BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
Advertisements

FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE BEP
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Prof. Dr. A. Ayşe Karaduman 08. Nisan Kazan - Ankara
ÖZEL EĞİTİMİN GEREKLİLİĞİ VE ÖNEMİ
Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Özel Eğitim
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
PSİKOLOJİ VE PSİKİYATRİDE TEMEL KAVRAMLAR
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE
AÇIK EĞİTİM YAKLAŞIMI.
UYUMSUZ ÇOCUKLARIN TANINMASI VE TEŞHİSİ
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
SINIF YÖNETİMİ Konu: Sınıf Yönetimi ve Disiplin Modelleri.
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
Sefa BARIŞ U Eşref TİRYAKİ U Taha AKKOL U
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
OTİZM. OTİZM OTİZM NE DEĞİLDİR Otizm, ona sahip insanların insan gibi yaşama hakkını ellerinden alabilecek bir hastalık değildir. Otizm, bir ruh hastalığı.
«Okulöncesi ve İlköğretim Dönemi Öğrencilerinin Tanılanması Öncesinde Okulları Tarafından Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi» Mustafa AYRAL, Şadan.
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
Bölüm 4 Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu.
Bölüm 5 Kaygı Bozuklukları I: Özgül Fobi, Ayrılma Kaygısı Bozukluğu ve Sosyal Kaygı Bozukluğu
Bölüm 7 Yeme Bozuklukları
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
Bölüm 10 Riskli Davranışlar ve Duygusal Rahatsızlık
BEYİN ve BİLİŞSEL GELİŞİM
Bölüm 6 Kaygı Bozuklukları II: Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Yaygın Kaygı Bozukluğu, ve Obsesif-Kompulsif Bozukluk.
Bölüm 1 GİRİŞ. Bölüm 1 GİRİŞ Duygusal ve Davranışsal Bozuklukların Tanımı Normal Dışı Davranışları Belirlemede Öznellik Bazı araştırmacılar (ör.
Bölüm 8 Depresif Bozukluklar, Bipolar Bozukluklar ve Okul Çağındaki Çocuk ve Gençlerde İntiharın Önlenmesi.
Bölüm 2 DAVRANIM BOZUKLUĞU
DİĞER TUTUMLAR.
Bölüm 3 Karşı Gelme Bozukluğu
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
BÖLÜM 3 NEREDEN BAŞLADIK ve NEREYE GİDİYORUZ: GEÇMİŞ, GÜNÜMÜZ, GELECEK.
BÖLÜM 4 KURAMSAL MODELLER: NASIL DÜŞÜNMELİYİZ?.
BÖLÜM 12 KAYGI VE İLİŞKİLİ BOZUKLUKLAR KAYGI BOZUKLUKLARI Kaygı ve kaygıyla ilişkili bozuklukları tartışmak için gruplandırmak sorunlu bir iştir çünkü.
BÖLÜM 1 BAŞLANGIÇ NOKTASI: TEMEL VARSAYIMLAR BEKLENTİLER Beklentiler hem öğrenciler hem de öğretmenler için geçerlidir ve beklentilerin çok yüksek ya.
BÖLÜM 10 AÇIK SALDIRGANLIK ve ÖRTÜK ANTİSOSYAL DAVRANIŞ.
GENEL ÖNERİLER. ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE NE TÜR PROGRAMLAR/ MÜDAHALELER ETKİLİ? BİREYSEL DÜZEYDE MÜDAHALELER: Bu kategorideki programlardan/müdahalelerden.
BÖLÜM 5 OKUL. BÖLÜM 5 OKUL Okulun DDB’ye yol açmadaki rolü özellikle eğitimciler OKUL İLE İLGİLİ ETMENLERİN NEDENSEL AÇIKLAMALAR OLARAK ELE ALINMASI.
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
Tik bozukluğu. Tik bozukluğu nedir? Tikler ani ve tekrarlayıcı kas kasılmaları sonucu yarı istemli bir şekilde ortaya çıkan hareket ve sesler olarak tanımlanabilir.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU PROF.DR.AYŞE AVCI GAZİANTEP 21.Mart
Gelişimsel Psikopatoloji Vaka İnceleme Projesi
Uyum güçlüğü gösteren çocuklar
ÖZEL EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA UYGULAMARI
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Matematik Öğrenme Bozukluğu/ Güçlüğü
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLANÇOCUKLAR
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
Engelli Bireylerin Eğitimi Yasası (Individuals with Disabilities Education Act-IDEA)-(1990)
Zeka Gerilikleri.
Özel Gereksinimli Çocuklar
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ

SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
Öğrenme Güçlüğü Ahmet GENÇ. Öğrenme Güçlüğü: Yazılı-Sözlü dili anlamayı, kullanmayı içeren temel psikolojik süreçlerin bir veya birkaçında oluşan bozukluk.Bu.
MÜSKÜLER DİSTROFİ (KAS DİSTROFİSİ) Zeliha IŞIK
Sunum transkripti:

BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI

TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde en yaygın olarak kullanılan terimdir.

