PLANET DİŞLİ SİSTEMLERİ HAZIRLAYAN : SEYFİ POLAT GAZİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK EĞİTİM FAKÜLTESİ OTOMOTİV ANABİLİM DALI 031223039 KASIM 2006 ANKARA.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ders 5 AKTUATÖRLER.
Advertisements

INVERTER NEDİR? NASIL ÇALIŞIR?
YENİ DÜNYA KESİNTİSİZ GÜÇ TEKNOLOJİ SİSTEMLERİ
JIROSKOPLAR HAKKINDA TEMEL BİLGİLER TÜRLERİ & KULLANIM ALANLARI
ROTOR Öğr.Gör. Ferhat HALAT.
BASİT MAKİNELER Y.Y S.Erbil.
Servis Eğitimi, VK-21 Hoş geldiniz.
HAZIRLAYAN Gülşah DURAN
KUMLAMA MAKİNE VE TESİSLERİ
İŞ ve ENERJİ Enerji:İş yapabilme yeteneğidir.
KRANK-BİYEL MEKANİZMALARININ DİNAMİĞİ
MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜ KURSLARI
ABKANT İLE BÜKME Cnc Abkantın Çalışma Prensibi
Otomatik Şanzıman.
ELEKTRİK DEVRELERİNDE KULLANILAN AÇMAKAPAMA ELEMANLARI
ARAÇ HAREKET İLETİM SİSTEMLERİ
OTOMOTİV MÜHENDİSLİĞİ-II ÖDEVİ
MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜ KURSLARI
ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLER Burak Turcan Bedirhan Erken
Kavrama ve Transmisyon
DSG.
Multitronik Şanzıman.
TEMEL TAŞLAMA İŞLEMLERİ
OM07B02_08 AHMET ÇALIŞ – YALÇIN MOLLA –
KULA (Kentiçi Ulaşım Aracı)
ME 199 ENGINE COURSE Asist. Prof. Dr. Fuat YILMAZ
Bilgehan Arslan, Süreyya Gülnar
MAKİNE ELEMANLAR DERSİ YILİÇİ PROJESİ
Isıtma Sistemlerinin Otomasyonu ve İnternet Üzerinden Kontrolü 2 Şubat 2007 KÜTAHYA İrfan ATABA޹ Mevlüt ARSLAN¹ İbrahim UZUN² İrfan ATABA޹ Mevlüt ARSLAN¹.
Karbon Ayak İzini Azaltmanın Yolları 1
F F Saat ibrelerine Saat ibreleri ters yönde kupl yönünde kupl.
CCS C İLE PIC PROGRAMLAMA DERS-4-
FİZİKSEL BÜYÜKLÜKLERİN ÖLÇÜLMESİ
PROJENİN ADI “Doğrusal Konumlandırıcılar” için Profesyonel Kontrol Ara yüz Tasarımı ve İmalatı.
Soğuk Çekme Özel Çelik Profiller Konu Başlıkları Firmamızı Tanıyın Üretimimiz Ürünlerimiz ve Teknik Özellikleri Nasıl Ulaşabilirsiniz?
Hazırlayanlar Hakan TUZ Ozan KALYONCU
BÖLÜM 6 DİFERANSİYEL VE AKSLAR. BÖLÜM 6 DİFERANSİYEL VE AKSLAR.
BÖLÜM 11 FRENLEME PERFORMANSI VE FRENLER 11.1 FRENLEME PERFORMANSI Taşıtın güvenliğini etkileyen en önemli karakteristiklerden birisi de frenleme performansıdır.
BÖLÜM 4 VİTES KUTULARI. BÖLÜM 4 VİTES KUTULARI.
BÖLÜM 2 MOTOR KARAKTERİSTİKLERİ. BÖLÜM 2 MOTOR KARAKTERİSTİKLERİ.
BÖLÜM 3 KAVRAMALAR. BÖLÜM 3 KAVRAMALAR 3.1 TRANSMİSYON SİSTEMİ Tasarımcıların çözmek istedikleri önemli bir problem de, motor hızını artırmadan yol.
BASİT MAKİNELER.
GÖKHÖYÜK TARIM MESLEK LİSESİ
KAYIŞ KASNAK MEKANİZMASINDA OLUŞAN HASAR TİPLERİ
Güvenli Sürüş Teknikleri
MOTOR BİLGİSİ Kemal Nurkan NUR
T.C. GAZİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK EĞİTİM FAKÜLTESİ MAKİNE RESMİ VE KONSTRÜKSİYON ANABİLİM DALI SÖKÜLEBİLİR BAĞLANTI ELEMANLARI Prof. Dr. H. Rıza BÖRKLÜ.
F5 tuşuna basıp tıklayarak devam ediniz.
Dış lambalar 3 farklı far tipini tanıtın: - Halojen - BiXenon
- BASİT MAKİNELER -   Hamza Solak.
5) Emme ve Eksoz Sistemleri
Sunucu: Hüseyin R. BÖRKLÜ
Motor Gelişimini Destekleyen Etkinlikler. Kaba ve İnce Motor Gelişimini Destekleyen Etkinlikler.
Elektrikle birlikte hayatımızda birçok şey değişti. Elektrik günümüzde o kadar büyük bir öneme sahiptir ki yokluğunu düşünemeyiz bile. Elektrikle birlikte.
MOBİL KAZIK ÇAKMA MAKİNESİ
Basit Makineler İsmail Hakkı ÇINAR
LİSANS TEZİ YAPIM VE MONTAJ RESİMLERİ
ZONGULDAK KARAELMAS ÜNİVERSİTESİ Fen Bilimleri enstitüsü
DÜNYA, AY, GÜNEŞ VE EVRELERI. AYıN EVRELERI AY HAKKıNDA ILGINÇ BILGILER.
GAZİ ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
AKSLAR.
DİFERANSİYEL.
DA motorları-Kullanılma alanları
MBLOCK ile Arduino ve Robotik Kodlama
DA motorları Yük seçimi Devir yönü değiştirme Yol verme
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TERMODİNAMİK A.Ş. EKY/S 25 – EKY/S 40 MODEL KAZANLARIN 4 ADIMDA REDÜKTÖR BAĞLANTISI BİLGİLENDİRME NOTU.
IV. GEZEGENLERİN GÖRÜNEN HAREKETİ - II
Motorlu Redüktör Çeşitlerimiz.
Sunum transkripti:

