurgulanmak istenen bir alanın rengi değiştirilebilir, fiyatlara para birimi biçimi uygulanabilir ya da alan başlıklarının boyutu büyütülebilir .

93 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
Biçimlendirme işlemlerinde hücrelerin yazı tipi, rengi ve yazı boyutu gibi özelliklerinin yanı sıra sayı biçimleri de değiştirilebilir. Yeni biçimler tanımlanabilir ve hücrenin içeriğine göre de biçimlendirme yapılabilir.

94 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
Hızlı Biçimlendirme: Hızlı biçimlendirme, metin seçildikten sonra gelen mini araç çubuğu ile yapılır. Biçimlendirilecek metin seçildikten sonra mini araç çubuğu aşağıdaki gibi açılır. Uygulanmak istenen kontrol seçilerek metin hızlı bir şekilde biçimlendirilir:

95 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
Yazı Tipi Biçimlendirmek: Excel’de başlıkları veya vurgulamak istediğiniz yerleri yazı tiplerini biçimlendirerek vurgulayabilirsiniz. Örneğin; tablonuzdaki verilerin rengini mavi yapmak, yazı boyutunu büyütmek veya verileri kalın yapmak gibi. Yazı tiplerini biçimlendirmek için, biçimlendirilecek hücreler seçildikten sonra Giriş sekmesinin Yazı Tipi grubunda bulunan kontroller kullanılır. Yazının font seçenekleri, hücrenin dolgu rengi ve kenarlık işlemleri gibi kontroller Yazı Tipi grubunda bulunur.

96 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ

97 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
Kenarlık Ekleme Excel’de kılavuz çizgileri varsayılan olarak kağıtta çıkmadığı için hücrelerin düzgün görünmesi için kenarlık vermek gerekir. Hücrelere kenarlık vermek için; Kenarlık verilecek hücreler seçilir. Giriş sekmesinin Yazı Tipi grubunda Kenarlıklar açılan kutusundan istenen kenarlık seçilir.

98 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
Hücreleri seçip sağa tıklıyoruz

99 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
Dolgu (Desen ) Uygulama

100 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
Değerleri Hizalama Hizalama grubunda; hücrelerin hizalanması, hücrelerin birleştirilmesi, metnin kaydırılması ve metin yönünün değiştirilmesi gibi kontroller bulunur. Bu kontroller hücrelerdeki metin ve sayıları konumlandırmayı sağlar. Hizalama grubundaki seçenekleri kullanarak birden çok satır içeren hücreler yapmak, metinleri açılı olarak hizalamak mümkündür.

101 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ

102 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
Hücreleri Birleştirmek Hücreleri birleştirmek birçok tabloda ihtiyaç duyulan bir özelliktir. Örneğin, tablonun en üstünde firmanızın adının yazmasını istiyorsanız bunu ilk hücreye yazmak çok düzgün görünmeyecektir. Seçili olan hücreleri birleştirmek için; Birleştirilecek hücreler seçilir ve Giriş sekmesinin Hizalama grubundan Birleştir seçilir. Birleştirilen hücreleri tekrar eski haline getirmek için Birleştir ve Ortala seçeneğinin yanındaki oka tıklanıp Hücreleri Çöz seçilir.

103 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
Sayıları Biçimlendirmek Sayı grubunda; sayı, tarih, para birimi ve yüzde gibi sayı biçimleri vardır. Sayı grubundaki kontrolleri kullanarak sayısal verilerin biçimlendirme işlemleri yapılabilir. Sayı Biçimi: Tüm sayı biçimlerinin verilmesini veya kaldırılmasını sağlar. Finansal Sayı Biçimi: Para birimine çevirir. Yüzde Stili: Yüzde biçimine çevirir. Virgül Stili: Binlik ayıracı verir. Ondalık Artır: Ondalık basamakları artırır. Ondalık Azalt: Ondalık basamakları azaltır.

