Türkiye İçin Tam Üyelik Alternatifleri Nelerdir?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Avrupa Birliği.
Advertisements

Western Balkans on EU Enlargement The former Yugoslav Republic of Macedonia Montenegro Albania Serbia Kosovo Bosnia and Herzegovina İlker GİRİT Bora ERGİN.
AB HUKUKU DOÇ. DR. MUSTAFA ÇEKER.
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNUN İLKELERİ
AVRUPA BİRLİĞİ, AB DEĞERLERİ VE AB’DE DEMOKRASİ
TARİHİ GELİŞİMİ İLE AVRUPA BİRLİĞİ VE TÜRKİYE İLİŞKİLERİNİN ÇIKMAZI
I. AVRUPA BİRLİĞİ 1) AB Nedir ve Kısa Tarihçe:
Türkiye’nin AB Üyeliği Süreci
SUNUŞUN İÇERİĞİ TÜRKİYE – AB ÜYELİK SÜRECİ AVRUPA BİRLİĞİ TARİHİ
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
1. SOSYAL GÜVENLİK SÖZLEŞMESİ İMZALANAN ÜLKELER VE SAĞLIK YARDIM BELGESİ.
AVRUPA BİRLİĞİ’NİN BALKANLAR POLİTİKASI
Milletler Arası Kuruluşlar ve Türkiye
AB MÜZAKERE SÜRECİ Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı AB ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü AB Uyum Dairesi Başkanlığı Mart 2013, Ankara.
AVRUPA BİRLİĞİNDE ÜYELİK
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük AVRUPA BİRLİĞİ VE TÜRKİYE
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
AB’YE DOĞRU BAHRİ ÇAĞLAR.
AB Hukuku I.Hafta Tarihsel Süreç.
TÜRKİYE’NİN AB ÜYELİĞİ ÜZERİNE KAYGILAR Gözde ŞENER.
T.C. AVRUPA BİRLİĞİ BAKANLIĞI
AB-TÜRKİYE İLİŞKİLERİNİN GELİŞİMİ
TÜRKİYE-AB İLİŞKİLERİ
TÜRKİYE - AB İLİŞKİLERİ. "Türkiye’ye evet: Bunu tereddütsüz söylüyorum çünkü, Avrupa’nın geleceğinin Türkiye’den geçtiğine her geçen gün daha fazla inanıyorum.
Özlem Keçim.
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
TÜSİAD VE FİKRİ HAKLAR Murat Peksavaş TÜSİAD Fikri Haklar Çalışma Grubu Başkanı.
AVRUPA BİRLİĞİ GENİŞLEME SÜRECİ MUSTAFA KAHRAMAN.
Soru Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
AB’nin Kurumsal Yapısı Sayfa:
AB GENİŞLEME POLİTİKASI VE TÜRKİYE İLE KATILIM MÜZAKERELERİ SÜRECİ
Soru; Türkiye’nin üyeliğinin muhtemel etkileri neler olabilir?
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
AVRUPA BİRLİĞİ KURUMLARI
Avrupa Birliği Türkiye İlişkileri
TÜRKİYE-AB İLİŞKİLERİ Avrupa Birliği Genel Müdürlüğü
Müzakere Sürecinin Aşamaları
AVRUPA B İ RL İĞİ VE TÜRK İ YE İ L İ ŞK İ S İ Ahmet Dragu ş a
AB-TÜRKİYE SERÜVENİ.
AB ve EKONOMİK ÖRGÜTLER
2. Hafta sorusu: Lizbon Anlaşması AB’nin kurumsal yapısında nasıl bir değişikliğe neden olmuştur. AB Lizbon anlaşması sonrası Demokratik bir yapıya kavuşmuş.
Gümrük Birliği’nin Güncellenmesi Süreci
AB Avrupa’nın siyasi ve ekonomik bütünleşmesini insan hakları ile hukukun üstünlüğü ilkeleri çerçevesinde sağlamak amacındaki demokratik Avrupa ülkelerinden.
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
AVRUPA BİRLİĞİ VE TÜRKİYE ORTAKLIKTAN ADAYLIĞA. İLİŞKİLERİN BAŞLAMASI – ROMA ANT. İMZALANMASI – ROMA ANT. İMZALANMASI –
Küreselleşme ve Rekabet Öğr. Grv. Mehmet Ali ZENGİN.
TÜRKİYE-AB GÜMRÜK BİRLİĞİNİN GÜNCELLENMESİ
Kadir Has Üniversitesi
AB İLE GÜMRÜK BİRLİĞİ’NİN GÜNCELLENMESİ
AB Birliği Kurumları Avrupa Parlamentosu (Yasamaya Yardım, Komisyon ve Konsey’in Denetimi, Bütçenin Görüşülmesi) Avrupa Komisyonu (Yürütme ve Yasamanın.
Avrupa Birliği ve Türkiye Tarımı
AB İLE GÜMRÜK BİRLİĞİ’NİN GÜNCELLENMESİ
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNDA İNSAN HAKLARI. İNSAN HAKLARI KAVRAMI İnsan hakları, genel olarak kişinin insanca yaşaması için gerekli olan, vazgeçilmez ve dokunulmaz.
İkili Sosyal Güvenlik Sözleşmeleri: Genel Bakış
TÜRKİYE VE ULUSLAR ARASI ÖRGÜTLER II
GÜVENLİK KONSEYİ (BM Antlaşması, m. 23 vd.)
AETR KONVANSİYONU
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNDA İNSAN HAKLARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Türkiye İçin Tam Üyelik Alternatifleri Nelerdir?

