ÇEVİRİ Tanım.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
LANGUAGE LEARNING Nazik Yıldız 8-A.
Advertisements

1/20 Yazı Türleri “Seçilmiş bir konu üzerinde, yapılan araştırma ve incelemelerin sonucunu bildiren yazılara denir.” Yukarıda hangi türün tanımı yapılmıştır.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV İPUÇLARI.
Terim Çalışmaları Doç. Dr. Ender Ateşman.
Support.ebsco.com CINAHL Plus with Full Text Temel Arama Kullanıcı Kılavuzu
SİMPLE PRESENT TENSE (GENİŞ ZAMAN)
İnsan İletişimine Giriş Human Communication [Bölüm 1]
GENEL ve TEKNİK İLETİŞİM
Yazılım Sertifikasyonunda Karşılaşılan Zorluklar
Support.ebsco.com Kullanıcı Kılavuzu Tam Metin EBSCO Makaleleri.
Support.ebsco.com CINAHL Veri Tabanları Temel Arama Kullanıcı Kılavuzu.
ALAN ÖZELLİKLERİ.
Kendini İfade Etme Emirhan Güneş
İLETİŞİM METİNLERİ ÇÖZÜMLEMELERİ II
KUSURLULUK KOMPLEKSI VE BIR ORTAK CEVIRI VAKASI Class Discussion 9 Translation Criticism TEFL Spring Merve TURHAN.
İletişimde Süreç Yaklaşımı
İLETİŞİM Varlıkların kendi aralarında anlaşmak için oluşturdukları simgeler sistemine denir. Gergin ortamlarda, kişilerin sağlıklı ve olumlu düşünmesi.
9. Sınıf Dil ve Anlatım ŞUBAT
Support.ebsco.com Kullanıcı Kılavuzu EBSCO eBooks Online Kullanım.
Bilgisayarda Ofis Programları
TÜRKÇE Mızrap Ege Durakoğlu.
PARAGRAF Hüdayi Can Çankırı, 2015.
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
TASARRUF NE GÜZELDİR.
ETKİLİ OKUMA.
4.ÜNİTE C.ETKİLİ İLETİŞİM.
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
Gösterge Türleri ve Resim Sanatında Uygulamalar
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
TRANSLATION PROBLEMS and Language TEACHING
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
Browse butonuna tıklayarak kitapların konulara göre sınıflandırılmış listesine erişebilirsiniz.
ÇOKLU ORTAM TASARIM İLKELERİ
RUTH CLARK’IN E-ÖĞRENME İLKELERİNİ ÖĞRENMEYE NE DERSİN ?
HAZIRLAYANLAR: Nida GÖNÜLAL Seda BENLİ
TEOG TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ Engin DEMİRCİ.
Emotional Freedom Techniques Duygusal Özgürlük Tekniği.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
KELİMEDE ANLAM VE KAVRAM. Sözcükler, farklı anlamları, anlam birimlerini içinde barındıran bir yapıdır. Bunlar sırasıyla şöyledir: Kavram: Bir varlığın.
En uzak mesafe ne Afrika’dır
METİNLERİ Matrislerle ŞİFRELEME
ÇEVİRİNİN DİLBİLİMSEL YÖNLERİ ÜZERİNE (ROMAN JAKOBSON)
Learning to learn network for low skilled senior learners ÖĞRENCİ Mİ? EVET, O BENİM! Learning to Learn Training Öğrendiklerinizin aktif bir seçicisi olmak.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan (Hilal Gülkılık’tan alınmıştır)
Learning to learn network for low skilled senior learners ÖĞRENCİ Mİ? EVET, O BENİM! Learning to Learn Training Gölgede kalmış yeterliliklerinizin farkında.
BÖLÜM 5 ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ.
ANLATIMA HAZIRLIK.
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
What is a ‘Relevant’ Translation? Jacques DERRIDA Hazırlayan: Rabia ARIKAN.
ÇEVİRİ Tanım.
İŞİTME ENGELLİLER.
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
Programın Karşılaştırılması Sunusu
EBSCOhost ile Tam Metin Makaleler
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
ÇEVİRİBİLİM KAVRAMLARI
ÇEVİRİDE NORMLAR SÖYLEM – SÖYLEM ANALİZİ
VERİMLİ VE ETKİLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ CUMHURİYET İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ.
Gideon Toury ve Öncül Normlar
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
Structure of an IR System
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
Konferans Tercümanı Şule Girmen
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

ÇEVİRİ Tanım

Çevirinin Farklı Tanımları «Çeviri» kelimesinin bir çok alanda farklı tanımları bulunmaktadır. Örneğin: (Matematik) moving an object without changing it in any other way. (İşletme) Restatement of financial statement in a currency other than in which it was originally dominated. (Araştırma) the conversion of something from one form or medium to another.

«Dil» de Çevirinin Tanımı The process of translating words or text from one language into another or The communication of the meaning of a source language text by means of an equivalent target language text

«Çeviri» kelimesinin literatürde yüzden fazla tanımı vardır «Çeviri» kelimesinin literatürde yüzden fazla tanımı vardır. Ancak en genel haliyle çevirinin tanımı şu şekilde yapabiliriz: Çeviri, kaynak dildeki (source language) bir iletinin (message) erek / hedef dile (target language) eşdeğer biçimde aktarılmasıdır. Çevirinin temel amaçlarından birisi bu iki dil arasında eşdeğerlilik ilişkisini sağlamaktır. Çevirinin bu tanımı, Roman Jakobson’un Çeviri sınıflandırmasında «Diller arası Çeviri» tanımıyla örtüşmektedir.

