EĞİTİM ÖĞRETİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Advertisements

KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
SOSYAL BİLİMLERDE PROJE HAZIRLAMA YÖNTEMLERİ
Güvenirlilik, Geçerlilik Kaynakları ve Model Oluşturma
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Temel Kavramlar
SPORDA GÖZLEM ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
PROBLEME DAYALI ÖĞRENİMDE DEĞERLENDİRME
MÜSABAKA ANALİZİ VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
TÜRK MİLLİ EĞİTİMİNİN İLKELERİ
Eğitmen için not; Modül konu itibarı ile yoğun bilgi aktarımı gerektiren bir modül olarak gözükmektedir. Uygulamaya ağırlık vermek için teorik bilgiye.
ÖĞRETİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ÖĞRETİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Hangi düzeyde olursa olsun her çeşit eğitim çabası sonunda öğretimin öğrenen öğreten.
R APOR Y AZıMı. 1. D ENEYIN A Dı Deneyin ne hakkında olduğunu kısaca anlatan bir başlık kullanınız.
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
ASKERİ OKULLAR VE POLİS KOLEJİ SINAVLARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
GEÇERLİLİK Kapsam Geçerliliği
POZANTI ATATÜRK ORTAOKULU
SAĞLIK EĞİTİM SÜRECİ.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
FMEA Failure Mode and Effects Analysis-Hata Türü ve Etkileri Analizi
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
PROGRAM TASARIMI
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
TAPU VE KADASTRO XII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ TAPU VE KADASTRO XII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ MOZAİK PERSONEL PERFORMANSINI GELİŞTİRME VE İYİLEŞTİRME TAKIMI MOZAİK PERSONEL.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
ISO- 9001:2008 Standardı - 8. Maddenin Tanıtımı ve Yorumlanması, Kalite İyileştirme Araçlarına Bakış 7. Hafta.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROĞRAMI
ÖDEV VERME VE DEĞERLENDİRME Meral KOCABAY
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
ÖĞRETİM HEDEFLERİ ve ÖLÇME ARAÇLARINI GELİŞTİRME
Portfolyo Nedir? Portfolyo Nasıl Hazırlanır? Elektronik Portfolyo Nedir? Fatma Taşkıran.
Genel Öğretim Yöntemleri [Problem çözme / Gezi-Gözlem]
9 - PERFORMANS ÖLÇÜLMESİ
2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER
KONULARIMIZ BEP Tanımı Amacı BEP nedir? \ ne değildir?
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE Kısa Cevaplı Testler Yazılı Yoklamalar
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE HATA Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Standardizasyon.
Aday Öğretmenlik İşlemleri
Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Tıp Eğitimi ve Bilişimi Anabilim Dalı Ölçme-Değerlendirme Modul 1.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
4. TSE.
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Eğitmen için not; Modül konu itibarı ile yoğun bilgi aktarımı gerektiren bir modül olarak gözükmektedir. Uygulamaya ağırlık vermek için teorik bilgiye.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÖLÇME
Hülya Aybek*, Nural Cevahir**
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖĞRETİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME.
Ölçme ve Değerlendirme
EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
BE BEP NEDİR ?.
ABİDE Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi.
KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
KOMUT YÖNTEMİ.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
Sunum transkripti:

EĞİTİM ÖĞRETİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

KONU BAŞLIKLARI 1 Ölçme Ve Değerlendirme a)Tanımı ve önemi b) Eğitimde değerlendirme çeşitleri c)Eğitimde ölçme çeşitleri 2.Bilgi Konularının Ölçülmesi a)Sözlü testler b)Yazılı testler 3.Beceri Konularının Ölçülmesi a)İş yapma testleri önemi ve uygulanması b)Iş yapma test formlarının kullanılması 4.İş Alışkanlıklarının Ölçülmesi 5.Yapılmakta Olan Ve Biten İşlerin ölçülmesi a)Verilen resme göre değerlendirme b)Verilen modele veya örmeğe göre değerlendirme c)Yapılan işi montajda değerlendirme d)Yapılan işi standartlar yönünden değerlendirme e)Standartlaşma ve önemi f)Türk Standartları Enstitüsünün (TSE) işlerin ölçme ve değerlendirilmesindeki yeri

EĞİTİM -ÖĞRETİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Hangi düzeyde olursa olsun her çeşit eğitim çabası sonunda, öğretimin öğrenen öğreten açısından ne derece başarılı olduğu, hedeflenen bilgi beceri ve davranışlara ne derece ulaşabildiğinin anlaşılması için öğretimin uygun zamanlarda değerlendirilmesi bir ihtiyaçtır. Eğitimin ulaşmayı öngördüğü amaçlardan bilgi kadar anlayışı, beceri kadar takdir etmeyi, üretmek kadar uygulama yeteneğini, başarılar kadar davranış ve ilgilerin önemli olmasını ne dereceye kadar başarıldığını ortaya koymak için öğreticinin bir çok ölçme aracını kullanması gerekir. Ayrıca öğretici öğrencinin eğitim dışında yaptığı işlerin kalitesini ölçüp değerlendirmelidir. Pratik öğretimde öğrencinin seviyesini not ile ölçüp değerlendirmekten ziyade öğrencilerin zayıf yönlerini tespit edebilmek, eğitim programlarına ve uygulanan metotların geçerliliğini ölçmek ve gerekli tedbirleri almak hedef seçilmelidir. Bu ünitede ölçme ve değerlendirme kavramları ile bunların uygulanışı işlenmektedir.