Türkiye’nin AB serüveni Ortak üyelik başvurusu 1958 (57 yıl) Tam üyelik başvurusu 1987 (28 yıl) Gümrük Birliği 1996 (19 yıl) Adaylık statüsü 1999 (16 yıl) Müzakerelerin başlaması 2005 (10 yıl)

Almanya, Fransa, Avusturya, Hollanda ve Danimarka Neden Karşılar? Federasyon mu? Konfederasyon mu? Politik ve Ekonomik Birlik mi? Kültürel ve Dini Birlik mi? Coğrafi sınırlar neresi? AB’nin nihai amacı ne?

Türkiye açısından önemli meseleler? 1-Türkiye’ye farklı muamele yapılması -1997 Lüksemburg zirvesi -2002 Kopenhag zirvesi -Referandum hakkı* -Romanya ve Bulgaristan’ın kabulü (3,450 $ -3,830 $ - 4,710 $) (Suçla mücadele, rüşvet ile ilgili 2006 raporu)

Türkiye’nin Birliğe bakışı 2001 yılında %87 2005 yılında %74 2012 yılında %34 2014 yılında %17

2004 yılı Brüksel Zirvesi*; Türkiye’yi Avrupalılaşma ve Demokratikleşme yolunda destekleme konusunda uzlaşı 2004 yılı Brüksel Zirvesi*; ‘Katılım müzakereleri başarıyla sonuçlanmaması ama her iki tarafın da daha derin entegrasyon isteğini belirtmesi halinde söz konusu ülkenin AB’ye en sıkı bağlarla bağlanması temin edilmelidir’

2- Kıbrıs Sorunu

Gümrük Birliği’nin Güney Kıbrıs’a uygulanması ve tanınması gerekiyor. ‘Herhangi bir AB üyesi ile ihtilafı olan bir aday ülke AB’ye üye olamaz’ Gümrük Birliği’nin Güney Kıbrıs’a uygulanması ve tanınması gerekiyor.

