SÖZEL MANTIK Onur HACISALİHOĞLU.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Microsoft Access Bu program Microsoft program paketinin içerisinde yer alan; çok büyük miktarlardaki verilerin depolanabileceği veritabanı oluşturmamıza.
Advertisements

TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV İPUÇLARI.
ALGORİTMA BULUNMASI
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV İPUÇLARI.
ÖNERMELER VE MANTIK HAZIRLAYAN: AYDIN EREN KORKMAZ
MANTIK Mantığın Konusu.
TERAKKİ VAKFI OKULLARI REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ
SINAV KONUŞMALARI: “SINAVDA NEDEN YAPAMIYORUM?”
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ.
mantIKSAL OPERATÖRLER
MIT503 Veri Yapıları ve algoritmalar Algoritma Oluşturma – Açgözlü algoritmalar ve buluşsallar Y. Doç. Yuriy Mishchenko.
TED ANTALYA KOLEJİ PDR VE ÖLÇME DEĞERLENDİRME SERVİSİ
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Ali Burak YOLAŞAN.
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ÜST DÜZEY DÜŞÜNME BECERİLERİNE GÖRE TÜRKÇE DERSİ
Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği
E-R Çizelgelerini İVTYS’ye Dönüştürme
Türkçe Öğretmenliği 2. Sınıf (Gündüz)
Veritabanı Yönetim Sistemleri-I
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ & BİLGİ TOPLUMU
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ VE ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
Bilgisayar Uygulamaları II
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
Çanakkale Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü www. canakkaleram
KONU CÜMLEDE ANLAM.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE PARAGRAF SORULARI HAKKINDA İPUÇLARI
BÖLÜM V: FOCUS NAZAN SEZEN. “Akışı hisset… Akıntının bir parçası olmak için, amacı anlamalısın” Warrel Dane.
VERİTABANI ve YÖNETİMİ
BAĞLAÇLAR Edatlar gibi tek başlarına anlamları olmayan cümle içinde, aynı görevli sözcükleri, söz guruplarını, cümleleri hem biçimce hem de anlamca.
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ Yılmaz KILIÇASLAN.
zamanı belirlenmiş amaçlar ve saptanmış öncelikler doğrultusunda programlı kullanmak. eğlenme dinlenme aile sevdiklerim hobilerim Yeni reçete…….. Etkili.
TEOG Sınavından Yüksek Puan Almak İçin 10 Altın Tavsiye
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ.
KISA DÖNEMLİ HEDEFLER.
Bilgisayar Bilimlerinin Kuramsal Temelleri
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ VE ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
YGS-LYS Esnasında Nelere Dikkat Edilmelidir. 1. Sınava başlamadan önce soru kitapçığına göz gezdirin. 2. Sınavda en iyi olduğunuz alandan başlayın. 3.
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ VE ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
Problem Yaklaşım Temelleri, Algoritma ve Akış Şeması
18 Adımda Test Çözme Becerisi
ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
BAH TABLOSU.
ETKİLİ TEST ÇÖZME YÖNTEMLERİ REHBER ÖĞRETMEN HÜLYA KARAY.
1 TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. 2 İLK BAŞTA BİLMENİZ GEREKENLER.
YGS TESTLERİNDE YERALAN SORULAR ZORLUK DÜZEYLERİNE GÖRE 5’E AYRILMAKTADIR.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
HANGİ DERSE NASIL ÇALIŞMALIYIM?
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
Yanal düşünme Yanal düşünme, problemleri endirekt ve yaratıcı yaklaşımla, hemen belirmeyen ve geleneksel adım adım mantıkla elde edilemeyen gerekçe kullanarak.
HOŞ GELDİNİZ  REHBERLİK SERVİSİ. TEST ÇÖZME TEKNİĞİ.
İŞLEMLERDE KOLAYLIKLAR, PROBLEM KURMA ve ÇÖZME
 REHBERLİK SERVİSİ YAVUZ ÖCAL REHBER ÖĞRETMEN.
Genellemeler. Önermeler çeşitli derecelerde genelleme ifadesi içerebilir:  Tümü  Hemen hemen hepsi  Ço ğ u  Bazıları  Birkaçı  Çok azı.
PARÇADA ANLAM Parçada anlam şiir ve paragraftan oluşur.
 her sorunun bir doğru cevabı, bir çeldiricisi iki tanede kendi içinde doğru fakat kesinlikle cevap olamayan şıkkı vardır.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ AHMET ATİLLA KONURALP REHBERLİK SERVİSİ.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ.
EĞİTMEN KOLEJİ VERİMLİ ÇALIŞMA VE TEST TEKNİKLERİ.
İleri Excel 1 Fuat Tosun.
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
9.SINIF MANTIK ÖZEL ÇAKABEY OKULLARI
Nasıl Test Çözülür? Rehberlik Servisi.
EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
ETKİLİ TEST ÇÖZME YÖNTEMLERİ
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE PARAGRAF SORULARI HAKKINDA İPUÇLARI
Sebep-Sonuç (Neden-Sonuç) Cümleleri
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
Sunum transkripti:

