BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
Advertisements

Bilişsel Gelişim?.
Materyal Geliştirme Süreci-Aşamalar
BEBEKLER Giriş.
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
KİŞİNİN ZEKASI PARMAK İZİ KADAR EŞSİZDİR.
Bilişsel Öğrenme Kuramı
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
ÖĞRENME STİLLERİ.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Eğitim Öğretimde Planlama
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
JEROME BRUNER ‘İN ÖĞRENME KURAMI
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
BİLİŞSEL GELİŞİM Piaget Bruner Vygotsky.
Çoklu Ortam Kuramları Embiya ÇELİK
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
BİLİŞSEL KURAM.
Edgar Dale’in Yaşantı Konisi
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
Buruner’in Bilişsel Gelişim Kuramı
Vygotsky ve Sosyo-kültürel teori
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri
Edgar Dale’in Yaşantı Konisi
YETİŞKİN EĞİTİMİ Yard. Doç. Dr. Samiye METE
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ Dr. Kerim Karabacak
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
BİLİŞSEL VE DİL GELİŞİMİ
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri.
Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
Lev Vygotsky.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan (Hilal Gülkılık’tan alınmıştır)
BÖLÜM 5 ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ.
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
Bilişsel ve Dil Gelişimi
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
Bilişsel Gelişim Çocukluk Çağı 1.
Sembolik Düşünce Nedir
Oyun ve Din Öğretimi Dr. H. Kader ZENGİN.
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
KİŞİNİN ZEKASI PARMAK İZİ KADAR EŞSİZDİR.
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Doç. Dr. Berna Aslan ÖĞRETİM İLKELERİ Doç. Dr. Berna Aslan
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
BİLİŞSEL GELİŞİM Jean Piaget (Bruner - Vygotsky) Zeki TAŞ Öğr. Gör.
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GELİŞİMİN İLKELERİ ÖĞR.GÖR.CEM SAMUT.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Kültürel Tarihsel Kuram
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Başşliyoouu... Başlıyor....
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI. PLAN Bir düşünceyi, bir işi ve tasarıyı sonuçlandırmak için önceden belirtilen hususların çizgi resim ve ya yazıyla gösterilmesidir.
Sunum transkripti:

BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ 27.04.2017 Dr. Kerim KARABACAK BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM MODELİ BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ Jerome Bruner (1966) bilişsel gelişim fonksiyonlarını incelemiştir. Bruner’e göre Bilişsel gelişimi inceleyen kuramlar aşağıdaki noktaları dikkate almalıdır: Gelişim, tepkilerin uyarıcıdan bağımsız hale gelmesidir. Gelişim bilgiyi işleme sürecinin ve depolama sisteminin gelişimine bağlıdır. Gelişim, bireyin kendisine ve başkalarına ne yaptığı ve ne yapacağını artan bir kapasite ile açıklamasıdır. Gelişim için sistemli bir öğretici-öğrenici sistemi gereklidir. Bilişsel gelişimde dil önemli bir anahtardır. Gelişim, bir çok seçenekle baş etme yeteneğindeki bir artıştır.

BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ 27.04.2017 Dr. Kerim KARABACAK BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ Bruner çocuğun çevresindeki dünyayı zihinde temsil etme yollarını üç aşamada olduğunu ifade eder: Eylemsel dönem (0-3 yaş) İmgesel Dönem Sembolik Dönem Eylemsel Dönem Çocuk bu dönemde çevreyi eylemlerle anlar; çevresindeki nesnelerle ilgili yaşantıları, onlara dokunarak, vurarak, ısırarak, hareket ettirerek kazanır. Onlar için nesneler bazı eylemler yaptıkları şeylerdir. Bu dönemde çocuklar en rahat psiko-motor eylemlerle öğrenir. Gardner, bilginin eylemlerle temsil edilme formuna «devinduyumsal zeka» adını vermektedir.

Görsel belek gelişmiştir. Bilgi imgelerle taşınır. 27.04.2017 Dr. Kerim KARABACAK BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM MODELİ İmgesel Dönem Görsel belek gelişmiştir. Bilgi imgelerle taşınır. Çocuğun kararları dille değil duyu organları yoluyla edindiği duyusal etkilere dayalıdır. Çocuk algılarının tutsağıdır. Herhangi bir nesneyi, olayı, durumu nasıl algılarsa zihinlerinde o şekilde canlandırılır. Herhangi bir olayı veya nesneyi görmeden de resmedebilir. Gardner, bilginin imgelerle temsil edilmesine «uzaysal zeka» adını verir. Bu dönem Piaget’in işlem öncesi dönemine karşılık gelir.