1960 Kurucu anlaşma, Garanti anlaşması ve İttifak anlaşması imzalandı. Kıbrıs'ın bağımsızlığının hukuki dayanağı 1959 Zürih ve Londra anlaşmalarına dayanıyor. 1960 Kurucu anlaşma, Garanti anlaşması ve İttifak anlaşması imzalandı. ‘Garanti Devletlerinin onayı olmadan diğer devletlerle ekonomik ve politik birliğe giremez. Düzen bozulursa Garanti Devlet düzeni tekrar kurmak için adaya müdahale edebilir’

AB: ‘Kurulan düzeni yeniden kurma değil’ 1974 Kıbrıs müdahalesi AB: ‘Kurulan düzeni yeniden kurma değil’ ‘Türkiye hukuki açıdan AB topraklarını işgal etmiştir’ -35 faslın 8’i askıda

Fransa (Fransız Guyanası, Kanarya adaları) AB üyeliği şartları? 1. Coğrafi şartlar Coğrafi sınırlar tam belirli olmadığından ‘Avrupalılık’ çok katı coğrafi sınırlara göre tanımlanmamıştır. Fransa (Fransız Guyanası, Kanarya adaları) Devletlerarası Hukuk’a göre topraklarının çoğunluğu AB dışında olan (Türkiye gibi) bir ülke 49. madde koşullarını yerine getirdiğinde AB’ye üye olabilir.

1985 yılında AB’den ayrılan Grönland Kıbrıs

1992 yılında ‘Avrupalılık’ tartışmaları sonunda Avrupa Konseyi; ‘Sahip oldukları tarih, kültür, din ve geleneklere dayanarak Rusya, Belarus, Moldovya, Ukrayna, Ermenistan, Azerbaycan ve Gürcistan Avrupa’nın bir parçası olarak görülmelidir’

1856 Paris Barış Konferansı sonrası Paris Anlaşmasıyla Avrupalı devletler arasında sayılmıştır.

Türkiye Avrupa Konseyi Üyesidir (1949) 2. Hukuki şartlar Avrupa Konseyine üye olmayan ve Avrupa İnsan hakları Sözleşmesini imzalamayan bir ülke AB’ye üye olamaz Türkiye Avrupa Konseyi Üyesidir (1949) 1954 Avrupa İnsan hakları Sözleşmesi (1954)

3. Politik ve Ekonomik şartlar Siyasi; Demokrasi Hukukun üstünlüğüne saygı İnsan haklarına saygı Azınlık haklarının korunması Ekonomik; işleyen bir piyasa ekonomisine sahip olmak Rekabet Avrupa müksebatını üstlenebilme ve uygulayabilme kapasitesi

2004 AB Komisyonunun ‘olumlu’ İlerleme Raporu; ‘Reformların uygulanışı ve insan hakları konusunda bir takım sorunlara rağmen Türkiye siyasi kriterleri yeterli ölçüde yerine getirmiştir’

-Konseyin oy birliği ile kabul kararı Müzakerelerin başlamasıyla birlikte Türkiye’nin AB üyeliği hakkı doğmuştur. Öte yandan müzakerelerin olumlu bitmesi Türkiye’yi otomatik üye yapmamaktadır. -Konseyin oy birliği ile kabul kararı -Parlamento ve ulusal meclislerde onay Referandum hakkı (Avusturya ve Fransa)

Genişletilmiş Ortak Üyelik Avrupa Ekonomik Alanı + Aşamalı Entegrasyon İmtiyazlı Ortaklık Genişletilmiş Ortak Üyelik Avrupa Ekonomik Alanı + Aşamalı Entegrasyon

1-İmtiyazlı Ortaklık İlk defa 2002 yılında ortaya atıldı 1-İmtiyazlı Ortaklık İlk defa 2002 yılında ortaya atıldı. -Dış politika, -Güvenlik, -Göç, -Suçla mücadele vb. alanlarda güçlendirilmiş bir ortaklık sunuyorlar.

AB hukukunda böyle bir statü yoktur (İsrail ve Ukrayna vb AB hukukunda böyle bir statü yoktur (İsrail ve Ukrayna vb. ülkeler için geçerli olabilir) Türkiye, Gümrük Birliğine girişinden bu yana imtiyazlı ortaktır. -Ticareti engelleyici bir çok önlem kaldırıldı (sınai ürünler için gümrük resimleri) -Üçüncü ülkelere AB’nin belirlediği ortak tarife uygulanıyor -Ticaret politikalarına uyum sağlıyoruz.