104 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
Para Birimi Biçimlendirmek Hücreye yazılacak veri, fiyat ve maaş gibi para birimi ile ifade ediliyorsa bu hücrelere rakamları yazdıktan sonra para birimi biçimi vermek gerekir. Para birimleri veri girişi yaparken rakamların yanına yazılmaz, biçimlendirme ile yapılır. Bir alanı para birimi olarak biçimlendirmek için; Biçimlendirilecek hücreler seçilir. Giriş sekmesinin Sayı grubundan Sayı Biçimi seçilir. Açılan seçeneklerden Para Birimi seçilir.

105 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ

106 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
NOT: Para Birimi seçildiği zaman sistemde varsayılan para birimi ne ise hücreler o para birimine çevrilir. Varsayılan para biriminden farklı bir para birimine çevirmek için Giriş sekmesinin Sayı grubunda bulunan Para Birimi seçilir. Açılan seçeneklerden Diğer Finansal Biçimler seçilerek farklı para birimi biçimleri uygulanabilir.

107 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
Yüzde Oranı Biçimlendirmek Sayıları yüzde oranı şeklinde biçimlendirmek için, verileri yazarken ondalıklı sayı şeklinde yazmak gerekir. Örneğin, bir hücrede %15 görünecekse 0,15 yazılmalıdır. Bir alanı yüzde oranı şeklinde biçimlendirmek için; Biçimlendirilecek hücreler seçilir. Giriş sekmesinin Sayı grubundan Yüzde Stili seçilir. Tarih Biçimlendirmek Excel’de varsayılan tarih formatı gün.ay.yıl şeklindendir ve örneğinde olduğu gibi gösterilir. Bu formatı değiştirip farklı tarih formatları kullanılabilir. Tarih biçimini değiştirmek için; Biçimlendirilecek alan seçilir. Giriş sekmesinin Sayı grubundan Sayı Biçimi seçilir. Açılan seçeneklerden tarih biçimi için Kısa Tarih veya Uzun Tarih seçilir.

108 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
HÜCRE STİLLERİ Excel’de hücreler çeşitli biçim özellikleri kullanılarak biçimlendirileceği gibi varolan hücre stillerini kullanarak da biçimlendirilebilir. Hücre stillerini kullanmak hücreleri sıfırdan biçimlendirme işlemine göre daha hızlı olacaktır. Hücre stillerini kullanmak için Giriş sekmesinin Stiller grubunda bulunan Hücre Stilleri kullanılır. Hücre Stilleri seçildiğinde aşağıdaki gibi bir pencere açılır. Bu pencereden seçili hücrelere uygulanmak istenen hücre stili seçilir.

109 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ

110 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
TABLOYU OTOMATİK BİÇİMLENDİRMEK Tabloyu, biçimlendirme özelliklerinin dışında, hazır tablo biçimlerini kullanarak biçimlendirebilirsiniz. Tabloyu otomatik biçimlendirmek için; Biçimlendirilecek tablo içinde bir yerde iken Giriş sekmesinin Stiller grubundan Tablo Olarak Biçimlendir seçilir. Gelen tablo stillerinden istenen biri seçilir. Tablo stili seçildikten sonra aşağıdaki gibi bir pencere gelir. Bu pencerede otomatik biçimin uygulanacağı tablo aralığı seçilir. Tabloda başlık satırı var ise Tablom Üstbilgi Satırı İçeriyor onay kutusu işaretlenir.

111 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
Tablo Olarak Biçimlendir penceresinde Tablom Üstbilgi Satırı İçeriyor onay kutusu işaretlenmezse tablonun ilk satırında başlıklar bile olsa veri olarak işlenir. Bu nedenle sadece başlık olan tüm tablolarda onay kutusu işaretlenmelidir.

