Abbasi Tarihi Berat Köse.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
RAMAZAN AYHAN
Advertisements

MISIR’DA KURULAN TÜRK DEVLETLERİ Abbasi halifelerinin merkezi otoriteyi kaybettikleri dönemde merkezden uzak eyaletlerde asayişi sağlamak için geniş yetkilerle.
İSLAMİYETİN YAYILIŞI SOSYAL B. PERFORMANS GÖREVİ
İSKENDERUN NURAN YILMAZ LİSESİ
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ÇAĞDAŞ DEVLETE DOĞRU
ANADOLU SELÇUKLULARI VE HAÇLILAR
KLASİK DÖNEM OSMANLI DEVLET TEŞKİLATI
İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ
YAVUZ SULTAN SELİM DÖNEMİ SİYASİ OLAYLARI
Abbasiler Dönemi.
TÜRK TARİHİNE YOLCULUK
SİYASİ ALANDA YAPILAN İNKİLAPLAR
OSMANLI DEVLETİ.
Binbir Gece Masalları.
ANADOLU SELÇUKLULARI VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET.
İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ
Türkler ve Müslümanlık
OSMANLI DEVLETİ KURULUŞ DÖNEMİ.
ZÜHRE NUR PEHLİVAN SABİRE DALKILIÇ YURDANUR TURELİ
EMEVİLER DÖNEMİ ( ).
HAÇLI SEFERLERİ.
,.
BÜYÜK SELÇUKLU DEVLETİ
Abbasiler ( ).
Sosyal Bilgiler BEYLİKTEN DEVLETE
II. BAYEZİT DÖNEMİ (1481 – 1512) * Cem Sultan Olayı : Cem Sultan II. Bayezit’a karşı Memlükler’in de kışkırtmasıyla birkaç kez taht mücadelesine girişmişse.
YAVUZ SULTAN SELİM DÖNEMİ
BÜYÜK SELÇUKLU DEVLETİ( )
Ali er-Rıza: .
Emevi Tarihi Berat Köse.
TÜRKLERİN MÜSLÜMAN OLUŞU
Emevi Tarihi Berat Köse.
FatImi Tarihi Berat Köse.
Marcus Antonius Berat Köse.
4 Halife Dönemi Berat Köse.
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR.
EYYUBİLER.
TÜRK İSLÂM DEVLETLERİ Türklerin İslam'la Tanışma Süreçleri
Büyük selçuklu devletİ
ANADOLU (TÜRKİYE) SELÇUKLU DEVLETİ.
İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ İLE İLGİLİ BİLGİLER
ÜNİTE: TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK KONU: OSMANLIDA BİR MERKEZ
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / Anadolu’nun Türk Yurdu Oluşu
Bu arada, Ege Denizi‘nde Midilli, Eğriboz, Limni, İmroz
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI DEVLETİ’NİN KURULUŞU
OSMANLI DEVLETİ’NİN KURULUŞU
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
KURULTAYDAN MECLİSE “Egemenlik” kavramı
İslam Medeniyetinde İdari mekanizma (Siyasal yapılanma)
( ) Şehzadeler padişah olabilmek için kardeşlerini öldürebilirlerdi.
Türklerin Müslüman Oluşu
Büyük Selçuklu Devleti Kaan Tuvanç 7/D 219. Kurulduğu Yer: Horasan. Kurucusu: Tuğrul Bey. * Selçuklular, Oğuzların Üçok kolunun Kınık boyundandır. * Büyük.
YARARLANILAN KAYNAK SOSYAL BİLGİLER DEV PAYLAŞIM ORTAMI
Abbâsîler, Emevî hanedanından sonra başa gelerek İslam Devleti'nin yönetimini ve halifeliği beş asırdan daha uzun bir süre elinde tutan hanedan.Emevî.
TÜRKLERİN İSLÂMİYET’İ KABULÜ
SELÇUKLU DEVLETİ SİYASÎ TARİH
Büyük Selçuklu Devleti. Büyük Selçuklu Devleti 1037 yılında Devlet haline gelerek bağımsızlığını ilan etmiş, Bağdat kentini başkent yaparak önce Mezopotamya,
BÜYÜK SELÇUKLU DEVLETİ( ) SEDAT ALTAŞ. Oğuz Türkleri ve Oğuz Adının Anlamı Oğuz: Ok+u+z “Oklar; boylar” anlamına gelir. Oğuz Kağan Destanı'na.
ABBÂSÎLERE BAĞLI DEVLETLER
Türkiye(Anadolu) Selçuklu Devleti
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ABBÂSÎLERE BAĞLI DEVLETLER II
ENDÜLÜS EMEVİLERİ ( ).
SÂMERRÂ DÖNEMİ ( / ).
Resmi dil: Farsça Başkent: Tahran En büyük şehir: Tahran Yüzölçümü: km² Nüfusu: 75 milyon Para birimi: İran Riyali.
Abbasi DEVLETİ’NİN ERKEN DÖNEMİ I
GAZNELİLER ( ).
BÜYÜK SELÇUKLU DEVLETİ SİYASÎ TARİH
OSMANLI KURULUŞ.  Osmanlı Devleti’nin Doğuşu  Malazgirt Savaşı’ndan sonra birçok Türk boyu ile beraber Anadolu’ya gelen Kayılar, Türkiye  Selçuklu.
Sunum transkripti:

Abbasi Tarihi Berat Köse

Abbâsî Devleti Emevi hanedanından sonra gelen ve İslam Devletleri’nin hem yöneticiliğini hem de halifeliği 5 aşır gibi bir süre elinde bulunduran hanedandır.Muhammed’in ölümünden (632) sonra, İslam dünyasını Hulefa-yı Raşidin denilen dört halife ve ardından da Emevîler (661-750) yönetti. Emevîler, Ali’nin öldürülmesiyle yönetimi ele geçirmişlerdi. Emevîlerin iktidardan düşüşleri de aynı biçimde kanlı oldu. Muhammed’in amcası Abbas bin Abdülmuttalip’ın soyundan gelen Abbâsîler, Emevî yönetimine karşı ayaklanarak 750’de halifeliği ve iktidarı ele geçirdiler. Bu tarihten başlayarak Abbâsîler 1258’e kadar İslam dünyasının büyük bölümüne egemen oldular.