Gümrük Birliği statik bir üyeliktir Gümrük Birliği statik bir üyeliktir* Karar alma mekanizmasında yokuz Öte yandan Rekabet politikası, fikri ve siani mülkiyetin korunması, devlet yardımları, kamu ihaleleri gibi alanlarda ulusal egemenliğimizden önemli ölçüde vazgeçtiğimizden antidemokratiktir.

Gümrük Birliği son derece asimetriktir Çünkü; Gümrük resimleri sınai ürünler ve işlenmiş tarım ürünleri için yokken, Hizmetler, işlenmemiş tarım ürünleri, ve tekstil ürünleri için tam olarak kalkmadı Üretilen ürünlerin %50’sinden azı Sonuç; dış ticaret açığı

Türkiye AB’ye üye olmadan Gümrük Birliğine giren tek ülke Türkiye AB’ye üye olmadan Gümrük Birliğine giren tek ülke. Politik önemi, maddi dezavantajların önüne geçti

Uluslararası hukuktaki «ahde vefa» ilkesine aykırı Uluslararası hukuktaki «ahde vefa» ilkesine aykırı. 1963 Ankara Anlaşması, gümrük birliğine dayanan ve ileride tam üyeliği öngören bir anlaşmadır. 28. madde; ‘Türkiye Roma anlaşmasından doğan yükümlülüklerinin tamamını üstlenebileceği bir duruma geldiğinde taraflar Türkiye'nin üyeliğini görüşür’.

Topluluk hukuk belgesi niteliğindedir. Uluslararası hukuk belgesidir Topluluk hukuk belgesi niteliğindedir. Uluslararası hukuk belgesidir. Taraflara fesih hakkı tanınmamıştır ve yürürlük süreside öngörülmemiştir.

60 yıllık Entegrasyon sürecini yok sayan, Türkiye’nin üyeliğini engellemek için, resmi aday statüsünden 3.ülke durumuna düşüren, hukuki açıdan şüpheli bir modeldir.

2. Genişletilmiş Ortak Üyelik Ticari ve ekonomik alanlarda işbirliğinin genişletilmesini ve derinleştirilmesini öngörmektedir. Karar mekanizmalarına katılım hakkı tanımıyor Hukuki dayanağı çok açık değil.

3. Avrupa Ekonomik Alanı+ AB’ye katılamayan veya katılmak istemeyen fakat AB entegrasyon sürecinin dışında kalmak istemeyen ülkeler için geçerli Norveç, Ukrayna, Bosna Hersek, Beyaz Rusya gibi ülkeler için geçerli olabilir

4. Aşamalı Entegrasyon Türkiye’nin Birliğin uluslar üstü yapılarına aşamalı olarak entegrasyonunu ön görmektedir. Ekonomik alanda başlayan bütünleşme zamanla diğer alanlara da kaymasıyla üyelik gerçekleşecek (spill-over effect)

Bu modelin özünde; -Sektör bazında karar alma mekanizmalara katılım - Veto hakkı yok -Üyelik perspektifinin sürmesi -Kısmi müktesebat üstlenimi -3 basamaklı yakınlaşma -Bir basamak bitmeden diğerine geçilemiyor -Süresi performansa bağlı -Üyelik son basamağın ardından

Avantajı; -Üyelik perspektifi devam ediyor -Veto hakkı yok fakat karar alma çalışmalarına aktif katılım söz konusu -35 maddelik katı müzakere paketi yok -Entegre olunacak alanlar ortak belirlenir - Gümrük Birliğinin asimetrik yapısı kalkar

Sonuç AB Türkiye’yi kabul etmek zorunda değil Türkiye’yi kabul etmezse mantıklı bir alternatif sunmalı