SÖZEL MANTIK Onur HACISALİHOĞLU

Sorunun Hazırlanma Aşamaları; Soruyu yazan kişi bir ilişkiler zinciri ya da bir oyun kurgular. Sonra bu oyuna ilişkin bir senaryo yazar ve bir olay örüntüsü kurar. Kurgulanan olayın kurallarını belirler. Olayın bazı kuralları gizlenerek bazıları bize ipucu olarak verilir.

Soruyu çözmek için bizim yapmamız gereken doğru adımlar: Sorunun algılanması için soru yorum yapılmadan sonuna kadar okunmalı Soru çözümü için doğru yöntemi belirlemeye çalışılmalı. Tablo çizme, Sıralama, Yer – yön ilişkisi, Akış Şeması vb. Yöntemi belirledikten sonra öncüllerden kesin yargı içerenlerle işlem yapmaya başlanmalıdır.

Unutulmamalıdır ki bilgiler bize sırayla verilmeyebilir Unutulmamalıdır ki bilgiler bize sırayla verilmeyebilir. Yani en son verilen öncül belki de ilk işimize yarayacak öncül olabilir. Okuduğumuz öncül tek başına kullanılabilecek kesin bilgiyse oluşturduğumuz şemaya işleyebiliriz ancak her bilgi okunur okunmaz şemaya işlenmek zorunda değildir. Öncüllerdeki bağlaçlar iyi analiz edilmelidir. Ve, veya, ise, ya da gibi bağlaçların arasındaki farklılıklara dikkat edilmelidir.

Ve Bağlacı: Özneleri bu bağlaçla bağladığımızda eylemi ikisinin birden yaptığını (hem…hem de ile aynı) ya da ikisinin birden yapmadığını (ne...ne de ile aynı) anlatır. Daha çok Mantıksal ilişkinin öncüllerinde rastlarız. - Hem Ahmet hem de Mehmet spor yapıyor. - Tarihten 80 alan iki kişi ne Dilek ne de Ayşe'dir. - İngiliz ve Türk takımları üçüncü tura kadar gelmiştir.

Veya Bağlacı: Bu bağlaçla bağlanan öznelerden yalnız biri eylemi yapmış/yapmamıştır. Özellikle çözüm tablosu kurarken bu bağlaçla çok sayıda önerme kuruluşuyla karşılaşacağız. - Sınıftakilerden A veya B erkektir. - A ve B paralarını K veya L bankasına yatırmıştır. - İkinci katta oturan ya A'dır ya da E'dir.

İse Bağlacı: Bu bağlaç birden çok önermeyi birbirine bağlar İse Bağlacı: Bu bağlaç birden çok önermeyi birbirine bağlar. Bu bağlaç şartlı soru köklerinde sıkça karşımıza çıkacaktır. Daha çok tamamlanamamış ve bu yüzden birden fazla ihtimali barındıran çözüm tablolarında yöneltilen sorularda, olasılık ihtimallerden biri gerçekleşmiş kabul edildiğinde kullanılır. - F'nin Türk Vatandaşı olduğu biliniyor ise G adlı kişi hangi ülke vatandaşıdır? - 9 Numarada oturanın avukat olmadığı biliniyorsa aşağıdakilerden hangisi kesinlikle doğrudur?

Kıyaslama cümlelerinde en ön ekine dikkat edeceğiz Kıyaslama cümlelerinde en ön ekine dikkat edeceğiz. “Ali Ayşe’den daha kısadır.” bu öncülden Ali’nin grubun en kısası olduğu çıkarımını yapmamalıyız.

Çıkmış sorular incelendiğinde görülecektir ki soruların büyük çoğunluğunda çözümleme tablosu oluşturma yöntemiyle çözüme ulaşılır. Unutulmamalıdır ki karşınıza çıkacak sözel mantık sorusu tek soru değildir. 4 sorusu olan bir mantık sorusunun ideal çözülme süresi 6 dakika olmalıdır. Ve bu sürenin %80’i soruyu kurgulamakla geçmelidir. Doğru bir çözümleme tablosu oluşturulursa soruları işaretlemek 1 dakikayı bile geçmeyecektir.

Soruyu çözerken tahmin yapmayarak verilenler doğrultusunda çıkarımlarda bulunmalıyız. Çözümleme tablosunda satır ve sütunları aktif ve doğru kullanmalıyız. Sıralama olan sorularda tabloyu düşey, ilişkilendirme sorularında tabloyu yatayda kullanmak gözümüze daha yatkındır.