Tanım ve terminoloji ile ilgili hâlâ önemli tartışmalar ve karışıklıklar söz konusudur. Ancak, birçok tanım, DEHB’nin, yedi ya da sekiz yaşlarında ortaya çıkan, yaşam boyu devam eden, hem akademik hem de sosyal problemleri içeren ve sıklıkla diğer bozuklukların belirtilerinin eşlik ettiği dikkat ve aktivite düzeyine ilişkin gelişimsel bir bozukluk olduğunu ileri sürmektedir. TANIM VE YAYGINLIK

DEHB’nin pek çok tanımı, DEHB’nin yaşamın ilk yıllarında (yedi ya da sekiz yaşından önce) ortaya çıkan ve yaşam boyu devam eden, hem akademik hem de sosyal becerileri içeren ve sıklıkla başka bozuklukların da eşlik ettiği dikkat ve aktivitedeki gelişimsel bir bozukluk olduğunu ileri sürmektedir.

TANIM VE YAYGINLIK Diğer Bozukluklarla İlişkisi Dikkat ve aktivite bozuklukları, çocuk ve gençlerde sıklıkla başka türde bozukluklarla birlikte görülmektedir. Neredeyse bütün öğretmenler, anne-babalar ve klinisyenler, dışa yönelim bozuklukları ya da otizm gibi farklı DDB olan çocukların, akademik ve sosyal görevlere ilişkin olarak dikkatlerini kontrol etmede güçlükleri olduğu ve yıkıcı oldukları konusunda hemfikirdirler.

TANIM VE YAYGINLIK Yaygınlık Bölüm 2’de de belirtildiği gibi, tanımla ilgili tartışmalar, bir bozukluğun yaygınlığının tahmin edilmesini de çok fazla güçleştirmektedir. Birçok uzmana göre DEHB’nin okul çağı çocuklarındaki yaygınlık tahminleri %3 ile %5 arasındadır.

Önde gelen araştırmacılara göre tam olarak anlaşılamamış bazı nörolojik etmenler problemi tetiklemekte ve fiziksel ve sosyal çevredeki çeşitli etmenlerin de etkisiyle bu problemler şiddetlenmektedir. NEDENSEL ETMENLER VE ÖNLEM

Tarihsel olarak, beyindeki bir işlev bozukluğu, günümüzde artık DEHB olarak bilinen bozukluğun nedeni olarak kabul edilmiştir. Günümüzde araştırmacılar, beyine kan akışını, nörotransmitterleri ve bu gibi testleri (beyin dokularındaki elektriksel akımları, manyetik rezonans görüntüleme) kapsayan çok daha gelişmiş anatomik ve fizyolojik testlerle biyolojik nedenleri incelemektedirler.

DEĞERLEME DEHB’nin değerlemesi genellikle tıbbi bir muayeneyi, psikolog ya da psikiyatrist tarafından yapılan klinik bir görüşmeyi ve anne-babanın/öğretmenin davranış derecelendirmelerini içerir

MÜDAHALE VE EĞİTİM DEHB ve ilgili bozuklukların önlenmesi, birincil olarak problemler ortaya çıktığı anda müdahale edilerek mümkün olmaktadır.

MÜDAHALE VE EĞİTİM Çok farklı müdahale yöntemi hem ev, hem okul ortamında denenmiştir. En yaygın ve en başarılı iki yaklaşım ilaç tedavisi ve çocuğun davranışını nasıl yöneteceklerine ilişkin olarak anne-babaları ve öğretmenleri eğitmektir.

İlaç tedavisi çok tartışmalıdır, ancak araştırmalar doğru şekilde uygulandığında etkisinin çok büyük olduğunu ortaya koymuştur. Alternatif yaklaşımlar, ilaç tedavisi kadar ya da ilaç tedavisi ile davranışsal müdahalelerin bileşimi kadar başarılı değildir. MÜDAHALE VE EĞİTİM

İlaç tedavisi, çocuğa beceri kazandıramaz ya da sorunları çözemez, ancak çocuğu daha öğretilebilir hâle getirir. Anne- baba ve öğretmen eğitimleri, tipik olarak davranış yönetimi becerilerinin öğretilmesini içerir.

Okul personeli ve aileler öncelikli olarak bir müdahale programının düzenlenmesine yardım edecek bir değerlemeyle ilgilenirler. Eğitimciler için en yararlı olanları öğretmen ve akran değerlendirme ölçekleri ve farklı okul ortamlarında problem davranışın doğrudan gözlemidir. MÜDAHALE VE EĞİTİM

Müdahalelerin hedefi; çocukların problemlerini mümkün olduğu kadar başarıyla yönetmek, kesin bir tedavinin olmadığının ve kronik bir yetersizlik koşuluyla ilgilenmek için anne-babalar ve öğretmenler için başa çıkma stratejilerinin önemli olduğunun farkına varmak olmalıdır. MÜDAHALE VE EĞİTİM