112 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
# Oluşturduğunuz tabloda bazen matematiksel hesaplamalar yapmak isteyebilirsiniz. Örneğin, yukarıdaki tabloda Prim alanının toplamını veya ortalamasını alabilirsiniz. Bunun için tablonun içinde iken Tasarım sekmesinde Tablo Stili Seçenekleri grubunda bulunan Toplam Satırı onay kutusu işaretlenmelidir. Toplam Satırı onay kutusu işaretlendiğinde tablonun sonuna toplam satırı eklenir.

113 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ

114 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
KOŞULLU BİÇİMLENDİRMEK Hücreler belirtilen koşullara uyduğunda biçimlendirilir, koşul dışında kalan hücreler ise biçimlendirilmez. Örneğin, tablonuzda bu aya ait kayıtların kırmızı olmasını istiyorsanız veya fiyatı 2.500’ün üzerinde olan ürünlerin kalın yazı tipi ile yazılmasını istiyorsanız koşullu biçimlendirmeyi kullanabilirsiniz. Koşullu biçimi uygulamak için, hücre aralığı seçilip Giriş sekmesinin Stiller grubundan Koşullu Biçimlendirme kullanılır. Açılan menüde istenilen kuralı seçerek verilere uygulanabilecek Hücre Kurallarını Vurgula ve İlk/Son Kuralları adında iki kural dizisi vardır. Bu kurallar istenilen koşullara göre verileri biçimlendirir.

115 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ

116 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
Örneğin, yukarıdaki tabloda ciro alanı ile arasında olan kayıtları biçimlendirmek için; Tabloda D2:D7 aralığı seçilir. Giriş sekmesinin Stiller grubundan Koşullu Biçimlendirme seçilir. Açılan seçeneklerden Hücre Kurallarını Vurgula seçilip, Arasında koşulu işaretlenir. Birinci kutuya , ikinci kutuya yazılıp Tamam butonuna tıklanır.

117 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
İlk/Son Kuralları Uygulanarak Koşullu Biçimlendirmek

118 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
Fiyat sütununda ortalamanın altında kalan fiyat değerlerini biçimlendirmek için Giriş sekmesinin Stiller grubundan Koşullu Biçimlendirme seçilir

119 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
Veri Çubukları Kullanarak Koşullu Biçimlendirmek Veri Çubukları özelliği, sayısal verileri biçimlendirmek için kullanılır. Sayısal değerin büyüklüğüne veya küçüklüğüne göre hücreyi bir renkle doldurur.. Bunun için yapılması gereken;

120 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
1. Tablo 2. Tablo Örneğin; yukarıdaki gibi bir not tablosunda 1.Sınav alanı, notların büyüklüğüne göre Veri Çubukları kullanarak diğer tabloda (2. tablo) biçimlendirilmiş olarak görünmektedir . Tabloyu bu şekilde biçimlendirmek için; B2:B7 aralığı seçilir. Giriş sekmesinin Stiller grubundan Koşullu Biçimlendirme seçilip, açılan seçeneklerden Veri Çubukları seçilir. Veri Çubukları seçeneklerinden istenen bar şekli seçilir.

121 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ
Koşullu Biçimi Temizlemek Koşullu biçimi temizlemek için; Koşullu biçimin kaldırılacağı hücreler seçilir. Giriş sekmesinin Stiller grubundan Koşullu Biçimlendirme seçilip, açılan seçeneklerden Kuralları Temizle seçilir. Seçili hücrelerdeki koşullu biçimi silmek için Seçili Hücrelerden Kuralları Temizle, tablodaki tüm koşullu biçimleri silmek için Tüm Sayfadan Kuralları Temizle ve bulunulan tablodaki koşullu biçimleri silmek için Bu Tablodan Kuralları Temizle seçilir.

122 EXCEL’DE BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ VE HÜCRE STİLLERİ

123 BAŞARILAR… Öğr. Gör. Arzu SALKIM ER


"BİLGİSAYAR UYGULAMALARI VİZE NOTU" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları