Lozan Barış Antlaşması’nda çözüme kavuşmayan sorunlardan birisi de Musul sorunu ve Irak sınırıydı.Misakımilli sınırları içinde yer alan ve halkının büyük bir bölümünü Türklerin oluşturduğu Musul ve çevresinin Türkiye’ye katılması son derece doğal bir istekti.Ancak Musul ve Kerkük’te bulunan petrol yataklarından dolayı İngiltere, Musul’un Türkiye’ye bağlanmasına karşı çıkıyordu.Çünkü Musul, Irak’a bağlanırsa, buraya egemen olan İngiltere, Musul petrolleri üzerinde söz sahibi olacaktı. REJİM KARŞITI BİR İSYAN
İngiltere, Musul’u Türkiye’ye vermek istemiyordu.İç sorunlarıyla uğraşan Türkiye’nin, Musul üzerindeki haklarına talep edemeyeceğini düşünerek Türkiye’deki cumhuriyet karşıtlarının yaptığı propagandayı destekledi.Bunun sonucunda Şeyh Sait İsyanı çıktı.Şeyh Sait halkın dini duygularını istismar ederek etrafına birçok insan topladı.Ergani’nin Piran köyünde başlayan bu ayaklanma kısa sürede yayılarak Diyarbakır ve Elazığ çevresinde etkili oldu. Şeyh Sait İsyanı’nı bastırmak için TBMM, Takrir-i Sükûn (Huzur ve Güvenliği Sağlama) Kanunu’nu çıkardı. Diyarbakır’da İstiklal Mahkemesi kuruldu.Bazı bölgelerde seferberlik ilan edildi.Türk ordusu isyanı kısa zamanda bastırdı.Yakalanan suçlular ve Şeyh Sait, Diyarbakır İstiklal Mahkemesi’nde yargılanarak cezalandırıldı. Şeyh Sait İsyanı’nı bastırmak için TBMM, Takrir-i Sükûn (Huzur ve Güvenliği Sağlama) Kanunu’nu çıkardı. Diyarbakır’da İstiklal Mahkemesi kuruldu.Bazı bölgelerde seferberlik ilan edildi.Türk ordusu isyanı kısa zamanda bastırdı.Yakalanan suçlular ve Şeyh Sait, Diyarbakır İstiklal Mahkemesi’nde yargılanarak cezalandırıldı.
Bu isyan İngiltere’nin çok işine yaramış, Şeyh Sait İsyanı ile uğraşan Türkiye, Musul üzerindeki haklarından vazgeçmek zorunda kalmıştır.
KABOTAJ BAYRAMI KKKKabotaj bir ülkenin kendi limanları arasında yolcu ve yük taşıma hakkıdır.Osmanlı Devleti’nde ticari faaliyetler genellikle gayrimüslimler tarafından yürütülmekteydi. Yabancı devletlere verilen ayrıcalıkların da etkisiyle Türk limanlarında yük ve yolcu taşıma işi yabancı gemilerle yapılmaktaydı. Üç tarafı denizlerle çevrili olan Türk Devleti’nin kendi limanları arasında ticaret yapma hakkına sahip olmaması egemenlik haklarını sınırladığı gibi ekonomik bağımsızlığını da zedelemiştir.
Türkiye İktisat Kongresi’nde milli bir ekonomi politikasının izlenmesi kararlaştırılmıştı.Bu karar doğrultusunda;kapitülasyonların tamamı kaldırılmış,yabancı kurum ve işletmeler satın alınmıştı.Ticaretin he alanında etkinliğini artırabilmesi için Türkiye kıyılarında deniz taşımacılığı ile limanlar arasında gemi işletme hakkının Türk vatandaşlarına ve Türk bayrağı taşıyan gemilere tanınması gerekmekteydi.
TBMM bu amaçlar doğrultusunda 19 Nisan 1926’da Kabotaj Kanunu’nu çıkardı.1 Temmuz 1926’da yürürlüğe giren bu kanunla birlikte Türk kara sularında yük ve yolcu taşıma hakkı yalnız Türk gemilerine tanınmıştır. Ülkemizde 1 Temmuz tarihi Denizcilik ve Kabotaj Bayramı olarak kutlanmaktadır.
1 Temmuz Denizcilik ve Kabotaj bayramı kutlamalarından görüntüler. 1 Temmuz Denizcilik ve Kabotaj bayramı kutlamalarından görüntüler.