Jacobson ve Çeviri Sınıflandırması Jacobson çeviriyi üç ana başlık altında inceler. Diller arası Çeviri (interlingual translation) 2) Diliçi Çeviri (intralingual translation) 3)Göstergeler arası Çeviri (intersemiotic translation)

Diller arası Çeviri Günlük dilde çeviri dendiği zaman aklımıza ilk gelen diller arası çeviridir. Yani sözel veya yazılı bir iletiyi farklı bir dilde sözel veya yazılı olarak yeniden ifade etmektir.

Diliçi Çeviri Belki en fazla yaşadığımız ama en az kavramsallaştırdığımız çeviri türüdür. Diliçi çeviri çok farklı ortam ve biçimlerde gerçekleşebilir. Diliçi çeviri sözel bir iletiyi aynı dilde yine sözel olarak farklı biçimde aktarmak olarak tanımlanmaktadır. Örneğin; bir öğretmenin anlattığı dersi anlamayan bir öğrenciye daha yavaş ve basitleştirerek anlatması bir diliçi çeviri uygulamasıdır.

Diğer taraftan diliçi çeviri yazılı metinlerde de sık sık karşılaşılan bir olgudur.; halk hikayeleri yada anonim masallar hemen hemen her basımda farklılaşır, uzunluk, sözcük çeşitliliği ve olay örgüsü açısından değişebilirler. Bu durumda karşı karşıya kalınan şey de yine bir diliçi çeviridir. Türkiye’de diliçi çeviriye gösterilebilecek bir diğer örnek de Osmanlıca metinlerin Latin alfabesi ile yayımlanması, yani çevrimyazı işlemidir.

Göstergeler arası Çeviri Sözel bir iletiyi farklı bir gösterge sistemi aracılığı ile yeniden ifade etmek olarak tanımlanmaktadır. Bu çeviriye verilebilecek en iyi örnek işaret dilidir. İşaret dilinde sözel olarak verilen bir ileti sözel olmayan, beden hareketlerine dayalı bir sistemin göstergelerine taşınarak karşı tarafa aktarılır.

Çeviri ister diller arası, isterse diliçi olsun, sınıflandırmada kullanılan bir diğer ölçüt de yazılı / sözlü çeviri ayırımıdır. Bir çok benzerlik içermekle birlikte bazı notalarda birbirlerinden ayrılırlar. Bu nedenle, hem uygulama, hem de kavramsallaştırma açısından ikisini ayrı ele almak gerekir. Bu ayrıma girmeden önce her ikisinde de ortak olan sürece göz atmak gerekir.

Çeviri Edinimi (Act of Translation) Çeviri genellikle dilsel bir aktarım olarak düşünülür ve en basit haliyle aşağıda yer alan bir süreç içinde gerçekleşir. KAYNAK METİN ÇÖZÜMLEME YENİDEN YAPILANDIRMA EREK METİN (ÇEVİRİ SÜRECİ 1) Ancak çeviri bu şekilde kurgulandığında ortaya oldukça indirgemeci bir yaklaşım çıkar ve çevirmen iki metin arasında aktarım yapan mekanik bir kodlama cihazına benzetilir.

Oysa her metnin bir yaratıcısı ve bir de alıcısı vardır Oysa her metnin bir yaratıcısı ve bir de alıcısı vardır. Üstelik çeviri sürecinde bunların sayısı en az ikidir, çünkü çevirmen hem kaynak metnin alıcısı hem de erek metnin yaratıcısıdır. Dolayısıyla çeviri için çok daha kapsamlı bir süreç öngörmek gerekir.

Çeviri Süreci 2

Çeviri Süreci 3 Bir diğer çeviri süreci modeli ise Nida’nın ortaya koyduğu süreçtir. Bu süreç çevirmenin metinler ve metin birimleri arasında diller arası eşdeğerlilik sağlamasına yönelik bilişsel bir etkinliktir.

Çevirmen bu süreçte, kaynak metinde ifade edilen düşünceleri hedef dilde yeniden ifade etmek amacıyla, kaynak metnin özelliklerini çözümlemek ve yorumlamak, çeviri yöntemlerini uygulamak, hedef metnin kaynaklarını incelemek, uygun seçenekleri oluşturmak ve seçilen eşdeğerlilikleri doğrulamak için bilinçli ve yöntemli bir yol izlemek durumundadır.

Nida ve Çeviri Süreci

Bu süreçte en önemli aşama metni okuyup anlamaktır. İlk aşamada kaynak metnin anlamını çözümleyen (decoding the meaning) çevirmen metin çözümleme aşamasından sonra bu bilgileri hedef dile aktarır ve anlamı hedef dilde yeniden düzgüler (re-decoding the meaning) Yani çevirmen anlamlı hedef dil yapısında yeniden üreterek hedef dile çevirisini yapar.

ÇEVİRİ TÜRLERİ Yazılı Çeviri (translation): yazılı olarak bir dildeki iletiyi yada düşünceyi diğer dile aktarma işlemidir. Sözlü Çeviri (interpreting): ileti veya düşünceyi başka bir dile sözlü olarak aktarma işlemidir. Ardıl Çeviri (consecutive interpretation): çevirmen kaynak dilde yapılan konuşmanın bir bölümünü dinleyerek not alır ve konuşmacı durduktan sonra notlarına bakarak dinleyiciye aktarır.

Çeviri Türleri Yazılı Metinden Sözlü Çeviri (sight translation): çevirmen kendisine verilen yazılı metne bir göz atarak o anda çevirisini yapar. Eşzamanlı/Andaş Çeviri (simultaneous translation): konferanslarda konuşmacının yaptığı konuşma eş zamanlı olarak dinleyiciye aktarılır.