İnsanlar, Mekânlar ve Çevreler: Coğrafya BÖLÜM 8
KÜÇÜK ÇOCUKLAR İÇİN COĞRAFYA BECERİLERİ Ulusal coğrafya standartları, Geography for Life, okul öncesi ve ilkokul yıllarındaki çocukların geliştirmeye başladıkları beş beceriyi şu şekilde listelemektedir: Coğrafi sorular sorma: Coğrafi bilgi kazanılması: Coğrafi bilgiyi düzenleme: Coğrafi bilgi analizi: Coğrafi soruları cevaplama:
TEMEL KAVRAMLAR Coğrafya öğretimini planlama, çocukların en yakın fiziksel ortamı gözlemesi, yorumlaması, analiz etmesi ve değerlendirmesi gibi çalışmalarla başlar. Bu ortam ve çocukların bu ortamı keşfetmeleri, karışık ve karmaşık bir süreçtir.
DÜNYA YAŞADIĞIMIZ YERDİR
Çevremiz
DÜNYA YAŞADIĞIMIZ YERDİR Karalar ve Sular Çocuklar, yakın çevrelerindeki deneyimleri sayesinde, yeryüzünü kaplayan farklı yüzeyler ile bu yüzeylerin nasıl var oldukları hakkındaki ilişkiyi ayırt edebilirler. Çocukların yeryüzünü kaplayan yüzeylerin doğasını öğrenmesi için zamana ihtiyaçları vardır.
DÜNYA YAŞADIĞIMIZ YERDİR Karalar ve Sular
DÜNYA YAŞADIĞIMIZ YERDİR Dünyayı Koruma Çocuğun doğadan kopuk olduğu gerçeği, vurgulanması gereken kaygı verici bir durumdur. Hayvanlar ve bitkilerle birlikte bizler de doğanın bir parçasıyız. Küresel ısınmanın ve türlerin yok olmasının birincil nedeninin bizler olduğunu bilerek (Rivkin, 1995), bu konuyu daha çok önemsemeliyiz.
DÜNYA YAŞADIĞIMIZ YERDİR Dünyayı Koruma
DÜNYA YAŞADIĞIMIZ YERDİR Dünyayı Koruma Küçük çocuklar veya bizlerden birisi (belki astronotlar hariç) Dünya’nın yuvarlak olduğunu ve Güneş sisteminin bir parçası olduğunu kişisel deneyimleri ile nasıl keşfedebilir? Bu iki kavram, ancak temsili deneyimler ile öğretilebilir. Çocuklar küre şeklindeki dünya kavramına sahip görünürler. Belki çocuklar, hepimizde olduğu gibi Dünya’nın yuvarlaklığını fotoğraf ve kitaplar sayesinde öğrenirler.
YÖN VE KONUM Yön, vücut taraflarının (yanlılık) uzaydaki nesnel yansımasıdır. Çocuk, vücut taraflarını boşluğa yansıttıkça sol-sağ, yukarı- aşağı ve ön-arka koordinatlarını oluşturur. Sonuç olarak, çocuk vücut hareketleriyle yön konumunu belirler.
YÖN VE KONUM
Hareketlerin Keşfi Çocuklara kendilerini boşlukta konumlandırma konusunda yardımcı olmak için tasarlanmış bir coğrafya müfredatı aynı zamanda bir “hareketlerin keşfi” programıdır.
YÖN VE KONUM Hareketlerin Keşfi Hareketlerin keşfi, çocukların kendi vücutlarının ve vücutlarıyla boşlukta yapabildiği şeylerin farkına varmalarıyla başlar (Sanders, 2002). Çocukların farkına vardığı konular şunlardır: Vücut farkındalığı: Güç ve zaman: Boşluk: Hareket: Ağırlık: İzolasyon: Tekrarlamalar:
YÖN VE KONUM Yön ile İlgili Terimler Yukarı ve Aşağı Sol ve Sağ Ana Yönler Göreceli Konum Konum
YÖN VE KONUM Mesafe ve Ölçme Çocukları oynarlarken izlediğinizde, sınırları ve mesafeyi ölçmek için ellerini, ayaklarını ve çubukları kullandıklarını görebilirsiniz. Mesafe kavramı günlük hayatta olduğu kadar coğrafyada da önemli bir çalışma konusudur.
YÖN VE KONUM Haritalar ve Küreler Haritalar insanların dünya üzerinde kendilerini konumlandırmalarına yardımcı olmak için kullanılır. Bunlar gerçekliğin soyutlaması oldukları için, onları okuma ve kullanma becerileri, çocuklar 11 veya 12 yaşına gelmeden tam anlamıyla gelişmez. Haritaları kullanma becerisi aşağıdaki kavramların anlaşılmasını gerektirir.
YÖN VE KONUM Haritalar ve Küreler
YÖN VE KONUM Haritalar ve Küreler
YÖN VE KONUM Haritalar ve Küreler
YÖN VE KONUM Haritalar ve Küreler
MEKÂNSAL İLİŞKİLER Çocukların, insanların çevrelerini ve çevrelerin de insanları etkilediğinin farkında olması oldukça çok önemlidir. Bu yüzden küçük çocuklara insanların kendi çevrelerini kontrol altında tuttuklarını, aynı zamanda çevreleri tarafından kontrol edildikleri fikri gösterilebilir.
UZAMSAL ETKİLEŞİMLER Nerede yaşıyor olursak olalım, uzaktaki kişilerle etkileşime gireriz. Coğrafyanın çalışma alanlarından biri de insanların kendilerinden uzakta bulunan diğer insanlarla etkileşimini anlamaktır.
BÖLGELER Bölge birbiriyle ortak birtakım özellikleri bulunan birçok yerin bir arada olduğu alandır. Coğrafyacılar, bölgeleri farklı şekillerde kategorize ederler. Bunlardan iki tanesi fiziki ve kültürel ayırımlardır.