Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanBatur Özoğuz Değiştirilmiş 8 yıl önce
1
Özürlü Öğrenci Birimleri Engelsiz Üniversite Birimleri 17.MAYIS.2010 Prof. Dr. Bülbin Sucuoğlu sucuoglu@education.ankara.edu.tr
2
Bilgi ve Deneyim Birikimi YÖK’ün yürüttüğü çalışmalar Engelsiz Üniversiteler Platformu Engelli Öğrenciler Platformu Çalıştaylar Üniversitelerin çalışmaları Bireysel deneyimler
3
Engelsiz Üniversite Birimleri (EÜB) Kuruluş –İlgili rektör yardımcısı ________________________________ –Bir öğretim üyesi (konu ile ilgili alanlardan) –Tam zamanlı bir uzman (Engellilik alanında bilgisi olan) –SKS müdür yardımcısı –Engelli öğrenci temsilcisi –Sekreter ______________________________ –SKS içinde bir ofis EÜB Yönetmeliği
4
Çalışma ilkeleri YÖK Özürlü Öğrenciler Danışma ve Koordinasyon Yönetmeliği Engelli öğrenciler platformu bildirisi (5 ilke) –Üniversiteler + EÜB + YÖK –karar mekanizmalarına dahil edilme, –ayrımcılıkla mücadele ve eşitlik, –izolasyonla mücadele ve entegrasyon, –erişilebilirlik/ulaşılabilirlik ve engelsiz üniversite, –bireysel farklılıklara saygı
5
Kimlere hizmet verilir? –Doğuştan veya sonradan herhangi bir nedenle bedensel, özgül öğrenme güçlüğü ruhsal, duyusal ve sosyal yeteneklerinin çeşitli derecelerde zedelenmesi nedeniyle toplumsal yaşama uyum sağlama ve günlük gereksinimlerini karşılamada güçlükleri olan danışmanlık, öğretimsel ve destek hizmetlerine ihtiyaç duyan Yüksek öğrenim öğrencileri ( Yükseköğretim Kurumları Özürlü Öğrenciler Danışma ve Koordinasyon Yönetmeliği ) Üniversite öğretim elemanları Üniversite idari personeli –Eğitim öğretim ortamlarından en üst düzeyde yararlanabilmek / aktif katılabilmek için desteğe / düzenlemelere gereksinim duyan bireyler
6
Başvuru –Öğrenci beyanına dayalı başvuru –EÜB web sayfasına başvuru formu (bilgilerde gizlilik ilkesi) Öğrencinin yetersizlikleri neler? Üniversite ne tür destekler sağlanabilir? Öğrenci ne tür destek alırsa eğitim öğretim ortamından en iyi yararlanır? –Gerekirse öğrencinin durumunu belgeleyen rapor –Yeni öğrencilerin başvuruları için üniversite web sayfasından başvuru –EÜB bilmeyen engelli öğrencinin yönlendirilmesi ile başvuru
7
Web sayfası –Amaç –İşleyiş –İlgili yasalar _________________________________ –Başvuru formu –Öğretim üyelerine bilgiler Engelli öğrencilerin özellikleri / gereksinimleri Öğretim üyelerinin sorumlulukları –Öğrencilerin sorumlulukları Erken başvuru Değişiklikleri bildirme Geri bildirim verme –Üniversitedeki fiziksel düzenlemeler / fiziksel yapı envanteri –Duyurular (güncel duyurular) ______________________________ –Üniversite web sayfasında erişebilirlik –Üniversite web sayfasından “engelli” sözcüğü ile doğrudan ulaşım (ÖZİDA: Web erişilebilirliği)
8
İşleyiş –EÜB –Fakülte, yüksek okul, enstitü / dekan yardımcısı, müdür yardımcı –Öğrencinin akademik danışmanı __________________________ –Öğrenci işleri –Yapı işleri –Kütüphane –Bilgi işlem –Üniversite rehberlik servisi –Yurtlar –Üniversite güvenliği