PLANET DİŞLİ SİSTEMLERİ HAZIRLAYAN : SEYFİ POLAT GAZİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK EĞİTİM FAKÜLTESİ OTOMOTİV ANABİLİM DALI 031223039 KASIM 2006 ANKARA

AVANTAJLARI Sessiz çalışır. Bir planet dişli sistemi ile çeşitli hareketler sağlanabilir. Yüksek moment artışı sağlanabilir. Az yer kaplar. Sürücüye kullanımda kolaylık sağlar. Aracın aynı viteste değişik hız ve momentini sağlar. Hızlı gitmek için gaz pedalına sonuna kadar basmaya gerek yoktur. Gaz pedalına fazla basılmadığı için yakıttan tasarruf eder.

KULLANIM ALANLARI Planet dişli sistemleri; Otomatik vites kutularında, Marş motorlarında, Tekstil makinelerinde, Direksiyon sisteminde, Uçaklarda, Ev aletleri ve tornavidalarda, Bisiklette, Ve daha bir çok yerde kullanılır.

MARŞ MOTORLARINDA Redüksiyonlu tip marş motorlarında planet dişli sistemleri kullanılır.

DİREKSİYON SİSTEMİNDE BMW X5 modellerinde direksiyon milinin çıkışına planet dişli sistemi yerleştirilmiştir ve bir elektromotor ile kontrol edilmektedir.

UÇAKLARDA Pistonlu uçak motorlarında 300 hp üzerinde pervane hızını sabit tutmak için planet dişli sistemi kullanılır.

BİSİKLETTE Bazı özel yarış ve dağ bisikletlerinin arka tekerleğinin göbeğine planet dişli sistemi yerleştirilmiştir.

TORNAVİDALARDA Batarya ile çalışan tornavidalarda hızı ve gerektiğinde tam tersine torku arttırmak için planet dişli sistemi kullanılır.

Planet Dişli Sisteminin Parçaları; 1- Güneş dişli 2- Yörünge dişli 3- Pinyon dişliler ve taşıyıcı Çalışması ; Planet dişli sisteminin temel prensibi bir dişliyi sabit tutmak, bir dişliye hareket vermek ve diğer dişliden hareket almaktır.