1 Ölçme Ve Değerlendirme a)Tanımı ve önemi A-ÖLÇME: Bilinmeyen bir değeri kendi cinsinden birim adı verilen bir değerle mukayese etme işine ölçme denir. Ölçme işlemleri ağırlıkta Kilogram,uzunlukta Metre ile yapıldığı gibi eğitim ve öğretimde de ölçme, imtihanlarla yapılır. B-DEĞERLENDİRME :Yapılan ölçmenin neticelerinin yorumlanması ile sonuca,hükme, kıymete ve karara varılmasına değerlendirme denir.

B-EĞİTİMDE DEĞERLENDİRME ÇEŞİTLERİ Değerlendirme eğitimin yapılışı zaman ve maksadına göre sınıflandırılabilir. Ön Değerlendirme: Eğitim programının uygulanmasına başlanmadan önce yapılan değerlendirmedir. Sonucundan yararlanılarak eğitim için kullanılacak araçların metotların tür ve özellikleri belirlenerek eğitime başlanır. Ara Değerlendirme: Eğitim programının uygulanması esnasında iş ve yetiştirmeye yönelik değerlendirmelerdir. Buradaki amaç öğrenme derecelerinin ölçülerek, eğitimin metot ve araçlarının uygunluğunu değerlendirmek üzere yapılır. Son Değerlendirme Eğitim programlarının uygulanmasından sonra yapılan değerlendirmelerdir. Eğitime tabi tutulanların program ve süresinin yeterliliğinin kontrolünün yanı sıra eğitimin amaçlarına ulaşma derecesi hakkında sonuca varılır. İzleyerek Değerlendirme: Eğitime alınanların eğitimden sonra iş hayatında izlenerek değerlendirilmesidir.En son yapılan değerlendirme olup eğitim programlarının amacına ulaşıp ulaşmadığının aynı zamanda da sonucunun ölçülmesidir.

C-ÖLÇME ÇEŞİTLERİ 1- Fiziksel Ölçme: Belirli ve uygun ölçü birimine göre varlığın içinde ne miktarda olduğunun belirlenmesidir.Uzunluk, ağırlık ve hacim miktarlarının ölçülmesi gibi fiziki yapılan ölçmedir. 2- Eğitsel Ölçme: Eğitime tabi tutulan bireylerin davranışlarında oluşması gereken gelişmelerin ve değişikliklerin not sistemine göre ölçülmesidir. Bu ölçmede kullanılan amaçlar ve işlemler bakımından fiziksel ölçmeden farklıdır.

II-BİLGİ KONULARININ ÖLÇÜLMESİ Eğitimde değerlendirmenin yapılabilmesi için ölçmede kullanılan amaçlara test(imtihan) adı verilir Bilgi konularının ölçülmesinde genelde iki test çeşidinden istifade edilir. A-SÖZLÜ TESTLER:Müzakere adı da verilen testler en eski bir değerlendirme çeşididir. Eğitimin içerisinde ve sonunda olmak üzere her an için yapılabilir. Öğrencinin bilgisinin tespiti için tertip ve tanzim ederek söz ile ifade etme kabiliyetini ölçme, toplum karşısında konuşabilme, konuşurken fikirlerini tesirli bir şekilde ifade edebilme, uygun kelime cümle ve fikirler seçebilme, doğru ve uygun cümleler kurabilme, ana fikri bulma ve organize edebilme gibi yeteneklerini bizzat konuşturarak ölçmektir. Diğer tekniklere nazaran daha kolay ve pratiktir.

B-YAZILI TESTLER Eğitim ve öğretimde en çok uygulanan ölçme araçlarındandır. Grup ve sınıf çalışmalarında aynı şartlarda eğitime tabi tutulan öğrencilere uygulanarak yapılır. Yapılan ölçme daha sonra puanlama ve değerlendirme yapmaya elverişlidir. Alınan cevaplar uzun müddet saklı tutulabilir ve muhafaza edilebilir.Yazılı testleri iki gruba klasik (esse) ve objektif testler olarak ayırmak mümkündür.