9
EÜB temel işlevleri –Bilgilenme Öğrencilerin gereksinimleri İlgili yasalar / öğrencilerin hakları Özürlülük raporları Ders ve sınav uyarlamaları Fiziksel düzenlemeler Erişilebilirlik –Yönlendirme Üniversite birimlerinin bilgilendirilmesi ve yönlendirilmesi –Her türlü düzenleme, uyarlama, değişiklik, yasal hak –Farkındalıkların artırılması Öğretim üyelerinin bilgilendirilmesi ve yönlendirilmesi
10
–Bireysel destek Öğrencilerle görüşme Bireysel gereksinimleri belirleme Gereksinimlerin karşılanması –Yurt –Öğretim –Sosyal –Maddi Öğrencileri yönlendirme –İşbirliği Rektörlük Üniversitenin ilgili birimleri Akademik danışmanlar Öğrenci İlgili kurum, kuruluş ve birimler
11
Yeni öğrenciler için oryantasyon programları –Öğrenci işleri işbirliği –Yurtlarda öncelik Yurt odalarında düzenlemeler –Burslar –Ulaşım –Ders araç gereç ve materyalinin temini –Ders seçimi
12
Üniversitelerin Teknoloji Altyapısı –Birimlerin teknolojik donanımının sağlanması Gerekli bilgisayar programlarının alımı Braille printer ve şekil çizici Derslerde Power point kullanımı Kütüphane / erişilebilirlik Kütüphane / erişilebilirlik Bilgisayar laboratuarları (donanımlı bilgisayarlar) Okuma odaları Özel araç gereç materyaller
13
Öğrenci performansının doğru değerlendirilmesi –EÜB + dekan yardımcısı+ akademik danışman + Öğrenci işleri –Performansın artırılması Akademik destek Yabancı dil öğrenimi Araç-gereç, materyal İşaret dili tercümanı Not tutucu –Sınavlar Sınavların eşit koşullarda yapılması / performansın doğru ölçülmesi Ek süre, ayrı sınav ortamı, alternatif sınav formatı, okuyucu, bilgisayar kullanımı,vb.. –Öğretim üyesinin bilgilendirilmesi –Öğrencinin öğretim üyesi ile iletişimi –Sınav düzenlemelerinin dönem / öğretim yılı başında yapılması
14
Ders muafiyetleri –YÖK’ ün ilgili kararı Ders uyarlamaları –Derslerde uyarlama ve düzenlemeler –Öğrenci gereksinimleri temel –Uyarlama ve düzenlemelerin öğretim yılı başında belirlenmesi İşaret dili tercümanı Yabancı dil dersleri Bilgisayar öğretimi –EÜB + akademik danışman + dersin öğretim üyesi
15
Üniversite içinde ulaşım –Servis /Özel araç –Belediyelerden destek –Özel park yerleri Fiziksel düzenlemeler –Sınıfların yeri –Kütüphane, yemekhane ulaşım –Konferans salonları ulaşım –Kilit noktalara rampalar (ÖZİDA: Yerel Yönetimler İçin Özürlülere Yönelik Fiziki Ve Mimari Düzenleme Klavuzu) _________________ *Acil durum işleyiş planı
16
Öğrencilerle iletişim –Öğrencilerle bireysel görüşmeler (Randevulu çalışmak) –Web sayfasında EÜB inde çalışan uzmanın telefonu, e posta adresi –Öğrenciler için iletişim grubu kurmak? Projeler hazırlanması –Üniversitelerin BAP birimleri alt yapı projeleri –DPT projeleri –Avrupa birliği projeleri
17
EÜB lerinin çalışmalarının kalıcılığının ve sürekliliğinin sağlanması –Kurumsallaşma –İzleme –Öğrencilerden geri bildirimler –Bütçe
18
Teşekkürler!
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.