Hareket Çeşitleri Planet dişli sisteminde 7 farklı hareket çeşidi vardır. (Not : Kırmızı : Sabit dişli Turuncu : Hareketin verildiği dişli Yeşil : Hareketin alındığı dişli)

1. HAREKET Güneş dişli sabit tutulup hareket yörüngeden verilirse taşıyıcıdan aynı yönde hız azalarak, tork artarak alınır. R = (ZY + ZG)/ZY

G= Sabit, Y= Hareket girişi, T = Hareket çıkışı ZG= 18 ZY= 42 nY =3000 d/d ZP= 10 nT = ? R = (ZY + ZG)/ZY =(42+18)/42 = 1.428 nT = nY / R = 3000 / 1.428 = 2100.8 d/d 3000 d/d 2100.8 d/d

2. HAREKET Güneş sabit tutulup hareket taşıyıcıdan verilirse yörüngeden aynı yönde hız artarak,tork azalarak alınır. R = ZY/(ZY+ZG)

G= Sabit, Y= Hareket çıkışı, T = Hareket girişi ZG= 18 ZY= 42 nT =3000 d/d ZP= 10 nY = ? R = ZY/(ZY+ZG) =42/(42+18)= 0.7 nY = nT / R = 3000 / 0.7 = 4285.7 d/d 3000 d/d 4285.7 d/d

3. HAREKET Yörünge dişli sabit tutulup hareket güneş dişliden verilirse taşıyıcıdan aynı yönde hız azalarak, tork artarak alınır. R= (ZY+ZG)/ZG

G= Hareket girişi, Y= Sabit, T = Hareket çıkışı ZG= 18 ZY= 42 nG =3000 d/d ZP= 10 nT = ? R= (ZY+ZG)/ZG =(42+18)/18= 3.333 nT = nG / R = 3000 / 3.333 = 900.09 d/d 3000 d/d 900.09 d/d

4. HAREKET Yörünge sabit tutulup hareket taşıyıcıdan verilirse güneşten aynı yönde hız artarak, tork azalarak alınır. R= ZG/(ZY+ZG)

G= Hareket çıkışı, Y= Sabit, T = Hareket girişi ZG= 18 ZY= 42 nT =3000 d/d ZP= 10 nG = ? R= ZG/(ZY+ZG) =18/(42+18)= 0.3 nG = nT / R = 3000 / 0.3 = 10000 d/d 3000 d/d 10000 d/d

5. HAREKET Taşıyıcı sabit tutulup hareket güneşten verilirse yörüngeden ters yönde hız azalarak, tork artarak alınır. R = ZY / ZG

G= Hareket girişi, Y= Hareket çıkışı, T = Sabit ZG= 18 ZY= 42 nG =3000 d/d ZP= 10 nY = ? R = ZY / ZG = 42/18 = 2.333 nY = nG / R = 3000 / 2.333 = 1285.89 d/d 3000 d/d 1285.89 d/d

6. HAREKET Taşıyıcı sabit tutulup hareket yörüngeden verilirse güneşten ters yönde hız artarak, tork azalarak alınır. R = ZG / ZY

G= Hareket çıkışı, Y= Hareket girişi, T = Sabit ZG= 18 ZY= 42 nY =3000 d/d ZP= 10 nG = ? R = ZG / ZY = 18/42 = 0.428 nG = nY / R = 3000 / 0.428 = 7009.34 d/d 3000 d/d 7009.34 d/d

7. HAREKET İki elemana aynı ayda hareket verilirse veya iki eleman birbirine bağlanırsa sistem kilitlenir ve hareket 1/1 oranında geçer.

Dişli Oranlarının Hesaplanması 4000 d/d giriş hızı olan 5 ileri bir otomatik transmisyonun her vitesteki çıkış hızını hareket iletimlerini takip ederek hesaplayalım.

1.VİTES R= (27/(61+27))x(108/41)x(80/20)= 3.2328 4000/3.2328= 1237.31 d/d

R=((61+27)/27)x((67+41)/41)x(20/(60+20)= 2.1463 2.VİTES R=((61+27)/27)x((67+41)/41)x(20/(60+20)= 2.1463 4000/2.1463= 1863.67 d/d

R=((61+27)/27)x(41/(67+41))x((60+20)/60)= 1.6497 3.VİTES R=((61+27)/27)x(41/(67+41))x((60+20)/60)= 1.6497 4000/1.6497= 2424.68 d/d

4.VİTES R=1/1= 1 4000/1= 4000 d/d

5.VİTES R=(61/(61+27))x(67/(67+41))x((60+20)/60)= 0.5733 4000/0.5733= 6977.15 d/d

GERİ VİTES R=(61/27)x(41/(67+41))x((60+20)/20)= 3.4307 4000/3.4307= 1165.95 d/d