1-Klasik (Esse) Testler: Sözlü test tekniğinden sonra gelen en eski bir değerlendirme metodudur. Öğrencilere önceden haber verilerek tespit edilen zamanda belirli süre içinde yine yazılı olarak cevap vermeleri istenerek yapılır. Soruların hazırlığı kolay olan bu testten 4 şekilde hazırlanmak mümkündür. Serbest cevaplı testler : (Örnek) Fatih Sultan Mehmet’in İstanbul’u fethini anlatınız. Sınırlı cevaplı testler: (Örnek) İstanbul’un fethinde Fatih Sultan Mehmet’in yanındaki hocalarının isimlerini yazınız. Kısa cevaplı testler (Örnek) Fatih Sultan Mehmet’in İstanbul’u fethi tarihini yazınız. Kaynaklardan yararlanılarak uygulanan testler: Bu testlerde genelde problemlerde çok sayıda formül ve çizelgelerin kullanılması gerektiğinden konu ile ilgili dokümanlar serbest bırakılır.

2-OBJEKTİF TESTLER: Bu testlerin hazırlanması klasik testlere göre daha zor fakat uygulanması ve değerlendirmesi net ve daha kolaydır. Bu testlerde her sorunun tek bir doğru bir cevabı olacak şekilde hazırlanır.Test bir çok kişiler tarafından ayrı ayrı değerlendirilse dahi herkesin vereceği sonuç aynı olur. ) Doğru ve yanlış sorularla yapılan testler: Örnek:Türkiye’nin başkenti Ankara’ dır. D □ Y □ ) Tamamlamalı sorularla yapılan testler: Örnek:Fatih Sultan Mehmet İstanbul’u ………yılında fethetmiştir. ) Çoktan seçmeli sorularla yapılan testler: Örnek:Türkiye’nin başkenti aşağıdaki şehirlerden hangisidir? a) İstanbul b)İzmir c)Ankara d)Bursa ) Eşleştirmeli (denkleştirmeli sorularla yapılan testler) Örnek: 1.Dizi ll.Dizi 1-Suriye a-Ankara 1-b 2-d 3-a 4-c 2-Irak b-Şam 3-Türkiye c-Lefkoşa 4-Kıbrıs d-Bağdat

3-BECERİ KONULARININ ÖLÇÜLMESİ Bilgiyi iş üzerine aktaracak beceri ve davranışların kişinin iş(görev) başındaki davranışlarıyla a)Günlük öğrenci gözlenerek çalışmaları çizelge üzerine belirtilerek b)Yapılan işlerin incelenerek kontrol edilmesi ile c) Kazandıkları becerileri iş yapma testleri ile test edilerek ölçülür.

Bir işi yapma testleri şu şekilde hazırlanır. 1- Testin amaçları belirlenir. 2- İş analizi yapılır. 3- İş yaparken uygulanması gereken kurallar belirlenir. 4- Tutuma ilişkin beklentiler belirlenir. 5- Bitirilmiş işte aranılacak kalite belirlenir. 6- Gözleme ile ölçme şekli belirlenir. 7- Not baremi belirlenir. 8- Makine takım ve gereç hazırlanır. 9- Test için açıklama hazırlanır. 10-Gözlem planlı olarak yapılır. 11 -Ölçme sayı olarak belirlenir. 12-Hazırlanan testler kontrol edilerek uygulanır.

4- İŞ ALIŞKANLIKLARININ ÖLÇÜLMESİ 1- Alet ve avadanlıkların en uygun şekilde ve yerinde kullanılması, 2- Güvenlik kural ve tedbirlere uygun davranmaları, 3- Teknolojik kurallara bağlılığı, 4- Araç ve gereçleri tertipli düzenli kullanması, 5- Uygun araç ve gereç seçmesi, 6- Çalışma esnasında kritik davranışları alışkanlık haline getirmesi vb. davranışlar ölçülür.

5-YAPILMAKTA OLAN VE BİTEN İŞLERİN ÖLÇÜLMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ Tezgah ve araç gereçlerde bir işin ortaya çıkarabilmesi için aşağıda belirtilen esaslara göre üretimi planlamak ve yapmak gerekir. Bu ölçülere göre yapılan işler aynı kıstasa göre değerlendirilir. Bunlar ise, a) Verilen imalat resmine göre, b) Verilen model veya numuneye göre e) Yapılan işin montajının değerlendirmesine göre, d) Yapılan üretimin milletler arası ve Türk Standartlarına göre değerlendirilmesidir.

TÜRK STANDARTLARI ENSTİTÜSÜ (TSE)’NÜN ÇALIŞMALARI TSE'nin kuruluş amacı: Her türlü madde ve mamuller ile usul ve hizmet standartlarını hazırlamaktır. Başbakanlığa bağlı bir kuruluştur. Türk Standartları Enstitüsü tarafından kabul edilen standartlar Türk Standardı adını alır. Bu standartlar mecburi olmayıp, standardın ilgili olduğu bakanlığın onayı ile mecburi kılınabilir. Bir standardın mecburi kılınabilmesi için Türk Standardı olması şarttır. Mecburi kılınan standartlar Resmî Gazete'de yayımlanır.