Abbâsî Devleti İlk Abbâsî halifesi Ebu’l-Abbas Seffah (750-754) idi. 754’te kardeşi Mansur (754-775) onun yerine geçti. Bu iki halife döneminde orduda Türk ve İran kökenliler önemli görevler üstlendiler. Mansur, 762’de başkenti Şam’dan Bağdat’a taşıdı. Mansur’dan sonra sıra ile Mehdi (775-785) ve Hadi (785-786) halife oldular. Abbâsî Devleti Mansur’un torunu Harun Reşid (786-809) döneminde en geniş sınırlarına ulaştı. Harun Reşid, Binbir Gece Masalları’na konu olan görkemli saltanatını Bermeki ailesine borçluydu. Bu aileden Yahya Bermeki ve iki oğlu, vezir olarak Abbâsî Devleti’ni 17 yıl boyunca fiilen yönettiler.

Abbâsî Devleti Harun Reşid’in oğulları Emin (809-813), Memun (813-833) ve Mutasım (833-842) babalarının politikalarını sürdürdüler. Annesi Harun Reşid’in Türk asıllı bir cariyesinden olan Mutasım Türklerden özel bir askerî güç kurmuştur, Türk unsurları yönetimde önemli görevlere getirmiştir. Daha sonra bu askeri gücün Bağdat’taki varlığı bazı huzursuzluklara neden olduğundan Samarra adıyla yeni bir kent kurdurarak devlet merkezini oraya taşıdı. 838 yılında Mutasım Anadolu’ya Bizans üzerine bir sefer düzenlemiş, ordusunun bir kolu Bizans imparatoru Theofilos ve ordusunu “Anzin Savaşı” adı verilen bir çarpışmada büyük yenilgiye uğratmış, Bizans’ın ikinci büyük kenti Amoriom’u kuşatıp eline geçirmiş ve Abbâsî orduları İznik kentinin yakınlarına kadar ilerlemiştir.

Abbâsî Devleti Yerine geçen oğlu Vâsık (842-847) döneminde Türk emirleri askerî işlerin yanı sıra yönetsel konularda daha etkili oldular. Vâsık’ın ölümünden sonra Abbâsî Devleti parçalanma sürecine girdi. Abbâsî toprakları üzerinde Büveyhîler, Tâhirîler, Samânîler, Şirvânîler, Saffârîler, Hamdânîler, Mervânîler, Mirdâsîler, Ukâyliler, Zengîler, Karahanlılar, Tolunoğulları, Ihşidîler, İdrisîler, Murabıtlar, Muvahhidler, Hafsîler, Aglebîler ve Fâtımîler gibi bağımsız devlet ve beylikler kuruldu.

Abbâsî Devleti İran’da hüküm süren Büveyhiler, 945’te Bağdat’a egemen oldular. Bundan sonra Abbâsî halifeleri Büveyhilerin izniyle başta kalabildiler. Halife Kâim’in (1031-1075) çağrısı üzerine Büyük Selçuklu Devleti Hükümdarı Tuğrul, 1031 yılında Büveyhileri Bağdat’tan çıkardı ve Abbâsîlere yeniden saygınlık kazandırdı.

Abbâsî Devleti Ne var ki Abbâsîler bu tarihten sonra hiçbir zaman eski askeri güçlerine ulaşamadılar ve Mustazhir dönemindeki Haçlı Seferleri karşı başarılı olamadılar. Büyük Selçuklu Devleti’nin parçalanmasıyla birlikte Abbâsîler yeniden gücünü yitirdi. Cengiz Han’ın torunu Hulagu’nun yönetimindeki İlhanlılar 1258’de Bağdat’ı yakıp yıktılar, Halife Mustasım’ı ve yakaladıkları hanedan üyelerini öldürdüler. Böylece 508 yıllık Abbâsî Devleti son buldu. İlhanlı hükümdarı Hulagu Han Bağdat’ta içlerinde on binlerce yazma kitap olan kütüphaneleri yakıp yıktırmıştır. Geri kalan kitapları da Dicle Nehrine attırmıştır. Eserlerin mürekkebi suya karışmış ve Dicle Nehri günlerce bulanık akmıştır.

Abbâsî Devleti Halife Zâhir’in oğlu Ahmed Mısır’a kaçtı ve orada Memlûk Sultanı Baybars’ın koruması altında Mustansır adıyla halife ilan edildi (1261). Mısır Abbâsî halifeliği, siyasal ve askeri yetkiden yoksun, yalnız dinsel otoritesi olan bir kurumdu. Osmanlı Padişahı Yavuz Sultan Selim 1517’de Mısır topraklarına girerek, halifenin yetkileri ile Kutsal Emanetler’i devraldı ve Mısır Abbâsî halifeliğine son verdi.

SON