Sorularda bilgi verildiği zaman o bilgi sadece o soruyu çözerken kullanılmalıdır. Sonraki sorularda bu bilgiyi kullanmamalıyız. Örnek: Konferanstaki ilk konuşmacının Ceren olduğu biliniyorsa aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? Unutmayın ki sorularda her şeyi bulmak zorunda değiliz. Tabloda bazen boş yerler kalabilir.

Genel olarak soruları kategorilendirirsek; Tablo Yorumlama Yer - Konum Belirleme Sıralama Şartlı İlişkiler Akış Şemaları ve Oyunlar Küme Problemleri – ( 4’lü Tablo )

TABLO YORUMLAMA En kolay soru tarzı diyebiliriz. Zaten bize tablo verilir ve öncüller kullanılarak tablodaki bilgilerle öncüllerde verilenleri eşleştirmemiz istenir. Tablonun yanına bir sütun ekleyerek ihtimalleri yazmak ve daha sonra en kolay yerleşebilir öncülden başlamak en geçerli yöntemdir.

Tabloyu incelemeye başlarsak; deniz suyu sıcaklığı, en sıcak ay, rüzgar yönü bilgileri verilmiştir. 3 adet öncülle bu şehirleri belirlememiz isteniyor.

B B C,E E F C,E C E Merkezini belirlememizi sağlıyor

Cevap: E

Cevap: D

Cevap: B

YER – KONUM BELİRLEME Soru gelme ihtimali en güçlü olan soru kalıplarından biridir. Soruda şekil verilebilir ve onun üzerinden çözmemiz istenebilir. Ancak şekli bizim çizmemizi istediği sorularda karşımıza sıklıkla çıkacaktır. Öncüller birbirine bağlı olacağından kesinlik olmadan yerleştirme yapılmamalı, ihtimaller şekle küçük ifadelerle işlenmelidir. Bence kendi tarzınızı oluşturun.

Genelde verilen yer ve mekan tasarımları aşağıdaki örnekler gibi olacaktır: Bu sorularda ön – arka, sağ – sol, alt – üst, kuzey – güney, doğu – batı gibi yer yön tanımlarına sıklıkla karşılaşacağız.

Genellikle yapılan yanlış şekil olan sorularda yön ilişkilerine uymamak olacaktır. Şekilde belirlenen yönler gerçeğe uygun olmasa da öyle kabul edilmek zorundadır.

B, A’nın hemen üzerindeki dairededir ifadesi ile B, A’nın hemen üzerindeki bir katta oturmaktadır ifadeleri aynı şey değildir.

B, A’nın hemen üzerindeki dairededir ifadesi ile B, A’nın üzerindeki dairede oturmaktadır ifadeleri aynı şey değildir.

Doğru öncülü belirleyip başlamak çok önemlidir Doğru öncülü belirleyip başlamak çok önemlidir. Kesin yargı içeren ifade ile başlamak çözümü hızlandıracaktır. Sizce öncülleri değerlendirme sıramız nasıl olmalı? 2-1-3 dediğinizden eminim 

Unutmayın ki yaptığınız her çıkarım soru olarak karşınıza gelecektir.

Soruya gerekli vakti ayırmak ve kurguyu doğru kurmak soruların işaretlenme süresini saniyelere düşürecektir. Cevap: B

Cevap: C

Bazen de bize verilen kurguyu şematize etmemiz gerekecek.

Bu örnekte olduğu gibi bizim bir harita çizmemiz lazım… Yön bilgisini soruda belirlemediği için yönlerin tespitini biz yapabiliriz. Doğu Batı Güney Kuzey

Soruya başlarken adı en çok geçen evle başlamak doğru bir hamle olacaktır. Öncülleri incelediğimizde en fazla V, Y, Z evlerinin diğer evlerle ilişkisinden söz ediliyor. Bunlardan biri doğru bir seçim olacaktır.

Öncülleri 1-4-3-2 sırasıyla kullandığımızda aşağıdaki şekil karşımıza çıkacaktır.

Cevap: C

Cevap: A

Cevap: B

Bu konuyla ilgili en son sorulan soruyu beraber inceleyelim Bu konuyla ilgili en son sorulan soruyu beraber inceleyelim . Bu işin çok kolay olmadığını ancak emek verildiğinde yapılamayacak kadar da zor olmadığını belirtmek isterim.

2015 Sonbahar Ales Sınavı Sözel Mantık Yer - Konum Sorusu

CEVAP : B Peki D niye değil?

CEVAP : D

CEVAP : A

CEVAP : C

ALES-DGS KOORDİNATÖRLÜĞÜ TEŞEKKÜRLER… ALES-DGS KOORDİNATÖRLÜĞÜ