İşletmenin Yönetimi: Yönetimin Fonksiyonları (Karar Alma ve Planlama) Yrd. Doç. Dr. Şule AYDIN TURAN
Yönetim nedir? Aile, ordu, devlet nasıl yönetilir? Sosyologlara göre yönetim Siyaset bilimcilere göre yönetim İktisatçılara göre yönetim
Yönetim Kavramı Bir eylemler seti Bir ekip Bir meslek olarak yönetim Amaçlar, işbirliği
Yönetim Piramidi Yönetim kademeleri Üst Yönetim/Tepe Yönetimi Orta Kademe Yönetim Alt Kademe Yönetim Yöneticilerin ihtiyaç duydukları yetenekler Teknik yetenekler İnsan ilişkileri ile ilgili yetenekleri Kavramsal yetenekler
Karar Alma Alternatifler arasında seçim yapmak İyi kararın özellikleri Rutin kararlar, istisnai kararlar Mükemmel karar, en uygun karar Alternatif karar maliyeti İyi kararın özellikleri Örgütün amaçlarına uygun Getirisi maliyetinden yüksek Zamanında Gerçekçi, kaynaklarla uyumlu
Karar Alma Karar düzeyleri Stratejik kararlar Taktik kararlar İşletmenin bütününü etkileyen, uzun dönemde performansı belirleyen, üst yönetimin aldığı kararlar Taktik kararlar Orta dönemi kapsar, orta kademe yöneticilerin ald kar. Operasyonel (eylem) kararlar Kısa dönemi kapsar, alt kademe yöneticilerin ald karar
Karar Alma Grup kararları Nitelikli ancak uzun zaman alıyor Teknikler Şeytanın avukatı Beyin Fırtınası
Planlama Planlama Planlama süreci Örgüt için uygun amaçlar ve bunları gerçekleştirecek eylemler belirleme süreci ne, kim tarafından, ne zaman, nasıl, hangi kaynaklarla? Amaç belirleme+ strateji Strateji: bir örgütü uzun dönemde üst amaçlarına taşıyacak kararlar ve eylemler grubu Planlama süreci Misyon ve Vizyon açıklamaları Amaç ve hedeflerin oluşturulması Hedefe kilitlenmek (kararlılık: katılımcılık, mantıkilik, paylaşım, üst yönetimin desteği) Başarmaya yönelik denetleme (denetlemenin sürekliliği)
Planlama Plan örnekleri Planlamada vade Politika, prosedür, program, stratejik plan, operasyonel plan v.b. Planlamada vade Kısa, orta, uzun vadeli planlar