Çocuk etkinlik ya da algının anlamını açıklayan sembolleri kullanır. 27.04.2017 Dr. Kerim KARABACAK BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM MODELİ Sembolik Dönem Çocuk etkinlik ya da algının anlamını açıklayan sembolleri kullanır. Çocuk dil, mantık, matematik, müzik vb. alanların sembollerini kullanarak iletişim kurabilir. Kısa cümlelerle anlamsal olarak zengin ifadeler oluşturabilir. Az sembollerle çok şey ifade edebilir. Artan yaş ve yaşantılarla, sembolik sistem daha çok kullanılır.

VYGOTSKY’NİN BİLİŞSEL GELİŞİM MODELİ 27.04.2017 Dr. Kerim KARABACAK VYGOTSKY’NİN BİLİŞSEL GELİŞİM MODELİ VYGOTSKY’NİN BİLİŞSEL GELİŞİM MODELİ Sosyal çevre çocuğun bilişsel gelişimde önemli bir öneme sahiptir. Bu nedenle çocukların kazandıkları kavramların, fikirlerin, olguların, becerilerin, tutumların kaynağı sosyal çevredir. Bilişsel gelişimin kaynağı, kişisel psikolojik süreçlerden önce, insanlar ve kültür arasındaki etkileşimdir. Sosyal çevremiz bizi belli bir kategoriye yerleştirir. (zeki, kısa, uzun, zengin vb) Bilişsel gelişim, başkaları tarafından düzenlenen davranışlardan, bireyin kendi kendine düzenlediği davranışlara doğru bir ilerleme gösterir.

VYGOTSKY’NİN BİLİŞSEL GELİŞİM MODELİ 27.04.2017 Dr. Kerim KARABACAK VYGOTSKY’NİN BİLİŞSEL GELİŞİM MODELİ VYGOTSKY’NİN BİLİŞSEL GELİŞİM MODELİ 5. Öğretmenlerin ve diğer yetişkinlerin asıl iş görüsü, dışsal denetimi giderek azaltıp çocuğun içsel denetimini beslemek ve kendi kendini düzenlemesini desteklemektir. Öğretim, çocuğun gelişimini ileri götürebildiği ölçüde iyidir. Doğrudan bire bir öğretim ve çocukların çocuklarla ve yetişkinlerle etkileşimini sağlayan öğretim biçimleri çocuğun bilişsel gelişiminde önemli rol oynar. Okullar ve öğretmenler çocukları çalışmalarında aşırı derece yalnız bırakmamalıdırlar. Gelişimin tam olarak sağlanabilmesi için çocuk karmaşık durumlara doğru yönlendirilmelidir.

BRUNER ve VYGOTSKY’NİN EĞİTİME İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ 27.04.2017 Dr. Kerim KARABACAK VYGOTSKY’NİN BİLİŞSEL GELİŞİM MODELİ BRUNER ve VYGOTSKY’NİN EĞİTİME İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ Çocuklar yetişinler gibi düşünemezler. Bu nedenle eğitimciler onların bilişsel düzeylerini (nasıl bilişsel işlem yaptıkları, olaylara ve problemlere nasıl baktıkları) iyi tanımalıdır. Çocukların öğrenmelerini sağlamak için özellikle okul öncesi ve ilköğretimin ilk yıllarında somut nesnelerle, materyallerle, olaylarla çalışılması sağlanmalıdır. Öğretim bilişsel süreçlerin aşamalarına uygun olarak gerçekleştirilmelidir.

BRUNER ve VYGOTSKY’NİN EĞİTİME İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ 27.04.2017 Dr. Kerim KARABACAK VYGOTSKY’NİN BİLİŞSEL GELİŞİM MODELİ BRUNER ve VYGOTSKY’NİN EĞİTİME İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ 4. Öğretimde yakından uzağa ilkesi kullanılmalıdır. 5. Piaget ve Bruner’e göre çocuğun kazanacağı yeni yaşantılar , eski yaşantılarına uygun olmalıdır. 6. Çocuğun kendi hızıyla öğrenmesine imkan vermelidir. 7. Öğretmenler, öğrenmenin sosyal yanını göz ardı etmemelidir. Öğrencilerin diğer öğretmenlerle öğrencilerle etkileşimi ona sosyal, duygusal ve bilişsel özellikler kazandırır.